לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
83698,369 עוקבים אודות עסקים

פורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הוספת הודעה

צרף
תמונה וידיאו קובץ
קבצים המצורפים להודעה

x
הודעה מהנהלת הפורום
אתר ישעיהו ליבוביץ - www.leibowitz.co.il
(עמותת "לשמה")

פורום זה מהווה החלק החי והנושם של אתר עשיר בתוכן המוקדש להגותו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ. באתר זה תמצאו מאמרים רבים, ארכיון עיתונות, וידאו, אודיו ועוד. 
המשך >>

לצפיה ב-'שאלה'
שאלה
18/04/2018 | 15:56
31
כיצד ייתכן שיוך פוליטי לשני כיוונים שונים?
הצו "לא תעמוד על דם רעיך", כפי שהשתקף מהכרתו, נמדד בכך שאין לאף  יהודי זכות או בעלות על אדם אחר כי כך אין דרך לאותו אדם להגיע להכרת מעמדו בפני אלוהים. האדם השולט הוא פגום. תמיד טען שמפעלו לא נבע מהזדהות לפלסטינים כי אם דאגה לנפש היהודי. אם על ידי תמיכתו בסרבנות הצליח לעלות בידיו לממש את הצו, אז השתייך למחנה הנדון. אך הצו הזה השתקף בעיניו בדרכים רבות ולעיתים על מנת לממשו, השתמש הוא בטיעוניו נגד אותו המחנה עצמו מפי מחנה אחר. לפיכך, ורק בעקבות הכרתו בחובותיו, מבחן התוצאה בשטח היה עיקרו מבחינת "משלא לשמה יגיעו לשמה". קשה לי לשייך עמדות כאלה לעמדות או דעות פוליטיות.
איתך הסליחה
לצפיה ב-'תיתכן דעה ללא עמדה?'
תיתכן דעה ללא עמדה?
18/04/2018 | 13:20
31
שלום וברכה
את מושג האנרכיזם אתה בחרת כדוגמא. מן הסתם, רבים יראו בפעולותיו סוג של קריאה למרי, ניתוץ מסגרות ותביעה נחרצת לשינוי בתחום המדיני. רציתי קודם כל לשלול את האופציה שבחרת כדוגמא אולי שלא מדעת, למען הסר ספק ובילבול שאולי לא היו רק בי ומדעתי.
את הרב שך וידידו עובדיה יוסף ראה לייבוביץ זצ"ל כנטע זר ומזיק להמשך היהדות כפי שנתבעה ממנו לפי הכרתו. את מוסדות הרבנות ככללם שאינם מביעים שום דרישה למדינה ומוחזקת בשביה, ראה הוא כאם כל חטאת. להם אכן יש עמדה פוליטית כנגזרת מאינטרס אישי וקיבוצי רב ערך אך מסוכן ושלא נגזר מהיהדות כפי שהכיר. כאשר אתה הפקיע אינטרסים אישיים לטובת אלוהיו הבין מהר מאד שמרבנים לא תגיע הישועה ואף לא מן המגזר הדתי. הוא חשף אותם במערומיהם והם מילאו פיהם מים. בעקבות כך, בחשיבתו האנליטית פנה להשגת התוצאות הרצויות לו מגורמים שונים בקשת הפוליטית. אל תטעה, זה היה ניצול מניה וביה. אינך יכול להפקיע את מהות המעשים לדיעה פוליטית גרידא כי לא תמצא אחת כזו. הוא היה זר בחוגים. ומה עשה את אותם חוגים לחוגים? ההשקפות העקרוניות שלהם שאתם שלל מכל וכל. הוא בז להם. ולדעתם הפוליטית.
הוא ניסה להשיג בשטח תוצאות שהיה מעדיף להשיג אותם בדרך אחרת. לפיכך, מתקשה למצוא על איזו דעה פוליטית אדוני מדבר.
שלום וברכה
לצפיה ב-'אנרכיה הלכתית'
אנרכיה הלכתית
16/04/2018 | 18:51
1
40
מה לאנרכיזם אם לא ערך שמבטל את שאר המסגרות?
היעלה על דעתך אדם שמקבל על עצמו מערכת שלמה של מצוות, משלים מניין ומקבל את היותו יהודי כי כך כפתה עליו ההלכה כאנרכיסט?
ניפוץ המסגרות המשתקפות בעיניך כאנרכיזם אינן תקפות כשמדובר ביהודי שעומד בפני אלוהיו בזמן ההתנפצות
 
לצפיה ב-'שמע נא..'
שמע נא..
18/04/2018 | 10:57
37
שגיא, אני מתקשה להבין כיצד את גוזר מתוך תגובותיי כל מיני אמירות אוון אותן אתה מייחס לי. 
-----
אני חושש כי המושג "ערך", על כל פנים מושג זה בעיניו של לייבוביץ, אינו ברור לך די.  עבור לייבוביץ המושג ערך היה אבסולוטי - היינו, אין אדם יכול לאחוז בשני ערכים במקביל ולומר כי הם הם ערכיו. עבור לייבוביץ ערך, כל ערך, הוא ערך עליון (לעיתים הוא היה אומר כי הביטוי "ערך עליון" הוא טאטולוגי).
יחד עם זאת, אדם המחזיק בערך, כל ערך, הוא עדיין אדם החי בעולם, אשר בו קיימים צרכים ומהלכים רבים.  לייבוביץ היה מטיל את מימיו ואוכל ושותה, ואף עוסק בהוויות עלמא שהן לאו דווקא הוויות אביי ורבא. כמותו, גם רבים משלומי אמוני ישראל למן משה רבינו ועד ימינו. ובלבד שכל אלו אינם מתנגשים באותו ערך שאדם פועל וחי על פיו. 
____
אנסה לפשט את הדברים לעניינו, כדי שיהיו ברורים די: הצבעה בבחירות היא למעשה עמדה פוליטית שאדם נוקט, לאו דווקא בקשר ישיר לערכיו, יהיו אשר יהיו. לייבוביץ הצביע למפלגה במדינה אשר הוא הגדיר אותה "חילונית קלריקלית" (קיצונית). זאת למרות שהיה אדם מאמין. כלומר, הוא נקט עמדה פוליטית ללא קשר להיות מאמין אדוק. כמוהו גם הרב שך והרב עובדיה יוסף. גם הם נקטו בעמדה פוליטית, שאינה קשורה במישרין לערך (אם תרצה הערך העליון) בו הם אוחזים. 
הסיבה שלייבוביץ עשה זאת, וכנראה במודע או שלא במודע גם הרבנים הנזכרים, היא בראותם את מדינת ישראל כמנגנון שאיננו ערך. ועל כן הצבעה למפלגות הפועלות במסגרתה, איננה הצהרה ואף לא מעשה, הסותרים את אמונתם.
 
לייבוביץ אומנם סבר כי כל מדינה (גם מה שאנחנו קוראים "מדינת הלכה") היא מנגנון ותו לא, היינו אינסטרומנט ללא ערך, ייתכן והרבנים חשבו אחרת לגבי "מדינת הלכה", אם הייתה או תהיה כזאת. אבל הצד השווה שבהם, בכל מקרה, הוא התייחסותם למדינת ישראל דהיום שאיננה ערך בשום מקרה, פן ואופן. 
___
 
מהמורם לעיל עולה: עמדות פוליטיות נוקט כל בר נש בהאי עלמא, יש כאלו שאכן רואים בעמדותיהם הפוליטיות ערך (פשיזם הוא דוגמא מצויינת) לייבוביץ לא ראה בעמדתו הפוליטית שום ערך, מלבד רצונו בעמדה זו, שכאמור איננה מתנגשת, ולפי לייבוביץ כאמור גם לעולם לא יכולה להתנגש, בערך האמונה בו הוא אחז. 
לצפיה ב-'דבר אחרון בהחלט'
דבר אחרון בהחלט
16/04/2018 | 23:54
22
אתה צודק מר אטדגי. אכן נפל פגם בניסוח המשפט המסכם באחת ההודעות שהשארתי. תודה שהערת את תשומת ליבי.
כל טוב
לצפיה ב-'מקורו ברמב"ם'
מקורו ברמב"ם
16/04/2018 | 16:28
3
26
אכן, זהו המקור. אשתדל לציין בפעם הבאה את הדבר בשם אומרו. ולמען הסר ספק ולהניח את דעתו של ידידנו היקר- מר אשר אטדגי, אנסח בצורה מעט שונה את תשובתי.
לייבוביץ זצ"ל היה כלי ניגוח של "אנשים פוליטים" מכל הספקטרום האפשרי. אלו השתמשו בו למען ההומניזם והיו שמצאו בדבריו בדיוק  את ההפך. שמאל וימין חילוני ודתי, הומניסטים ופשיסטים מצאו צידוקים והצדקויות למעשיהם ודרכם מפי המנוח היקר. לפיכך, לחלק היה שמאל ולחלק ימין וכולם היו כעיוורים מפני סינוורו. זוהי, לעניות דעתי- ההוכחה שלא הייתה מעולם שום עמדה פוליטית לאיש היקר. רק את הכרת מעמדו בפני האלוהים. 
לצפיה ב-'אין אדם שאיננו "פוליטי"'
אין אדם שאיננו "פוליטי"
16/04/2018 | 17:10
2
27
ובכלל זה לייבוביץ, שהוא למרבה הפלא והפתעה: אדם.
___
גם אנרכיסט, היינו אדם הכופר בגבולות ומבנים היררכים בחברה, כל חברה, נוקט עמדה פוליטית: האנרכיזם היא עמדתו. 
---
עצם העובדה שאדם חי ומתפקד במדינה כלשהי, או בחברה כלשהי (אף על פי שאיננה חברתו, או מדינתו), מיניה וביה הפוליטיקה היא לו מתווה. והאדם, כידוע, הוא ייצור חברתי מטבעו
לצפיה ב-' בוחן "אדם" בהקשר הפוליטי ?! '
בוחן "אדם" בהקשר הפוליטי ?!
17/04/2018 | 06:59
1
7
לצפיה ב-'ליבוביץ "אדם" חכם !!'
ליבוביץ "אדם" חכם !!
17/04/2018 | 07:01
6
לצפיה ב-'הצלחת הנבואה במשימתה'
הצלחת הנבואה במשימתה
13/04/2018 | 11:01
2
34
שלום,
ליבוביץ תמיד מציין כי המקרא מלמד אותנו שהנבואה לא הצליחה במשימתה (להשפיע על האדם רוחנית ולעורר תודעה לחובת עבודת השם) - "אף לא נפש אחת". מאיפה ליבוביץ יכול להגיד דבר כזה בביטחון?? איך ניתן לדעת שאף נפש לא הושפעה מהותית בין אם צוין בתנך ובין אם לא? יש מקרים שהעם כן הושפע לזמן קצר (אליהו בכרמל) ולמרות שחזר לדרכו הרעה, מאיפה אנו יודעים שכולם חזרו לכך? בקיצור, מה אני מפספס באמירתו החוזרת ונשנית של ליבוביץ???
לצפיה ב-'זה לא רלוונטי '
זה לא רלוונטי
15/04/2018 | 11:16
30
אין זה רלוונטי אם הייתה נפש אחת שאכן חזרה בה בעקבות תוכחות הנביאים, או שמא היו אלו עשרים נפשות.
 
מבחינה היסטוריוספיות, וזו טענת לייבוביץ עליה דיבר בביטחון מלא, מוכח כי נביאי ישראל ("אשר שכינה דיברה מגרונם" - היינו אמת שאין שניה לה, כביכול)  לא גרמו לאנשים לשנות את דרכיהם הרעות. ר"ל: אין בידע על העולם, או בעובדות המוסקות מידע זה, השפעה היכולה לחייב אדם להכריע בהתאם לכך הכרעות שונות ובכלל זה עבודת ה'. שכן מעובדות מסיקים מסקנות. ובאמונה (וערכים ככלל) מכריעים הכרעות.. ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימה. 
__
דווקא הלשון הקטיגורית של לייבוביץ בעניין זה, עליה עמדת בדבריך, אינה מדוייקת לא בשל העובדה האיזטורית כשלעצמה, בין הייתה או לא, אם "חזרו בתשובה" פרט או אינדיבידום כלשהו מדברי הנביאים, אם לאו. אלא דווקא העובדה שאכן המקרא מספר לנו בהרחבה על הצלחתו של נביא אחד להחזיר בתשובה עם-רב, הוא יונה ואנשי נינונה החטאים. חזרה בתשובה קולקטיבית זו, לכאורה אינה עומדת בהתאם לדבריו ההחלטיים של לייבוביץ. 
__
אך זה לכאורה, כאמור, ואכמ"ל. 
לצפיה ב-'רטוריקה'
רטוריקה
18/04/2018 | 08:32
26
לעתים משתמש ליבוביץ בדבריו בדברים שנאמרו ע"י אחרים, לא תמיד הציטוט מדבריהם של אחרים מדוייק ולעתים אין הוא "מביא דבר בשם אומרו" וכך הוא גם באשר ל"קביעתו" הנ"ל אותה שאב ממקורות חז"ל, הציטוט שלו איננו מדוייק ואין הוא מביאו בשם אומרו.
 
רטוריקה.
לצפיה ב-'ירון לונדון -מולדת - ישעיהו ליבוביץ'
ירון לונדון -מולדת - ישעיהו ליבוביץ
27/03/2018 | 20:27
11
203
לצפיה ב-'הבל!'
הבל!
01/04/2018 | 09:12
10
65
"...לייבוביץ היה המתנגד החריף ביותר לכיבוש הארץ ולשליטה באדם אחר. הוא ניסה להסביר לשומעיו כי אין זו עמדה מוסרית אלא עמדה דתית". 
 
בעוד הרישא של הדברים לוקה  בניסוח לא מוצלח בעלמא, הרי שהסיפא היא ממש איוולת, ומצביעה שוב ושוב כמה מעטה היא הבנתם של אנשים בלייבוביץ גופא  ובעמדותיו. 
התנגדותו של לייבוביץ לכיבוש השטחים שהביאה גם לשליטה בעם אחר אמנם לא נבעה מעמדה מוסרית (זה ודאי) אבל בטח שלא נבעה מ"עמדה דתית"..אלא מעמדה פוליטית בלבד. הדת, כפורגרמת חיים המתבטאת ביהדות בקבלת עול מלכות שמיים ועול תורה ומצוות, דבר אין לה עם מה שקרוי "מדינה" (ומהלכיה הפוליטיים) שאינה אלא מסגרת בה מתגוררים גם אנשים "דתיים".. 
 
לצפיה ב-'ליבוביץ מדבר על אינטרס דתי'
ליבוביץ מדבר על אינטרס דתי
02/04/2018 | 06:20
6
46
של שמירה על אופי  יהודי  של מדינת ישראל  ועל  קשריה  העם  היהודי
לצפיה ב-'״קשריה עם העם היהודי״'
״קשריה עם העם היהודי״
02/04/2018 | 06:24
33
ראה בבקשה המאמר על מלחמת יום הכיפורים בספר יהדות עם יהודי ומדינת ישראל
לצפיה ב-'לא הבנתי'
לא הבנתי
02/04/2018 | 12:49
4
37
לא הבנתי את דבריך ככלל, ובהקשר לדבריי בפרט. 
 
ובאשר לביטוי השגור: "אופי יהודי" - לא מכיר דבר כזה
 
לצפיה ב-'קרא את המאמר וספר לנו בבקשה מה ליבוביץ כתב'
קרא את המאמר וספר לנו בבקשה מה ליבוביץ כתב
02/04/2018 | 20:01
3
16
לצפיה ב-'את זה..'
את זה..
04/04/2018 | 08:16
2
33
"בהעדר תכנים רעיוניים ונפשיים אחרים מתלכד העם הזה מסביב לדגל, לצבא, לעוצמה המדינית, לגבורת הלחימה והכיבוש -הערכים הפאשיסטיים".. 
 
בקשתך שאחזור על המאמר הנ"ל היה לי למועד בעיצומו של חול. לשוב ולקרוא את תכניו של לייבוביץ נעימים לי בכל עת בבחינת "אינו דומה שונה פרקו וכו'".
 
בכל אופן ופנים, אין במאמר זה דבר הקשור לדברינו, למעט העובדה שעמדתו הפוליטית של לייבוביץ הייתה נגד הכיבוש. 
 
לצפיה ב-'ליבוביץ מדבר על "אינטרס דתי" , האם "זה" עמדה פוליטית ?!'
ליבוביץ מדבר על "אינטרס דתי" , האם "זה" עמדה פוליטית ?!
05/04/2018 | 07:36
1
14
לצפיה ב-'חג שמח !!'
חג שמח !!
05/04/2018 | 07:38
5
לצפיה ב-'גדול המאמינים בדורנו'
גדול המאמינים בדורנו
15/04/2018 | 21:31
2
32
האם תיתכן בעיניך ההנחה שלנביאי ישראל הייתה מעולם עמדה פוליטית? צא וראה מה בבחינת משל האור אשר את מקורו אינך מכיר והשווה זאת למקרה הנדון. אין דבר שעשה המאמין הענק הזה שיכול להתפרש כעמדה פוליטית. לעיתים ייראה הדבר בעיניך כגורם מחולל אך בעצם נגזר הוא מחובתו ועולו הקשה מנשוא לעבוד את אלוהים בכל יום מחדש. העמדה הפוליטית היא לדידך. עמדות פוליטיות נוקטים רק בני אדם אשר להם הפוליטיקה היא ערך.
לצפיה ב-'מקורו ברמב"ם ?!'
מקורו ברמב"ם ?!
16/04/2018 | 06:31
10
לצפיה ב-'בדרך כלל'
בדרך כלל
16/04/2018 | 16:58
23
בדרך כלל ועל פי רוב, יש בי הבנת הנקרא, אך בתגובתך זה נעלמה בינתי. אקיצר, לא הבנתי אותך. ואני מוכרח לציין, שאפילו איני משוכנע שתגובתך אכן מכוונת לדבריי, ואם כן, לאיזה חלק בהם. 
___
בכל מקרה, הסיפא של דבריך ממש, שאופיים אפיגרמיים: "עמדות פוליטיות נוקטים רק בני אדם אשר להם הפוליטיקה היא ערך", טוב שלא היו באים לעולם ועתה מכשבאו נגיב להם: שטויות!
לצפיה ב-'המילון !!'
המילון !!
27/03/2018 | 06:12
1
26
לצפיה ב-'יחסית בסדר, חוץ מהגדרת "הסטוריה".'
יחסית בסדר, חוץ מהגדרת "הסטוריה".
03/04/2018 | 00:10
17
מופיע שם: "הסטוריה  = כרוניקת הפשעים של בני האדם עלי אדמות".
קודם כל, ההגדרה שמופיעה שם ל"הסטוריה", אינה של ליבוביץ, אלא היא של ההיסטריון אדוארד גיבון.
 
שנית, גיבון הוסיף על "פשעים", גם "טירופים ואסונות".
 
שלישית, וזה העיקר: כל החידוש של ליבוביץ היה, לא ביכולתו לצטט אחרים, אלא בתוספותיו המיוחדות. לענייננו, ליבוביץ הוסיף, שדברי גיבון הם אמנם אמת, אך הם לא כל האמת, כי ההיסטוריה היא גם תולדות מאבקיו של האדם נגד הפשעים, נגד הטירופים ונגד האסונות, וזה דבר גדול מאד. המאבק של האדם בכל אלה הוא נצחי, והוא לא רק חלק בלתי נפרד מההסטוריה, אלא הוא גם המשמעות הגדולה של ההסטוריה.
לצפיה ב-'האם פרופסור ליבוביץ היה כופר ?'
האם פרופסור ליבוביץ היה כופר ?
25/03/2018 | 02:21
6
33
לצפיה ב-'כן'
כן
25/03/2018 | 09:23
16
לצפיה ב-'מהנכתב עליו באנצקלופדיה העברית מוכח שהמענה לשאלתך תלוי בנשאל'
מהנכתב עליו באנצקלופדיה העברית מוכח שהמענה לשאלתך תלוי בנשאל
25/03/2018 | 09:56
4
39
הנה ציטוט מהאנציקלופדיה העברית כרך כא עמוד 673 (נכתב ע"י תלמידו פרופ' אסא כשר, בעוד שליבוביץ עצמו כיהן אז בתור העורך של חלק מדור ביולוגיה של האנציקלופדיה):
 
בחוגים דתיים מצויות הערכות שונות כלפיו, למן אלה הרואים בו את הוגה הדעות היהודי הגדול בדור, עד אלה הרואים בו "כופר שומר מצוות".
(המרכאות במקור).
 
לדעתי זה גם תלוי בשאלה מה זה "כופר", ולדעתי אילו ליבוביץ היה נשאל בסוגיה הוא היה מכחיש מכל וכול את היותו כופר. עם זאת, חרדי מצוי היה מן הסתם מסרב לקבל את ההכחשה.
לצפיה ב-'מיכאל ששר זיכרונו לברכה כתב בספרו "ליבוביץ כופר או מאמין"'
מיכאל ששר זיכרונו לברכה כתב בספרו "ליבוביץ כופר או מאמין"
25/03/2018 | 16:00
3
42
"היה המאמין האמיתי והמעמיק"
לצפיה ב-'"כופר" - מצחיק והזוי לקרוא בשם הזה יהודי מאמין שומר מצוות'
"כופר" - מצחיק והזוי לקרוא בשם הזה יהודי מאמין שומר מצוות
25/03/2018 | 18:39
2
31
מה שטוב שבפורום הזה אפשר לדבר חופשי אין כבר קוד סמוי ויש כאן תווית של דמוקרטיה זכה. אפשר לדבר כאן באופן חופשי לנצח , לפחות עד אשר אנשי התפוז יחליטו אחרת......
 
לצפיה ב-'ומצחיק והזוי בה במידה לענות על השאלה הזו ברצינות ובמבואות'
ומצחיק והזוי בה במידה לענות על השאלה הזו ברצינות ובמבואות
26/03/2018 | 07:46
1
19
לצפיה ב-'יותר טוב לשתוק ?!'
יותר טוב לשתוק ?!
26/03/2018 | 12:58
24
קטונתי לדבר על  "מעמד האדם"
לצפיה ב-'האם לדעת "ליבוביץ" זו "חובה" ?!'
האם לדעת "ליבוביץ" זו "חובה" ?!
25/03/2018 | 08:04
28
לצפיה ב-'ליבוביץ מוזכר בהרצאה (מדקה 13 בבקשה)'
ליבוביץ מוזכר בהרצאה (מדקה 13 בבקשה)
22/03/2018 | 06:41
2
14
לצפיה ב-'הנה סידרתי את הקישור לרגע הנכון'
הנה סידרתי את הקישור לרגע הנכון
22/03/2018 | 10:06
19
לצפיה ב-'כן. הוא אחד מאלו שהבינו את לייבוביץ.. ללא ספק'
כן. הוא אחד מאלו שהבינו את לייבוביץ.. ללא ספק
22/03/2018 | 12:16
9
לצפיה ב-'אמנות עכשיו: בציור זה נראית תוצאת ההתנגדות לחזון שתי המדינות'
אמנות עכשיו: בציור זה נראית תוצאת ההתנגדות לחזון שתי המדינות
22/03/2018 | 00:56
17
לצפיה ב-'מה מרץ ?!'
מה מרץ ?!
19/03/2018 | 07:13
3
22
מה מרצ צריכה לעשות כדי להיות אופוזיצה אמיתית
אליה ליבוביץ 10.03.2018 20:00
יש כמה סיבות טובות להצביע מרצ בבחירות לכנסת, אבל אין הן יכולות לכלול כוונה של המצביע לתמוך באופוזיציה למשטר הקיים. ההסבר הפשוט: מרצ, כמו כל המפלגות האחרות בכנסת שמרבית חבריהן יהודים, אינה אופוזיציה כזאת.

בדור קודם אולי אפשר היה עדיין לחשוב שהכיבוש והשליטה בעם הפלסטיני הם בין החוליים הקשים שבהם נגועה ישראל. כיום צריך להיות עיוור כדי לא לראות שזוהי מחלה סופנית של מדינת היהודים. גרורותיה הולכות ומשחיתות מערכות קיום בסיסיות של המדינה, ומה שחמור יותר, ונעשה לאחרונה גלוי לעין עוד יותר, הוא שהיא מקעקעת את קני המידה המוסריים של אזרחים במדינה. לכן, רק למאבק בכיבוש יש משמעות כלשהי בזירה הפוליטית בישראל.

עיוורון של מיליוני בני אדם, שאינם מבחינים בממותה באמצע הסלון שלהם, הוא תופעה שמולה עמדו משתאים יוצרים רבים בתרבות העולמית, בספרות, בתיאטרון ובקולנוע. צריך להניח בצער שגם מרצ לוקה בעיוורון כזה, יחד עם מיליונים מאזרחי ישראל. רק כך אפשר להסביר את מרצ של השנים האחרונות, שמצטרפת בפועל לקונסנזוס הישראלי שמאפשר את השתלטות מפלצת הכיבוש על החברה, חרף כל כוונותיה הטובות והצהרותיה הכנות.

הבדל בין ימין לשמאל קיים רק במרחב של הרטוריקה. במשך 50 שנה הימין מדבר על בעלות יהודית על שטחי הגדה המערבית ובשמאל מדברים על שתי מדינות לשני עמים. במציאות כולם נותנים יד לפרויקט הישראלי האדיר של התנחלות יהודית מעבר לקו הירוק, לפחות בהשלמה אתו, ללא בדל של הצעה או רעיון כיצד להפסיקו או לשנות אותו. בתחום האחד שבו הולך ונחרץ גורלה של המדינה, הקבוצה המכונה "אופוזיציה" מעולם לא תבעה מן הממשלה לעשות משהו שונה במהותו ממה שהיא עושה בפועל זה שני דורות שלמים.

כדי להתחיל להיות אופוזיציה, מרצ צריכה לעשות כמה פעולות, אשר מפאת אי היותה בשלטון יכול להיות להן לפי שעה אופי הצהרתי בלבד.

ראשית, מרצ צריכה להרגיע את הציבור הישראלי המפוחד ולהסביר לו ששום סכנה ביטחונית שבפניה ניצבת מדינת ישראל, ויש כמובן רבות כאלה, לא תחריף משמעותית גם אם כל ההתנחלויות יינטשו וצה"ל יפנה את השטחים. זאת יש לעשות חרף העובדה שכל שרי הממשלה, מגובים בחוות דעת שמנפקת סוללה של מבינים אחרים בביטחון, מסבירים לציבור שנסיגה כזאת תביא לחורבנה המיידי של ישראל.

מרצ יכולה להמשיך לדבר על "פתרון שתי מדינות לשני עמים" ולהטיף למשא ומתן עם הפלסטינים. אבל עליה להסביר שאלו פרפראות מילוליות, אשר בינתיים יש להן קשר רופף בלבד עם פוליטיקה ריאלית. פתיחת השורות לכוחות חדשים, עידוד בני עדות שונות להצטרף למפלגה או פנייה לחוגים דתיים — כל אלה סוגיות מעניינות לדיון בוועידת המפלגה, אבל בינן לבין הפיכתה של מרצ לאופוזיציה אמיתית אין דבר ולא חצי דבר.

מרצ לא צריכה להכריז עם מי היא לא תשב בממשלה, וגם לא להרבות בהצהרות על מה הממשלה צריכה לרצות. מרצ צריכה להכריז מה הממשלה צריכה לעשות. בהתאם עליה לפרסם קווי יסוד ראשוניים של ממשלה שמרצ תסכים להיות חלק ממנה. הנה, לדוגמה, שלושה קווי יסוד כאלה (לא חדשים), שאימוצם על ידי קואליציה כלשהי צריך להיות תנאי הכרחי ומספיק להצטרפותה של מרצ:

הקמת משרד ממשלתי בראשות שר בכיר, שייעודו תכנון ובנייה של מעבר יבשתי בטוח בין רצועת עזה לגדה המערבית.

הפסקה מיידית של כל פעולות בנייה נוספות מעבר לקו הירוק.

הקמת משרד ממשלתי בראשות שר בכיר ליצירת תשתית הנדסית, כלכלית וחברתית לקליטה של מאות אלפי יהודים שיעלו מהגדה המערבית לישראל. גבולות המדינה הם אלו שעדיין מוסכמים על מרבית אומות העולם, כולל כמעט כל מדינות ערב ואפילו כמה מנהיגים פלסטינים, דהיינו הקו הירוק. יהיה צורך להסביר להמוני צעירים בישראל מה זה הקו הירוק. עם זאת, ממשלה בהשתתפות מרצ לא תפנה בכוח שום יישוב ישראלי מעבר לקו הירוק, פרט למאחזים על קרקע פרטית לא להם, על סמך צווים של בית משפט.

מאחר שבעשרות השנים האחרונות הצעות מסוג זה לא הועלו בפומבי על ידי מפלגה כלשהי מאלו המכונות "ציוניות", אולי כדאי להרגיל את הציבור בישראל לעכל מחשבות כפירה כאלה, תחילה רק באמצעות כפית קטנה. לכן ייתכן שאת השלב הראשון בהפיכתה של מרצ לאופוזיציה יש לפתוח בזהירות ותוך שימת דגש בעיקר, למשל, על התנאי הראשון לעיל.

תביעה פומבית עקשנית של מרצ מן הממשלה לנקוט צעדים מעין אלה צריכה להיות המסד של מצע המפלגה. אם מרצ תתמיד להיאבק ללא עייפות על מצע כזה, יש סיכוי שבתוך פרק זמן לא ארוך, ולאחר הצטברות של אירועים בזירה הצבאית ובזירה המדינית הבינלאומית, אחוז ההצבעה למרצ יתחיל להתרומם, ובעתיד לא בהכרח דמיוני היא תהיה אחת המפלגות הגדולות בכנסת.

מה שהכי עצוב הוא שגם אם כל זה יתממש, התבלול בשתי עיניהם של מרבית אזרחי ישראל יוסר כפי הנראה רק בעקבות ניתוח הרבה יותר קשה מאלה שכבר נעשו.
לצפיה ב-'אליה לבוביץ: ממשלה בהשתתפות מרצ לא תפנה בכוח שום ישוב ישראלי'
אליה לבוביץ: ממשלה בהשתתפות מרצ לא תפנה בכוח שום ישוב ישראלי
21/03/2018 | 22:29
2
20
עכשיו דב חנין הבין למה אסור להצביע מרצ.
לצפיה ב-'האם האיסור קשור בהלכה.......'
האם האיסור קשור בהלכה.......
22/03/2018 | 06:32
1
4
לצפיה ב-'חנין ואליה לבוביץ חילונים. צריך לשאול את הדתיים. יש כאלה פה?'
חנין ואליה לבוביץ חילונים. צריך לשאול את הדתיים. יש כאלה פה?
22/03/2018 | 09:34
5
לצפיה ב-'מה נשמע חבר יקר'
מה נשמע חבר יקר
14/03/2018 | 08:27
8
לצפיה ב-'ידעתם שלהיות פגית זה כמו יהודים בגטו! בתאי גז! עוד ההוכחה!'
ידעתם שלהיות פגית זה כמו יהודים בגטו! בתאי גז! עוד ההוכחה!
22/02/2018 | 22:13
33
אלוהים הוא הילטר!!!
לצפיה ב-'כי מציון תצא קבלה...לאירן ולסוריה! מה לבוביץ היה אומר על זה?'
כי מציון תצא קבלה...לאירן ולסוריה! מה לבוביץ היה אומר על זה?
21/02/2018 | 13:28
30
לצפיה ב-'מחלוקת במוזיקה ......'
מחלוקת במוזיקה ......
09/02/2018 | 09:18
2
47
לצפיה ב-'יפה. שאלה:'
יפה. שאלה:
14/02/2018 | 14:40
1
20
כשהוא אומר "SAFTA שלי", האם לדעתך הוא מתכוון אל אֵם-אמו (דהיינו אל גרטה), או אל אֵם-אביו (דהיינו אל חגית)?
לצפיה ב-'לא יודע'
לא יודע
14/02/2018 | 15:45
7
לצפיה ב-'גם הטבע אוהב צבעים.'
גם הטבע אוהב צבעים.
05/02/2018 | 00:16
28

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ