לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

התפסן בשדה השיפון-מספר שאלות ותשובות

מאת: מKה אפורה  פורסם: 07/11/2004  עדכון אחרון: 23/05/2005  
 
לשם היצירה נודע תפקיד חשוב בהארת נושא היצירה, היבטה המרכזי או משמעותה. הסבר מהו תפקידה של כותרת היצירה שקראת, ביחס ליצירה.

הרומן "התפסן בשדה השיפון" נכתב על ידי ג´.ד סלינג´ר, המתאר את מסע התבגרותו של הולדן, נער בן 16 שנזרק מבית ספרו, ועובר מסע בן שלושה ימים שבמהלכו עובר הולדן תהליך של שינוי ומתבגר. לאורך כל הספר שזורים "רמזים" על דעתו של הסופר בנוגע לחברה ולתרבותה המזויפת.
הולדן קולפילד, בן למשפחה החיה בניו יורק, הוא המספר עד של רומן זה. הולדן למד ב"פנסי" לאחר שנזרק מפנימיות קודמות בגלל בעיות משמעת, אך לפני חופשת חג המולד נזרק מבית הספר לאחר שנכשל בארבעה מתוך תשעה מקצועות. לפני חזרתו הביתה החליט הולדן לחכות שלושה ימים כדי שמכתב השעייתו של הולדן מבית הספר יגיע. במהלך שלושת ימים אלו משתכן הולדן במלון זול בניו יורק, ונפגש עם אנשים שונים שמהלכם מובעת השקפת עולמו של הולדן ומוטחת ביקורת כלפי מבוגרים ועולמם המזויף, בשונה מילדים. בצהריי היום הראשון יצא הולדן לטייל בברודווי, שלפתע ראה משפחה - אבא, אימא וילד קטן בערך בן 6. הגבר ואשתו שוחחו, ולא שמו לב לילד על שולי המדרכה, בקו ישר, תוך כדי זמזום ושירה – "אם אדם תופס אדם קרב בשדה שיפון.."[עמ´ 139] ולא שם לב לתנועה הסואנת שמסביבו ולחריקות הבלמים. בשלב מאוחר יותר בסיפור, הולדן נמצא עם אחותו פיבי, ושואל אותה אם היא מכירה את השיר. פיבי מתקנת אותו "..אם אדם פוגש אדם קרב בשדה שיפון"[עמ´ 206] והולדן תֵאר לה שדמיין המון ילדים משחקים במשחק בשדה של שיפון, ואף אחד מבוגר לא נמצא שם, חוץ מעצמו – הולדן. הא עומד על קצה של צוק, ותפקידו הוא לתפוס כל ילד שעומד ליפול מהצוק. הולדן מציין שזה מה שהוא עושה כל היום, וזה הדבר היחידי שהוא באמת רוצה להיות. שם היצירה – "התפסן בשדה השיפון" מובע בחלק זה של הספר, ומבהיר את משמעותה האמיתית - בתמונה הבדיונית שהרכיב הולדן, הוא רואה את עצמו כ"תפסן", אשר תופס את הילדים שעומדים ליפול מן הצוק. הצוק הוא בעצם סמל לעולם המבוגרים שהולדן סולד ממנו. כאשר תופס את הילדים העלולים ליפול בעצם שומר הולדן על הילדים ו"מציל" אותם מהמעבר לעולם המבוגרים והישארותם בעולם הילדים, שאותו תופס הולדן כעולם רגיש, פגיע וזקוק להגנה, ולכן מציל אותם מהנפילה. בעצם השינוי הפשוט שבמילים – "תופס" במקום "פוגש", יוצר להולדן את התמונה הבדיונית הזו בראשו, אשר משקפת את רצונו של הולדן להישאר צעיר, טבעו לרצות ולברוח ממסגרות כובלות ופחדיו להתגבר. הוא אינו רוצה להשלים עם אובדן ילדותו ותמימותו ולהצטרף ל"עולם המבוגרים". הוא רואה את ההתבגרות כהידרדרות המביאה לאובדן האישיות ולקבלת תכונות מזויפות ושליליות כמו של המבוגרים. הוא חושב שהמבוגרים הם חסרי רגישות, לא נכונים להקשיב, עסוקים בעצמם ואין להם פנאי וסבלנות לאחר, ולכן לא רוצה להשתייך לעולם זה. הולדן מכנה את המבוגרים "אנשים מזויפים", משום שחושב שהם מוחקים את הייחודיות שבהם בכדי להיות אדם יותר מכובד. הוא רואה את עולם המבוגרים כמתנהל לפי כללי משחק וחוקים קבועים מראש, לעומת עולם הילדים שחיים בעולם ללא חוקים וכללים ללא מחויבויות.
כאשר רואה הולדן את הילד ההולך בקו ישר בצמוד למדרכה, מזמזם לעצמו את השיר, שליו, שמסביבו תנועה סואנת וחריקות בלמים, הוא מוקסם מהמראה. הילד דומה להולדן – הוא עושה כרצונו באותו הרגע, ללא התלות בהוריו. הולדן עצמו חי את החיים לפי קצב החיים שלו, כמו ילד, מתעלם ממסגרות, כללים וחוקים שמוכתבים מראש[לדוגמת ההתנהגות שלו בבית הספר] ולא מסכים לקבלם על עצמו.
לסיום, ניתן לראות שלשם היצירה יש תפקיד חשוב בהארתה, במשמעותה, ובהבנה יותר עמוקה של המספר, הולדן. השם של היצירה – "התפסן בשדה השיפון" הוא סמל[?!] לרתיעה של הולדן מ"עולם המבוגרים", לבריחה שלו ממסגרות ולרצונו להישאר תלוי, בין עולם המבוגרים לעולם הילדים וכך להגן על הילדים מפני "נפילתם" לעולם המבוגרים, עולם שבו שולט הזיוף ואובדן האישיות.

שאלות נוספות[ללא פתירה]:
- תאר אירוע מרכזי המסופר באחת היצירות שקראת. הצבע על תפקידו של האירוע בעלילה ובהתפתחות הדמויות.
- בחר דמות מרכזית מתוך היצירה שקרת, אשר עוררה בך הזדהות או דחייה. הסבר אילו מעשים את תכונות של הדמות עוררו בך תגובה זו.
- תאר התפתחות של מערכת יחסים בין שני אנשים כפי שהיא מוצגת באחת מהיצירות שקראת.
- תאר שתי תמונות שהרשימו אותך ביצירה שקראת והסבר מה הרשים אותך בכל אחת מן התמונות הללו.
- בחר ביצירה שבה מצויה דמות במאבק עם עצמה או עם סביבתה או עם שתיהן כאחת. תאר את אופיו של המאבק ביצירה.
- בחר בדמות מרכזית ביצירה שקראת. מהו המניע העיקרי להתנהגותה? הסבר והדגם.
- בחר יצירה שקראת, שבה מתוארים יחסים בינאישיים הכרוכים בלבטים ובקשיים. הצבע על הלבטין והעל הקשיים והסבר כיצד הם מעוצבים ביצירה.

קישור להודעה המקורית
אין תגובות

הודעות אחרונות

09:35 | 25.06.19 אורחים בפורום
23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום
08:07 | 05.01.19 אורחים בפורום
20:00 | 23.12.18 אורחים בפורום
10:47 | 10.12.18 אורחים בפורום
19:57 | 30.11.18 אורחים בפורום
06:25 | 26.11.18 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ