יישון יין

MOVEREP24

New member
יישון יין

שלום

שאלה לגבי יישון יין.

איך אני יודע איזה יין מתאים ליישון ולכמה זמן? ברור לי שהכל תלוי בטאנינים אבל עדיין, השאלה ממתי סופרים? משנת הבציר שרשומה על הבקבוק? מיום הבקבוק? איך לא מיישנים יותר מידי ובכך היין למעשה רק הופך להיות גרוע יותר ממה שהוא צריך להיות?

האם כל יין שיושן בחביות עץ אלון למשך שנה ומעלה מתאים ליישון? אם כן לכמה זמן?

לעזרתכם אודה
משה
 

gabi a

New member
זה יותר מורכב מטאנינים

אמנם הטאנינים תורמים מאוד ליכולת ההתיישנות, אבל יש השפעה לגורמים רבים אחרים, כמו חמיצות, למשל, וריכוז הסוכר (יינות מתוקים מסוימים יכולים להחזיק עשרות שנים). מעבר לכך, גם לטעם של היין יש חשיבות רבה על ההערכה האם הוא ירוויח מיישון או לא. זה לא מדע מדויק, ואני לא מומחה גדול, אבל אני בד"כ הולך לפי הכלל: ריכוז פרי גבוה + חמיצות גבוהה + הרבה טאנינים = ירוויח מיישון. גם לטעם האישי שלך יש חשיבות - הטעם של היין עשוי להשתנות בצורה דרסטית במהלך היישון, ולעבור בהדרגה מטעמי פרי לכל מיני דברים שבינם ובין ענבים אין שום קשר, כמו פטריות, עור, בשר, אדמת יער רטובה ועוד כל מיני דימויים מוזרים כאלו. אני מאוד אוהב את הטעמים האלו, אבל לא כל אחד מתחבר לזה.
בנוגע לשאר שאלותיך - סופרים משנת הבציר, מקשיבים להמלצות של בעלי נסיון/צוברים נסיון. אי אפשר לדעת במדויק מה יהיה הזמן האידאלי לשתות יין מסוים, ולכן כדאי, אם אפשר, לקנות כמה בקבוקים מיין שאתה רוצה ליישן, וכל פרק זמן מסוים לפתוח אחד ולראות מה מצבו. ולא, זה שיין בילה בחביות לא אומר שהוא מתאים ליישון.
 

MOVEREP24

New member
ברור שזה קשור לטאנינים אולם

כאשר אין אפשרות לטעום לפני ורוצים ליישן אז עד סמך איזו נוסחא כללית הולכים?

יש לי את היינות הבאים שהבנתי שהם ליישון. מתי יהיו בשיא לדעתך? מתי יש לשתות אותם כדי לא לאחר את המועד ומצד שני לא להקדימו? (יש לי רק אחד מכל אחד)

קברנה שיראז 2013 של דדה
ריטון 2012 של יקב אמפורה
שאטו סיסאק 2012
פרניטו קפירנטו 2010
HERITAG 2013 של יקב יפו
קברה פרנק ריזרב 2011 של יקב בן חיים
מלבק ברברה 2014 של דדה

אודה לעזרה
 

kinks

New member
על פי הבנתי

אין פה ממש יינות שדורשים יישון ארוך או ממושך. כולם פחות או יותר בחלון השתייה שלהם. יישון יירכך במעט את הטאנינים ואולי את העץ.
&nbsp
קברנה שיראז של דדה אתה יכול להמתין בשנתיים הקרובות ואז לשתות.
ריטון אמפורה, סבבה לשתייה כשהוא יוצא אז אין מניעה כעת, יכול להחזיק עוד, השאלה למה.
פריטו, יש כמה יינות בסדרה הזאת אין לי מושג איזה יש לך אבל לדעתי כולם בחלון השתייה.
יפו, להמתין שנתיים או שלוש ולשתות.
בן חיים, טוב זה יין עם מלא עץ, בכל מקרה תקבל מלא עץ וטאנינים. השאלה מה אתה רוצה הרבה טאנינים או קצת, לדעתי זה גם בחלון השתייה.
מלבק ברברה של דדה, דיי מוכן לשתייה כשהוא יוצא להמתין שנים בודדות או לשתות.
 

MOVEREP24

New member
אהלן

יישון למעשה ירכך את הטאנינים וישבח את היין או שלא בהכרח?

לגבי ריטון המליצו לי שהוא ליישון (התיישן 24 חודש בחבית ועוד שנה בבקבוק). כמה זמן יכול עוד להחזיק?

לגבי הפרניטו של קפירנטו אברר בדיוק מה יש לי.

לגבי דדה טעמתי מלבק ברברה של 2007 שהיה מופלא!
 

kinks

New member
שאלה מורכבת

ליין בתחילתו יש טעמים ראשוניים שזה טעמי פירות וגם ביינות האדומים והלבנים הטובים יש טעמים שניוניים או למעשה ארומה שניונית היא עשבי תיבול, מינראליות , פרחוניות, פטרול, תבלינים ועוד. ברוב היינות כשהם יוצאים לשוק תמצא את שני אלה, קשה לחשוב על יין אדום או לבן שאין לו את שני אלה.
טעמיים שלישוניים זה טעמים של אדמה, רצפת יער, מינראליות יותר בולטת, טחב ועוד.
&nbsp
רוב היינות שיש לך פה הם יינות ישראליים, יינות עולם חדש מובהק. הראשוניים והשיניוניים כבר קיימים ביין, השאלה האם הם מראים את הקסם של טעמים שלישוניים?
&nbsp
לרוב לא, לרוב ין ישראלי זוכה במוות לא מפואר עוד לפני שהוא מגיע לדרגת היישון הזאת ...
&nbsp
עדיין, אז מה כן מתיישן ביין?
הטאנינים מתרככים, אם יש חומצה טובה ולא מתוקנת היא לא בדיוק מתרככת אך היא מרגישה מעודנת יותר. מכיוון שהפרי שהיה עצור מאחורי הטאנינים יוצא החוצה, נותן קונטרה לעץ והכל מרגיש מאוזן יותר. לרוב כשאנחנו מדברים על התיישנות ביין ישראלי, היינות עצמם קלים יותר לשתייה. הטאנין מתרכך, הפרי יוצא והעץ פחות מורגש.
&nbsp
אז כשאתה שותה יין הוא כייפי יותר ואז בא לך "אוי זה מעולה!". זה אומר שהתרכובות הכימיות שביין וגם האלה מהחבית מתפרקות בקצב מסוים והיין נעשה יותר ראוי לשתייה. השאלה האם הוא מתפתח ומוסיף ניואנסים ועניין, כאמור רוב היינות הישראליים לא במיוחד, אך כך זה גם עם רוב היינות בעולם. יש איזה סטגימה על יינות מתיישנים שהם משובחים יותר, רוב היין לא נועד ליישון ארוך בין חמש לעשר שנים מהבציר זה כבר קשיש.
&nbsp
לגבי שאלתך כמה זמן יכול להתיישן, אענה את תשובה של המלכה האם, מבקרת היין הנועדת ג'נסיס רובינסון "אנחנו לא באמת יודעים, זה רק השערות, אף אחד באמת לא יודע".
&nbsp
אני מניח שיגיע היום שיהיה אפשר לדעת מבחינה כימית, אנחנו עדיין לא שם.
 

66david

New member
חג שמח

מעבר לכל הדברים המאד נכונים שנכתבו כאן דבר חשוב ביותר הוא איכות התנאים שבהם תוכל ליישן את היין .
 

אדבוסט

New member
תגובה משובחת

יינות ישראלים שנועדים ליישון ארוך יחסית ו*עשויים* להשתפר עם הזמן :
&nbsp
- ירדן קצרין
- קסטל Grand Vin
- פלאם Noble
&nbsp
(כולם די יקרים)
 
למעלה