לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
86508,650 עוקבים אודות עסקים

פורום תרבות מרוקו

אהלן וסאהלן וברוך הבא ביקום, לפורום תרבות מרוקו. כאן המקום המאפשר לנו להתחבר לשורשים הנפלאים ולדבר עלההוואי המרוקאי המופלא והקסום.נדבר כאן על התרבות והמסורת העשירה והנפלאה של יהדות מרוקו, על בית אבא ואמא, על פולקלור מרוקאי, על מנהגים ואמונות, על "תרופות סבתא", נספר סיפורים ומעשיות ששמענו, נחליף מתכונים, על המוסיקה האותנטית והמיוחדת, על טקס החינההמסורתי, המחמם והמשמח כל לב אנוש מכל עדה. נדבר גם על מרוקו, נופיה ואנשיה. כל מי שנולד או טייל בה, מוזמן לספר במילים ותמונות. כל מי שמתעתד לטייל, מוזמן לשאול. כאן המקום לפגוש אנשים, לשוחח על שורשי האהבה, כילידי דור שני ונכדים, להורים, לסבים וסבתות ילידי מרוקו.על ההורים שלנו שדרכם הציונית הביאה אותם לארץ ישראל-ארץ הקודש.בני כל העדות מוזמנים לרב שיח איתנו, לשמוע ולהישמע.וכמובן באהבה ובניחוחות ובחמימות האופיינית לתרבות מרוקו. בלמחבא ובסלאמא ובל-פרחא או בל-סחא....עלמה ושרונהה

אודות הפורום תרבות מרוקו

אהלן וסאהלן וברוך הבא ביקום, לפורום תרבות מרוקו. כאן המקום המאפשר לנו להתחבר לשורשים הנפלאים ולדבר עלההוואי המרוקאי המופלא והקסום.נדבר כאן על התרבות והמסורת העשירה והנפלאה של יהדות מרוקו, על בית אבא ואמא, על פולקלור מרוקאי, על מנהגים ואמונות, על "תרופות סבתא", נספר סיפורים ומעשיות ששמענו, נחליף מתכונים, על המוסיקה האותנטית והמיוחדת, על טקס החינההמסורתי, המחמם והמשמח כל לב אנוש מכל עדה. נדבר גם על מרוקו, נופיה ואנשיה. כל מי שנולד או טייל בה, מוזמן לספר במילים ותמונות. כל מי שמתעתד לטייל, מוזמן לשאול. כאן המקום לפגוש אנשים, לשוחח על שורשי האהבה, כילידי דור שני ונכדים, להורים, לסבים וסבתות ילידי מרוקו.על ההורים שלנו שדרכם הציונית הביאה אותם לארץ ישראל-ארץ הקודש.בני כל העדות מוזמנים לרב שיח איתנו, לשמוע ולהישמע.וכמובן באהבה ובניחוחות ובחמימות האופיינית לתרבות מרוקו. בלמחבא ובסלאמא ובל-פרחא או בל-סחא....עלמה ושרונהה

האזינו שמים ואדברה – צום גדליה

מאת: בן תרבות  פורסם: 24/09/2007  עדכון אחרון: 24/09/2007  
 
האזינו שמים ואדברה – צום גדליה
 

"האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי. יערוף כמטר לקחי תזל כטל אמרתי כשעירים עלי דשא וכרביבים עלי עשב. כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו. הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא". (דברים ל"ב 1-4).
פרשתינו בעצם, מסיימת את סבב הפרשות השבועיות למולן של השבתות. אמנם, נותרה עוד פרשה (וזאת הברכה) לסיום כל חמשת חומשי תורה, אך לפרשה זו אין שבת משלה. (ביום שמחת תורה, אפילו אם יצא באחד מימות החול, נקראת פרשת וזאת הברכה, יחד עם פרשת בראשית).
אין לי שום ספק, כי "שירת האזינו" (כן מכונה פרשתינו בפיהם של הפרשנים המסורתיים) היא אחת השירות הקשות ביותר. ובעצם, אינה אלא תוכחה קשה ביותר לעם ישראל. בשירה ניתן למצוא את אומנות המקרא בשיאה, הן בדימויים והן בתקבולות, בודאי בתכנים.
משה רבינו, אשר שירת האזינו היא דבריו האחרונים לעם ישראל, מערב את כל גרמי השמים והארץ לא רק לשם ההדגשה וההקשבה, אלא כמשתף אותם ממש בדברי התוכחה. הפרשנים המסורתיים מבחינים בין השורשים: ש.מ.ע ל-א.ז.ן. בעוד שמע, אין צורך בהבנה מלאה, ולכן משה אמר: "תשמע הארץ אמרי פי", הכוונה לפשוטי העם, הקרובים יותר מדי לחיים הארציים, הרי  ל"חכמי" העם, הקרובים כביכול לענינים שברוח, אליהם התכוון בשורש א.ז.ן. יאה להם ההאזנה לעומקם של דברים, ולכן משייך את ההאזנה לשמים. לעומתו, ישעיהו הופך בדימויים, ואומר: "שמעו שמים והאזיני ארץ" (ישעיה א, 2). כאילו אומר באירוניה מסוימת. דווקא לפשוטי העם יאה ההאזנה, והם די בסדר יחסית.  ואילו לגדולי העם, אשר חטאו וחטאיהם קשים, לואי ורק ישמעו.
הפרשנות  המסורתית (ואני עושה הבחנה חדה, בין פרשן למפרש) רובה ככולה טוענת, כי בשירת האזינו, ניתן למצוא תיאור כללי של מחזור ההיסטוריה של עם ישראל, הן בעבר והן לעתיד לבוא. אכן, הרבנים עושים שימוש ניכר ורחב בשירת האזינו, לדברי תוכחה ומוסר. הבעיה בפרשנות הזו, היא: רק אחרי אשר קורה איזה אסון, באים ומצביעים על "שירת האזינו", ודולים ממנה פלאי פלאים. לדעתי, יפה להם הקלישאה הנכונה תמיד: "חכמה לאחר מעשה, אין בה ממש".

סיפור לשבת – "שחת לו לא בניו מומם דור עקש ופתלתול". (שם שם, 5). באמת, אנחנו משחיתים, והשחיתות היא מומנו ועקשנותינו. במה דברים אמורים? בשבת זו ממש, חל "צום גדליה". אלא, מפאת כבודה של השבת, הצום נדחה ליום ראשון. מי הוא אותו "גדליה בן אחיקם"? אשר לכבודו צמים צום שכזה?. ובכן, נספר מעט מהמעט הידוע עליו.
ויהי אחרי שהבבלים, החריבו את בית מקדש הראשון, והגלו את רוב רובו של העם בבלה, הותירו בארץ קומץ קטן מדלת הארץ, לכורמים וליוגבים. ....ויפקד עליהם את גדליה בן אחיקם בן שפן. (סוף מלכים ב', וכן ירמיה ל"ט-מ). מעין גדליה רבע איש, שיפקד על דלת העם אשר תעבוד ותעלה מס, לבבלים. אמנם, מפקד מטעם הבבלים, אך בכל זאת, היתה תקווה כי מגדליה בן אחיקם, יתחיל איזה שיקום של העם, והעיקר נותרו בארץ, לשמור על הגחלת הכבויה. אלא מאי? גדליה בן אחיקם לא היה מזרעו של דויד, אשר תפס מונופול על השלטון, למעלה מ-500 שנה בארץ יהודה. והנה, קם אחד אשר נחשב מזרעו של דויד המלך בשם: ישמעאל בן נתניה , אשר נחשב מזרע המלוכה, ורצח אותו בא' תשרי. אין ספק, כי זה "רצח פוליטי". רצח פוליטי זה, נחשב לאסון היסטורי והונצח כתענית לדורות. יש לציין שהיו לגדליה בן אחיקם התראות, כי קושרים נגדו, אך לא שעה ולא שמע להם. (כך לפחות התנ"ך מעיד).
האם רצח זה, מזכיר לנו עוד רצח בדורנו? ההשוואה די מצמררת לדעתי (אין כוונתי להרחיב בנושא) די ואומר, כי מנסים להחיות את "צום גדליה" בתודעת הזיכרון ההסטורי שלנו, ולהשוות בין שתי הרציחות. מה נעים ונחמד, כאשר בשעת בוקר מוקדמת, בעודי עטוף כורי עכבישים של שינה,  הגיע לידי ספר שיריו של "יהודה עמיחי", ואני אצטט לכם משפט קצר, מתוך שירו הנפלא: "יותר מדי".
"...יותר מדי זכרון, פחות מדי זכירה...".
צום קל ונעים לשני הצומות העומדים לצרתה של כרסנו בשבוע זה.

אין תגובות

הודעות אחרונות

15:39 | 17.10.12 אורחים בפורום
11:49 | 03.09.12 אורחים בפורום
15:21 | 17.06.12 אורחים בפורום
15:26 | 12.06.12 אורחים בפורום
16:41 | 08.06.12 אורחים בפורום
13:40 | 03.06.12 אורחים בפורום
12:29 | 16.05.12 אורחים בפורום
15:17 | 05.05.12 אורחים בפורום
18:32 | 31.01.12 charlyknfon
12:47 | 10.12.09 בן תרבות
17:03 | 09.12.09 אלי פילו
20:23 | 07.12.09 אלי פילו

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ