שרשור שאלות ותשובות היסטוריה א'

That80sshow

New member
כן, אבל

עדיין מדברים עליה כעיקרון בנסיגה של בריטניה מההתחייבות שלה בהצהרת בלפור ובטופס המנדט,כלומר אתה צריך לדעת מה כתוב שמה, שבריטניה תסייע לעם היהודי בהקמת בית לאומי בא"י וזהו בערך, רק כדי שתדע להסביר למה היא התעלמה מכל זה בספרים הלבנים.
 

basto

New member
בהרחבה בשנות ה-30

מישהו יכול לתת לי קישור לחומר מסודר על הנימוקים בעד ונגד ההבלגה (בשאלת התגובה במרד הערבי) ועל נסיגת בריטניה מהתחיבויותיה בספר הלבן השלישי?
 

shayred

New member
חברה מה זה שיח ציוני וההתארגנות

לעלייה? ודרך אגב כדי לי להמר וללמוד ביחידת המבוא הכל חוץ מהשינויים וההשפעות שלהם בעולם?? וגם ביחידת הגישור(אפשרות א)זה בסדר להמר וללמוד רק 3 מתוך 4 הנושאים?
 

LoLiPoo

New member
כמה שאלות בהיסטוריה-התנועה הציונית

1. מה היא עפ"י תוכנית באזל את מטרת הציונות והסבר את הדרכים להגשמתה המופיעים בתוכנית?
 

That80sshow

New member
לLOLIPOO

לפי תוכנית באזל מטרת הציונות היא: 1) להקים בית לאומי בא"י שיאושר למעשה ע"י השלטון בארץ (העותמאני) וע"י מעצמות העולם. 2)להפסיק את ההתבוללות כי היא גורמת לאובדן הזהות הלאומי ולמעשה מאיימת על המשך קיום היהדות. האמצעים המפורטים בתוכנית באזל הם הקמת מוסדות ציונים כגון: קק"ל- גוף שנוסד כדי לרכוש קרקעות עבור מימוש ההתיישבות היהודית. אוצר התיישבות היהודים: בנק של ההסתדרות הציונית שמממן את הפעילות של המוסדות של התנועה הציונית. הקונגרס הציוני- הגוף העליון שמפקח על ההסתדרות הציונית ומהווה מעין הנהלה ציונית. הועד הציוני המורחב- למעשה הגוף שמפקח על הפעילות השוטפת של המוסדות של התנועה הציונית, וחבריו נבחרים מתוך הקונגרס הציוני. הועד הציוני המצומצם- הגוף שמבצע את ההחלטות של הקונגרס הציוני ושל הועד הציוני המורחב והוא מונה 7 חברים שנבחרים מתוך הועד הציוני המורחב. יש עוד מוסדות כמו קרן היסוד אבל אין לי כוח לכתוב מאוחר.. זה העיקרון.
 

Aranel Nenharma

Well-known member
שאלות על אפשראות ב

האם אני צריכה ללמוד את ההתיישבות בעלייה החמישית (חומה ומגדל, עמק חפר, האלף)? ואיך קראו ומי עמד בראש הוועדות שבאו לא"י אחרי מאורעות תרפ"א ותרפ"ט, אילו שכתבו את הספרים הלבנים?
 

Aranel Nenharma

Well-known member
שאלות על אפשראות ב

האם אני צריכה ללמוד את ההתיישבות בעלייה החמישית (חומה ומגדל, עמק חפר, האלף)? ואיך קראו ומי עמד בראש הוועדות שבאו לא"י אחרי מאורעות תרפ"א ותרפ"ט, אילו שכתבו את הספרים הלבנים?
 

That80sshow

New member
תשובה לaranel

1) לא צריכה את כולם, אבל חומה ומגדל, לפחות אצלי במחברת, נכנס בהיערכות של היישוב ב1936-1939. 2) אם את רוצה הנה סיכום שאני עשיתי בעצמי על כל הועדות מהמחברת שלי שיהיה לי סדר: (טוב לא משנה אני לא מוצא את זה אני אנסה לפרסם את זה אחר כך). אז אני אענה על השאלות שלך: הועדה הראשונה שנשלחה לארץ נשלחה לאחר שהרברט סמואל, הנציב הבריטי הראשון, הפסיק את העלייה לארץ באופן זמני ומינה את חאג אמין אל חוסיין (אני מקווה שככה כותבים) למופתי. זה נחשב אחרי מאורעות תרפ"א בערך. הועדה הייתה ועדת חקירה בראשותו של השופט תומס הייקרפט, ולכן נקראה ועדת הייקרפט. הועדה הגיעה לארץ כדי לבחון את הסיבות למאורעות ולהחליט החלטות בקשר לעתיד. הועדה הגיעה למסקנה שהסיבה למאורעות נעוצה בפחד הערבים מהעלייה היהודית. המלצות הועדה פורסמו בספר הלבן הI ב3 ביולי 1922 שאמר ש (זה הנקודות שצריכים לדעת אם שואלים אותך על הנסיגה, כלומר הנקודות המרכזיות): 1)העליה לארץ תהיה בהתאם ליכולת הקליטה הכלכלית של הארץ. 2)הבית הלאומי לא יקום בכל הארץ, אלא רק בחלקים מסוימים ממנה. 3)תוקם מועצה מחוקקת שתהיה בעלת רוב ערבי (למעשה לפי היחס המספרי בארץ אבל זה אומר בעלת רוב ערבי). לאחר מאורעות תרפ"ט נשלחה לארץ ועדה בראשותו של לורד שאו כדי לבדוק את הסיבות למאורעות ולהחליט על מדיניות חדשה, ולכן נקראה הועדה ועדת שאו (נכון קונספט גאוני?). ועדת שאו הייתה מרושעת במיוחד, והגיעה למסקנה שהסיבה העיקרית למאורעות נעוצה בפחד הערבים מהעליה ומשנאתם אל היהודים. הועדה טענה שהבריטים התנהגו בסדר, ושהמנהיגות הערבית לא אחראית למאורעות. הועדה התעלמה מהיהודים שאמרו שהסיבה למאורעות נבעה מהסתה של הערבים. המלצות הועדה היו: 1)להגביר את כוחות הבריטים באזור 2)להגביל את העלייה היהודית 3)לבטל את הסמכויות של ההסתדרות היהודית\ציונית איך שתרצי לקרוא לזה. המלצות ועדת שאו עוררו סערה בינלאומית כאשר היהודים ואפילו מפלגות בתוך בריטניה מחו נגד ההמלצות. לכן, נשלחה לארץ עוד ועידה שנקראה על שם המומחה הטריטוריאלי שעמד בראשה: הופ סימפסון. הופ סימפסון זימן אליו נציגים ערבים ויהודים, ולראשונה הארץ צולמה מהאוויר. הופ סימפסון הגיע למסקנה שאין שטחים פנויים לעיבוד- כלומר להתיישבות. ולכן, יש להגביל את העלייה היהודית ולהביא לארץ יהודים בעלי מממון שיפתחו את הארץ. בעקבות מסקנות ועדת הופ סימפסון יצא לאור הספר הלבן השני ב1930 שאמר: 1)העלייה לארץ תהיה בהתאם ליכולתם הכלכלית והסכמתם של הערבים. כלומר, אם העלייה תגרום לנישול של הערבים היא תיפסק. 2)מכירת הקרקעות ליהודים תיפסק. 3)בריטניה התחייבה ליהודים ולערבים התחייבות שווה וכפולה (שימי לב לנסיגה הברורה מטופס המנדט!) 4)תקום מועצה מחוקקת שתהיה בעל רוב ערבי (אותו דבר כמו בספר הלבן הI). זה כעיקרון כל הועדות אחרי תרפא תרפ"ט אבל מכיוון שביקשת גם את הספרים הלבנים אז הספר הלבן השלישי נכתב בעקבות ועדת סיינט ג'יימס אז אני אכתוב על כללל הועדות בשנות 20-30 גם כדי לעזור לך וגם כי זה אחלה אימון בשבילי, אם אני מצליח להסביר למישהו אחר אז אני מוכן בקטע הזה :). לאחר המרד הערבי נשלחה ועדה כדי לבדוק את הסיבות למרד, הועדה נקראה על שם הלורד פיל שעמד בראשה- ועדת פיל. ועדת פיל הייתה ועדת החקירה הכוללת ביותר שהגיעה לארץ, היא שמעה את העדויות של כל הצדדים כאשר הראשונים שהופיעו בפניה היו פקידי הממשל הבריטי, ואחריהם הופיעו הנציגים היהודים (בן גוריון, זבוטינסקי, ויצמן, וכצנלסון) שטענו ש: 1)לעם היהודי יש זכות היסטורית מתקופת התנ"ך על ארץ ישראל. 2)העם היהודי היה נאמן לבריטניה, ולכן המנדט הבריטי צריך לסייע להקמת הבית הלאומי לעם היהודי בארץ ישראל כמו שהובטח בהצהרת בלפור+טופס המנדט. 3)היהודים אינם מעוניינים לנשל את הערבים מאדמותיהם. 4)היהודים אינם מעוניינים לפגוע במקומות הקדושים לערבים. אחריהם באו הנציגים הערביים ובראשם המופתי, שטענו: 1)היהודים מעוניינים לנשל את הערבים מאדמותיהם. 2)היהודים מעוניינים לפגוע בכיפת הסלע. כמו כן, הנציגים דרשו את הפסקת מכירת הקרקעות ליהודים ואת הפסקת העלייה היהודית לארץ. הועדה הגיעה למסקנה שאין סיכוי לדו קיום בין שני העמים מכיוון שיש לכל אחד מהם מנטליות שונה, ולכן המלצות הועדה הן: 1)יש להקים מדינה ערבית ומדינה יהודית, כאשר המדינה היהודית תהיה באזור שבין באר טוביה לכרמל שבצפון, והגליל ועמק יזרעאל. והמדינה הערבית תהיה בנגב, יהודה ושומרון. 2)שתי המדינות יחתמו על הסכם עם בריטניה שמעניק לבריטניה זכויות יתר וזכות פיקוח על שתי המדינות 3)יקום שטח שיהיה תחת שלטון בריטי שיכלול את בית לחם,ירושלים, ויפו. (כאילו כללל המקומות הקדושים). 4)בתקופה שעד ביצוע החלוקה העלייה לארץ תהיה בהתאם ליכולת הקליטה הכלכלית של הארץ- 12 אלף עולים בשנה ל5 שנים. 5)ייערכו חילופי אוכלוסיות בין שתי המדינות. לאחר ועדת פיל נשלחה ועדה לארץ לבדוק את מסקנות ועדת פיל, הועדה נקראה על שם העומד בראשה- וודהד. ועידת וודהד הגיעה למסקנה שתוכנית החלוקה של ועדת פיל אינה ניתנת ליישום מכיוון שהקשיים המנהליים, הפוליטיים, והכלכליים יהיו גדולים מדי. הועדה לא המליצה על כלום (עצלנית!). לאחר הועדה הזאת התכנסה ועדת סיינט ג'יימס\לונדון\השולחן העגול (כל אחד מהשמות נכון, ויכול להיות שישתמשו בו בבגרות) ב1939. הועדה התכנסה בארמון סיינט ג'יימס בלונדון. הועדה התכנסה מתוך תקווה שיהיה אפשר להגיע להסדר בין הערבים ליהודים, אך מההתחלה נתקלה בקשיים מכיוון שהנציגים הערביים והיהודים לא הסכימו לשבת באותו חדר, ולכן נאלץ לרוץ שליח בין הצדדים כדי להעביר מסרים. הועדה נכשלה במטרתה, ומכיוון שהמדינאים הבריטים הבינו שהם עומדים בפני התמודדות צבאית עם היטלר הם רצו לפייס את הערבים ולכן הם הוציאו את הספר הלבן השלישי שאמר: 1)תוקם מדינה פלשתינאית תוך 10 שנים שיהיה בה רוב ערבי של שני שלישים. 2)מכיוון שהעלייה היהודית מפחידה את ערבים, העלייה תהיה בהתאם ליכולת הקליטה הכלכלית של הארץ- 15 אלף כל שנה במשך 5 שנים ולאחר מכן בהסכמת הערבים. 3)מכירת הקרקעות ליהודים תיאסר ברוב שטחי הארץ (חוקק חוק הקרקעות שקבע את זה). זה (בקיצור :) סתםםם) כלללל הועדות שהגיעו לארץ בשנות ה20-30. אני מקווה שהבנת את מה שכתבתי, ואם יש שאלות אל תהססי לשאול. למידה נעימה ובהצלחה בבגרות!
 

Juiced

New member
שאלה בקשר לגומרים המסייעים

בבחינת המגן נשאלתי לציין גורם מסייע לפיתוח הבית הלאומי, ובכן בחרתי לציין את המאורעות (תרפא ותרפט) מהנימוק שלמרות הפגיעה הקשה בנפש וברכוש, הדבר גרם לחיזוק המערך הבטחוני (ההגנה), דבר המהווה בסיס למערך הבטחוני של הדמינה שבדרך.למעשה, המורה פשוט הורידה לי את כל התשובה. את הרעיון לתשובה זאת לקחתי מספר המיקוד (חלק א). השאלה שלי היא האם התשובה שלי בכלל נכונה והאם ניתן לציין אותה באיזהשהו ניסוח בבחינת הבגרות?
 

Aranel Nenharma

Well-known member
תודה רבה

פשוט אצלי במחברת רשום שועדת שאו היתנ=ה אחרי מאורעות תרפ"א ותרפ"ט
 

piona bugit

New member
הרב גוויטא - שאלה

רשום לי בסיכום במחברת, "הרב גוויטא הבין שצריך לעשות שינויים בתכנית הלימודים הישנה כדי להתאים אותה למציאות המודרנית החדשה. הוא שם לב שיש פערים בין היהודים העשירים שלמדו בבתי ספר איטלקיים לבין האוכלוסיה המסורתית." השאלה לי היא - הרב גוויטא היה נמצא בתוניסיה, שהיתה תחת שלטון צרפתי, מה הקשר לבתי ספר איטלקיים?
 
למעלה