לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

לבדי

מאת: אושר מ  פורסם: 22/12/2006  עדכון אחרון: 22/12/2006  
 

לבדי

*שכינה – השגחה אלוהית

המתמיד – דמות בשירתו של ביאליק, שנשאר אחרון בעולם הדת כשכל האחרים עזבו אל ההשכלה. השיר הוא מנק´ מבטו של המתמיד. הוא הדובר.

בית 1 - ניגוד בין ההשכלה (אור, רוח, בוקר, שירה חדשה, כולם יוצאים אליו) אל בין הדת (חושך, מסתור, מקום קטן, אני לבד, ישן). אולם בשל היחס האמביוולנטי של ביאליק, ניתן לראות גם את החיוב שבדת. תחת כנפי השכינה – הגנה לגוזל הרך.
אלוזיה - "את כולם ישא הרוח, יקח הבל, והחוסה בי הוא ינחל ארץ". ישעיהו. הרוח תקח את כולם, רק מי שישאר תחת כנפי השכינה הרוח לא תיקח אותו.
אלוזיה - "תחת כנפי השכינה". 1. תלמוד בבלי – מי שנכנס תחת כנפי השכינה הופך ליהודי, מי שכבר שם... 2. תפילת אשכבה – "אל מלא רחמים" מהבחינה הזו אין זה דבר טוב שכן משמעותו מוות.
בית 2 - יש שינוי בין בית לבית. התקדמות.אחד מההביטים הוא שהשכינה שהיתה אמורה להגן, שבורה. גם היא לבדה ומסתבר שדאגתה לדובר, היא חרדה גם לעצמה.
אלוזיה - "קח את בנך, את יחידך, יצחק אשר אהבת" בראשית. האלוזיה תורמת בכך שהשכינה רוצה שבנה יקריב עצמולמענה.
בית 3 - העולם מדומה לבית עם פינות, שהשכינה מגורשת מכולן. פינה קטנה אחת נשארת – בית המדרש. יש מלבד הנסיגה במעמדה, שינוי בכוחות בין הכותב לשכינה. זאת מכייון שעכשיו הוא כבר יחד איתה בצרה ולא רק מגונן עליה.
בית4 - הכותב רוצה מאוד לצאת החוצה, אל האור (ההשכלה). השכינה הופכת יותר ויותר חלשה. היא בוכה ומרפקת עליו, מבקשת רחמים.
אלוזיה - "ולא אמר אדם לחברו צר לי על המקום שאלין ירולשיים". נעשה נס והתרחבו חומות ירושליים. פה נשאר אדם אחד ואפילו לו אין מקום (וכשצר לי המקום).
בית 5 – השכינה מנסה לעצור בעדו מללכת בעזרת כנפה השבורה. היא מקוננת על שנשארה לבדה.
אלוזיה - "ואיותר אני לבדי ויבקשו את נפשי לקחתה" מלכים א´. בתנ"ך אליהו בא ומתלונן בפני האל, שלא נותן שיקחו את נפשו. פה השכינה מתלוננת בפני האדם.
בית 6 - הבית הזה נאמר ממרחק של זמן מה. הבית לא נותן תשובה מה החליט הדובר האם ללכת או להשאר. הבית מבליט עוד יותר את משמעות ההתלבטות של הדובר.
אלוזיה (לקינה עתיקה) - "איכה ישבה בדד העיר רבתי עם היתה כאלמנה בכי תבכה בלילה ודמעתה על לחייה אין לה מנחם מכל אוהביה כל רעיה בגדו בה היו לה לאויבים". איכה. כשחרבה ירושליים המשיכו לקיים גולה את מצוות היהדות. עכשיו אין אנשים אז אין מי שיקונן את הקינה וע"כ הקינה לקראת סיום זוהי הדגשה על גודל האחריות שהוא חש.

ציורי לשון מרכזיים - *ציפור-גוזל, אם-בן. יש הקבלה בין שני ציורי הלשון האלה.
יחסי הדובר והשכינה מתוארים לאורך השיר בשתי המטאפורות האלה. כל אחד מהדימויים צריך לקחת אותנו למקום אחר. גוזל, כשהוא גדל עוזב את אימו ונעלם. בן לאם נשאר בקשר איתה ולעת זיקנתה דואג לה. בסוף, אין אנו יודעים לאיזה מהכיוונים היתה ההכרעה.

אין תגובות

הודעות אחרונות

23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום
08:07 | 05.01.19 אורחים בפורום
20:00 | 23.12.18 אורחים בפורום
10:47 | 10.12.18 אורחים בפורום
19:57 | 30.11.18 אורחים בפורום
06:25 | 26.11.18 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ