לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
83388,338 עוקבים אודות עסקים

פורום נשואים נשואות דתיים

ברוכים הבאים לפורום נשואים נשואות דתיים הפורום הזה נועד להיות בית לכל הנשואים והנשואות מכל סקאלת המגזר הדתי, לזוגות דתיים מאורסים, ולכל מי שמתעניין בטהרת חיי המשפחה היהודית. בואו לשתף, להתייעץ, לפרוק,להמליץ, להתלבט, לספר, לעדכן, לקטר, ללמוד וללמד על מנת שלכולנו יהיה כאן נעים, אנא שימרו על אווירה מכבדת לכולנו ובשורות טובות!

אודות הפורום נשואים נשואות דתיים

ברוכים הבאים לפורום נשואים נשואות דתיים הפורום הזה נועד להיות בית לכל הנשואים והנשואות מכל סקאלת המגזר הדתי, לזוגות דתיים מאורסים, ולכל מי שמתעניין בטהרת חיי המשפחה היהודית. בואו לשתף, להתייעץ, לפרוק,להמליץ, להתלבט, לספר, לעדכן, לקטר, ללמוד וללמד על מנת שלכולנו יהיה כאן נעים, אנא שימרו על אווירה מכבדת לכולנו ובשורות טובות!
הפורום לא פעיל
x
הודעה מהנהלת הפורום
ברוכים הבאים לפורום נשואים נשואות דתיים !!
 

בס"ד

שלום לכולם,

הגעתם למקום הכי שווה בעולם הדתי, והחרדי.

לעולם הנישואין, 

עולם הנישואין הוא מרתק, יפה, מצחיק, עצוב, מיוחד, תשוקתי, וקשה.

בפורום הזה מדברים על הכול.

על מה שרע, על מה שטוב, על מה שקשה, על חינוך הילדים, טהרת המשפחה, רעיונות לפרשת השבוע כללי וחסידי.

בפורום יש קבוצות דיון על נושאין רבים שמעניינים לא רק את הציבור הדתי, אלא גם את הציבור החילוני.

מוזמנים תמיד לבקר בפורום החל משעה אחרי צאת השבת ועד שעה לפני כניסת השבת...

ביום, בלילה. מתי שנוח לכם.

כולכם מוזמנים לגלוש לכאן, להציע נושאים לדיון ולהביע דעתכם בכל נושא ועניין הקשור לחברה הדתית.

* יש לשמור על שפה יפה ולא פוגעת.

* בעלי השאלונים מחוייבים לבקש רשות ממנהל הפורום לפני כתיבת הודעה בכדי למנוע אי נעימות של מחיקת הודעה

* אין לפרסם על גבי הפורום

* יש להיצמד לתקנון האתר תפוז.

ברוכים הבאים וגלישה נעימה.

שוקו בת 

יחי המלך המשיח!!!

 

המשך >>

לצפיה ב-'תו"פרש'
תו"פרש
14/10/2014 | 15:28
14

פרשת בראשית
מנוחת הנפש ומנוחת הרגל
פרשת בראשית מלאה תהפוכות, עליות ומורדות, החטא רובץ על כל פתח והעונש אחריו. באחד מהם, חטאו של קין, אבקש לעיין: קין הוא ההורג הראשון המוזכר במקרא. חטא ההריגה הספוג בדמו של הבל מחלחל אל האדמה ומוליד אחריו גם את העונש לקין על האדמה:
וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ לָקַחַת אֶת דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ: כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה לֹא תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ: [בראשית ד,יא-יב]
כותרת העונש [או אולי הראשון לסעיפיו]: "ארור אתה מן האדמה...". סעיפי העונש:
האדמה לא תתן כחה לעובד אותה [קין].
חיים של נוודות ["נע ונד תהיה בארץ"]
 
למרות דברי התסכול של קין ["גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשֹׂא?"] והפחד כי ייהרג בעצמו, לא נראה מן הפשט כי ישנה הבטחה מאת ה' על הקלה בעונשו, אלא רק על הגנה מפוגעים ["וַיָּשֶׂם יְקֹוָק לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ"]. למרות זאת מתארים הפסוקים הבאים את שארית חייו של קין:
 וַיֵּצֵא קַיִן מִלִּפְנֵי יְקֹוָק וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ נוֹד קִדְמַת עֵדֶן:  וַיֵּדַע קַיִן אֶת אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת חֲנוֹךְ וַיְהִי בֹּנֶה עִיר וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ: [שם, טז-יז]
הקורא את הפסוקים הללו, תמה: "וישב"?! "בונה עיר"?! היכן היא ההבטחה: "נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ"?! אכן, יש שפרשו שחל מהפך בדרכו של קין, וממילא גם בעונשו. ר' יצחק קארו [דודו של ר' יוסף קארו, בעל ה'שולחן ערוך'] פרש באופן זה בספרו 'תולדות יצחק':
בעבור שהודה על חטאו, הסיר ממנו חצי ענשו, שגזר עליו נע ונד, וישב בנוד לבד ולא נע ונד, והיה לו קצת ישוב בקדמת עדן, וזהו וישב בארץ נוד.
לפי פירוש זה זוכה קין למעט קורת רוח לאחר שהודה בחטאו וזוהי סיבת ישיבתו בארץ נוד קדמת עדן.
אך ישנו גם פירוש אחר, פירוש הדורש את "נוד" לא כשם ארץ, אלא כשם הפעולה או כתיאור איכות ישיבתו בארץ – קין מבקש לשבת, אך לא ממש יושב. הוא יושב בארץ כנווד. ממילא אין סתירה בין תיאור ישיבתו של קין לתיאור עונשו. כך מפרש הרמב"ן על אתר:
שלא הלך בכל העולם, אבל באותה הארץ ישב, נודד תמיד, לא ינוח במקום ממנה כלל.
לשבת בארץ נוד פירושו לשבת ללא מנוחה. ביקש קין לשבת בשלוה ולא מצא מנוח לכף רגלו. באופן דומה מפרש הרמב"ן גם את הפסוק הבא. ניסוח הכתוב כי קין "בונה עיר" ולא "ויבן עיר" מביא להבנה שקין עסוק בבנייה כל הזמן, אין לו מנוחה לרגע:
כי היה כל ימיו בונה העיר, כי מעשיו ארורים, יבנה מעט בטורח ועמל, וינוע וינוד מן המקום ההוא, ויחזור שם ויבנה מעט, ולא יצליח את דרכיו:
אדם הבונה את ביתו אינו בהכרח אדם שלו. יש שיאמרו שזמן בניית בית הוא זמן קשה, עמוס, מלחיץ, מלא בטרדות קטנות וגדולות. וכמו בית, כך הדבר נכון לכל מעשה או מפעל שהאדם עסוק בו בימי חלדו. איזו אנחת רווחה פולט אדם לאחר שסיים את מעשיו ויושב לו במנוחה בביתו. אך האם באמת יושב הוא בשלוה? ישיבתו שלו אינה ערובה לישוב נפשו. הוא יושב במקום אחד, אך נפשו תנדוד במקומות רבים.
בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ.
השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם.
והארץ לבני אדם – לעבדה ולשמרה ואף על פי כן בגן עדן.
והארץ לבני אדם – לישב בה, ואף על פי כן תהו ובהו.
מנוחת נפשו של האדם אינה תלויה במנוחת רגלו. היא יכולה להתקיים גם בלעדיה. היא יכולה להיעדר גם בקיומה.
אנו נמצאים בראשיתה של השנה. איזו שנה צפונה לנו? השנה יכולה להיות שנה של עשייה ברוכה מתוך רוגע הנפש, ויכולה להיות גם שנה נטולת עשייה מתוך התרוצצות הנפש. מי יתן ונזכה להרבה עשיה מתוך ישוב הדעת והנפש.
 
לצפיה ב-'נפתח פורום האבא החדש'
|*|נפתח פורום האבא החדש|*|
13/10/2014 | 12:29
3
|*|העולם השתנה, ההורות השתנתה וכיום לאבא תפקיד חשוב ומרכזי בגידול ילדיו.
לכן פתחנו פורום במיוחד בשבילכם האבות (וגם אימהות) את פורום האבא החדש.

מוזמנים להיכנס כבר עכשיו ולדבר, לשאול, להתייעץ וגם סתם לפרוק.
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'קריאת השבוע - חג הסוכות'
קריאת השבוע - חג הסוכות
08/10/2014 | 07:19
6

הסוכה האתרוג והלולב,
 
"ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפת תמרים וענף עץ עבת וערבי נחל ושמחתם לפני ד' אלקיכם שבעת ימים".

חג הסוכות הוא בלי ספק החג העשיר ביותר במצות מעשיות הקשורות ישירות לחג: הסוכה והלולב מצד אחד על ריבוי פרטיהם, ומצות השמחה, מצוה מיוחדת במינה המגיעה לשיאה בשמחת התורה ביום שמיני עצרת.
כאילו שצריך משהו יוצא מגדר הרגיל אחרי המתח של הימים הנוראים. חודש תשרי עמוס כל כך בחגים ובמועדים שאנו לא כל כך שמים לב לכך שחג הסוכות המגיע אחרי יום כיפור אינו שייך לכתחילה לאותה הסדרה של זמנים מקודשים. הוא שייך לקבוצת שלושת הרגלים וכלל לא לראש השנה וליום כיפור הקודמים לו. ובכל זאת, עצם הקרבה בזמן, בלוח השנה, אומר דרשני. זאת במיוחד בגלל שלכאורה מכל המועדים והזמנים חג הסוכות אינו קשור למאורע  מסויים. הוא נקרא זמן שמחתנו, כמו שפסח נקרא זמן חרותנו ושבועות זמן מתן תורתנו. אבל בפסח ובשבועות נדמה שהמציאות היא המכתיבה את מהות החג, בעוד שבסוכות, השמחה של זמן שמחתנו שייכת למצות החג ואין לה סיבה היסתורית חיצונית. מה גם שהסיבה של "כי בסוכות הושבתי" אין לה זמן מוגדר או מוגבל כדי לקבוע לחג דוקא את התאריך של החמישה עשר בחודש השביעי.

לכן נראה כי הבחינה של השמחה קשורה דוקא לענין של הכפרה ביום כיפור. ישנם דברים שאף על פי שיש להם משמעות בפני עצמם, משמעות זו אינה מתגלה כל צרכה כי אם מתוך דבר הנראה כנוגד להם.

השמחה של החג בולטת יותר מתוך האוירה של דין ומשפט של ראש השנה ויום כיפור. אבל אין השמחה הזו מובנת כלל אם לא נקדים לה את ההגדרה שזו השמחה המתאפשרת דוקא בגלל שהתשובה התקבלה ויש כאן כפרה, סליחה ומחילה במקום מה שהיה כאן חטא עון ופשע. במילים אחרות, יציאתנו מדירת הקבע של ההרגלים והנוחיות אשר לאורם מציאותנו בזה העולם נתפסת כנצחית והטעימה של הארעיות האמיתית של המציאות הזו בסוכה הן משלימות את התהליך של התשובה בבחינת תשובה מאהבה הבאה אחרי התשובה מיראה. תשובה מאהבה אשר משמעותה תשובה מתוך הזדהות עם הערכים של התורה, בעוד שתשובה מיראה משמעותה הכרת אמתתם של אותם הערכים והכנעתנו להם.

אולי נוכל מתוך כך להבין פרט אחד השייך לקבוצה השניה של מצות היום: הלולב. המצוה פותחת בפרי עץ הדר, שהוא האתרוג. הלולב עצמו הוא כפת תמרים. ובכל זאת, הלולב הוא הנותן את שמו לאגד כולו, ולא האתרוג והדבר תמוה! הרי מכל המרכיבים של הלולב, ארבעה במספר, האתרוג הוא המושלם ביותר. בכל המדרשים, הוא מסמל את הצדיק הגמור, מי שיש לו גם טעם וגם ריח, עץ פרי עושה פרי שטעם העץ וטעם הפרי שווים בו, בחינה אשר נפגשים בה לטובה העבר (העץ) והעתיד (הפרי). תורה ומעשים טובים בכפיפה אחת. לעומתו של האתרוג, כפת התמרים היא ללא ריח ואם יש לעץ פרי מתוק, הרי שלעץ עצמו אין שום טעם. 

להלכה, הלולב ההדסים והערבות מאוגדים ביחד בעוד שהאתרוג צריך להשאר בנפרד. צריך לקרב אותם אחד לאחד בעת קיום המצוה אבל אין האתרוג עושה אגודה אחת עם המינים האחרים. כח הידים הוא המאחד אותו עם חבריו. שמא יש כאן רמז לכך שעל אף רצונו העז להיות "בתוך העיר" ישנה נטיה אצל הצדיק להתבודד. להתבודד כדי להתקרב יותר אל יוצרו. כדי להשיג השגות והישגים. להתבודד כדי לא להתלכלך מהקרבה היתירה עם אותם אשר לא מגיעים למדרגתו, שלא לדבר על הרשעים הגמורים דוגמת הערבה שאין לה לא טעם ולא ריח, לא תורה ולא מעשים טובים. שמא ישנה סכנה שהוא ימצא את עצמו מחוץ לאגודה של הצדיקים, הבינוניים והרשעים המרכיבים ביחד את ה"צבור", מילה אשר בה ו"ו החיבור הוא דוקא החשוב ביותר, כדוגמת הלולב בצורתו, כדי לחבר ביחד את הרשעים עם כל העם. ציבור, בכתב מלא אשר בו היחידים - יחידי סגולה - מוצאים גם את מקומם, שהרי תפקידם הוא לקרב את האחרים ובהתקרבות זו מתקרבים הם באמת ומתוך האחדות בוקעת השמחה. המצוה לשמוח היא המצוה לגרום לקיומם של תנאי השמחה.

חג שמח!
 
 
לצפיה ב-' נפתח פורום תקשיבו לזה '
|*| נפתח פורום תקשיבו לזה |*|
05/10/2014 | 13:29
8
|תו|לכל אחד יש טעם מוזיקלי שונה אם זה פופ, רוק, אלטרנטיבי או אולי מזרחית.
אנחנו מזמינים אתכם לפורום בו תוכלו לחשוף את טעמכם האישי - פשוט מצרפים את הקליפ להודעה (אתם יכולים לכתוב כמה מילים), ונותנים לכולם לשמוע!

אנחנו מחכים לכם בפורום תקשיבו לזה :-)

http://www.tapuz.co.il/Forums2008/forumpage.aspx?f...


האזנה נעימה :)
לצפיה ב-'שבת שלום וחתימה טובה לכולם'
שבת שלום וחתימה טובה לכולם
03/10/2014 | 09:40
8
לצפיה ב-' נפתח פורום תעלומות '
|*| נפתח פורום תעלומות |*|
02/10/2014 | 11:06
6
|חיזר|האם הם כאן ממש מעלינו?, האם הם טובים או רעים?,  האם לא מגלים לנו את האמת? מה הם מסתירים? וממה הם מפחדים?
אם השאלות האלה מסקרנות אתכם, אתם מוזמנים להיכנס כבר עכשיו לפורום תעלומות.

בפורום תוכלו להתעדכן במקרי התעלומות החדשים מהארץ והעולם,  כי זה רק עניין של זמן, עד שנגלה את האמת :-)
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'נפתח פורום הפרעת אישיות גבולית'
|*|נפתח פורום הפרעת אישיות גבולית
28/09/2014 | 11:20
6
|סיוע|הפרעת אישיות גבולית נחשבת לאחת ההפרעות הנפשיות הנפוצות בארץ ובעולם. לכן פתחנו פורום לכל מי שמתמודד עם ההפרעה הזו.
הפורום הוא המקום בו תוכלו לשתף, לתמוך, להכיר אנשים שמתמודדים עם קשיים דומים ולראות שאתם לא לבד בזה.

מוזמנים כבר עכשיו לפורום הפרעת אישיות גבולית
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'קריאת השבוע - ראש השנה ופרשת האזינו'
קריאת השבוע - ראש השנה ופרשת האזינו
23/09/2014 | 16:35
1
6

קריאת השבוע - ראש השנה ופרשת האזינו
 
ותפתח את ספר הזכרונות
 
ראש השנה נקרא יום הזכרון. מושג הזכרון הנו מושג מרכזי במחשבת ישראל ובאמונתו. המצות מיוחסות "זכר למעשה בראשית" ו"זכר ליציאת מצרים". במילים אחרות, משימתו של ישראל היא להבטיח שזכרון שני האירועים האלו לא יעבור מן העולם וזאת כדי שלסופו של דבר תושג המטרה אשר עבורה נברא העולם ואשר עבורה יצאו ישראל ממצרים. זהו גם כל תוקפו של מושג התשובה. 
כתוצאה מבריאת העולם הושם האדם רחוק מהבורא. הרב אשל"ג הסביר היטב בכתביו שבעוד שבעולם הגשמי המרחק נמדד במובן של שטח ומרחב, בעולם הרוחני המרחק נמדד במובן של הפיכת או השוואת הצורה. למשל שני אנשים, אחד נדיב ואחד קמצן יכולים להיות קרובים זה לזה עד כדי כך שהם נוגעים זה בזה. הם קרובים זה לזה בעולם הגשמי אבל מבחינה רוחנית הם רחוקים זה מזה מן הקצה אל הקצה. כי הצורה של הנדיבות והצורה של הקמצנות שהם דבקים בהם רחוקים זה מזה כמרחק המזרח מן המערב. כמו כן, הקב"ה כבורא הוא משפיע חיים וקיום לעולם ולאדם. מעשה בראשית הוא כולו חסד, "עולם חסד ייבנה". כי כאשר בא הקב"ה לברוא את העולם יש מאין, פשוטו של הדבר שאין לאותה בריאה שהוא מתכוון לברוא, שום זכות שתצדיק את בריאתה. ורק רצונו של הבורא הטוב והמיטיב להיטיב לנבראיו הוא הסיבה לבריאה. 
האדם, לעומת זאת, נמצא במצב של מקבל את כל חיותו מחוצה לו. רצונו של הבורא להשפיע ורצונו של האדם לקבל – שהוא כל עיקר מהותו של האדם כנברא – הם בהפכיות צורה גמורה. הריחוק הזה הוא באמת יסוד של חווית הגלות. הגרות שהאדם חש בחוויתו הקיומית בעולם  נובעת מכך. על זה אמר דוד המלך "גר אנוכי בארץ אל תסתר ממני מצותיך". 
המצוות הכרחיות הן לאדם המחפש קרבת אלקים. קרבת אלקים, פירושו, להשוות צורה ליוצרה, להפוך מלהיות רק מקבל כדי להיות גם משפיע. כי אילו חסדו של הבורא היה מסתפק בבריאת האדם והשפעת טובו עליו, כי אז היה האדם במצב הנורא של אורח שאין לו כל יכולת להיטיב עם מארחו. לעולם לא היתה לו כל אפשרות להרגיש "בבית". ולכן האושר עצמו של קבלת הטוב ממנו ית' היה הופך לתחושה של בושה בלתי נסבלת כמי שאוכל רק לחם הצדקה. לכן, אחרי שברא אותו, נתן הקב"ה לאדם את המצוות (לעבדה ולשמרה) כדי שיוכל לזכות ע"י מעשיו בכל הטוב המיועד לו – וכפי שהסביר הרמב"ם את המאמר שבשלהי הש"ס: עתיד הקב"ה להנחיל לכל צדיק וצדיק ש"י עולמות שנאמר "להנחיל לאוהבי יש", דהיינו שהישות בתמידות היא השכר המיועד לצדיקים לעתיד לבוא, בעוד כי מציאות העולם הזה היא מציאות של הוויה והפסד. וזהו גם משמעות הפסוק: "יגיע כפיך כי תאכל (ולא לחם הצדקה) אשריך וטוב לך", אשריך בעולם הזה, וטוב לך לעולם הבא.
יציאת מצרים הנה ההוכחה שהגלות איננה גורלו הבלתי ניתן לשינוי של האדם. יציאת מצרים הנה יסוד הגאולה בעולם. ועם ישראל הנו העד על כך ולכן כל תוכן אמונתנו וציפייתנו היא הגאולה – לא רק גאולתנו ופדות נפשנו הפרטית והלאומית, אלא גאולת העולם כולו. לכן אין אנו עומדים בתפילה כי אם אחרי שהזכרנו כי אנחנו מתפללים בפני מי שגאל ישראל. וכפי שהעולם נברא ללא זכות קודמת, כך יציאת מצרים היא גאולה ללא כל זכות מעשית. המדרשים מסבירים היטב כי הזכות היחידה שעמדה להם היא שעדיין היה את מי לגאול, שלא נטמעו בין המצרים אף על פי שנטמאו בתוכם עד כי הגיעו למ"ט שערי טומאה. אחרי יציאת מצרים, כמו אחרי בריאת העולם, כל ההסתוריה היא להצדיק למפרע את מעשה השם למעננו.
וראש השנה כיום הדין, הוא היום אשר בו משווים את ספר חייו הפרטיים של כל אחד ואחד עם ספר החיים, ספר חיי עולם, וכל תוקפו של הדין נובע מהפער ביניהם. והתשובה היא המאמץ להביא לסגירת הפער וגם לשוב ע"י זה מהגלות הקיומית מלהיות מרוחק מן הבורא לשוב להיות במחיצתו. אבל יש להבין כי עצם העובדה שאין נשכח מנגד עיניו והוא זוכר מעשי כולם הוא גם יחד יסוד הדין ויסוד החסד הגמור. לא רק בגלל שאם זוכרים את הכל אז זוכרים גם את המעשים הטובים. כי יתכן שאין די באותם המעשים הדלים כדי להצדיקנו בדין. אלא בעיקר בגלל שזה מבטיח כי הדין הוא דין אמת ומידת האמת, שהיא גם מידת הרחמים היא האיחוד של חסד ודין.  יום הזכרון הוא היסוד לבטחון בכך שהתשובה אפשרית ומועילה, כי נותן התורה הוא הוא אשר הוציאנו ממצרים והוא הוא בורא העולם. יסוד העבירות, ז"א האפשרות להמצאות עבירות, הוא ברצונו ית' לאפשר לנו לזכות ע"י מעשינו וזכות זאת היא מיוסדת על חופש הבחירה. והיות שכך, עלינו להיות בטוחים בכך שאכן כוונתו ית' היא לזכות את ישראל ולפיכך הרבה לנו תורה ומצות, ולא כדי להכשיל ולהאשים. וזאת אומרת שאפילו אם אנחנו לא זוכרים, הוא זוכר למעננו את חסד נעורינו ואהבת כלולותינו לכתנו אחריו במדבר בארץ לא זרועה, כי ידו פשוטה לקבל שבים.
 
שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה
 
לצפיה ב-'פרשת האזינו - כיתבו לכם את השירה הזאת'
פרשת האזינו - כיתבו לכם את השירה הזאת
23/09/2014 | 16:35
6
כיתבו לכם את השירה הזאת
שירת האזינו כוללת את כל ההיסטוריה מתחילתה ועד סופה, את הגלוי ואת הגנוז. בהקדמה לשירה זו ומצוות כתיבתה מופיעה כבר בסוף פרשת וילך בתיאור תמוה של "וקם העם הזה וזנה", והרי היה צריך להיות כתוב "ויפול העם הזה וזנה"?! אלא כפי שאנו רואים בשירת האזינו עצמה ישנה לעם הזה תכונה מיוחדת, שרק כאשר יקום ויהיה בארצו בטוב לו, אז "יטוש אלוה עשהו וינבל צור ישועתו". ותגובתו של הקב"ה בשירה הינה בדיוק כמו בהקדמתה "וירא ד' וינאץ . . . אסתירה פני מהם" – "וחרה אפי בו והסתרתי פני מהם".
ובתוך פסוקי ההקדמה מופיע הציווי של כתיבת השירה "ועתה כיתבו לכם את השירה הזאת". ואע"פ ששירת האזינו מופיעה מיד בסמיכות הבינו חז"ל שמצווה זו מוסבת על כתיבת ספר תורה ולא על שירת האזינו. ואמנם אין מצוה מתאימה יותר לחתום את תרי"ב המצוות עשה ולא תעשה ולכלול הכל, ובכל זאת, קשה מדוע למדו חז"ל מצות כתיבת ספר תורה מפס' זה הנראה לכאורה בפשטות עוסק בשירת האזינו כמאמר רוב הפרשנים על אתר.
וקשה לא רק על חז"ל אלא נראה כי משה רבינו בעצמו הבין שהשירה הזו משמעה כתיבת התורה כולה שהרי הוא כתב "את השירה הזאת ביום ההוא" ובהמשך הפס' משנה התורה ואומרת שכילה לכתוב "את דברי התורה הזאת על ספר עד תמם" – היאך הופכת השירה להיות התורה כולה? וכן בסוף השירה כאשר מסכם משה בשנית את כל הדברים "ויכל משה לדבר את כל הדברים האלה . . . לשמור לעשות את כל דברי התורה הזאת". אם כן מה כילה משה לדבר אל כל ישראל, את שירת האזינו או את התורה הזאת?
הרמב"ם בהלכות ספר תורה מונה את המצוה לכתוב ספר תורה שיש בה שירה זו. ומדוע צריך לכתוב ספר תורה שלם אם העיקר הוא שירת האזינו? ואומר הרמב"ם שאין כותבים את התורה פרשיות פרשיות. וקשה והרי אנו מוצאים פרשיות רבות הנכתבות בפני עצמן כמזוזה ותפילין וכד'.
ונראה שבכוונה חיברה התורה בין כתיבת כל התורה לכתיבת שירת האזינו הכוללת הכל. ופותחת השירה כמו ספר בראשית בשמים וארץ ומבקשת "זכר ימות עולם" מראשית ההיסתוריה דרך כל הדורות עד לימים בהם "יקום ד' עבדיו וכיפר אדמתו עמו". ואומר הרמב"ן ששירת האזינו היא כשטר עדות שנעשה הרעות ונוכל ולא יכרית הקב"ה את עם ישראל.
בסיום התורה, לא בשכר ועונש עוסקים אלא בעדות "וענתה השירה הזאת לפניו לעד" למה שעתיד לקרות לאחר כל הנפילות והתוכחות ועיתות המשבר והמצוק ובכ"ז מובטחים אנו כי "נצח ישראל לא ישקר" ולא תשכח תורה מפי זרעו [ומובטחים אנו בהכרחיות הגאולה העתידה והתשובה השלימה].
וכך חותמת שירת האזינו ב"וכיפר אדמתו עמו", כלומר לשון פיוס כמופיע במנחתו של יעקב לעשיו "אולי אכפרה פניו". כלומר, גאולת העולם תגיע כשיהיה פיוס ושלום בין אדם לאדמה ככלל ובין עם ישראל לאדמתו בפרט.
שהרי זה היה כל מהותו של אדם הראשון שנוצר מכיון ש"ואדם אין לעבוד את האדמה". בכך נבחן האדם מאז ומעולם. זהו תפקידו בעולם להיות קשור לאדמה ולחבר שמים וארץ בתפילה לשמים למטר השמים שיכשיר את האדמה לתת פירותיה. בחטאו נפגמה ההרמוניה בין האדם לאדמה ו"ארורה האדמה" בעבורו ולכן רק בהשבת ההרמוניה בינו לבינה יושלם התיקון.
ואמנם בתחילה היה ניסיון ליצור פיוס זה ברמה אוניברסלית בנח עליו נאמר "זה ינחמנו . . . מן האדמה אשר אררה ד'" ואולם גם נסיון זה נכשל כאשר החל "נח איש האדמה ויטע כרם" והאדמה הגיבה לו והוא פספס את התיקון ונפל. ואז עוד עשרה דורות עוברים ומגיעים לדור הפלגה המכעיס ומאבד כל קשר עם אלוקיו והאדמה. ובהולדת אברהם עובר נסיון התיקון מהפן האוניברסלי לפן הלאומי ובעשותם מצוות ד' ירד מטר והאדמה תתן יבולה ואם לאו – לא.
מהלך הפרדה זה מתארת שירת האזינו באמרה "בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם" ומכאן צריכים לכפר לא סתם בין אדם לאדמה אלא בין עם לאדמתו. לימוד זה צריך להבין לא רק העולם כולו אלא בעיקר עם ישראל בעצמו כי שני תפקידים יש לו אחד הפונה לחוץ להיותו אור לגויים; ואחד, הלאומי, הפנימי, הדורש שמירה על ייחודו וזהותו. ואילו בכל פעם שיחזור לעצמו ישכח את תפקידו השני ויתרכז בזה הראשון ויקח וייבא מהעמים ויפגע בזהותו הלא מספיק מגובשת ורק אז יבין "על כי אין אלקי בקרבי מצאוני הרעות האלה". ואיך יזכר? כי "ענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו". לא מפיו לא תשכח, כי יכול להיות מצב של דור מסויים עיקש ופתלתול ואולם מפי הבנים, מפי זרעו לא תשכח ובמקודם או במאוחר ישובו.
וזו הסיבה לכך ששירה זו היא המקור לחיוב לכתיבת ספר תורה. שירה זו היא אזהרה הכוללת בתוכה את כל שעתיד לקרות במידה וחלילה "ישמן ישורון ויבעט" ומה הדבר שיכול למנוע שדבר זה יקרה? כל תרי"ב המצוות הנמצאות לפניה, התורה המחברת את כל ישראל.
שירה זו אינה ככל הפרשיות האחרות המבקשות להזכיר מצוה או עניין ספציפי. אלא כלולה בה עדות שמים וארץ ויש בה הכל ורק בחיבור כל הפרטים למכלול הכללי ב"וכיפר אדמתו עמו בגאולה השלימה טמונה הצלחתם של ישראל.
שבת שלום
לצפיה ב-'פתחנו פורום לסדרה האהובה עליך'
|*|פתחנו פורום לסדרה האהובה עליך|!|
21/09/2014 | 17:35
9
לרגל העונה החמה ביותר בטלוויזיה, פתחנו את הפורומים הבאים:

|טי-וי| פורום מחשבות פליליות
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/forumpage.aspx?f...

|טי-וי| פורום נקמה
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

|טי-וי| פורום אוואטר והאגדה של קורה
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

|טי-וי| פורום האישה הטובה
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

|טי-וי| פורום שקרניות קטנות
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

|טי-וי| פורום על טבעי SuperNatural
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

|טי-וי| פורום נויורק
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

|טי-וי| עד עצם היום הזה
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...


אם הפורום לסדרה האהובה עליך עדיין לא נפתח, אתה מוזמן לפנות אלינו במסר אישי ולהציע את פתיחתו.
לצפיה ב-'לריקו לב'
לריקו לב
20/09/2014 | 21:27
42
לא המשכתי לענות כי נחסמתי  באתר והייתי חייבת להרשם שוב  אז הנה אני  באותו השם רק צפוף ואפשר מבחינתי לחדש א  התכתובת  תודה  מראש
לצפיה ב-'קריאת השבוע - פרשת נצבים-וילך'
קריאת השבוע - פרשת נצבים-וילך
19/09/2014 | 08:57
8

פרשת התשובה
 
פרשתנו פרשת התשובה היא. הרמב"ן על הפס' "כי המצוה הזאת … לא נפליאת היא ממך ולא רחוקה היא", אומר שהכוונה היא למצות התשובה, בעוד רש"י והרמב"ם אומרים שהפס' מכוון לתורה כולה. 
וידועה השאלה הכיצד ניתן לצוות על אדם לשוב בתשובה? ואמנם ע"פ הרמב"ם ועוד, המצוה איננה לשוב בתשובה, כי אם בעת שיעלה בליבו ויתנוצץ אור התשובה, אזי המצוה היא להתודות על חטאיו אשר עשה. 
ואמנם בפס' הקודמים לפס' שבו פתחנו מתארת לנו התורה תהליך של חזרה בתשובה לאומית ופרטית כאחד וקושרת היא האחד בשני. 

שהרי עלינו להבין ולדעת שמעשיו של האדם הפרטי משפיעים לא רק על עצמו, כי אם יש להם השפעה על המציאות כולה (ולכן תשובה מביאה רפואה לעולם, שהרי בכך שמתקן דרכו מביא את העולם לתיקונו ולהשלמתו). 

ולכן אנו מוצאים בפס' הנ"ל כמה שלבים: בתחילה משיב האדם אל ליבו בהיותו בגלותו ומתחיל אור התשובה להתנוצץ בלבו. לאחר מכן מגיע השלב שבו שב האדם עד אלקיו (ואין הכוונה בחזרה זו, בחזרה למצוות, שהרי זהו שלב מאוחר יותר "ושבת אל ד' אלקיך". חזרה לא"י היא חלק עיקרי מהחזרה בתשובה והתעוררות לאומית והשפעת האור הכללי בליבו של האדם הינה חזרה בתשובה). בשלב שאח"כ שב ד' את שבותך וקבצך מכל העמים, לאחר מכן מגיע השלב של ירושת הארץ שבו אנו נמצאים לפי כל הסימנים, אך שלב זה הינו נסיון קשה ועוד לא זכינו בו לגמרי. ורק לאחר כל זאת ימול ד 'ערלת לבבנו לשוב אליו בלבב שלם, דהיינו בגוף ונשמה מאוחדים. 

ולכן אותו הדבר שהוא בעצם קרוב אליך, והוא הקלה שבקלות, שהרי הרהורה תשובה זה כבר תשובה, הוא גם הקשה שבקשות, שעדיין לא הגיעה לתכליתה. אמנם ברגע שהתחיל האדם לחזור בתשובה, אין קל מזה, אך עד שמגיע האדם להבנה ולידיעה של החזרה בתשובה לפעמים יכולים כל חייו לעבור בגלל שאינו מרגיש שהכל טמון ותלוי בו ומחפש את הפתרון והתשובה מחוצה לו. 

ובעצם בכך תירצנו לענ"ד את "המחלוקת" שעמדה בין הרמב"ן לרמב"ם, על משמעות הפס' "כי המצוה הזאת … לא נפלאת היא…" שהרי בעצם כל התורה לא באה כי אם להצעיד את האדם בדרך שבה צריך הוא ללכת על מנת להגיע להשלמת המציאות, וזוהי כל כוונת התשובה לשוב לאותו המצב. ואולי ניתן לבטא זאת בבחינת לכתחילה (הרמב"ם) ובדיעבד (הרמב"ן). 

ולאחר כל זאת יוכל להתקדם העולם למקורו הטהור (האם אנו שמים לב שבעצם שרשה של המלה המתארת את הצעידה קדימה הוא בעצם העבר – "קדם", שהרי הצעידה קדימה ללא הקישור וההתחברות לעבר אין לה סיכוי ומטרה. זהו בעצם גם משמעות המלה תשובה – שהיא שיבה למקור, לא רק האדם צריך לשוב אלא המציאות כולה) ותשוב המציאות למצבה הראשיתי בהשלמתו. וכמאמר חז"ל בשביל התורה ובשביל ישראל שנקראו ראשית נברא העולם ואין ראשית אם אין תבואה. במהרה בימינו אמן. 
 
שבת שלום ושנה טובה
 
לצפיה ב-'יאללה ראש השנה'
יאללה ראש השנה
18/09/2014 | 21:41
23
איך אתם מתכוננים אם בכלל, בית כנסת, אצל ההורים שלה או שלך, 
בא נשמע
לצפיה ב-'נפתח פורום חוכמת ההמונים'
|*|נפתח פורום חוכמת ההמונים|*|
18/09/2014 | 14:30
4
|נורה|פורום חוכמת ההמונים הוקם בשבילכם, הגולשים והגולשות שמעוניינים להשתמש בחוכמת ההמונים כדי לקבל עצות, תשובות, רעיונות וכל דבר אחר שיעניין אתכם.
חוכמת ההמונים יכולה לעזור ולהועיל בכל מקרה שבו אתם רוצים מגוון של דעות, מאנשים שונים אשר עוסקים בתחומים שונים, כדי לסייע לכם להגיע למסקנה מסויימת, רעיון או אפילו החלטה, בכל נושא שעולה על רוחכם.

מוזמנים להיכנס כבר עכשיו... ואל תשכחו להיות יצירתיים :-)

http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'דיני נידה וטהרה'
דיני נידה וטהרה
15/09/2014 | 19:00
1
101
טבלתי לפני שבוע אך כרגע  יש לי הפרשות חומות גוון ורוד  ... האם נחשב טמא? ואם מדובר בביוץ עם דימום אז זה נחשב טמא?
אשמח לתשובה בהקדם 
תודה
לצפיה ב-'שלום רב'
שלום רב
15/09/2014 | 21:30
68
זו שאלה מורכבת ותלוי גם על גבי מה נמצא הכתם, אמנם שאלות הלכתיות צריך לשאול רב מוסמך,
באתר למטה תוכלי לשלוח את שאלתך בצורה דיסקרטית (דרך האתר) ולקבל תשובה תוך 3 שעות בלבד 
כמו כן תוכלי להסתכל במאגר השאלות שיש שם (קרוב ל-5000) אם יש שאלה זהה לשלך
השירות ניתן חינם כמובן.
בהצלחה!
 
לצפיה ב-'נפתח פורום ייעוץ רוחני'
|*|נפתח פורום ייעוץ רוחני|*|
11/09/2014 | 17:31
7
|@|לפעמים הרגשתם שאין תשובות לשאלות שלכם אצל הפסיכולוג או הרופא?

יש רגעים בהם צריך להניח לרגע בצד את הטכנולוגיה ולחזור לשורשים, לרוח.
לרגל השנה החדשה -  בואו להתייעץ, לשאול ולפרוק את כל שעל ליבכם בפורום ייעוץ רוחני.

מחכים לכם שם עם תשובות:  
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'טקס תפוח הזהב 2014'
|גביע|טקס תפוח הזהב 2014|גביע|
09/09/2014 | 18:55
5
התאספנו לנו אתמול צוות הנהלת הפורומים בסינמטק תל אביב ביחד עם מבחר המנהלים מכל רחבי הפורומים והאשכולות של הפרדס.
המנהלים המקסימים והמוכשרים, שמשקיעים את כל כולם וליבם בפורומים, הם הליבה של הפרדס. ואחרי שעות, ימים ואפילו שנים של השקעה, רצינו לנצל את ההזדמנות כדי להגיד להם משהו חשוב: תודה!

האירוע התחיל עם אוכל איטלקי, מינגלינג ומפגש מרגש. והמשיך עם הקרנה מיוחדת של סרטון מבית היוצר של הנהלת הפורומים|!| :
http://tinyurl.com/mnkz7yf


בהמשך עוד נהנינו מהופעה מגניבה ומקפיצה של הMagical Mystery Tour עם כל שירי הביטלס האהובים ואוהבים עוד יותר, אבל לא לפני שערכנו כפי מיטב המסורת את טקס תפוח הזהב של שנת 2014|!|



סקרנים לדעת מי היו הזוכים|?|


|*|הפורום המבטיח: מבשלים כשר
הבת המתהוללת

|*|הפורום החברתי: הורים לילדים ביסודי
הפתעות נעימות ו-הפוך עם ראש כפול

|*|הפורום המקצועי: סלולארי
z1george

|*|פורום 24/7: האח הגדול
Maybe Mary ו-תרמוס עם נענע

|*|הפורום לשעות הפנאי: טיולים וחופשות בחו"ל
דניאלה1311

|*|והמנהל הוותיק
OrEl74 (מפורום NBA)
אריה31 (מפורום מצעדים וביקורת מוזיקה)
Aלון (מפורום  BDSM ויחסי שליטה)



|כתר|תודה לכל המנהלים של תפוז על התרומה הנפלאה והיום-יומית שלהם לאתר! |כתר|


מוזמנים לקבל קצת טעימה ממה שהיה לנו, בעזרת התמונות שלנו מהארוע:
http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?r=1&EntryId=4321846
לצפיה ב-'נפתח פורום חוויות ובילויים בארץ'
|*|נפתח פורום חוויות ובילויים בארץ
08/09/2014 | 12:26
7
|דגל|רוצים לדעת איזה הופעות שוות יש השבוע? רוצים להמליץ על מקומות בילוי? מחפשים מה לעשות הסופ"ש?
פתחנו במיוחד בשבילכם את פורום חוויות ובילויים בארץ, היכנסו לפורום ותוכלו לשתף, לעדכן ולהתעדכן בכל הופעה/טיול/ אטרקציה אפשרית|!|

מוזמנים להיכנס קישור הבא:
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'מחפשת זוגות שהכירו לפני סיום תיכון למענה על שאלון לסיום תואר'
מחפשת זוגות שהכירו לפני סיום תיכון למענה על שאלון לסיום תואר
08/09/2014 | 09:33
27
בוקר טוב,
אם אתם מכירים זוגות שהכירו לפני סיום תיכון או שאתם כאלו-אנא עזרו לי והקדישו 5 דקות למענה על שאלון לסמינריון שלי בנושא "זוגות שהכירו בגילאי תיכון-יתרונות מול חסרונות-דתיים מול חילוניים
הקובץ מצורף פה כך שאם אתם בעניין אתם יכולים להוריד אותו ולמלא אותו,אתם ובן/בת הזוג ולהעביר אותו אליי למייל :danitshy@gmail.com
לצפיה ב-'לעוד כהן'
לעוד כהן
04/09/2014 | 07:00
2
104
טוב האמת היא שאני זקוקה לדיון הזה ואם יש לך כוח  אז בשמחה. יש לי  כמה ילדים .ואתה צודק,כי כשאני רואה את הילדים שמחים עם אבא אפילו לרגע,אני מיד משנה את  דעתי . אבל אי אפשר לומר שאני  טוב לי או לו  במערכת האי זוגית  הזו. שנינו פשוט עובדים ומחזיקים משק בית ותו לא. אני זקוקה להקשבה ואין לי ממנו, גם כשהוא שואל שאלה ואני מתחילה לענות אז הוא יקטע אותי ולא יתן להשלים משפט,ויצעק שאינו מבין  ולי בעצם אין תקשורת. שלא לדבר על מצב שבו יש בעיה -אזי במקום לשבת ולנסות לפתור  =צעקות,מילים בוטות,השפלות ואיך אני בעצם  עשיתי לו צרה שכזאת  בעיריה ? נו....להמשיך....? או שעייפת  מרצונך הטוב לעזור?
לצפיה ב-'לעוד כהן'
לעוד כהן
06/09/2014 | 20:53
45
אין תגובה  כי עייפת? לגטימי רק רציתי לדעת
לצפיה ב-'אוקיי'
אוקיי
15/09/2014 | 21:38
22
מה לעשות, רוב הבעלים מתחרפנים מלהקשיב לנשים שלהם. מה לעשות... אתן חופרות במוח 
אבל אם את במצב שיש קצר חמור בתקשורת והוא לא נותן לך להתבטא כלל או לא מקשיב כלל. זה בהחלט מצב קיצוני. 
האם בתחילת הנישואין או לפני כן הוא כן הקשיב לך
האם יש לך חברות\אחיות שאת יוצאת\מדברת איתן
האם הוא דואג לך, או מראה לך ביטויים של אהבה כלשהם
האם במהלך הייעוץ הוא הודה שיש לו בעיה להקשיב
לצפיה ב-'קריאת השבוע - פרשת כי תצא'
קריאת השבוע - פרשת כי תצא
05/09/2014 | 09:51
9

המוסר הטבעי המביא לעשיית הישר והטוב

פרשתנו מרובה היא במצוות, ספר החינוך מנה בה 74 מצוות ומופיעות בה מצוות הסובבות את כל קיומו של האדם בעולם, בין אדם למקום בין אדם לעצמו ובין אדם לחבירו. בפרשתנו מופיעה לראשונה צורת ציווי על מצווה שלא הופיעה עד כה: אומרת התורה "לא תראה את שור אחיך או את שיו נדחים והתעלמת מהם ... לא תוכל להתעלם" וצריכים אנו להבין למה התכוון משה כאשר הוסיף מלת "תוכל", שהרי עד כה היה סגנונה של התורה לומר "לא תתעלם". 

ניתן להבין את כוונתו של משה במה שאמרו חז"ל שנקרא זה הספר בשם ספר הישר (כפי שאומרים חז"ל גם על ספר בראשית, (כפי שאומר בלעם "תמות נפשי מות ישרים" - אלו אברהם יצחק ויעקב. שספר בראשית עניינו התהוות השורש של ישרל בבחינת אבות. וספר דברים עניינו הוא התהוות עם ישראל בבחינת בנים, כעם בארצו, שרק אז נקרא "גוי אחד" הצעיד בעצם קיומו על "השם אחד") משום שספר זה בא ללמד את בני ישראל העומדים להכנס לארץ ישראל את הדרך ילכו בה לא רק בבחינת הדין והמצוות אלא בחינת הלפנים משורת הדין שלכל אחד ואחד ברמתו הוא כבר נהפך לדין. כפי שאמרו חז"ל "שלא נחרבה ירושלים אלא משום שדנו בה דין תורה". ואיזה דין היו צריכין לדון בה? אלא שלא דנו לפנים משורת הדין. כפי שרואים אנו גם בסיפור הגמ' עם פועליו של רבה בר בר חנה ששברו את חביות היין שלו ולקח את גלימותיהם ופנו הפועלים לרב ולא רק שחייבו להחזיר הגלימות אלא גם לשלם להם שכרם. משום שלגבי רבה היה בדרגה כזו שהלפנים משורת הדין הזה כבר נהפך לגביו לדין. שיכול להיות מצב של צדיקים וחסידים אך עקומים בהליכות עולמים. וזהו מה שמזהירה אותנו התורה ומשה לפני כניסתנו לארץ שהצדק חייב להיות מבוסס על היושר ואם לא מביא חורבן. 

זהו מה שאומרת התורה "ישר" שפועל מתוך עצמו מעצמיותו ולא רק משום שמחוייב הכי. 

ודבר זה צריך ללמד את בני ישראל לפני היציאה מחממת המדבר לפני כניסתם למציאות של ארץ ישראל ולפעלם בתוך המציאות החמרית וה"גשמית" כביכול (שהרי בארץ ישראל גם הגשם הינו שייך לרוח) וזו הסיבה שמזהירה התורה "כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע", הסכנה ממנה יש להיזהר היא ביציאתנו חוצה; כאשר אנו יוצאים למפגש עם העולם ועם המציאות ישנה סכנה שנחדל לנהוג ולפעול על פי אמיתתה של תורה בדרך ישרה על כן מזהירה התורה גם ובייחוד ביציאתך זכור להשמר מכל דבר רע. זהו מה שאומר הפסוק שהיה כתוב על פתח ישיבת חכמי לובלין "לכו בנים שמעו לי יראת ד' אלמדכם" וקשה מדוע אומר הפסוק "לכו בנים", עוד לא נכנסו לישיבה שכבר מסלקים אותם ואמרים להם לכו? היה צריך להיות כתוב "בואו בנים"! אלא צריכים אנו לדעת שהמבחן האמיתי של האדם אינו בכניסתו לישיבה ובהמצאותו בחממה החברתית שלו, אלא ביציאתו מהחממה ומסביבתו המגינה; כאשר נמצא מחוץ לכתלי הישיבה, האם גם בשוק ימשיך לנהוג על פי התאוריה שלמד בישיבה. 

זהו מה שאומר הרמב"ם על מצוות ההטהרות במקווה. שהיינו מצפים שפעולת ההטהרות תיעשה בכניסתו של האדם למי המקווה, אולם אין זה כך. אלא רק כאשר יצא האדם ממי המקווה יטהר. כי אין חכמה להיות טהור בתוך המים. אלא צריך האדם לצאת מהמים ולהיאבק ולהשתדל להישאר טהור. או אז טהור יקרא. שמקום האדם אינו במים כי אם על האדמה. 

זהו מה שרוצה ללמדנו משה רבינו לפני כניסתנו לארץ בהוסיפו את המילה "תוכל" למצוות (ולא רק בהשבת אבידה, אלא גם במצוות מינוי מלך ובאיסור ביכור בן אחד על פני השני וכד') אומר לנו משה האדם עובר תהליך של חינוך עצמי, עד שלסופו של דבר יגיע למצב שלא יוכל להתעלם, לא בבחינת שלא תהיה לו אפשרות מכורח, אלא שהוא יהיה שלם כ"כ, ישר בהליכות עולמים, שמבחינה פנימית אישיותית הוא לא יוכל לחשוב אפילו על אפשרות של התעלמות מהאבידה. שיהפך הדבר להיות לו לטבע. 

המצוות בתור ציווי פונות אל הצד הבחירי שבאדם. המבחן של הבחירה הוא להוכיח שרצונו של האדם הוא לטוב, בבחינת ובחרת בחיים. אבל במצב כזה ישנה עדיין המצאות של טוב ורע ובחירה בטוב. אמנם כאשר הרצון הצליח לנצח את הרע ונשאר רק טוב, אזי הבחירה השייכת לאותו המאבק נעלמת ומתעלה האדם למדריגת הטוב בפועל. וזוהי ההבטחה הטובה שאכן ננצח ונגיע לאותו המצב . לא תוכל, כי תהיה כולך טוב. 

שבת שלום
 

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

הודעות נבחרות

בעלי מקצוע

כהן, דקר, פקס וברוש - משרד עורכי דין
כהן, דקר, פקס, ברוש –

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ