על חשיבות חבישת קסדה

nachshon4

New member
על חשיבות חבישת קסדה

כתבה שקיבלה זוגתי דרך עיתון רפואי אינטרנטי כלשהו:

<p>החשיבות הקריטית של חבישת קסדה בזמן הנסיעה על האופניים</p> <p>מאת: ד''ר זאב פלדמן מנהל נוירוכירורגית ילדים בבית החולים שיבא, ויו"ר האיגוד הישראלי לנוירוכירורגיה</p> <p>מדי בוקר, בזמן ביקור הרופאים בבית החולים לילדים ע"ש לילי ואדמונד ספרא בתל השומר, אני בודק ומטפל בנפגעי יום האתמול; הורים, הרשו לי לייעץ לכם בתור זה שיטפל בכם או בילדכם כשחס וחלילה תיפלו מהאופניים ללא קסדה</p> <p> </p> <p>כותרות העיתונים זועקות ומבכות את קורבנות יום האתמול בכבישים. תשתיות, כבישים אדומים, נהיגה פרועה והיעדר אכיפה מוזכרים כגורמים לקטל חסר הטעם החוזר על עצמו.</p> <p>ברצוני למקד הפעם את הדיון בחלק מכותרות השבועות האחרונים: "ילד נפל מאופניו ונפגע באורח בינוני", "שני ילדים שרכבו על אופניים חשמליות התנגשו זה בזה ונזקקו לטיפול רפואי".</p> <p>עבורי, כותרות אלה הן מציאות יומיומית. מדי בוקר, בזמן ביקור הרופאים בבית החולים לילדים ע"ש לילי ואדמונד ספרא בתל השומר, אני בודק ומטפל בנפגעי יום האתמול: יוסי שנפל מאופניו, דנה שפגעה עם האופניים החשמליות בזקנה על המדרכה, גלעד שרכב על הקורקינט החשמלי ונתקל ברכב.</p> <p> </p> <p>המשותף לכל אלה הוא, שכולם רוכבים על "כלי הנשק" הדו-גלגליים ללא קסדות. אלה שרוכבים עם קסדות, כמעט ולא מגיעים אלינו. המשותף לכולם - חילוניים ודתיים, אשכנזים וספרדים, יהודים וערבים השוכבים זה לצד זה - הוא שהם אהובים עד אין קץ על ידי הוריהם; אהובים עד כדי סיפוק רצונותיהם ללא גבולות; אהובים עד כדי הימנעות מעימותים "מיותרים"; אהובים עד כניעה לאמירה "אבל אבא/אמא, אף אחד לא חובש קסדה".</p> <p>לא אחת אני נאלץ להגיע בלילה לנתח את הילד ה"תורן" שנפל מאופניו ונחבל קשות בראשו לאחר שרכב ללא קסדה, כדי לנקז דימום מראשו.</p> <p>חוק הקסדות נחקק בישראל ביולי 2007 ועיקר מטרתו היתה להגביר את המודעות לצורך בחבישת קסדה בעת הרכיבה כאמצעי להגנה על הראש והמוח. מתנגדי החוק, שהתריעו מפני הפגיעה הקשה באיכות הסביבה שתיגרם מהפחתת השימוש באופניים בשל הסרבול הנגרם מחבישת הקסדה, התבדו. השימוש באופניים, ובשנים האחרונות באופניים חשמליים בישראל, עולה מדי שנה בצורה חדה.</p> <p>אנחנו לא אוהבים "להתבלבל" מעובדות אבל בכל זאת, הנה כמה:
בסקר שנערך בקנדה בשנת 2001, 80% מרוכבי האופניים שנהרגו בתאונות דרכים לא חבשו קסדות; בשנת 2006 נהרגו בארה"ב 767 רוכבי אופניים. רק 5% מההרוגים חבשו קסדות. על פי הסטטיסטיקה שפורסמה על ידי רשויות העיר ניו יורק, 74% מרוכבי האופניים שנהרגו בתאונות דרכים סבלו מחבלות ראש. 97% מהם לא חבשו קסדות.
</p> <p>על פי הספרות הרפואית, חבישת קסדות מפחיתה את הסיכון לחבלת ראש בעת תאונת אופניים בשיעור שבין 60% ל-85% ואת הסיכון לפגיעה מוחית קשה בכ-88%.</p> <p>דור המילניום, דור ההורים הנוכחי, מאופיין על ידי רצון בלתי נלאה ללמוד ולהבין בדקדקנות את העובדות לפני קבלת החלטות. דור זה צורך קורסים להורות, להנקה, לשינה, שולח את ילדיו לקורסי הכנה לגן הילדים ולכתה א', מודע לנזק שצפייה בטלוויזיה בגיל הרך גורמת להתפתחותם של ילדיו, אך ברגע האמת - מוותר להם על חבישת הקסדות.</p> <p>הרשו לי לייעץ לכם בתור זה שיטפל בכם או בילדכם כשחס וחלילה תיפלו מהאופניים ללא קסדה. אמנם אנחנו מצוינים בעבודתנו הרפואית - משתמשים בטכנולוגיות החדשניות ביותר ומגיעים להישגים מדהימים וביכולתנו להציל אתכם לאחר חבלת ראש. אבל למרות זאת, לא כדאי לכם להגיע אלינו. חיבשו קסדה בעת רכיבה על אופניים, שמשו דוגמה לילדיכם, ואל תוותרו להם.</p>
 

ItsikH

Member
אתה מוזמן לעיין בפרוטוקול ועדת הכלכלה 26/1/2010, אמ;לק-פלדמן
הוא כירורג, לא מהנדס בטיחות, מפליא שכרופא בעל מוניטין, טענותיו על התפלגות התאונות לא מבוססת על נתונים אלא על תחושות בטן. באותה ישיבה עצמה מצוטט נציג עיריית תל אביב שמספר תאונות האופניים בעיר ירד אבסולוטית עם העלייה הדרמטית במספר הרוכבים - ללא שום קשר לקסדות.
[ודאי שקסדה חיוניות ותורמת לבטיחות - אלא רק שהצגתה כחזות הכל היא זו שמטעה ולא מבוססת]

צחי פלדמן:

בדיונים המקדימים לחקיקת חוק הקסדות הבאנו את כל התיעוד המדעי, שהראה באופן חד משמעי שבאותם אזורים בהם נחקק חוק קסדות היתה הפחתה של 88% בהיפגעות מחבלות ראש. אני מייצג קבוצה קטנה של רופאים. אנחנו בסך הכל 50 רופאים בארץ המטפלים בחבולים הראש ב-6 בתי חולים. לצערנו, חומרת הפגיעות והשלכותיהן היא דרמטית ביותר. אי אפשר להשוות פגיעה של שבר ביד של הולך רגל שנופל, לחבלת ראש הגורמת לתמותה גבוהה. גם אלה שנשארים בחיים, נותרים הרבה פעמים עם נכויות קשות. אנחנו כרגע נמצאים בוועדת כלכלה, ויש לציין כי ההשלכות של אדם צעיר שנפגע וההזדקקות שלו לחברה ולסיוע שלה לאורך כל שארית חייו, הן מאוד משמעותיות.

הבאתי נתונים, שנאספו במכון גרטנר בכל הנוגע להיפגעות בתאונות דרכים. התיעוד הוא מ-11 בתי חולים בארץ, בין השנים 2001 ל-2008. אקדים ואומר, כי במכון גרטנר עשו גם מחקר תצפיתי על רכיבת אופניים. ברכיבה בינעירונית וברכיבת שטח 98% מהרוכבים חובשים קסדה, כך שהנושא הזה הוא לא רלוונטי. החלק הרלוונטי הוא דווקא הרכיבה העירונית.

דב חנין:

להפך. ככל שמדובר בחוק פלילי, איפה שהנורמה החברתית קיימת שם אתה מכניס חוק פלילי. כאשר אין שום נורמה חברתית, זה לא פרקטי ולא מוביל לשום תוצאה לפעול מיד על ידי חקיקת חוק פלילי.

צחי פלדמן:

אני לא רוצה להתפלמס. יש גם היבטים ציבוריים ולא רק רפואיים, אבל אני בא לתת את הפן שלי. אין לי דבר וחצי דבר כנגד הרחבת השימוש באופניים. מצדי שכל עם ישראל ירכב על אופניים, ולדעתי זאת המגמה. אני לא חושב, שמאז שנחקק החוק יש ירידה במספר רוכבי האופניים. הנתונים לא בידי.

מתוך 46,698 נפגעו 6,703 רוכבי אופניים, מתוכם 2,223 בגירים מעל גיל 18. כלומר, אחוז הבגירים שנפגעים הוא מאוד משמעותי. רבע מהנפגעים הבגירים סבלו מחבלה ראשית משמעותית.

שלי יחימוביץ:

רובם חבשו קסדות.

צחי פלדמן:

אני לא יודע. הנתונים לא בידי. אולי את יודעת. אני לא יודע, כי הנתונים במכון גרטנר עוד לא ידועים.

שלי יחימוביץ:

אני יודעת. אני ראיתי במו עיני אנשים הנפגעים פגיעות ראש כאשר הם חבשו קסדה. אין קשר בין הדברים שאתה אומר לבין חבישת קסדה.

צחי פלדמן:

אני לא יכול להתווכח איתך. גם אני ראיתי בעיניים. אני מבין את הנתונים של מכון גרטנר, שלא בדק לפי חלוקה בין חובשי קסדה לאלה שלא חבשו קסדה.

שלי יחימוביץ:

אני בטוחה שכל דבריך אמת ויציב, אבל המחקר הזה לא רלוונטי לענייננו כי הוא לא בדק האם האנשים האלה חבשו קסדה או לא חבשו קסדה. יכול להיות שהם חבשו קסדה שהתפצפצה כמו נייר ברגע שרכב פגע בהם בכביש. זה מה שקורה, לצערי. רוכבי כביש נהרגים עם קסדה כל הזמן.

צחי פלדמן:

מהניסיון שלנו, מהבדיקות שלנו בחדרי המיון, אנחנו רואים גם כאלה שחבשו קסדה. הם מגיעים עם זעזוע מוח. יש לי פה צילום CT של אדם שנפגע ברכיבת אופניים ללא חבישת קסדה. אתם יכולים לראות מה זה עושה לגולגולות, אתם יכולים לראות את הדימומים בתוך הגולגולת. אני לא רוצה להיכנס לזה, כי הנתונים הספציפיים על חבישת קסדה לא בידיי.


שלי יחימוביץ:

חבל.

צחי פלדמן:

עשינו זום על בית החולים רמב"ם, ושם בדקנו את הנושאים קצת יותר לעומק. מצאנו כי ב-15 השנים האחרונות הגיעו לרמב"ם 40 רוכבי אופניים במצב של חוסר הכרה. לצערי, מתוך הנפגעים האלה דווקא אלה הבגירים נפגעו קשה יותר. 8 לא עזבו את בית החולים, ושליש נפטרו תוך שנה מהפגיעה.

נאמר פה כי הקסדה לא מגינה ברכיבה עירונית, כי אם רכב פוגע ומעיף את הרוכב זה לא רלוונטי.

שלי יחימוביץ:

האם בדקתם אם מדובר ברכיבה עירונית או בינעירונית?

צחי פלדמן:

לפי נתוני בית החולים רמב"ם, רוב הפגיעות היו במסגרת רכיבה עירונית, ללא קשר לפגיעת רכב. דובר על נפילות שקורות לרוכבי אופניים, כאשר הראש נחבט במדרכה או באספלט.

שלי יחימוביץ:

איזה אחוז מפגיעות הראש היו בתוך העיר?

צחי פלדמן:

אין לי את הנתון המדויק, אבל מדובר ברוב.

שלי יחימוביץ:

איך זה יכול להיות? אם יש לך מחקר, אז חייבים להיות לך מספרים. אתה לא יכול להגיד "רוב". אתה צריך לתת לנו מספרים, ולומר לנו כמה חבשו קסדה וכמה לא, כמה נפגעו בעיר וכמה נפגעו ברכיבת שטח.

צחי פלדמן:

אתם הבטחתם לנו המשך דיון מעמיק יותר, ולדיון הזה אני אביא את הנתונים.

שלי יחימוביץ:

הנתונים שאתה מוסר לא מעמיקים.

צחי פלדמן:

העברת החוק בקריאה טרומית הגיעה בהפתעה, ולכן ההכנה לדיון היתה מהירה.

שלי יחימוביץ:

אבל המחקר הוא מחקר שכבר מוכן.

צחי פלדמן:

המחקר נעשה לאורך שנים ולא בטווח של שבועיים. אנחנו בהחלט מתכוונים לפתוח במחקר, ונרכז את הנתונים בחיתוכים המתאימים לקראת הדיונים הבאים, במידה וההצעה הזו תעבור בקריאה ראשונה. בכל מקרה, רוב הנפגעים שהגיעו לרמב"ם נפלו מהאופניים ולא נפגעו על ידי גורמי חוץ, כמו מכונית במהירות גבוהה. אחוז הנפגעים מבין הבגירים הוא גבוה.

שלי יחימוביץ:

אני לא מבינה את זה. בא איש מדע, ואומר: "המון", "הרבה", "מלאנת'אלפים". אני לא יכולה להתייחס לזה ברצינות. מגיע אדם שאומר שהם ערכו מחקר רציני, ואני רוצה לשמוע את תוצאות המחקר. אני רוצה לדעת, כמה רכבו מחוץ לעיר וכמה רכבו בתוך העיר, כמה חבשו קסדה וכמה לא.
 

nachshon4

New member
איציק, לא הבנתי מה הנקודה שלך

ניסיתי לקרוא את הדיון בועדה ב-11:00 בלילה, התקשיתי לעקוב ולהגיע לנקודה אליה אתה חותר.
בסיכום שלך בראש הדברים אתה טוען שהיתרבות הרוכבים על הכבישים דווקא הביאה לירידה בשיעור תאונות האופניים.
עיקר טענת הכירורג הנכבד הוא, שהמון פגיעות ראש שמגיעות אליו היו הרבה פחות חמורות אם כל הרוכבים היו חובשים קסדות.
איפה אתה רואה סתירה בין הדברים?
מנסיון אישי שלי, מספר פעמים מועט של התרסקות עם האופניים (במהירות לא מאד גבוהה, אגב) הסתיימו בקסדה סדוקה, שחסכה גולגולת סדוקה כנראה. כך שאני בעניין הזה לגמרי עם הדוקטור. ברור לי כמובן שיש מקרים שהקסדה לא תעזור בהם.
אני פשוט נדהם למראה כל רוכבי העיר שרוכבים ללא קסדה, והנה מצאתי סימוכין לתדהמתי.
 

ItsikH

Member
המונח "כנראה" בדבריך מייצג הערכה, וככל שתהיה סבירה
אינה מהווה בסיס להחלטה מקצועית - אני מקווה שכנוירוכירורג הוא לא מקבל החלטות על סמך שיקולי "כנראה", ומהנדס בטיחות הוא אינו. אפשר וצריך להעזר בנסיונו המקצועי בקבלת החלטות מקצועיות בתחום הבטיחות, אבל יש צורך במידע רב נוסף שאינו בתחום התמחותו. באותה ישיבה עצמה אני ציינתי את החשיבות העצומה שאני מעריך לקסדה, אבל אני ודאי שאיני איש מקצוע בתחום. לא זומן ולו מהנדס בטיחות אחד לדיון הזה או לכל דיון אחר, שנתקלתי בו, בנושא.
ה"טענה" שהזכרתי היא רק דוגמא לשיקול שאינו רפואי כלל, ולסוג מידע סטטיסטי שנדרש לאסוף על מנת להסיק מסקנות בטיחותיות.
 

mk4th

New member
כנראה ש...

...הגדלת מספר הרוכבים תקטין את הסיכוי להפגע יותר מחיוב חבישת קסדה.
האמירה אולי נשמעת מוגזמת, אבל היא סבירה סטטיסטית.
 

nachshon4

New member
האמירה לא נשמעת מוגזמת, היא רק לא רלוונטית

על סף הטיפשית, אם תסלח לי.
אם היית יכול לעשות "חוק להגדלת מספר הרוכבים" זה היה מצוין, אבל כנראה שזה לא אפשרי במדינות שהן לא צפון-קוריאה.
וגם אם היית יכול לחוקק חוק כזה, עדיין היה נכון לחייב בנוסף חבישת קסדה.
כי כשאני רכבתי כמה שנים באוסטרליה, היו שם הרבה יותר רוכבים מאשר כאן, ועדיין, מנקודת מבטי, ב-3 פעמים שאני חבטתי את ראשי באספלט (וזה לא היה קשור למכוניות, אגב) הקסדה שהייתה על קודקודי מנעה נזקים חמורים, וטוב שיהיה חוק שיחייב את זה.
 

ItsikH

Member
באותו דיון עצמו הסברתי את הבעיה בחקיקה לא יעילה בנושא
כי הגנת הקסדה מירבית וחיונית דווקא בנסיבות בהן אכיפה אינה מעשית, ורק חינוך והסרה יכולים להשיג שינוי, ומנגד דווקא בכביש בו האכיפה היא היעילה ביותר, יעילותה מתמעטת מאוד ותלויה בנסיבות התאונה, שלא לדבר על כך שרוכבי כביש ממילא חובשים קסדות גם ללא צורך בחקיקה ובאכיפה בדיוק בגלל מודעותם להגנתה [יחסית או לא, זה לא ממש מעניין מי שנמצא בסכנת חיים ואין לו אמצעי מיגון אחר].
ניתן לפעול להגדלת מספר הרוכבים בהרבה דרכים, אבל חוק חיוב חבישת קסדה הוא חוק להמעטת מספר הרוכבים, וניתן בהחלט להראות קשר כזה.
 

nachshon4

New member
באילו נסיבות אכיפה אינה מעשית?

ושאלה נוספת: באיזה שיעור תרד כמות רוכבי האופניים אם ייאכף חוק לחבישת קסדה(אם בכלל)?
 

mk4th

New member
אכיפה על בני נוער וילדים למשל

גם כיום, אחת הבעיות עם אופניים חשמליים היא היכולת של שוטרים ופקחים להתמודד עם ילדים בגילאים קטנים מ16 שאינם נושאים תעודת זהות, ולעיתים חסרי כל אחריות פלילית (פחות מ12). ודווקא בקבוצת הגיל הזו וסוג השימוש שלהם באופניים, יש שכיחות גבוהה של פגיעות ראש.
כמות הרוכבים באוסטרליה קטנה ביותר מ30% בעקבות כניסת החוק.
http://www.cycle-helmets.com/helmet_analysis.html
 

nachshon4

New member
1. לא מבין מה הבעיה

עם בני נוער. אפשר להחרים להם את האופניים. שיבואו לשחרר אותם וישלמו קנס. פשוט מאד.
(במדינת ישראל אין כמעט אכיפה של שום חוק, אז חושבים שזה לא אפשרי. זה לא בעיה, צריך רק להחליט ולהתארגן לזה).

2. לגבי הנתון על הירידה בשימוש באופניים - אכן מפתיע. אבל רואים באותו מאמר שלאורך הזמן המספרים עולים וחוזרים לאותו ערך, אז כנראה זה עניין של הרגל. ואני אומר, אם בסופו של דבר יש אנשים שלא ירכבו בגלל שמחייבים לחבוש קסדה - ניחא, שכמה לא ירכבו.
עכשיו נשאר להוכיח שקסדה מגבירה את ההגנה על הרוכב.
3. כאן המחקרים שהבאת מאד מפתיעים אותי. כלומר, אני לא מוצא שום הגיון בעובדות. באופן אישי וגם סביב האנשים שאני מכיר, בהרבה מקרי תאונות אופניים הקסדה חסכה תאונת ראש רצינית. אני לא מתווכח על הנתונים, אבל אני מצפה לראות במחקר כזה הסבר הגיוני לעניין, ואין שם (חוץ משני הסברים קלושים: שהנהגים שומרים פחות מרחק מרוכבים עם קסדה בגלל שהם חושבים שהם מוגנים, ושהרוכבים עצמם לוקחים סיכון גבוה יותר בגלל שהם חובשים קסדה).
צריך לזכור שרוב האנשים שנפגעים על האופניים 1. נפגעים בתאונה עצמית שלא קשורה לרכב, 2. נפגעים במהירויות נמוכות יחסית, ולא דווקא בגלל שלקחו סיכון טכני כלשהו.
 

ItsikH

Member
שוטרים ופקחים נמצאים במקומות בהם יש תנועה כלומר בכבישים
אבל אופניים נמצאים בכל מקום - דווקא בכבישים המודעות לצורך בקסדה גבוהה הרבה יותר, באופן אירוני דווקא מפני שמתמשי הקסדה חיים בסרט שהיא נחוצה להגנה בפני פגיעת רכב, אבל אין בה צורך ל"נפילות סתם", בשעה שהאמת הפוכה - הקסדה חדלה ממש להגן מעבר לסף עוצמה נמוך מאוד, ומנגד בכל התהפכות קלה הראש חוטף ראשון והגנת הקסדה במצבים אלו מפני פגיעה חמורה - מירבית.
כמובן, אפשר לגייס צבא פקחים... אבל בוא נתחיל באכיפת חוקים קצת יותר דחופים לקידום הבטיחות בכבישים.
לגבי שיעור הרוכבים - אני בטוח שיש מחקרים בשפע על חוק קסדה גורף במקומות רבים בעולם, אבל נתחיל בדוגמא הטריוויאלית - כל מיזמי השכרת האופניים מבוססים על אי חיוב בקסדה - אין תקדים למיזם כזה כשיש חיוב בקסדה, כי הקסדה אופכת אותו ללא מעשי - לא סביר לצפות מאנשים שיסתובבו עם קסדות אישיות רק לצורך זה, ומנגד לא סביר להשתמש בקסדה שימוש ציבורי. בהרחבה, הבעיה אינה באנשים שמחויבים לאופניים כמונו, שממילא מחזיקים קסדות ביוזמתם - הבעיה היא באנשים שיעדיפו אמצעי תחבורה אחרים בגלל הטרחה שבקסדה.
 

nachshon4

New member
צבא פקחים....

כל יזמות של פקחים בענין קסדות תחזיר את ההשקעה בה במהירות עצומה. בטווח הקצר זה יהיה מצוין, גם הכנסה מקנסות, וגם יעשו קצת סדר בברדק על הכביש.
זה שיש דברים שיותר חשוב לאכוף אותם - מסכים מאד.
בענין מיזמי השכרת האופניים - אני מכיר רק תל אביב ומלבורן. במלבורן יש חובת חבישת קסדה, כמובן שגם באופניים המושכרות, וזה עובד מצוין. בנוסף שיעור המשתמשים באופניים מתוך האוכלוסיה גדול בהרבה מאשר בארץ, וכוווולם עם קסדות.
נכון, ייתכן שאם לא הייתה חובת חבישת קסדה היו רוכבים אפילו יותר.
 

ItsikH

Member
1. הצע את הפתרון של מלבורן לעיריית ת"א 2. אני מניח שבמסחר
אינך עוסק: הנחה מובלעת היא אינטרס רחב קיים לעשות שימוש באופניים ונכונות לשלם את המחיר - מחיר הקנס או מחיר הקסדה, היינו הך. במצב הישראלי, כשהעדפה החריפה מאוד היא לרכב מנועי - אפילו נוסעי התחבורה הציבורית נחשבים לפשוטי עם שידם אינה משגת, ולא לאנשים רציונליים שחוסכים בהוצאות - האזרח יעדיף לוותר על הענין.
ואינך שם לב ל"בעיה" שתארתי - יעילות הקסדה מירבית דווקא במקומות שאינם כבישים כלל, בכבישים ממילא יש נוכחות פקחים ושוטרים כל הזמן - בשעה שדווקא הרוכבים בכבישים מודעים יותר לצורך בקסדה מהמוני הרוכבים בשטח. סתם דוגמא, בתקופה בה תנהל הפולמוס בנושא בכנסת, התהפך רוכב שטח בגבעת נפוליאון בפארק הירקון, ללא קסדה, נפצע קשה בפניו - ראשית רק פול פייס היה עוזר לו, ושנית אף פקח לא היה מחפש אותו שם.
ואם כבר מדברים על פול פייס, ההנחה המובלעת בקסדה היא שרק הפדחת חשובה, הפנים הם רק ליופי - בתאונתי האחרונה, הקשה ביותר מעולם, נחבטתי בפנים, הקסדה לא נשרטה אפילו [ודאי שלא נסדקה], המוח נותר בתרדמת יומיים.
אז - אולי כדאי לחייב בפול פייס? משיקולי בטיחות כמובן? מי קובע מה לחייב ועל סמך מה?
 

nachshon4

New member
1. מה זה הצע את הפתרון של מלבורן

לעיריית תל אביב? לא מכיר את הפרטים במלבורן או בתל אביב, נראה לי שהרעיון הכללי דומה. במלבורן (בעצם בויקטוריה) חייבים לחבוש קסדות, זה ההבדל.
ואגב, גם באוסטרליה בעבר לא היו חייבים לחבוש קסדות, אבל שם כנראה מאמינים שאפשר לשנות תרבות (ראה איזה מהפך הם עשו ביחס שלהם לילידי הארץ....)
2. אני דווקא עוסק קצת במסחר... אבל רחוק מהתחום הזה. לא בטוח שאתה צודק בהעדפות האזרח, אבל לא מתווכח על זה.
ואני שם לב לבעיה שתיארת. לא הגיוני לשלוח פקחים להר חורשן, אבל כל רחובות הערים מלאים יוממים שרוכבים ללא קסדות. שם אפשר וכדאי לדעתי לאכוף רכיבה עם קסדות.
לגבי קסדת פול-פייס, אין לי תשובה ברורה על זה. ברור שיהיה לה ערך מוסף עבור סוג מסוים של תאונות. להערכתי זה באחוז נמוך מאד, ביחס לפגיעות בפדחת. אבל זו הערכה בלבד, שלי לפי תאונות שאני ראיתי או שארעו לחברים שלי, שבהם לא ראיתי פגיעת פנים אף פעם, אבל ראיתי הרבה קסדות שנסדקו.
 

אילון22

New member
דר' צחי פלדמן ודר' זאב פלדמן אינם אותו אדם....

אבל הם מחזיקים באותה דיעה ומדברים מתוך נסיונם המקצועי כעוסקים ברפואה דחופה ונוירוכירורגיה. מי שלא רוצה לקבל זאת מתעלם מהאמת.
חבישת קסדה מצילה נפשות - כל הפילפוליסטיקה מסביב (כולל אמרות השפר המתחכמות של ח"כ יחימוביץ) היא הסטה של הדיון למחוזות אחרים.
לאחר שנים רבות של רכיבת כביש אני יכול לומר בסיפוק שהרוכבים מצביעים בראשם - 99% מהם חובשים קסדה, ולא משום שזה "אופנתי".
 

ItsikH

Member
טענתי בעינה עומדת, וגם טענותיה של שלי - באותו דיון עצמו
הצהרתי על עמדתי בענין חשיבותה היתרה של הקסדה אפילו בתנאים שנוטים להמעיט בחשיבותה, אבל אני - איני מהנדס בטיחות, וגם כל הנוירוכירורגים המכובדים האלו אינם. אפשר וצריך להעזר בידע הרב והחשוב העומד לרשותם בדיון בטיחותי מקצועי, אבל הוא לא הקובע.
 

YotamKa

New member
מי שאישר את גשר המכביה ואת המנוף בהר הרצל שקרס

על החיילת מהבקעה, ואת תקרת הפלקל באולם ורסאי כולם מהנדסים.
אז גם אם מהנדס בטיחות יגיד שקסדה זה טוב, אין לך שום סיבה לחבוש אחת.
 

ItsikH

Member
ודאי שהדיפלומה לבדה לא קובעת דבר, אך
בבואך לחפש ייעוץ משפטי, תפנה לעורך דין ולא לנוירוכירורג. ודאי שגם לייעוץ המקצועי יש להתייחס עניינית ופרטנית ולא לקדש את איש המקצוע כבעל סמכות, אבל - יש נטייה במקומותינו להאמין שאם אדם הראה חוכמה יתרה בתחום יוקרתי ונחשב, חזקה עליו שישלוט בכל תחום אחר בהינף יד. אז - לא.
 

nachshon4

New member
איציק, דוגמא לא טובה

אם אני לא יכול להתמודד לבד עם מערכת משפטית, אני צריך יועץ משפטי כנראה.
בתחום שאתה מציג, גם אם יבואו 10 מהנדסי בטיחות ויגידו לי שקסדה לא מגבירה בטיחות, אני לא אקשיב להם.
 
למעלה