בניית אנטנת שידור דייפול - התייעצות

בניית אנטנת שידור דייפול - התייעצות

שלום לכולם, רציתי לדעת האם אני שוגה במה שאני עושה. בניתי שתי אנטנות שידור למשדרים שההספק שלהם הוא 25 וואט מקסימום, באנטנה אחת לקחתי כבל RG58 וחיברתי לו שני מוטות אלומניום חלולים בקוטר של כמעט שני סנטימטרים, כאשר אורך כל מוט הינו 75 סנטימטרים. באנטנה השניה המצב זהה לחלוטין פרט לזה שבמקום מוטות האלומיניום חיברתי שני מוטות של אנטנה טלסקופית באורך של 75 סנטימטרים לכל מוט, מבחינת הספקי שידור וקליטה שניהם זהים כמעט אך הביצועים של האנטנה עם הטלסקופיים טובה מעט מזו של האלומניום החלולים. אך בגדול, הביצועים אינם תואמים למשדרים מהסוג הנ"ל. האם נכון להשתמש במוטות של אנטנה טלסקופית לשימוש באנטנת שידור? ומה בעניין העכבת, GAIN, איך ניתן לחשב זאת בצורה הנכונה או המדיוקת ביותר? תודה.
 
הפרופורציה בין קוטר האלמנט לבין אורכו אינה סטנדרטית ויש לתקן את אורך האלמנט, הטבלאות לא לפני כרגע. איך בדיוק אתה מודד "ביצועים" של אנטנה? ואיך אתה מחבר את הכבל לאלמנטים? אגב, בפרקטיקה, לאורך האלמנטים באנטנה יש להכנים מקדם תיקון של כ 0.95 מהאורך התיאורטי שיצא בנוסחא שקיבלת בשאלה קודמת בשירישור אחר.
 

עוז מ

New member
הנתונים שסיפקת אינם מספיקים

האם יציאת המשדר לאנטנה דורש עכבה של 50 אוהם? אם כן האנטנה שלך אינה מתואמת ועקומות הקרינה שלה מעוותות ואתה תזדקק למתאם עכבות (BALUN). כמו כן לא ניתן לבנות אנטנה לשידור ללא מכשירי מדידה . המכשיר הבסיסי ביותר הוא מד יג"ע לתדר שבו אתה רוצה לשדר. בהצלחה.
 
אני כן משתמש עם מד יג"ע אבל...

אינני יודע איך לבדוק את העכבת (אשמח ואזדקק להסבר), מדובר בכבל RG59 שבקצהו כניסת UHF זכר. חשוב לציין שהקליטה של המשדר הנ"ל חזקה יחסית (עיר אחרת) אך בשילוב של גלים חוזרים ועדיין, לא הקליטה החזקה או יותר נכון ה-"יציבה" שנידרשת ממשדר בסדר גודל כזה. איך ניתן לבדוק עכבת הלכה למעשה ואיך ניתן "לסנכרן?" עכבת?
 

4Z7DHD

New member
RG59

קודם כל הייתי הולך לכבל נכון - RG59 הוא 75 אוהם, ואתה צריך 50 אוהם - משהו כמו RG58 RG213 או RG8X . ןתגיד איזה מילה טובה לאוהד, שלא יקפוץ עוד פעם על "דפוס ההתנהגות הקופצני שלי".................
 

עוז מ

New member
אתה מוסר נתונים סותרים

בהתחלה כתבת RG - 58 ואח"כ RG-59 העכבה שלהם שונה. שוב אני אשאל מה עכבת היציאה לאנטנה של המשדר בו אתה משתמש? אם העכבה היא 50 אוהם אז ראשית תשתמש בכבל עם עכבה זהה. לאחר מכן יש לבצע התאמה בין הדייפול שהוא מוליך סימטרי לבין כבל הקואקס שהוא מוליך לא סימטרי, אם תמסור לי את התדר שאתה משדר בו אוכל לעזור לך לבנות מתאם שכזה באופן פשוט למדי. וגם לא הבנתי את האובססיה שלך לבדיקת העכבה (הצעה שלי שכח ממנה בשלב זה).
 

עוז מ

New member
ועוד פרט שכחתי

לא הבנתי את עניין הגלים החוזרים לנושא הקליטה. גלים חוזרים יש רק בשידור!!
 
כבל מצויין הנתון הבא:

TFC-T10 - מה זה אומר? RG58 או 59? כי מבחינתי RG59 הפך לשפ גנרי לכבל לאנטנת שידור, אז אולי טעיתי כאן... תודה על העזרה החיונית.
 

עוז מ

New member
זהו כבל המיועד להעביר

שידורי טלויזיה בכבלים והעכבה של כבלים אילו היא 75 אוהם.
 

Ohad4Z5RZ

New member
גלים חוזרים מהווים אינדיקציה

גלים חוזרים מהווים אינדיקציה לאנטנה/כבל לא מתואמים. כאשר אין תאום עכבות, יחס העברת ההספק אינו אופטימלי בשידור וגם בקליטה, דבר המתבטא בירידה ברגישות המקלט. אוהד.
 

עוז מ

New member
שמת לב למה שכתבת?

"יחס העברת ההספק אינו אופטימלי...וגם בקליטה". על איזה הספק אתה מדבר בקליטה? של מיקרו וולט? אתה מצפה שעם מד יג"ע לחובבים ניתן יהיה לתאם אנטנה לקליטה. לא מדובר כאן במעבדה מקצוענית.
 

Ohad4Z5RZ

New member
כן, בהחלט שמתי לב

מאחר ואני מונחיי מקצועיים, אני מתנצל מראש: גם המקלט קולט הספק כלשהו מהאויר. את ההספק הזה ניתן למדוד באמצעות מיכשור שלהערכתי לרוב חובבי הרדיו אין בביתם. ברור שלתאם אנטנה במצב של קליטה זה בלתי אפשרי. (בהערת מסגרת: גם מכשירים מקצועיים למדידת תאום אנטנות, דוגמת נתח רשת או מכשירים יעודיים אחרים, משדרים לאנטנה ומודדים את ההספק החוזר). אבל להזכירכם - בהנחה שתדר השידור זהה לתדר הקליטה והאנטנה מתאימה להספק המשדר - האנטנה מתנהגת בצורה זהה (תיאום, עקום קרינה, שבח) גם בשידור וגם בקליטה. באנטנה לא מתואמת, בה יהיה ההספק החוזר של שווה למחצית הספק המשדר, גם רגישות הקליטה תפגע באותו יחס, 3DB. על כן, מאחר והתפתח פה דיון בנושא, עלתה שאלה, עלו מושגים שחלקם קשורים וחלקם פחות, אני חושב שמין ההגינות ראוי להסביר ולפרט את המושגים וההקשרים ביניהם, להנאת כל קוראי הפורום, שאני משוכנע ששמחים לראות פה דיון מקצועי גרידא. אוהד.
 
יתכן שזה מה שפגע בביצועי השידור עד כה?

יש הבדל משמעותי בין RG58 לבין T10? אכן בMANUAL של המשדר מצויין שכניסת העכבת היא 50 אום.
 

עוז מ

New member
אני לא יודע מה פגע בביצועים

אבל אתה מתקמצן במסירת נתונים רלוונטיים. אם אתה עובד עם מד יג"ע אז תתדווח מה תוצאות המדידה ? אם כניסת העכבה למשדר היא 50 אוהם אז אתה צריך להתאים את עכבת האנטנה שלך ל 50 אוהם. ניתן לבצע זאת בכמה דרכים. הדרך הפשוטה כמו שכבר כתבתי לך היא: 1. לשדר אם כבל בעכבה זהה. 2. לבנות מתאם בין האנטנה לכבל. יש לבצע את שני הדברים ולא ניתן לבחור ביניהם אם רוצים להגיע לתיאום מלא. חובבי רדיו נוהגים בדרך כלל כך: 1. לבחור כבל מתאים . 2. לבנות אנטנה או לקנות אנטנה מוכנה כאשר לכל סוג אנטנה יש מתאם משלו. 3. עבור שידורים בגלים קצרים נהוג להוסיף אנטנה טיונר בין המקמש לכבל האנטנה לכיוונון עדין וסופי. (לא הכרחי אם האנטנה מכוילת ומתואמת כמו שצריך). עוז 4X6TF
 
למעלה