לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
87218,721 עוקבים אודות עסקים

פורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הוספת הודעה

צרף
תמונה וידיאו קובץ
קבצים המצורפים להודעה

x
הודעה מהנהלת הפורום
אתר ישעיהו ליבוביץ - www.leibowitz.co.il
(עמותת "לשמה")

פורום זה מהווה החלק החי והנושם של אתר עשיר בתוכן המוקדש להגותו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ. באתר זה תמצאו מאמרים רבים, ארכיון עיתונות, וידאו, אודיו ועוד. 
המשך >>

לצפיה ב-'קדמו בברכה את שובו של ישוע אדוננו | שבח והלל 'האושר בארץ כנע'
קדמו בברכה את שובו של ישוע אדוננו | שבח והלל 'האושר בארץ כנע
09/03/2019 | 04:21
14
https://he.kingdomsalvation.org/videos/the-happine...
I

שבתי למשפחתו של אלוהים

מתכבדת להכירך האל הכול יכול

מסרתי לך את לבבי.

אף כי הלכתי בעמק הבכא, ראיתי את נועם האל.

אהבתי לאלוהים גדלה מיום ליום,

אלוהים הוא מקור שמחתי.

מוקסמת מיופיו של האל, ליבי כרוך אחריו.

איני יכולה לאהוב את האל די,

שירי הלל מפעמים בליבי.

II

בארץ כנען המבורכת, הכל רענן, הכל חי.

האל הכול יכול משמיע את קולו,

ומוביל אותנו לעידן המלכות.

בדבריו מוצאים אנו את הדרך,

יודעים היכן על האדם לפסוע.

חלום גן העדן עכשיו מתגשם,

אין יותר מה לחפש, לחקור, לשאוף.

לפגוש את האל פנים אל פנים,

איזה אושר! אני מבינה את רצון דברו.

אני יודעת שאלוהים הוא נאמן וצודק,

יופי טבעו של האל בל יתואר.

כה יפה הוא אהובי! יופיו כובש את ליבי.

ניחוחו של אהובי מקשה עליי לעזוב אותו.

III

הכוכבים בשמיים מחייכים אליי,

השמש מהנהנת לי מעל.

בזריחה, בגשם ובטל,

פרי החיים גדל מוצק ובשל.

דברי אלוהים, שופעים ועשירים, מענגים אותנו.

מזון האל הרב והמלא משביע אותנו.

ארץ כנען, עולם דברי האל;

אהבתו תביא לנו שמחה אין-קץ.

ארץ כנען, עולם דברי האל;

אהבתו תביא לנו שמחה אין-קץ.

ניחוח הפירות ממלא את האוויר.

אם תחיו כאן מספר ימים,

תאהבו זאת יותר מכל דבר.

לעולם לא תרצו לעזוב.

IV

הירח הכסוף מקרין אורו.

טובים ומאושרים, אלה הם חיי.

האהוב האחד שבליבי,

הנועם שלך הוא מעבר למילים.

ליבי מאוהב בך אהבה מתוקה,

איני יכולה שלא לקפוץ משמחה.

אתה תמיד בליבי, אהיה אתך כל חיי.

ליבי עורג אליך ללא הרף:

אהבתי מענגת ליבי בכל יום.

הו האהוב שבליבי! נתתי לך את כל אהבתי.

ליבי עורג אליך ללא הרף:

אהבתי מענגת ליבי בכל יום.

הו האהוב שבליבי! נתתי לך את כל אהבתי.

מתוך 'עקבו אחר השה ושירו שירים חדשים'
לצפיה ב-'מה דעתכם בהקשר לסכסוך ?!'
מה דעתכם בהקשר לסכסוך ?!
27/02/2019 | 06:41
2
24
https://www.lotan-pr.com/המאבק-לסיום-הסכסוך-מתעורר-הציבור-מת/
לצפיה ב-'סיום הסכסוך'
סיום הסכסוך
27/02/2019 | 06:44
1
15
https://www.lotan-pr.com/המאבק-לסיום-הסכסוך-מתעורר-הציבור-מת/
לצפיה ב-'סיום הסכסוך !!'
סיום הסכסוך !!
27/02/2019 | 06:48
9
המאבק לסיום הסכסוך מתעורר – הציבור מתחיל ליצור מומנטום לשינוי!
 מתחת לפני השטח ובשיתוף פעולה נדיר, מתפתחת לה יוזמה לשיתוף הציבור במאמצים לסיים את הסכסוך. למעלה מאלף ישראלים ופלסטינים ינהלו מו”מ סביב 40 שולחנות ושולחן מליאה בכיכר רבין באירוע עוצמתי וייחודי המהווה שלב נוסף בדרך להקמתו של ‘קונגרס ישראלי-פלסטיני עממי’ – רחב, משמעותי ובעל השפעה פוליטית. הדיונים פתוחים לקהל הרחב וייערכו בנוכחות משקיפים בינלאומיים.
בתאריך 17.3.17 יגיעו לכיכר רבין למעלה מ- 1000 ישראלים ופלסטיניים,  במטרה לדון, לשוחח ולנהל מו”מ על פתרונות לסכסוך ועל אפשרויות ליצור מומנטום מהפכני לשינוי. הדיונים פתוחים לקהל הרחב וייערכו בנוכחות משקיפים מהזירה הבינלאומית.
כהכנה לקונגרס, נערכים מפגשים מקדימים בין צוותים ישראלים ופלסטינים במטרה להכין את הקונגרס ולסכם את התנאים למו”מ.
במהלך חמש השנים האחרונות התקיימו 32 קונגרסים בגדלים שונים, בהם לקחו חלק מאות אנשים בעלי השקפות פוליטיות שונות ומגוונות ומתחומי חיים שונים – שמאל וימין, צעירים ומבוגרים, אשכנזים ומזרחים, מתנחלים ותושבי המרכז וביניהם:
השחקן והיוצר צחי גראד
אל”מ זאב רז – הטייס שפיקד על התקפת הכור האטומי בעירק
דובי עופר – מנכ”ל  סייטקס לשעבר ומנכ”ל לומניס לשעבר
הדסה פרומן – הרבנית והמחנכת מההתנחלות תקוע
תת אלוף שבתאי לוי – סגן מפקד חיל הים לשעבר
גדעון ביגר – פרופ’ לגאוגרפיה
כמעט בכל אחד מהקונגרסים הגיעו הצדדים להסכם חתום עם פתרונות לסיום הסכסוך!
בקונגרס הקרוב, ה – 33 במספר, אנחנו מכפילים את הכמות – למעלה  1000 איש ינהלו מו”מ בכיכר רבין. מאות ישראלים ופלסטינים כבר נרשמו למשלחות.
הקונגרסים  ההמוניים הם נדבך נוסף בדרך להקמתו של ‘קונגרס ישראלי-פלסטיני עממי’ – רחב, משמעותי ובעל השפעה פוליטית – הפועל לאורך זמן. תכנית אסטרטגית שלנו יושבת אצל ראשי הקהילה הבינלאומית שנציגיהם הגיעו אלינו. המטרה היא שהקונגרס הגדול  – הפועל לאורך זמן – יקום כבר בקיץ 2017.
בראש המיזם החשוב ופורץ הדרך עומד ד”ר ספיר הנדלמן, חתן פרס פיטר בייקר למחקרי שלום וסכסוכים, שביחד עם חבריו הוביל מספר רב של קונגרסים עממיים באוניברסיטאות מובילות בארה”ב וקנדה, בחדרי ישיבות בישראל, ולאחרונה במקומות ציבוריים בת”א, בירושלים ובשטחי הרשות הפלסטינית.
הקונגרס מתקיים בחסות מרכז ליאון צ’רני ליישוב סכסוכים. המרכז הוקם במטרה לתת כלים לחברי קהילות שונות לפתור משברים ולהכשיר בני נוער להתמודד עם סכסוכים חברתיים. במרכז עוסקים בחינוך לשלום, פיתוח אמצעים דיפלומטים ליישוב סכסוכים, ולימוד טכניקות ואסטרטגיות של מו”מ.
ליאון צ’רני ז”ל מילא תפקיד מרכזי במו”מ שהוביל להסכם שלום בין ישראל למצרים. לאון, שהקדיש חלק נכבד מחייו לדיפלומטיה חשאית, הבין שהדרך לשלום ויציבות דורשת פעילות ענפה במספר מישורים וממדים.
לאון וצילי צ’רני הקימו את המרכז במטרה לעודד ולפתח פעילות שתעזור לבניית תשתית לעולם טוב יותר.
לצפיה ב-'האם אתה יודע מי המקור של חיינו?'
האם אתה יודע מי המקור של חיינו?
24/02/2019 | 17:32
19
"אלוהים הוא מקור החיים לכל הבריאה, ללא קשר להבדלים בצורתם של הנבראים או במבנה שלהם. בלי קשר לשאלה איזה סוג של יצור חי אתם, אתם לא יכולים לנוע בניגוד לנתיב החיים שאלוהים קבע. כך או כך, כל מה שאני רוצה הוא שהאדם יבין שללא השמירה וההשגחה של אלוהים, האדם לא יכול לקבל את כל מה שהוא אמור לקבל, גם אם יתאמץ וייאבק בכל מאודו. ללא החיים שאלוהים מעניק, האדם מאבד את תחושת ערכם של חייו ומאבד את תחושת התכלית בחייו."
לקריאה נוספת:
לצפיה ב-'כוח החיים של אלוהים גובר על כל עוצמה'
כוח החיים של אלוהים גובר על כל עוצמה
05/02/2019 | 23:34
25
תמונות עם משפטים: "כוח החיים של אלוהים גובר על כל עוצמה. יתרה מזאת, הוא עולה על כל עוצמה. חייו נצחיים, עוצמתו אדירה, ואף יציר נברא או כוח אויב לא יכול להתגבר בקלות על כוח החיים שלו."
מתוך 'רק המשיח של אחרית הימים יכול להראות לאדם את דרך חיי הנצח'
לצפיה ב-'ליבוביץ - הפילוסוף הצודק '
ליבוביץ - הפילוסוף הצודק
29/01/2019 | 06:48
24
לצפיה ב-'איך נוכל לפגוש את אלוהים?'
איך נוכל לפגוש את אלוהים?
26/01/2019 | 11:56
23
רק אם נזהה את קולו של אלוהים, נוכל לקדם את פני המשיח. ואיך נוכל לזהות את קולו של אלוהים?

https://he.light-of-truth.org/how-can-we-recognize...
לצפיה ב-'האם יש אפשרות לפגישה'
האם יש אפשרות לפגישה
24/01/2019 | 06:26
1
16
לצפיה ב-'שבת שלום ומבורכת'
שבת שלום ומבורכת
25/01/2019 | 17:56
5
לצפיה ב-'נאום לנדוי'
נאום לנדוי
07/01/2019 | 13:31
1
33
כשהייתי ילד ראיתי בyoutube סרטון נפלא, בו ישעיהו ליבוביץ מדבר מול קהל על הפסיקה של לנדוי על לחץ פיזי מתון. זה היה מלא תעצומות, מרגש, למדתי את זה בעל פה בזמנו.
"אותו מפלץ". "התיר להשתמש בעינויים כדי להוציא הודאות משבויים ערבים"...
ואז יום אחד זה נעלם מהאינטרנט.
מישהו יכול לקשר אותי חזרה להקלטה האבודה?
לצפיה ב-'יש אפשרות למישהו ?!'
יש אפשרות למישהו ?!
10/01/2019 | 06:31
10
לצפיה ב-'"יש לי ציפור"'
"יש לי ציפור"
11/12/2018 | 06:38
23
לצפיה ב-'יגאל בשן זכרונו לברכה'
יגאל בשן זכרונו לברכה
11/12/2018 | 06:33
14
לצפיה ב-'"כאן גר ישעיהו ליבוביץ"'
"כאן גר ישעיהו ליבוביץ"
02/12/2018 | 03:17
33
לצפיה ב-'"כאן גר ישעיהו ליבוביץ"'
"כאן גר ישעיהו ליבוביץ"
02/12/2018 | 03:16
18
לצפיה ב-'מערכון 'ישוע דופק בדלת' | המשיח בא'
מערכון 'ישוע דופק בדלת' | המשיח בא
16/11/2018 | 12:59
26
המערכון "ישוע דופק בדלת" מסביר כיצד באחרית הימים, ישוע דופק בדלתות לבנו באמצעות דבריו. העלמות החכמות יכולות לשמוע את קולו של אלוהים ולחגוג עם השה.
לצפיה ב-'ישעיהו ליבוביץ, עובדיה יוסף, עדינה בר-שלום, דוד בניזרי'
ישעיהו ליבוביץ, עובדיה יוסף, עדינה בר-שלום, דוד בניזרי
14/11/2018 | 12:31
39

מעשה בעדינה בר שלום, בתו של  של עובדיה יוסף, שתמכה במועמדותה של עליזה בלוך שנבחרה לראשות עיריית בית שמש; ובדוד בניזרי - רב המזוהה עם ש"ס - שהתנגד לבלוך, ומשנבחרה תקף במילים קשות את בר שלום וכינה אותה "רשעה" ו-"רפורמית".
עד כאן ניתן לומר שהוא הלך בדרכו של עובדיה יוסף, גם אם אין לו יחוס אבות כמו לבר-שלום: הרי מרן היה מנבל את פיו בכל הזדמנות, מלבין פני זולתו ברבים, וזורע שנאת חינם (ומן הסתם דן בענייני תשובה בימי הסליחות ובאהבת חינם בימי בין המצרים); וחסידיו היו מתפתלים ומתרצים שזה מרוב שהוא חרד לכבוד התורה וכואב את כאבה וכו'.
מחתה בר-שלום נמרצות ואף איימה בתביעת דיבה (היכן? בבית דין חילוני? הלוא אביה אמר על השופטים שם ש..); אלא שקרה משהו מפתיע: בניזרי חזר בו והתנצל, ולא סתם התנצלות מהפה אל החוץ, אלא התנצלות שנראית כבאה מהלב.
מישהו זוכר את עובדיה יוסף מתנצל?
אז מה הקשר לפורום הזה? גם ליבוביץ ניבל את פיו להנאת מעריציו, וגם לגביו אינני זוכר אף התנצלות..

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5397233,0...
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5401164,0...
 
לצפיה ב-'מזמור דברי אלוהים | אומות הגויים יהללו את שם אלוהים'
מזמור דברי אלוהים | אומות הגויים יהללו את שם אלוהים
09/11/2018 | 05:58
24
השבח את מזמורים להקשיב לקול של אלוהים
לצפיה ב-'שלמה בידרמן והליבוביציאניות.............'
שלמה בידרמן והליבוביציאניות.............
05/11/2018 | 06:43
32
לצפיה ב-'איפה ביתי?'
איפה ביתי?
19/10/2018 | 03:46
29
 
סרט חדש 2018 'איפה ביתי?' | אלוהים העניק לי משפחה מאושרת הוריה של וניה נפרדו כשהיא הייתה בת שנתיים, ולאחר מכן היא חיה עם אביה ואמה החורגת. אמה החורגת לא יכלה לסבול אותה ולא הפסיקה להתווכח עם אביה. לאביה לא הייתה ברירה – הוא נאלץ לשלוח את וניה לבית אמה. אך אמה התמקדה בניהול עסקה ולא היה לה זמן לטפל בווניה, ולכן לעתים קרובות נשלחה וניה לקרוביה וידידיה שטיפלו בה וגידלוה. לאחר שנים כה רבות שבהן זכתה לטיפול ממשפחות אומנות, וניה הצעירה חשה בודדה וחסרת אונים, וערגה לחומו של בית. רק כאשר אביה ואמה החורגת התגרשו, היא חזרה לחיות לצד אביה, ומאז והלאה היה לה בית, לטוב ולרע.
לצפיה ב-'המשך הדיון בבעיה הפסיכופזית (ראו למטה)'
המשך הדיון בבעיה הפסיכופזית (ראו למטה)
08/10/2018 | 13:23
15
47
כשאומרים הבעיה לא פתירה, אין פירושו הרמת ידיים?  
גם אני חושב שלא צריך להרים ידיים.
כאמור הבעיה טומנת בחובה הרבה בעיות משנה, והדרך הנכונה לענ"ד לנסות לפתור מה שניתן לפתור, עד שפותרים את כולה.
כשליבוביץ מציג את הבעיה הפסיכופיזית הוא מזכיר בין היתר את הרצון, הזיכרון המודעות,בעל המוח ועוד, כעניינים נפשיים, לעומת עניינים פיזיים.
והנה כ20 שנה אחרי שנפטר, אפשר לקנות זיכרון של 130 ג'יגה בגודל ציפורן, פיזי לגמרי...
ועכשיו תראה מה קיבלתי, ותודה ללירז.
http://rotter.net/forum/scoops1/504658.shtml
מה אתה/ם אומר/ים? סדקים בבעיה הפסיכופיזית? תחילת הפתרון?
 
לצפיה ב-'שום התקדמות בהבנת התהליכים החומריים במוח'
שום התקדמות בהבנת התהליכים החומריים במוח
10/10/2018 | 09:17
14
42
אין בכוחה להסביר מדוע תהליך מסויים זה, יוצר באדם תופעה "נפשית" זו.
 
דוגמא היפוטטית :
גם אם יצליחו למפות ב-100% ולא פחות את כל המוח ואת כל פעולותיו הקשורים לבחירה, לא ניתן יהיה לקבל הסבר מדוע דווקא פעילות מסויימת זו, גורמת לתופעה "נפשית" זו ולא אחרת. זה חלק מהותי של ה"בעייה" הפסיכופיזית, שלא ניתן להבין את ה"קפיצה" מחומר ל"רוח"..
 
אלא שזו כלל לא בעייה, אלא עובדה, או חידה, או סוד .... והאדם צריך ללמוד לחיות עם העובדה שיש דברים נסתרים בלתי מוסברים. יפה להמשיך לחקור, אבל העובדות הבלתי מובנות אינן כלל בעייה, וכאלה יש המון - למשל למה בכלל יש משהו ?
לצפיה ב-'המצאות החמקן והחלליות היו התפתחות לינארית על אותו הציר'
המצאות החמקן והחלליות היו התפתחות לינארית על אותו הציר
10/10/2018 | 18:31
3
31
כאשר ה"מחסום" היה התפתחותה של הטכנולוגיה.
החידה הפסיכופיזית מציבה מחסום קטגוריאלי, כיצד ניתן לקפוץ מהחומרי לאי חומרי ומדוע דווקא חומרי זה, המוכר לנו ושאותו אנחנו יכולים לשחזר במעבדה - והנה הוא גורר אחריו באדם תופעה לא חומרית, "רוחנית".
 
הזכרון של המדענים איננו מודע לעצמו. מבחינתו זה כלל לא זיכרון, אלא  מדובר "אך ורק" בזרמי חשמל, שהאדם מפענח אותם כזכרון. לא המכונה.
לצפיה ב-'אני שוב מסכים אתך'
אני שוב מסכים אתך
11/10/2018 | 13:59
22
יותר מזה, עד שאנו שואלים על המודעות העצמית, עלינו לשאול תחילה על החיים ועל האורגניזם בכללותו, החל מהתא הכי פרימיטיבי. כנראה גם על זה אין לנו תשובה.
אז מה? עובדה שהאדם לא מרים ידיים וחוקר ולומד ומיישם ומגיע להישגים יפים מאוד ברפואת הגוף והנפש, בבוטניקה, בטכנולוגיה בבינה המלאכותית, ובעוד ועוד תחומים.
גם ליבוביץ טוען קטיגורית שהבעיה בלתי פתירה, וזה לא מנע ממנו להתעסק עם הבעיה, ולכתוב עליה ספרים, ואין סוף מאמרים, וקורסים, וכנסים, לדעתך סתם בזבז את הזמן? אלא, גם אם לא נצליח לפתור את הבעיה, כבר יצאנו נשכרים.
 
לגבי "הקפיצה". שוב הנה הזיכרון -130 ג'יגה תוכן רוחני בתוך רכיב גשמי. אז מה אם צריך לפענח אותו? לא פתרנו עדיין את שאלת המודעות. אבל קפיצה יפה ודאי שיש כאן למה לזלזל?
והנה עוד קפיצה. הרבה בעיות נפשיות נפתרות באמצעות כדור קטן, גשמי לגמרי...  
 
לצפיה ב-'כמות.הופכת לאיכות'
כמות.הופכת לאיכות
17/11/2018 | 12:04
1
12
אוריאל אתה  טוען שיש במעבר מחומרי למודעות מחסום קטגוריאלי שאינו ניתן למעבר - קפיצת מדרגה.
ראינו במספר רב של מקרים שכמות יכולה להפוך לאיכות. למשל שני אטומי אורניום סתם מתפרקים, שני קילוגרם של אטומי אורניום יוצרים תגובת שרשרת ופיצוץ אטומי 
תן למדענים לבנות זכרון ורשת עצבית בגודל ובמספר קשרים זהה למוח אנושי 
)מה שיקח להם בערך 20 שנה ) ויתכן שזה יפתח את פיו ויאמר שלום.
במקרה כזה אין שום מחסום קטגוריאלי ויש תבונה מלאכותית וגם מודעות מלאכותית
אם זה יכשל - תחזור לליבוביץ 
לצפיה ב-'הטענה איננה מקורית שלי. היא של ליבוביץ.'
הטענה איננה מקורית שלי. היא של ליבוביץ.
17/11/2018 | 17:50
13
בעניין זה אני חושב שהוא צודק אבל הניסוח איננו 'מעבר מחומרי למודעות' אלא מחומר ל"נפש", כאשר במילה נפש הכוונה היא למכלול התכונות שאינן ניתנות לבטוי בערכים מדעיים מדידים.
ליבוביץ הביא לא פעם את הדוגמא של הראייה. ניתו לבטא את כל התהליך הפיזיקאלי מהאובייקט ועד לעין על כל גילגולי החומר והאנרגיה ועד עצבי המוח אולם לא ניתן להסיק מכך שהאדם אכן רואה. הראייה כתופעה נפשית איננה מובנת גם אם כל התהליך הביולוגי/פיזיולוגי ניתן להבנה ולתיאור.
 
מה זו אם כן הראייה ? כיצד מתרחשת ה'קפיצה' מהתהליכים החומריים לתופעה הנפשית הנקראת ראייה ?
לצפיה ב-'אריאל, אהבתי את תגובתך בנושא. '
אריאל, אהבתי את תגובתך בנושא.
10/10/2018 | 19:52
8
29
יש כאן תהליך בתודעה.
ולא כל דבר ניתן להסביר במילים. 
 
יש פסוק יפה ומיוחד בתורה בנושא:
"וּבְבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל מוֹעֵד לְדַבֵּר אִתּוֹ
וַיִּשְׁמַע אֶת הַקּוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו מֵעַל הַכַּפֹּרֶת..."
 
והנה דברי רש"י על " מִדַבר אליו": משה שומע את ה' מִדַבר בינו לבין עצמו, והוא שומע מאליו. אין כאן אירוע אקוסטי, שבו קול מגיע אל משה, אלא יש כאן תהליך בתודעתו של משה.
 
 
 
 
לצפיה ב-'סליחה לא הבנתי '
סליחה לא הבנתי
11/10/2018 | 14:09
7
19
יש או אין בעיה פסיכופיזית?
לצפיה ב-'אין בעיה.'
אין בעיה.
11/10/2018 | 17:10
6
22
יש תהליך בתודעה. 
לצפיה ב-'התודעה'
התודעה
11/10/2018 | 18:17
5
38
היא היא הבעיה עצמה...
מה הופך גוף חומרי לבעל תודעה?
לצפיה ב-''
11/10/2018 | 20:35
4
22
כוח הרצון.
אין דבר בלתי אפשרי לנפש חפצה. 
לצפיה ב-'דברייך נחמדים וחכמים'
דברייך נחמדים וחכמים
12/10/2018 | 15:55
3
21
חבל שהם לא כ"כ פותרים את הבעיה...
לצפיה ב-'הסכמנו שאין כאן בעיה?! '
הסכמנו שאין כאן בעיה?!
12/10/2018 | 16:35
2
23
מה הופך גוף חומרי לבעל תודעה?
לצפיה ב-'שבת שלום'
שבת שלום
12/10/2018 | 17:57
1
10
לצפיה ב-'שבת מבורכת ונעימה. '
שבת מבורכת ונעימה.
13/10/2018 | 11:31
4
לצפיה ב-'עולם ההלכה מול עולם הקבלה '
עולם ההלכה מול עולם הקבלה
30/09/2018 | 01:40
17
86
שבוע טוב! 
קראתי לא פעם את תמיהתו של ליבוביץ על כיצד אדם בעל חשיבה רציונלית שמאפיינת פוסקי הלכות, יכול להיות מעורה בכל נימי נפשו במיסטיקה, כזו שקיימת בעולם הקבלה. מעניינת אותי תמיהתו באופן ספיצי על רבי יוסף קארו (אני יודע שהייתה קיימת גם על רבי חיים מוולוז'ין). רבי יוסף קארו כפוסק הלכה, לא נמנע מלפסוק הלכות על סמך טעמיים קבליים (למשל אי הנחת תפילין בחול המועד). אני תוהה, האם ליבוביץ לא הכיר פסקי הלכה כאלו של רבי יוסף קארו.לטענתו עולם ההלכה של רבי יוסף קארו ב"שולחן ערוך" הוא רציונלי לחלוטין ועולם הקבלה שמתאים ל"מגיד משרים" הוא מיסטי (לא רציונלי), בעוד שהדברים אצל רבי יוסף קארו לעיתים היו בפועל מעורבבים. מה אתם חושבים?  האם ליבוביץ לא העמיק מספיק בטעמי פסיקותיו של רבי יוסף קארו?
לצפיה ב-'אכן כך מקובל לחשוב'
אכן כך מקובל לחשוב
02/10/2018 | 10:47
4
44
שבשולחן ערוך, ר' יוסף קארו לא הכניס "קבלה" לתוך הפסיקות שלו.
יש לך כמה דוגמאות שכן הכניס?
לצפיה ב-'דוגמא אחת'
דוגמא אחת
02/10/2018 | 18:54
3
45
היי,
יש לי דוגמא אחת, אם תרצה אחפש עוד.
לגבי הלכות תפילין, בתלמוד הירושלמי והבבלי לא מוזכר איסור להניח תפילין בחול המועד. כך גם לא במשנה תורה לרמב"ם.
 
שולחן ערוך הלכות תפילין סימן לא סעיף ב
בחול המועד גם כן אסור להניח תפילין מהטעם הזה בעצמו שימי חול המועד גם הם אות.
בית יוסף הלכות תפילין סימן לא
ועכשיו נהגו כל בני ספרד שלא להניחם בחול המועד. 
ושמעתי שמקודם היו מניחים אותם בחול המועד כדברי הרא״ש ואחר כן מצאו שכתב רבי שמעון בן יוחאי במאמר אחד שאסור להניחם בחול המועד ועל פיו נמנעו מלהניחם בחול המועד.
 וכן כתב מורי דודי הה״ר יצחק קארו ז"ל בתשובה, והמאמר ההוא איתיה במדרש הנעלם דשיר השירים (זוהר חדש דפוס מונקאטש שיר השירים ח׳ ע״א) על פסוק (שיר השירים א׳ ג') לריח שמניך טובים וז"ל: 
ומאחר שבתלמודא דידן לא נתבאר דין זה בפירוש, מי יערב לבו לגשת לעבור בקום עשה על דברי רבי שמעון בן יוחאי המפליג כל כך באיסור הנחתם?:
 
זהר חדש שיר השירים
וְעַל דָּא, חוּלוֹ שֶׁל מוֹעֵד אִיהוּ לְעִנְיַן עֲבִידְתָּא, כְּגַוְונָא דְּיוֹם טוֹב וְאִצְטְרִיךְ חֶדְוָה כְּגַוְונָא דִילֵיהּ. וּבְגִין כָּךְ, בְּאִלֵּין יוֹמִין דְּאִינוּן תְּפִילִּין דְּמָארֵי עָלְמָא, 
אָסוּר לַאֲנָחָא שְׁאָר תְּפִילִּין, דְּהָא אִלֵּין יוֹמִין, דְּאִינוּן תְּפִילִּין עִילָּאִין שַׁרְיָין עַל רֵישֵׁיהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל קַדִּישִׁין. 
(וְעַל זֶה, חֻלּוֹ שֶׁל מוֹעֵד הוּא לְעִנְיַן עֲבוֹדָה, כְּמוֹ שֶׁיּוֹם טוֹב. וְצָרִיךְ שִׂמְחָה כְּמוֹ שֶׁלּוֹ. 
וּמִשּׁוּם כָּךְ, בַּיָּמִים הַלָּלוּ, שֶׁהֵם תְּפִלִּין שֶׁל רִבּוֹן הָעוֹלָם, אָסוּר לְהָנִיחַ שְׁאָר הַתְּפִלִּין, שֶׁהֲרֵי הַיָּמִים הַלָּלוּ, שֶׁהֵם תְּפִלִּין עֶלְיוֹנִים, שׁוֹרִים עַל רָאשֵׁיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל הַקְּדוֹשִׁים.)
 
 
לצפיה ב-'לומר אין מניחים תפילין בחוה"מ'
לומר אין מניחים תפילין בחוה"מ
03/10/2018 | 17:10
2
40
לא מעיד על זיקה למיסטיקה בפסיקותיו של ר' יוסף קארו.
בתלמוד מסכת מנחות כתוב: "דתניא ר' עקיבא אומר יכול יניח אדם תפילין בשבתות ובימים טובים ת"ל (שמות יג, טז) והיה לאות על ידך ולטוטפת בין עיניך מי שצריכין אות יצאו שבתות וימים טובים שהן גופן אות"
לגבי חוה"מ יש מי שנהגו בכל זאת להניח, כי הוא סוף סוף נקרא חול. ויש הסבורים היות ובחוה"מ של סוכות יש חובת ישיבה בסובה, ובחוה"מ פסח חובת אכילת מצה, הרי לך אות.
ור' יוסף קארו כדרכו רצה להכריע במחלוקות, ומצא את ספר הזוהר שבזמנו לא היו עוררין שמקורו רשב"י ומה גם שדבריו עולים בקנה אחד עם דברי ר' עקיבא רבו של רשב"י, וגם הדברים הגיוניים.
בכל אופן בין אם נניח תפילין בחוה"מ או לא. אין כאן שום עניין מיסטי.
אשמח אם תראה לי הלכות הלקוחות מעולם הקבלה והמיסטיקה.
 
לצפיה ב-'תפילין חוה"מ'
תפילין חוה"מ
03/10/2018 | 19:04
1
30
המילים: 
וּבְגִין כָּךְ, בְּאִלֵּין יוֹמִין דְּאִינוּן תְּפִילִּין דְּמָארֵי עָלְמָא, 
אָסוּר לַאֲנָחָא שְׁאָר תְּפִילִּין, דְּהָא אִלֵּין יוֹמִין, דְּאִינוּן תְּפִילִּין עִילָּאִין שַׁרְיָין עַל רֵישֵׁיהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל קַדִּישִׁין. 
לא מבטאות מיסטיקה לדעתך? כאשר זה הקו שמנחה את רבי יוסף קארו להכריע במחלוקת? 
לגבי רבי עקיבא, דבריו מתייחסים במפורש לשבתות וימי טובים ולא לחול המועד. רק מי שטוען שחול המועד הוא גם אות ניתן אולי להסיק מדברי עקיבא כך, אבל אם כך היה באמת, קשה לי להבין למה רבי עקיבא לא הזכיר את חול המועד באותה רשימה אחרי שכבר פירט לגבי שבתות וימים טובים.
לצפיה ב-'נו'
נו
04/10/2018 | 01:47
25
התיחסות של הזוהר בענין זה, כמו שמתייחס לעוד הרבה מאוד דברים.
יש כאלה לפני שמקימים מצווה כלשהי קוראים קטע  רלבנטי בזוהר. מי שאוהב את זה שיבושם לו.
במקרה שלנו תפילין בחוה"מ, ישנה סברה חזקה מדוע אין להניח. וכך נהגו רבים מקהילות ישראל זה לבד אמור להספיק. על אחת כמה וכמה כשיש גם תנא דמסייע כמו רשב"י.
 
לצפיה ב-'רציונאליות.'
רציונאליות.
02/10/2018 | 12:22
8
42
כדי להתייחס ספציפית לדבריו של ליבוביץ חובה תמידית היא להביא מראה מקום בו נאמרו הדברים, כדי לנסות להבינם בהקשר הנכון ולבחון גם מקרה שתתכן טעות דפוס או לחילופין מעידה בקוהרנטיות של הגותו של ליבוביץ עצמו, מה שגם כמובן יכול לקרות אפ' אצלו. לפיכך טוב תעשה אם תמציא לנו את המקומות בהם ליבוביץ כדבריך מביע את התמיהות שהזכרת לעיל.
 
ככלל מבחינת ליבוביץ יש למצוא רציונאליות רק ואך ורק בעולם המדע, כל זאת אם המובן של רציונאליות הוא זה כמו שליבוביץ מבין אותו. לעומת זאת כל מה שיש לו משמעות ערכית חסר כל רציונאליות בהגדרה - מאחר שהוא פועל על פי מה שהוא רוצה ומתחייב לגביו ולא ע"פ כל שיקול אחר שהוא.
 
לגבי מרן יוסף קארו - ליבוביץ נותן גם לו וגם לאחרים פרשנות מגמתית התואמת את השקפתו הוא, אפשר לקרוא לזה בבוטות הטעייה או סילוף, או במילה עדינה יותר דרשנות, או רטוריקה או אינטרפרטציה ... קח לדוגמא את ה"יתגבר" המפורסם שלו - האם באמת מרן יוסף קארו התכוון באותה מילה למה שליבוביץ מלמד אותנו ?
ויתכן גם בפשטות שאכן ליבוביץ לא הכיר את כל נבכי ההלכות והפסיקות. כיום יש ספרות על הזיקות בין ההלכות של השולחן ערוך ובין השפעות קבליות, ספרות שהתפרסמה לאחר מותו.
לצפיה ב-'מראה מקום'
מראה מקום
02/10/2018 | 19:25
7
118
שלום אוריאל, 
מראה מקום שמתאר  בכללי את ההבחנה שציינתי וכולל בתוכו התייחסות גם לרבי יוסף קארו ניתן לראות בספר "ישעיהו ליבוביץ - פרקי אבות (לפי פירוש רוח חיים של ר' חיים מוולוז'ין)" עמוד 9. אם תרצה אוכל לצרף את הטקסט. 
 
בהקשר לטענתך, לעניות דעתי יש לעשות הבחנה פה בין היהדות כקטגוריה ערכית, לבין דרכי מימושה כקטגוריה של החשיבה הרציונאלית. ליבוביץ מבחין בין ערכים לעולם המדע כמו שציינת, אך הדבר לא סותר חשיבה רציונאלית בעולם ההלכה. גיבוש הפסיקות ועולם ההלכה נעשה בידי חז"ל תוך משא ומתן ובעזרת שכלם. אמנם הבחירה בעולם של תורה ומצוות היא הכרעה ערכית שאינה שייכת לחשיבה הרציונאלית, אולם המתודה כיצד ליישם את החיים על פי עולם זה, נעשית בעזרת חשיבה רציונאלית (כמובן שייתכנו טעויות). הדבר אמור כמובן לגבי כל ערך. 
לצפיה ב-'כן. '
כן.
02/10/2018 | 23:02
6
21
מראה המקום שהבאת לקוח מספר שלדעתי בעייתי מכמה סיבות ומכל מקום יש בו לא מעט מהביקורת החריפה של ליבוביץ על עולם הקבלה, שהיא לאורך כל הספר מעין מוטיב חוזר ונשנה. ליבוביץ ידע שזמנו של ר' חיים מוולוז'ין משתלב עם תקופת ההשכלה האירופית אשר קידמה רעיונות רציונאליים, בקורתיות ו"נאורות" ובמובן זה קשה לו עם השילוב הלא מתקבל על הדעת לכאורה ( כך כתוב בעמ' 9 ) בין קבלה וחשיבה רציונאלית. ליבוביץ על פי ספר זה "מבטיח" להסביר את המרכיב הקבלי במשנתו של ר' חיים מוולוז'ין אבל ככל שזכור לי מקריאת הספר - אין הוא מקיים את ההבטחה הזו אלא רק מעיר הערות ביקורתיות שטחיות וכלליות על עולם הקבלה מבלי שהוא דן בו או נוגע בו עניינית. מכאן אני מעז לומר שליבוביץ לא העמיק חקר בלימוד הקבלה והשלכותיה אלא היה שבוי בטעמו האישי הביקורתי. אין זה אומר כמובן שליבוביץ לא הכיר אי-אילו רעיונות קבליים, לקט של דברים מפה ומשם.
 
הפיסקה שהבאת מעמ' 9 איננה מאפיינת דברים אחרים שליבוביץ אמר או כתב אודות היחס בין ראציונליזם ודת. במובן זה יש להתייחס לדברים אלה כמו גם אל כלל הספר החלש הזה בהסתייגות-מה, יתכן שהם נערכו מצד המביאים לדפוס או שנוסחו ו"שופצו" שלא במדוייק, אבל יתכן גם שנאמרו מפיו ממש - לא ניתן לקבוע מה בדיוק קורה כאן. אבל מי שמכיר את ליבוביץ הכרות רוחבית יודע את דעותיו ממקורות בטוחים יותר מאשר ספר זה אשר אפילו בהקדמה שלו יש בטוי של המביאים לדפוס לעובדה ה"מזעזעת" ש :
"אמנם ניתן למצוא בדברים אלה הרבה מהמופיע במשנתו הסדורה הכתובה, ( של ליבוביץ. א.ה. ), אך לא ניתן יהיה ללמוד מספר שיחות זה את משנתו של ליבוביץ כסדרה. לשם כך יש לקרוא אותה במאמרים ובספרים שכתב" [ עמ' 6,7 ].
מי שניסח שורות אלה וגם את מה שבא לפניהם ואחריהם ידע כנראה את ליבוביץ ומשנתו וחש שספר זה לא מייצג את ליבוביץ במיטבו.
 
לגבי עצם העניין, מתקבל אצלי הרושם, כפי שהעליתי גם בהודעתי הקודמת, שליבוביץ לא הרחיק ולא העמיק בחקר העובדות ובלימוד מעמיק של תכנים קבליים ולכן לא ידע עד כמה השולחן ערוך שואב מתכנים קבליים. 
ככל שזכור לי, עובדה היא שקארו בהקדמתו ל'בית יוסף' כותב במפורש שהוא מביא את דבריו בספר זה בין היתר גם מקצת מאמרים זוהריים בהם נעזר, ואילו היה ליבוביץ קורא הקדמה זו היה נמנע מלטעון את טענתו המופרכת בראש עמוד 10 שכאילו ב"שולחן ערוך" אין רמז ואין זכר לקבלה. זה פשוט לא נכון !! אם דברים אלה הם דבריו של ליבוביץ ממש אינני יודע, אבל אני כן יודע מספרים שהתפרסמו בחייו ואשר הוא בוודאי הגיה אותם בקפדנות האופיינית שלו שהוא אמר למשל משפט כמו : "..... שיקול הדעת הרציונאלי שאיננו קשור כלל בדת .... "  שיחות על 8 פרקים עמ' 249 ) ויש בוודאי גם דוגמאות אחרות.
לסיכום :
על שאלתך "האם ליבוביץ לא העמיק מספיק בטעמי פסיקותיו של רבי יוסף קארו?" תשובתי היא : אכן. לא העמיק מספיק.
לצפיה ב-'מרשים'
מרשים
03/10/2018 | 01:01
5
33
את תשובתך הכללית על כך שלא העמיק מספיק אני מקבל.
אני חייב להתעכב על נקודה מסויימת. טענתך שלפי ליבוביץ אין קשר בין רציונאליות לדת (אם אכן הבנתי אותך נכון). אני מכיר בהבדלה הגדולה שהוא מבחין בין ערכים למדע ובקטגוריות ההכרתיות המבחינות ביניהם, מסקנות והכרעות.
 
אם זאת (בהנחה שנתעלם מהספר על ר' חיים מוולוז'ין כעדות לדבריו), אני סובר מהבנתי שגם ליבוביץ יודה לגבי השימוש בשיקול רציונאלי בפסיקת ההלכה, זאת אומרת לאחר הבחירה הערכית והלא רציונלית בערך של עבודת השם. אני מפנה אותך לספרו "שיחות על מדע וערכים" פרק י' עמוד 54, שם אמנם המונח רציונאלי לא מופיע אולם הוא מבחין בין המטרה והדרך. גם עבור הדת, הדת היא המטרה, פסיקת ההלכה היא הדרך.  בציטוט שרשמת לי מתוך הספר שיחות על 8 פרקים, להבנתי לא מדובר על חוסר שיקול דעת רציונלי בעיצוב ההלכה (למרות שהמילה "כלל" כאילו מדובר בכל ההספקטים של הדת יכולה להוביל לסברה כזו).  גם בספרו "רציתי לשאול אותך פרופ' ליבוביץ" עמוד 137 הוא מבהיר שעיצוב ההלכה נעשה בעזרת שיקול הדעת האנושי, והדבר משתמע מרשימת המקורות שהוא מביא. 
לצפיה ב-'רציונאליות - מהי ?'
רציונאליות - מהי ?
03/10/2018 | 09:53
4
26
בהתייחס להודעתך הראשונה "עולם ההלכה מול עולם הקבלה"  העלית שתי שאלות.
על השאלה השניה ( האם ל' לא העמיק מספיק בטעמי פסיקתו של ר' יוסף קארו ) השבנו והסכמנו.
על השאלה הראשונה שלך המבטאת מבחינת ליבוביץ כאילו סתירה בין פסיקת הלכה שהיא רציונלית לחלוטין ובין עיסוק בתכנים מיסטיים שהם "לא רציונאליים" צריך לחלץ מדבריו וכתביו של ליבוביץ את הגדרתו הוא, למושג רציונאלי.  מה שלא תהיה הגדרה מורכבת ומפותלת זו ל'רציונאליות' - עצם העובדה שהוא תמיד ( ? ) מייחס רציונאליות לעולם המדע בלבד עושה את הרציונאלית למאפיין אוניברסאלי כלל אנושי, זה הרי מאפיין חד משמעי, הכרחי ומהותי של 'מדע' ולכן אינני מבין מה יכולה להיות הכוונה בקביעה שפסיקת הלכה היא רציונאלית, שהרי קודם כל אין היא אוניברסאלית, שנית יתכנו  בקביעתה חלוקי דעות ושינויים, וקביעת הלכה איננה בכל מקרה ומקרה אחת ויחידה ומוסכמת על הכל, וכך הוא מימות המשנה ועד היום.

להלן מענייני דיומא לשעבר, קטע מדיני נטילת הלולב וברכתו, שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תרנ"א :

.....מִצְוַת ד' מִינִים שֶׁיִּטֹּל כָּל אֶחָד לוּלָב אֶחָד וּב' עֲרָבוֹת וג' הֲדַסִים  וּמִצְוָה לְאַגְּדָם בְּקֶשֶׁר גָּמוּר, דְּהַיְנוּ ב' קְשָׁרִים זֶה עַל זֶה, מִשּׁוּם נוֹי; וְיָכוֹל לְאַגְּדָם בְּמִין אַחֵר, וְאִם נָשְׁרוּ מֵהֶעָלִין בְּתוֹךְ הָאֲגֻדָּה בְּעִנְיָן שֶׁמַּפְסִיק, ואִם לֹא אֲגָּדוֹ מִבְּעוֹד יוֹם, אוֹ שֶׁהֻתַּר אִגּוּדוֹ, אִי אֶפְשָׁר לְאָגְדוֹ בְּיוֹם טוֹב בְּקֶשֶׁר גָּמוּר, אֶלָּא אוֹגְדוֹ בַּעֲנִיבָה........

..... יְנַעְנַע בְּשָׁעָה (יז) שֶׁמְּבָרֵךְ. וְכֵן יְנַעְנַע בְּהוֹדוּ לַה', פַּעַם אַחַת  וּבְהוֹדוּ לַה' שֶׁבַּסוֹף, שֶׁכּוֹפְלִים אוֹתוֹ שְׁלִיחַ צִבּוּר וְהַצִּבּוּר, מְנַעְנְעִין שְׁנֵי פְּעָמִים; וְכֵן בְּאָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָא מְנַעְנֵעַ שְׁנֵי פְּעָמִים, לְפִי שֶׁכּוֹפְלִים אוֹתוֹ.
הַנִּעְנוּעַ הוּא שֶׁמּוֹלִיךְ יָדוֹ מִכְּנֶגְדוֹ וְהָלְאָה וִינַעְנַע שָׁם ג' פְּעָמִים בְּהוֹלָכָה וְג' פְּעָמִים בְּהוֹבָאָה, וְאַחַר כָּךְ מַטֶּה יָדוֹ לְצַד אַחֵר וְעוֹשֶׂה כֵן; וְכֵן לְכָל צַד מֵאַרְבַּע צְדָדִין וּמַעְלָה וּמַטָּה;
יַקִּיף דֶּרֶךְ יָמִין בְּנִעְנוּעוֹ:  מִזְרָח, דָּרוֹם, מַעֲרָב, צָפוֹן.

ואני שואל : מה כאן רציונאלי ?

לסיכום, חסרה לי הגדרה מקיפה ומדוייקת  של ליבוביץ מה הכוונה ב'עולם הלכה רציונאלי' ושנית אינני רואה כל סתירה הכרחית בין עיסוק במיסטיקה מחד וראציונליזם בקביעת חוקים מאידך.
 
לצפיה ב-'רציונאליות'
רציונאליות
03/10/2018 | 18:26
3
34
הרציונאליות מתבטאת בדרך שבה התוכן שהצגת הושג. בתהליך המחשבתי שהוביל לכך, למשל בדוגמה שהבאת, שיוסף קארו יפסוק מה שפסק. הוא לא פסק זאת משרירות ליבו ולא מתוך דמיונותיו ואף לא מתוך רצונותיו אלא מתוך שיקול דעתו, כאשר בשיקול הדעת עומדת הנחה שהיא הלא רציונאלית, למשל הנחה שעלינו לקיים חוק נענוע לולב שצוונו מאלוהים (או יותר נכון הכרעה). אבל מרגע שקיבלנו עלינו הנחה זו,  התהליך המחשבתי שמנחה את יוסף קארו מסתמך על שיקול דעתו האם הדרך לבצע זו כמו שהביא אכן עולה כך מדברי חז"ל וזוהי הרציונליות. אמנם תמצא כאן מחלוקות עם פוסקים אחרים אבל זו כבר יכולה להיות טעות בשיקול הדעת של אחרים, או שכך קיבלו מרבותיהם בשרשרת המסירה (המחלוקות לא נובעות מהכרעות רצוניות שונות, אלא מתוך הבנות שונות מה מתחייב מחז"ל). וכשאני חושב על כך, גם פסיקתו של יוסף קארו על אי הנחת תפילין בחול המועד נעשתה בתהליך רציונלי (שביסודו עומדת ההנחה שהזוהר נכתב על ידי רשב"י) כיוון שהוא סובר שרשב"י אומר שאסור להניח בחול המועד, ובאופן עקרוני ניתן לחקור בצורה מדעית האם רשב"י אכן כתב את הזוהר הנ"ל או לא, ואם יתברר שלא, יש לשנות את הפסיקה. (רק באופן עקרוני, ספק אם יש בידינו את היכולת המוחלטת להכריע כך)
לצפיה ב-'דבריך אינם מתיישבים עם קביעתו של ליבוביץ'
דבריך אינם מתיישבים עם קביעתו של ליבוביץ
03/10/2018 | 19:03
2
24
שרציונאליות יש רק במדע. הידע המדעי הוא תוצר של הסקת מסקנות, קרי תהליך מחשבתי המצרף שורה של עובדות לכלל מסקנה שמתחייבת ממנו . במובן זה אין בשום רציונאליות ערך, שהרי היא כפוייה על כל בר-דעת שיודע אותה, בין אם הוא יהודי או סיני. ע"פ ליבוביץ תהליך כזה לא קיים בעולמה של דת שהיא כולה עולם של הכרעות רצוניות שבו גם נחיתתו של הקב"ה על הר סיני איננה מחייבת כל זמן שהאדם איננו מכריע להתחייב.
 
הערת אגב לגבי הזוהר - בעולם המחקר כיום לית מאן דפליג שהזוהר נתחבר במאה ה-13 ע"י חוג של מאמינים שמשה דליאון היה חלק מהם. עובדה זו כמו עובדות מחקריות אחרות בעולמה של הדת אין בכוחה לשנות את יחסו של המאמין לטקסט זה כל זמן שהוא רוצה בכך.
לצפיה ב-'מדוע לא?'
מדוע לא?
03/10/2018 | 19:09
1
25
מדוע אתה אומר שלא מתיישב? הרי הוא בעצמו כמו שהבאתי לך, טוען שעיצוב ההלכה נעשה על סמך שיקול דעתם האנושי של הפוסקים.
 
מקבל את דבריך על הזוהר. 
לצפיה ב-'כי'
כי
03/10/2018 | 20:16
20
שיקול דעת = הכרעה, וראציונאליות = מסקנה.
מסקנות ( = רציונאליות ) יש רק במדע הכפוי על כל באי עולם, ואילו הכרעות ( = שיקול דעת ) - לאו דווקא, כי מה שנראה ל-X מתאים, יכול להיראות ל-Y לא מתאים.
 
עיצוב הלכה הוא עניין של הכרעה רצונית. מסקנה רציונאלית כפוייה על האדם המבין אותה, כל אדם באשר הוא.
 
כך ליבוביץ.
 
וראה "רציתי לשאול ... " עמ' 175 באמצע ואילך.
לצפיה ב-'הבהרה לדברי לעיל :'
הבהרה לדברי לעיל :
02/10/2018 | 13:22
29
כמובן שכל עניין האמונה מבחינת ליבוביץ משתייך לעולם הערכים ולכן אין לחפש בו רציונאליות כלל.
 
לעומת זאת מסכים ליבוביץ שלכל אמצעי ניתן לתת נימוק רציונאלי, הערך איננו אמצעי לכלום אלא הוא ה-טוב שלמענו מוכן אדם ללתת גם את חייו.
לצפיה ב-'לא מדוייק'
לא מדוייק
04/10/2018 | 19:25
44
המפורסמות אינן צריכות ראיה, ובכל זאת: מרן השו"ע אכן הכיר את הזוהר, דבר שהוא כבר רבותא, ואכן בכמה מדברותיו מצינו שמנהיג מהנהגותיו, אך וזהו עיקר, כל עוד אין מהין רשב"י (די-ליאון?) לחלוק על דברי תלמוד (כולל ירושלמי). בו ברגע שיש מחלוקת כזו (והן לא חסרות) מרן מפרש בהדיא שהולכים אנו אחר הנגלה (ב"י או"ח כה).
 
כללו של דבר: כל עוד נתפרשו דברי תלמוד לא חשש מרן השו"ע לדברי הזוהר (מעניין שדווקא הרמ"א כן חושש בכמה מקומות להחמיר כדעת הזוהר נגד דעת מרן - יו"ד פט, ב' -  וצ"ע). 
***
מה גם, וזו הערתי, שאף אם נאמר שהזוהר מגרונו של רשב"י הזהיר, קיימא לן שברוב הש"ס אין הלכה כוותיה דרשב"י. 
לצפיה ב-'אין מיסטיקה אלא מיסטיקה רציונלית'
אין מיסטיקה אלא מיסטיקה רציונלית
13/11/2018 | 18:33
10
מפליא אותי כי אנשים רציניים מסוגו של ליבוביץ סוברים כי הרציונליות שייכת לזרם הניסיוני, האמפירי.
אך הרציונליות היא צורת חשיבה בלתי ניסיונית מובהקת.
המיסטיקה היא גוף הידע שנולד מהחוויה של הלא ניסיוני, כלומר הרציונלי.
המיסטיקה מעריכה את החשיבה על פני הטבע ומייצרת תודעה שמאחדת את החשיבה עם הטבע.
המיסטיקנים הפיתגוראים הקנו לאנושות כלי חשיבה עליונים ביותר.
הבעיה התחילה עם מיסטיקנים דתיים שלא יכלו אלא לחוות את הדעות הקדומות של האמונה הדתית שלהם ובעיות חמורות נוצרו מאותן הצפות פסיכוטיות.
בעיקרו של דבר מיסטיקה אמיתית היא לא אמונית כלל והחשיבה המיסטית בדת היא ניסוח חסר אומץ של כפירה שלא מודה בקיום עצמה.
כפירה, רציונליות ומיסטיקה הם היבטים של אותו און מנטלי שמטהר את התודעה ממה שאינו נחוץ לחשיבה בריאה.
 

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

בעלי מקצוע

עו
עו"ד דניאל ארנסט

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ