לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
315315 עוקבים אודות עסקים

פורום כתיבת תסריט

 אין קשה יותר מכתיבת סיפור - לתסריט, לספר או למחזה. בעבור רבים ורבות מאתנו זה לא תחביב, זהו צורך קיומי, זה לדעת להתמודד עם הבדידות ולוותר על הנאות רבות למען הכתיבה. בואו נתמודד עם הסבל הנפלא הזה יחדיו: זה המקום להתייעץ על הקונפליקטים שהדמויות שלכם עוברות, על דרכי היסורים שאתם ככותבים עוברים ולהתעדכן במאמרים ובטיפים שיעלו כאן.

הנהלת הפורום:

אודות הפורום כתיבת תסריט

 אין קשה יותר מכתיבת סיפור - לתסריט, לספר או למחזה. בעבור רבים ורבות מאתנו זה לא תחביב, זהו צורך קיומי, זה לדעת להתמודד עם הבדידות ולוותר על הנאות רבות למען הכתיבה. בואו נתמודד עם הסבל הנפלא הזה יחדיו: זה המקום להתייעץ על הקונפליקטים שהדמויות שלכם עוברות, על דרכי היסורים שאתם ככותבים עוברים ולהתעדכן במאמרים ובטיפים שיעלו כאן.
הוספת הודעה

צרף
תמונה וידיאו קובץ
קבצים המצורפים להודעה

x
הודעה מהנהלת הפורום
0
המשך >>

לצפיה ב-'בשעה טובה אני כותבת.. וגם סיימתי לקרוא את מקי'
בשעה טובה אני כותבת.. וגם סיימתי לקרוא את מקי
26/08/2018 | 22:42
18
אתמול הבנתי שסיימתי לקרוא את הספר. בכל מקרה אני מוצאת את עצמי לאורך כל הסיפור כותבת מבחוץ פנימה, כאשר אני מגלה יותר מבפנים. זה הגיוני?
לצפיה ב-'אני לא מצליחה להביא את עצמי לשבת לכתוב..'
אני לא מצליחה להביא את עצמי לשבת לכתוב..
19/08/2018 | 14:58
18
מה אתם עושים בין לבין הכתיבה, כי אני מוצאת את עצמי סגורה בתוך החדר עד כדי מחנק.. 
לצפיה ב-'כשאתם כותבים סיפור..'
כשאתם כותבים סיפור..
19/08/2018 | 14:28
2
25
אתם קודם בונים עלילה ואחר כך כותבים ... את הסצנות דיאלוגים וכל הסיפור עצמו?
לצפיה ב-'זה משתנה'
זה משתנה
19/08/2018 | 14:42
1
21
 
 
יש כותבים שהולכים לאיבוד אם הם לא כותבים על פני כמה עמודים את השתלשלות העלילה מתחילתה עד לסופה, ויש כותבים שאם הם צריכים לכתוב קודם כל את העלילה, ורק אחר כך את מה שמרכיב אותה - אוטומטית הם מפתחים אנטי.
 
אני יכול להעיד על עצמי שלמדתי להעריך את השלבים: קודם השתלשלות העלילה ורק אחר כך, טריטמנט סצנות ודיאלוגים.
לצפיה ב-'נכון..'
נכון..
19/08/2018 | 14:51
48
 מוצאת את עצמי בונה עלילה..ואני לא מצליחה לחשוב בכלל על הפנים אני רק בונה יסודות שלד ומבנה כללי.. אחר כך אבחר ריהוט.. 
אז אני בדרך הנכונה.. ואני נהנת מזה גם.. מאוד.. הרבהיותר מלשבת ולנחש מה הצעד הבא..
נתת לי כוחות להמשיך בדרך.. תודה.. לפחות אני מבינה שאני בדרך ויש דרך..
לצפיה ב-'ערך בסיכון'
ערך בסיכון
16/08/2018 | 20:58
3
20
לפי "סיפור" של רוברט מקי בכל סצנה צריך להיות היפוך ערך כלשהוא. 
יש סצנה שאני נאבקת למצוא לה ערך מתאים שיהיה בסיכון, אבל אף אחת מהדמויות לא מסכנת משהו. 
 
מה אתם עושים במקרה כזה? 
לצפיה ב-'אני אגיד לך את האמת'
אני אגיד לך את האמת
17/08/2018 | 17:54
2
16
יש לי כבוד עצום לרוברט מקי. קראתי את הספר שלו לפחות חמש פעמים. אבל בתחילת הדרך הייתי כל כך משועבד לספר שלו, שזה באמת הפך להיות כמו התנ"ך שלי, ובכל סצנה חיפשתי את הקונפליקטים וחיפשתי איך להעמיד את הדמות בסיכון, ולבסוף מצאתי את עצמי כותב מלודרה. עד שקיבלתי החלטה קצת להתרחק מ"לוחות הברית" האלה, ולהתרכז בסיפור. לבנות אותו ולחתור לפתרון שלו.
 
לא בכל סצנה, לדעתי, צריך להיות קונפליקט. צריך לתת לצופה גם לנשום. לא בכל סצנה הדמויות צריכות לאבד משהו או להעמיד בסיכון משהו. אני כן חושב שאפשר, שוב, לא בכוח בכל סצנה וסצנה, להתחיל בערך אחד ולסיים בערך אחר. אבל זה צריך להיות קטן, מתון, שילך ויתעצם בהדרגתיות.
 
מה את אומרת?
לצפיה ב-'לא הבנתי למה אתה מתכוון ב"להתחיל בערך אחד ולסיים בערך אחר"'
לא הבנתי למה אתה מתכוון ב"להתחיל בערך אחד ולסיים בערך אחר"
18/08/2018 | 12:33
1
10
תוכל לתת דוגמה?
 
לצפיה ב-'היי'
היי
19/08/2018 | 13:23
12
מקי גורס שבכל סצנה היבט מסוים בחייו של הדמות חייב להשתנות מערך חיובי לשלילי ולהיפך - זה יכול להיות אהבה, חיים, שלווה, עבודה וכן הלאה.
עובד שמגיע לעבודה עם חיוך על הפנים, ועוד לפני שהוא מתחיל את יום העבודה המעסיק שלו מזמן אותו למשרדו ונותן לו מכתב פיטורים. מחיובי לשלילי.
 
אבל מה לעשות שלא בכל סצנה האיזון בחייה של הדמות מתערר או הופך לחיובי?
לדוגמה:
יש לך סיקוונס של שלוש סצנות, שבו משפחה עוברת לבית חדש. הדמות שלך, מורה במקצועה, היא השכנה של אותה משפחה.
בשעות הבוקר היא מציצה מהחלון ורואה את המובילים, את המשפחה מתארגנת על הכניסה וכן הלאה. אין באמת בסצנה הזאת שינוי משמעותי, שום ערך לא עמד פה למבחן.
 
בשעות שלאחר מכן הדמות שלך נפגשת עם השכנה החדשה. סמול טוק קטן להיכרות. השכנה החדשה מספרת על הבן המוכשר שלה, הדמות שלך מספרת על הבת הקצינה שלה. גם בסצנה הזאת שום ערך לא עמד כאן למבחן (ולא, רושם חיובי זה לא ממש שינוי משמעותי).
 
בשעות הלילה, הדמות שלך עוברת על המבחנים של התלמידים שלה, נגיד ב 11 בלילה, ופתאום תיפוף תופים מהבן המוכשר של השכנה, ‏שכמעט מפיל את התקרה על הראש שלה. פה האיזון שלה הופר. השלווה שלה, שהתחילה בערך חיובי -  ברגע הפכה שלילי.
 
לא סיקוונס דרמטי או עמוק במיוחד, אבל זאת דוגמה לכך שיש סצנות שהן רק הכנה לשינוי משמעותי באיזון של הדמות.
 
בואי נגיד שאנחנו בתחילת הסרט, האם מהסצנה הראשונה תעמידי את הדמות שלך במצבי סיכון לאבד משהו או להרוויח משהו? ברור שלא. עד המאורע המחולל הדמות שלך לא בסיכון לאבד שום דבר.
גם לאחר המאורע המחולל, וגם בתחילת המערכה השנייה, את קצת תרגיעי את העניינים.
 
מה שאני אומר הוא שלא בכל סצנה עומד ערך בסיכון. יחד עם זאת, הסצנות הבודדות שלא חל בהן שום שינוי, בודדות, חייבות להיות הכנה לשינוי משמעותי בסוף הסיקוונס.
 
באותו עניין, אתמול ראיתי סרט עוצר נשימה, " אין לאן לברוח", וכמעט בכל סצנה היה היפוך של ערך. אבל בסרט מתח או פעולה זה הרבה יותר מתבקש.
על כל פנים, במהלך כל הסרט חשבתי על השרשור שלך:)
 
דוגמה לערך שהופר: אב משפחה, שגרר את המשפחה שלו לאסיה לעבודה בתאגיד מים, גילה שהמקום אליו הוא הגיע זה חור אחד גדול. כאשר המשפחה שלו בחדר הוא יוצא לנקות את הראש ולטייל בין סמטאות השוק, ומשום מקום הוא מוצא את עצמו במרכז התקפה של המורדים. הביטחון שלו הופר השלווה שלו הופרה.
 
סרט מדהים שאני מפציר בכל מי שרוצה ללמוד תסריטאות לצפות בו.
לצפיה ב-'תסכול של כותב'
תסכול של כותב
15/08/2018 | 16:19
4
18
אתמול כתבתי אקספוזיציה, היום קראתי את רוברט  קמי, בכל פעם שהוא מדבר על אירוע מחולל, בו הגיבור מאבד את שיווי משקלו והתשוקה המודעת או לא מודעת מניעה  אותו לצאת למסע חיפושים. אני לא מצליחה שלא לחשוב על המאורע המחולל האישי שלי, אם הייתי צריכה פסיכולוג שיעזור לי לפרק לגורמים את הסיפור שלי הוא עושה זאת נהדר. האם זה עוזר לי לכתוב? לא ממש, איך ככותבת אני מצליחה לנתק את עצמי מהחיים האישיים שלי? לפעמים זה מעצבן אותי איך אני מציבה את עצמי במרכז? זה פשוט גורם לי להתעצבן. מה שכן, הקונפליקט, אוו הקונפליקט, גרם לי להבין שאין בחיים טעם בלי קונפליקט.. כלי ראשון למאבק - קונפליקט, החלטתי על דעת עצמי לייצר לעצמי קונפליקטים. יתרה מזו, להשתתף בכאלו, קונפליקט למען קונפליקט. אין ספק שאני כגיבורה בחיי חווה כאוס, ואיך בתוך הכאוס הזה אני מנסה לחזור לאיזון, אין לי מושג. לכתוב סיפור ישיב לי איזון? לא ממש, אולי אם אצליח לקלוע לטעמו של הקורא הממוצע אצליח להשיג איזו פריצת דרך שתעניק לי חיי רווחה, אבל האם זה חייב לבוא על חשבון התשוקה הלא מודעת שלי שהיא הופכת להיות מודעת כאשר המודעת והלא מודעת לא מצליחות להחליט? בקיצור, בלבול רציני. וכל יום כזה מוציא אותי מדעתי.
למה אי אפשר לכתוב כמו שאומרות כל הכותבות המוכשרות :"לא חייב להיות אמן מיוסר", אפשרי להיות אמן שמח ופורח בארץ לה לה לה לה לה.. אוף!
לצפיה ב-'מהכתיבה שלך אכן משתקף התסכול'
מהכתיבה שלך אכן משתקף התסכול
15/08/2018 | 18:38
1
12
לגבי החלק הראשון, נסי "לצאת מעצמך" ולהסתכל עליך מהצד. 
כדי לנתק את עצמך מהחיים האישיים שלך, את צריכה להתרכז במישהו\משהו אחר (נשמע פולני משהו). 
אם משהו גורם לך להתעצבן, מה שיכול לעזור זה להתרחק מאותו גורם מעצבן. לפעמים צריך להניח את הסיפור\תסריט בצד ולחזור אליו רעננים אחרי X זמן. 
 
לגבי החלק השני, אני לא בטוחה שלקלוע לטעם של הקורא הממוצע תמיד עובד. למרות שזה נשמע כמו משהו שתמיד יעבוד. נסי למצוא את הנישה שלך. לא כולם כותבים לקורא הממוצע. זה אולי נשמע כאילו את תאבדי הרבה קהל, ואולי זה נכון חלקית, אבל את גם תרוויחי קהל נאמן ברגע שתמצאי את הקול היחודי שלך. אני מאמינה שאנשים יותר צמאים לקול יחודי, מאשר למיינסטרים. כמה אפשר לקרוא את אותה גברת בשינוי אדרת?
 
נכון, לא קל בכלל בארץ להתפרנס רק מלהיות אמן, אבל להיות אמן מיוסר זו קלישאה. האם כל האמנים אכן מיוסרים? לא נראה לי. זו גם הכללה ועדיף שלא לעשות הכללות. 
 
אמן עוסק במה שהוא עוסק (לא משנה אם זה תסריטאות או כל אומנות אחרת) כי זה מה שהוא אוהב לעשות. תמצאי את מה שאת אוהבת לעשות ויהיה לך הרבה יותר קל ואז גם לא נראה לי שתחשבי על "להיות אמן מיוסר". 
להיות אמן מיוסר נשמע לי כמו רעש רקע שצריך לבטל.
בשבילי כתיבה זו תרפיה. מה היא בשבילך?
 
תתרכזי במה שחשוב והשאר יבוא מעצמו.
 
 
הערה טכנית: להשתמש באנטר בבקשה, לא קל לקרוא פסקה שלמה בלי הפרדה. תודה
לצפיה ב-'לצערי אני וקמי לא מסכימים לגבי קלישאות, אני מאמינה להן כי הן'
לצערי אני וקמי לא מסכימים לגבי קלישאות, אני מאמינה להן כי הן
15/08/2018 | 21:15
6
אמיתיות. להפנות להן עורף זה להפנות עורף לחיים עצמם.
אני יוצרת, כתיבה הגיעה אלי כמלאכה, שבחרתי ללכת בדרך שלה. כתיבה בשבילי היא לא תרפיה, היא כלי ביטוי, ואמצעי תקשורת. כך שבשבילי כתיבה היא לא תרפיה.
יש הבדל בין אומן לאמן, והאם אומן לא מיוסר?, כן אומן לא מיוסר, הוא משתמש בכלים שנותנים לו וזה מקל עליו את היצירה. אבל אמן, בוחן את הכלים ובוחר לעשות מה שהוא רוצה. וזה מייסר. כי הוא ער לכלים אבל הם לא באמת מקדמים אותו, כי הוא מעוניין לפרוץ דרך, לשבור מסוכמות, לשבור מסגרות ולפרוץ החוצה.
אם אצטרך לערוך את עצמי כאשר אני כותבת כאן זה יהיה מתסכל גם כן.
תבחרי אם להגיב או לא.
לצפיה ב-'הייי'
הייי
15/08/2018 | 19:30
1
9
אני חושב שאם תכתבי עם עין אחת פוזלת לכיוון קהל יעד, או חיי רווחה מהסיפורים שלך, אני יכול להבטיח לך שיקרה אחד משני הדברים:
או שלא תצליחי להשלים סיפור, או שהסיפור שלך יהיה מזוייף. אגב, רוברט מקי הקדיש בספר שלו ביקורת רבה על תסריטאים שמנסים לצלוף למה שהוליווד רוצה.
 
זה לא כל כך נורא כאשר את מוצאת את עצמך חלק מהסיפור שלך. מי שאומר לך שהתסריט או הספר לא עליו, זה לא נכון. בכל סיפור שאנחנו כותבים, משהו מאתנו נלקח לתוך הסיפור.
אבל את בהחלט יכולה, ואולי עדיף שתעשי כך, תדעי לדלל אירועים שקרו לך, ותקחי מעצמך השקפת עולם ותכניסי אותה לתוך הדמות.
 
כשאני הצלחתי לעשות הפרדה ביני לבין הדמות שאני כותב, קודם כל ריגשית היה לי הרבה יותר קל להתמודד עם התסריט.
 
בהצלחה.
לצפיה ב-'כל מה שכתבתי על קהל יעד רווחה וכל השאר היה ציני לחלוטין'
כל מה שכתבתי על קהל יעד רווחה וכל השאר היה ציני לחלוטין
15/08/2018 | 21:09
11
ניסיתי להעלות את הבלבול בין התשוקה המודעת לזו שלא מודעת.. לגבי הקישור שעשית למקי, קראתי בדיוק את זה היום. מה שכתבתי היה בעצם קריאה של טקסט שלא מאפשרת לי לבצע הפרדה בין חיי האישיים לתוכן. 
בעצם מה שקרה בקריאה, זה שכל דבר שקראתי לקחתי לעולם שלי. זה הכביד עלי ותסכל אותי, כי מצאתי בעצם את עצמי מנתחת את מאורעות חיי שוב.
זה לא כל כך נורא, כאשר אני רוצה ליצור הזדהות, אני יכולה למעשה לבסס את האמת על מרכיבים מהם אני חוויתי ולעשות השלכה על אירועים שהם למעשה הנקודות מפנה.
הבעיה מתחילה כאשר הוא יוצר רצף תבניתי שמגולל עלילה שלמה.. ואז זה הופך אירועים קטנים שאני לא מעוניינת להרחיב עליהם לאירועים מחוללים למשל.
כמו שאני מכירה את עצמי אני לא פועלת לפי החוקים אף פעם.
לכן, אני חושבת שיהיה בסדר. אני צריכה לתת לעצמי זמן לעבד אינפורמציה ואחר כך לבנות.
לצפיה ב-'בשעה טובה כתבתי אקספוזיציה לסיפור'
בשעה טובה כתבתי אקספוזיציה לסיפור
14/08/2018 | 14:36
5
אני מאוד מרוצה ממנו, אין לי מושג עכשיו איך להמשיך,  אני יודעת רק שמחר יום חדש..
לצפיה ב-'להיפרד כל פעם מחדש - כך בונים דמות'
להיפרד כל פעם מחדש - כך בונים דמות
06/08/2018 | 14:56
67
הסיפור שלכם יפול ויקום על דבר אחד - הדמות שלכם. מה שמניע את העלילה, את הסיפור שלכם, היא הדמות שלכם. לא אתם, לא השנינות שלכם, אלא הדמות. 
אם הדמות שלכם מלאכותית, כך גם הסיפור שלכם. אם הדמות שלכם לא משתנה, כלומר נמצאת באותה נקודה - פנימית וחיצונית - כמו בתחילת הסיפור שלכם, אין לכם סיפור. אל תבזבזו את הזמן של הקורא ושל הצופה. 
 
דמות אמיתית מקבלת החלטות על פי האופי האמיתי שלה, לא לפי מה שאתם הייתם עושים. זה בסדר במהלך הכתיבה לשאול את עצמכם " מה אנחנו היינו עושים", אבל בסופו של דבר רק הדמות שלכם תקבל את ההחלטה! יותר מזה, הדמות שלכם תיבחן על פי ההחלטות שהיא תצטרך לקבל. 
ממש כמו בחיים! 

כשמישהו חותך אותנו בכביש, מה נעשה באותו הרגע? בדיוק, זה שונה מאחד לאחד. אחת מאיתנו ייצא מהאוטו ויתחיל קטטה, ואחד יחליט לכבוש את הכעס - הכל בהתאם לאופי של האדם. 
כך גם הדמות שלכם. 
 
" להיפרד כל פעם מחדש" מספר על צלמת מלחמות המקדישה את חייה לתעד את הזוועות, שהאדם בעולם המערבי מעדיף להתעלם מהן. הבחירה שלה גורמת לקונפליקטים חוזרים ונשנים עם המשפחה שלה. אבל זאת היא! היא לא יכולה לברוח ממה שהיא! גם במחיר איבוד המשפחה שלה. 
אני כמובן לא אגיד לכם כיצד הסרט נגמר, אבל אני ממליץ לכולכם לצפות בסרט כדי לקבל מושג מהי דמות המניעה את העלילה. 
 
אתם תשבו בשקט, תנו לדמויות שלכם לדבר. 
בהצלחה.
לצפיה ב-'אחד הדברים שממש קשה לי איתם ..'
אחד הדברים שממש קשה לי איתם ..
25/07/2018 | 19:06
10
29
זה להתיישב לכתוב, משהו בישיבה לפני הכתיבה גורמת לי תחושה של דיכאון,
נטישת החופש לטובת עבודה, שבהמשך אני אהנה ממנה, ועדיין אני מוצאת את עצמי נלחמת בתחושה הזו כל הזמן מחדש..
לצפיה ב-'נורמלי לחלוטין! '
נורמלי לחלוטין!
26/07/2018 | 11:48
35
 
לפני שאני כותב פתאום אכפת לי מכל דבר חוץ מכתיבה. אני עושה הכל כדי לא לכתוב. זה בסדר גמור, את בסדר גמור.
את פשוט צריכה למצוא את הכוחות לא לתת לזה לשבור את השגרה של הכתיבה שלך.
לצפיה ב-'התסריט לא יכתוב את עצמו'
התסריט לא יכתוב את עצמו
09/08/2018 | 13:03
8
16
תפסיקי להילחם בעצמך. שני גישה ותראי תוצאות.
תעשי רשימה של כל ה"צעדים" שאת צריכה לעשות כדי להתחיל לכתוב (למשל, לפתוח את המחשב ואז לפתוח את ה-word, או לשים על השולחן כתיבה דפדפת ועט וכו'). כל פעם תעשי צעד אחד מהרשימה הזאת ואז תראי איך זה הרבה יותר קל.
 
מה שקורה הוא שאת "מאדירה" את הפחד (או כל רגש אחר) שיש לך מכתיבה.
זה מונע ממך לפעול. 
 
חלקי את התסריט לשלבים שאת צריכה לכתוב. למשל, היום המשימה שלך היא לכתוב מתאר בצעדים. מחר-טריטמנט. וכו'
 
דמייני איך זה יראה בסוף. איך נראה התסריט שלך? 
 
האם יש לך ספר בתחום הכתיבה? לי למשל יש את "סיפור" של רוברט מקי, ואני תמיד נעזרת בו. 
 
את יכולה גם פשוט להתחיל לכתוב את הסיפור עצמו מתוך רעיון שיש לך ולראות איך זה מתפתח משם. שחררי את הפחדים ותני לדמיון שליטה על תהליך הכתיבה.
 
מה שעוד יכול לעזור זה לכתוב מחוץ לבית. אם יש לך לפטופ (אפשר גם טאבלט) את יכולה לשבת בבית קפה (אני ישבתי לא מעט בארומה, כמובן שזה מעלה את ההוצאות שלך כי את צריכה להזמין משהו, אבל לי זה מאוד עזר). 
או שתשבי בספרייה או בפארק (עם בקבוק מים קרים).
 
בהצלחה.
לצפיה ב-'אני ממש מודה לך על ההמלצה לספר'
אני ממש מודה לך על ההמלצה לספר
09/08/2018 | 13:29
7
6
זה בדיוק מה שאני צריכה, אני כרגע מגששת באפלה בלי דרך, וכאשר הדרך לא ברורה אני לא מצליחה להבין בכלל לאן אני מתקדמת ואיך.. 
לגבי ישיבה בחוץ, ניסיתי את זה, למרות שהיה שלב שויתרתי, אולי כדאי שאנסה את זה שוב, כי חשבתי שהמקום היחידי שאני צריכה לשבת הוא מול שלוחן הכתיבה במחשב, אז לפעמים אני יוצאת החוצה כדי לכתוב הערות והארות.
שבוע האחרון מצאתי את עצמי אוספת בעיקר מידע, עבור התיאורים, כדי שהספר יקבל נפח, ועובי, עדיין אני מוצאת כל פעם שרעיון חדש מושך אותי לכיוונים שובים ואני לא מצליחה לשמור על הרצף של הסיפור אחיד. אז זה קצת מבלבל אותי. ולכן מקשה עלי בתהליך.
אני אנסה להשיג את הספר כדי לקרוא אותו.. אז שוב תודה..
לצפיה ב-'את צריכה להתמקד'
את צריכה להתמקד
09/08/2018 | 16:09
6
15
נשמע שאת מתפרסת על הרבה רעיונות. תעשי רשימה (או כל דבר אחר שיעזור לך להחליט) של כל הרעיונות שיש לך לתסריטים ותבחרי אחד מהם. 
 
בכללי, את כל הרעיונות תכתבי בטלפון או בפנקס קטן כשהם עולים לך בראש.
גם לי יש הרבה רעיונות, אז יום אחד עברתי עליהם ובחרתי את מה שהכי משך אותי. 
 
הדרך לא ברורה לך, לדעתי, כי את לא רואה כרגע את "קו הסיום" באופק.
זה נשמע כאילו כל רעיון "מושך" אותך לכיוון שלו. 
תגידי לעצמך -stop. מעכשיו אני מנהלת את העניינים.
קחי שליטה, כמו בכל דבר בחיים. איזה רעיון את מאמינה שיכול להפוך לסרט טוב? 
 
כמובן שלא כל רעיון יכול להיות סרט טוב, אבל את צריכה לדמיין את הסוף.
כמו בסרט . אנחנו הגיבורים של תסריט חיינו.
 
ברור שאת לא חייבת לשבת ליד שולחן כתיבה, צאי, תפגשי אנשים, תצברי חוויות. לפעמים, מה שעוצר אותנו זה דווקא הישיבה ליד שולחן כתיבה. לבד.
חשבת לכתוב עם עוד אדם במקום לבד?
 
נסי למקד את הסיפור. תחליטי על קו עלילה כללי (ועלילות משנה אם יש) ותלכי לפי הקו הזה. 
תכתבי במקביל לאיסוף החומר. אל תחכי ל"השלמת החומר".
לצפיה ב-'כל כך נכון'
כל כך נכון
13/08/2018 | 18:26
5
16
אני אוסיף ואחדד - רבים מהכותבים הולכים לאיבוד משום שהם לא יודעים על מה הסיפור שלהם, ומה הז'אנר. 
כתיבת התסריט או הספר זה אולי השלב האחרון. מומלץ לכותבים מתחילים, גם אם התחושה היא טכנית, להתחיל בפרמיס, סינופסיס, טריטמנט ורק אחר כך את התסריט/ספר עצמו. 
 
רוזן, תרצי לעשות לנו היכרות איתך?
לצפיה ב-' אין ספק שאני צריכה מיקוד.. הלכתי לאיבוד תחת עומס'
אין ספק שאני צריכה מיקוד.. הלכתי לאיבוד תחת עומס
13/08/2018 | 19:24
3
14
אתה הצודק, אני מבולבלת מהז'אנר, רגע אחד נדמה שהוא רומנטי מהמאה ה-19 רגע אחר הוא מודרני בסגנון הסנדק,  אין ספק שהוא יהיה פוסט מודרני, אבל איך כותבים פוסט מודרניזם, כאשר זה עולם חדש.. ?
אין לי ספק שאני כותבת סיפור, בין אם הוא יהיה נובלה, פרוזה רומן או משהו אחר, זה לא באמת משנה לי. רק הייתי רוצה להצליח לכתוב.
לצפיה ב-'נובלה, פרוזה או רומן וכו'- כמובן שזה משנה'
נובלה, פרוזה או רומן וכו'- כמובן שזה משנה
15/08/2018 | 18:19
2
5
לכל ז'אנר יש את החוקים שלו. זה צריך לשנות לך.
אמנם לא קל לי להזדהות עם הקושי שלך כי אני כותבת רק דרמה וזה כרגע מה שמושך אותי, אבל אם יש בלבול, התרופה היא בהירות.
 
אני למשל אדם מאוד ויזואלי, אני אוהבת שהכל כתוב על דף. אם מתאים לך, תעשי רשימה של כל הז'אנרים, חסרונות ויתרונות וכו'. תשווי ותבחרי.
 
באמת נשמע שאת תחת עומס. וקשה לחשוב כשיש עומס על הראש.
 
נסי לדמיין איך הסיפור יראה בכל ז'אנר ותבחרי את מה שנראה לך הכי מתאים, הכי טבעי לסיפור. ב"סיפור", רוברט מקי כותב שהסיפור הוא זה שמספר לנו את המשמעות שלו (משהו כזה), לא אנחנו. 
קחי דף ועט ותכתבי בסגנון חופשי כל מה שעולה לך לראש לגבי הסיפור. אחר כך תנסי לגבש את זה לקונספט מובן יותר. ומשם תמשיכי. בהצלחה.
לצפיה ב-'ואני אוסיף...'
ואני אוסיף...
15/08/2018 | 18:58
1
52
אני חושב שהיא צריכה לקחת צעד אחורה, וקודם כל להחליט על מה היא רוצה לכתוב: על בדידות, על טבע האדם, על אהבה? כלומר היא צריכה לומר בחצי משפט " זה סיפור על...."
 
הרבה כותבים מתיישבים מול מעבד התמלילים ומתחילים לכתוב עוד לפני שהם יודעים על מה הם רוצים לכתוב. כמובן זה קרה גם לי בתחילת הדרך, ואז שאלתי את עצמי את השאלה הפשוטה " צחי, בשלוש מילים, על מה הסיפור שלך?"
לצפיה ב-'דפי בוקר, אני כותבת דפי בוקר מו מעבד תמלילים למרות שהמטלה'
דפי בוקר, אני כותבת דפי בוקר מו מעבד תמלילים למרות שהמטלה
15/08/2018 | 21:20
2
היא לכתוב בעט על דף נייר. אתהמבקש ממני לצמצם עולם שלם לכדי מילה אחת.
הרי אם אכתוב על חברה? אין בה בדידות או אהבה? או טבע האדם?
אז הסיפור הוא מורכב. למה שאכתוב אותו על גבי מילה אחת. 
בכל מקרה, יצא לי לצפות היום בליגת הצדק של הוליווד, פתאום לראות סרט אחרי שאתה מתחיל ללמוד איך כותבים תסריט זה משנה את כל חווית הצפייה. 
לצפיה ב-'הי'
הי
15/08/2018 | 18:12
13
אני תסריטאית כבר כמה שנים. נמצאת לקראת סיום תסריט לסרט. למדתי הרבה מ"סיפור" של רוברט מקי. יש לי עוד הרבה רעיונות לכתיבה שאותם קיבלתי מלבקש-כן, לבקש-מתת המודע רעיונות לתסריטים.
זה שינה לי את ההסתכלות על דברים. 
 
כותבת דרמה ובעתיד רוצה לכתוב גם לטלויזיה.
 
כמו שכתבתי לmb261414 אנחנו באמת התסריטאים של החיים שלנו.
בנוסף אנחנו גם הבמאים, המפיקים וכו'. one man show. 
לצפיה ב-'רוז-אין!. רוזאן איננה בספין אוף של הסדרה'
רוז-אין!. רוזאן איננה בספין אוף של הסדרה
26/06/2018 | 20:11
32
ולכן קראתי לפרק הראשון (כמו שאני מדמיינת אותו...) רוז-אין.

התירוץ שלי להעדרות שלה- היא נסעה לביקור אצל הבן שגר רחוק. עד כמה שאני זוכרת, בתחילת העונה נאמר משהו על בן שעובד באוניות.(הילד הצעיר ביותר שלה,שלא הצלחתי למצוא מה שמו,בחיפוש ברשת...)

התירוץ הנ'ל טוב לעונה אחת- ואני מנחשת שלא תהיה יותר מעונה אחת של הספין אוף הזה, היות והסדרה המקורית הושתתה על רוזאן כגיבורה הראשית.
הסצינה שהבאתי כאן,היא סצינת הפתיחה. לא כתבתי מעבר לה,ולא חשבתי על מעבר לה, נכון לעכשיו :)
הפורמט איננו בנוי כתסריט מבחינת המיקום של השורות על הדף. ככה יותר קל לי לכתוב.

רוז- אין!

(בסלון של המשפחה)
בקי: מה זאת אומרת נסעה?
דן: נסעה!
בקי: ו.. ולך לא איכפת?
דן: הוא גם הבן שלי,מה אני אמור להגיד לה, כשהיא רוצה לראות את הבן שלה שלא ראתה כבר כמה שנים?... ובכלל,כמו שאת יודעת, בקי, אי אפשר להגיד 'לא' לאמא שלך. בעקרון, גם אם היתה מודיעה לי שהיא יוצאת לסיבוב של 'ריקודים על עמוד' ברחבי אמריקה, יש להניח שהייתי אומר לה 'נו טוב, רק תהיי זהירה, יש בנות שנפלו מהדבר הזה'.
דרלין: איפה אמא? אני צריכה שהיא תאסוף את האריס מהטיול של בית ספר.
דן: זה יהיה קצת קשה,דרלין.
דרלין: מה הבעיה? כל היום היא נוהגת בשביל כל העולם, היא לא יכולה להקפיץ את הנכדה שלה פעם בתבל?
בקי: אמא עכשיו עם האח הקטן שלך. מסתבר שזה יותר חשוב...
דרלין: אה, כי הילדים שלה הם חמישים אחוז מהגנים שלה, והנכדים רק רבע?...
דן: לאמא שלך יש בן אחד שהיא לא הקפיצה לשום מקום כבר יובלות. היא נסעה להיות קצת איתו.
דרלין: החצוף הזה! שיבוא לכאן,ויסבול כמו כולנו! חכמה גדולה לחיות רחוק, ולקבל את אמא למנה קצרה של שבוע.
דן: אין לך מה לקנא, היא נסעה לשלושה חודשים.
דרלין: מה??
בקי: היא תאבד את העסק של המונית.... מישהו חייב לקחת את זה על עצמו...
דרלין: בואי כבר נסכם שלא את... עם איך שאת נוהגת, אנחנו רק נפסיד מזה כסף...
בקי: ואת? עם חוש ההתמצאות שלך,את תיקחי את הנוסעים דרך הונולולו מרחק שאמור לקחת עשר דקות נסיעה...
דן: הי! תפסיקו שתיכן! אני מצאתי פתרון לזה.
בקי: אתה תנהג?
דן: הסעתי את שתיכן איזה עשרים שנה, ושתיכן נראות לי בריאות ושלמות! די,ג'י ייקח בנתיים את העסק של הבניה, ואני אסתובב במונית.
דרלין: הא! את זה אני צריכה לראות... אתה הרי בגיל הזה שמבקרים בחדר הנוחיות כל רגע. איך אתה מתכוון להיות על הדרכים?
(צלצול בדלת)

דן: זו דודה ג'קי וסבתא שלכן. הן לא יודעות שהיא נסעה.
בקי: למה?...
דן: כי אמא שלך הבטיחה לג'קי בהן צדק שהיא לוקחת את סבתא  לחודש.
(דן מכניס את ג'קי והסבתא)
דן: רוזאן איננה.
סבתא: אני בודקת.
דן: היא איננה. נסעה.
סבתא: כן... זה מה שאמרת לי פעם ב 1992, כשעברתי אליכם לשבוע בזמן שתיקנו לי את הברז במטבח. אחר כך הסתבר, שהיא היתה במרתף כל היום, ויצאה בלילה מאוחר. במקרה לילה אחד תפסתי אותה כשקמתי לשתות כוס חלב!
דרלין: סבתא, היא נסעה לשלושה חודשים.
ג'קי: ידעתי! ידעתי שמשהו לא כשורה,אם היא מתנדבת ככה...
סבתא : אין לי זמן למשחקים! אני צריכה להגיע לרופא  שלי בעוד רבע שעה.
בקי: אה.. אני נהגת נוראית. דרלין תעיד.
דרלין: אני בטוח אלך לאיבוד, אביא אותך למנתח פלסטי במקום לגריאטרי שלך. סתם תעלבי כשידברו איתך על הרמת פנים...
דן: יופי. אני אקח את סבתא,ובדרך אאסוף את האריס. ואתן- תשטפו כלים ותכינו ארוחת ערב. בתקווה שדרלין תמצא את הדרך למטבח,ושבקי מבשלת יותר טוב מאיך שהיא נוהגת. קדימה- הטבחית איננה, כמו שכבר שמעתן.


לצפיה ב-'דמות שאתם מוזמנים לכתוב לה את הביוגרפיה'
דמות שאתם מוזמנים לכתוב לה את הביוגרפיה
24/06/2018 | 14:33
31
הדמות היא אשה, שסובלת מאלצהיימר. באחד הביקורים של בנה אצלה, היא מזהה אותו בשם אחר. לא, לא של אביו,של אדם אחר שלא מהמשפחה. היא פונה אליו כפניה של אשה אל אהובה. וזה פותח תיבת פנדורה,שעד אותו רגע היתה סגורה... :)
לצפיה ב-'כתיבת התסריט - השלב האחרון'
כתיבת התסריט - השלב האחרון
20/06/2018 | 13:12
1655
כל כותב מכיר את התחושה של חשמל המטפס במעלה הגב כאשר רעיון מכה בנו כמו מכת חשמל. ומה הדבר הראשון שאנו עושים? מתנפלים על מעבד התמלילים ומתחילים לכתוב את הסצנה הראשונה או הפרק הראשון.  זה מרגש, זה רומנטי.
 
אבל מהר מאוד אנו מגלים שאנו לא יודעים על מה לכתוב, הדמויות שלנו  מדברות בקול אחד ופתאום אנו מרגישים שאנו שונאים את הסיפור שלנו, וחמור מכך -  את הדמויות שבראנו.
 
זה לא חייב להיות ככה….
 
אין דרך אחת ואין אמת אחת לכתוב סיפור, אבל כן ישנם כלים שיכולים  להקל עליכם את התהליך, לעזור לכם להבין האם ברעיון שלכם יש בו כדי לספר סיפור ובעיקר -  להתאהב בדמויות שלכם.
 
כשרעיון לסיפור עולה לראשי, (גם אני אגב, מתפתה לרוץ לכתוב ישר את הסצנה הראשונה) אני כותב פרמיס שלו בשתי שורות. לא בהכרח מלוטש, אבל כזה שאני יודע מי הגיבור שלי, מה המטרה שלו ומול אילו קונפליקטים הוא מתמודד. סיפור בלי קונפליקט הוא לא סיפור. לדוגמה:
 
"ורד, אישה בשנות ה-30 לחייה, נאלצת לחזור לבית הוריה כדי לסעוד את אמה שלא ראתה שנים, ומוצאת את עצמה מתמודדת עם מטענים רגשיים מן העבר."
 
לאחר מכן, כשאני מרגיש שמתוך הפרמיס אני יכול לפתח סיפור, אני כותב תקציר שלו ( סינופסיס) בין 3-5 עמודים. במהלך התקציר אני כותב את הסיפור מתחילתו ועד סופו ( בלי סצנות ובלי דיאלוגים).  כך, בדרך הזאת אני יכול לראות בשלב מוקדם מאוד את הבעיות שיש בסיפור, במבנה ובשינוי שהדמויות עוברות.
 
לאחר שיש לי את התקציר ביד ( או במחשב),  ואני עדיין נאבק בפיתוי לגשת לכתוב את התסריט עצמו, וזה לא קל, אלוהים כמה שזה לא קל, השלב הבא שלי הוא לכתוב טריטמנט של התסריט כולו.
 
טריטמנט הוא פירוט הסצנות לפי סדר הופעתן,  רק בלי הדיאלוגים (למעט מקרים בודדים) בערך זה ייראה כך:
 
פנים. מטבח - יום
 המולת בוקר טיפוסית. ורד נלחמת בשני ילדיה שיואילו בטובם להתארגן לבית הספר. צלצול הטלפון נותן לה הפוגה זמנית.  מעבר לקו זו אחותה שמבשרת לה כי המטפלת הסיעודית של אימא שלהן נטשה והיא לבדה.
 
ככה  סצנה אחר סצנה, ורק לאחר מכן את התסריט עצמו.
 
אני כמובן לא משועבד לקווי המתאר של הסיפור שלי, ובמהלך הכתיבה עצמה -  על כל שלביה - יש לי מקום להפתעות. גם לכם יהיה. אבל אלו שלבים שלמדתי להעריך ולא לוותר עליהם.
 
זה בהחלט לא קל לעבור את התהליך הזה, ויש תחושה שכובלים את החירות האומנותית שלכם, וישנם כותבים  שאומרים "אם אני צריך לכתוב קווי מתאר, אני לא רוצה לכתוב בכלל". ויכול מאוד להיות שרבים מכם יכולים לכתוב סיפור סוחף ומרגש בלי לעבור את כל התהליך הזה.
 
כאמור, אין אמת אחת. אבל הדרך הזו יכולה להקל על העבודה הקשה ממילא הכרוכה בכתיבת סיפור,  ויש בה כדי לחסוך לכם הרבה בעיות שתגלו בשלב הטיוטה הראשונה.
 
בהצלחה ותהנו מהסבל.


 
לצפיה ב-'ברכות רכות וחמות לפתיחת הפורום, וטיפ-טיפה דוקרות'
ברכות רכות וחמות לפתיחת הפורום, וטיפ-טיפה דוקרות
12/06/2018 | 03:38
7
46
היי לכולןם
משמחת אותי פתיחת הפורום הזה.
תודה לך, נוגע בך במילים.
זה ממש מעולה שפתחת.
האם אתה רוצה לספר טיפה על עצמך, ומה המוטיבציה שלך לפתוח את הפורום?...
עד כאן היו הברכות החמות והרכות (:

אני רוצה להתייחס לנושא של תגובות וביקורות.
אני חושבת שהרצוג המדליק (כינוי מדליק) קיבל תגובה שמאוד מאוד לא מעודדת לכתיבה.
חשוב לדעתי שהתגובות לכל אחד יהיו לפי צרכיו ויכולותיו, כישוריו,לימודיו וכולי.
חשוב להגיב בעדינות כדי לא לבלום התחלה של השראה ורעיונות.
אני עצמי, מודה, לא אעלה על דעתי כרגע להעלות איזשהם רעיונות וכולי.
צריכה קודם להרגיש מקום בטוח.
לאט לאט.....
חוזרת לברכות החמות והרכות(:

לצפיה ב-'על ברכה כזו נאמר, יבורכו המברכים. '
על ברכה כזו נאמר, יבורכו המברכים.
12/06/2018 | 10:14
1
29
הרבה זמן לא נגעתי בכתוב למחצה ההוא... אולי כעת יבוא לי שוב.
לצפיה ב-'תודה אורי, יופי, הלוואי, מחזיקה אצבעות'
תודה אורי, יופי, הלוואי, מחזיקה אצבעות
13/06/2018 | 04:46
13
ותודה על החיוך והפרח(:
לצפיה ב-'מרתקת התגובה שלך'
מרתקת התגובה שלך
17/06/2018 | 11:13
4
16
מחד גיסא הרצוג קיבל ממני הצעה או הצעות להמשך פיתוח התסריט מאידך קיבל תגובה הכי אותנטית - משעמם.
האם לדעתך, לרמות אדם זו דרך נכונה? לשקר לו בפרצוף ולעודד אותו לכשיגיע לרגע האמת, ייאמר לו הכל בפרצוף עדיף?
אמנם ברכתך חביבה, הדקירות שלך לא דוקרות אותי, בוודאי, אלא על ה"חרדה שלך" מתגובות כמו שלי, שאכן מפחידות רבים כותבים-ות, שאין להם הרבה מה להציע. אבל ישנה דרך - ישנם המבקשים התחשבות, ישנם המבקשים תגובה ספציפית לגבי משהו. הרצוג ביקש תגובה לתסריט הראשוני שלו, לא סייג ולא כלום. זה שהפסיק לכתוב כאן לטעמי זה בגלל היות הפורום שומם ונעדר תנועה ושיחה, זה לא קשור אליי, בעיקר קשור אלייך ולהעדפתך לא לכתוב כאן או להגיב.
לצפיה ב-'חביף היי, לא התכוונתי לפגוע בך, התכוונתי'
חביף היי, לא התכוונתי לפגוע בך, התכוונתי
18/06/2018 | 00:33
3
14
שהיות שהפורום חדש יש להסדיר כללים לתגובות.
יש הבדל בין תגובה אותנטית לתגובה שיש סיכוי טוב שתפגע.
ואני מבקשת שכשאתה פונה אלי אל תאשים.
 מכל מקום, מנהל הפורום שרק נפתח, נעלם.
לא נראה לי רציני.
חבל. 
לצפיה ב-'זה הכי מעצבן, המנהל נעלם...'
זה הכי מעצבן, המנהל נעלם...
18/06/2018 | 09:03
2
14
בענין יצירת מסגרת לתגובות אני בעד, אם כי לשים גבול בין פוגע לבין אותנטי  המרחק גדול. לדעתי פגיעה היא כאשר מתייחסים לפותח ההודעה ומדברים עליו ואליו ולא על הטקסט שהוא רוצה שנדון בו.
כלל אחד מרכזי, ואני מנצל זאת על מנת להתנצל בפנייך, לעולם לא לגופו של אדם.
לצפיה ב-''
18/06/2018 | 16:04
1
13
מכל מקום, אין מנהל, אין פורום, כך שהדיון על פרטיו לא רלבנטי כרגע. וחבל.
לצפיה ב-'המנהל כאן'
המנהל כאן
20/06/2018 | 18:48
21
המנהל לא נעלם, פשוט חשוב להתרכז במטרה העיקרית של הפורום - חממת יצירה לכותבים בתחילת דרכם. פחות  לחלק ציונים
 
לצפיה ב-'תתחדש! חחח... '
תתחדש! חחח...
06/06/2018 | 14:45
11
45
אני יושב על איזשהו סיפור ואני יודע שחסר בו איזשהו טאץ' שיהפוך אותו מ'תיאור אירועים' למשהו שיגרה את הקורא כהתרחשות סוחפת.
איני יודע איך אתה מתכוון להתעסק בנושא הנחיית הכתיבה, ואשמח אם תיתן כמה ציוני דרך על תכניותיך כאן...
תודה ובהצלחה!
לצפיה ב-'ערב טוב'
ערב טוב
06/06/2018 | 18:30
10
83
ברוך הבא לפורום.
 כדי שהסיפור ירתק את הקורא, בין אם מדובר בתסריט ובין אם מדובר בספר, המטרה של הדמות הראשית שלך צריכה להיות חזקה כדי להוציא אותו למסע,  והקונפליקטים שהוא עומד מולם צריכים להיות חזקים עוד יותר.
תרצה בשתי שורות להרחיב על הסיפור שלך?
לצפיה ב-'ערב מצוין. '
ערב מצוין.
06/06/2018 | 18:38
9
205
בכמה מלים לסכם הכל, מדובר בסיפור די מורכב על מערכת נישואין שכשלה ותהליך הגירושין שהיה מורכב ומלא חתחתים, תקוות, אכזבות וסחבת של זמן. במהלך הזמן, ניתנו גם פסקי דין "מעניינים" ...והנה מילאתי לך 2 שורות...
לצפיה ב-'צהריים טובים'
צהריים טובים
07/06/2018 | 14:23
8
197
יש לך רקע לא רע בכלל לסיפור שיכול להיות קצת יותר מקורי, ושיכול לחדש משהו לצופה, שהרי גם הרווקים בנינו יודעים שגירושין הן דבר שיכול להיות מאוד מכוער  וסחבת בלתי נגמרת, ואת זה אתה יכול להשיג אם יש לך דמות שיש לה מטרה ברורה והיא ניצבת בפני קונפליקטים חדים.  בלי מטרה אין לך דמות ובלי קונפליקט אין לך סיפור.  
 
אם ניקח לדוגמה:
צחי מחליט לסיים 20 שנות נישואים כושלים, ומודיע למיכל, רעייתו, על רצונו להתגרש, אולם זו מסרבת לתת לו גט וממרת את חייו, ומביאה אותו לכדי מעשה קיצון.
 
מה שנתתי לך זו סתם דוגמה לדמות, מטרה ומכשול. מאבק הגירושים הוא הרקע  לקונפליקטים רחבים יותר. 
 
הייתי מציע לך לחזור קצת אחורה, לסכם בשתי שורות את הסיפור שלך, לפי הדוגמה שנתתי לך, ובעיקר לדעת את הסוף.  לאחר מכן תקציר רחב יותר של הסיפור (כמו שיש באתרים שמוכרים כרטיסי קולנוע) ….
עוד הייתי ממליץ לך לא להעמיס על הצופה/קורא  שורה של  "פסקי דין  מעניינים"  כהגדרתך, כי המטרה שלך היא לא לכתוב סיפור דרמת בית משפט.  תשמור על העולם של הסיפור כמה שיותר קטן, מהודק ומפותח.
 
מה אתה אומר?
לצפיה ב-'האמת שהסיפור הזה הוא "די רחוק" מהתיאור הסכמטי שתיארת.'
האמת שהסיפור הזה הוא "די רחוק" מהתיאור הסכמטי שתיארת.
07/06/2018 | 17:41
7
30
משך התקופה בה בני הזוג היו יחדיו נמדדת בימים ספורים. האישה עזבה את הארץ ועברה לארה"ב. לכן, הקשר שנותר, התבסס על התכתבות ועל מעט שיחות טלפון. הבעל חשש, שאם הוא יהיה זה שיפתח בהליכי הגירושין, הוא ימצא את עצמו בעמדה נחותה, ולכן דחה את הגשת כתב התביעה לגירושין לבית הדין. 
הסיפור מתבסס על הלך רוחו של הבעל, על מכתבים שקיבל מאשתו ועל (כן... תתפלא), על מה שהתרחש בדיונים. ומה שנשמע שם, אינו מייצג נאמנה את מה שקורה בד"כ בביה"ד, כי במקרה הזה, נשמעו מפי הדיינים אמירות והחלטות שאינן שגורות בפיהם בד"כ. 
 
לאור העובדה, שמסכת הגירושין התפרסה על פני תקופה ממושכת, הסיפור מתאר את מערך ההליכים שהתרחשו "מאחורי הקלעים". כנגד כל הסיכויים, וללא כל סיוע של עו"ד, הבעל היה זה שהניע את כל  גלגלי השיניים האימתניים של המערכת. 
למרות חוסר הניסיון של גיבורנו, הוא הצליח להכניע את אותה מערכת שוחקת, וצעד אחר צעד, הוא התקדם לעבר הניצחון הגורף. בסופו של דבר, הוא אמנם ניצח, אך הוא גם נחל מפלה קשה ומאכזבת, מפלה שמלווה אותו לאורך שנים ארוכות. 
לצפיה ב-'כלומר -'
כלומר -
17/06/2018 | 11:11
6
38
נקודת המבט שאתה מקדם היא של "היעדר" ולא של "נוכחות", לכן כל התהליך צריך להתמקד בהיעדר הנבנה מקטעי נוכחות מיזעריים.
מהם קטעי הנוכחות? שיחות הטלפון? פסקי דין? מהי מערכת הכוחות בתוך הזוג? היא החזקה הוא החלש, ואולי ההיפך?
הזכרת עורך דין, מערכת שוחקת? מהי נקודת המבט הבונה את "ההיעדר" הזה - על סמך מה השיפוט הזה מגיע?
לצפיה ב-'תשובות:'
תשובות:
17/06/2018 | 13:57
5
9
אכן... החומר מכיל זיכרונות מרגעים שבהם בני הזוג היו ביחד. קיים תיאור של התרשמות ושיחות, ובהמשך, מתוארות שיחות טלפון  ומכתבים. אז כן. יש קטעי נוכחות כאלה ואחרים.
 
ואכן, רציתי להראות את מה שקורה מעבר לדלת המוגפת של ביה"ד... כיצד מתנהלים שם הדיונים: מה נאמר ומה נרשם בפרוטוקול (לא תמיד הדברים חופפים)... ו/או, כיצד מתנהל מי שבא בגפו לדיונים, ונאלץ להתמודד מול עו"ד שמנסה לטרפד הליכים.

אז נכון. הזכרתי עורכ(ת) דין, ודיברתי על 'מערכת שוחקת', ולא מתוך כוונות רעות חלילה.  מישהו טעה, ובשל הטעות הזו התובע עמד לאבד זמן ממושך מאד. אילולא החזיק בכל רגע נתון אצבע על הדופק, סביר שהטיפול בענייניו היה מתעכב זמן ממושך מאד, מבלי שהייתה יכולה להיות לו כל שליטה בדבר.
 
וה"היעדר" הזה בא על סמך העובדה, שהגברת מיאנה להגיע לדיונים, וכל מה שנקבע במהלכם, נקבע בעיקר "במעמד צד אחד", גם אם לצד האחר הייתה נציגה שייצגה אותה ברשלנות רבה. 2 רמזים לקביעתי האחרונה? 
1. עצם העובדה שאישה מינתה עו"ד ממין נקבה, לא תרמה רבות לחיזוק כוחה וטיעוניה מול הדיינים.
2. עוה"ד גם התחייבה בפני הדיינים למלא אחר דרישותיהם, אבל דבר מאמירותיה לא התבצע בשטח.
 
לצפיה ב-'אז איך אתה מתחיל..'
אז איך אתה מתחיל..
17/06/2018 | 20:54
3
9
למרות ששאלה מקדימה - יש לך כבר תיק מחקר? כל החומר התיעודי - האמיתי - בידיך? 
ברורות לך הדמויות עד הסוף?
אז איפה אתה מתחיל?
לצפיה ב-'כן. למעשה. יש הכל. והיכן אני מתחיל? אולי ברקע של הגיבור. '
כן. למעשה. יש הכל. והיכן אני מתחיל? אולי ברקע של הגיבור.
21/06/2018 | 12:54
1
10
במה הוא עסק. היכן "נתקע" וכיצד הגיע למצב בו הכיר את המועמדת להיות שותפתו לחיים.
לצפיה ב-'טו-מאצ' מידע על ההתחלה'
טו-מאצ' מידע על ההתחלה
24/06/2018 | 11:50
9
דווקא הייתי ממליץ לך לפרוס את האקספוזיציה לאורך כל הסיפור
 
לצפיה ב-'מה שמוזר לי... זה שלא קיבלתי הודעה על כך שהגבת לי ורק עכשיו '
מה שמוזר לי... זה שלא קיבלתי הודעה על כך שהגבת לי ורק עכשיו
21/06/2018 | 12:56
9
(ולגמרי במקרה) גיליתי זאת. זה ממש מוזר. כי בפורומים אחרים אני מקבל תמיד דיווח על הודעות חדשות. אתה מוזמן לאותת לי באישי ששלחת תגובה... כי אחרת.. מי יודע מתי אשיב לך...
לצפיה ב-'זה התסריט הראשון שלך ?'
זה התסריט הראשון שלך ?
24/06/2018 | 11:48
405
אם כן,  המבנה די מורכב לתסריט ראשון.  הייתי מציע לך לכתוב סיפור  שהמבנה שלו פשוט יותר. כך או כך, לא די להראות מה קורה מאחורי דלתיים סגורות, זה חשוב בהחלט, אבל אתה לא רוצה ליצור תאטרון כורסאות.  תגדיר מטרה ברורה לדמויות שלך .
 
לצפיה ב-'תסריט'
תסריט
06/06/2018 | 21:23
13
54
שלום רב לכם
אין לי ניסיון בכתיבת תסריטים אבל אם לא אכפת לכם אתחיל בתסריט שלי. בהמשכים כמובן.
 
התסריט שלי הוא על אישה בודדה שבורחת מהמציאות. שמה הוא לורה.
אז הנה זה מתחיל. תכתבו לי אם זה בסדר לכתוב בהמשכים.
לורה אישה בודדה.
פעם היה לה בן אבל הוא נפטר בתאונת דרכים קשה. פעם היה לה בעל אבל הוא בגד בה עם חברתה הטובה ועזב אותה. ופעם היתה לה בת שחרדים חטפו אותה אליהם וגרמו לה לחזור בתשובה. ולכן לורה נישארה לבד בודדה. 
המשך מחר. זו רק התחלה. תודה
 
לצפיה ב-'בוקר אור'
בוקר אור
07/06/2018 | 10:39
7
29
אם הסיפור שלך מתאר אישה הבורחת מן השפיות בגלל אירועים שחוותה, זה יכול להיות סיפר חזק. אבל הטריגר - המאורע המחולל - חייב להיות חזק עוד יותר, כי לגרום לה לברוח, מבחירה, מהמציאות.
 
תסריט לא כותבים בהמשכים, תסריט זה מבנה אדריכלי. מאחר שיש לך כבר דמות
(מדוע השם לורה? זה חשוב לרקע), תמשיך לפתח אותה - ממש ביוגרפיה מלאה שלה, וכן גם את דמויות המשנה, משהו כמו עמוד לכל דמות. אל תשפוך ללורה מכל הבא ליד: תכתוב דמות עגולה - השקפת עולם, פחדים, חלומות, אירועים משמעותיים וכו'.
 
תתחיל לכתוב את הדמות, תניח לתסריט בינתיים, ונשמח את תשתף אותנו. משם נתקדם.
לצפיה ב-'האם זה מתאים גם לכתיבת סיפור?'
האם זה מתאים גם לכתיבת סיפור?
19/07/2018 | 18:50
6
3
לצפיה ב-'בהחלט! '
בהחלט!
19/07/2018 | 19:06
5
7
 
 
מבנה סיפור חל על תסריט/ ספר/ מחזה.
בפרוזה המבנה מעט יותר גמיש, אבל בהחלט יש מבנה ברור.
יתר על כן, אם את כותבת פרוזה - חשוב מאוד שתדעי את הביוגרפיה של הדמות שלך.
לצפיה ב-'כן פרוזה זה בהחלט הכיוון'
כן פרוזה זה בהחלט הכיוון
19/07/2018 | 20:43
2
17
הבעיה שלי לרוב. זו שאני נתקלת בה, היא בהרכבה של כל החלקים.
ייתכן שזה יעזור לי בחלקים הקטנים פשוט לכתוב ביוגרפיה לכל דמות.
זה קצת הופך את הכל לערמה גדולה של דפים. כי הסיפור שלי מתפרש על פני שטח מאוד גדול. כך שיש הרבה מאוד דמויות, האם כל דמות צריכה אז ביוגרפיה?
אני יכולה להבין שדמויות ראשיות נאמר צריכות ביוגרפיה, זה גם שופך אור על הדמות עצמה. ומניע את העלילה קדימה. אבל מה לגבי דמויות משנה, שחלקם גם מניעות את העלילה אבל בעיקר הן רקע לסיפור עצמו. 
 
לצפיה ב-'היי'
היי
20/07/2018 | 18:49
1
18
אם זהו הספר הראשון שלך, אני ממליץ שהוא לא יכיל כל-כך הרבה דמיות ולא להתפזר לכל כך עלילות משנה, גם לסופרים/תסריטאית בעלי ניסיון קשה להשתלט על כל החומרים הללו.
תשמרי את העולם שלך קטן ככל הניתן.
 
כן, גם דמויות המשנה צריכות רקע ביוגרפי, אך מן הסתם פחות מפותח כמו הראשיות. דבר נוסף: לא כל הרקע הביוגרפי של הדמות הראשית ייכנס לספר, אלא רק מה שיעזור לנו להבין מדוע היא פועלת כפי שהיא פועלת.
 
דבר מהותי לכל כתיבת סיפור: זה נכון שיש קסם לשבת ולכתוב מתוך זרם התודעה, אבל, בעיקר אם זה ספר ראשון, טוב תעשי אם תחילה תדעי על מה הסיפור - מתחילתו ועד סופו. אחרת תלכי לאיבוד.
לצפיה ב-'מסכימה לגבי המסגרת בו מתקיים הסיפור'
מסכימה לגבי המסגרת בו מתקיים הסיפור
20/07/2018 | 19:49
3
אני כבר עכשיו די מתפזרת לכל מיני כיוונים ונורא קשה להשאר ממוקדת.
 
לצפיה ב-'כתיבת ביוגרפיה'
כתיבת ביוגרפיה
22/07/2018 | 16:04
1
11
האם זה אומר שאני צריכה לכתוב את  אילן היוחסין של כל דמות?
ממש הרכב משפחתי, אבא אמא סבא וסבתא ?
 
לצפיה ב-'רק את יודעת'
רק את יודעת
22/07/2018 | 18:58
14
אם לסבתא יש חשיבות לסיפור שעובר על הדמות הראשית, ודאי שכן.
זה לא משנה אם מדובר בבדיה או ביוגרפיה - אני כקורא צריך להבין מי הדמות הראשית, ושעלילת הספר סובבת סביבה. אם נניח, לסבתא יש חשיבות רבה יותר לדמות הראשית, היא תקבל יותר משקל מאשר האימא.
 
לא כל הדמויות צריכות לקבל אותו משקל, כי לא על כל הדמויות את רוצה לספר.
אני חוזר ואומר, לך ולחברים פורום, טוב תעשו אם תשמרו את העולם שלכם כמה שיותר קטן. במיוחד בספר/תסריט ראשון.
 
זה ממש לא אומר רק דמות אחת. זה אומר לדעת לקחת רק את מה שחשוב מיתר הדמויות, וזה לא קל. לא כל תחביב ומנהג מוזר שהדודה הייתה עושה צריך להופיע בספר.
לצפיה ב-'תרשה לי בתור איש של סיפור ולא תסריט'
תרשה לי בתור איש של סיפור ולא תסריט
07/06/2018 | 16:32
4
38
לא מעניין. מזכיר אופרת סבון או סרט בורקס. היכן תסרוט אפילו של שורה ראשונה. איך היא נראית? איפה היא נמצאת? במה בפעולות שלה מתבטאת הבריחה מהמציאות?
לצפיה ב-'שבת שלום'
שבת שלום
16/06/2018 | 14:20
3
14
דווקא אתה אמור לדעת שיש דרך להעביר ביקורת על כותב, ואין זה משנה האם זה לספר או לתסריט.  לגוף ההודעה שלך, אני חולק עליך -  הרעיון שלו לא בהכרח יוביל לטלנובלה או לסרט בורקס, כהגדרתך. הכל תלוי בדרך שהוא יכתוב את הסיפור.
 
לצפיה ב-'10 ימים מאז התפרסמה תגובתי'
10 ימים מאז התפרסמה תגובתי
17/06/2018 | 10:40
2
17
אני חולק עליך נמרצות בענין הביקורת. יתכן ואתה שייך לזרם "המכיל" אני שייך לתפיסת עולם אחרת לגמרי, בה כשאתה רואה או מתבקש להתייחס למשהו שנראה רע בעיניך, אתה מצביע עלכך.
לגבי התוכן, זה יתרון  ההתיחסות לטקסטים, לציורים וכו' - אף לא אחת מהן נכונה, הכרחית, מדויקת או אמיתית למעט עובדה אחת - סובייקטיביות מלאה. מה שכן, נדרש נימוק כלשהן, ולפחות אני נתתי אותו, תוגבתך היתה חסרת נימוק.
לצפיה ב-'שלום'
שלום
17/06/2018 | 10:59
1
14
זה לא שייך לתפיסת עולם.  אם יצא לך לכתוב סיפור במהלך חייך, אתה יודע את הסבל  הכרוך -  אפילו בשלב הרעיון עצמו - שלא לדבר על הכתיבה עצמה של הסיפור. שפטת אותו על רעיון שאפילו לא מגובש, וזה לא בהכרח מועיל.
לצפיה ב-'הבחור ביקש תגובה'
הבחור ביקש תגובה
17/06/2018 | 11:06
16
והוא קיבל תגובה על הטקסט. לא שפטתי אותו, ואל תערבב לעולם בין הטקסט לבין המחבר, נראה לי שדווקא אתה כתסריטאי, זה שיודע שהאגו נורא חשוב, אבל ישנם עוד כמה אגואים בסביבה, חלקם אפילו חזקים מאוד [ במיוחד אלו עם הכסף ], אבל בסופו של דבר מה שנשפט, נבדק, מוערך או נגנז הוא טקסט ולא אגו!
לצפיה ב-'מזל טוב על הפורום החדש'
מזל טוב על הפורום החדש
07/06/2018 | 16:30
19
הניק של מנהל הפורום - במי אתה נוגע במלים? קצת מפחיד הניק.
לצפיה ב-'תחום ומגניב ומעניין, תתחדשו על הפורום ובהצלחה '
תחום ומגניב ומעניין, תתחדשו על הפורום ובהצלחה
06/06/2018 | 12:24
8
לצפיה ב-'מסלול פיתוח תסריט - יולי 2018'
מסלול פיתוח תסריט - יולי 2018
02/06/2018 | 18:24
2
74
קרן הקולנוע הישראלי פותחת מועד חדש לפיתוח תסריט בשני מסלולים:
המסלול המרכזי - עד 80 אלף שקל
המסלול הפתוח - עד 40 אלף שקל.

פרטים מלאים ונהלי הגשה ניתן לראות באתר הקרן - כאן.

בהצלחה לכולנו
 
לצפיה ב-'מישהוא יודע מה זה אומר "רקע אומנותי מוכח?"'
מישהוא יודע מה זה אומר "רקע אומנותי מוכח?"
07/07/2018 | 14:17
1
7
למסלול הפתוח רשאים לפנות יוצרים בעלי רקע אמנותי מוכח שאינם בעלי ניסיון כמפורט ב"מסלול המקצועי" לעיל.
 
תודה.
לצפיה ב-'שבוע טוב'
שבוע טוב
07/07/2018 | 18:56
7
 
רקע אומנותי מוכח הכוונה אם למדת, או עשית סרט, אף שהוא לא הוקרן בשום מסגרת.
לצפיה ב-'קראתי כתבה בעיתון לאשה ובמקרה נתקלתי בפורום....'
קראתי כתבה בעיתון לאשה ובמקרה נתקלתי בפורום....
03/06/2018 | 13:30
1
52
בגיליון של לפני שבוע או שבועיים ראיינו מתרגמות של ספרים, ואם תמיד עסקתי ואהבתי תסריטאות, גיליתי פה עולם חדש!
חשבתי לשתף אתכם...
המתרגמות (במקרה רק נשים) אמרו שכאשר קראו ספר של כותב זר הן היו כ"כ מרותקות שהרגישו שהן פשוט חייבות לתרגם.
מסתבר שהן רודפות עם הספר אחר ההוצאות והן משקיעות זיעה רבה בתרגום, ולפני התרגום הן קוראות את הספר 3 פעמים.
הן נתקלות באתגרים מטורפים של מילים בעיתיות או מסר שלא עובר טוב, או בכלל מעבר להוויה ישראלית.
זה היה מאוד מענין וזה תחום חדש לצד תסריטאות שמרתק אותי כי גם בתרגום צריך להיות יצירתיים בטירוף.
בהזדמנות זו תתחדשו על הפורום ובהצלחה לכולם!
לצפיה ב-'ערב טוב אורית'
ערב טוב אורית
03/06/2018 | 19:17
34

 אני באמת חושב שהמתרגמים והמתרגמות לא מקבלים ומקבלות מספיק קרדיט על העבודה הקשה.  זו באמת עבודה קשה לתרגם יצירה.
תספרי לנו ( בינתיים את ואני כאן)  על עצמך:  כמה זמן את עוסקת בצורה תסריטאית,  מה הז'אנר האהוב עליך ומה שיטת העבודה שלך, ככל שיש כזאת.
לצפיה ב-'על מה הפורום? על כתיבת תסריט כתחביב? לא הבנתי'
על מה הפורום? על כתיבת תסריט כתחביב? לא הבנתי
28/05/2018 | 12:49
6
24
לצפיה ב-'היי'
היי
30/05/2018 | 13:04
5
68
הפורום פותח שעריו לכותבים - בין אם מתוך תחביב ובין אם באופן מקצועי - המחפשים לחלוק, לקבל תובנות מסיעור מוחות ולהפיג מעט מן הבדידות.
גלישה מהנה!
לצפיה ב-'אני בדרך לעבודה,אבל הייתי חייבת'
אני בדרך לעבודה,אבל הייתי חייבת
21/06/2018 | 06:38
4
17
לעצור רגע ולשאול,אם תהיה עיצה פרקטית איך אפשר להתברג אל תוך תחום כתיבת תסריטים פירסומיים?
 
רצה לעבודה, אכנס לכאן בערב... :)
לצפיה ב-'בוקר טוב'
בוקר טוב
21/06/2018 | 10:42
3
19
 
"תסריטים פרסומיים"  הכוונה היא להשתלב בחברות פרסום, וכאן נשאלת השאלה האם יש לך ניסיון בתחום כתיבה שיווקית. את לא חייבת  להשתלב בחברת פרסום,
ואם תחום הכתיבה השיווקית קרוב אלייך, את בהחלט יכולה לכתוב,  בתור עצמאית,  מאמרים שיווקיים וקמפיינים, ולכולם, כמו לתסריט לסרט או לסדרת טלוויזיה, מבנה  ברור -  התחלה, אמצע וסוף
 
לצפיה ב-'תודה. הכתיבה שלי היא יצירתית'
תודה. הכתיבה שלי היא יצירתית
21/06/2018 | 18:14
2
19
אין לי הרבה עניין במאמרים שיווקיים. אין לי נסיון במשרד פרסום,(למעט,שבציערותי הייתי סוכנת מכירות של מודעות... עבודה שאיננה קשורה כלל לפאן היצירתי...)
 
אני מחפשת במודעות הדרושים השונות,כבר כמה שבועות, אבל לא מוצאת דרישה לתסריטאי- או שתנאי סף הוא נסיון. לי יש את הכשרון היצירתי, אני חצופה דיי לחשוב, שרעיון שלי יהיה מספיק יקר ערך,גם אם 'מקצוען' יצטרך להעביר אותו עיבוד בכלים מיקצועיים מקובלים .
 
 
נ.ב- אני אישית אשמח לתרגילים \משימות קטנות פה בפורום, כמו שבפורומים רבים אחרים, זורקים משימה הקשורה לנושא הפורום,והגולשים מאותגרים להשתתף :)
 
למשל- איך היינו פותחים את העונה הבאה של סידרה מסוימת,
או- רעיון לסצינה, מפורט כטריטמנט בלבד, שאנחנו מוזמנים לפתח לסצינה הכוללת דיאלוגים,וכו'...
 
מי שרוצה לקבל קצת מושג על הכתיבה שלי, מוזמן לקרוא בבלוג שלי. הוא כולו כתיבה יצירתית :)
לצפיה ב-' שלום שלום'
שלום שלום
24/06/2018 | 12:00
1
12
 
חוצפה ותמיד טוב, במיוחד חוצפה ישראלית.  אבל בתסריטאות אתה לא מוכר רעיון,  אלא  תסריט שמעביר את המסר, בלי שהמשרדים יצטרכו להעסיק מקצוען, כהגדרתך, לשכתב את העבודה שלך.
 
עד עכשיו הנישה שלך הייתה כתיבה יצירתית, מדוע שלא תתמקדי בזה ותקחי את זה כמה צעדים קדימה?
 
זרקת רעיון כעת תרימי את הכפפה:)
את מוזמנת לפתוח שרשור עם רעיון לדמות, ואנו חברי הפורום נפתח את הביוגרפיה שלה.  מה את אומרת?
 
לצפיה ב-'בשימחה. תיכף פותחת שרשור כזה.'
בשימחה. תיכף פותחת שרשור כזה.
24/06/2018 | 14:30
2
לצפיה ב-' פתיחת פורום כתיבת תסריט '
פתיחת פורום כתיבת תסריט
30/05/2018 | 12:25
27

אנו שמחים לבשר על פתיחתו של פורום כתיבת תסריט

אנו מברכים את נוגע בך במילים על כניסתו לניהול הפורום ומאחלים לו הצלחה והנאה בתפקיד.
 
המשך גלישה מהנה

 

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

פורומים

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ