לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2731027,310 עוקבים אודות עסקים

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

מדירה לדירה

מאת: sacrament  פורסם: 24/05/2005  עדכון אחרון: 13/12/2006  
 

מדירה לדירה

תקציר

הסיפור מסופר בגוף ראשון. המספר מתגלה בהתחלה כחולני, אולם אח"כ מבינים שהחולי שלו הרבה יותר נפשי מפיזי. רופאו רוצה לעזור לו ומציע לו לגור בתל אביב ליד חוף הים (יש להדגיש כי תל אביב של שנות ה-30 הייתה תוססת ופעילה מאוד). גיבורנו פועל בעצת הרופא ועובר לגור ליד הים, אך הכל שם רועש ומונע את מנוחתו. בנם של בעלי הבית, תינוק חולני, נכנס לחייו- דורש את התייחסותו ובוכה כל הזמן. הגיבור די מתעצבן ומחליט לעבור לדירה אחרת, שקטה יותר, מוקפת פרדסים, על גבעה, עם בריכת דגים והבעלים שלה שקטים –מצטייר כמעין גן עדן שכזה. אולם, כעבור זמן קצרצר, הוא חש געגוע עצום לתינוק וחוזר לדירה הקודמת. הוא נדהם לגלות שהתינוק בכה כל זמן היעדרותו, אוסף אותו אל זרועותיו והתינוק מפסיק לבכות. הוא מגלה בעצם שהמקום הרועש זה דווקא המקום בו הוא רוצה לחיות. הוא מתעלם מכל הרעשים ושומע רק את התינוק.

 

 

שאלות מרכזיות: מדוע חוזר אותו המספר לדירה הרועשת? מדוע הוא בעצם מוותר על גן העדן לטובת גיהנום?

 

 

הדירות

דירה I – גר בה בתחילת הסיפור.

מאופיינת ב-2 מצבי יסוד עונתיים- החורף (בו נפתח הסיפור) ובהמשך "עברו ימות הקור" ומגיע האביב. העונות מיטונימיים למצבו הנפשי-ריגשי:

הורף- הוא חולה, מצב רוחו אפרורי ומדוכא.

אביב- מסמל פריחה. האביב מגיע כשהוא עובר לדירה אחרת.

 

 

דירה II – מאופיינת בעיקר ברעש שבה. בתוכה יש לו חדר קטן ונמוך.

בתקופה בה מדובר היה נהוג שדייר יהיה ויחיה עם המשפחה שאצלה הוא גר, יאכל עימם וכו' (כמו בסרט "אלכס חולה אהבה", לדוג').

הדובר גם כן מאוד רועש מבפנים (שוצף וקוצף) וחסר מנוחה, דואג כל הזמן לחיי התינוק ששוכב לו בכניסה ובוכה שעות, בעוד הוריו די מזניחים אותו. הוא לא יודע אפילו אם התינוק מסוגל לראות כי מרוב בכי עיניו היו מכוסות במוגלה.

ניתן להבין כי סיכוייו של החולה להירפא באמצעות השהייה בדירה הם קלושים.

 

 

דירה III- מקום נעים, פורח, שליו, יש בריכת דגים חביבה, אווירה כפרית, מעין גן עדן של בריאות ורוגע. אבל רק לכאורה.

הבעיה עם הדירה הזו היא שבעצם אין בה חיים, ואם אין בה חיים אז אין בה גם שמחת חיים. כל תיאורו של הבית נעשה בעיקר ע"י השורש ד.מ.מ – אין בה ציוץ ציפורים ואין קולות של ילדים, וגם לא של תינוק. הילדה שכן הייתה שם הלכה זמן קצר לפני שהגיע.

 

 

ניתן לומר כי 3 הבתים מהווים גם כן איפיון למצבו הנפשי של המספר- הגיאוגרפיה משתלבת בפסיכולוגיה. על פניו, המסקנה הראשונית היא שהוא מנסה למצוא מעין רגיעה למחלה הלא מוגדרת שלו, שהיא בעצם בדידות, והמעבר בעצם אמור לפתור את הבעיה, כי האווירה משתנה. אבל בפועל קורה ההיפך, והוא מבין ששם לא ימצא את השלווה שלו כי הוא כבר בודד ולא רצוי שיוסיף לו עוד בדידות. מקום עם שקט לא מוביל בהכרח לשקט נפשי.

 

 


יש 2 דברים שמבחינים בין דירה II ל-III:

1.      הסיטואציה הפיסית: גדולה לעומת קטנה, שקטה לעומת רועשת...וכו'.

2.      התינוק- חולה, בוכה, מטריד את מנוחתו, הוא נאלץ להרים אותו, התינוק דוחף לו אצבעות לעיניים וזה לא נראה לו חמוד במיוחד. אבל כשהוא עוזב אותו הוא מרגיש שהוא חסר לו. מאותה נקודה שבה נופל לו האסימון , שהוא מרגיש געגוע למה שסבל – אז רואים את האנלוגיה בינו לבין התינוק.

 

 

אנלוגיה

יש זיקה חזקה מאוד בין המספר לתינוק- שניהם חולים, תשושים, מרגישים ברע, ושניהם מאוד מאוד בודדים. המספר מתגלה במלוא דיכאונו, והתינוק מתגלה בהזנחתו. שניהם לא ישנים טוב, לשניהם אין שקט פנימי. כשהם מסתכלים אחד על השני זה כמו להסתכל במראה- השתקפות נפשית זהה. המספר טוען כי הוא לא אוהב תינוקות באופן כללי, אבל מראה את חוסר המהימנות שלו בהתנהגותו התומכת והאוהבת עם התינוק. הוא מחפש לעצמו תירוצים למרות שהוא נקשר לתינוק. יש פער גדול בין ההצהרות שלו לבין המעשים וניתן לראות זאת גם בהצהרות לגבי השינה. בגלל זה הוא מספר לא מהימן. המטרד, כביכול, הוא זה שמעניק לו משמעות לחייו. המספר מבין שהיעדר התינוק פוגע בו.

האנלוגיה, בעצם, היא אמצעי איפיון לתכלית ולמשמעות של שניהם, בעיקר של הדובר. כאשר מעמידים 2 דמויות ומוצאים ביניהן קוים מאוד דומים- זה אומר שיש לכך משמעות. ההשוואה הופכת למושלמת כאשר המספר מפסיק לברוח ומכיר בקשר ובצורך שלו לקשר כזה עם התינוק. הוא מוצא את הסיבה לקיום, הדבר שמוביל אותו לשלווה ולהרגשה טובה.

 

 

3 מסקנות מרכזיות שעולות:

1.      המספר סובל מדיכאון נפשי על רקע בדידות. החברים שלו- מאופיינים בהיעדרותם. לא מוזכר כי הם נותנים לו יחס, תמיכה או חברה. הם אומנם מייעצים לו לעבור דירה אבל לא עוזרים. מי שנותן לו טעם לחיים הוא דווקא התינוק, שהוא חסר כל תקשורת מילולית. הם מעניקים אושר אחד לשני ללא תקשורת ברורה בין השניים. כלומר, שותפות הגורל מתקיימת מעצם קשר אנושי ולא בעזרת מילים. יש קשרים בין אנשים שאינם תלויים בגיל או בשפה.

2.      על מנת להיחלץ ממצוקה נפשית, הפיתרון הנכון הוא לא לברוח אלא להתמודד איתה. כשיש בעיה לא מעלימים אותה, ולא עוברים דירה. אדם משנה מקום, אבל לווא דווקא מעלים מצוקות פנימיות שיש בו. הוא לא חזר לדירה עצמה, הוא חזר למה שיש בתוך הדירה. אדם חייב להישיר מבט למצוקה, להתבונן בה ולא להסיט מבט הצידה. הוא בורח מהתמודדות נפשית להתמודדות פיסיתßעייפות, כאבים, מחלות, תרופות.

3.      משמעות החיים תימצא במקום שיש בו חיים – גם אם הם קשים. במקום מת ודומם- אין אפשרות למצוא טעם ומשמעות. זה די מראה שהתפיסה של אי בודד לא נכונה.

 

 

5 מוטיבים מרכזיים

1.      הבית/בתים- יש לכך משמעות- שיקוף מצבו הנפשי של הגיבור, של התהליך שהוא עובר בו ממצב של בדידות, ודיכאון עמוק לחיים.

2.      התינוק- מייצג משהו מעבר לקיומו, לכן הוא מוטיב. בהתחלה הוא מטרד, שהמספר למראית עין רוצה להרחיקו. משמעות התינוק מתגלה אחר כך כקושי קיומי, ורצון לחיות. גם יוצר את הקשר עם הגיבור וגם מסמן את המשמעות לחייו עם הגיבור- גם אמצעי וגם מטרה. התינוק בסיפור משמש כגואל, מייסורים, ממצב נפשי ירוד לתשוקה קיומית . הגיבור עובר בעזרתו מחיים שקטים ושלווים במובן השלילי, לחים מלאי תוכן ומשמעות.

3.      המחלה- גם דרך הגיבור וגם דרך התינוק. בשניהם זה סימבולי למחלה אחרת, הבדידות. שניהם מראים את המחלה שלהם, זה ניכר לעין שהם חולים, אבל זה סימלי, לא רק קונקרטי. אצל הגיבור זה מסמל בדידות, ואצל התינוק- הזנחה. התרופה למחלה זה החיבור בין שניהם. יצירת הקשר גורמת להבראה. 

התינוק מתקשר עם הגיבור ב-2 אופנים:

א.    מילולי- בצורה שטחית וילדותית (דויט-דוד, אויט-עוד).

ב.     האצבעות- מכניס אצבעות לעיניו. מראה שהוא רוצה קשר אנושי.

4.      השינה- ראה בשינה את תכלית חייו, מעיד על כך מספר פעמים. בדירה הראשונה הוא סובל מחוסר שינה, וגם בשניה בגלל הרעש. חוסר השינה גורם לו להרגיש רע אבל גם השינה גורמת לו להרגיש רע- כי זו שלווה ושקט שהוא לא רוצה בהם. השינה שלו קשורה בבריחה, היא לא מהווה רק צורך פיזי טבעי. כשהוא מבין שהוא מעדיף את רעש התינוק, הוא לא שומע יותר רעש חיצוני ושומע רק את התינוק.

5.      מוטיב גן העדן והגיהנום- קל להתחבר לדירות 2 ו-3 כמייצגות את זה.

גן עדן- שליו, אין בו קולות, אין בו כלום, משעמם.

גיהנום- שם הנוכחות, הקשר האנושי. שם נמצא התינוק.

אז נכון, יש שם ליכלוך ורעש, ותינוק מוזנח. אלו בעיות, והדרך לפתור אותן זה לא לצאת לנופש אלא להתמודד איתן.

 

 

תשתית מקראית

1.      הקשר בין התינוק לדמות המשיח- לקוח ממסכת סנהדרין. המשיח מתואר שם כעני, פשוט, שיושב בשער העיר ו"מתיר ואוסר (קושר) את פצעיו". כך, גם התינוק, מתואר כמכוסה פצעים, והוא נמצא בכניסה לבית. בנוסף, בתלמוד הירושלמי נאמר "אל תיגעו במשיחי, אלו תינוקות של בית רבן"- דבר שמחזק את האנלוגיה.

2.      האסקופה (מפתן, סף הבית)- האסקופה קשורה לגבול- בין רשות הרבים לבין הבית. בסיפור זה יש לה תפקיד דומה, מעבר מרשותו בתוך הבית לבין החוץ. בתחילת הסיפור הוא לא רוצה להתמודד- הוא תוהה למה בכלל יש מפתנים לבתים, מעוניין לעקוף את המפתן כדי להתחמק מהתינוק. בהמשך, הגבול הזה מתקשר לתינוק. האסקופה עוברת שינוי משמעות- בתחילה הייתה גבול שחוצץ בינו לעולם, אבל בזכות התינוק שנמצא על האסקופה, זו הנקודה ממנה הוא מתחבר לעולם.

3.      הגיבור נותן תיאור לבית על הגבעה: "כבר ראיתי עצמי כאילו אני יושב בחדר נאה, ובאוויר נאה בין כלים נאים". לפי חז"ל- יש שלושה דברים שמרחיבים דעתו של אדם- דירה נאה, כלים נאים ואישה נאה. מה שחסר פה זה האישה, ולכן הרמיזה המקראית מדגישה דווקא היעדר של משהו, ולא להיפך. החוסר הוא של מישהו אנושי. בסוף הוא מוותר על השניים האחרים בשביל האנושי.

 

 

לסיכום

זה סיפור פסיכולוגי בעל משמעויות פילוסופיות.

יש מבנה מעגלי- במובן מסוים (אם נוריד את החלק הראשון) הוא מתחיל וחוזר לאותה נקודה. אבל המעגליות הזו דווקא באה לבטא שינוי נפשי, מהבריחה מאמת פנימית אל התחברות אליה. זאת, בניגוד לאדונית והרוכל, שם המעגליות מראה שהלקח לא נלמד.

הסיום: אופטימי, וחשוב להדגיש שהוא לא נותן פיתרונות למצבים, הוא רק מביא לידי ביטוי את ההתמודדות. אדם צריך להתמודד ולא לברוח.

אין תגובות

הודעות אחרונות

19:57 | 06.01.20 Bensal1992
16:40 | 31.12.19 אורחים בפורום
10:03 | 13.12.19 אורחים בפורום
10:42 | 27.09.19 jana bdr
14:59 | 14.09.19 מיגומלא
09:35 | 25.06.19 אורחים בפורום
23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ