שרשור שאלות ותשובות היסטוריה א'

עלייה ראשונה - גורמים

בתקופה שבה מדובר (שנות השבעים והשמונים של המאה ה19 שזה אומר 1870 והלאה) היתה באירופה התעוררות לאומית. הגרמנים, האיטלקים, עמי הבלקן ועמים נוספים החלו לשים דגש על המשותף בינהם מבחינה היסטורית. כשמדברים על סמלים משותפים עוסקים בעצם באירועים היסטוריים שקרו לעם (אצל הגרמנים למשל התבוסה לנפוליאון ב1806 היתה גורם מעצב). או סמלים בעלי משמעות דתית ותרבותית. היהודים גילו שהלאומיות החדשה אינה כוללת אותם. למרות שהם דוברי השפה המקומית ומביעים נאמנות למדינתם הם עדיין לא נחשבים כשייכים. לדוגמה: כשהגרמנים סיימו את תהליך האיחוד שלהם ב1871 (לפני כן הם ישבו במספר מדינות קטנות ולא במדינה אחת) הם רצו לשמור ולחזק את האחדות הגרמנית ולכן חיזקו את המורשת ההיסטורית והעבר המשותף. הסיפורים והאגדות על הגרמנים העתיקים נועדו ליצור תחושת שייכות ואחדות אצל הגרמנים. אבל היהודים לא היו חלק מהסיפור הזה. מאחר ולא תמיד היו שם (וכשהיו, היו מנודים) ולכן שוב הרגישו עצמם כלא שייכים.
 

ortal i

New member
צורות התיישבות-עליה ראשונה ושניה

יש לי כמה שאלות שכולם קשורות למאפיינים של הקבוצה: 1) כתוב בספר מיקוד את המאפיין:רעיון כיבוש האדמה - חברי הקבוצה הקטנה ראו ברעיון כיבוש האדמה ערך כפול - עבודת האדמה ויישוב הארץ. לכן, המתיישבים הראשונים בדגניה ראו את עצמם כמי שמכשירים את הקרקע לקראת התיישבות של קבע. בתום השנה השנייה עזב הגרעין הראשון שמקורו בקומונה של כינרת ועבר למקום אחר, ואת מקומו תפסה "הקומונה החדרתית" לא הבנתי בכלל את המאפיין הזה וחוץ מזה הוא יותר מדי ארוך איך אני אזכור אותו בקצרה למגן??? 2) מאפיין נוסף: משק חד ענפי - המשק התבסס על משק חקלאי חד-ענפי לא הבנתי מה זה חד ענפי..מה זאת אומרת התבסס על משק חקלאי חד-ענפי?? דבר אחרון....מצטערת על כל השאלות פשוט יש לי מגן ואני מכינה סיכומים..מקווה שתבין ותסלח לי חחח
 
כיבוש האדמה

למעשה, מה שנאמר כאן הוא שחברי הקבוצה תפסו שתי ציפורים במכה אחת. גם עסקו בעבודת אדמה שנחשבה בעיניהם כערך חשוב לצמיחתו והתפתחותו של האדם (צריך לזכור שעבודת אדמה היא עיסוק יצרני לעומת עיסוקים יהודיים שנפוצו באירופה, כמו מסחר, שבהם לא ייצרו כלום) וגם תרמו ליישוב הארץ ביהודים. יצרו עוד מקום בארץ ישראל שבו חיים יהודים. צעד נוסף בדרך להגשמת החלום הציוני. 2 ) חד ענפי - משק שמתבסס על תחום אחד. אם יישוב מתפרנס רק מלולי תרנגולות או רק ממטעי תפוחים, אז הוא חד ענפי. ז"א עוסק בענף (חקלאי או כלכלי) אחד בלבד.
 
משבר אוגנדה

תכנית אוגנדה אשר הוצגה ע"י הרצל לקונגרס הציוני השישי ב1903 כמעט והביאה לקרע ופילוג בתנועה הציונית. הרצל הביא את התוכנית כפתרון דחוף לבעיה היהודית לאחר הפוגרום בקישינב. התוכנית שהוצגה הביאה לכך שצירים רבים בקונגרס אשר כינו עצמם "ציוני ציון" איימו בפרישה מהתנועה הציונית וקבעו ש"אין ציונות ללא ציון". ושאם תקבל התנועה הציונית את תוכנית אוגנדה היא לא תוכל להמשיך ולדרוש הקמת בית לאומי בארץ ישראל. הרצל התייחס לאוגנדה כאל "מקלט לילה" - פתרון זמני. וזכה לתמיכה של חלק נכבד מצירי הקונגרס. משבר אוגנדה - או בשמו האחר "פולמוס אוגנדה" הסעיר את התנועה הציונית. באותו קונגרס התקבלה הצעת פשרה ולפיה משלחת מטעם התנועה הציונית תבדוק את האיזור שיועד להתיישבות. בקונגרס השביעי שהתכנס לאחר מותו של הרצל, ירדה תוכנית אוגנדה מעל הפרק. (ביום שלישי הקרוב - יום השידורים הראשון למרתון הבגרויות תשודרנה תוכניות על הרצל ובתוכן תוכנית על המסע של המשלחת לאוגנדה - שימי לב ללוח השידורים)
 

ortal i

New member
צריכה עזרה

דחוף אני צריכה את מאפייני העליה הראשונה והשנייה למישהו יש???
 
חבל שלא קוראים תשובות קודמות

ממש בתחילת השרשור הזה ישנה תשובה של איציק הופמן לאותה שאלה בדיוק
 

ortal i

New member
לשרון!!!

אין שום תשובה הוא בסך הכול אמר שלא צריך את הגורמים לעליות 1 ו-2 ושלישית ורביעית כן צריך ואני לא צריכה את הגורמים לעליות ראשונה ושניה אני צריכה את המאפיינים של העליות האלו!! פליז זה דחוף למישהו יש?? :(
 
את מאפייני עליות ראשונה ושניה

תוכלי למצוא בסיכומים שבעמוד זה. כמו כאן (מעמוד 5 למטה) ויש עוד לא מעט. כדאי שתבדקו קודם מה קורה בקישורים החיוניים, להעלות שאלה ולחכות נראה לי כמו ניצול לקוי של הזמן (בייחוד שאני לא כל הזמן און ליין).
 

That80sshow

New member
בנוגע למאפייני העלייה...

לא צריכים את מאפייני העלייה השנייה והראשונה, אני לא יודע למה אתם חושבים שצריכים. רק אם אתם מרחיבים את אפשרות א שנות ה20 אתם צריכים את מאפייני העלייה 3 ו4... חוץ מזה לא צריכים לדעת מאפיינים של שום דבר אחר...
 

hoshrat

New member
אבל שאלנו אותנו את זה במגן

וזה היה על שנות ה20 אם אני לא טועה אולי אני מתבלבלת אבל לא נראה לי
 
היא צודקת...

לא צריך את הגורמים לעלייה ומאפייני העולים בעליות 1,2 אלא רק צורות התיישבות חדשות שקמו... את המאפיינים והגורמים לעליות ישאלו רק לגבי עליות 1,2 במידה ובחרת להרחיב את אפשרות א'.
 
אופס- תיקון

...את המאפיינים להגורמים לעליות ישאלו רק לגבי עליות 3,4 במידה ובחרת להרחיב את אפשרות א'.
 

I s II a I

New member
שאלה...

האם צריך את תהליכי השילוב והדחייה או רק את הביטויים? תודה
 
תהליכי שילוב ודחיה

יש להכיר גם את תהליכי השילוב והדחיה וגם את ביטוייהם עיינו בקישורים שצירפתי כאן למטה
 
למעלה