לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
83388,338 עוקבים אודות עסקים

פורום נשואים נשואות דתיים

ברוכים הבאים לפורום נשואים נשואות דתיים הפורום הזה נועד להיות בית לכל הנשואים והנשואות מכל סקאלת המגזר הדתי, לזוגות דתיים מאורסים, ולכל מי שמתעניין בטהרת חיי המשפחה היהודית. בואו לשתף, להתייעץ, לפרוק,להמליץ, להתלבט, לספר, לעדכן, לקטר, ללמוד וללמד על מנת שלכולנו יהיה כאן נעים, אנא שימרו על אווירה מכבדת לכולנו ובשורות טובות!

אודות הפורום נשואים נשואות דתיים

ברוכים הבאים לפורום נשואים נשואות דתיים הפורום הזה נועד להיות בית לכל הנשואים והנשואות מכל סקאלת המגזר הדתי, לזוגות דתיים מאורסים, ולכל מי שמתעניין בטהרת חיי המשפחה היהודית. בואו לשתף, להתייעץ, לפרוק,להמליץ, להתלבט, לספר, לעדכן, לקטר, ללמוד וללמד על מנת שלכולנו יהיה כאן נעים, אנא שימרו על אווירה מכבדת לכולנו ובשורות טובות!
הפורום לא פעיל
x
הודעה מהנהלת הפורום
ברוכים הבאים לפורום נשואים נשואות דתיים !!
 

בס"ד

שלום לכולם,

הגעתם למקום הכי שווה בעולם הדתי, והחרדי.

לעולם הנישואין, 

עולם הנישואין הוא מרתק, יפה, מצחיק, עצוב, מיוחד, תשוקתי, וקשה.

בפורום הזה מדברים על הכול.

על מה שרע, על מה שטוב, על מה שקשה, על חינוך הילדים, טהרת המשפחה, רעיונות לפרשת השבוע כללי וחסידי.

בפורום יש קבוצות דיון על נושאין רבים שמעניינים לא רק את הציבור הדתי, אלא גם את הציבור החילוני.

מוזמנים תמיד לבקר בפורום החל משעה אחרי צאת השבת ועד שעה לפני כניסת השבת...

ביום, בלילה. מתי שנוח לכם.

כולכם מוזמנים לגלוש לכאן, להציע נושאים לדיון ולהביע דעתכם בכל נושא ועניין הקשור לחברה הדתית.

* יש לשמור על שפה יפה ולא פוגעת.

* בעלי השאלונים מחוייבים לבקש רשות ממנהל הפורום לפני כתיבת הודעה בכדי למנוע אי נעימות של מחיקת הודעה

* אין לפרסם על גבי הפורום

* יש להיצמד לתקנון האתר תפוז.

ברוכים הבאים וגלישה נעימה.

שוקו בת 

יחי המלך המשיח!!!

 

המשך >>

לצפיה ב-' סגירת הפורום '
סגירת הפורום
23/11/2014 | 13:27
202

 

 

נוכח רמת הפעילות הנמוכה הוחלט לסגור את הפורום בשלב הזה.

המשך גלישה נעימה ב אנשים

 
לצפיה ב-'הזדמנות לעזור לתינוקות נטושים'
הזדמנות לעזור לתינוקות נטושים|נחמה|
16/11/2014 | 13:16
29
|בועית|מדי שנה ננטשים מאות תינוקות על ידי הוריהם בבתי החולים בישראל. התינוקות מאושפזים במחלקות השונות של בתי החולים, לעיתים למשך חודשים ארוכים, בלי מגע וחיבוק של אמא.
עבור כך הוקמה העמותה "חיבוק ראשון" ? כאשר תינוק ננטש מקבלת עמותת "חיבוק ראשון" פנייה רשמית מבתי החולים, ומארגנת בזריזות קבוצת מתנדבות המגיעות לבתי החולים ומייצרות עבור התינוק סביבה ביתית ומשפחתית ככל האפשר.

חברת האגיס יצאה בשיתוף פעולה עם עמותת חיבוק ראשון ותתרום 5 שקלים על כל תמונה של הורה מחובק עם תינוק/ילד שתועלה עם תיוג hugtag#!
העלו תמונה שלכם מחובקים עם הקטן או הקטנה שלכם, הוסיפו  את התגית ותתרמו 5 ש"ח לעמותה החשובה כמעט ללא מאמץ.


http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?for...
לצפיה ב-'קריאת השבוע - חיי שרה'
קריאת השבוע - חיי שרה
14/11/2014 | 08:24
15
כי יקח איש אישה

אומרת המשנה בתחילת מסכת קידושין: "האשה נקנית בשלוש דרכים וקונה את עצמה בשתי דרכים. נקנית בכסף בשטר ובביאה וכו'. ובגמרא שם: משום דקא בעי למתני כסף, וכסף מנלן? גמר קיחה קיחה משדה עפרון דכתיב הכא [בעניין הנישואין] "כי יקח איש אשה" וכתיב התם [בפרשת חיי שרה לגבי רכישת מערת המכפלה אומר אברהם לעפרון] "נתתי כסף השדה קח ממני". וקיחה אקרי קנין דכתיב: "השדה אשר קנה אברהם". אי נמי "שדות בכסף יקנו" תני "האשה נקנית".

להבנת העניין והקשר בין נושא הנישואין וקניית מערת המכפלה ע"י אברהם אבינו עלינו לשים לב קודם כל שקיימת לכאורה בעיה הגיונית יסודית בנימוק של הגמרא. כשהיא אומרת "גמר קיחה קיחה משדה עפרון" הכוונה היא על גזירה שווה בין שני פס' שמהדמיון בין שניהם יוצא לימוד הדדי על משמעות מושג המופיע בשניהם. הגזירה שווה אינה נמסרת לשכל האדם: אדם דן ק"ו מעצמו ואינו דן גזירה שווה מעצמו. כלל זה מלמד שלא ההגיון השכיח מכתיב את הגזירה שווה, לא הדמיון החיצוני השטחי, אלא פנימיות העניין שאינו שייך לבחינת השכל אלא לבחינת תורה מן השמים. בנדון דידן, אין מצב שוויוני בין שני הפס': בנושא הנישואין הקיחה נאמרת לגבי האשה בעוד שבפרשתנו הקיחה נאמרת על הכסף עצמו. בהקבלה העניינית, השדה מקביל לאשה והכסף אשר אברהם שילם לעפרון מקביל לכסף הקידושין. ולכן אין כאן מצב שאחד הפס' מלמד על משנהו מבחינת השוויון שביניהם.

אלא אם נאמר שכוונת הגמרא אינה כלל מה שחשבנו בתחילה, דהיינו לבסס את עצם לגיטימיות של רכישת חפץ בכסף. וזאת מסיבה פשוטה: האשה אינה חפץ שקונים. כשאני נכנס לחנות לקנות דבר כל שהוא, אין לאותו דבר שום חלק בהחלטה, אלא רק למוכר ולקונה. ובעיקר, רצון המוכר למכור גובר על רצונו של הקונה לקנות כי המוכר הוא המעביר את בעלותו לזולתו. ודבר זה לומדים דווקא מכך שהאשה צריכה לתת הסכמתה לנישואין וכפי שאומרת כאן הגמרא: דאי מדעתה אין, שלא מדעתה – לא. אם היא מסכימה, כן, ואם לא - לא. ובפרשתנו כתוב לגבי רבקה: "ויאמרו נקרא לנערה ונשאלה את פיה" ומפרש רש"י: "מכאן שאין משיאין את האשה אלא מדעתה". ולהלן: "ותאמר אלך" ומפרש רש"י: "מעצמי, ואפילו אם אינכם רוצים".

לכן כוונת הגזירה שווה שבכאן היא לבסס את העובדה שאף על פי שהתורה אמרה "כי יקח איש אשה" וכוונתה לביאה – דהיינו ביאת המשיח שהוא ילוד אשה ולכתחילה המאמץ להוליד את הבן-אדם האמיתי הוא היסוד לנישואין, ישנם גם כיסופין מסוג אחר אשר הכסף רומז עליהם אבל האפשרות לקבל אותם כלגיטימיים תלוי באשה; היא צריכה להסכים לכך כפי שעפרון צריך להסכים לקבל את הכסף.

אבל יש כאן עוד מימד נוסף. מדובר ברכישת מערת המכפלה ושל השדה סביבו והכוונה היא על ראשית אחוזת ישראל בארץ. אבל אע"פ שלגבי עפרון החיתי וכל שאר העמים הארץ הזאת היא פיסת אדמה כמו כל אדמה אחרת, לגבי אברהם וישראל היא ארץ מיוחדת שהרי לגבי הגויים "ארץ אוכלת את יושביה היא" והיא איננה סובלת את שאר העמים ומתנהגת כלפיהם כאילו גם עליה חלה הקללה של "ארורה האדמה בעבורך" וכדברי הרב חרל"פ זצ"ל שגם אדם מישראל שמעוות דרכיו אינו יכול ליהנות מרוב שפעת קדשה. אבל כלפי ישראל הרי היא ארץ החיים ועבור ישראל ייתן עץ פריו והארץ יבולה ואמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה שנאמר "ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו [היינו קשוטי כלה] לעמי ישראל כי קרבו לבא [דווקא]. (ורק לישמעאל יש זיקה מסויימת לארץ בגלל המילה ותפילתו של אברהם ועיין סנהדרין צ"א על הפסוק ויתן אברהם את-כל-אשר-לו ליצחק ולבני הפלגשים… נתן אברהם מתנות וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי).
אם כן, ארץ ישראל אינו סתם חפץ שאין לו "מה לומר בנושא". היא כביכול מבחינה בין ישראל לעמים ומסכימה להינשא לישראל בעוד שהיא מסרבת לקבל נישואין אחרים. ומזאת הסיבה משווה הגמרא בגזירה שווה בין קיחה של "כי יקח איש אשה" לבין קיחה משדה עפרון בגלל הכיסופין של עם ישראל לארצו ובין הכלה לדודה.

שבת שלום
לצפיה ב-'פורומים חדשים בתפוז'
|*|פורומים חדשים בתפוז|*|
13/11/2014 | 11:33
23
|קדימה|הוא פרץ לתודעה הציבורית בעונה השנייה של  "האח הגדול".  ב-4.3.10 זכה אלירז בתוכנית ומאז ממשיך לעבוד כל הזמן בטלויזיה, ברדיו ואף בקולנוע .
מוזמנים להיכנס כבר עכשיו לפורום ולהמשיך לתמוך, לאהוב וגם לבקר. תוכלו לחלוק איתנו מידע, תמונות , יצירות מעשי ידיכם.... הקשורים לאלירז.

היכנסו כבר עכשיו לפורום אלירז שדה
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

|קדימה| הוא הגיע למקום השני בעונה האחרונה של האח הגדול והצליח לצבור קהל מעריצים גדול ורחב!
אתם מוזמנים לבקר בפורום אלדד גל-עד בפורום תוכלו לשוחח ולדון בכל נושא שקשור באלדד - על כתבות של אלדד, עדכונים, תמונות וכל מה שתרצו.

היכנסו כבר עכשיו לפורום אלדד גל-עד
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...
לצפיה ב-'פורומים מקצועיים חדשים בתפוז'
|*|פורומים מקצועיים חדשים בתפוז|*|
11/11/2014 | 17:36
12
|קדימה|פורום הלוואות והשקעות המונים
אחרי שבמחאה החברתית האחרונה, בה נופצו, בין היתר, גם כמה זכוכיות של אחד הבנקים המרכזיים במדינה, קמה קבוצת יזמים והחליטה לשבור את המונופול. שיטת הלוואות והשקעות המונים הגיעה לישראל ומזמינה אתכם להצטרף לאלפי הישראלים שמובילים את אחד השינויים החברתיים ההכרחיים ביותר במדינה.

היכנסו עכשיו לפורום הלוואות והשקעות המונים, בו מומחה מחכה לתת לכם מענה לכל שאלה בנושא, והכירו את השיטה לחסוך את ריביות הבנקים, להשקיע כסף בתבונה וגם להרוויח כמה ערכים:
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ForumPage.aspx?F...

|קדימה|פורום עדשות מגע ומשקפיים
הראייה היא אחד מתחומי החיים שאנחנו נוהגים להזניח ולשכוח, פעמים רבות נוצרת ירידה באיכות הראייה כתוצאה מהתנהלות לקויה בחיי היום-יום כמו הסתכלות ממושכת במסך המחשב, קריאת טקסטים מרוחקים ואפילו מעבר לא זהיר מחושך לאור.
פורום עדשות מגע ומשקפיים מציע מענה מקצועי של מומחית קלינית לשאלותיכם בנושא, למצמידי העדשות, למרכיבי המשקפיים ולמי שמעוניין לדעת עוד בנושא. מי יכול להרכיב עדשות מגע? האם ניתן להרכיב עדשות מגע גם בלילה? האם עדיף להרכיב משקפיים או עדשות? ועוד..

היכנסו עכשיו והתייעצו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...
לצפיה ב-'זוכים בכרטיסים למותק של פסטיבל'
זוכים בכרטיסים למותק של פסטיבל|!|
10/11/2014 | 12:16
10
|omg|המופעים לילדים בחופשת החנוכה מתקרבים בצעדי ענק ולכם גולשי |תפוז| יש אפשרות לזכות בכרטיס זוגי למופע הופ! מותק של פסטיבל בממלכת הקרח.
היכנסו כבר עכשיו לפורום הורים לפעוטות, הגיבו להודעת התחרות עם תמונות, סיפורים או ציורים שלכם ושל ילדכם הקשורים לחורף, ספרו את הסיפור שמאחורי התמונה ואולי תוכלו לזכות בכרטיס זוגי|!|

לפרטים נוספים והשתתפות:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?for...
לצפיה ב-' נפתח פורום ספורט אתגרי '
|*| נפתח פורום ספורט אתגרי |*|
09/11/2014 | 11:59
9
|שמאל|אם אתם חולים על באנג'י, צניחה חופשית וצלילה. טיול הוא לא טיול עבורכם בלי פעילות אקסטרים כלשהי. אז כנראה שהפורום הזה הוא בשבילכם!

אתם מוזמנים להיכנס כבר עכשיו לפורום ספורט אתגרי|!|
הפורום יכיל מידע, כתבות, טיפים ושיתוף חוויות לכל גולש המתעניין בספורט אקסטרים!

http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'קריאת השבוע - פרשת וירא'
קריאת השבוע - פרשת וירא
07/11/2014 | 09:28
12
לקדש את החול
 
וירא אליו ד' באלני ממרא והוא יושב פתח-האהל כחום היום. וישא את עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים עליו, וירא וירץ לקראתם מפתח האהל וישתחו ארצה. ויאמר אדנ"י אם-נא מצאתי חן בעיניך אל-נא תעבר מעל עבדך.
 
הפסוקים הפותחים את פרשתנו מבטאים את המרקם המסובך של היחסים בין אדם למקום ובין אדם לחברו ובתוך כך מלמדים אותנו על אחד הממדים החשובים ביותר של הזהות העברית כפי שהיא מתגלה דרך אישיותו של אברהם אבינו.
 
בראש ובראשונה, חשיבות המושג של הראיה. בזכות הסרת הקליפה של העורלה והשגת התמימות בעקבותה, כפי שאמר לו ד': "אני א-ל שד"י התהלך לפני והיה תמים", אברהם אבינו זוכה למעלה שבה ד' יכול להראות אליו. זו אחת הסגולות המיוחדות של האבות שאאע"ה פתח לה את הדרך: "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא-ל שד"י".
 
בזכות זה של "וירא אליו ד'" אברהם מגיע גם הוא למדרגה של הראיה. ובפסוקים אלה מוצאים אנו את היסוד של מצות הראיה: "שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ד' אלקיך" ואמרו "כפי שבא לראות הוא בא להראות". נתאר את המצב בפשטותו: קיימים בין אברהם אבינו ובין הקב"ה יחסים מיוחדים. נכרתה ביניהם ברית. ועתה, כפי שפירש רש"י, הקב"ה בא לבקר את החולה. עוד גילוי של מידת החסד. בו בזמן שהקב"ה שואל בשלומו, מבחין אאע"ה בשלשה עוברי דרך העומדים במרחק מה כמי שאינו רוצה להפריע אבל בכל זאת זקוק למשהו "כחום היום". 

ונשאלת השאלה: מה עכשיו חשוב יותר? הרי אני מקבל פני שכינה, חי אחת החוויות הנשגבות ביותר בחיים הרוחניים ופתאום מופיעים אורחים לא צפויים השוברים לי את ההתבוננות הנפלאה הזאת ומורידים אותי חזרה לארציות הגשמית הבלתי נסבלת עם צרכיה הקטנוניים כמו אכילה ושתייה. והלא ביום כיפור הננו מתעלים למדרגת המלאכים ולכן אין אנו אוכלים ושותים לענות את נפשותינו בתור ילודי אישה ובתוך כך דווקא להתעלות על בחינת הגוף הנבזה והמכוער אל מדרגת הנשמה אשר עליה נאמר: "הנשמה שנתת בי טהורה היא". אלא שהם הם הדברים: ההפרדה הזאת בין גוף לנשמה ומתן העליונות לנשמה ולרוחניות אינם שייכים להשקפתה של התורה. להפך, התורה באה ללמדנו על הצורך לאחד את המדרגות השונות של המציאות. הרי שמה שאנו אומרים לגבי הנשמה אמת הוא קודם כל לגבי הגוף: אתה בראתה - אבל אתה גם בראת את הגוף. אתה יצרתה - אבל אתה גם יצרת את הגוף. 

הגוף והנשמה מהווים יחד את ישותו של האדם כנפש חיה, אבל צריך שכבר יהיה מישהו שבו תינתן הנשמה. לכן השאלה ששאלנו אינה כלל שאלה. כי אין כאן חשוב יותר וחשוב פחות. השאלה היא אחרת לגמרי: איזו היא ההתנהגות שבה אני יכול לעסוק בגשמיות ושהעסק הזה בגשמיות יהיה הוא בעצמו רוחניות גמורה? או במילים אחרות: איך אני יכול להיות מחובר לד' ולזולת בלי שהאחד יפריע לשני בעוד שנראה שהיחס עם הקב"ה דורש אקסקלוסיביות?
 
מתגלה פה שכשאברהם נפגש עם שלושת האנשים הוא מזהה פני שכינה בבחינת מה שיאמר לגבי יעקב  "והנה ד' ניצב עליו". שדרך הופעת פני אדם הנושאים את הצלם האלקי מתגלה נוכחותה של השכינה. קבלת אורחים היא היא קבלת פני שכינה. אבל בתנאי אחד: שקבלת האורחים לא תהיה אמצעי לקבלת פני שכינה. אילו היה כך, קבלת האורחים לא הייתה באמת קבלת אורחים אלא סתם משחק שבו לא הייתה באמת שום חשיבות באנשים עצמם. ובודאי שלא הייתה גם כל אפשרות לשתף את הקב"ה במצב מזויף שכזה. 

אמנם, כשקבלת האורחים הנה מטרה בפני עצמה, היא היעד הסופי הבלתי תלוי בדבר בעולם, כי אז מתגלה ששכינה ביניהם. לכן המילה "וירא" מופיעה פעמים בפסוק. הראיה הראשונה מגלה שלושה אנשים והראיה השניה מגלה שד' עימהם. רק שלא מדובר כאן בשתי ראיות בזו אחר זו, אלא בגילוי של שתי בחינות כרוכות ביחד באותה ראיה. זהו תוקפו של פרש"י על הפסוק "ויאמר אדנ"י אם-נא מצאתי חן בעיניך אל-נא תעבר מעל עבדך": "לגדול שבהם אמר" ... ובלשון זה הוא חול; ד"א קדש והיה אומר לקב"ה להמתין לו. זאת אומרת איך אנו יכולים לפשר בין קודש וחול בעולמנו בלי ליצור מציאות של שתי רשויות חלילה. 

והתשובה: ביצירת מציאות כזאת שאי אפשר להבחין בה לכתחילה בין קודש לחול. ודבר זה אפשרי כשההתנהגות מקדשת את החול כי אז שניהם קיימים ולא כשמחללים את הקודש כי אז ברור שזה בבחינת "אשכל גם שניכם יום אחד", והיא בחינת קודש הקדשים. ומה שהפרשה מגלה לנו במפתיע הוא שההתנהגות הזאת היא חולין בחיצוניותה וקודש בפנימיותה. במילת "אדנ"י" רק הניקוד בקמץ במקום פתח מודיע שאנו קובעים שהוא קדוש. בכתיבה ללא ניקוד ובדיבור אי אפשר להבחין (לא נתייחס פה לעניין של ההברה האשכנזית או התימנית שיש בהן מן הגילוי של אותה הפנימיות). 

וזהו גם הסוד של ההשגחה העליונה היינו הדרך בה הקב"ה מתגלה בהסתוריה דרך המאורעות של המציאות הכי ממשית. מכאן הקושי והסכנה לא לראות ולהבחין בו בשוב ד' ציון  ועל זה אנו מתפללים לראות כשזה קורה: ותחזינה עינינו בשובך לציון. 
 
שבת שלום
לצפיה ב-'נפתח פורום ברית מילה'
|*|נפתח פורום ברית מילה|*|
04/11/2014 | 11:57
18
|מוצץ|ברית מילה היא המצווה הראשונה שנצטווה אברהם אבינו, ועליה נאמר במקורות כי היא גדולה משאר מצווה עשה. במצווה זו נותן היהודי בבשרו אות לקשר עם בורא עולם.
ברית המילה היא סמל יהודי מובהק, ולכן רוב מוחלט של היהודים מכל הגוונים מלים את בניהם.

עם זאת, להורים רבים מדובר באירוע רגיש ולא קל. בזמן שהציבור חוגג, התינוק כואב ומדמם.
פתחנו את פורום ברית מילה בכדי לנסות ככל האפשר לתת מקום, ואולי גם מענה, לשאלות של הורים בעניין ברית המילה ? המעשה עצמו, הטקס שסביבו, שאלות הלכתיות, התלבטויות, חששות וכל דבר שיושב לכם על הלב.

|קדימה|מוזמנים להיכנס כבר עכשיו:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'נפתח פורום בירוקרטיה'
|*|נפתח פורום בירוקרטיה|*|
02/11/2014 | 14:30
7
|שמאל|אין דבר יותר מעצבן ומתיש מבירוקרטיה, ההמתנה הארוכה בתור, הפקידה הלא סבלנית שמסבירה לכם בסופו של דבר שצריך למלא טופס כזה ואחר.
לבסוף אתם מוצאים את עצמכם מטורטרים בכל משרד אפשרי וממתינים שעות רק בשביל לקבל את מה שמגיע לכם.

פורום בירוקרטיה יעזור לכם גולשי |תפוז| להתגבר על הבירוקרטיות המתישות,  תוכלו לשתף את הסיפורים שלכם ולתת טיפים לגולשים אחרים כיצד משיגים את מה שרוצים ביעילות ומהירות.
אם אתם מרגישים שקיבלתם שירות גרוע, שנעשה לכם עוול, שטרטרו אתכם, שלא התייחסו לפניות שלכם - היכנסו לפורום בירוקרטיה.

http://www.tapuz.co.il/Forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'קריאת השבוע - פרשת לך לך'
קריאת השבוע - פרשת לך לך
31/10/2014 | 10:01
18

תחילת התיקון של ההתחלות הכושלות
פרשתנו מהווה את תחילת הסיפור התורני בקשר לגדולת אברהם אבינו. כל מה שקרה בילדותו ואפילו בבגרותו נשאר בבחינת תורה שבעל פה. הכרת אברהם את בוראו, המאבק נגד העבודה זרה, העימות עם נמרוד ותרבות בבל הראשונה, כל זה אינו מופיע בתורה. אברהם שהופיע על הבמה לראשונה בסוף הפרשה הקודמת המציגה בפנינו את משפחת תרח, מתחיל במסעו התורני המפורש בגיל שבעים וחמש. רבותינו יסבירו לנו מאוחר יותר שאירוע זה או אחר המסופר בהמשך אירע לאמיתו של דבר בעבר ושהסיפור אינו כרונולוגי. אבל על פי פשוטם של הדברים, אנו לומדים על פי סדר המשמעות ולא על פי סדר המאורע כי ישנו מאורע שמשמעותו האמיתית מתגלה לנו רק כעבור זמן ואז נדמה כאילו חווינו את אותו מאורע פעמים, פעם בזמנו ופעם בהתגלות משמעותו, בחינת בימים ההם בזמן הזה.
פעמים בפרשתנו מדגישה התורה שאברהם אבינו "קרא בשם ד'". בפעם הראשונה היה זה כאשר הגיע אברהם אבינו לארץ כנען: "וַיַּעֲבר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ". בפעם השניה, הרי זה כשחוזר אברהם מארץ מצרים, הולך למסעיו, היינו שהוא חוזר לפי המסלול שבו הוא ירד ולא בדרך אחרת, והוא מגיע אז חזרה לבית-אל, למקום "אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלה בַּתְּחִלָּה בֵּין בֵּית אֵל וּבֵין הָעָי, אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁם בָּרִאשׁנָה וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם ד'":
על סוף פסוק זה ישנן שתי פרשנויות. הראשונה אומרת שכל זה תאור מה שקרה בעבר. אברהם הגיע לבית-אל, הוא בנה מזבח וקרא שם - היינו אז - בשם ד'. הפרשנות השניה מסבירה: בדרכו חזרה מגלות מצרים, היה יכול אברהם לבנות מזבח מיד כשהגיע לארץ ישראל הנקראת עדיין ארץ כנען מטעמים ידועים, ולקרוא שוב בשם ד'. אבל הוא הולך כל הדרך חזרה לבית-אל ורק שם הוא קורא: "וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם ד'".
עלינו להבין מה טיבה של קריאה זו, למה בכניסה לארץ בראשונה ובשניה ולמה דוקא בבית-אל?
עלינו לזכור כי בפסוק הבשורה לאברהם לא מוזכר כלל יעד המסע. נכון שבסוף פרשת נח יוצא תרח מאור כשדים ללכת ארצה כנען. אנחנו יודעים את המשך הסיפור, לכן ברור לנו למה יצא תרח ללכת ארצה כנען ולמה זה היעד שיבחר בו אברהם. אבל האמת היא שאין שום רמז ברור בתורה שיודיע על כך מראש. אט-אט, מגלה לנו התורה במה מדובר. קודם כל שאחרי קריאת הלך-לך, "וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבאוּ אַרְצָה כְּנָעַן". הפעם זה לא נפסק באמצע הדרך. זהו אחד המאפיינים של אברהם שעלינו ללמוד: הוא מסיים את מה שהוא מתחיל. עד עתה, ציינה התורה כמה התחלות: 
"וּלְשֵׁת גַּם הוּא יֻלַּד בֵּן וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אֱנוֹשׁ אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם ד'".  ואמרו חז"ל אז הוחל לשון חולין וחילול שהיה זה התחלת העבודה זרה בעולם.
"וַיְהִי כִּי הֵחֵל הָאָדָם לָרֹב עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּבָנוֹת יֻלְּדוּ לָהֶם": וכל לשון ויהי לשון צער הוא, ומה ענינו של צער זה? בתרבויות מסוימות היו אומרים שזה על כך שבנות יולדו להם. אבל האמת היא אחרת. בברכתו של האדם נאמר "פרו ורבו". המשימה היא קודם ליצור את הפרי ואחר כך להרבות. אבל האדם הפך את הסדר. הוא החל לרוב. וההמשך ידוע: הוא מוביל למבול. "פרו", זה עולם האיכות והערכים. "רבו", זה עולם הכמות וההנאות הגשמיות. כשהערכים מוצמדים למציאות הגשמית, אז לסופו של דבר כל ערך שאינו מסכים עם דרישת ההנאות ייפסל. האנוכיות גוברת ואחריה האלימות.
"וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם". גם התחלה זו דורשים חז"ל בלשון חולין. אין מקדשין  אלא ביין. אבל נח מחטיא את המטרה. הדת עולה לו לראש. הוא משתכר מיין נסיכו. גם על בני אהרון ייאמר ששתויי יין נכנסו למשכן.
אבל אברהם יצא ללכת ארצה כנען ויבאו ארצה כנען. ואברהם קורא שם בשם ד'. הוא אינו מתחיל לקרוא. הוא קורא ממש, באמת. לא תחילת השם אלא השם כולו. בכך מהווה אברהם תחילת התיקון של ההתחלות הכושלות אשר מטרתן לבנות את בית-אל, להפוך את העולם להיות בית השם, ולהחזיר את הארץ מהיותה ארץ כנען אשר עבד עבדים יהיה לאחיו, להיות ארץ בני אברהם, ארץ העברים. 
שבת שלום
 
לצפיה ב-'מתלבט אם להתחסן? יש לך שאלות בנושא?'
מתלבט אם להתחסן? יש לך שאלות בנושא?
30/10/2014 | 12:34
14
עם בוא החורף, מחלת השפעת מאיימת על כולנו.

מתלבטים אם להתחסן? יש לכם שאלות בנושא? אתם מוזמנים לאירוח מיוחד בנושא :-)


היום בין השעות 16:00-18:00 נארח את ד"ר ליזה רובין מטעם משרד הבריאות שתענה על כל שאלותיכם בנושא.

מוזמנים |@|
לצפיה ב-' סידרנו לך 1,000 ש"ח לשופינג'
|שף| סידרנו לך 1,000 ש"ח לשופינג
27/10/2014 | 13:11
15
|!| ככה פשוט...


תשתפו אותנו בטיפ שלכם לחיים קלים במטבח ואולי תזכו ב - 1,000 ש"ח לקניית דברים טובים למטבח


http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?for...


לצפיה ב-'נפתח פורום עגלות לתינוק'
|*|נפתח פורום עגלות לתינוק|*|
26/10/2014 | 10:41
11
|@|הילד או הילדים הראשונים שלכם גדלים ברגעים אלו ממש בבטן? עליכם להיות ערוכים בהתאם לקראת הגעתם!
חדש בתפוז ? פורום עגלות לתינוק. פורום זה מיועד עבור הורים, משפחה ועוד העומדים לקראת רכישת עגלת תינוק.

המגוון רחב מאוד וקשה להחליט מהי העגלה עבורכם. איך יודעים מה ההבדלים בין העגלות? האם עדיף להזמין מחו"ל? מהי העגלה שתענה לכם על הצרכים?
כל המידע במקום אחד! היכנסו עכשיו לפורום להתייעץ ולייעץ בנושא:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...

לצפיה ב-'קריאת השבוע - פרשת נח'
קריאת השבוע - פרשת נח
24/10/2014 | 09:29
12

לא תמחקו אותנו!

פירוט התולדות של נח ושלושת בניו מופיע בתורה כרשימה יבשה של רשם האוכלוסין. יש ברשימה זו שני יוצאים מן הכלל (במובן המקורי והמדויק של הביטוי דהיינו שהם תוצאה וייצוג של הכללים שאליהם הם משתייכים): הרי הם נמרוד ופלג שהם בני אותו הדור, דור הפלגה, הראשון בשושלת של חם והשני בשושלת של שם.

כבר הסברנו בשנים הקודמות שייחוסו של אברהם (ואחריו כל עם ישראל) לעבר מבטא את עצם העובדה שהוא הדור האחרון השייך למימד האחדותי של האנושות. בתור שכזה, עם ישראל אינו כלל אחת מאומות העולם המופיעות דוקא מתוך התפלגות האנושות. הוא אינו אחת משבעים האומות והוא יופיע על במת ההסתוריה רק כמה דורות מאוחר יותר, כהצלחת התהליך של השימור של הבחינה האחדותית הזו והרחבת נושאי כליו עד כדי הממדים של עם שלם. תהליך שימור זה הנקרא דרך ארץ האבות הוא תנאי מקדים לאפשרות קבלת התורה.

ממול ניצבת הציביליזציה נוסח נמרוד. שמו מעיד עליו: הוא כולו מרד. גבורתו בעיני הבריות היא בכך שהוא מעיז לקום כדי למרוד בריבונו של עולם. הוא מקים חברה שהיא ליכוד של אינטרסים מפורדים ומנוגדים במטרה אחת שהיא להחליף את ה"למען שמו באהבה" ב"לעשות לנו שם". 

שתי הדמויות של אברהם ונמרוד מוצבות זו מול זו במדרשים. אברהם ומשפחתו הם ניצולי השואה של אותה התקופה אשר בה העברים הושלכו אל תוך כבשני האש של נמרוד.

לאמיתו של דבר, ההבדל בין אברהם ונמרוד אינו כלל בכך שזה מורד וזה מציית. אברהם אבינו הוא לא סתם צייתן; הוא יודע גם ללחום, להתנגד, להתווכח עם ריבונו של עולם. אכן שניהם הינם מורדים; ההבדל ביניהם הוא נגד מה הם מורדים.

נמרוד מסתכל על גופותיהם של מתי המבול וזה מביאו למרוד בהקב"ה שהביא את המבול על האנושות.
אברהם מסתכל על גופותיהם של מתי המבול וזה מביא אותו למרוד ברוע שגרם למחייתו של דור המבול. זה ישתמש ברגשות ובכאב של בני דורו כדי לבסס באופן דמגוגי את שלטונו האימפריאליסטי בהדגישו את גודל האסון והצורך ללחום נגד מי שחולל אותו; וזה ידגיש את גודל מידת טובו של הקב"ה, שהרי עצם העובדה שהננו פה ויכולים למרוד בו נובע מכך שאותנו הוא דווקא הציל. והמרד הזה הוא כפיית טובה (ראה רש"י על פסוק "וירד ד' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם" – בראשית יא ה).

המרד של אברהם יוליד גם אצל בניו את התכונה של "עם קשה עורף". הוא איננו נכנע בקלות, אין זה מטבעו להיות צייתן. אבל זה גם מה שמביא אותו לכחש בעבודה זרה. והכחשה זו היא אשר מעמידה את אברהם בסכנה בפני נמרוד לפי המדרש המפורסם המספר איך אברהם כילד, שבר את הפסלים בחנותו של אביו. מי שיודע לעשות פסל וכל תמונה של אלהים אחרים הוא בעצם מי שיודע לתת צורה במציאות של העולם הגשמי לאידאות ולאמונות של בני גילו. יש לו מבחינה זו מעמד של כהן דת. אברהם גדל באוירה זו של המאמץ לתת מציאות ריאלית לאידאות המופשטות. המדרש מביא אותנו להבין שאמונתו של אברהם באחדות הבורא אינה תוצאה של איחוד פילוסופי של הדמויות האלהיות הנפרדות והמרובות המייצגות כל אחת פן מסויים של מידות האלוה. כדי להגיע לאותה בחינה של אמונה חייבים להפוך להיות אתאיסתים כלפי האלוהים האחרים וזאת במיוחד בגלל שהאמונה בעבודה זרה היא בראש ובראשונה אמונה דתית מטפיזית (אפילו כשהיא פושטת את הצורה הדתית המסורתית ולובשת את הצורה של האידאולוגיות המודרניות למיניהן ועל מיתוסיהן) בעוד שהאמונה באלוקי אברהם היא בראש ובראשונה אמונה בכך שהישועה נקנית על ידי המאמץ המוסרי של האדם. בין שתי תפיסות אלו אין גשר ומעבר. ה"דתיות" אינה כלל אחידה בתוכנה ורק משתנה בתופעותיה החיצוניות – או ליתר דיוק זה ההבדל בין אמונת ישראל וכל הדתות האחרות כולל אף אלו אשר אמורות להיות מושפעות ע"י התנ"ך. לכן אמונתו של אברהם הנה עילה למלחמה ללא פשרה נגד נמרוד וכל מה שהוא מייצג ומסיבה זו נמרוד ואביזרייהו נלחמים נגד ישראל ורוצים להשמידו וכפי שאמר דוד המלך נעים זמירות ישראל: "למה רגשו גויים ולאומים יהגו ריק. יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו-יחד – על ד' ועל משיחו".

לכן, אע"פ שאנחנו בני אברהם יצחק ויעקב ומתפללים לאלקינו ואלקי אבותינו, אלקי אברהם, אלקי יצחק ואלקי יעקב, אנו חותמים מגן אברהם. למגן הזה אנו זקוקים כאשר אנו מתמודדים עם המזימה הנמרודית למחוק אותנו מעל פני האדמה. אמונתו של אברהם היא שכנגד כל הסיכויים הבטחתו של ד' תתקיים וזרעו יירש ארץ. 

שבת שלום וחודש טוב
 
לצפיה ב-'מיני עסק'
מיני עסק
22/10/2014 | 16:56
35
ב"ה
 
שלום לכולם!!
אנחנו גרים במושב מרוחק מהעיר וממה שהיא מכילה 
ורוצים  למצוא מקור הכנסה נוספת, חשבנו למכור משהו מהבית
והשאלה אליכם היא- מה?.......
ניסינו לחפש כל מיני רעיונות ואפילו עלו כמה אבל אין לנו מושג איך יוזמים אותם,
איך מגיעים לסוכני המכירות ולחברות...
 
כמה פרטים לפני שאתם עונים בהמוניכם
. האוכלוסיה פה לא גדולה, כך שזה חייב להיות משהו שישמש את כולם כדי שיהיה שווה.. ז"א אי אפשר למכור לדוג' חפצי אומנות שמענינים אחוז קטן
לא רוצים לקחת סיכונים של השקעה גדולה, אלא לנסות, אפילו בקטן וללכת על בטוח...
יש פה סופר.. (א"א לפתוח עוד אחד מקום כזה קטן =)
צריך לקחת בחשבון את כל ה"יבוא" של הסחורה, כנראה מהעיר, כנראה ברכב, ומסתבר שגדול
אין לנו רכב =)
אודה כם מאוד אם תעזרו לנו....
המשך יום טוב....
 
לצפיה ב-' נפתח פורום קצת אחרת '
|*| נפתח פורום קצת אחרת |*|
22/10/2014 | 11:22
26
מי מאיתנו לא מרגיש שונה לפעמים? או מוזר? שקשה לנו להשתלב בחברה.
פורום קצת אחרת נועד לאנשים שמרגישים קצת שונים וחריגים בחברה ורוצים להכיר אנשים שמרגישים כמוהם.

אתם מוזמנים להיכנס כבר עכשיו ולייעץ ולהתייעץ, לחבק ולנחם, לשתף בחוויות טובות ובחוויות לא טובות, לחלוק רגשות ופשוט לדבר.
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'נפתח פורום תוכנית לידה'
|*|נפתח פורום תוכנית לידה|*|
19/10/2014 | 11:56
8
|@|לקראת לידה? כנראה שחששות ומחשבות לא מפסיקות ללוות אותך. בואי להתייעץ עם מיילדת מקצועית בעלת ניסיון רב בתחום שתשמח לענות לך על כל שאלה.
הפורום ילווה אותך ברגעי השיא ? לקראת הלידה, במהלכה ובימים הלא פשוטים שאחריה.
זה הזמן והמקום לחלוק עם אחרות את השאלות הקשות שעולות בך ? האם הבעל צריך להיות נוכח בחדר הלידה? מה עושים אם לא מתחברים למיילדת? איך מתמודדים ביום שאחרי? ועוד...

מחכים לך עכשיו עם כל התשובות, בפורום תוכנית לידה:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?f...
לצפיה ב-'קריאת השבוע - פרשת בראשית'
קריאת השבוע - פרשת בראשית
17/10/2014 | 08:38
7
עץ הדעת טוב ורע

וַיִּטַּע יְיָ אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר: וַיַּצְמַח יְיָ אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע: [...] וַיִּקַּח יְיָ אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ: וַיְצַו יְיָ אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל: וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת: בראשית ב', ח-ט, טו-יז

כאשר אנו מתבוננים בפרשיית עץ הדעת, קושיות רבות עולות וצפות. אנו הרי רגילים לראות את הקב"ה כאל טוב ומטיב שלא בא בטרוניא עם בריאותיו, וכבר עם תחילת סיפורי התורה נראה כי יש לנו בעיה עם תפישה זו. שהרי לכאורה בריאתו של עץ הדעת באה במטרה אחת ויחידה: להכשיל את האדם. שהרי לכאורה, מכל עצי הגן מותר לאכול חוץ מעץ זה, וזאת ללא כל סיבה מובנת. שהרי אם עץ זה הינו מסוכן (כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת) למה לברוא אותו ולאסור אכילתו?

יש מי שפירשו שהקב"ה רצה לבחון את האדם, אם יציית למצוותיו אם לא. אלא שכבר פירשו רבותינו על עניין העקדה שהקב"ה ידע שאברהם יעמוד בנסיון ושהפרשה מיועדת להודיע צדקתו לבני אדם. אם כן הוא גם ידע שהאדם הראשון ייכשל ובהתאם לפרשנות על אברהם האם היתה הכוונה להודיע חסרונו לבני אדם? סוף סוף זו הפרשנות הנוצרית.

אולם תודעה זו שעלולה להתפתח בעקבות עיון שטחי בעניין עץ הדעת הינה טעות מיסודה. וכדי להבין עד כמה טעותנו יסודית, עלינו לחזור ולקרא את פשט הפסוקים, ככתבם מבלי להשליך עליהם תכנים תרבותיים או דתיים כל שהם.

"וַיְצַו יְיָ אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר" כאן מתחיל הציווי. ותוכן הציווי הינו "מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל". אין זה סתם נתינת רשות, שהרי כבר נאמר להם קודם (בראשית א', כט): "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה." הביטוי "אכל תאכל" כפי שמדגישה התורה במקומות אחרים "עזב תעזב" או "הוכח תוכיח". ישנה מצווה על האדם (ולא רשות) לאכול ולחזור ולאכול מכל עצי הגן. ראוי לשים לב כי גם בפסוק בבראשית א, כט כתוב "כל עץ אשר בו פרי עץ זורע זרע" ללא שום הגבלה.

אם כן, כשהפסוק הבא נראה כבא לאסור אכילת עץ הדעת "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ" הרינו עומדים כביכול בפני סתירה פנימית שמצד אחד אי אפשר לאכל מכל עץ הגן מבלי לאכול מעץ הדעת ומצד שני נראה אסור לאכול מאותו העץ ולא ניתן לקיים את שני הציוויים הללו בו זמנית. ואם יעלה על דעת מי שהוא שהציווי לאכול מכל עצי הגן לא כולל את עץ הדעת, הרי שהתורה מדגישה לנו שאין הדבר כן, באמרה לאדם "מכל עץ הגן", ולא "מעצי הגן", והרי יודעים אנו כי התורה חסכנית היא במילים, ואם הוסיפה התורה מילים, יש לכך משמעות.

ולכן, בכדי להבין מה היה באמת הציווי על האדם בעניין עץ הדעת, צריכים אנו להתקדם לסופו של הסיפור, עת מגרש האלקים את האדם מגן העדן, בנימוק: "פן ישלח ידו ולקח ואכל מעץ החיים ואכל וחי לעולם". כלומר, החשש הוא שאם כעת לאחר שכבר אכל מעץ. הדעת, יאכל האדם מעץ החיים, הרי שימשיך ויחיה לעולם ולא יתקיים בו עניין ה"מות תמות" שבא בעקבות אכילת עץ הדעת. אם כן, אם לכתחילה היה אוכל האדם מעץ החיים (דבר שלא רק שהיה מותר לאדם, אלא אף היה מצווה), הרי שעל אחת כמה וכמה שהיה חי לעולם, ואזי יכל לשלוח ידו ולאכול מעץ הדעת בלי שום חשש, שהרי כבר מתקיים בו "וחי לעולם", ואם כן לא יכול להתקיים בו "מות תמות". 

ברור אם כן שפירוש סוף הפסוק "כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" אינו בגדר נתינת טעם או הזהרה בעלמא אלא קביעת סדר באכילת הפירות. אין לאדם לאכל מעץ הדעת כל עוד אותה אכילה מלווה בסכנה של בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת. זאת אומרת שעליך לאכול קודם מעץ החיים ורק אחר כך מעץ הדעת.
מהותית מה פירוש הדברים?

ישנם בעולם המציאות שלנו, דברים המעורבים מטוב ומרע. זו הסיבה לכך שעץ הדעת לא נקרא "עץ הדעת את הטוב ואת הרע", אלא "עץ הדעת טוב ורע". כיון שהכוונה בכך לדבר המחבר בין הטוב לבין הרע, שנמצאים בו יחד בערבוביא. דעת מלשון חיבור וקישור כמו "והאדם ידע את חוה אשתו" (ועץ מלשון עצה - על אף דברי האבן עזרא). כאשר האדם נתקל קיומית במציאות כזו שהיא גם טוב וגם רע בו זמנית ואין לו קריטריון של הבחנה, אזי יש בכך סכנה קיומית והדבר מרעיל את נפשו של האדם. דוגמה לדבר מורכב שכזה הינו הספק. מהותו של הספק הוא דוקא חבור כזה בין טוב ורע או אמת ושקר וכד' ועל זה אמרו חז"ל עשה לך רב והסתלק מן הספק, שהרי הרב במצב זה ממלא את תפקידו של עץ החיים.

לפיכך האזהרה והציווי לאדם היא שהוא צריך קודם כל להתנסות בקריטריון שיאפשר לו להבדיל בין טוב ורע, וזהו הקריטריון של החיים, לדעת איפה נמצאת הדינאמיקה והעצמה של החיים איפה החיות.(="ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע ובחרת בחיים").

מכאן יכולים אנו לראות שערמת הנחש היתה דווקא בכך שהוא חיפש את אותה הנקודה שהיא היעוד של האדם, להיות זה שיהיה מסוגל להבחין ולעשות את הבירור בין הטוב לרע. עורמתו היתה אם כן להכשיל את האדם ע"י כך שגילה לו את האמת לגבי אותו העץ (הוא פיתה אותו דוקא מבחינת הדבר שהוא ייעודו). רק שמבחינת התכנית האלקית היה האדם חייב להתחיל דווקא מעץ החיים, שישמש לו כקריטריון להבין ולהפריד בין הטוב לרע המשמשים יחדיו בערבוביא, ולכן אומרת לנו התורה "עץ החיים בתוך הגן" דבר המדגיש את מרכזיותו ושמשם הוא צריך להתחיל. האדם היה צריך להשתמש בקריטריון האלקי ולא לקחת על עצמו להיות המחליט מה הקריטריון.

הנה עוד נקודה שנראית חשובה להבנת הענין: אין משמעות לנתינת ציווי כל שהוא למי שאין לו תודעת טוב ורע לפחות מינימלית, זאת אומרת שיהיה מסוגל להבין שבקיימו את המצוה הוא עושה מעשה טוב ובעברו עליה הוא עושה מעשה רע. התורה מדגישה שהאדם היה בעל שכל רחב שהרי (בראשית ב, כ) "וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה".
 
עצם העובדה שהתורה מתארת לנו את הענין בלשון "אכילה" חשוב כשהוא לעצמו, שהרי פעולת האכילה היא הכנסתו פנימה של גבר שהיה בחוץ, פירוקו לגורמים ע"י השינים ופליטה ראשונית החוצה של דברים בלתי ראויים לאכילה כגון עצמות וקליפות קשות. העברת השאר למערכת העיכול שתשאב לעצמה אחרי תמורות למיניהן את הגורמים הראויים להקלט ודחייתם החוצה של אותם החומרים שאינם מועילים ולהיפך אף עלולים להזיק. והנה, בהתאם להתפתחות גופו של האדם, מאכלים מסויימים שיהיו חיוניים בעתיד הינם בבחינת רעל כשמערכת העיכול אינה מוכנה עדין לתפקד כראוי. והדבר נכון לגבי כל המערכות מהן בנוי האדם, הן גשמיות, הן רגשיות, הן שכליות, שכולן מתפקדות כדוגמת מנגנון האכילה.

שבת שלום
 
לצפיה ב-'קריאת השבוע - שמחת תורה וזאת הברכה'
קריאת השבוע - שמחת תורה וזאת הברכה
15/10/2014 | 12:27
11
יהיו הדברים לרפואת אימי מורתי מרת חיה רות בת דינה ולרפואת יוסף בן אהובה מחבובה!

שמחת תורה בסיום התורה ובהתחלתה

פרשת וזאת הברכה מיוחדת בכך שהיא אינה שייכת למחזור שבתות השנה אלא דוקא לשמחתה של התורה. שמחה זו שייכת לגילוי של "וזאת הברכה" דוקא, שאין זאת אלא תורה, וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל ומתגלה הבחינה של התורה כברכה. עיקר דיבורה של התורה מאז הופעת האדם בעולם נמצא בין הברכה המקורית: "ויברך אותם אלקים ויאמר להם אלקים פרו ורבו, מלאו את הארץ וכבשוה" לבין הברכה שבפרשתנו, לומר לך כי תולדות ההיסטוריה האנושית, על אף הקשיים הנוראים המלווים אותה, הנה מבורכת. יש בכך הוכחה נוספת לאופטימיות היסודית של השקפת עולמה של התורה, לעומת הפסימיות המאפיינת את רוב הדתות למיניהן.   

אנחנו קוראים את הפרשה הזאת אחרי הימים הנוראים, שהם ימי דין, והושענה רבא שהוא סיום ימים אלו, ימי בקשת הסליחה והכפרה (ולא כפי שרבים חושבים שסיום הימים הנוראים הוא ביום הכיפורים; אלא לאחר ההתעלות הגדולה של התעלות הנפש ביוה"כ, מגיע חג הסוכות וסיומו בהושענא רבא שהוא הירידה חזרה מההר והשילוב של הרוח והחומר כקודש הקדשים. כי הנסיון האמיתי של האדם הוא ביציאתו מיוה"כ ובכניסתו לסוכה; כפי שהיה כתוב בכניסת ישיבת חכמי לובלין לכו בנים שמעו לי יראת ד' אלמדכם – שהנסייון הגדול הוא לא בישיבתנו בביה"כ ובבהמ"ד אלא ביציאתנו לחיים). שמחת התורה שייכת דווקא לתורה הניתנת ביום כיפור, היינו אחרי החטא והסליחה, דבר המורה שאף על פי שהאדם עלול לחטוא, יש לזה תקנה הודות לתשובה. (זאת בתנאי שהאדם כנה ואינו פועל בעורמת הנחש, בחינה אחטא ואשוב). למחרת הושענה רבא איש מאתנו אינו יודע מה יעלה בגורלו האישי. אבל כולנו בטוחים בכך דכל מאן דעביד רחמנא לטב עביד ואם הגזירה עצמה צריכה להתקיים למרק חטאים ולהביא לתיקון מלא, בכל זאת הועבר רוע הגזירה ונשאר אך ורק הטוב שבה. מרן הרב קוק זצ"ל הסביר פעם את תוקף מידת הדין כדבר הנותן לנו את הגבורה לעמוד במבחן של המשימה המוטלת עלנו, ומתוך כך היינו מסוגלים משך דורי דורות וגם היום לקום בבוקר אחרי המאורעות של האינקוויזיציות והפוגרומים והפיגועים, לקום ולומר: אשרנו, מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו ומה יפה ירושתנו!  

ייתכן וזה שייך דווקא לייחודם של ישראל. כי לא רק יחידי סגולה היו מסוגלים לכך, לא אבירים ולא גיבורי כח, אלא "עמך", בעלי האמונה הפשוטה שהיא אמונה רמה, שכולם התעלו ביום יום גבוה גבוה, שכולם כאחד מנשרים קלו ומאריות גברו. וזאת מתוך התודעה העמוקה כי "בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו". זאת מנת חלקנו כי חלק ד' עמו יעקב חבל נחלתו. ייחודיות זו מתבטאת בכך ששמחת תורה היא (לכתחילה) בשמיני עצרת, היינו בגילוי הבחינה של ה"יחוד" בין הקב"ה וכנסת ישראל, כמו שהחתנים מתיחדים אחרי החופה (הסוכה). חג הסוכות כחג אוניברסלי שייך בדיעבד לכלל האנושיות אבל ייחודם של ישראל הוא לכתחילה – האנושות מכירה ב"אלוקי יעקב" וב"קדוש ישראל".

לכן הפסוקים האחרונים של התורה מדגישים דוקא את הבחינה של "היד החזקה והמורא הגדול" אשר עשה משה לעיני כל ישראל. ונסביר:
מוזכר קודם כל שכל האותות והמופתים היו שייכים לשליחותו של משה לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו (ולא נתעכב פה על הצורך במילת "כל" פעמים כאן ובכל ההמשך). זאת אומרת שבני ישראל כשלעצמם אינם זקוקים לאותות ולמופתים כי אמונתם שייכת לשורש נשמתם אלא אם כן נדבקה בהם הגלותיות שהיא דוקא ריחוק מן השורש.

שליחותו של משה רבנו אל ישראל היתה דוקא "לכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה לעיני כל ישראל"  (ה"כל" של ישראל כנגד ה"כל" של מצרים וארציותו).

היד החזקה היא בחינת קבלת התורה. משה קיבל תורה. אבל מבחינת ישראל זו מתנה, מתן תורה. וזאת הודות למשה. הוא הוריד לנו את התורה מן השמים, בחינת תורת משה עבדי. ומעתה, אנו יכולים להיות עמלים בתורה כדי לזכות בה, בחינת קנין תורה: ההפטרה של היום היא בספר יהושע, כיבוש הארץ, כמו שהפרק הששי של פרקי אבות  הוא נקרא  פרק קנין תורה בעוד שהפרק הראשון מתחיל במשה קיבל תורה.
המורא הגדול הם הנסים והגבורות שבמדבר שהם כדי להוציא את ישראל מהמצריות אחרי אשר הוצאו ממצרים.

לעיני כל ישראל זה שבירת הלוחות ("ואשברם לעיניכם") כדי להציל את ישראל ולגלות את בחינת החסד שבתורה (ועל כך מעיד הקב"ה יישר כחך ששיברת). 

ולכן כל פעם שאנו מתחילים מחדש את קריאת התורה מבראשית, זה מתוך האזכור הזה, כאילו כל הזמן הלוחות השניות הן מתלוות לשברי הלוחות ומתאחדות יחד להוליכנו מחיל אל חיל עד אין סוף.

חג שמח!
 

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

הודעות נבחרות

בעלי מקצוע

כהן, דקר, פקס וברוש - משרד עורכי דין
כהן, דקר, פקס, ברוש –

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ