השוואות "כלכליות" שונות בין המונדיאלים..

השוואות "כלכליות" שונות בין המונדיאלים..

מסתבר למשל שבדרום אפריקה הגיע קצת יותר מ300 אלף תיירים (ברזיל טענה שבאו יותר מ600 אלף, חלק ניכר מהם אגב כלל לא רכש כרטיסים למשחקים באצטדיונים אלא בילה באזורי האוהדים) ושהמרוויחה העיקרית היתה יוהנסבורג (וקצת גם פריטוריה, הבירה המנהלית של דרום אפריקה שרחוקה מחות מ80 ק"מ מיוהנסבורג) שהרוויחה קו רכבת מהירה בין שדה התעופה הבינלאומי שלה לרובע העסקי שלה והקו ממשיך מיוהנסבורג לפריטוריה. כמו כן גם שופץ הכביש הבינעירוני בין יוהנסבורג לפריטוריה (עם נקודת חיסרון שערורייתית של הפיכתו לכביש אגרה ללא אלטרנטיבות חינמיות) וביוהנסבורג עצמה ופרבריה הוקם שירות אוטובוסים שהחליף מערך הסעות בוואנים ומיניבוסים. גם האצטדיון הלאומי של דרא"פ בסווטו, הפרבר של יוהנסבורג נחשב ליחיד שמצליח להשיג רווחיות על ידי שימוש באירועים, כנראה גם בשל הקיבולת הגדולה שלו שהופכת את התפעול שלו בקיבולת מלאה לדי זולה. עם זאת יש תלונות על יותר מ10 מיליון הומלסים במדינה שחיים בצריפים וברחובות (מ1994 נבנו מגורים לפחות מ3 מיליון מההומלסים שהיו במדינה) ותשתיות שונות שלא הוקמו עדיין בין השאר בשל התקצוב להקמת האצטדיונים ותשתיות התחבורה והאירוח שמשרתים מעמדות גבוהים יותר (העניים לא ממש ממהרים לקחת רכבת מהירה כדי לטוס לחו"ל ולא מעונינים בכביש אגרה). סביר להניח שגם בברזיל ריו היא המרוויחה העיקרית בעיקר בגלל שההשקעה בה מיועדת גם לאירוח האולימפיאדה ב2016.

ברזיל מקבלת בדיעבד מחמאות על מערך התעופה הבינעירונית המפותח יחסית שלה (בהשוואה לצפוי ברוסיה) למרות שלא כל הכבישים, רכבות והרחבות טרמינלים של שדות התעופה בוצעו במועד. רוסיה טוענת שמרחקי הנסיעה בין מוסקבה ל10 הערים המארחות האחרות קטן הרבה יותר מברזיל (בשל ההחלטה לא לפרוש את האצטדיונים בכל רחבי רוסיה אלא להתמקד במערב המדינה "האירופאי") ושחלק ניכר מהתחבורה הבינעירוני יכול להתבצע בה ברכבות (יש לה מערכת מסילות מפותחת) במקום בטיסות מהטרמינלים המיושנים ברוב הערים ובמטוסים המיושנים שחלק ניכר מהם מתוצרת רוסית. אבל גם ברכבות יש לה בעיה של רכבות וקרונות מיושנים ואיטיים. מוסקבה המפותחת למדיי דווקא לא צפויה לראות רווח ענק בתשתיות מאירוח ב2 אצטדיונים את המונדיאל אבל גם היא נהנית מפרוייקט רכבת מהיר בינה לפטרבורג.

רוסיה מבטיחה כרגע שעלות אירוח המונדיאל אצלה יהיה 20 מיליארד דולר (בברזיל פרצו מחאות על 11 מיליארד אבל הרוסים לא יימחו). אם תקדים סוצ'י יחזור על עצמו העלות הסופית תהיה גבוהה יותר. ברוסיה גם חוששים מפרצי גזענות שיגררו מחאות בינלאומיות או סתם הפגנות של ארגוני זכויות אדם על מדיניותה הנוקשה בעניינים שונים.

בטח אפשר לדסקס על עוד נתונים "כלכליים" הקשורים למונדיאלים האחרונים והבאים אבל אני חושב שגם מה שציינתי עד כאן היה מעניין.
 
למעלה