לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

החטא ועונשו / פ.מ דוסטוייבסקי.

מאת: אנקנואון  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 22/12/2006  
 
סיכום ע"י אמיר קראוזה.
(הערה - סיכום זה הוא על הספר באופן כללי, ולא על הדמויות ומאפייניהן).

החטא ועונשו הוא כביכול ספר בלשי. לכאורה מתקיימים כל האלמנטים של סיפור בלשי:

- פשע (רצח המשכונאית הזקנה ואחותה אליזבטה).
- פושע (רסקולניקוב).
- חוקר (פורפירי פטרוביץ´).
- משבש הליכים (ניקולאי, שמודה באשמה למרות שהוא לא אשם).

ישנם 2 סוגים של סיפור בלשי: באחד מהם אנחנו יודעים מי הפושע ומסתקרנים מדרך הפיתרון של החוקר, ובשני אנחנו מגלים אט אט יחד עם החוקר את זהותו של הפושע (ע"ע ספרי שרלוק הולמס וכו´).
הספר החטא ועונשו ע"פ דוסטוייבסקי אינו מתאים לאף אחת מן הקטיגוריות הנ"ל. אנחנו יודעים מיהו הרוצח (רסקולניקוב), וכמו כן החוקר עצמו (פורפירי פטרוביץ´) יודע מיהו הרוצח. אין כאן אלמנט של ספר מתח ולכן החטא ועונשו הוא ספר שהוא רק במסווה של ספר בלשי. העלילה החיצונית מתארת את ביצוע הפשע, את מהלך החקירה. התרחשות האירועים בעלילה החיצונית היא מקרית ומשמשת כקונכיה לעלילה האמיתית, שהיא מה שקורה במוחו של רודיה רומאנוביץ´ רסקולניקוב, הרוצח וגיבור הספר. כל הספר כולו מתרכז בעצם בלבטיו של רסקולניקוב. רסקולניקוב מנסה כל הספר להבין מדוע הוא רצח, למצוא צידוקים לרצח.
עלילת הספר כולו מתרחשת במשך כשבועיים ימים, ואילו האפילוג שבסופו מתרחש במשך 9 חודשים. אין הדבר סמלי, שזמנו של האפילוג הוא 9 חודשים, מאחר וזמן זה בא לציין לידה מחדש של גיבור הספר, ומציאת הגאולה.

ישנו ויכוח בין חוקרי הספרות באשר למהותו של האפילוג:
האם האפילוג הוא חלק אינטגרלי מהסיפור או שמא הוא מודבק ומאולץ?

אלו התומכים בגישה השנייה טוענים כי האפילוג אינו באותה רמה אינטלקטואלית של שאר הספר, שחסר לו התיחכום הספרותי, וכי כל תכליתו היא לבשר על אירועים רבים במשך זמן מועט. כמו כן נאמר כי יחס הזמנים - הספר כולו מתרחש במשך שבועיים ואילו האפילוג הקצר מתרחש במשך תשעה חודשים.

אלו התומכים בגישה הראשונה, כי האפילוג הוא חלק אינטגרלי מהספר מבססים את דבריהם באשר לפיתרון הקונפליקט בנפשו של רסקולניקוב על דבריו של חוקר המשטרה פורפירי פטרוביץ´ כי "השינוי יתרחש במהירה". כמו כן נאמר כי במהלך כל הספר נרמז על ההתרחשות באפילוג, המתאר את ההארה שאליה הגיע רסקולניקוב. חדרו של רסקולניקוב מתואר כקבר. במהלך הספר מבקש רסקולניקוב מסוניה שתקרא לו על מעשה הנס של ישו כאשר הקים לתחיה את אלעזר מקברו. האפילוג הוא כמו קימתו של רסקולניקוב מהקבר - הקבר האינטלקטואלי המערבי ושיבתו אל חיק התרבות הרוסית, אל הנפש הרוסית אל הרגש ולא אל השכל.

הספר מכיל את 5 המוסכמות ברומן במאה ה-19:

- סיום סגור.
- מספר כל יודע.
- עלילה.
- אפיון דמויות.
- רקע חברתי.

הסיום הסגור של הרומן מתבטא באפילוג, הסוגר את כל הקצוות. כל האירועים שנרמזו במהלך הספר התרחשו: רזומיחין ודוניה שהיו אוהבים נישאו, מתואר משפטו של רסקולניקוב, מתואר פירוט העונש שהוטל על רסקולניקוב, את מותה של אמו ואת הליכתה של סוניה עמו לסיביר.

המספר הכל יודע - ישנם 2 סוגים של מספרים: מספר עד ומספר על. המספר העד הוא סיפור המתרחש מפי נקודת מבטה של אחת הדמויות שבסיפור עצמו. זוהי צורת סיפור אישית וסובייקטיבית שאינה מתיימרת לדעת הכל או לתאר את הכל. לעומת זאת מספר העל הוא מין ישות ערטילאית היודעת הכל, כולל מה שמתרחש במוחן של הדמויות. מספר כזה מספר לנו על מה שתמרחש במוחן של הדמויות, את מניעיהן וכו´. מספר העל משמש במקרים רבים גם כסמכות שיפוט מוסרית, וכמו כן כמרמזת על העתיד: "...אולי לבשר את העתיד הצפוי לו".

העלילה - כפי שנאמר, בספר החטא ועונשו העלילה החיצונית היא מקרית. רסקולניקוב פוגש את כל דמויות המשנה במקרה, רצף האירועים מקרי. העלילה עצמה מתרחשת בראשו של רסקולניקוב ובניסיונותיו להבין מדוע רצח ומה יעשה עכשיו.

אפיון הדמויות - אפיון הדמויות יכול להיעשות ע"י כמה אמצעים עיקריים:

1. ע"י וידוי: אנחנו למדים על הדמות כתוצאה מכך שהיא מתוודה על חייה. כך לדוגמא הוא המקרה עם מרמלדוב.
2. ע"י שם: שם הדמות רומז על תפקידה: רסקולניקוב (חצוי), סוניה/סופיה (חכמה), פורפירי (שינוי).
3. ע"י תיאור חיצוני: אנחנו יכולים ללמוד על הדמות באמצעות תיאורה החיצוניף במקרים רבים התיאור החיצוני של הדמות אינו תואם את אופיה האמיתי (כגון פורפירי פטרוביץ´ מפקח המשטרה).
4. ע"י חלומות: רסקולניקוב וחלומותיו שעל פיהם אנחנו למדים על האנלוגיה בינו לבין דמויות המשנה, סוודיריגילוב וחלומותיו שעל פיהם אנחנו למדים על אופיו הלא מוסרי.
5. ע"י קונפליקטים: הקונפליקטים בין הדמויות מלמדים עליהן.
6. ע"י דיבור: לכל דמות יש סגנון דיבור משלה: מרמלדוב מדבר בסגנון מליצי, סוודריגילוב מדבר לפעמים בצרפתית, פורפירי מדבר לפעמים בגרמנית.
7. ע"י אנלוגיות: סוניה/ דוניה, רסקולניקוב / כולם.

רקע חברתי:
- - - - -

הרקע החברתי הוא העיר סנט פטרסבורג ברוסיה של המאה ה-19. באותה תקופה פקדו את רוסיה זעזועים רבים כתוצאה מחדירתן של דיעות מהפכניות כגון סוציאליזם (שיוויון מוחלט, גם כלכלי, בין אזרחי המדינה), ניהיליזם (שלילת חוקי הדת והמדינה גם יחד), וכו´. האינטלקטואלים הרוסים נהו אחרי תרבות המערב. ביניהם היו רבים שאף לא ידעו את שפת האם, רוסית, ודיברו בצרפתית. עבור דוסטוייבסקי, המערב מסמל את ממשלת השכל הקרה. הנהייה אחרי השפעת המערב אינה לרוחו, והוא מטיף לשמירה על אופיה הלאומי האידאלי - נוצרי - אוהב - רגשי של רוסיה, ואל להתפתות לתנועות הרסניות כגון ניהיליזם. דוסטוייבסקי מטיף לעמידה בפני רוח המערב.
רסקולניקוב ניסה ללכת ע"פ דרך המערב. הוא בנה תיאוריה אינטלקטואלית, בנה בניין הגיוני, ונכשל. כוחות הנפש שלו, שהיו בו, שעוררו ע"י סוניה, נערה פשוטה, בת העם הרוסי, הם אלו שגרמו לו להגיע להארה ולהבנת טעותו המרה, להבנה כי התיאוריה שהגה אינה נכונה. רסקולניקוב שהתפתה במשך כל הספר בין עולם הרגש לבין עולם השכל (סוניה - רגש, מול סוודריגילוב - שכל), הגיע להארה רק כאשר הלך בדרכה של סוניה, בערכי האידאלים הנוצריים של אהבת אדם וחמלה, הבנת החטא וכו´. ע"פ דוסטוייבסקי הרצח לכשלעצמו אינו רע - הרצח המערבי הוא רע. רסקולניקוב הבין זאת בסיביר באומרו "מה מאושר הייתי לו רצחתי מתוך אהבה". רסקולניקוב רצח רצח קר, שכלי - שהוא פשע מערבי.
דוסטוייבסקי אינו מוסר את המפתחות לעולם הרגש והדת בפני אנשי הדת הרשמיים, דהיינו הכנסיה. הכומר בסיפור ממלא תפקיד עלוב. הרגשות הנוצריים האמיתיים נמצאים בליבות האנשים.
בזמן כתיבת הספר התגבש סוג חדש של רומן - רומן ריאליסטי בניגוד לרומן רומנטי. הרומן הרומנטי נטה לעשות אידאליזציה למציאות, בעוד שהרומן הריאליסטי שאף לתאר את המציאות על כל גווניה, כולל אלו המכוערים והקשים (זנות, עוני, השפלה). הספר החטא ועונשו הוא שילוב בין השניים, ומהווה רומן המתאר "ריאליזם רומנטי". הרקע הוא ריאליסטי - העיר האפורה, הקשה, הקרה, העוני, הזנות ועלובי החיים, ואילו אפיון הדמויות הוא רומנטי, מיוחד, לכל דמות יש תפקיד ויש השקפה מיוחדת המשפיעה על רסקולניקוב.
המציאות החברתית המתוארת בספר היא קשה, ומדברת בעיקר על העניים בחברה הרוסית (בעיר סנט פטרסבורג). הביטוי הקשה ביותר לעוני הוא משפחת מרמלדוב. זוהי משפחה ענייה באופן גמור, שהאם, קטרינה איוואנובה, מסרבת להכיר בעונייה באופן מעורר רחמים. מר מרמלדוב הוא שיכור ואלכוהוליסט והדבר גרם לאובדן כל ההכנסות שהיו לו, הוא אדם שבור ועני, שגם סוף חייו הוא משפיל - נדרס ע"י עגלה ברחוב. קטרינה איוואנובה מבזבזת את כל הכסף שנתן לה רסקולניקוב על סעודת הבראה, וכגודל הציפיות כך גודל האכזבה, כשלארוחה מגיעים אורחים גסי רוח והארוחה מסתיימת בקטטה המונית. קטרינה איוואנובה מסיימת את חיה כמשוגעת ופני שהיא נופחת את נשמתה היא אומרת: "הריצו את הסוסה עד כלה" - אנלוגיה לסוסה הטפילה הזקנה בחלומו של רסקולניקוב.
העוני מתואר גם ע"י תופעת הזנות - הזונה קטיה המשרתת את סוודריגילוב וסוניה שנאלצה לעבוד בזנות בעל כורחה בשל עוני משפחתה (משפחת מרמלדוב). הזנות עלולה להשפיע על אופיו של האדם, אך זהו אינו המקרה אצל סוניה, שנשארה תמימה וילדותית.
תופעת השכרות מופיעה רבות בספר - מרמלדוב הוא המייצג העיקרי שלה, וגם סוודריגילוב מתואר כשתיין. המשותף לכל הדמויות בספר הוא האומללות. סוודריגילוב הוא היחיד אשר מעמדו החברתי גבוה. כל שאר הדמויות הן במצב חברתי נמוך וקשה.

הדת: הדת בסיפור מופיעה במקרים רבים: מתוארים הצלבים של אליזבטה, רסקולניקוב מתעורר לאחר חלומו בחלק הראשון ואומר "אלוהים הראה לי את דרכי", סוניה מאמינה אדוקה, וניקולאי מודה באשמת הרצח כדי לשאת בייסורים כמו ישו הנוצרי.
מצד שני יש את תופעת האתאיזם, המתוארת באופן המובהק ביותר ע"י סוודריגילוב השולל את הדת, אך גם ע"י רזומיחין, לבזיאטניקוב, זמיוטוב וזוסימוב שאינם מאמינים בדת.


מוטיבים בסיפור:

מוטיב פרשת הדרכים: רסקולניקוב ניצב בפני פרשת דרכים בחלקים רבים: לרצוח או לא לרצוח? להתוודות או לא?
מוטיב החטא: מופיע בשם הספר, ובשיחות עם פורפירי.
מוטיב הדם: דריסת מר מרמלדוב,פציעתו של סוודריגילוב כתוצאה מירייתה של דוניה, רצח המשכונאית.
מוטיב המחלה: המחלה המתארת את מצבו הנפשי של הרוצח לאחר הרצח.
מוטיב הקימה לתחיה: רסקולניקוב שקם לתחיה כמו אלעזר שהוקם לתחיה ע"י ישו.
מוטיב הצלב: מופיע אצל סוניה, אצל הזקנה, ובחלומו של סוודריגילוב.



  תגובה אחת
°
הערה - "אין הדבר סמלי" = "אין הדבר מקרי" (11)ל_ת  
אנקנואוןו | 20/06/2004 02:11:08

הודעות אחרונות

23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום
08:07 | 05.01.19 אורחים בפורום
20:00 | 23.12.18 אורחים בפורום
10:47 | 10.12.18 אורחים בפורום
19:57 | 30.11.18 אורחים בפורום
06:25 | 26.11.18 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ