ניטור אזרחי בהובלת מרכז הצפרות הישראלי

nubijar

New member
ניטור אזרחי בהובלת מרכז הצפרות הישראלי

אני אנצל את מעמדי הדיקטטורי כמנהל הפורום כדי לעדכן ולשתף את קהל הפורום בפעילויות מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע בזמן האחרון בתחום הניטור האזרחי.

כידוע לכולכם, למידע המגיע מצפרים מקצוענים וחובבים כאחד חשיבות הולכת וגוברת בבניית תמונת מצב על ציפורי ישראל. אנחנו משתמשים במידע זה לשמירה טובה יותר על ציפורי ישראל ובתי גידולן. בישראל תחום הניטור האזרחי עדיין בחיתוליו, כלומר כמות המידע המגיעה מצפרים עדיין מועטה יחסית למדינות בעלות צפרות מפותחת יותר. למשל, בבריטניה, במערכת BirdTrack מתקבלות כ- 3000 תצפיות מלאות מדי יום... עוד רחוק היום אבל אני מרגיש שאנחנו בדרך הנכונה.

מאז השקת פורטל הצפרות הישראלי בסוף השנה שעברה, מרבית הפעילויות שאנחנו מבצעים על מנת לקדם את הצפרות בישראל, וע"י כך להגדיל את כמות המידע הנצברת במאגר המידע שלנו על ציפורי ישראל, מתנקזות דרך הפורטל. הנה כמה פעילויות בולטות:

1. כאן סוקרים בכיף - פרוייקט ארצי המפתח יכולות שדה מקצועניות אצל צפרים חובבים, בכל רחבי הארץ, בהדרכת טובי צפרי השדה בישראל. כך מתפתחות להן קבוצות אזוריות המתמחות בניטור ציפורים, ומוציאות לפועל תוכנית ניטור ארצית.
2. תחרות הצפר המצטיין - בשיתוף עם סברובסקי ישראל, הכרזנו על תחרות שנתית לבחירת הצפר הפעיל והתורם ביותר למאגר המידע שלנו. הצפר שיזכה בתחרות השנתית יקבל משקפת Swarovski EL10X42. בימים הקרובים נכריז על הזוכה בתואר הצפר המצטיין לחודש מאי...
3. ניטור ציפורי בר בעיר ובכפר - בשיתוף עם המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר ובגינה, אנחנו מרחיבים את ספירת החורף המרוכזת, ופותחים בפרוייקט ניטור ארצי מתמשך על פני כל השנה, בו מוזמנים צפרים לסקור את הציפורים בקירבת הבית, מתוך הבנת החשיבות של בתי הגידול בעיר ובכפר לציפורים, לא רק בחורף אלא גם בעונות הנדידה ובעונת הקינון. פרטים נוספים יופצו בפורטל בימים הקרובים.
4. בימים אלה מסתיים קורס הניטור הראשון שביצענו, במימון האיחוד האירופי ובניהול קרן הנס-זיידל. 27 חניכי הקורס התמקצעו בתכנון ובביצוע סקרי טבע שונים (ציפורים, יונקים, זוחלים, צומח, חרקים) בכל רחבי הארץ. לאחר סיום הקורס בסוף השבוע הקרוב, ישתלבו החניכים במהרה בפעילויות הניטור והמחקר השונות ברחבי הארץ.
5. ביום חמישי הבא 19/6/14 יתקיים באוניברסיטת תל אביב יום העיון 'דרך הנשר בשמיים'. מלבד התכנים המרתקים בהרצאות, מבחינת מרכז הצפרות יום העיון יתמקד בניטור אזרחי ובמתנדבים במרכזי הצפרות השונים. נשמח לראותכם עימנו, ונספר לכם על הפרוייקטים המוזכרים כאן וגם על הפרוייקטים הבאים (למשל סקר הדורסים חוזר לכפר קאסם בסתיו הקרוב!).

עד כאן.
 
למעלה