לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
86528,652 עוקבים אודות עסקים

פורום תרבות מרוקו

אהלן וסאהלן וברוך הבא ביקום, לפורום תרבות מרוקו. כאן המקום המאפשר לנו להתחבר לשורשים הנפלאים ולדבר עלההוואי המרוקאי המופלא והקסום.נדבר כאן על התרבות והמסורת העשירה והנפלאה של יהדות מרוקו, על בית אבא ואמא, על פולקלור מרוקאי, על מנהגים ואמונות, על "תרופות סבתא", נספר סיפורים ומעשיות ששמענו, נחליף מתכונים, על המוסיקה האותנטית והמיוחדת, על טקס החינההמסורתי, המחמם והמשמח כל לב אנוש מכל עדה. נדבר גם על מרוקו, נופיה ואנשיה. כל מי שנולד או טייל בה, מוזמן לספר במילים ותמונות. כל מי שמתעתד לטייל, מוזמן לשאול. כאן המקום לפגוש אנשים, לשוחח על שורשי האהבה, כילידי דור שני ונכדים, להורים, לסבים וסבתות ילידי מרוקו.על ההורים שלנו שדרכם הציונית הביאה אותם לארץ ישראל-ארץ הקודש.בני כל העדות מוזמנים לרב שיח איתנו, לשמוע ולהישמע.וכמובן באהבה ובניחוחות ובחמימות האופיינית לתרבות מרוקו. בלמחבא ובסלאמא ובל-פרחא או בל-סחא....עלמה ושרונהה

אודות הפורום תרבות מרוקו

אהלן וסאהלן וברוך הבא ביקום, לפורום תרבות מרוקו. כאן המקום המאפשר לנו להתחבר לשורשים הנפלאים ולדבר עלההוואי המרוקאי המופלא והקסום.נדבר כאן על התרבות והמסורת העשירה והנפלאה של יהדות מרוקו, על בית אבא ואמא, על פולקלור מרוקאי, על מנהגים ואמונות, על "תרופות סבתא", נספר סיפורים ומעשיות ששמענו, נחליף מתכונים, על המוסיקה האותנטית והמיוחדת, על טקס החינההמסורתי, המחמם והמשמח כל לב אנוש מכל עדה. נדבר גם על מרוקו, נופיה ואנשיה. כל מי שנולד או טייל בה, מוזמן לספר במילים ותמונות. כל מי שמתעתד לטייל, מוזמן לשאול. כאן המקום לפגוש אנשים, לשוחח על שורשי האהבה, כילידי דור שני ונכדים, להורים, לסבים וסבתות ילידי מרוקו.על ההורים שלנו שדרכם הציונית הביאה אותם לארץ ישראל-ארץ הקודש.בני כל העדות מוזמנים לרב שיח איתנו, לשמוע ולהישמע.וכמובן באהבה ובניחוחות ובחמימות האופיינית לתרבות מרוקו. בלמחבא ובסלאמא ובל-פרחא או בל-סחא....עלמה ושרונהה

שייקה בסתר עליון (אלבריטל)

מאת: בן תרבות  פורסם: 24/09/2007  עדכון אחרון: 24/09/2007  
 

שייקה בסתר עליון (אלבריטל)

סיפור לשבת!

  "יהושע אלבריטל" (הציפור הקטן), ושייקה פייגין (גם כן ציפור בלע"ז של היידיש) אחד הם. אלא, זה נולד בעיר ספרו אשר בארץ מרוק שבאדמת אפריקה, והאחרון נולד בניקלשבורג אשר בארץ מוראביה באדמת אירופה (מוראביה – חבל ארץ בצ'כיה). אם כך, למה חד הם? משום שכתוב: "ישראל ערבים זה לזה" בגלותם ובצרתם. הגלות היא אשר הפרידה ביניהם, ותו לו, הרי יכלו להיוולד לאותה אם יהודיה, ציפורה או פייגה או ברטאלה (ציפורה). אם נספר על "אלבריטל" ולא על פייגלין, זאת משום שלשונו של אלבריטל, שגורה בפינו, וקרובה היא לשפה העברית, מאה צעדים מאשר לשפת היידיש. (העברית והערבית שפות שמיות, ושתיהן באות מאותו מקור, ובעלות שורשים של שלוש אותיות בדרך כלל, מה שאין כך בשפות אחרות... )
  
כינויו "אלבריטל" במרוקנית וביידיש פייגין, בא לו משום הליכתו שהיתה מהירה וזריזה כשל גוזל הלומד לעוף. מיום לידתו, ניבאו לו כי יהיה מהיר וזריז, וזאת על כי נולד לאמו "אמא ביידה" לשבעה חודשים, ואחריו לא ילדה עוד. בידוע כי "כל הנוצר לתשעה (חודשים) ונולד לשבעה – חי וזריז ביותר הוא, נוצר לתשעה ונולד בשמונה – אינו חי רחמנא ליצלן, "מה כאנהדרוש הנא" (לא מדברים כאן, במילים אחרות, "לא עלינו"). קל וחומר אם הוא נולד לששה חודשים, שאינו מחזיק את יומו, ובודאי שאין מחללים עליו את השבת. (איני מתווכח עם מה שכתוב, אפילו אם זה אינו סביר בעיני. כי ווכחנים רבים יש בינינו, ולבטח השיגו והעירו בנושא). כאמור, שייקה  אלבריטל, נוצר לתשעה ונולד לשבעה, זעיר מזעיר, אף לכשגדל נותר קטן כמר "קטינא", הזכור לטוב מהתלמוד הבבלי. לולא התרבוש שעל ראשו, המגביה אותו מלמעלה, אף קומתו היתה נראית לנו נמוכה יותר ממה שהיא. ועליו נאמר: "קצר קומה מלא עורמה". מאי ערמתו? ערמתו במהירותו וזריזותו, כשל שדים ורוחות חמקנים. אמרת שדים ורוחות, אמרת יהושע אלבריטל. (תחליפו את התרבוש בשטריימל הגבוה הקרוי "ספודיק" של חסידי "גור" והרי לכם שייקה ויהושע, נולדו באותו גובה, לשבעה חודשים...)

חנות קטנה היתה לו ליהושע אלבריטל במללאח, שטחה עלתה יותר מ-ד' אמות על ד' אמות, וכל ממכרו בחנותו היה: "פארינה וסמיד" (קמח טחון וסולת) בלבד, לפעמים מכר גם "אלח'מירה" (שמרים). מרוב זריזותו כי רבה היא, בין רגע סיפק צרכיהן של הנשים אשר צבאו לפתחו. באו בכדי הקמח ריקנים ועזבו ממנו מלאים. כד הקמח לא תכלה, וקורט דאל-ח'מירה לא יחסר, עד אשר שייקה אלבריטל יעשה ויברח מהשדים הרודפים אותו??. עולמית אין לדעת, מתי הוא פותח ומתי הוא סוגר, מרוב שהוא כל הזמן ממהר, ואין איש יודע לאן אצה לו הדרך כל הזמן, כי רק הוא רואה לשם מה הוא נמלט. לימים לא מאוחרים דבק בו הכינוי: "יהושע – בסתר עליון".
כאן בעצם מתחיל סיפורינו. כי המזמור מהתהלים "יושב בסתר עליון" זה המזמור החביב על רוב יהודי ספרו בכלל, ועל יהושע אלבריטל בפרט, ואף אצל יהודי ניקלשבורג בכלל ובפרט. עד שהאדמו"ר שמעלקה מניקלשבורג תיקן להם תקנות שונות ומשונות, ובסוף סיים: ויאמר – יושב בסתר עליון, בכוונות מרובות וגו', כי זה העיקר. לבטח אף שם, היה איזה יהודי או יהודיה "פייגלה", אשר באו במגע עם שדים ורוחות, ומיני בישין מריעין. כי סודות רבים טמונים במזמור, המגרשים מיני עינא בישא, מסמאים את עיניו של מלאך המוות. ויהושע שלנו, שלוש פעמים ברח למלאך המוות, המשוטט מדי יום ביומו הן בספרו והן בקלינשבורג למלא את המכסה היומית.
פעם ראשונה, בגלל טעות נוראה של מלאך המוות, ויהושע מת וחי בעת ובעונה אחת. כפי שהעידו שראו אותו יוצא ונכנס לבית המרחץ, בעת ובעונה אחת, מרוב זריזותו. כן, כן, אף מלאכי המוות טועים, טעות בלתי חוזרת, והנה יהושע חמק לו למלאך המוות מתחת לאפו ולאוכפו, במקומו נלקח מישהו אחר, שחשבו אותו ליהושע אלבריטל, ואין מחזירים מי שעלה למעלה. ואף אין מלאך המוות חוזר ריק למעלה, מבלי לצוד איזו נשמה "יתרה" בעולם. (יתרה, מלשון מיותרת)
פעם שניה, מצאו אותו מוטל על הארץ במוצאי שבת בפתחו של החמאם החדש. לכאורה חלל היה, אך, רק נגעו בו, והנה קם ונמלט בינות לצעקות, כעכבר שראה את "החור הגואל". הם בוכים את מותו, והוא רץ לביתו להבדיל בין קודש לחול. לא נודע, מה חיפש יהושע במוצ"ש בחמאם הסגור. השדים והרוחות יורדים במוצאי שבתות הרבה, לפרוק את השביתה של שבת, ובעלי מרץ רב לכן מסוכנים הם, ולכן תיקנו בתפילת ערבית של מוצ"ש לומר: "יושב בסתר עליון" כפעולת נגד. בדיוק כמשל שאמרו בק"ק דבני ברק, "תהילים נגד טילים".
ופעם שלישית גמרו עליו "קריאת שמע" שעל המת, בשעת הצהריים, במיטתו. ובסופה, צחק צחוק פראי,  בכוח רוחו אשר שבה אליו כחדשה ויותר חזקה מזו שאך זה עלתה השמימה. עד שאמר עליו ראש החברה קדישה של העיר "בו ח'לאל" ז"ל, איש החסד והרחמים בעיר, אשר ראוי לסיפור בפני עצמו: "תלאתא דל-מרראת יהושע אלבריטל הרב מן אל-שווארי די מנכור" (שלוש פעמים יהושע אלבריטל ברח מהאוכף של מלאך המוות), בפעם הרביעית לא תהיה לו תקנה.  כן, לא זכורה שהיתה פעם רביעית, מן הסתם שייקה ויהושע הלכו לעולמם בזמנם ולאורך ימים.

מאותו היום ואילך, המזמור "יושב בסתר" לא מש מפיו, אפילו תוך כדי שנתו, ראו את שפתיו נעות וקולו אינו נשמע, כחנה אשת אלקנה, במיוחד כאשר הגיע לפסוק:  "מקטב ישוד צהריים".  כי זה עיקרו של המזמור, ממנו ניתן להבין שאכן המזמור, הוא נוגדנם של השדים והרוחות, בין של המתים ובין של החיים. במרוקנית ספרווייה, קראנו לאחד השדים, "קיטימירירי", הנזכר בפסוק אשר בספר דברים, ל"ב 24: "מזי רעב ולחמי רשף קטב מרירי". והאמהות היו מפחידות אותנו, בשמו של "השד הנורא" אם לא נאכל או כשהיינו עושים בעיות. בדיוק, כמו "השוטר" של ימינו. אי אפשי בגלות הארורה, לקרוא לשוטר "זר" לבתי הילדים של היהודים, האמהות הפחידו אותנו בקיטי-מרירי, שלא היה ולא נברא, אלא משל הוא.
ויהי, כאשר שמעו את שייקה אלבריטל, אומר "יושב בסתר" מיד ברחו, כי חשבו שהוא רואה את "הקטימירירי" והם לא. סביר להניח כי מנומך קומתו ראה, מה שגבוהים ממנו לא ראו. ודי ליהודי הערים ספרו וקלינשבורג, באוזן שומעת כדי להתחיל לנוס על נפשם.
בכל מקום בעולם בו היו יהודים, נדמה היה כי היו גם שדים ורוחות, הרבנים הדואגים לקהילותיהם תקנו תקנות ועשו מעשים לסייע בידי עמך ישראל. לעתים אותם "השדים" היו מהשלטונות הזרים אשר שלטו עלינו ביד קשה, ולעתים היו רק בדמיונינו ובגלל מצוקותינו הרבות.

הסיפור קוצר רבות, ואיני בטוח כי קיצרתי אותו "כהוגן". אעפ"י, החלטתי לפרסם אותו.


אין תגובות

הודעות אחרונות

15:39 | 17.10.12 אורחים בפורום
11:49 | 03.09.12 אורחים בפורום
15:21 | 17.06.12 אורחים בפורום
15:26 | 12.06.12 אורחים בפורום
16:41 | 08.06.12 אורחים בפורום
13:40 | 03.06.12 אורחים בפורום
12:29 | 16.05.12 אורחים בפורום
15:17 | 05.05.12 אורחים בפורום
18:32 | 31.01.12 charlyknfon
12:47 | 10.12.09 בן תרבות
17:03 | 09.12.09 אלי פילו
20:23 | 07.12.09 אלי פילו

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ