לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
1342913,429 עוקבים אודות עסקים

פורום השפה העברית

ברוכים הבאים לפורום הַשָּׂפָה הָעִבְרִית בתפוז! כאן אנו שואלים, עונים, דנים ומתעדכנים בכל הנוגע לשפה העברית.
מומלץ להיעזר ב"כלים ומידע": קישורים, הודעות נבחרות, שאלות נפוצות, מאמרים ועוד. 
 ¿ מה זה...?  לשימושכם: מילון ספיר, ויקיפדיה, גוגל. לא מצאתם? שאלו אותנו!
 
 
תוכני הפורום ומטרותיו
הפורום עוסק בכל הקשור לשפה העברית. ניתן לקבל עזרה בשיעורי הבית בלשון וגם לנהל דיונים מעניינים על שינויים בשפה העברית, מילים חדשות, כללי ניקוד וכדומה. איננו מציגים "אקדמיה חלופית" (שהיא ברוכה וחשובה, ללא כל ספק), אלא מעדיפים את האקדמיה עצמה.
 
תקנון הפורום
יש לקרוא את התקנון ואת כללי הכתיבה בפורום.
 
יצירת קשר עם הנהלת הפורום
כל שאלה, בקשה, עצה והערה ניתן להפנות אל מנהלי הפורום במסרים האישיים.
 
שהייה נעימה בפורום "השפה העברית"!

הנהלת הפורום:

אודות הפורום השפה העברית

ברוכים הבאים לפורום הַשָּׂפָה הָעִבְרִית בתפוז! כאן אנו שואלים, עונים, דנים ומתעדכנים בכל הנוגע לשפה העברית.
מומלץ להיעזר ב"כלים ומידע": קישורים, הודעות נבחרות, שאלות נפוצות, מאמרים ועוד. 
 ¿ מה זה...?  לשימושכם: מילון ספיר, ויקיפדיה, גוגל. לא מצאתם? שאלו אותנו!
 
 
תוכני הפורום ומטרותיו
הפורום עוסק בכל הקשור לשפה העברית. ניתן לקבל עזרה בשיעורי הבית בלשון וגם לנהל דיונים מעניינים על שינויים בשפה העברית, מילים חדשות, כללי ניקוד וכדומה. איננו מציגים "אקדמיה חלופית" (שהיא ברוכה וחשובה, ללא כל ספק), אלא מעדיפים את האקדמיה עצמה.
 
תקנון הפורום
יש לקרוא את התקנון ואת כללי הכתיבה בפורום.
 
יצירת קשר עם הנהלת הפורום
כל שאלה, בקשה, עצה והערה ניתן להפנות אל מנהלי הפורום במסרים האישיים.
 
שהייה נעימה בפורום "השפה העברית"!
x
הודעה מהנהלת הפורום
לפני כתיבת הודעה נא לקרוא את  תקנון הפורום ואת  כללי הכתיבה.  תודה!
מומלץ להיעזר בלשונית "כלים ומידע": קישורים, הודעות נבחרות, שאלות נפוצות, מאמרים ועוד.
¿ מה זה ... ? לשימושכם: מילון ספיר, ויקיפדיה, גוגל. לא מצאתם? שאלו אותנו! :-)
המשך >>

לצפיה ב-'שאלה מעניינת ביותר!'
שאלה מעניינת ביותר!
<< ההודעה הנוכחית
18/02/2010 | 17:51
100
51
שלום לכל האנשים המעניינים!

שאלה:

אחות של סבתא שלי עבורי -  מה שמה בשפה התקנית? מה היחס המשפחתי ביני, נכד אחותה, לבינה?

אני אודה אם תוכלו להפנות אותי למקור מוסמך לכך...

תודה!
השפה העברית >>
לצפיה ב-'דודה רבה.'
דודה רבה.
19/02/2010 | 11:31
4
21

יורם טהרלב "המשפחה שלי".
השפה העברית >>
לצפיה ב-'"אין בעד בה"'
"אין בעד בה"
19/02/2010 | 12:22
4
לצפיה ב-'שמא: דודה רבתא?'
שמא: דודה רבתא?
19/02/2010 | 12:53
1
3
לצפיה ב-'לא.'
לא.
21/02/2010 | 08:34
6

דודה היא צורה עברית ולא ארמית.
השפה העברית >>
לצפיה ב-' די, רק עכשיו קלטתי את זה!'
די, רק עכשיו קלטתי את זה!
20/02/2010 | 04:01
25
תמיד חשבתי שזה צירוף חסר משמעות, סתם משחק מילים על "תודה רבה" כי היה חסר לו חרוז...

או, בשביל פתרונות ילדות כאלה היה שווה לחזור לפורום!
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אליבה דאקדמִיָה - אֵם שִׁלֵּשָׁה'
אליבה דאקדמִיָה - אֵם שִׁלֵּשָׁה
19/02/2010 | 19:47
94
5
או "האם המשותפת של נכדני-המשנה".

כל שאר המילים זה עיוותים של ערסים ואסור בתכלית האיסור להשתמש בהן!

(כן, אני סרקסטי, אבל אין לי כסף ל-SarcMark - מצד שני, זה באמת ובתמים ההמלצה הרשמית של האקדמיה - מראה למה אסור לסמוך עליהם )
השפה העברית >>
לצפיה ב-'צר ומר, אך לא מניה ומקסימום קצת מקצתיה'
צר ומר, אך לא מניה ומקסימום קצת מקצתיה
20/02/2010 | 13:04
93
5
אֵם שִׁלֵּשָׁה היא כולה סבתא רבתא (ולא הגבב, סליחה, דלעיל).
השפה העברית >>
לצפיה ב-'והסבר לניקוד השונה?'
והסבר לניקוד השונה?
20/02/2010 | 15:06
92
4
"סָבְתָא רַבְּתָא" - למה סמ"ך קמוצה בי"ת רפויה לעומת רי"ש פתוחה בי"ת דגושה?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'כי ככה החליטו באקדמיה'
כי ככה החליטו באקדמיה
20/02/2010 | 17:14
66
וכל מה שמחליטים באקדמיה נכון.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לעניות דעתי, התשובה די פשוטה:'
לעניות דעתי, התשובה די פשוטה:
20/02/2010 | 22:02
90
6
סָב, סָבָא (קרוב אל שׂב, שֵׂיבָה) שורשו נראה מגזרת נע"ו, לכן אין בו דיגוש, גם לא בסָבְתָא.
לעומת זאת רַבְּתָא (מארמית = גדולה, רַבָּה) שורשה הנו ר-ב-ב, וזה מסביר את הדיגוש בבי"ת. וראי גם את מֵרַב, מְרַבִּי (=מקסימלי)
שבוע טוב ולהשומעת ינעם.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'להשומעת יש בעיה'
להשומעת יש בעיה
20/02/2010 | 22:48
23
3
"רבא" הוא תואר ומקורו ארמית. "רבתא" כנ"ל.
ויש גם את "רב" ומשמעויותיה הרלוונטיות - בעברית.
על סמך מה אתה מייחס ל"רבתא" את השורש ר.ב.ב ?
ושים לב, שההסבר המלומד מייצר צירוף תמוה כמו "סָבְתָא רַבְּתָא".
לפעמים עדיף להקשיב לרחשי העם, שברוב טעם בחר:
סבְתא רבְתא
ספּתא זפּטא
וכו'.

השפה העברית >>
לצפיה ב-'ספְתא רפתא '
ספְתא רפתא
20/02/2010 | 23:06
2
לצפיה ב-'לתומי, חשבתי שאת מתייחסת ברצינות לשאלתך.'
לתומי, חשבתי שאת מתייחסת ברצינות לשאלתך.
20/02/2010 | 23:07
21
4
בסיפא של דברייך התברר לי שמשום מה את מתבדחת, וזו זכותך הטבעית.
אבל אם את אינך מתייחסת ברצינות לשאלתך, איך את מצפה שהזולת יעשה זאת?!
ועוד יותר מתמיה שאת קובעת נחרצות ש"העם בחר קפה עלית".ואני מעדיף את קפה לנדוור.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'הידעת'
הידעת
20/02/2010 | 23:22
1
4
שלנדור נקנה ע"י עלית לפני שנים רבות והיום כל ההבדל הוא האריזה?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'ךא ידעתי, ותודה על המידע.'
ךא ידעתי, ותודה על המידע.
20/02/2010 | 23:42
3
אניש ותה קפה זה, הואיל ולא מצאתי הבדל משמעותי בטעם בינו לבין אחיו הבכיר המותגי, מה עוד שאותו ניתן להשיג במחיר זול יותר.
וזאת ההוכחה שאיני רץ אחרי מותגים, אלא בוחן כל מוצר לגופו, איני פלצן וא בן בנו של פלצן שמתהדר במותג מסוים בלבוש, באוכל או במוצרי צריכה כלשהם. אם האיכות זהה והפער במחיר משמעותי, לא אהסס לקנות את הלא מותגי...
השפה העברית >>
לצפיה ב-'דרוש זולת בעל חוש הומור שיענה לשאלה. תודה.'
דרוש זולת בעל חוש הומור שיענה לשאלה. תודה.
20/02/2010 | 23:49
9
לצפיה ב-'תרגמי לסבתא גדולה'
תרגמי לסבתא גדולה
20/02/2010 | 23:55
1
2
או אם חפצך להשליך את כל הארמית - סבה גדולה והכל יבוא על מקומו בשלום ולהתראות.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אין לי בעיה עם ארמית, יש לי בעיה עם הניקוד.'
אין לי בעיה עם ארמית, יש לי בעיה עם הניקוד.
21/02/2010 | 01:14
לצפיה ב-'יש לי, תודה לאל, חוש הומור, ואיני'
יש לי, תודה לאל, חוש הומור, ואיני
21/02/2010 | 00:03
6
2
זקוק לאישור ממך על כך. אולם כשאת מציגה שאלה רצינית ומניה וביה את עוברת לדברי ליצנות, מה עליי להבין מזה?
יש כאן משתתפי פורום שעיקר עיסוקם כאן הוא בליצנות והתבדחויות, פני אליהם בשאלותייך, ולא אליי, כי אני איני מבין את ההומור שלך ואת לוויית החן המתלווה אליו, כנראה.
וסליחה, אבל בתחילה סברתי שעליי לענות על שאלתך, ויש לי תשובה עליה, אבל נראה שטעיתי, ולא כל כך התעניינת בשאלה,
אלא בהומור ברמת ספתא זפטה (ורק לידיעתך בצמד המילים הללו שהבאת אין שום רבותא לעניין הנדון, שהרי בספתא הפ"א רפה,
  ואילו בזפטה הפ"א קשה (דגושה).
  (ובאמת, לא התכוונתי להיות בוטה, אך פנייתך היה בה שמץ של פוגענות, לכן הגבתי כפי שהגבתי.)
שבוע טוב לך.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'יש אנשים שאומרים ספּתא'
יש אנשים שאומרים ספּתא
21/02/2010 | 16:48
5
3
במשפחה של אבא שלי למשל נהוג לומר ככה. זה נובע מכך שבעבר הרחוק היו הרבה אנשים שהדגישו את הב' בסבתא, והב' הדגושה הזאת הפכה במרוצת הששנים לפ' דגושה. זה כמובן אסון, ועברית עילגת, ולמה אני מזכיר את הזוועה הזאת בכלל, אז לפני שאתה מתרגז - אני רק אומר שקיים דבר כזה, ולכן יש כנראה גם ספּתא זפטא.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'גם במשפחתי יש כאלה... (פולנים).'
גם במשפחתי יש כאלה... (פולנים).
21/02/2010 | 16:55
1
3
זו הגייה שנואה עליי, אבל אני לא מתקנת או מתערבת. שידברו איך שהם רוצים (ובלאו הכי אין טעם לנסות לתקן פולני בן 80. זה אבוד).
השפה העברית >>
לצפיה ב-'הממ, אצלי זה דווקא לא בצד הפולני '
הממ, אצלי זה דווקא לא בצד הפולני
21/02/2010 | 17:00
4
לצפיה ב-'ידידי, הלכעסן-רתחן הפכתני?!'
ידידי, הלכעסן-רתחן הפכתני?!
21/02/2010 | 17:11
2
3
רובנו בדיבור רגיל הוגים ספתא, דפקא, סכוכית, מסכירה, הזדר, הזבר, חז'בון, וזאת כהידמות פונטית בין עיצור קולי לאטום ולהפך.
  עם זאת הרבה יותר שכיח ספתא מספּתא, ולכן אני מכיר את הצירוף ספתא (בפ"א רפה) זפּטה, ולא ספּתא זפּטה.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'כן, זה ידוע'
כן, זה ידוע
21/02/2010 | 17:12
1
3
חשבתי שתכעס על הדגש בבּ'/פּ'.

ואכן יותר שכיח "ספתא". גם אני אומר ככה, ונראה לי שרוב הצעירים מדברים ככה - "ספּתא" זאת צורה שתיעלם בסופו של דבר.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לא התכוונתי לחדש, אלא להבהיר ולחדד.'
לא התכוונתי לחדש, אלא להבהיר ולחדד.
21/02/2010 | 17:45
לצפיה ב-'ואני מעדיף תה'
ואני מעדיף תה
21/02/2010 | 16:42
8
3
ואם כבר קפה, אז כמעט כל דבר (חוץ מקפה פילטר) עדיף על "קפה" עלית. מותג פלצני, גם כן - זה הכי עממי שיש, לא? אם כבר היית אומר Jacobs או Taster's Choice אז מילא.

אבל איפה ראית קפה עלית?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'תה?! מה? אתה חולה, גנום?'
תה?! מה? אתה חולה, גנום?
21/02/2010 | 17:01
7
2
אני שותה בדרך כלל, אם לא תמיד, קפה בוץ, קפה הפוך (בחלב). כבררת מחדל אני מוכן לשתות את הקפה הנמס. המכובס..
רק כשאני מצונן, משופע, אני בולע תה חם עם דקסמול.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'חבל'
חבל
21/02/2010 | 17:11
6
2
תה זה דבר כל-כך מגוון ומרתק, שאני אף פעם לא משתעמם. כמובן שלא באמת כל מה שנקרא היום "תה" זה ממש תה (ע"ע "תה צמחים"), אבל חלקם ממש טעימים.

נראה לי שעם כל הארומה והכל (שממילא אין לך, אם אתה שותה קפה מאבקה), שום קפה נמס לא יכול להתחרות בטעם העשיר של תה הודי עם מסאלה וחלב. מה שלרוע המזל לא טוב לשתות אם אתה מצונן.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'תה צמחים זה דוקא מענין'
תה צמחים זה דוקא מענין
21/02/2010 | 17:35
4
2
כידוע עלי תה צומחים על צפורים סיניות במקום נוצות.
לצערי, אפילו התה הסיני הירוק שמביאים לארץ ירוד ואני נאלץ ליבא אישית בכל פעם שאני בסין, ויטנאם או אפילו תאילנד.
את התה ההודי אני לא אוהב, וטעמתי שם תערובות רבות בחנויות תה מהודרות.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'בכלל התה שמייבאים לארץ ירוד ברובו'
בכלל התה שמייבאים לארץ ירוד ברובו
21/02/2010 | 17:42
3
2
כי בסך הכל רוב האנשים מעדיפים לשתות כאן מתיונים. אם מזדמן לי להיות בהודו או שמישהו שאני מכיר חוזר מהודו אני תמיד מבקש ממנו עלים איכותיים מדרג'ילינג, אבל אם לא אני מסתדר גם עם תיונים. בשביל זה בדיוק מתבלים את התה.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אני נעול על הסיני או הויטנאמי '
אני נעול על הסיני או הויטנאמי
21/02/2010 | 17:56
2
2
ירוק לפני החליטה וצהוב ירקרק כשהוא חלוט.
והקפה הויטנאמי הוא הטוב שטעמתי בכל העולם כולו.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לא טעמתי קפה וייטנאמי'
לא טעמתי קפה וייטנאמי
21/02/2010 | 18:08
1
2
אבל טעמתי בלאוס קפה שמגודל במישורים גבוהים ונחשב לאיכותי מאוד, והם שותים אותו עם חלב מרוכז. זה דומה איכשהו? אני מוכרח להודות שלא התלהבתי - אבל שוב, אני לא מי יודע מה חובב קפה.

התה האהוב עלי הוא שחור ולא ירוק, אבל גם תה ירוק סיני או יפני אני אוהב. אני פשוט לא בררן גדול לגביו. אני מוכרח להודות שאחד הסוגים האהובים עלי הוא דווקא ה-玄米綠茶 (אני בעיקר מכיר את הגרסה הקוריאנית שנקרא Hyeonmi Nokcha). זה תה ירוק שמוסיפים לו אורז חום קלוי - טעים מאוד אפילו כשזה בא מתיון.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'גם בויטנאם מגדלים ברמות גבוהות 1200-1500מ'
גם בויטנאם מגדלים ברמות גבוהות 1200-1500מ
21/02/2010 | 18:15
2
ובניגוד ללאו, הם יודעים איך לחלוט קפה משובח.
מגדלים רק זני ערביקה, הרהוב עלי (בינוני במחיר) ערביקה מוקה.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'כבר אמרו חכמים:'
כבר אמרו חכמים:
21/02/2010 | 17:43
2
על טעם וריח - אין מה להתווכח. הייתי בסין ולא אהבתי כל כך את חליטות התה שלהם.
ואגב, הקפה אמנם אבקה, אבל אלה גרגרי הקפה הקלויים שנטחנו, וארומתם נשמרת עמם.
וזה שונה תכלית שינוי מן הקפה הנמס של עלית או המגורען של ג'ייקובס ודומיו.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'סבא וסבתא גם הם מארמית, לא?'
סבא וסבתא גם הם מארמית, לא?
21/02/2010 | 01:11
65
3
למיטב זיכרוני זו פשוט הצורה המיודעת של הארמית המקראית.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'בוקר טוב, טריליאן'
בוקר טוב, טריליאן
21/02/2010 | 09:27
64
3
ברור שאלה מילים ארמיות, אך הן בנות דמותן של סב ווסבה העבריות, והאחרונות מוצאן מגזרת נע"ו,
לכן אין בהן דיגוש לא בעברית וגם לא בארמית.
ואגב, סיומת א בארמית, במקורה היא ציינה יידוע, אך במשך השנים היידוע נעלם. וראי חד גדיא = גדי אחד.
שבוע טוב לך.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'חד גדיא.... ימשיך כבודו..'
חד גדיא.... ימשיך כבודו..
21/02/2010 | 10:54
2
ולא צריך להמשיך הרבה, אות אחת מספיקה
השפה העברית >>
לצפיה ב-'למה ע"ו? לא ברורה לי קביעתך.'
למה ע"ו? לא ברורה לי קביעתך.
21/02/2010 | 11:36
62
2
לגבי דגש - לא הבנתי מלכתחילה למה הוא אמור להיות (כלומר, השאלה היא לא למה אין דגש, השאלה היא למה שיהיה...).
אני יודעת שהארמית השתנתה עם השנים (שפות משתנות, אני שמחה לראות שלפעמים אתה מכיר בכך), לכן במכוון ציינתי את הארמית המקראית שבה הבחנה זו עוד הייתה קיימת.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'נראה שעליי להסביר לך שני עניינים,'
נראה שעליי להסביר לך שני עניינים,
21/02/2010 | 16:12
61
2
והייתי משוכנע שאת מתמצאת בשורשי הלשון העברית.
א. רַב, רַבָּה, רַבּים, רַבּות, רֹב, רֻבָּם, רְבָבָה - כל אלה שייכים לגזרת הכפולים (ע"ע),
      והארמית  בדומה לערבית(אח יא רַבּ, יא רַבּ...), אינה שונה מן העברית במובן זה/
  ב. סָב = שָׂב, שֵׂיבָה - כל אלה גזרתם ע"ו-י, ואם לא ידעת או אינך מאמינה, פתחי כל מילון...
       כולי תקווה שהכול התבהר והתברר.
שבוע טוב לך.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'נראה לי שעליי להסביר לך גם כמה דברים'
נראה לי שעליי להסביר לך גם כמה דברים
21/02/2010 | 16:48
60
2
א. אני מתמצאת בשורשים, אבל אני לא ציפלך, ואין לי מילון שלם בראש, אז אני לא יודעת בע"פ שורש של כל מילה ומילה. אפילו אב"ש לא מציין את שורשם של שמות עצם אלא של פעלים בלבד (המהדורות שאני מכירה, לפחות; ייתכן שבחדשות יותר זה כבר שונה).
מילון ספיר מציין שורשים של שמות עצם, אבל לפי מה שנאמר לי בעבר הוא לא בהכרח מדייק וגם לא תמיד ברור ע"ס מה הוא קבע את קביעותיו.
במקרה של סב, למשל, הוא טוען שהרוש הוא סי"ב. למה ככה? לא יודעת.
למיטב ידיעתי רוב המילים הבסיסיות בשפה, למשל אלה של יחסים בין המשפחה (אב, אם, אחות, סב וכו') הן בכלל מילים קמאיות חסרות שורש, הן קדומות מאוד ומשותפות לכל או לרוב השפות השמיות והן נוצרו לפני שצורן השורש המשולש קנה אחיזה בשפות השמיות, כך שלא מן הנמנע שמדובר באיזשהו ניתוח בדיעבד שמנסה להתאים תיאוריה חדשה יותר למשהו שהיה קיים לפני כן ובלי קשר לאיזשהו שורש.

לגבי "רב" - עליו לא שאלתי כלל. אני יודעת שהוא מהכפולים.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אכן, לא לכל מילה שמית יש בהכרח שורש'
אכן, לא לכל מילה שמית יש בהכרח שורש
21/02/2010 | 16:56
23
3
ועד כמה שאני יודע, באמת לא הצליחו למצוא שורשים למילים האלה. הרי אין לנו עוד מילים שנגזרות מאותו השורש, ולכן אי אפשר לשחזר אחד כזה. השאלה היא מה בכל זאת קורה כשמטים את המילים האלה - האם הן מנסות להתנהג באנלוגיה לגזרה מסוימת? האם יש להן הטיה יוצאת דופן משל-עצמן?

השאלה האמיתית היא מה קרה ל"סב" בארמית כשהוסיפו לו צורן נקבה ו/או צורן ידוע (שאיבד את ערכו). אני כן יכול לומר בוודאות לגבי "אב" שכשהוסיפו לו צורן ידוע הוא נהגה abba (עם "דגש חזק", כלומר עם מכפל). אפשר להסיק את זה מתעתיקים ליוונית (abbas שהפך ל-abbot, וגם Barabbas למשל).


השפה העברית >>
לצפיה ב-'כשצריך (או כשרוצים) לגזור פעל משם'
כשצריך (או כשרוצים) לגזור פעל משם
21/02/2010 | 17:06
3
2
השרש נוצר מעצמו, אפילו משמות מיובאים כמו טלפון ועוד יותר מכך מר"ת לועזיים (ע"ע SMS - לסמס).
השפה העברית >>
לצפיה ב-'נוצר אד-הוק על פי אנלוגיה'
נוצר אד-הוק על פי אנלוגיה
21/02/2010 | 17:14
2
3
זה לא אומר שהשורש תמיד היה קיים בפנים. נגיד, זה יהיה אבסורד לומר שלמילה אנגלית כמו SMS היה שורש עברי.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'מה שנוצר אד הוק'
מה שנוצר אד הוק
21/02/2010 | 17:51
1
2
נעלם לרוב במהירות בה נוצר.

שרשים כ-ט.ל.פ.נ נוצרו כתוצאה מצורך וישארו כל עוד הטכנולוגיה הזו תשאר ואולי אף אחריה (כפי שמחיגים בלחצנים)
להערכתי, לא מתחיב כי לא נביא ולא בן נביא אנכי, גם ס.מ.ס כאן לטוח ארוך ולא אד הוק.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'כשאני אומר נוצר אד-הוק'
כשאני אומר נוצר אד-הוק
21/02/2010 | 18:10
2
אני אומר שזה נגזר לצורך העניין, לאו דווקא שזה ישאר לזמן קצר בלבד.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'היה "מכפל" ביוונית?'
היה "מכפל" ביוונית?
21/02/2010 | 17:21
3
1
לצפיה ב-'מסתבר'
מסתבר
21/02/2010 | 17:22
2
2
או שהם סתם כתבו אותיות כפולות בגלל שהחליקה להם האצבע פעמיים על אותו המקש.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'גם האנגלים מכפילים, נגיד ב committee'
גם האנגלים מכפילים, נגיד ב committee
21/02/2010 | 17:54
1
2
או שסתם נתפס להם המקש?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'וממי היוונים העתיקו את הכתב שלהם?'
וממי היוונים העתיקו את הכתב שלהם?
21/02/2010 | 18:08
לצפיה ב-'נדדתי עד תחתית השרשור כדי לראות את התייחסותך '
נדדתי עד תחתית השרשור כדי לראות את התייחסותך
21/02/2010 | 21:42
14
2
למילה אב ולנגזרותיה. לכן אני מבקש להיכנס לעובי הקורה ולהוסיף הגיגון, אם יורשה לי...
בעברית אב, ואין כל דגש בבי"ת, ואין להביא ראיה מן היוונית, אלא דווקא מן הערבית: אבּי, אבּוכּ, אבּונא, אבּוכּום, אבּוהום  - העיצור בַּא הערבי
נהגה קשה, אבל אין זה עיצור כפול, כפי שרמזת מיוונית.
בעברית הבי"ת רפה בכל נטיית השם ביחיד וברבים. לפי התנהגות שם זה בעברית ובערבית (גם השמות אח וחם), ל' השורש היא וי"ו,
והרמז לכך הנו בהופעת היו"ד אחרי הבי"ת (כך גם בשמות אח וחם: אחי, אחיך, אחיכם, אחיהם; חמיו, חמינו חמיהם), בעוד שבשמות "דומים"
אין יו"ד בסופם: דג, דגו, דגך, דגנו, דגכם, דגם.
ולהשומע ינעם!
השפה העברית >>
לצפיה ב-'רצית: אחך, אחכם, אחהם?'
רצית: אחך, אחכם, אחהם?
22/02/2010 | 00:47
7
7
לצפיה ב-'יא ציפ, מה אתה רוצה מחיי בשעות שאחר חצות?'
יא ציפ, מה אתה רוצה מחיי בשעות שאחר חצות?
22/02/2010 | 09:09
6
2
ומה אתה מעמיד פנים שלא הבנת? אם לא ידעת, אציין שוב: השמות אח, אב, חם = שורשיהם מגזרת ל"ו (לא ל"ו צדיקים כמוך...)
ראה את השם אחווה, שבין השאר מעיד על כך וכן במקבילות מן הערבית....
השפה העברית >>
לצפיה ב-'השרש של אב הוא אב, או רק ב'
השרש של אב הוא אב, או רק ב
22/02/2010 | 11:30
5
2
והשרש של אח הוא אח או רק ח, והשרש של אם הוא אם או רק מ, והשורש של חם הוא חם. ואין לי שום ענין ב"מקבילות מן הערבית"
השפה העברית >>
לצפיה ב-'מעניין את זקנתי מה מעניין אותך.'
מעניין את זקנתי מה מעניין אותך.
22/02/2010 | 12:00
4
ר' תגובתי המפורטת לתגובתך הקודמת.
מעבר לכך, אין לי עניין להמשיך בדיאלוגים הטרחניים הללו אתך.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'והשורש של חם הוא לא מ'?'
והשורש של חם הוא לא מ'?
22/02/2010 | 20:21
3
2
כמו שהשורש של קר הוא ר'?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אתה חושב שהשרש של חם הוא מ'
אתה חושב שהשרש של חם הוא מ
23/02/2010 | 00:59
2
2
והשרש של קר הוא ר?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אני כבר לא יודע מה לחשוב'
אני כבר לא יודע מה לחשוב
23/02/2010 | 04:11
1
4
אם השורש של אב הוא ב ושל אם הוא ם, למה לא?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'מצב אידאלי'
מצב אידאלי
23/02/2010 | 05:03
לצפיה ב-'המילה אב, -אב מנוקדת בקמץ או בחטף-פתח ולכן'
המילה אב, -אב מנוקדת בקמץ או בחטף-פתח ולכן
22/02/2010 | 01:26
1
3
חסרון הדגש הוא "כדין".
השפה העברית >>
לצפיה ב-'הרי מיותר לדון בסוגיה זו.'
הרי מיותר לדון בסוגיה זו.
22/02/2010 | 09:12
2
ברור כשמש שאין מקום לדגש, ואף הבאתי הוכחות לכךבתגובותיי הקודמות.
לכן איני מבין מדוע אתה נדרש לנימוקים הללו. הרי אלה נימוקים בדיעבדיים...
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לא הבנתי מה אתה רוצה לומר?'
לא הבנתי מה אתה רוצה לומר?
22/02/2010 | 20:20
3
2
לא אמרתי שבמילה העברית "אב" יש דגש חזק בב'. רק אמרתי שאנחנו לא יכולים להלביש בכוח שורש על מילה שאין לה כזה. מבחינה סינכרונית אין לה שורש כי אין שורש א-ב-ב או א-י-ב או א-ב-ו או מה שזה לא יהיה שגוזרים ממנו עוד מילים (נגיד: איבבתי ילד), ומבחינה דיאכרונית לפחות אין לה שורש שאפשר להתחקות אחריו.

אני רוצה גם להזכיר לך עוד דבר - למרות שלפעמים המדקדקים העבריים מתייחסים לשורשים (עבריים או פרוטושמיים) בתור משהו שנקבע עם בריאת העולם, צריך לזכור שהיו מילים לפני שהיו שורשים - אנשים לא יכולים לדבר הרי רק עם שורשים. בשלב מסוים נוצר המנגנון של השורשים מתוך הנטיה המורכבת של פעלים, תארים ושמות עצם על דרך האנלוגיה. הגיוני שבהליך הזה נותרו בצד כמה מילים שהן חסרות שורש, ולמעשה מעולם לא היה להן שורש - ואולי "אב" היא אחת מהן. אני מכיר את הטיעון על ל' השורש שמופיעה כשאתה מדביק כינוי קניין חבור לשם - אבל זה אולי נעשה מתוך אנלוגיה למשהו. זה לא אומר בהכרח שזה היה השורש.

הב' בארמית (בגרסה המיודעת[-לשעבר]! לא בגרסה המקורית) היתה מוכפלת - לגבי זה אין לי ספק. על השאלה למה היא היתה מוכפלת אני לא יכול לענות לך, כי זה לא התחום שלי.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'ראשית לכול, אני ממתין לתשובתך או'
ראשית לכול, אני ממתין לתשובתך או
22/02/2010 | 20:31
2
3
לפחות להסבר על שלל ה"מחמאות" שחלקת לי. שלחתי אליך מכתב אמש, וטרם הגבת.
איני מוכן שאף אחד יפנה אליי בזלזול ובסגנון שאינו מכובד, גם אם זה גנום, שעליו אני מרעיף מילות שבח רבות.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'איפה בדיוק?'
איפה בדיוק?
22/02/2010 | 20:35
1
2
אני אחפש.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'בענייני מחשבים וטכנולוגיה אתה מתמצא'
בענייני מחשבים וטכנולוגיה אתה מתמצא
22/02/2010 | 20:44
2
היטב, לכן אני משוכנע שתמצא. מפליא שכלל לא הגבת, כי עד עתה זה לא קרה אצלך.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'השרש של אב = עב הוא ב'
השרש של אב = עב הוא ב
21/02/2010 | 17:05
לצפיה ב-'חששתי שתיעלבי, אבל משאלתך ניתן'
חששתי שתיעלבי, אבל משאלתך ניתן
21/02/2010 | 17:38
34
2
היה להבין שאינך מזהה בשם סב את שורשו מגזרת ע"ו-י.
הערתך לגבי שמות בני המשפחה (אגב, גם רוב איברי הגוף...) שאין להם שורש, זה אינו כל כך מדויק.
הייתה בעבר תאוריה של דו-עיצוריות השורש השמי, אבל היא נדחתה, על אף שלציפלך ישנן תאוריות מעניינות בנושא זה.
אב, אח, חם, שורשיהם מגזרת ל"ו (כך אנו למדים מן הערבית וגם מנטייתם המיוחדת בעברית. אֵם = שורשה א-מ-מ, וזו גם
  סיבת הדגש  באִמּי, אִמּו, אִמָּם, אִמָּהות.
  ולגבי סב, חבל שלא מצאת מילון מעודכן, אם אינך מכירה כציפלך את כל השורשים של השמות ושל הפעלים. אני מגלה במילון אא"ש
  (בביתי שניים כאלה, אחד משנת 1969 בן שבעת הכרכים והשני בן ארבעת הכרכים משנת ׂ1989, ובשניהם מופיע השורש שׂ-י-ב, ס-י-ב
    אני מקווה שאין מתח ואף לא משקעים לא נעימים בינינו.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'צר לי, לא שוכנעתי (וגם לא נעלבתי).'
צר לי, לא שוכנעתי (וגם לא נעלבתי).
22/02/2010 | 02:17
33
2
העובדה שהשמות האלה מתנהגים בתבנית שכיום אנחנו מזהים אותה כתבנית נטייה של ע"י/ו לא מעידה על כך שהיה להם שורש, דהיינו, נוצרו בתצורת שורש ומשקל. הכמיהה של הדוברים לסדר נוטה לא פעם "ליישר" ולסדר גם מה שלא היה מסודר בתחילתו.

דו עיצוריות השורש ממש לא קשורה לעניין; אני מדברת על מילים קמאיות (וזו לא המצאה שלי; את "המילה האחרונה" של עוזי אורנן, קראת?) ולא על מדקדקים בימי הביניים שהתקשו בגזרות הלא שלמות.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'איך יכולה להיות מילה הכוללת לפחות'
איך יכולה להיות מילה הכוללת לפחות
22/02/2010 | 02:44
17
2
עיצור אחד ללא שרש?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'תגדיר שורש ואז נדבר.'
תגדיר שורש ואז נדבר.
22/02/2010 | 02:53
16
14
לצפיה ב-'שרש הוא ה"שלד" העיצורי שנשאר'
שרש הוא ה"שלד" העיצורי שנשאר
22/02/2010 | 03:03
15
4
אחרי שמפשיטים את המילה מכל תנועותיה, כל כינויי הגוף שהיא מכילה וכל אותיות השמוש המצורפות אליה. אני גם מזניח את האותיות א, ע וגם ה סופית.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'זו הגדרה של גזירה לאחור...'
זו הגדרה של גזירה לאחור...
22/02/2010 | 03:15
10
3
אבל אני מדברת על תצורה, לא על מסקנה בדיעבד.
לפי ההגדרה שלך גם למילה "טלפון" יש שורש, אבל היא שאילה ישירה ולא נוצרה בשפה העברית (מה שנכון לומר הוא שגוזרים ממנה שורש).

גם מילים קמאיות נוצרו, כנראה, בשפה הפרוטושמית ולא בתצורה של שורש ומשקל. מדובר על שלבים קדומים מאוד בשפה, לפני שהתפתחו התבניות האלה, עיצורי השורשים וכל המערכת המשוכללת הזו.

העובדה שאתה מסוגל לזהות שורשים בדיעבד בהתאם להתנהגות הנטייה או לגזור שורשים בדיעבד לפי חוקים שבלשנים זיהו בשפה, לא אומרת שאכן היה שורש למילים האלה בעת היווצרן.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'את יכולה לקרוא לזה איך שאת רוצה'
את יכולה לקרוא לזה איך שאת רוצה
22/02/2010 | 04:13
9
2
(בכל אופן "גזירה לאחור" זו השאלה מאנגלית, שהיא חסרת מערכת שרשים) כך מקבלים "בדיעבד" ובאופן שיטתי את השרש. השאר זה השערות מעורפלות והגדרות מוזרות של "תצורת שורש ומשקל". איך יתכן הדבר שלמילים יש שרש "בדיעבד" אבל לא היה להן שרש "בעת היווצרן"?
השפה העברית >>
לצפיה ב-'איך ייתכן? עניתי על זה בהודעתי הקודמת:'
איך ייתכן? עניתי על זה בהודעתי הקודמת:
22/02/2010 | 05:05
8
2
ה"הגדרה" שלך לא מסבירה תצורה, היא מסבירה איך לחלץ שורש ממילה נתונה. הבעיה בשיטה שלך (ולכן גם בהגדרה) היא שהיא עובדת גם במילים שכלל לא נוצרו בשיטה של שורש ומשקל. לשיטתך גם למילה "טלפון" יש שורש והוא "טל"ף". למה לא? הורדתי את התנועות, הורדתי את הסיומת "Xוֹן" ונשארתי עם העיצורים ט-ל-פ. האם אתה מתכוון לטעון שמילה זו נוצרה בעברית מהשורש טל"ף? או שברור לך שזו טענה מגוכחת?

והנה שאלה נוספת: מהו השורש של המילה "מַלָּח"? (שוטי שוטי ספינתי).
השפה העברית >>
לצפיה ב-'טלפון =טלה-פון היא מילה זרה מורכבת'
טלפון =טלה-פון היא מילה זרה מורכבת
22/02/2010 | 05:45
7
2
ולכן ההתעסקות איתה כאן היא חסרת תוחלת. הגדרת השרש שלי היא הגדרה קונסטרוקטיבית, שהיא הטובה בהגדרות. אכן לעיתים רחוקות עלול להתעורר ספק על מה הם העיצורים השרשיים ומה הם כינויי הגוף או אותיות השמוש, וזו היא כנראה מטרת שאלתך על המילה מלח, שאולי היא מה-לח. זה לא שלמילה "אין שרש", אלא שהוא אולי לא חד משמעי.
אני בטוח שאין לך ספק מה השרש של מִמְלָחָה (תעביר לי בבקשה את המלח).
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לא, ניסיתי להדגים מדוע הגדרתך בעייתית.'
לא, ניסיתי להדגים מדוע הגדרתך בעייתית.
22/02/2010 | 12:48
6
2
הגדרת שורש נכונה יותר בעיניי (וזו לא הגדרה מקורית שהמצאתי בעצמי אלא נסמכת על עוזי אורנן מתוך "המילה האחרונה"):
השורש הוא סדרת עיצורים (לרוב שלושה, לעתים גם ארבעה ואפילו חמישה) נושאת משמעות, שאין לה קיום עצמאי כמילה בת הגייה, אלא רק כשהיא נוצקת לתוך משקל, שאף לו אין קיום עצמאי.
[ובהמשך לכך, המשקל הוא תבנית המורכבת מתנועות ולעתים גם מעיצורים, שיש בה מקומות ריקים (שלושה או ארבעה) לקליטת עיצורי השורש]

כאמור, "הגדרתך" לא הגדירה מהו שורש, אלא רק איך לחלץ אותו ממילה, וזו שיטה שיכולה "לעבוד" גם על מילים שאין להן שורש.

מלח (בלי קשר לתבלין, אלא מקצועו של זה המפליג בים) על אף שנראית עברית להמדרין, היא שאילה מאכדית ולא נוצרה בעברית בתהליך של שורש ומשקל. ההתאמה של המשקל שלה למשקל המקצועות העברי נעשתה בדיעבד. כפי שאמרתי, לדוברי השפה יש נטייה לסדר ולהתאים גם מה שלא היה כך מלכתחילה, ולכן נדמה לא פעם שמילה מסוימת נוצרה בתהליך כזה, אך למעשה היא נוצרה בתהליך אחר.


השפה העברית >>
לצפיה ב-'כבודו של מחבר "המילה האחרונה" במקומו מונח'
כבודו של מחבר "המילה האחרונה" במקומו מונח
22/02/2010 | 15:31
5
2
אבל הגדרתו את השרש היא בעייתית בעיני כי "סדרת עיצורים נושאת משמעות" זה דבר קשה ומעורפל. מה זה "נושאת"? אין ספק שהשרש של המילים כפיר, כפור, הוא כפר, אז איזו משמעותו נושא השרש כפר? צריך בכלל שלשרש תהיה משמעות? ואם אציע את השרש קטח בצרוף משמעות, תקבלי אותו? הוא גם מוציא מכלל אפשרות (אם את הציטוט שלך נכון) שרשים חד ודו-עצוריים. למה דווקא שלשה עיצורים, זה איזה מין שילוש קדוש? ומה שייכת כאן הגייה?
הדימוי הזה של יציקת שרש לתוך משקל (שאין לו קיום עצמאי!!!) נראה לי ילדותי להפליא, משחק קוביות בגן. מאין הגיע בכלל המונח ההזוי הזה "משקל"? העברית מוסיפה לשרש תנועות (כינויי גוף) ואת אותיות השימוש ויש לה מילה.
"מה שלא היה כך מלכתחילה" זה חלום באספמיה. אין דבר כזה "מלכתחילה".
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לא מוצאת בה שום בעיה.'
לא מוצאת בה שום בעיה.
22/02/2010 | 21:51
4
2
לטעמי היא ברורה להפליא.
אני לא יודעת אם הוא השתמש במילה "נושאת", לא ציטטתי מילה במילה, הספר לא אתי כרגע.
אבל שורש נחשב לצורן / מורפמה (אורנן מבדיל בין השניים, אני לא), וצורן מוגדר כיחידה הקטנה ביותר בלשון שנושאת משמעות.

איזו משמעות היא נושאת? משמעות של שדה סמנטי שמשותף למילים שנגזרות ממנה ויש ביניהן שדה סמנטי משותף, ויכול להיות יותר מאחד כזה, ולו רק כי יש בשפה פוליסמיה והומונימיה, כידוע.

אכן, השפות השמיות מושתתות על שורש משולש (ולעתים מרובע, בעברית המודרנית יש גם מחומש). למיטב ידיעתי שורשים חד ודו עיצוריים היו אצל מדקדקים בימה"ב שהתקשרו לפרש את הגזרות הלא שלמות. לא מוכרים לי שורשים כאלה בדקדוק של ימינו.

העברית "לא מוסיפה" לשורש דבר; העברית מוסיפה סיומות לבסיסים בתצורה של בסיס + צורן (סופית למשל). השורש הוא לא "בסיס", הוא צורן כבול. בעברית (ובשפות שמיות נוספות) יש תבניות של משקל שמכילות תנועות ולעתים גם עיצורים, ומקומות ריקים לקליטת עיצורי השורש. אם אתה לא מסכים עם הקביעה הזו - זכותך; אבל אתה חולק על הרבה מאוד פרופסורים ללשון שאני בוחרת לקבל את דעתם בנושא. מה לעשות, מול פרופסורים מכובדים וחברי אקדמיה לעומת ציפלך מפורום השפה העברית שטוען שיודע כל מה שאב"ש יודע, אני עדיין מעדיפה את דעתם של הראשונים.

אם אנחנו לא מסכימים על ההגדרות, אני חוששת שמלכתחילה (בעולמי יש דבר כזה) אין שום בסיס משותף לדיון ולכן אפרוש בשיא.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לא ברור לי מה זה "נחשב"'
לא ברור לי מה זה "נחשב"
23/02/2010 | 00:41
2
2
כל דבר בעל צורה הוא צורן ואם הוא כבול (כמו כלבנו נובחיהו) אז הוא צורן כבול.
לא ברור לי מה זה "יחידה".
לא ברור לי איך את מחליטה שהיא "הקטנה ביותר".
מהו "השדה הסמנטי" של, נגיד, מלח, salt, ואיך את קובעת על פי זה את משמעות השרש מלח?
לא ברור לי מה זה "השפות השמיות מושתתות על שורש משולש". מה זה ה"מושתתות" הזה?
לא ברור לי מה יש לך נגד שרשים חד-עיצורים.
לכל דבר מבוסס יש בסיס ואם מוסיפים לו צורן אז הוא בסיס מצורן.
זה לא סתם "סופית".
אין (לדעתי) דבר כזה "תבניות של משקל".
את יכולה להעדיף את דעתו של מי שאת רוצה, וגם כמובן לפרוש מתי שאת רוצה.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'כבר פרשתי, תודה.'
כבר פרשתי, תודה.
23/02/2010 | 01:35
1
2
אני מודה שההגדרות שאני כותבת בפורום אינן מנוסחות באופן מדוקדק כפי שעושה מי שכותב ספר או מאמר (מטבע הדברים) אבל בחיי שאין לי כוונה לפתח איתך דיון על מונחי יסוד מוכרים ומוסכמים בבלשנות שטובים ממני כבר הגדירו. כבר הבנתי שאתה חי בעולם מושגים פרטי משלך, ואולי מנסה לשכנע את שאר העולם בצדקת דרכך; שיהיה לך לבריאות. לי אין כוח לזה.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אכן "מונחי יסוד מוכרים ומוסכמים בבלשנות" אין '
אכן "מונחי יסוד מוכרים ומוסכמים בבלשנות" אין
23/02/2010 | 01:53
2
מקומם כאן.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'כ-34% משורשי המקרא (הפועליים)'
כ-34% משורשי המקרא (הפועליים)
23/02/2010 | 23:37
2
הם מהגזרות החסרות (ע"ו/י, ע"ע, ל"ה/י) שלא מדגימים לנו לכידות תלת עיצורית כמו שהיינו מצפים לה וזאת מבלי לערוך מחקר מעט יותר מעמיק שידגים לנו עד כמה תלת עיצוריות השורש הוא מושג מטעה.

השפה העברית >>
לצפיה ב-'כלומר, מבחינתך'
כלומר, מבחינתך
22/02/2010 | 20:25
3
2
השורש של "[הוא] קם" הוא ק-מ, בעוד שהשורש של "יקום" (היא-קום?) הוא ק-ו-מ, והשורש של אינטרנט (היא-נטרנט) הוא נ-ט-ר-נ-ט. זה סבבה לגמרי, אבל אני חושש שזאת לא ההגדרה שהדיוטות כמו יאקים, טריליאן, אנוכי (ובעצם רוב העולם) משתמשים בהן.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'איך אתה מגדיר שרש?'
איך אתה מגדיר שרש?
23/02/2010 | 00:54
2
לצפיה ב-'יש כמה הגדרות שונות'
יש כמה הגדרות שונות
23/02/2010 | 04:12
1
2
ולעיתים קרובות בלשנים נוטים להתווכח קצת עליהן, אבל ההגדרה הכי טובה שאני מכיר שקולעת לכל המקרים היא כנראה: "דבר שציפלך לא מבין".
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אם ציפלך לא מבין אז הדבר חסר מובן'
אם ציפלך לא מבין אז הדבר חסר מובן
23/02/2010 | 04:59
לצפיה ב-'אף לי צר מאוד על שלא נעלבת ולא שוכנעת.'
אף לי צר מאוד על שלא נעלבת ולא שוכנעת.
22/02/2010 | 09:22
14
2
דו-עיצוריות השורש בוודאי קשורה לענייננו, ואין כל קשר למילים הקמאיות.
ודוקי! לא נתת לבך לכך שסב אינו שייך מבחינת התנהגותו בנטייה (קרי, שורשו, גזרתו) לקבוצת אח, אב, חם.
סב, שורשו מנע"ו-י, ואילו שאר המילים בקבוצת אח, אב, חם שייכות לגזרת ל"ו
(את שם העצם אחווה את מכירה?). גם נטייתם השונה של שמות אלה מעידה על השוני בשורש, בגזרה.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'"סב, שורשו מנע"ו-י"?'
"סב, שורשו מנע"ו-י"?
22/02/2010 | 11:20
3
2
ואני לתומי חשבתי שהשרש של סב הוא סב.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'חשבת, אז מה אתה רוצה ממני.'
חשבת, אז מה אתה רוצה ממני.
22/02/2010 | 11:57
2
אני משבתי שלא ואף ציינתי את נימוקיי, אבל אתה בשלך - ממשיך בנדנודיך ובהצקותיך.
האינך סבור שעליך לשנות את הדיסקט?
מאחל לך יום טוב וגם שבוע שכולו סיפוקים והספקים...(לא רק אחרי חצות הליל....)
השפה העברית >>
לצפיה ב-'ציפלך, איך היית מנקד סבתא רבתא?'
ציפלך, איך היית מנקד סבתא רבתא?
22/02/2010 | 12:17
1
2
לצפיה ב-'מצטער, אבל אני חלש בניקוד תקני'
מצטער, אבל אני חלש בניקוד תקני
22/02/2010 | 15:39
1
לצפיה ב-'נאלץ להסכים שלא להסכים.'
נאלץ להסכים שלא להסכים.
22/02/2010 | 12:56
9
2
והטענה שלי לאורך הדיון לא הייתה בשום שלב שהנטייה של "אב" זהה לנטייה של "סב" (למעט אבּא וסבּא, שהן כנראה מהארמית).
אבל כבר התרגלתי שלא מבינים אותי, אז אסתפק בזאת, תודה.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'בטרם ניאלץ(!) להסכים שלא להסכים,'
בטרם ניאלץ(!) להסכים שלא להסכים,
22/02/2010 | 18:33
8
2
הרצוני להבהיר מס' הבהרות, ברשותך:
א. איני סבור שעלייך לחוש שאין מבינים אותך. עובדה שכמעט תמיד הבנתי אותך, ובחלק מן המקרים אף הסכמתי אתך.
ב. טענתך ברישא של דברייך לאורך הדיון לא הייתה שנטיית סב זהה לנטיית אב.
ג. להזכירך, טענת די בהתרסה: "מנין לך ששורשו של סב (=שׂב) הוא מגזרת ע"ו-י?" וכהוכחה לכך הבאתי את שֵׂיבה. אולם
     את העלית את טענת הקמאיות של שמות בני המשפחה. וכנגד זאת ציינתי שאין סתירה בין השתיים.
ד. אבּא וסבּא הן מילים ארמיות, שמקבילותיהן העבריות הן אב וסב, ובהן אין דגש בעברית. בהזדמנות זו ציינתי שלמרות
     הדמיון החיצוני בין שני שמות אלה הם שייכים לגזרות שונות: נל"ו ונע"ו-י בהתאמה.
ה. כעת נותר לברר מה מן הנקודות הנ"ל אינו מקובל עלייך.
     לסיום, אני מקווה שההדורים בינינו יושרו לשביעות רצון שנינו.
  
השפה העברית >>
לצפיה ב-'יאקי, הואל נא להגדיר לנו שורש'
יאקי, הואל נא להגדיר לנו שורש
22/02/2010 | 19:47
2
2
לצפיה ב-'נא הפסק את מופעי הבידור שלך.'
נא הפסק את מופעי הבידור שלך.
22/02/2010 | 20:02
1
2
מלבד זאת, איני אוהב כל כך, בלשון המעטה, את הבחינות שאתה מקיים מעת לעת למשתתפי הפורום.
אם תמשיך להטרידני על לא עוול בכפי, איאלץ לוותר על הדיאלוגים אתך ולהתעלם ממך, כפי שאני מתעלם זה כחודשיים מחברך הטרדן-מציקן.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'יאקי, אינך יכול להמשיך ולדבר מהשרש מבלי'
יאקי, אינך יכול להמשיך ולדבר מהשרש מבלי
23/02/2010 | 00:48
2
להגדיר אותו.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'שמע נא, יאקים, הדיונים בפורום אינם אישיים'
שמע נא, יאקים, הדיונים בפורום אינם אישיים
22/02/2010 | 21:32
4
2
יש לך נטייה להיעלב ולייחס ציניות או שלל התייחסויות לא הולמות למי שעונה לך, או לחשוב שנעלבתי ממך כל הודעה שלישית ולסיים ב"מקווה שיושרו ההדורים". אין שום הדורים ליישר; מותר לנו לא להסכים, אני לא לוקחת ללב דיונים בפורומים.

א. חן חן.
ב. ממש לא, זו פרשנות שלך.
ג. לא רואה מה הקשר של "שיבה" לעניין. זו מילה מאוחרת בהרבה. הקמאיות של שמות בני המשפחה רלוונטית מאוד, לטעמי, וכבר פירטתי מדוע.
ד. טוב, לגבי השורשים כבר הבעתי את דעתי.
ה. מקווה שעכשיו זה יותר ברור, ואם לא, הרי שצדקתי שאיני מובנת. כך או כך, אני מודה שדי מיציתי את הדיון.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'כל הכבוד על הסיכות התמציתי.'
כל הכבוד על הסיכות התמציתי.
22/02/2010 | 21:46
2
תבורכי מנשים, טריליאן. תודה גם על ניתוח האופי הקולע.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לֶמה הקמאיות של שמות בני המשפחה רלוונטית מאוד'
לֶמה הקמאיות של שמות בני המשפחה רלוונטית מאוד
23/02/2010 | 05:43
2
לצפיה ב-'ציפלך, תיאלץ לסלוח לי שאיני מתכוונת להמשיך'
ציפלך, תיאלץ לסלוח לי שאיני מתכוונת להמשיך
23/02/2010 | 05:54
1
2
להתדיין איתך.
מעתה ואילך בכל פעם שאתה רוצה לשאול אותי "למה", הא לך תשובה מוכנה מראש: כי ככה החלטתי.
עזוב אותך ממונחים מוכרים, מוסכמות בבלשנות ושלל שטויות אקדמאיות.
"אף אחד לא יודע טוב יותר ממני" הוא אחלה מוטו, החלטתי גם אני לאמץ אותו.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'זו לא היתה שאלה אלא רק תמיהה'
זו לא היתה שאלה אלא רק תמיהה
23/02/2010 | 06:19
1

הודעות אחרונות

14:20 | 18.09.18 Borisyo
07:54 | 18.09.18 נחום כספי
00:09 | 18.09.18 הקוסמת הורודה
22:35 | 17.09.18 רוברטי1
19:37 | 17.09.18 הדיוט גמור
10:33 | 16.09.18 orh281
20:52 | 15.09.18 קסם אישה
18:23 | 14.09.18 Assiduous
17:57 | 13.09.18 פסקל4
11:09 | 12.09.18 מתלמד 88
23:13 | 11.09.18 מני אה
11:23 | 11.09.18 trilliane
08:10 | 11.09.18 orh281
22:02 | 06.09.18 איתי שלר

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ