לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום אוטיזם, אספרגר ו-PDD

<div>גולשים יקרים שלום, וברוכים הבאים לפורום "אוטיזם ואספרגר". הפורום שלנו מיועד לכל מי שקשור לספקטרום האוטיסטי -הורים, משפחות,אוטיסטים בוגרים ומטפלים. בפורום משתתפים הורים לילדים בספקטרום האוטיסטי בכל רמות התפקוד. מטרת הפורום היא להיות לבית, מקום תמיכה, מרכז מידע ואתר שיחה לכל ההורים והמשפחות, מטפלים ואנשי הספקטרום עצמם. אנחנו מזמינים את כל המעוניינים לחלוק את חוויותיהם, רגשותיהם, שאלותיהם ודעותיהם, בנושאים השונים המעסיקים אותם בתחום זה. נבקש מכולכם לקרוא את תקנון הפורום ולהקפיד לנהוג על פיו, על מנת שהמקום יהיה נעים לכולם. גלישה נעימה מור ושלומית</div>

הנהלת הפורום:

אודות הפורום אוטיזם, אספרגר ו-PDD

<div>גולשים יקרים שלום, וברוכים הבאים לפורום "אוטיזם ואספרגר". הפורום שלנו מיועד לכל מי שקשור לספקטרום האוטיסטי -הורים, משפחות,אוטיסטים בוגרים ומטפלים. בפורום משתתפים הורים לילדים בספקטרום האוטיסטי בכל רמות התפקוד. מטרת הפורום היא להיות לבית, מקום תמיכה, מרכז מידע ואתר שיחה לכל ההורים והמשפחות, מטפלים ואנשי הספקטרום עצמם. אנחנו מזמינים את כל המעוניינים לחלוק את חוויותיהם, רגשותיהם, שאלותיהם ודעותיהם, בנושאים השונים המעסיקים אותם בתחום זה. נבקש מכולכם לקרוא את תקנון הפורום ולהקפיד לנהוג על פיו, על מנת שהמקום יהיה נעים לכולם. גלישה נעימה מור ושלומית</div>

חינוך ילדים לקראת עשיית צרכים בשירותים - על פי גישת TEACCH

מאת: פרופ' לי מרכוס   פורסם: 10/04/2008  עדכון אחרון: 10/04/2008  
 

קישור למאמר באתר "קשר מיוחד":http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Special/Uchlusiyot/LakoyotMorkavot/AsiyatZrachim.htm

חינוך ילדים לקראת עשיית צרכים בשירותים
 על פי גישת   TEACCH  
נכתב ע"י פרופ' לי מרכוס
 
גם אצל ילדים בריאים, ייתכנו קשיים בחינוך לטואלטיקה. למעשה, לימוד עצמאות בעשיית צרכים אינו תוצאה של דחף פנימי שחש הילד, כי אם רצונו לרצות ולשמח את ההורים ו"לזכות" בסטאטוס של "ילד\ה בוגר\ת". קיומה של מוטיבציה חברתית זו היא משתנה עיקרי בהחלטה מתי להתחיל אימון לעשיית צרכים בשירותים בקרב ילדים בריאים.
כיצד מפריעות התכונות האוטיסטיות ללמידת עשיית צרכים עצמאית?
1. קושיו של הילד להבין וליהנות ממערכת יחסים חברתית הדדית היא מכשול ראשון. לרב, ילד עם אוטיזם לא יחוש גאה להיות "גדול" ולא יחוש שמחה לרצות את הוריו, כמו בן גילו הבריא.
2. קשיים בהבנת השפה וביכולת לחקות עלולים להקשות על הילד בעל האוטיזם להבין מה רוצים ממנו.
3. לילד עם אוטיזם יש בדרך כלל קשיים בארגון מידע ובאיתור הגירויים הרלוונטיים. מכאן, שלמידת רצף המטלות מהווה אתגר מורכב עבורו.
4. גם הקושי להתמודד עם שינויים ברוטינות מציב מכשול בתהליך הלמידה. מנקודת מבטו של הילד, אין כל צורך לשנות את השגרה (בת 3,4 ,6 או יותר שנים) של החלפת חיתול.
5. ילד בעל אוטיזם עלול לחוות קושי לבצע את הקשר בין תחושה גופנית ופעילות פונקציונאלית. קשה לו "לקרוא" את הרמזים הגופניים המלמדים על צורך בהליכה לשירותים.
6. יש שימצאו עניין רב בעצם ה"תוצר" (ויתמרחו בצואה..), אחרים יחושו מאוימים מהסביבה הסנסורית בחדר השירותים (תהודה, רעש הורדת המים, החור שב"כסא") או יפגינו תגובה קשה לשינוי הטמפרטורה או תחושת העור של הגוף, המלווה להורדת הבגדים.
עקרונות הלמידה המובנית
למידה מובנית נשענת על הערוץ הוויזואלי ועל עקרון למידת רוטינות, שני תחומים חזקים אצל בעלי אוטיזם. הלמידה המובנית ידועה כמקדמת למידת מיומנויות חדשות, מגבירה עצמאות, מעצימה את ההערכה העצמית, מפחיתה בעיות התנהגות שמקורן בתחושת בלבול, חרדה או גירוי יתר.
 
 
 
למידה מובנית של עשיית צרכים בשירותים
1. הערכה
השלב הראשון של התכנית הוא הצבת מטרה ריאלית. כל צעד בדרך למטרת העל (=עשיית צרכים עצמאית) יכול להוות מטרה בפני עצמו. כדי לבחור את המטרה ההתחלתית, עלינו לבצע תצפית והערכה על הילד: לאסוף נתונים לגבי נכונות הילד לתהליך. בפרקי זמן קבועים, הילד נלקח לשירותים ל"בדיקה". לאחר כל ביקור שכזה, ממלאים את הטבלה:
 
ראשון
שני
שלישי.....
 
טיטול
תחתונים
טיטול
תחתונים
טיטול
תחתונים
8:00
 
 
 
 
 
 
9:00
 
 
 
 
 
 
10:00
....
 
 
 
 
 
 
יש לרשום בכל ביקור בשירותים האם הילד יבש \ לא יבש, עשה צרכים (איזה) ואיפה (טיטול או תחתונים). לאחר שבוע-שבועיים, כבר נתן לגלות דפוס התנהגותי לגב הנקודות הבאות:
האם הילד יבש לאורך זמן ממושך?
האם יש דפוס לעשיית הצרכים?
האם הוא מראה מודעות כלשהי להיותו רטוב?
האם הוא עוצר כאשר מתחיל בעשיית הצרכים בטיטול?
אם כל התשובות לשאלות הנ"ל שליליות – קרוב לוודאי שהילד לא מוכן להתחיל בתהליך ללמידת עשיית צרכים עצמאית (אם כי נתן להציב מטרה של כניסה לשירותים). בשלב זה של ההערכה הראשונית, יש להתייחס גם לשאלות נוספות, כגון: האם הילד מסוגל להפשיט \ להלביש עצמו? האם הילד מפגין פחדים או עניין מוגבר בכל הקשור לשירותים?
עם סיום ההערכה, יהיה בידינו המידע הנחוץ על מנת להציב את המטרה הראשונה שלנו. יש לזכור להמשיך ולהעריך בכל שלב, כדי לראות התקדמות לצד קשיים.
2. הבנייה פיסית
באמצעות ההבניה אנו קובעים גבולות ברורים ומפחיתים גירויים מסיחים. בתחילת התרגול, אנו רוצים ללמד את התלמיד שהתנהגות ספציפית (עשית צרכים) קשורה למיקום מסוים (שירותים). נעשה זאת על ידי העברת הטיטולים, מגבוניות, בגדי ההחלפה לחדר השירותים. אם האסלות ממוקמות בתוך חדר אמבטיה, יש לתחום פיסית את מיקום השירותים. הבנייה פיסית, שיוצרת סביבה מובנת ולא בעלת גירויי יתר, תעזור לילד להיות רגוע יותר ולכן גם נענה יותר.
3. תמיכה וויזואלית
תמיכה וויזואלית עוזרת לילד לדעת מה מצופה ממנו בכל שלב ושלב. ברמה הבסיסית ביותר, נתן להשתמש בחפץ מעבר כדי להבהיר לילד ש"רוטינת השירותים" מתחילה. לרב נשתמש בחפץ הקשור לשירותים (החפץ רומז לילד לאן הוא הולך ומה עומד לקרות). ברמה גבוהה יותר, נתן לתת לילד תמונה של השירותים או ציור או מילה כתובה. משהגענו לשירותים, יש להמשיך ברמיזה ויזואלית (באמצעות חפצים, תמונות, כתב...) בכל שלב בתהליך. עלינו לעזור לילד להבין מתי הוא סיים כל צעד וצעד, מתי הרוטינה תסתיים ומה יקרה עם סיומה. עצם הידיעה כי "יש סוף" לעניין, מהווה גורם מוטיבציונלי (על אחת כמה וכמה אם הפעילות המסיימת מועדפת עליו).
 
דוגמא למערכת :
מוריד מכנסיים
מוריד תחתונים
יושב על האסלה
מנגב   
מרים תחתונים
מרים מכנסיים
מוריד מים
הולך לשחק
 
4. התייחסות לבעיות ספציפיות
התנגדות לישיבה על השירותים
  • הרשה לילד לשבת עם הבגדים
  • הרשה לילד לשבת כאשר המכסה סגור (על מגבת או קרטון שמכסים את ה"חור". בהדרגה אפשר להזיזם ו"לגלות" את החור).
  • השתמש בשעון עצר\דקלום על מנת להגביל את זמן הישיבה .
  • הושב את הילד "בתורות": פעם הוא פעם בובה
  • שב קרוב לילד
  • ספק לילד תמיכה פיסית בזמן הישיבה (שרפרף לרגליים..)
  • ספק לילד "בידור"
פחד מהורדת המים
  • אל תוריד מים אם אין מה להוריד
  • הורד את המים כשהילד עומד במרחק (ליד הדלת למשל) ובהמשך קרב אותו בהדרגה
  • הכן את הילד באמצעות "הזהרה" (מילולית, ויזואלית) למשל: היכון, הכן, הורד
  • תן לילד להוריד בעצמו את המים
  • מוסיקת רקע אהובה
התעניינות יתר בהורדת מים
  • כסה את הניאגרה כך שהילד לא יראה את ידית הלחיצה על המים
  • השתמש בכרטיסים כדי להבהיר לילד מתי עליו להוריד את המים
  • תן לילד לאחוז בחפץ אחר לצורך מניפולציה
  • כשהגיע העת להוריד את המים, תן לילד מדבקה הזהה לזו שעל ידית הלחיצה (מרמז שעכשיו הזמן..)
משחק במים
  • תן לילד צעצוע מסיח על בסיס מים (צינור המכיל מים)
  • השתמש במקטין אסלה כדי שהילד לא יוכל להכניס ידיים לחור
  • כסה את המכסה עד שהילד מוכן לשבת (בגמר ההתפשטות)
  • השתמש ברמז ויזואלי להראות לילד איפה עליו לעמוד
משחק בנייר טואלט
  • השתמש בטישיו במקום בנייר טואלט
  • הכן מראש את הכמות המתאימה והגש לילד בזמן המתאים
  • הצג רמזים ויזואליים לגבי כמות או סמן בטוש היכן על הילד לקרוע את הנייר
התנגדות להתנקות
  • נסה סוגי חומרים שונים (ספוג, בד, מגבוניות)
  • בדוק האם שינוי טמפרטורה עוזר (אולי הילד נרתע ממגע קר?)
  • השתמש בבובה כמודל
קושי ב"כיוון"
  • סמן "מטרה" באסלה
  • צבע את מי השירותים בצבע מאכל
הימנעות מעשיית צרכים ללא טיטול
  • גזור פתח בתחתית הטיטול, כך שהילד יוכל לשבת על האסלה מחותל
  • השתמש בבובה כמודל
  • הגבר את כמות שתיית הנוזלים
5. מערכת תקשורת
בפעמים הראשונות, המורה אומר לילד מתי לגשת לשירותים באופן מילולי, ויזואלי או על ידי נתינה של חפץ מעבר. בהמשך, נרצה שהילד יזום את ההליכה לשירותים. לצורך כך עליו ללמוד דרך לבקש. שוב, הצעד הראשון להגיע למטרה זו הוא הערכה: נצפה בילד, האם הוא מאותת בדרך כלשהי על הצורך בשירותים או שהוא נשען לגמרי על מבוגר שייקח אותו? אם נתן לזהות "סימנים", הרי שאלו יהוו את רגעי הלמידה: ברגעים אלו נספק לילד כלי תקשורתי (משפט קבוע, תמונה, חפץ) שישמש אותו לבקשת שירותים. ישנם ילדים שילמדו קודם כל להשתמש באותו עזר שהמבוגר השתמש בו בעת לימוד ההליכה העצמאית לשירותים (תמונה מסוימת, חפץ מסוים..). ילד שמסוגל לומר "שירותים", לא תמיד יצליח להוציא את המילה מפיו ברגע המתאים, בייחוד אם הוא עייף, עצבני, במקום חדש, עם אנשים חדשים... עבור ילד שמראה חוסר עקביות ביכולת המילולית, יש להכין עזר חזותי כ"גיבוי" למצבים קשים.
אין תגובות

חם בפורומים של תפוז

אירוח בנושא פוריות והפריה חוץ גופית
אירוח בנושא פוריות...
ביום שלישי יתארח ד``ר שי אליצור, מנהל היחידה...
אירוח בנושא פוריות והפריה חוץ גופית
אירוח בנושא פוריות...
ביום שלישי יתארח ד``ר שי אליצור, מנהל היחידה...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ