לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
1032410,324 עוקבים אודות עסקים

פורום מוזיקה יוונית

ברוכים הבאים לפורום יוונית בתפוז-פורום היוונית הראשון ברשת הישראליתכאן אתם מוזמנים לדבר על כל הקשור ליוון:מוזיקה,תרבות,היסטוריה שפה ועודכדי שנוכל להשתמש בפורום יש לשמור על מספר כללים: א.כבוד הדדיב.הנושא העיקרי של הפורום הוא מוזיקה יוונית.הודעות לא קשורות לנושא הפורום יש לשרשר בהודעות ג.יש להקפיד על שרשור בפורום.הודעות בנושאים זהים או דומים יש לשרשר אחת לשניה.חבל שהודעות של אנשים ילכו לאיבוד בגלל שלא משרשרים. ד. אין להציף. ה. ניתן (ואף רצוי) לפרסם ולהמליץ בפורום על הופעות, אירועים (אסור לפרסם מספרי טלפון),דיסקים (ללא קישורים) וכל דבר אחר שקשור לנושא הפורום.את הודעות הפרסומת יש לשרשר לשרשור המתאים. ו. צריבת דיסקים והעברת קבצי MP3 הינם מעשים בלתי חוקיים אנא המנעו משימוש בפורום למטרה זו. הודעות מסוג זה יימחקו לאלתר.אז אתם מוזמנים לקחת חלק פעיל בפורומינו ולהנות מהקצב היווניגלישה מהנהענת

אודות הפורום מוזיקה יוונית

ברוכים הבאים לפורום יוונית בתפוז-פורום היוונית הראשון ברשת הישראליתכאן אתם מוזמנים לדבר על כל הקשור ליוון:מוזיקה,תרבות,היסטוריה שפה ועודכדי שנוכל להשתמש בפורום יש לשמור על מספר כללים: א.כבוד הדדיב.הנושא העיקרי של הפורום הוא מוזיקה יוונית.הודעות לא קשורות לנושא הפורום יש לשרשר בהודעות ג.יש להקפיד על שרשור בפורום.הודעות בנושאים זהים או דומים יש לשרשר אחת לשניה.חבל שהודעות של אנשים ילכו לאיבוד בגלל שלא משרשרים. ד. אין להציף. ה. ניתן (ואף רצוי) לפרסם ולהמליץ בפורום על הופעות, אירועים (אסור לפרסם מספרי טלפון),דיסקים (ללא קישורים) וכל דבר אחר שקשור לנושא הפורום.את הודעות הפרסומת יש לשרשר לשרשור המתאים. ו. צריבת דיסקים והעברת קבצי MP3 הינם מעשים בלתי חוקיים אנא המנעו משימוש בפורום למטרה זו. הודעות מסוג זה יימחקו לאלתר.אז אתם מוזמנים לקחת חלק פעיל בפורומינו ולהנות מהקצב היווניגלישה מהנהענת

עובדות ותהיות

מאת: GLGGM  פורסם: 27/01/2003  עדכון אחרון: 23/05/2005  
 

קראתי ההקפדה ובמלאו תשומת לב את כל ההודעות ואת התגובות להודעות שנכתבו בימים האחרונים לגבי הידע והתרומה של מר שמעון פרנס, שדרן רדיו וטלוויזיה ידוע ומצליח וקשריו הבלתי נלאים עם המוסיקה היוונית ולאחר שהפסטיבל כמעט הסתיים להן מידע להבנת מציאות הבילוי היווני כמה, מחשבותיי לגביי גישת הקהל הישראלי למוסיקה יוונית:

א. גילוי נאות:
1. הכותב היה בין הראשונים שאצלם חיפש מר פרנס מקורות והסברים על המוסיקה היוונית עוד ב-1984.
2. שידרתי אתו מספיק פעמים, גם בארץ גם בשהותי ביוון (1987-1995) וכשבתי בארץ ב-1995.
3. היחסים בנינו אינם (וזה בלשון המעטה) מהידידותיים ביותר.
4. אני מאוד מעריך את מאמציו הראשוניים להחדרת המוזיקה היוונית לרדיו ודרכו לתודעת הקהל הישראלי.
5. הכותב נולד ביוון, גדל, למד (כולל 3 שנים באוניברסיטה) שם וחיי ביוון 30 שנה, ועוסק הרבה מאוד בכל הסוגים של המוסיקה היוונית כולל מחקר מטעמי תחביב ואהבה לנושא. כמובן השפה היוונית הנה שפת האם שלו.

ב. הגדרות
1. טברנה =(TAVERN) מילה לטינית שנכנסה לשימוש בשפה היוונית יחד עם הרבה מילים לועזיות אחרות ומגדירה מקום בו אפשר למצוא אוכל ויין ולפעמים מוסיקה שמבוצעת באופן ספונטני ע"י באי המקום ולא ע"י האומנים אשר נשכרו על כך ע"י בעלי המקום.
2. KOSMIKI TAVERNA = טברנה של העולם ( נ.ב. נפלה כאן המילה ה"טוב"= בעל ממון). במרוצת השנים ובמיוחד לסוף שנות ה-50 ובשנות ה –60 נוצר סוג זה של טברנה (מועדון לאנשים עם מעט אמצעים לבילוי) שלפעמים הייתה בה גם תוכנית אומנותית וכדי להבדילה מהטברנות הפשוטות המפורטות מטה:
3. HASAPOTAVERNA= טברנה אטליז . מקום לאוכל שנפתח ליד חנות אטליז ( בדרך כלל אותו בעלים)
4. OIKOGENIAKI TAVERNA = טברנה משפחתית. מקום אוכל לכל המשפחה
5. PSAROTAVERNA= טברנת דגים, בדרך כלל ליד הים מתמחה כמובן במאכלי דגים.
6. KOUTOUKI= בית מרזח קטן, בדרך כלל ממוקם במרתף, אווירה אפופת עשן וריחות הבישולים
7. MEZEDOPOLIO= מקום של מזטים. סוג חדש שהתפתח בעשור האחרון. מקום שמגישים מזטים שונים (כיום מגישים גם מנות עיקריות) ובחלקם כבר מופיעים 2-3 נגנים להנאת הלקוחות.
8. OUZERI = מקום שבו אוכלים (לא טעיתם) אוזו. הכוונה מלווים את המזטים הטעימים בלגימות של אוזו או ציפורו.
9. KENTRO DIASKEDASIS=מילולית מרכז בילוי, מקום בו חשיבות משנית לאוכל ודגש לשתיה ובילוי, בתוכנית מוגדרת המבוצעת ע"י אומנים. ממנו התפתחו סוגים שונים של מועדונים (SKILADIKO = מקום בו המוזיקה והאווירה ירודים ביותר, במות מוסיקליות = מקומות בהם אין במת ריקודים ובדרך כלל עוסקים במוסיקה שחוברה לתכנים מורכבים יותר, במות גדולות= מועדונים ענקיים שעולים המון, לרוב עם זמרי האופנה בהם ה-SHOW OFF תופס מקום מרכזי, חיקוים זולים יותר של הבמות הגדולות ועוד אי אלו אחרים.
10. סוגי המוסיקה היוונית:
א. דימוטיקי – מוסיקת העם היוונית
ב. רבטיקו : 1890 – 1950
ג. לאיקי : 1950 – 1970. המשך של מוסיקת הרבטיקו, קולטת ומפנימה השפעות מוסיקליות לועזיות שעקב ההקלה בהעברת מידע (רדיו, תקליטים, נסיעות והקולנוע). דוגמאות: MANDUBALA של KAZANTZIDIS שיר הודי במקור, שירי הלטין של HIOTIS, KARDIA MOU KAIMENI של APOSTOLOS KALDARAS שיר הודי ששרה אותו במקור השחקנית ההודית נרקיס.
ד. ENTEHNO : 1960 עד היום. מוביליה הראשונים חג´דאקיס – תאודורקיס שחיברו שירה (שבחלקה הגדול הייתה שירה פוליטית) כתובה של גדולי משוררי יוון SEFERIS, ELITIS,RITSOS,GATSOS ואחרים למוסיקה שהשתמשה בכלי נגינה כמו בוזוקי וקולות של זמרי לאיקי כמו BITHIKOTSIS, KAZANTZIDIS, MAIRI LINDA ואחרים וכך הצליחו להביא את מסר המשוררים והאינטלקטואלים לפה ולמודעות של כל העם היווני. על ברכיהם גדלו גדולי המלחינים, התמלילנים והזמרים של היום.
ה. NEO KIMA =הגל החדש. שנות ה-60 מושפעת ממוסיקת ה-FOLK האמריקאית אך מצליחה לשלב בעיבודיה כלי נגינה ומוטיבים יווניים. אחד השירים שמאפיינים את התקופה הזאת הוא "על תכעסי עננים שלי" שכתב STRATOS KOUGIOUMTZIS ושר אותו במקור YANNIS POULOPOULOS.
ו. פופ – לאיקי: 1980 עד היום. סוג של מוסיקה מסחרית שצאצאי של היום הם SFAKIANAKIS, MAZONAKIS, VANDI, GARBI, VOLANIS וכו´
ז. ELAFRO = 1950 – 1980 מוסיקה קלה המושפעת ממוסיקה האמריקאית והאירופאית של התקופה.
ח. רוק – מאז שנות ה-60

11. סלוניקאים: תושבי סלוניקי. לגבי המציאות הישראלית יהודים יווניים למוצאם מסלוניקי. כמובן שבארץ ישנם יהודים מהרבה ערים של יוון שהגיעו לאחר השואה וחושבני, אין לי נתונים מדויקים שמספרם של היהודים שהגיעו לארץ לאחר מלחמת העולם השניה משאר ערי יוון עולה בהרבה על מספר של היהודים שהגיעו מסלוניקי. אל תשכחו שסלוניקי הייתה בעלת האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר ואבדותיה הגדולות ביותר. כמובן שהשימוש שנעשה במוסג זה עוד ניסיון ליצור קסטות, דבר שכל כך מאפיין את חברתנו. זה היה הרבה יותר יפה וממצא לומר יהודי יוון ולא סלוניקאים אלא עם כן ישנה סיבה נסתרת כלשהי.

ג. תהיות

1. ובכן משמעות המונח טברנה לפי ההבנה הישראלית אינו נכון אלא היות ויש איש מדיה שיסד אותו הפך לשם דבר. כל אלו שביקרו ביוון ובילו בלילות שם הבינו את המרחק בין מועדון לילה על סוגיו לבין טברנה שברוב המקרים המוסיקה המושמעת מגיעה מאיזו מערכת. לגבי התוכנית ומתוך ניסיון שהיה לי בתוכניות מקבילות, מטרת המפיקים היא ליצור תוכנית בידור שתכסה את כל גווני המוסיקה המושמעת בארץ, בצורה שטחית שגורמת לעליית ה-רייטינג ואת כל מה שמאחוריו (פרסומות, הצדקת קיום ג´ובים, תקציבים וכו´). היות ובעזרת כל אותם אנשים שברצונם להצליח לא ירדו לעומק הנושא שעוסקים בו וברוב אהבתם רמסו את היפה שבו המושג מוסיקה יוונית הפך למושא בילוי זול, המושגים הבילוי היוונים בהתאם להבנת מושכי החוטים בהפקות אלו יצרו את תוכניות הבידור האלו שעברו כבר את המסך והפכו לז´נר בילוי ממוסחר. כמובן לכל המתלוננים על אי ההשתתפות הכל כאן זה עניין של יחסי ציבור ושל "שמור לי ושמור לך".
כל הכבוד על הרעיון, חבל מאוד על הביצוע.

2. נושא הרבטיקו: בהיותי חוקר את נושא המוסיקה היוונית על גווניה השונים, ובחפשי חומרים על הרבטיקו כמעט ולא נתקלתי בחומר על הנושא שכתוב בשפות אחרות למעט יוונית. ישנו הספר של GAIL HOLST מ-1975 THE ROAD TO REMBETIKA וכמה מחקרים נכתבו ופורסמו בשנים האחרונות. למיטב ידעתי אין אפילו ביוון תארים ברמה של BA ועל אחת כמה וכמה מעבר לBA בנושא ה-"רבטיקו". אספקטים שונים של הרבטיקו נלמדים כמובן במסגרת הפקולטות להיסטוריה, מוסיקולוגיה, סוציולוגיה. ז"א שכתיבת עבודה בנושא בכל מקום בעולם מחייב לאור הספרות המצומצמת בשפות אחרות למעט יוונית ידיעת השפה היוונית ברמה מאוד גבוהה. מר פרנס בעצמו בראיון לעיתון היווני בעל התפוצה הגדולה ביותר ביוון "TA NEA" ב-17.04.2000 אומר לפי הכתב, אחד מעיתונאים הידועים ביוון הסוקרים את המוסיקה היוונית ואירועים תרבותיים אחרים ששמו HARIS PONTIDAS: “...Ο Simon Ρarnas έκανε το διδακτορικό του πάνω στο ρεμπέτικο " (תרגום:... שמעון פרנס עשה את עבודת הדוקטורט שלו על הרבטיקו") [להלן הלינק למאמר כולו הנושא את הכותרת " Μουσικά «δάνεια» απο την διεθνή τράπεζα των σουξέ " " "הלוואות" מוסיקליות מהבנק הבינלאומי של השלגרים"
http://ta-)nea.dolnet.gr/neaweb/nsearch.print_unique?entypo=A&f=16719&m=P04&aa=1) לקוראי יוונית שבינינו] . חושבני שידידינו רוני ברצונו הלהוט להגן על מושא הערצתו ממשיך את הקו הגזמה בנושא של ידע של מר פרנס על הרבטיקו בפרט ועל המוסיקה היוונית בכלל ומנסה לתת לידידו יכולות וידע שאין לו ומעמיד את מר פרנס אל מול עובדות משונות.
רבותיי אנחנו הישראלים אומנם בניי עם חכם, חזק ובעל יכולות אך חייבים לדעת גם איפה הגבול דק בין המציאות להגזמה.

3. המוסיקה והבילוי היווני בארץ: כמו שכתבתי גם למעלה ללא ספק מר פרנס הוא הגורם הראשון שהחדיר את המוסיקה היוונית לתודעת הקהל הישראלי, מעט לאחר שיהודה פוליקר, אשר ינק מוסיקה יוונית מהוריו, הביא לתודעת הקהל הישראלי את המוסיקה היוונית האיכותית. אומנם הידע שלו הוא רחב, החומרים שמגיעם אליו טובים ומגוונים והרבה אנשים טובים עושים עבודות תרגום נהדרות, אבל עדיין אופקיו מוגדרים מאוד. המוסיקה היוונית אצלו עוברת דרך תחנות הגדרה מאוד-מאוד ספציפיות, ז"א חומרים שמבוצעים ע"י דלאראס, אלקסיו וכמה אחרים מהווים תעודת הכשר ליוצריהם. מצד אחד אפשר להבין זאת. כאשר אתה לא שולט בשפה ברמה של העמקה בחומר, אתה מחפש אישורים אצל יודעי דבר גדולים כדי לא ליצור לעצמך בעיות בתדמית שיצרת לקהל שמאמין בך. אך מצד שני אי הרצון לעסוק בדברים נוספים מונע מאותו קהל מאזיניו ומעריציו חשיפה לדבר שונים ואת היכולת להחליט בעצמם עליהם. דבר נוסף שכיווני מכעיס הוא סטריאוטיפים שבשימוש ע"י מ פרנס ואחרים שעוסקים בנושא והם נמצאים במרחק שנות אור משמהותם האמיתית. לדוגמא ההתייחסות לריקוד ה-ZEIBEKIKO שרבים כולל מר פרנס הגדירו כריקוד של שיכורים ומסטולים...!. ובכן ידידיי אם יש ריקוד שמאפיין את החצנת הרגשות האינטימיים ביותר בחיים של יווני זה הריקוד הזה. אומנם היום בחלק מהמקומות הפך ל-SHOW OFF ולאקרובטיקה, שבארצנו מקבלת נופך נוסף בשימוש של כוסות ובקבוקים על הרצפה או על ראש הרוקד, אבל זהו במהותו ריקוד שהמחצין רגשות, כבד לפעמים כמו העצבות, קופצני מידי פעם כמו צחוק פורץ, רקיעות ונגיעות על האדמה, תנועות שמסמנות ש-" על האדמה שנו דורכים יום אחד אליה נכנס" מין תזכורת ומשחק עם המוות.
לכן לכל אלו שעוסקים, שומעים ונהנים ממוסיקה יוונית על כל פניה וגווניה אנא זכרו שמוסיקה זו היא נכס תרבותי שיש יש להתייחס אליה בכבוד הראוי לה, היא אחד החבלים שמחברים בין שני עמים שיצרו חלק גדול מהתרבות העולמית וכיום מתרפקים על העבר בהיותם נמלים קטנות בג´ונגל של העולם.

לסיכום אל תצפו לשינויים גדולים בתכנים של תוכניות נוסח "טברנה" ורוב תוכניות המוסיקה היוונית בתחנות הרדיו השונות, כי השולטים האמיתיים הם היחצנים, המפיקים, הפרסומאים, חברות תקליטים ויחסים הדדיים בין אנשי הברנג´ה שמטרתם המשותפת היא רווח אישי חומרי ואחר. זכרו כי "כמה שהרמה נמוכה כך הרייטינג גבוה".

לכן היצירה המקומית דורכת במקום ואנו הצרכנים המפוצצים מבוקר עד ערב באותם דברים מתחילים בסוף לזמזם כל מה שמגישים לנו ארוז ביחסי ציבור פיקנטיים, רוח וצלצולים.

שלכם באהבה
GLGGM
  תגובה אחת
מוסיקה היא לא רק מדע ,היא גם אומנות!  
NISODו | 12/08/2004 07:14:50

הודעות אחרונות

12:53 | 19.09.12 אורחים בפורום
12:43 | 19.09.12 אורחים בפורום
19:04 | 22.06.12 אורחים בפורום
18:07 | 29.05.12 אורחים בפורום
16:34 | 30.04.12 אורחים בפורום
03:41 | 12.02.10 יאניס פאריוס
22:02 | 08.02.10 nonic
17:41 | 08.02.10 פרפרוני69
17:07 | 05.02.10 יוני תא1
15:18 | 05.02.10 kfir86km
10:40 | 05.02.10 קפקא פראג

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ