שרשור שאלות ותשובות היסטוריה א'

עניתי על זה

וזה אפילו כאן בשרשור. אני מבקש להתבונן קודם (לפחות בעמוד הראשון) לפני ששואלים. תודה
 

gheatza

New member
מהי תוכנית אוגנדה ומהו "קיר הברזל"

מהי "תוכנית אוגנדה" שהוזכרה בקונגרס הציוני ומהו "קיר הברזל" של ז'בוטינסקי ? תודה מראש
 
קיר הברזל

על תוכנית אוגנדה יש כבר התייחסות שלי (ואפילו כאן בשרשור) "קיר הברזל" היא תיאוריה של ז'בוטינסקי המובאת במאמר באותו שם מ-1923 לפי התיאוריה שלו אין סיכוי לקנות את הערבים בהטבות כלכליות ולשכנעם להתפשר איתנו. רק לאחר שהערבים ישתכנעו שאינם יכולים להביס צבאית את היהודים הם יסכימו לשלום. ז'בוטינסקי הגדיר זאת כקיר ברזל שעלינו לבנות מולם. ז'בוטינסקי סבר כי לא ניתן להגיע להסכם כלשהו עם האוכלוסיה הערבית בא"י, בנוגע להתיישבות היהודית ולעלייה, אפילו אם התנועה הציונית תסתפק בתוכנית מינימום. לכן הוא סרב להתפשר עם "הדרישות הבלתי צודקות של הערבים".ההתנגדות הערבית תחלש רק אם הכוח היהודי בארץ יגבר,.הערבים ישלימו עם המפעל הציוני רק אם הם יעמדו בפני "קיר ברזל", שמשמעותו כוח יהודי מזויין וחוקי בחסותה של בריטניה עד להפיכת היהודים לרוב בארץ. המטרה של כוח צבאי זה: להחזיר לעם היהודי את האמונה ביכולתו ובאמצעותה הוא יגיע למערכה הצבאית הגורלית על ארץ ישראל. ז'בוטינסקי סתר את הטענה שתפיסת "קיר הברזל" שלו אינה מוסרית. אם היהודים הגיעו למסקנה שהציונות היא מוסרית וצודקת, הרי שיש להגשים את מטרותיה גם אם ישנו גורם שאינו מסכים עימן. אם רוצים הערבים להפריע למימוש מטרות הציונות בדרך אלימה, יש למנוע זאת מהם על ידי שימוש בכוח ועל ידי הגנה עצמית.
 

hoshrat

New member
היסטוריה

אם שאלו את זה כבר אני מצטערת...אני הבנתי את הפירוש המדויק של בניין בית לאומי וכיצד הנציבים תרמו לבניין הבית הלאומי?בזכות חופש הפעולה שהעניקו ליהודים ותמיכתם בשפה העברית ומוסודת שהשתמשו בשפה זו?
 

hoshrat

New member
כן =] סליחה

אז אני אתן לך שאלה מספר המיקוד שלי (אורי צמח) ואני אסביר מה אני לא יודעת מקווה שזה יקל עליך... הצג את פעולות הנציבים (את זה יש בספר..)הבריטים בשנות ה20, והסבר כיצד תרמו לקידום בניין הבית הלאומי. לא הבנתי בדיוק מהו בניין הבית הלאומי והם תרומתם היא בחופש הבחירה שהעניקו והאפשרות להשתמש בעברית כשפה רשמית וכד'? תודה מראש
 
תרומת הנציבים הראשונים

בניין הבית הלאומי - משמעותו בניין המדינה שבדרך. כשאנו משתמשים במונח בית לאומי אנחנו בעצם מדברים על ארץ שבה יכול לאום מסוים לממש את עצמאותו בצורה של מדינה או אוטונומיה, זה גם המונח שנעשה בו שימוש בהצהאת בלפור. כששואלים כיצד תרמו הנציבים לבניין הבית הלאומי, אנו יכולי לתרגם את הששאלה לניסוח : איך סייעו הנציבים למטרה של התנועה הציונית (שהיא, בסופו של דבר יצירת מדינה יהודית). ואכן הדוגמאות שציינת הן נכונות, ואני מוסיף כמה: תרומתו של הרברט סמואל: * הכרה בוועד הלאומי, ומתן אפשרות לקיום בחירות לאסיפת הנבחרים. * הגדלת מספר רשיונות העלייה * הכרה ב"זכות התושבים" - גם ליהודים מעמד חוקי בארץ * עזרה לפיתוח התעשייה והתשתיות - תמיכה בהקמת חברת החשמל פלומר: * יצירת משטר שהבטיח בטחון והגנה ליישוב היהודי * סיוע במשבר הכלכלי שפרץ ב1926 * הכרה ב"כנסת ישראל" ההכרה בשפה העברית כאחת משלוש השפות הרשמיות בארץ ניתנה על ידי שניהם
 

kamosh

New member
שאלה בהיסטוריה א...

לגבי ארצות האיסלם... צריך ללמוד על דמות מסויימת? ואם כן אז על מי יש?
 
כדאי להכיר

לפחות אישיות אחת על מנת שתהיה אפשרות להשתמש בה כדוגמה. יש לך שתי דוגמאות בסיכום של דרור (מעמוד 10) ועוד דוגמה כאן
 

kamosh

New member
כדוגמא למה?

מצטערת פשוט לא למדנו את זה (המורה לא לימד)
 
סיפור חיים

בנושא ארצות האסלאם והיהודים בהן בין מלחמות העולם אנו מתבקשים לשלב את סיפור החיים של דמות מסוימת. השימוש בסיפורה של האישיות יקושר לנושא שעסקת בו בתשובתך (או לאחד הנושאים) הרב גואטה (או כפי שנכתב כאן גוויטע) למשל יכול להיות מוזכר בתשובה על תחום החינוך.
 

kaka6

New member
שאלה

האם אני יכול לסמוך על הכתוב במיקודית של אורי סלומון בכל הנוגע למפעל האפוטרופסות של הברון רוטשילד???
 
בלי להתייחס לספר ספציפי

אם יש לך ספק בנוגע למשהו קרא במקום נוסף והשווה. נסה את הקישורים המצויים כאן
 

kaka6

New member
תגובה

תודה רבה, אבל הייתי שמח לשמוע מה חוות הדעת שלך בנוגע למיקודית הזו.
 

ortal i

New member
דחוףףף

בקשר לגורמים לתהליך ההשתלבות של היהודים במדינות אירופה יש גורם בספר מיקוד שלא הבנתי אותו תוכלו להסביר לי אותו בשפה פשוטה??שיקבלו לי במגן?? הגורם הוא: התרופפות הקהילה היהודית - תהליך העיור והאמנסיפציה גרמו להתרופפות הקהילה היהודית, הן ככוח מלכד והן ככוח בעל השפעה על אורח החיים היהודים. התרופפות זו מקורה בעובדה, שהיהודים נהיו תלויים יותר בשירותי העירייה והממשלה ופחות בשירותים של מוסדות הקהילה היהודית. תודה מראש!!
 

hoshrat

New member
היי אורטל P:

חחח אממ נראה לי שאני יכולה לענות... בעקבות האמניציפציה היהודים היו פחות תלויים בקהילה שלהם והקהילה השפיעה עליהם פחות. זה בעיקר בגלל שעכשיו היהודים הם אזרחים שווים ולכן הם מקבלים את צרכיהם מהממשלה ולא מהקהילה והם פחות תלויים בה... קפיש?(בהנחה שזה נכון חח)
 
תשובה טובה

אכן, היהודים שקיבלו זכויות נזקקו פחות לשירותים של הקהילה היהודית וכשרצו טפל בענייניהם לא פנו בעבר למנהיגי הקהילה , אלא ישר לשלטונות. לפני האמנסיפציה היו מנהיגי הקהילה (רבנים או עשירי הקהילה) מתווכים בין היהודים ובין השלטונות. ברגע שנוצר שוויון זכויות חוקי לא היה עוד צורך בתיווך. היהודים יכלו לפנות לעירייה או למשרדים שונים ללא גורם מתווך וללא חשש.
 

ortal i

New member
שאלה נוספת

בספר מיקוד כתוב לי גורם לדחייה של היהודים במדינות אירופה...הוא ממש לא ברור אתה יכול להסביר לי אותו?? הגורם: הדמוקרטיזציה של מדינות אירופה - הרחבת זכות הבחירה חייבה את המפלגות הפוליטיות למצוא הסברים ופתרונות פופוליסטיים(כלומר: הסבר שההמונים מקבלים בקלות) לבעיות העומדות על סדר היום הציבורי. חלק מהקבוצות הפוליטיות בחרו לשם כך בהסתה נגד היהודים ובהצגתם בתור הגורם לתחלואי החברה. טוב ככה..לא הבנתי מה זה דמוקרטיזציה ובכלל את כל הגורם הזה הוא כתוב בשפה גבוהה מדי וקשה לי לזכור את זה תוכלו לכתוב לי את הגורם הזה בשפה פשוטה וברורה שיקבלו לי במגן???(ושאני אבין גם)=] מקווה שתעזרו לי מהר כי יום שישי יש לי מתכונת ואני בלחץ מטורף!!!!!
 
הסבר

ברגע שמדינות הפכו לדמוקרטיות נוצרו בהן מפלגות שרצו שאנשים יבחרו בהן. מפלגות מסוימות הגיעו למסקנה שאם הן ידברו נגד היהודים זה יביא להן מצביעים רבים. לאותן מפלגות היה נוח להציג את היהודים בתור אשמים לכל הצרות. כי זה היה הסבר פשוט וקל להבנה עבור ההמונים. מאחר שהיו לא מעט אנטישמים באירופה, המפלגות הללו אכן זכו בקולות של מצביעים רבים. אני מקווה שזה ברור יותר עכשיו. אגב. דמוקרטיזציה = תהליך של מעבר משלטון לא דמוקרטי לשלטון דמוקרטי.
 
למעלה