לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
1271312,713 עוקבים אודות עסקים

פורום תעופה קלה

דבר מייסד הפורום, צור בנר:
"שלום לכל חובבי הטייס, אומנם, ימות המשיח עדיין לא הגיעו, אך למרות זאת, בפעם הראשונה בישראל, עולה לאוויר, קהילה, המאפשרת לכל מי שהטיסה זורמת בדמו, להיפגש בה. הטיסה היא ``שגעון לדבר`` - כולנו חשים בזאת. במקרים רבים, ההנאה שאנו שואבים משיחה על טיסה עם עמיתים וחברים, מחילופי החוויות והסיפורים, משתווה (ויש אומרים, אף עולה...) להנאה מהטיסה עצמה. קהילה זו והפורום במרכזה, באים לספק בדיוק את ההנאה הזו. כמה מילים על עצמי, עבדכם הנאמן: אני מחזיק ברשיון טיס מסחרי(עם הגדר מכשירים) וברשיון הדרכה עם נסיון של שמונה שנים כטייס. כמו כן, אני מחזיק ברשיון מסחרי ורשיון מדריך מכשירים (CFII) אמריקאים. בשרותי הצבאי הסדיר שימשתי כקצין בקרת טיסה בחיל האויר (כן, כן - ``פלוטו``) ועדיין אני עוסק בכך במילואים.יש מכם, שיתכן ויזכרו אותי מתחרויות הנווט האוויריות בחיפה ובערד, אותן ארגנתי. ועתה, אגש לעניין: במרכז קהילת ``התעופה הקלה``, עומד הפורום, שיכול לשמש אתכם למטרות רבות, כגון: סיפורים על טיסות וחוויות מיוחדות, המלצות על מוצרים הקשורים בטייס ושאר ``שיחות האנגר`` כאוות נפשכם. כמו כן, יכול הפורום לשמש כאמצעי לברור מידע בנושאי התעופה השונים (נושאים טכניים, אווירודינמיקה, מטאורולוגיה וכו`). כמנהל הפורום, אני מבטיח תשובות מהימנות לשאלות שתועלנה, ביחד עם כל שאר משתתפי הפורום, אשר בוודאי ישמחו לעזור ולענות. אני בטוח שההיכרות דרך הפורום, תעזור בגיבוש הדדי של חובבי טייס מכל הארץ, ובחילופי מידע, שיעשו את כולנו למקצועיים יותר. נוסף על הפורום, תוכלו למצוא הפניות למאמרים בקהילה ומחוצה לה וקישורים לאתרי אינטרנט מעניינים. אשמח לקבל תגובות והצעות לקישורים, אשר הינכם סבורים שיעניינו את באי הקהילה. בעיקר אשמח, לקבל ולפרסם מאמרים וכתבות פרי עטכם, בכל נושא הנראה לכם רלונטי. כמו כן, הנכם מוזמנים ליידע אותי על כל ארוע תעופתי, גדול כקטן, אשר אתם מארגנים או יודעים עליו, ואעשה כמיטב יכולתי לפרסמו בקהילה ואם תרצו, לעזור בעצות לארגונו. בנוסף, קיימת לפורום רשימת תפוצה לדואר אלקטרוני בה חברים משתתפי הפורום. מטרת רשימה זו היא, ליידע את המשתתפים על ארועים בתחום התעופה, עדכונים לקהילה ואף להיות בסיס למפגשים ויוזמות אויריות עתידיות. על מנת להצטרף - כיתבו לי מייל ואתם בפנים. אני מקווה כי כולנו נוכל להפוך קהילה זו לבית הווירטואלי שלנו, וכל הצעה לשיפור, תתקבל בברכה. טיסה נעימה בקהילה, שלכם, צור בנר"

הנהלת הפורום:

אודות הפורום תעופה קלה

דבר מייסד הפורום, צור בנר:
"שלום לכל חובבי הטייס, אומנם, ימות המשיח עדיין לא הגיעו, אך למרות זאת, בפעם הראשונה בישראל, עולה לאוויר, קהילה, המאפשרת לכל מי שהטיסה זורמת בדמו, להיפגש בה. הטיסה היא ``שגעון לדבר`` - כולנו חשים בזאת. במקרים רבים, ההנאה שאנו שואבים משיחה על טיסה עם עמיתים וחברים, מחילופי החוויות והסיפורים, משתווה (ויש אומרים, אף עולה...) להנאה מהטיסה עצמה. קהילה זו והפורום במרכזה, באים לספק בדיוק את ההנאה הזו. כמה מילים על עצמי, עבדכם הנאמן: אני מחזיק ברשיון טיס מסחרי(עם הגדר מכשירים) וברשיון הדרכה עם נסיון של שמונה שנים כטייס. כמו כן, אני מחזיק ברשיון מסחרי ורשיון מדריך מכשירים (CFII) אמריקאים. בשרותי הצבאי הסדיר שימשתי כקצין בקרת טיסה בחיל האויר (כן, כן - ``פלוטו``) ועדיין אני עוסק בכך במילואים.יש מכם, שיתכן ויזכרו אותי מתחרויות הנווט האוויריות בחיפה ובערד, אותן ארגנתי. ועתה, אגש לעניין: במרכז קהילת ``התעופה הקלה``, עומד הפורום, שיכול לשמש אתכם למטרות רבות, כגון: סיפורים על טיסות וחוויות מיוחדות, המלצות על מוצרים הקשורים בטייס ושאר ``שיחות האנגר`` כאוות נפשכם. כמו כן, יכול הפורום לשמש כאמצעי לברור מידע בנושאי התעופה השונים (נושאים טכניים, אווירודינמיקה, מטאורולוגיה וכו`). כמנהל הפורום, אני מבטיח תשובות מהימנות לשאלות שתועלנה, ביחד עם כל שאר משתתפי הפורום, אשר בוודאי ישמחו לעזור ולענות. אני בטוח שההיכרות דרך הפורום, תעזור בגיבוש הדדי של חובבי טייס מכל הארץ, ובחילופי מידע, שיעשו את כולנו למקצועיים יותר. נוסף על הפורום, תוכלו למצוא הפניות למאמרים בקהילה ומחוצה לה וקישורים לאתרי אינטרנט מעניינים. אשמח לקבל תגובות והצעות לקישורים, אשר הינכם סבורים שיעניינו את באי הקהילה. בעיקר אשמח, לקבל ולפרסם מאמרים וכתבות פרי עטכם, בכל נושא הנראה לכם רלונטי. כמו כן, הנכם מוזמנים ליידע אותי על כל ארוע תעופתי, גדול כקטן, אשר אתם מארגנים או יודעים עליו, ואעשה כמיטב יכולתי לפרסמו בקהילה ואם תרצו, לעזור בעצות לארגונו. בנוסף, קיימת לפורום רשימת תפוצה לדואר אלקטרוני בה חברים משתתפי הפורום. מטרת רשימה זו היא, ליידע את המשתתפים על ארועים בתחום התעופה, עדכונים לקהילה ואף להיות בסיס למפגשים ויוזמות אויריות עתידיות. על מנת להצטרף - כיתבו לי מייל ואתם בפנים. אני מקווה כי כולנו נוכל להפוך קהילה זו לבית הווירטואלי שלנו, וכל הצעה לשיפור, תתקבל בברכה. טיסה נעימה בקהילה, שלכם, צור בנר"
הוספת הודעה

צרף
תמונה וידיאו קובץ
קבצים המצורפים להודעה

לצפיה ב-'עוד כמה מילים על כבלים'
עוד כמה מילים על כבלים
08/09/2019 | 11:42
1
224
כידוע לכולכם, כבלים הינו נושא כאוב והדיונים עליהם הם בלי פוסקים. בין האודיופילים ישנן כל מיני אמונות וודו, המתייחסות לאיכות הכבלים והשפעתה על מה שהמערכת מוציאה (או מפיקה).
ידועה האימרה כי החוליה החלשה בשרשרת הסיגנל, היא הקובעת את איכותו הסופית של השמע. לכן, יהיה הכבל עשוי יהלומים, זהב או פלטינה, בסופו של דבר מי שיקבע את איכות הסאונד במערכת היא  או הוא, האופן שבו הוקלט מקור המוזיקה. בדרך כלל מקור המוזיקה מוקלט באולפנים מקצועיים, הנותנים חשיבות עליונה לאיכות ההקלטה ויחד עם זאת, לא נעשה כל שימוש בכבלים איזוטריים בעלי שמות מפוצצים ותכונות מהירח (או, אולי מהמאדים?). כל אולפני ההקלטה, ללא יוצא מן הכלל, משתמשים בכבלים סטנדרטיים, ברובם, אפילו נרכשים מיצרנים גנריים. אני מבקש לצרף מאמר שנכתב ע,י הצוות הטכני של חנות האודיו האינטרנטית Sweetwater, המביא הסברים קצרים על מושגים השגורים בין משתמשי האודיו המקצועיים:
אריאל אריאלי
לצפיה ב-'סליחה - תקלה. לא היה מיועד לפורום זה'
סליחה - תקלה. לא היה מיועד לפורום זה
08/09/2019 | 13:42
71
לצפיה ב-'משהו מאוסטרליה'
משהו מאוסטרליה
01/09/2019 | 15:11
5
304
מזמן לא הייתי פה. אני מקווה ששלומכם בטוב, של אלה שעדיין זוכרים אותי וגם של כל הגולשים פה.
נזכרתי בכם כשראיתי את הידיעה החמודה הזו מהשעות האחרונות.  איזו שיחה רגועה מתנהלת עם המגדל!
https://www.abc.net.au/news/2019-09-01/student-pil...
שיהיו בשורות טובות, והמראות ונחיתות בטוחות.
לצפיה ב-'שלום רב שובך ......'
שלום רב שובך ......
02/09/2019 | 09:31
1
165
זוכרים את צילומיך הנפלאים
לצפיה ב-'תודה '
תודה
03/09/2019 | 17:14
50
לצפיה ב-'זה נחשב זמן סולו?'
זה נחשב זמן סולו?
03/09/2019 | 17:01
1
146
טוב לראות אותך כאן!
לצפיה ב-'בעיני - כן '
בעיני - כן
03/09/2019 | 17:16
129
תודה טל. 
לצפיה ב-'תיאור יותר מפורט מהמקרה'
תיאור יותר מפורט מהמקרה
06/09/2019 | 05:16
142
לצפיה ב-'שותף לרכישת מטוס'
שותף לרכישת מטוס
29/08/2019 | 23:29
306
מחפש שותף לרכישת מטוס ג'ירופלן .
לפרטים: שי 0505346872
לצפיה ב-'2 מקומות לפאפוס'
2 מקומות לפאפוס
25/08/2019 | 10:48
1
302
1 בספטמבר יציאה
8 בספטמבר חזרה

דוד.
לצפיה ב-'מקומות לפאפוס'
מקומות לפאפוס
26/08/2019 | 12:33
237
דובידל, באיזה מטוס טסים ? חד או דו ? וכמה ההשתתפות בהוצאות ?
לצפיה ב-'יום יפה לטיסה יפה'
יום יפה לטיסה יפה
24/08/2019 | 17:40
4
332
עוד ישראל מהאוויר
לצפיה ב-'אוהו... כמה כיף לבקר פה לפעמים... '
אוהו... כמה כיף לבקר פה לפעמים...
29/08/2019 | 05:31
3
124
ולראות שגם אתה לא שוכח את כור מחצבתנו...
לצפיה ב-' "אל תשכח את הפירמה"'
"אל תשכח את הפירמה"
02/09/2019 | 06:00
2
125
ככה גדלנו
לצפיה ב-''
06/09/2019 | 09:23
8
לצפיה ב-'שנה טובה, גמר חתימה טובה!'
שנה טובה, גמר חתימה טובה!
06/10/2019 | 17:44
8
לצפיה ב-'מכירת מטוס'
מכירת מטוס
20/08/2019 | 20:52
397
מכירת סופר דריפטר עם אפשרות חניה באזור קרית גת
ליצירת קשר בנוגע למטוס: משה - 0506409400
לצפיה ב-'חגורות ציפה'
חגורות ציפה
11/08/2019 | 16:25
5
261
שלום חברים.
מחפש שתי חגורות ציפה (ווסטים) לטיסה ללרנקה. מישהו יכול לעזור?
לצפיה ב-'חגורת ציפה'
חגורת ציפה
14/08/2019 | 23:13
3
212
וואלה ידידי חידשת לי, אני מכיר חגורת/אפודת הצלה, או בשפה המקצועית - מיי ווסט, אבל פעם ראשונה אני שומע על חגורת ציפה. תודה.
לצפיה ב-'מיי ווסט'
מיי ווסט
15/08/2019 | 07:12
397
הידעתם כי המונח "מיי ווסט" נקרא על שם שחקנית קולנוע, בת טיפוחיו של הווארד יוז? לשחקנית הזו היה חזה גדול ועל שמה נתנו לחגורת החזה "ווסט" את השם.
אריאל אריאלי
לצפיה ב-'מיי וסט'
מיי וסט
15/08/2019 | 17:27
1
165
בגילנו אנחנו יודעים מדוע, כדאי שתסביר לצעירים.
ציפה/הצלה - עושים את אותו הדבר.
לצפיה ב-'מיי ווסט'
מיי ווסט
19/08/2019 | 10:22
131
לצפיה ב-'למתעקשים על תפוז'
למתעקשים על תפוז
19/08/2019 | 21:07
152
לו הייתה שואל בפיסבוק, ייתכן שהיית משיג בקלות רבה יותר.
אבל מי אני שאגיד.
לצפיה ב-'למכירה Bose A20 Blutoth'
למכירה Bose A20 Blutoth
08/08/2019 | 18:43
295
משומשות באריזה כפי שקניתי אותם.
 
 
054-4245632
לצפיה ב-'אווירובטיקה באיזור 8'
אווירובטיקה באיזור 8
01/08/2019 | 13:57
2
317
כשנהגתי הבוקר ראיתי מטוס מתאמן על מה שנראה מהקרקע כמו אווירובטיקה. אני לא מבין כלום בזה, אבל מלמטה זה נראה כמו Stall Turn/Hammerhead.
מי הטייס? מיקי גולן עדיין טס אווירובטי או מישהו אחר?
 
טל
לצפיה ב-'יש היום שני אקסטרה בארץ'
יש היום שני אקסטרה בארץ
07/08/2019 | 21:01
1
231
למיטב זכרוני, למיקי אין היום בעלות, לפחות לא מלאה, על CXM, אבל אולי ראית את השני
לצפיה ב-'תודה שי!'
תודה שי!
08/08/2019 | 13:10
74
לצפיה ב-'הגדרת מטרת הטיסה במרשה'
הגדרת מטרת הטיסה במרשה
21/07/2019 | 09:40
2
370
שלום חברים,
הגשתי מרשה בערכת ה- PSB לטיסת GA מהרצליה לחיפה וחזרה.
לקראת היציאה התקשרתי למודיעין טיס לוודא קבלת המרשה ונאמר לי שהטיסה בחזור אינה מופיעה במערכת (למרות שקיבלתי אישור קבלת המרשה במסרון). הגשתי את המרשה בטלפון ונשאלתי לגבי מטרת הטיסה. כשאמרתי שמטרת הטיסה היא פרטית, נאמר לי שאין אופציה כזו בהמראה מהרצליה. לשאלתי אילו אופציות קיימות נאמר לי "הכשרה, אימון וכו'...". כמו כן, נתבקשתי לציין את עמדת החנייה בהרצליה לאחר חזרתי.
האם ידוע במה מדובר? אמרו שזה משהו מלפני כחודש וחצי, איך מגדירים טיסה פרטית מהרצליה? אין הגדרות כאלה בהגשת מרשה דרך האינטרנט.
אשמח להתייחסות...

תודה רבה.
לצפיה ב-'נראה שהרבה שנים לא טסת '
נראה שהרבה שנים לא טסת
28/07/2019 | 09:35
1
252
נראה שהרבה שנים  לא טסת מהרצליה.
אכן מאז שהחל הבלגן סגירת הרצליה וצימצום פעילותו לא קיימות טיסות פרטיות וזה שונה לטיסות כשירות .
לאחר סגירת שדה דב, חניה בהרצליה מעל שעה דורשת תיאום מראש וזו הסיבה ששאלו אותך כנראה על העמדה.
לצפיה ב-'תודה רבה'
תודה רבה
28/07/2019 | 14:28
166
תודה על התשובה,
אני טס מהרצליה אחת לשבועיים, כפי שציינתי זאת הפעם הראשונה שמודיעין טיס שאלו אותי לגבי מטרת הטיסה.
תודה רבה.
לצפיה ב-'ניירת של מטוס'
ניירת של מטוס
13/07/2019 | 00:20
3
463
חברים
ביקשתי אישור נחיתה בטירנה-אלבניה.
בין שאר המסמכים המוכרים ביקשו ממני גם:
AOC
ARC
CofR
מישהו יודע מה אלו שלושת המסמכים הללו ?
 
בברכה
אורי
לצפיה ב-'לרוב אני לא כותב כאן'
לרוב אני לא כותב כאן
13/07/2019 | 22:29
356
יש לנו קבוצת תעופה קלה בפיסבוק.
נסה כאן :
ואם לא הצלחת, שאל אותם
 
האחרון אולי מוטעה והכוונה   CofA
לצפיה ב-'אורי, כמה חברים כבר שאלו כשטסו לשם.'
אורי, כמה חברים כבר שאלו כשטסו לשם.
14/07/2019 | 12:35
274
AOC - 
An air operator certificate (AOC), sometimes alternatively described as an Air Operator Permit (AOP), is the approval granted from a national aviation authority (National Aviation Authority (NAA)) to an aircraft operator to allow it to use aircraftfor commercial purposes.
בטיסה פרטית יש לציין PRIVET ולכן אין צורך ב- AOC.
כי בהפעלה מסחרית, אומנם הדלק זול יותר , אבל העלויות הנילוות יקרות יותר.
 
ARC - 
ARC stands for Airworthiness Review Certificate (aircraft inspection) Suggest new definition. This definition appears frequently and is found in the following Acronym Finder categories: Military and Government.
כל מטוס יש לו וצריך במכון הבדק לקבל אישור ARC.
 
והאחרון כמובן CofA -  שמניח שיש לך.
לצפיה ב-'ניירת'
ניירת
14/07/2019 | 17:02
217
תודה רבה לעונים.
 
אורי
לצפיה ב-'מגורים באושקוש'
מגורים באושקוש
02/07/2019 | 10:43
3
221
למעוניינים, יש לי חדר פנוי ל-2 אנשים ל-3 ימים ראשונים של אושקוש מיום ראשון 21/7 בערב עד יום רביעי 24/7 בבוקר. טלפון למעוניינים 052-5660055
לצפיה ב-'יאיר, מה המחיר?'
יאיר, מה המחיר?
04/07/2019 | 09:24
1
107
לצפיה ב-'ההשתתפות'
ההשתתפות
04/07/2019 | 21:04
210
65 דולר לכל אחד, כאמור 2 בחדר 
לצפיה ב-'החדרים התמלאו, תודה למתעניינים'
החדרים התמלאו, תודה למתעניינים
09/07/2019 | 16:15
67
לצפיה ב-'קיזוז'
קיזוז
03/07/2019 | 17:41
266
עוד כמה מילים בתחום התפעול הבסיסי.
לצפיה ב-'החל ממחר'
החל ממחר
30/06/2019 | 20:38
371
טיסות לחו"ל בינתים רק מחיפה. האם נערכו לעשות מהרצליה P.O.I ? האם תהיה אפשרות לצאת מנתב"ג ? מה יהיה עם אימוני נחיתה של דו-מנועיים שממחר יאולצו לבזבז שעת טיסה מיותרת הרצליה-חיפה-הרצליה, מה יהיה עם אימוני  T&G לילה, הרי יש תאורת מסלול בהרצליה, אם טובת התעופה היתה לנגד עיני רש"ת ורת"א היו פותחות את הרצליה לפחות פעם בשבוע, לשעתיים בלבד לטיסות לילה. האם יהיה פעם סדר בברדק ? יש לפחות טובה מהסגירות, בוטלו 4 משרות של מנהלי שדות, דב אילת ומזכירותיהם. חסכון משמעותי לרש"ת.
לצפיה ב-'בניית מטוסים בישראל בעיות מול רת"א'
בניית מטוסים בישראל בעיות מול רת"א
30/06/2019 | 12:59
540
בפוסט זה, אנסה לסקור (עד כמה שניתן בקצרה) את הבעיות מולן ניצב בונה מטוס בבנייה עצמית בישראל.
עד, בערך שנת אלפיים, לא היו תקנות סדורות בנושא בניית מטוסים בארץ. למעשה מי שרצה לבנות מטוס בבנייה עצמית, היה נתון לגחמותיו של "הפקיד התורן" ברת"א וגם רישוי המטוס היה כאילו הוא מטוס תקני.
כאשר פניתי בזמנו, טרם התחלת בניית המטוס שלי, בשאלה לרת"א: "מה עלי לעשות בענין בניית מטוסי?" התשובה שקיבלתי (בכתב!!) הייתה: "בישראל אין כל תקנות בנושא ואתה יכול לבנות עפ"י התקנות האמריקאיות".
התקנות האמריקאיות הרלוונטיות מופיעות בשלושה מקומות:
א. הגדרת מטוס בנוי ע"י חובב מופיעה בפאר 21.193(g) ומגדירה מטוס בנוי ע"י חובב כ"מטוס שהרוב שלו (כלומר יותר מ51% מתהליך בנייתו) נבנה ע"י החובב, לצורך לימוד, תחביב והנאה" (בקיצור, חוק 51%).
FAR 21.191(g) הוא הבסיס להגדרת מטוס בנוי ע"י חובב בכל העולם המערבי.
ב. התקנה האמריקאית ORDER 8130-2 מגדירה בהרחבה, בשפה משפטית, את נושא בניית מטוסים ע"י חובבים, רישויים ותחזוקתם.
ג. AC-2027 זהו מסמך, הכתוב בשפה "אנושית פשוטה" ומסביר את התקנות המשפטיות המופיעות ב ORDER 8130-2.
 
רוב המדינות המערביות, המאפשרות בניית מטוסים ע"י חובב אימצו את הכתוב במסמכים אלו תוך התאמתן, בשינויים קלים, לאופי המדינה והחקיקה של כל מדינה ומדינה.
 
ישנם כמה דברים בסיסיים המאפיינים מטוס בנוי ע"י חובב:
נדרש הצורך להוכיח כי הבנייה נעשתה עפ"י ההגדרה של חוק 51%.
יש הגבלה על מספר הפעולות, במהלך הבנייה, המותרות לביצוע ע"י אדם מיקצועי בשכר (מנוע, חשמל ואלקטרוניקה, ריפוד וצבע).
עם סיום הבנייה, ניתנת למטוס תעודת כושר טיסה זמנית, המאפשרת לבצע סידרת טיסות ניסוי (הנקראת גם “PHASE I”), להוכחת אמינות הבנייה ושהמטוס בר שליטה בכל טווח המהירות ומצבי הטיסה שייחשף אליהם במהלך הטיסה בו וכי המטוס אינו מסכן את הטסים בו ואנשים על הקרקע. שלב זה יארך 25  שעות אם המנוע והמדחף הם מוצרים תעופתיים (TSO’d) ויש להם Yellow TAG, ואם אפילו אחד מהם אינו תעופתי, שלב זה יארך 40 שעות.
במהלך Phase I, אין לקחת במטוס נוסעים ומותר להעזר (בשעות הראשונות) ב"טייס מוסמך לכך" לצורך הקלת עומס העבודה על הטייס הבונה (מתוך הנחה כי הטייס הבונה חסר ניסיון מספיק לצורך הטסת המטוס החדש, שבנה) וזאת רק בהתקיים מספר דרישות מינימום לגבי מנוע המטוס וכד'.
עם סיום שלב טיסות הניסוי הראשוני, ניתנת למטוס תעודת כושר טיסה לכל אורך חייו, המטוס נכנס לשלב PHASE II, שהוא שארית חייו. יש לציין כי לכל שארית החייו, המטוס נשאר "מטוס ניסיוני (Experimental)".
בתור מטוס ניסיוני, חלות על המטוס מספר הגבלות, כמו למשל, איסור לבצע טיסות בשכר וכי על הטייס לידע את הבקרה האיזורית ואת מגדלי הפיקוח בשדות התעופה בהם מתעתד לנחות, בעובדה כי מדובר ב"מטוס ניסיוני".
לעומת המגבלות שציינתי בסעיף הקודם, למטוס ניסיוני ישנם מספר יתרונות משמעותיים:
א. כל תהליך האחזקה שלו מבוסס על העובדה כי הוא מטוס ניסיוני ולכן, לבונה מותר להכניס בו שינויים. ב. לבונה ניתנה הזכות לתחזק את המטוס ולשפץ אותו "מכף רגל ועד ראש".
ג. לבונה ניתנה הזכות לבצע ביקורות תקופתיות כולל שנתיות (Annual Inspection).
אם המטוס נמסר, או נמכר לאחר, הבעלים החדש אינו רשאי להנות מפריוילגיות התחזוקה של הבונה המקורי ועל הרוכש להשתמש, לצורכי תחזוקה, במכון בדק או בבונה המקורי.
לכל מי שיש רשיון טייס המתאים לסוג המטוס ניתנת הרשות להטיסו (כמובן, שמומלצת הדרכה מינימלית לצורך הכרת תכונותיו הייחודיות של המטוס הספציפי).
לבעלים של מטוס בנוי ע"י חובב מותר להדריך על המטוס (אם יש לו הגדר הדרכה) ולקבל הדרכה על המטוס ממדריך מוסמך. ההדרכה על המטוס ללא תשלום.
עד כאן, מניתי את עיקרי הדברים המאפיינים את נושא מטוסים בנויים ע"י חובב ברוב מדינות העולם המערבי.
 
ומה קורה בארץ?
מטוסים רבים נבנים בארץ (בעיקר בתחום האז"מים) ע"י בונה מנוסה המקבל תשלום עבור עבודתו והבונה/בעלים לא מבצע את 51% בניית המטוס בעצמו.
אין כל פיקוח אמיתי של רת"א על מי מבצע את הבנייה בפועל.
עם סיום הבנייה, רת"א מוציאה תעודת כושר טיסה המוגבלת בזמן ולא במספר שעות הטיסה. כלומר, אם לא בוצעו כל מספר שעות הדרישה לפני שפג תוקף התעודה הראשונית, יש להוציא תעודה חדשה (למזלינו, ללא תשלום).
אין שום פיקוח של רת"א שלא יילקחו נוסעים במהלך טיסות הניסוי Phase I. אני הייתי עד למסבר לא קטן של מיקרים שהבונה לקח נוסע, שלא היה נחוץ לצורך ביצוע משימת הטיסה, ואיש לא פוצה פה ומצפצף...
עם סיום שלב טיסות הניסוי רת"א מקיימת עוד מהלך של ביקורת למטוס ובעקבותיו מוציאה תעודת כושר טיסה המוגבלת לשנה אחת למטוס תעופה כללית ולשלוש שנים לאז"מ! כמובן שרת"א גובה תשלום על כל הוצאת תעודת כושר טיסה! (יש לציין, כי עפ"י תקנה 71 לתקנות הרישום, תעודת כושר טיסה למטוס בנוי ע"י חובב, תינתן ללא הגבלת זמן!)
גם בארץ אין לבצע טיסות מסחריות במטוס בנוי ע"י חובב (אם הדבר מפוקח? לא יודע...)
זהו הסעיף הבעייתי ביותר. בארץ, פרט למספר "טיפולי קו" (כאלו שניתן לעשות למטוס מבלי צורך להכניסו למוסך) כמו למשל מילוי אוויר בצמיגים, מילוי והחלפת שמן וכד', לבונה המטוס אסור לבצע פעולות תחזוקה על המטוס שבנה! (ראה תקנה 218 י"ב בתקנות הטייס – הפעלת כלי טייס). כלומר, כל פעולות התחזוקות הכבדות צריכות להעשות ע"י מכון בדק – שאינו מכיר את המטוס וכדי לקבל הסמכה מרת"א לתחזוקת המטוס, עליו לשלם אגרה לרת"א!!! מאחר ומכוני הבדק אינם מכירים את המטוס, מי שמבצע בפועל את התחזוקה הוא הבונה אך מכון הבדק "חותם על עיוור" על הפעולה. כמובן שרת"א אינה מאשרת ביצוע שינויים כלשהם במטוס ללא אישורה המוקדם של רת"א וכמובן ביצוע ביקורת כושר טיסה – והאגרות המצטרפות לכך. גם בארץ לבונה ניתנן הזכות לבצע ביקורות תקופתיות ושנתיות.
עד כמה שידוע לי (וכאן ייתכן שאני טועה) בארץ אסור למכור לאחר מטוס שנבנה ע"י חובב – ואסור לקנות ממי שבנה בחו"ל.
רת"א דורשת כי היא תאשר כל מי שרוצה או שהבונה מבקש לאפשר לו לטוס על המטוס.
רת"א אינה מפקחת על כך כי טיסות במטוס לא יהיו תמורת תשלום. כלומר, אם בונה המטוס מבקש לקבל הדרכה על המטוס שבנה והוא פונה למדריך, המדריך מקבל שכר עבור ההדרכה. לגבי מתן הדרכה לאחר  - אני לא יודע.
כפי שניתן לראות, ישנן שתי בעיות מהותיות בכל נושא בניית המטוסים בישראל:
תעודת כושר טיסה ניתנת לפרק זמן מוגבל (וכמובן שיש לשלם אגרה עם כל חידוש)
לבונה, המכיר את המטוס יותר טוב מכל אחד אחר בעולם, אסור לתחזק את המטוס ולהכניס בו שינויים ושיפורים ועליו לפנות למי שאינו מכיר את המטוב (מכון בדק) לצורך תחזוקתו.
אבל, בעיית הבעיות היא העובדה כי מי שמחליט החלטות וקובע תקנות ברת"א, אינו מכיר ואינו בקיא בנושא שעליו הוא ממונה!!!
אריאל אריאלי
 
לצפיה ב-'מתי להציף?'
מתי להציף?
19/06/2019 | 17:08
10
323
המלצה לאלה שזה טרם הוטמע בהם.
בין מבקרי מאמר זה במקור יש הטוענים שזו שטות.
איך מדריכים בארץ מטפלים בסוגייה זו?
לצפיה ב-'50% מסכים'
50% מסכים
20/06/2019 | 02:00
200
כשלמדתי לטוס, מיומנויות הטיסה הבסיסיות באו לי "טבעי", פחות-או-יותר, וניווט היה די straight-forward. עשר השניות האחרונות של כל נחיתה, לעומת זאת, היו מאבק חוזר ונשנה, ואפילו גרוע מכך בלילה. במצב הקיצוני היתה לי טיסת ניווט שבה לא הצלחתי לנחות באחד מהשדות המתוכננים - ניסיתי פעמיים, לא הצלחתי בשתיהן, ויתרתי והמשכתי הלאה לשדה הבא.
הקשיים העיקריים היו שניים: נחיתה ברוח צד, וגובה נכון להצפה, כלומר המאמר פוגע לא רע בנקודות שהקשו עלי.
 
עם הזמן רכשתי מיומנות ובסוף הצלחתי. עדיין ישנן נחיתות קשות מאחרות - אבל אני כבר לא בא לנחיתה עם פחד מכישלון חרוץ. אני מאוד מסכים עם המלצת הסיפא של המאמר, ולאחר שקיבלתי רישיון עשיתי בדיוק את זה בשדה PSM שבו יש מסלול מאוד ארוך (11,000 רגל). לי זה עזר ברמה כלשהיא, ואני שמח שעשיתי את זה. לגבי השיטה עם להביט רחוק וכו' - אני חושב שזה מאוד אישי וקשה לומר ששיטה זו טובה להערת גובה, ברם שמנסיוני הטכניקה משתנה ממטוס אחד למשנהו, שהרי לא כל מטוסי התעופה הכללית באותו גובה הם (לדוגמא אני למדתי על Diamond DA20 שהיה נמוך מאוד, אבל המעבר ל-PA28 הצריך התאמה של ההרגלים).
 
אני לא יודע מהם החניכים שנתקלים בבעיה זו (כמוני) ומי אלו שזה בא להם טבעי, אבל ליבי ליבי למתקשים כמוני.
 
טל
לצפיה ב-'מתי להציף?'
מתי להציף?
20/06/2019 | 09:19
2
213
כל עצה וניסיון אחרים טובים להאמר ולהישמע. היישום כבר פרטני.
כטייס GA בעבר ואז"מ בהווה ,ובאופן אישי, אני מוצא שהמאמר רלוונטי יותר למסלולים ארוכים ובתרגול לא נכון עשוי לגרום ליותר נזק מתועלת וזאת בגלל ההתמקדות העיקרית באופק והתקבעות "ראיית צינור" בשלב זה של הטיסה.
בתחום אז"מ בו המסלולים משתנים וכוללים תוואי שטח שונים השיטה, לטעמי, פחות רלוונטית אם כי יש מצב לשילוב יחד עם בקרה תמידית של מצב האופק ותוואי הקרקע בראיה רוחבית יחסית לאף המטוס.
אין ספק שהצפה נכונה תוביל לנחיתה טובה. מבחינתי כל טיסה\נחיתה היא אימון לזו שאחריה.
 
אבי 
לצפיה ב-'אבי,'
אבי,
20/06/2019 | 17:28
1
160
לדעתי במסלול ארוך לא צריכה להיות בעיה כלל.
ברגע שאתה חולף את סף המסלול אין לך בעיה לתת למטוס לשקוע תוך בקרה ולהגיע לקרקע כשלפניך עוד מסלול ארוך.
הבעיה קיימת במסלול קצר כדוגמת הרצליה, כאן צריך להיות מיומן יותר בתהליך ההצפה.
לדעתי המאמר טוב למסלול קצר ולאלה שההצפה אינה מגיעה להם "בטבעיות".
ראה עמדו של טל למעלה.
לצפיה ב-'בעייה בהערכת גובה יכולה להיות בכל אורך של מסלול.'
בעייה בהערכת גובה יכולה להיות בכל אורך של מסלול.
23/06/2019 | 13:00
140
מסלולים ארוכים סלחנים יותר בכל הנוגע לחוסר דיוק בנקודת הנגיעה (כי אם לא נוגעים במקום המדוייק זו פחות נורא) אבל הם אינם חפים מבעייה בהערכת הגובה ואינם קלים יותר לטייס מבחינה זו. הערכת גובה לא נכונה עלולה לגרום לנחיתה כבדה, אם בגלל הצפה גבוהה מדי שגורמת ל"נפילה" מגבוה, או בגלל ניסיון להציף נמוך מדי, מה שגורם לפגיעה במסלול ללא הצפה.
אחת השיטות שעוזרות להעריך את גובה ההצפה הוא למקדם אופטית את העיניים והמבט בקצה המסלול, אבל להקדיש במהלך השלבים האחרונים של הפיינל תשומת לב לשולי המסלול, הנמצאים בראיה ההיקפית (בחלק התחתון הימני והשמאלי של שדה הראייה). המבט קדימה מאפשר הערכה רוחבית טובה ומקל למקם את המטוס במרכז המסלול ולישר את ציר האורך שלו עם המסלול לקראת הנגיעה. שולי המסלול בראייה ההיקפית מאפשרים הערכה טובה של הגובה (אחרי  תרגול, כמובן).
 
רפי
לצפיה ב-'נחיתה'
נחיתה
21/06/2019 | 02:26
219
על הנייר כל התאוריות יפות, אולי גם טובות. מעשית -שני פתרונות בלבד,   גישה נכונה וניסיון. כפי שתמיד אני אומר - במקום לגהץ את השמיים תתאמנו ב-T&G, בחצי שעת טיסה בהרצליה ניתן לנחות 6 פעמים (כמובן ללא הקפה של ג'מבו).
כשהייתי נוחת בבן גוריון הייתי טס בגובד 1/2 מ' מתחילת מסלול עובר 2/3 סוגר מנוע ונוחת. גם להתאמן וגם למנוע הסעה ארוכה.
לצפיה ב-'האם ניתן לבצע ההליך על ידי שמירת מהירות מעל מהירות ההזדקרות'
האם ניתן לבצע ההליך על ידי שמירת מהירות מעל מהירות ההזדקרות
05/07/2019 | 14:42
4
109
ושעור הנמכה מינימלי ?
לצפיה ב-'ברור'
ברור
08/07/2019 | 21:59
3
64
אבל אל תנסה את זה לראשונה ללא מדריך!
לצפיה ב-'תודה'
תודה
12/07/2019 | 09:09
2
53
מה בערך שעור הנמכה בצסנה כך שהנוסע ליד לא יזעק ?
לצפיה ב-'ממליץ לבדוק בספר המטוס'
ממליץ לבדוק בספר המטוס
17/07/2019 | 18:46
1
49
ולא ללמוד בהתכתבות.
לצפיה ב-'תודה'
תודה
18/07/2019 | 12:46
20
לצפיה ב-'אנטנה'
אנטנה
12/06/2019 | 21:49
3
219
המכונאי שמטפל במטוס שלנו חושב שהאנטנה שלנו קצרה מדי. היא בנויה ממוט פלדה שתחילתו מסולסל בשלוש כריכות ובהמשך קטע ישר של 30 ס"מ בערך. כיצד קובעים אורך אופטימלי ?
לצפיה ב-'אורך אנטנה'
אורך אנטנה
13/06/2019 | 07:34
2
198
ע"מ לקבל שידור/קליטה מיטביים, יש להשתמש באנטנה מתאימה לטווח תדרי העבודה של הרדיו.
בכללי, אורך האנטנה צריך להיות 1/4 אורך גל (פחות 5%) של תדר העבודה האמצעי.
עבור תחום העבודה של הקשר התעופתי האזרחי, אורך האנטנה האופטימאלי יהיה:
(מחושב לתדר אמצעי בין 136 מה"צ ל- 118 מה"צ = 127 מה"צ)
אורך הגל 300/127=2.36 מטר.
רבע מזה = 0.59 מטר פחות 5% = 0.56 מטר.
 
על האנטנה לפעול במצב אנכי לאופק (קיטוב חשמלי אנכי)
ועליה להיות מתואמת לעכבה של 50 אוהם.
 
אבל, במקום כל החישובים הנ"ל, הרבה יותר פשוט לרכוש אנטנה ייעודית העונה כבר לכל הדרישות הנ"ל.
יש רק להוסיף כי מיקום האנטנה צריך להיות כזה, שלא תימצא במרחק קטן מ 3/4 אורך גל מכל משטח או פס מתכת המקביל אליה.
ולאחר ההתקנה יש גם לוודא באמצעות מד יג"ע (VSWR) את פעולתה התקינה.
יש לזכור כי האנטנה היא "השער" לקשר איכותי ותקין בין המטוס לבין תחנות קרקעיות ובין המטוס למטוסים אחרים.
אריאל אריאלי
לצפיה ב-'אנטנה'
אנטנה
13/06/2019 | 10:13
1
156
ראשית תודה על התשובה המלומדת. היה ברור לי שתגיע ממך. האם הכריכות בתחתית האנטנה מחושבות לפי אורך המוט במצב פרוס או לפי האורך האכשיוי?
לצפיה ב-'סליל בבסיס האנטנה'
סליל בבסיס האנטנה
13/06/2019 | 13:24
165
לעיתים, כאשר מסיבות מסויימות, לא ניתן לקבל אנטנה באורך הרצוי, ניתן "להאריך" חשמלית את אורך האנטנה ע"י חיבור סליל בטור עם האנטנה.
את הסליל מוסיפים בבסיס האנטנה, בין חיבור הקואקס לבין מוט האנטנה.
לפעמים, פשוט מיצרים "סליל" ממוט האנטנה. כלומר, מלפפים את מוט האנטנה בצורת סליל, במקום שבו האנטנה מתחברת לבסיס.
שימוש בשיטה זו מתאים בדרך כלל, לאנטנה הפועלת בתדר יחיד ולא בתחום רחב של תדירויות.
בכל מקרה, אני ממליץ לרכוש אנטנה תיקנית (למטוס תעופה כללית או אז"מ, מחיר האנטנה יכול להגיע עד ל- 150 דולר, אך אפשר למצוא אנטנות אפילו ב80 דולר ליחידה).
אריאל אריאלי
לצפיה ב-'עזרה דחופה'
עזרה דחופה
12/06/2019 | 11:33
2
314
אני מנסה ליצור קשר עם שדה התעופה NIS בסרביה. שולח פקסים ואימיילים ולא מקבל תשובה. ישנם ב- AIP של סרביה שני מספרי טלפון אבל למרבה התדהמה אחרי שיח של עשר דקות אני מבין שאני מדבר עם .....בוט. מחשב. ואז אני מתחיל להתחכם איתו ולשאול שאלות על מזג אוויר והזמן בסרביה ואז הוא נתקע וחוזר לשאלות שתיכנתו אותו וחוזר על אותן שאלות 20 פעם. בהתחלה זה מצחיק ובסוף זה נהיה מתסכל.
השאלה אם למישהו יש טלפון אמיתי או מייל אמיתי של LYNI סרביה ??
אם מישהו רוצה לדבר עם בוט שיתקשר ל- 381-18-415-5858.
אולי הם שמים אותו רק בהפסקות בוקר או צהרים אבל אני לא הצלחתי לדבר אתם כאשר הם לא בהפסקות....
אם מישהו יודע אינפורמציה אמיתית - אשמח לעזרה.
דחוף
 
אורי אמיתי
לצפיה ב-'הבעיה נפתרה - אין דלק בניס '
הבעיה נפתרה - אין דלק בניס
12/06/2019 | 23:17
1
158
לצפיה ב-'אין להם רובוט מתדלק?'
אין להם רובוט מתדלק?
13/06/2019 | 09:28
128
לצפיה ב-'לאוהבי הדקוטות - מפגן מרשים לכבוד 75 שנים ל- D Day'
לאוהבי הדקוטות - מפגן מרשים לכבוד 75 שנים ל- D Day
09/06/2019 | 19:47
207
יפה לראות כל כך הרבה דקוטות במצב טיסה
https://youtu.be/0KYw6xOvRzo

לצפיה ב-'משהו מכיר משהו בבקרה אוירית נתב"ג? זה דחוף!! אחד המכמים '
משהו מכיר משהו בבקרה אוירית נתב"ג? זה דחוף!! אחד המכמים
06/06/2019 | 09:00
396
השתגע וזה יכול להוביל לאסון!
 
 

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

בעלי מקצוע

תדמור ערבה - ניהול ופיקוח בניה
זקוקים למפקח בנייה?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ