הבדל ברכיבת כביש באופני שטח לאופני כביש

quick155

New member
הבדל ברכיבת כביש באופני שטח לאופני כביש

אז ככה, אני רוכב דיי חובב, ולא באופן עקבי.
ברשותי אופני שטח- אופני מדבקה אומנם מאולומיניום אבל שוקלות קצת יורת מ- 15 ק"ג.

לאחרונה יוצא לי לרכב קצת בכבישים, ואני מרגיש שאופניים בירידות לא מצליחות לפתח מהירות, וגם הדיווח מתבצע "על ריק".
בעליות זה כבר סיפור קשה תרתי משמע.

כשחולף לצידי רוכב אופני כביש, נדמה שהוא רוכב דיי בקלילות, שלא לדבר על המהירות שהוא מפתח בירידה.
אני מתאר לעצמי שאולי הוא בכושר טוב יותר ממני אבל נראה לי שזה גם קשור להבדלים בין סוגי האופניים.

אז השאלה העיקרית שלי היא עד כמה אופני כביש אכן מהירות וקלות יותר לדיווש מאופני שטח (מדבקה)?
אני מתכוון לאופני כביש ממוצעות בסכום של 5000 ש"ח... ולא לאיזה דגם יוקרתי שעשוי מחומרים מורכבים...

סתם תוהה אם בשביל להנות מחווית הרכיבה פעם בכמה זמן בכביש שווה לרכוש זוג אופני כביש, או שהשיפור הוא לא כזה מאוד משמעותי מבחינת הקלות והחוויה עצמה.
 

mk4th

New member
אז.... אהה... כן. אולי. תלוי.

יש מספר דברים ש"מתנגדים" להתקדמות האופניים. ואתייחס ברשותך למישור ולא לעלייה, שאז המשקל הוא פקטור נוסף.
האוויר. התנגדות האוויר גדלה בגלל מספר גורמים. הגדלת "שטח החתך" שתופס הרוכב. כידון רחב יותר, תנוחה זקופה יותר, הכל מעט רחב יותר ולכן יש יותר התנגדות אוויר. בנוסף, זה לא רק ששטח החתך גדל, אלא גם זרימת האוויר סביב הרוכב נפגעת והיא פחות חלקה ולכן יש יותר התנגדות. כידון צר, תנוחה "שוכבת" יותר על האופניים יעשו עבודה טובה יותר בכביש.
גלגלים. בעיקר הצמיגים. ישנו מושג שנקרא "התנגדות גלגול", האנרגיה האובדת כאשר הגלגל מתגלגל. היא עולה עם המשקל, עם צמיגים בשרניים וקשים ולחץ אוויר נמוך ביחס לתוואי. גלגלים יחסית צרים (אינץ' וחצי) וחלקים, מנופחים ללחץ של 60PSI בערך ישפרו מאוד את הנושא.
ומשהו שקשור ל"מדבקה". בדרך כלל מיסבי גלגלים באיכות ירודה (ותחזוקה לקויה שלהם) שיוסיפו עוד 4-5% התנגדות. אין מה לעשות פה פרט להחלפת הגלגלים. לא שווה את ההשקעה בדרך כלל.
דווקא ההבדל שבין אופני 5000 ש"ח לדגמים טובים מחומרים מרוכבים, נמוך יותר מההבדל שבין אופני הרים לאופני כביש.
&nbsp
אם שווה/כדאי? תלוי בך. תנסה ותראה.
 

quick155

New member
תודה על התגובה המפורטת, מעניין אותי לשמוע תגובה ממישהו

שמחזיק גם אופני שטח וגם כביש,
ואולי יצא לו להתנסות בנסיעה עם אופני שטח בכביש בציר נסיעה שהוא עשה עם אופני כביש כדי להגיד עד כמה ההבדלים משמעותיים.
לכאורה ברכיבה של שעה, עם עליות וירידות, הגעתי דיי מותש לסוף המסלול שהיה ברובו עליה.
ברור לי שזה גם תלוי בכושר שלי.
אבל הרגשתי שיש בפני 2 אפשרויות.
דיווש נינוח והתקדמות בקצב צב בעליה, או להשקיע מאמץ כדי להשיג התקדמות מהירה יותר, מה שהותיר אותי חסר נשימה וכוח כך שיכולתי להתמיד בזה לפרקי זמן קצרים.
 

nachshon4

New member
בעיקר כושר....

כרוכב כביש שפעם רכב גם בשטח, יש כמובן הבדלים הנובעים מהאופניים.
ככל שאתה מעיד על עצמך שאתה רוכב מתחיל/חובב, כנראה שיש לך הרבה לאן להתקדם עם הרגליים. רוכבי הכביש שעברו אותך בקלילות הם מן הסתם רוכבים בכושר סביר, שהוא כנראה הרבה יותר טוב משלך כרגע. בתור רוכב כביש היום, לפעמים אני נתקל ברוכבי שטח חזקים שרוכבים לידי על הכביש וקשה "להיפטר" מהם.
כדאי לך להגדיר מה אתה מחפש/רוצה להשיג ברכיבה, ואז ניתן יהיה לייעץ לך מה לעשות.
והמשפט האחרון שלך נכון תמיד, הן לרוכב שהתחיל לרכב אתמול, והן לניירו קינטנה.

(*באופן אישי אני יכול להגיד לך שאם אתה יכול ליהנות מרכיבת שטח ועדיין לא מכור לכביש, תישאר בשטח. רכיבת כביש מסוכנת בטירוף)
 

ItsikH

Member
שני גורמים בולטים הם הבולמים והצמיגים
בה נחת צמיגים חלקים ושלדה קשיחה, ההבדל מצטמצם דרסטית. עדיין יהיו יתרונות לאופני כביש כמובן, אבל ענין המשקל פחות קריטי - כל מי שרכב באופני כביש עם משקל נוסף כמו תיק יעיד [כלומר אני אעיד] - אמנם משפיע על הביצועים אבל משני.
 

tulkin

New member
אמרו כבר את הכל אני חושב.

תקופה ארוכה רכבתי על אופני הרים בכביש, וגם היום אני רוכב עדיין על אופני עיר פשוטות גם ברכיבות כביש ארוכות.
אם לסכם, לדעתי לפי סדר חשיבות/השפעה:
- בולמים (קדמי/אחורי - לא ברור עם האופניים שלך הם זנב קשיח או שיכוך מלא). מקשים מאד על העברת הכח, וגורמים לבזבוזו.
- צמיגים. רוחב הצמיג ובעיקר צורת החתך (חלק או עם קוביות וכו), וגם לחץ האוויר. ככל שיותר גומי נוגע בכביש בזמן הרכיבה, כך יש יותר חיכוך ובהתאם קשה יותר לרכב. יש צמיגים חלקים גם לאופני הרים. לא טוב כמו צמיגי כביש אבל צעד בכיוון הנכון.
- תנוחת הרכיבה. אני דווקא אוהב את התנוחה הזקופה, ומשלם את מחירה פה ושם.
- משקל. כן, זה משפיע בעיקר בעליות. אבל בד"כ כל משקל שתוריד מהאופניים, יותר זול להוריד אותו מגוף הרוכב
בטח לא שווה השקעת 5000שח.
&nbsp
בסופו של דבר מדובר בכושר ובטכניקת רכיבה. תשפר את אלה תרגיש טוב גם בכביש. אם בכוונתך לעלות לכביש רק פעם בכמה זמן (זהירות. זה ממכר), אין טעם לדעתי לרכוש אופניים ייעודיות. אם תמצא את עצמך רוכב הרבה על הכביש - זה כבר סיפור אחר.
&nbsp
 

tulkin

New member
וקצת מספרים

רכבתי את המשולש על אופני כביש רגילות, על אופני עיר (ללא בולמים, אבל עם כידון ישר) ועל אופני זנב קשיח בהפרש זמנים קצר מאד לפני שנתיים בערך. ביחס לאופני הכביש - אופני העיר הורידו ממני 1-2 קמ"ש בממוצע, הזנב הקשיח עם צמיגי הרים ברוחב 1.95 אינץ' הוריד 3-4 קמ"ש בממוצע ביחס לאופני כביש.
ברמת הכושר שלי אז רכבתי את המשולש, באופני כביש במהירות ממוצעת של כ22-23 קמ"ש אם אני זוכר נכון.
&nbsp
 

odedbc

New member
עוד מבט על רכיבת כביש

אני רוכב להנאתי על כל אלו שלמטה, תלוי מה מטרת הרכיבה
*מבחינת הנאה ברכיבה על כביש, אין שום הבדל בין אופני שטח, עיר, מתקפלים, כביש.
*מבחינת כושר, אופני שטח יכניסו אותך לכושר מהר יותר, מכיון שתצטרך להתאמץ יותר בכדי להזיז אותם (משקל, ישיבה זקופה, צמיגים רחבים וכבדים וכו׳)
*מבחינת מהירות, זה יחסי לאופניים האחרים שתפגוש על הכביש. אם כי כל קטנוע משומש באלףחמשמות ש״ח יהיה יותר מהיר מכל רוכב אופניים.
***בקיצור אם אתה רוכב להנאתך, כושר, טיולים קצרים, אופני שטח מדבקה יעשו את העבודה מצוין. ויאפשרו לך גם לרכב בשבילים מחוץ לכביש
&nbsp
 

asherme

New member
התחלתי לשיר...

לא אשכח את החוויה הראשונה שלי על אופני כביש.
כרוכב שטח ותיק הגעתי ערב אחד לחנות "הבית" לשתות קפה.
על המדף הוצבו אופני כביש רמת "כניסה" יד 2 בצבע אדום/ לבן.
לא יודע מה גרם לי לשאול כמה הם עולים (1,500 ש"ח).
ברגע של חולשה רכשתי אותם.
את הדרך הביתה (10 דקות רכיבה) עשיתי כבר עליהם.
הייתי בשוק ... הלם ... מהקלות של הגלגול .. מהמהירות... מהזרימה ...
התחלתי לשיר ...
מכאן - ההתמכרות לא איחרה להגיע.
אגב, אותם אופני "כניסה" שרתו אותי נאמנה מס' שנים ...
למחרת בבוקר חטפתי הלם מסוג אחר -
הייתי בטוח שגנבו לי את האוטו.
רגע לפני נסיעה לתחנת המשטרה להגיש תלונה - נזכרתי.
שיט ... הרכב חונה בחנות האופניים מאמש...
סיפור אמיתי.
 

quick155

New member
חברים יקרים, תודה לכל מי שהגיב, האם גם באופני כביש

כאשר רוכבים בירידה, יש תחושה שהאופניים הגיעו למהירות מקסימלית, ולמעשה הדיווש לא מצליח להגביר את המהירות?
אני לא מכור למהירות, פשוט רוצה לנצל אתהתנופה של הירידה כדי להצליח ולגנוב עוד כמה מטרים מהעליה שבאה אחרי.

אגב לשואלים, האופניים שלי הם זנב קשיח.
דווקא התגובה של asherme נשמעת מעודדת. ואולי כן יש הבדל משמעותי בחוויה.

לגבי אלה שהזהירו מהתמכרות לכביש והסכנות הצפונות בו,
אני מודע לכך, זו הסיבה שמלכתחילה לא רכשתי אופני כביש, הפחד הזה של נסיעה בשוליים לצד נהגים פרועים. מצד שני אני מרגיש שהכביש יותר מאתגר.
ובטח רוכבי השטח לא מבינים איך אספלט יכול להוות תחליף ראוי לנוף הנשקף ברכיבת שטח בשבילים וביערות.
בסביבה הקרובה שלי יש יותר אספלט מאשר שבילים ופארקים


אני לא מתכוון לרוץ ולקנות אופני כביש, אם יתמזל מזלי למצוא איזה מישהו שיש לו אופני כביש ויסכים לתת לי אותם לרכיבת נסיון, אוכל לחוות ממש את ההבדלים ולקבל החלטה מושכלת יותר.
עכשיו רק עלי לנסות לאתר מי מהשכנים (לא ראיתי אחד כזה) מחזיק ברשותו אופני כביש


ושוב תודה לכולם
 

Dov_s

New member
מתמטית לאופני כביש יש יתרון בירידות

בהנחה שיש לך 2X10 באופני השטח אז היחס המהיר שלך הוא 38/11 כלומר 3.45 סיבובי גלגל לכל סיבוב דוושוצ.
באופני כביש היחס המהיר הוא לרוב 50/11 כלומר 4.54 כלומר, תאורתית תוכל להגיע למהירות מירבית גבוהה ב-30%. (גודל גלגל 29 דומה לגודל גלגל כביש).
 

quant1

New member
כן, אבל

1. כן, אבל באופני כביש זו תהיה מהירות גבוהה יותר.
2. בירידות במהירויות גבוהות באופני כביש לפעמים עדיף לא לפדל ולהתכווץ לתנוחה אוירודינמית יותר כדי להגיע למהירות גבוהה.
 

ItsikH

Member
תשובות
  • בירידה התחושה הסובייקטיבית מאוד מתעתעת, הרבה פעמים בהמנעות מפידול מרגיש שמאטים בשעה שבפועל מאיצים ולהיפך - פידול מאומץ לא בהכרח אומר שמאיצים. הכלל הוא ברגע שממצים את הפידול [לפי קצב ההאצה] להכנס לתנוחה אירודינמית ככל האפשר.
  • לגבי התנופה בעליה, גם זו מיומנות נרכשת, ולאו דווקא מהירות מירבית בירידה נדרשת, המשחק הוא במעבר בין הירידה לעליה ותחילת העליה.
  • לגבי הנוף, זה נגזר מבחירת הכבישים, לרוכבים מתחילים יש נטייה להתכנס לכבישים מוכרים, אבל הענין וההרפתקה נמצאים בכבישים נידחים ולא פעם נסתרים ממש, ושם יש נופים וטבע ממש כמו ברכיבת שטח. בהפוכה, אני נמנע מרכיבת שטח בדיוק מפני שאינה מאפשרת הנאה מלאה מהטבע - כשעסוקים ומתרכזים כל הזמן בשליטה ובתמרון של האופניים - בכביש אתה פטור מכל אלו, למעט בירידות כמובן.
 

ItsikH

Member
והחשוב ביותר, הבטיחות
הרכיבה בכביש כלל לא מסוכנת כפי שנוהגים לא פעם לתאר אותה, בפועל הרבה יותר נפגעים ברכיבת שטח מאשר בכביש, ההבדל הוא בחוויית השליטה בלבד.
יש הרבה מאוד כללים פשוטים שהנסיון מלמד [רצוי נסיון לא קשה מדי כמובן], אביא כמה דוגמאות בסיסיות:
  • להצמד לימין: השול לא באמת מספק בטחון, אלא רק אשליית בטחון. תמיד להצמד לימין ככל האפשר, גם כשיש שול נדיב, ודאי כשאין.
  • להציץ לאחור: לא לסמוך על השמיעה, כי בזמן רכיבה היא מאוד מושפעת מהרוח הנגדית. להציץ כל הזמן לאחור, אפילו רק השמיעה לבדה מושפעת מהסטת הראש לאחור.
  • לא לסטות בלי לראות את עיני הנהג שמאחור. בכלל, מגע עינים עם הנהג חיוני - ולכן חשוב להמנע משטחים מתים בשדה הראיה של הנהג.
 

nachshon4

New member
איציק, במחילה, אתה טועה ומטעה

ההבדל בין כביש לשטח הוא לא בחווית השליטה.
ההבדל הוא שבכביש אתה יכול לרכב זהיר ולהחמיר עם כל כללי הבטיחות, ועדיין נהג יכול להרוג אותך. זו אפשרות שבכלל לא תלויה בך. בשטח אין דבר כזה: הכל תלוי בך.
כשהבחור הזה עובר לכביש הוא נכנס למקום שבו חייו אינם תלויים בו, והוא צריך להביא את זה בחשבון.

(בשבילי, חוץ מהסכנה עצמה, זה גם מוריד מחווית הרכיבה. הרבה פעמים אין לי חשק לצאת החוצה לרכיבה מסוימת, בגלל חווית הרכיבה ליד המכוניות).
 

ItsikH

Member
אם הכל תלוי בך, איך זה שבשטח התאונות רבות כל כך?
כי "תלוי בך" לא אומר שאתה באמת בשליטה, רק אומר שרק על טעויות שלך תשלם, לא על טעויות של אחרים.
 

nachshon4

New member
כשאני רכבתי בשטח

לאורך שנים, נפלתי פעם אחת, וקיבלתי כמה שיפשופים. כי אני פחדן, זהיר, ובכלל לא נכנס לשבילים מסוכנים. הכל תלוי בי. מי שמסתכן, ייפצע. אפשר לא להסתכן. גם אם תסתכן - ברוב המקרים זה לא יהיה יותר משבר. כמה רוכבי שטח נהרגו ב-5 שנים האחרונות?
על הכביש נהג הרג אותי, כי הוא כנראה התעסק בטלפון שלו. בשום צורה לא הייתי יכול למנוע את התאונה הזו. זה שאני לא מת זה מזל של כמה מילימטר מהעורק הראשי למוח, וזה שאני לא משותק מהצוואר ולמטה זה בגלל שהחוליות שנשברו בצוואר לא ממש זזו, אלא רק נשברו.
(אני לא מצרף תמונה כדי לא להבהיל את המשתמשים...)
 

ItsikH

Member
ראשית מספר השטיחונים בסדר גודל לפחות יותר מהכבישונים
ושנית לגבי כמויות הפציעות בשטח - אצטט רק את האורתופד שטיפל בי לאחר תאונה באיכילוב, שכבישונים אינו רואה כלל, אבל מדי שבת האורתופדיה בכוננות ספיגה לשטיחונים ש"נוהרים בהמוניהם". חומרת התאונה - בדיוק כמו במקרה הכביש, לא ממש תלויה ברוכב. ההבדל המכריע באמת לחומרה הוא המהירות, ובאמת כל תאונותיי החמורות היו דווקא עצמיות, ויותר מדי פעמים דווקא מפני שהתרחקתי כמידת יכולתי מהמכוניות לתוך השול.
ד"א התאונה ממנה מצוטט האורתופד... בראשצי, נכנס בי קטנוע חזיתית. כך שאפילו המחשבה שניתן לברוח מחוויית חוסר השליטה לשטח לא לגמרי מבוססת.
 

nachshon4

New member
ראשית, הרשה לי להביע סלידה

מהביטויים "שטיחונים" ו-"כבישונים". בלתי נסבל בעיני...
לא הבנתי מה באת להבהיר כאן. מספר רוכבי השטח גדול בסדר גודל מרוכבי כביש, ועדיין - כמה מהם נהרגו ב-5 שנים האחרונות?
לא הפרכת את הטענה העיקרית שלי: כרוכב - בשטח אתה לחלוטין אדון לגורלך, אם תבחר בכך. בכביש אין לך את הפרויליגיה הזו, וגורלך יכול להיחרץ בלי קשר למה שתעשה.
למען הסר ספק:
בשנה הקרובה X% מרוכבי הכביש ימותו על הכביש.
בשנה הקרובה Y% מכרוכבי השטח ימותו ברכיבה.
X>>>>>Y
Y שואף ל-0.
 

mk4th

New member
Y שואף ל0 בתאונות עצמיות. אבל...

יש לא מעט מקרי מוות מהתקפי לב, התייבשות וכו'.
&nbsp
יש מקרים שמהירות הפינוי קריטית ואל רוכבי שטח קשה להגיע.
 
למעלה