לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
96479,647 עוקבים אודות עסקים

פורום קולנוע ישראלי וסרטי בורקס

הקולנוע הישראלי מראה פריחה של ממש בשנים האחרונות, עם סרטים כמו "בופור", "ואלס עם באשיר", "עג'מי" ואחרים, נראה שאנחנו בדרך הנכונה לכבוד והצלחה בינלאומיים. אך לא צריך לשכוח את הסרטים הישנים, כמו "סאלח שבתי", "מבצע יונתן", סדרת "אסקימו לימון", "אלכס חולה אהבה", "מבצע סבתא" ועוד רבים וטובים.
פורום זה בא להתדיין על הסרטים השונים, לתת מענה לשאלות העולות לגביהם ולהתעדכן בסרטים החדשים ודעות חברי הפורום עליהם.
הנכם מוזמנים להצטרף לדיונים ולשיחות.
באם זוהי הפעם הראשונה שלכם בפורום, נא קראו את תקנון הפורום והקפידו על כלליו.
שהות נעימה :-)

אודות הפורום קולנוע ישראלי וסרטי בורקס

הקולנוע הישראלי מראה פריחה של ממש בשנים האחרונות, עם סרטים כמו "בופור", "ואלס עם באשיר", "עג'מי" ואחרים, נראה שאנחנו בדרך הנכונה לכבוד והצלחה בינלאומיים. אך לא צריך לשכוח את הסרטים הישנים, כמו "סאלח שבתי", "מבצע יונתן", סדרת "אסקימו לימון", "אלכס חולה אהבה", "מבצע סבתא" ועוד רבים וטובים.
פורום זה בא להתדיין על הסרטים השונים, לתת מענה לשאלות העולות לגביהם ולהתעדכן בסרטים החדשים ודעות חברי הפורום עליהם.
הנכם מוזמנים להצטרף לדיונים ולשיחות.
באם זוהי הפעם הראשונה שלכם בפורום, נא קראו את תקנון הפורום והקפידו על כלליו.
שהות נעימה :-)

הרגישות החדשה

מאת: Tomer 123  פורסם: 16/08/2004  עדכון אחרון: 23/05/2005  
 
הרגישות החדשה היתה תנועה קולנועית שהתפתחה בישראל בסוף שנות ה 60, ושמה לה למטרה להשתחרר מהסרטים הציוניים וההירואים של שנות ה 50, ומסרטי הבורקס שהחלו לצמוח.

הסרט שמוגדר כסרט הראשון של התנועה, וגם כאחד הסרטים החשובים והמהפכניים של הקולנוע הישראלי, הוא "חור בלבנה", שביים אורי זוהר ב 1964, ויצא ב 1965.

עד סוף העשור נוצרו לא מעט סרטים שהשתייכו לתנועה החדשה, שכונתה "הרגישות החדשה", כמעט כולם נוצרו בתקציבים דלים והרחק מעיני הממסד. הם צולמו בלוקיישנים אמיתיים, ובחלקם השתמשו בשחקנים לא מקצועיים (חברים, בני משפחה, הבמאים וחברי צוות הפקה עצמם).

כמעט כל הסרטים היו כישלונות מסחריים, בייחוד בשנות ה 60. רק שניים, "מצור" ו"שלושה ימים וילד", זכו להצלחה. הביקורות, לעומת זאת, כמעט תמיד התלהבו.

סרטי שנות ה 60 של הרגישות החדשה התאפיינו במעקב אחרי צעירים החיים בתל אביב, ומתעסקים הרבה בחיי האהבה שלהם ובאירועי היומיום, מעט בעבודה ובכלל לא במצב הפוליטי, או בכלל בעובדה שהם ישראלים.

בשנות ה 70 החלו הסרטים לתפוס גוון חברתי ("לאן נעלם דניאל וקס"), פוליטי ("שלום, תפילת הדרך") וישראלי ("מציצים"). בסוף העשור החלה התנועה להתנדנד ולאבד שיווי משקל.
למרות שבשנות ה 80 נוצרו לא מעט סרטים שאפשר לשייך לרגישות החדשה, באותם ימים השתנתה המפה של הקולנוע הישראלי, ובאופן כללי אפשר לומר שהתנועה הפסיקה להתקיים איפשהו בסוף שנות ה 70.

במשך שנים היתה התעלמות מוחלטת מהרגישות החדשה, למרות העובדה שזאת תנועה שניסתה לשחרר את הקולנוע בארץ מהסרטים הציוניים והעממיים, לטובת קולנוע מודרניסטי ואירופאי. רבים טענו כי התנועה היתה מנותקת מההוויה הישראלית, וחלקם (חוקרי קולנוע כמו משה צימרמן ואלה שוחט) קטלו את התנועה לא פעם.
רק כיום ישנה איזו התעוררות, ואפילו נכתב ספר שמוקדש כולו לרגישות החדשה (שכתב אריאל שוויצר).
את השם, אגב, טבע ג´אד נאמן, אחד מהבמאים שהצמיחה התנועה.

הסרטים החשובים של התנועה היו:

חור בלבנה – הסרט המודרניסטי הראשון שנוצר בארץ. אורי זוהר ביים את הסרט ב 1964, בתוך קולנוע ציוני-הרואי וניצני סרטי הבורקס ("סאלח שבתי" יצא באותה שנה), ונכשל מסחרית, אבל עד היום הסרט עומד בזכות החדשנות והמהפכנות שלו.

שלושה ימים וילד – אורי זוהר מקבע את מעמדו כבמאי החשוב של התנועה, ומביים ב 1967 את הסרט עפ"י סיפור של א.ב. יהושע. הסרט מושפע מהגל החדש הצרפתי הרבה יותר מ"חור בלבנה", ואפילו זוכה בפסטיבל קאן (עודד קוטלר בפרס השחקן הראשי), מה שמביא לו הערכה רבה בישראל ואפילו מסייע לו להצליח בקופות.

לאט יותר – הסרט הקצר החשוב של התנועה. אברהם הפנר, בעבודת הבימוי הראשונה שלו, ביים סרט קצר ועדין, הכולל רק וויס-אובר של אישה זקנה, המהרהרת על ההזדקנות ועל עצמה.

מצור – ג´ילברטו טופאנו, במאי איטלקי, מביים בארץ סרט שמנסה לעסוק במלחמת ששת הימים מפן אחר (שלא כמו רוב הסרטים שנוצרו), ולספר סיפור על התמודדותה של אלמנת המלחמה עם הזיכרונות, עם משפחתה ועם חבריה של בעלה.

מקרה אישה – ז´אק קתמור, צייר, אמן ומנהיג חבורת שוליים תל אביבית בשם "העין השלישית", מחליט לעבור לבימוי סרטים. "מקרה אישה" הוא הפרויקט הקולנועי הגדול והחשוב ביותר של הקבוצה, ויותר מאשר שהוא סרט הוא יותר מיצג אומנותי העוסק באישה כדבר מופשט. סרט שהולך רחוק יותר אפילו מ"חור בלבנה", ומעז לשבור את גבולות הקולנוע העלילתי ה´רגיל´ באופן מאוד אמיץ.

לאן נעלם דניאל וקס – אחד הסרטים שמסמלים את המעבר של הרגישות החדשה מתנועה אנטי-ישראלית שמושפעת מאירופה ומתעלמת מכל אלמנט מקומי, לתנועה שמתייחסת לישראל ולשבר של "דור הבנים". סרט שעוסק בשברו של החלום הציוני, ובמידה רבה מנבא את השבר של מלחמת יום כיפור.

מציצים – אורי זוהר, בשיאו הקולנועי, מנבא גם הוא את מלחמת יום כיפור, כשהוא מתעסק בזוג חברים שלא רוצים להתבגר, ונאלצים להתמודד עם סביבתם, שלא מקבלת את העולם שהם מנסים לבנות לעצמם.

אור מן ההפקר – סרט שניסה להיות אנטיתזה לסרטי הבורקס, וניסה להראות, במקום הדמויות הקריקטוריות של הסרטים העדתיים, את האנשים האמיתיים ואת השכונות באופן ריאליסטי.

הטרילוגיה של משה מזרחי (אני אוהב אותך רוזה/הבית ברחוב שלוש/אבו אל בנאת) – סרטים שניסו, בדומה ל"אור מן ההפקר", להציב דמויות מזרחיות שונות מדמויות הבורקס. בטרילוגיית הסרטים שלו, ניסה משה מזרחי להציג את המסורת המזרחית, להציג דמויות מזרחיות המתמודדות עם המסורת, ולחזור למעשה לשורשים שלו עצמו.

יומן – היצירה הדוקומנטרית הגדולה והחשובה ביותר שנוצרה בישראל. דוד פרלוב, אחרי שהתייאש מיצירת סרטים דוקומנטריים מגויסים, וגם מהניסיונות העלילתיים שלו ("42:6", "הגלולה"), החליט לתעד, במצלמת 8 מ"מ, את משפחתו במשך 10 שנים, מ 1973 ועד 1983, ודרך כך לתעד את השינויים שחלו במשפחתו, בחייו, וגם במדינה.

שלום, תפילת הדרך – סרטו הראשון של יקי יושע, שדומה, בדרך הפקתו, לסרטי התנועה שנוצרו בשנות ה 60. סרט דל תקציב ומרושל מעט, שמנסה לגבש אמירה, בדומה ל"וקס" ו"מציצים", על דור הבנים ועל המשבר שלו בעקבות מלחמת יום הכיפורים.

רשימה מלאה של סרטי "הרגישות החדשה" (אחרי כל סרט כתוב הבמאי):

1965:
חור בלבנה – אורי זוהר
1967:
שלושה ימים וילד – אורי זוהר
סיירים – מיכה שגריר
אישה בחדר השני – יצחק צפל ישורון
לאט יותר – אברהם הפנר (קצר)
1968:
איריס – דוד גרינברג
כל ממזר מלך – אורי זוהר
סיירים – אברהם הפנר (קצר)
1969:
לפני מחר – אלידע גרא
חלומות – יעקב ורדי
השמלה – יהודה ג´אד נאמן
להט במים – יעקב המאירי
מצור – ג´ילברטו טופאנו
מקרה אישה – ז´אק קתמור
1970:
התרוממות – אורי זוהר
שבלול – בועז דווידזון
מנגד – מנחם בינצקי
התמהוני – דן וולמן
מין – דוד אבידן (קצר)
1972:
לאן נעלם דניאל וקס – אברהם הפנר
פלוך – דן וולמן
מציצים – אורי זוהר
הגלולה – דוד פרלוב
אני אוהב אותך רוזה – משה מזרחי
1973:
אור מן ההפקר – ניסים דיין
הבית ברחוב שלוש – משה מזרחי
יומן – דוד פרלוב (דוקומנטרי)
הזמנה לרצח – אסי דיין
1974:
שלום, תפילת הדרך – יקי יושע
עיניים גדולות – אורי זוהר
אבו אל בנאת – משה מזרחי
1975:
מיכאל שלי – דן וולמן
חגיגה לעיניים – אסי דיין
1977:
הדודה קלרה – אברהם הפנר
פנטזיה על נושא רומנטי – ויטק טרץ´
1978:
בלפר – יגאל בורשטיין
סוס עץ – יקי יושע
1979:
פרשת וינשל – אברהם הפנר
  תגובה אחת
הרגישות החדשה  
jordyk01ו | 22/06/2010 23:37:45

הודעות אחרונות

18:05 | 02.07.15 ganonimus
02:23 | 15.11.14 dr jekyl and MR hyde
19:25 | 02.11.14 JAMES DEAN
15:59 | 30.10.14 דני הזמיר 666
17:05 | 19.10.14 JAMES DEAN

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ