לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

בעל זבוב - סיכום 2

מאת: חMוד18  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 22/12/2006  
 

) אפיין את ג´ק וראלף-אופיים ודרך הנהגתם.
תאר את אופי היחסים בין שתי הדמויות.

לאורך כל הסיפור בולטת מאד מערכת היחסים בין ראלף לג´ק .
כבר בתחילתו של הסיפור, כאשר שסיירו באי התפתחה בניהם חיבה, אך מהר מאד השתנה המצב והפך להיות מאבק מילולי (לדוגמא: לאחר הטיפוס להר והחיפוש שם אחר המפלצת, ראלף היה הראשון שברח ולכן ג´ק רוצה להחליף מנהיגות ומעלה זאת לשיחה).
לאחר מכן המאבק בנכם הופך למאבק פיסי (לדוגמא: לפני מותו של חזרזיר הם מכים אחד את השני).
לבסוף הם נלחמים על חיים ומוות.
במשך הסיפור יש קנאה בין המנהיג בפועל, לבין המנהיג הרשמי.
כל אחד מהם רוצה להיות מנהיג ולהנהיג בדרך אחרת:
ראלף רוצה לשמור על סדר ומשמעת ועל האופי התרבותי, הוא מאד דואג להצלה שלהם מהאי ולכן החליט על הדלקת אש בראש ההר, ודאג לה מאד.
את ג´ק מעסיק הבשר לאורך כל הסיפור.
כבר בריבם הראשון על ההנהגה בא לידי ביטוי האופי השונה של כל אחד מהם.
הילדים מחליטים לארוך הצבעה שתחליט מי יהיה המנהיג. ג´ק התנגד אך לעומתו ראלף הסכים, בכך אנו רואים את האופי המחושב והדמוקרטי של ראלף.
הילדים בוחרים בראלף למנהיג , בזכות אישיותו העצמאית וקסמו האישי, בניגוד לג´ק שניסה את כוחו בצורה שונה :"עלי להיות המנהיג קרא ג´ק. השחצנות התמימה".
ראלף גם נבחר בזכות צורתו החיצונית המחבבת את הילדים ובגלל אופיו הדמוקרטי

ראלף: הוא הגיבור המרכזי בעלילה וכמעט כל האירועים ותיאורים נמסרים דרך עיניו אן נרשמים כאילו נלקחו מתודעתו. ראלף בן ה12- הוא יתום מאם וגם וגם את אביו, הקצין, לא ראה כבר זמן רב.
ראלף הוא ילד נאה חסון אבל למרות זאת יש לו מעין רכות ורגישות פנימית.
כושר מנהיגותו הטביעי שללו ניכר כבר בתחילתו של הסיפור, כשהוא בולט בקומתו וחזותו משאר הילדים.
ראלף הוא גם ספורטאי טוב וזה עוזר לו בהמשך הסיפור, כאשר הוא בורח מפני האש, והוא מגן על חייו מפני שאר הנערים. לאחר שראלף ניבחר למנהיג מתגלות לנו תכונות נוספות באישיותו:
הוא טוב לב, שקול והגון יש לו כושר דיבור ויכולת נאום.
ראלף לוקח את תפקידו בכובד ראש דואג לכולם ונותן עדיפות לדברים שבאמת חשובים (כמו הצלה ומחסה) על פני משחקים, (כמו לדוגמא כאשר בנו הנערים סוכות, וכאשר החליטו שצריך לעשות את הצרכים רק במקום מסוים ליד המים כדיי שהמים ינקו את האזור).
ראלף דואג ושומר על כולם הוא בעל רעיונות, מנהיג תקנות, סדר ומשמעת, דואג לקטנים ומגרש את הפחד מהם. הוא דואג למציאת מזון מים ודואג להצלתם.
ראלף לומד לאורך הסיפור להעריך את חזרזיר ואף נסמך עליו במנהיגותו, משום שחזרזיר אינטליגנטי ממנו ורואה הרבה דברים אחרת מאשר ראלף, ראלף הוא אדם מציאותי מעשי ונבון, הוא אופטימי בכך שמאמין שיבואו להצילם ומעודד את השאר.
ראלף שומר על הסדר והחוק ומתקן תקנות לשם כך.
הקונכייה למשל, ראלף היה זה שהפכה לסמל בכך שהוא היה הראשון שתק בה ואסף בעזרתה את כולם לאסיפה, ומאז סימלה הקונכייה את הדמוקרטיה בשלטונו של ראלף משום שמי שרצה לדבר יכול היה רק אם הקונכייה בידו.
עם הזמן ראלף צובר ניסיון ע"י עימותים ושיחות עם ילדים אחרים ולומד מה הוא יכול להשיג מכל דבר.
אבל הדמוקרטיה לא עוזרת לו למרות הכל, ולמרות כל ניסיונותיו לא להתפרק רוב הילדים עוברים למחנה של ג’ק וכולם הופכים לפראיים.
ראלף היה נער חולמני מסופר לנו לא פעם, על הזיותיו הוא מתגעגע מאד אל ביתו ואל הוריו. הוא טיפוס ביתי וכאן בעצם מתגלות חולשתיו.
הוא זקוק להוריו ויתכן שזוהי הסיבה שהוא מנסה על האי לחיות אותם ראלף הוא דמות חזקה, בטוחה ועקבית כמו שכבר אמרנו. הייתה בו מין ייחודיות , היה לו מזג מתון יותר, פסיבי ורק במקרים קיצוניים הצליח ג´ק להוציאו מכליו ולהרגיז אותו.
בניגוד לאדישות הפראים לאחר מותו של סיימון , הזדעזע ראלף. הוא היה מוטרד מאד והיו לו נקיפות מצפון.
ראלף היה ער למתרחש סביבו והגיב על כל הפגמים שהחברה מסביבו עושה ומקבלת כמובן מאליו.
לו יש ביקורת על כך והוא לא מהסס להביע אותה. לכן הוא גם חוזה את העתיד המר שיתרחש בסופו של דבר.
ראלף ראה בשכל הישר ובהגון הבריא, תכונות נעלות וחשובות ותודות להן הוא לא נהפך להיות פרא, חסר מחשבות כמו שאר הילדים אלה נשאר בו האדם החושב וכן´...
למרות שידע את הסכנה הטמונה התנגדותו לרב הפראי, הסכים לקבל על עצמו את ההגבלות המוסריות שהכתיבו הפראיים כדי לשמור על עקרנותיו. הוא התגבר בסופו של דבר על המשבר שחל בו כתוצאה ממותו של חברו הטוב חזרזיר ומהקרע שבתוך חבורת הנערים.

ג´ק: ג´ק מופיע לראשונה בסיפור בראש נערי המקהלה, שאותם הוא מצעיד בשני טורים כאילו הוא מפקד צבא. הם הלכים בצורה מסודרת עם גלימה וכיפה שחורה ומצייתים לדיברי ג´ק.
ג´ק מהווה את הדמות המנוגדת והוא בעצם מיצג את הדמות הרעה בסיפור.
ג´ק הוא גבוהה עם שיער אדמוני. ג´ק רוצה להיות המנהיג כבר מתחילת הסיפור ולאחר שלא ניבחר ניסה לעשות הכל כדי לערער את מנהיגותו של ראלף ואת החוק והמשמעת לגבי הקונכייה.
ג´ק שחצן חסר אחריות ואגואיסט.
ג´ק רוצה להיחשב כמבוגר ורוצה שיקראו לו בשם משפחתו.
הוא נוהג להעליב את חזרזיר מפני מגבלותיו. הוא חייב לשלוט ולהיות המנהיג בכל מחיר. לג´ק יש כושר הישרדות טוב. ג´ק היה זה שהציע להדליק אש בעזרת משקפיו של חזרזיר, הוא מתנדב לכל המשימות ותמיד בראש חבורת הציידים.
ג´ק היה זה שגרם לפילוג בין הנערים כאשר השמיץ את ראלף על זה שהוא פחדן, ובכך שהוא (ג´ק) עוסק בבשר ומשחקים, שאלו דברים שיותר מושכים ילדים מאשר הצלה ולדאוג כל הזמן שיהיה אש...
ג´ק זכה להיות מנהיג בזכות פילוג זה והוא ביקש אז מכולם לציית לו ולכבד אותו.
"...קורה גדולה על טבור המדשאה וג´ק, צבוע-פנים ועטור-זר, ישב עליה כאליל על כס כבוד. בקרבו נערמו תלי בשר על גבי עלים ירוקים, ופרות אגוזי קוקוס מלאות משקה" (עמוד141-).
לג´ק אין רגשות אשמה על מות סיימון וחזרזיר, אפילו להפך הוא מבסס בעזרת זה את שלטונו.
ג´ק הוא טיפוס מאד שתלתן הוא החלטי ואינו משתף את חבריו בהחלטותיו.
הדבר העיקרי בעיניו זה הבשר והוא אינו מתייחס בכלל לערכה החשוב של האש.
מנהיגותו של ג´ק שונה לגמרי משל ראלף:
ג´ק הרבה יותר תקיף וקשוח. במשך הסיפור ג´ק הופך להיות פרא אדם, הוא מפגין את החיתיות שבו ע"י צייד פולחן, ריקודים וצביעת פנים.
ג´ק מפגין ביטחון עצמי, הוא רוצה להראות אמיץ, הוא נחוש בדעתו והוא לא פחדן.
לג´ק יש נטייה לא להסכים לדברים שכולם הסכימו בדרך דמוקרטית.

לסיכום:
ראלף וג´ק מייצגים סוגי משטרים שונים.
ראלף מיצג את הדמוקרטיה המתינות והראליות:
1. הוא נבחר בבחירות דמוקרטיות.
2. הוא מאפשר לכל החברים להביע דעתם על נושא מסוים
ולאחר מכן להצביע עליו.
3. הוא לא משתמש בכוח לאכיפת מנהיגותו.
4. יודע ליטול יוזמה, אחריות ומנהיגות כאשר צריך

ולעומתו ג´ק המיצג את הדיקטטורה, הקיצוניות והמטאפיזיות:
1. הוא מחליט החלטות לגבי קבוצתו, שלא ע"י התייעצות.
2. הוא משתמש בכוח פיזי כדי לאכוף את מרותו וכדי לעצור מתנגדים.
3. הוא משתמש באמצעים רוחניים, פולחניים, לשם הנהגתו.

2) דון בהרחבה באחד מהמוטיבים הבאים:
הקונכייה, הבגד. הסתמך בתשובתך על מראי המקום.

מוטיב: חפץ מסוים שמקבל משמעות בספור.
תחילה הוא חפץ מוחשי פשוט ואחר כך הוא מקבל משמעות סמלית מסוימת.
המוטיב חוזר מספר פעמים לאורך העלילה .

מוטיב הקונכייה חוזר מספר רב של פעמים בסיפור והוא מדגיש נקודות חשובות בסיפור,
ומראה לקורא את מצבם של הדמויות והגישה שלהם לנושאים שונים.

לקונכייה בסיפור יש תפקיד חשוב היא מסמלת מספר דברים כמו: כבוד סדר ומשמעת.



היא נמצאה ע"י ראלף, כאשר ראה אותה מוטלת בין צמחי המים,
"ראלף פסק מלחייך והצביע על הלוגן עצם לבנוני היה מוטל בין צמחי המים השרכיים" (עמוד 13)
בזמן שהוציא ראלף את הקונכייה מהמים סיפר לו חזרזיר על שכן שלו שיש לו כזאת קונכייה,
הוא סיפר שאותו שכן היה תוקע בקונכייה ומכאן עלה הרעיון שע"י הקונכייה יהיה ניתן לקרוא לילדים האחרים.
תחילה ראה ראלף את הקונכייה כצעצוע יקר ולא חשב שהחפץ מסוגל להביא תועלת-ציבורית, אך כששמע את דיברי חזרזיר, לקח ראלף על עצמו את האחריות לקרוא לשאר הילדים...
ראלף למד כיצד לתקוע בקונכייה וע"י כך קראו כמתוכנן לשאר הילדים, ומאז הייתה תקיעת הקונכייה לסימן לילדים לבוא לאסיפה.
באשר התאספו הילדים בפעם הראשונה והרגישו צורך בבחירת מנהיג, ג´ק (עליו דיברנו מקודם) שהיה טיפוס של מנהיג אך ראלף הובלט בעיני כולם בזכות הקונכייה שהייתה לו ביד.
לקונכייה הייתה עוצמה אצל הילדים וכולם התפעלו מראלף בשל הקונכייה.
לקונכייה הייתה חשיבות בעיני הילדים (בזמן "השלטון" של ראלף) גם משום שבאסיפות זכות הדיבור ניתנה למי שמחזיק את הקונכייה.
הקונכייה בעצם סימלה את הדמוקרטיה בלעדיה לאף אחד לא הייתה זכות דיבור,
"אמסור את הקונכייה למי שיקבל את רשות הדיבור." (עמוד 30)
חזרזיר הסתמך על אותו חפץ כאמצעי דמוקרטי שיתן לו שיוויון זכויות כמו כל הילדים.
עצם העובדה שחזרזיר מחזיק בקונכייה מעצבנת מאד את ג´ק והוא מיד מנסה למצוא לעצמו שטח הפקר,
"הקונכייה אינה נחשבת בראש ההר" (עמוד 39).
הקונכייה במישור מסמלת את הסדר ואת המשמעת המצויה שם, אך בראש ההר כמו שאומר ג´ק: לקונכייה אין משמעות, ראש ההר הוא שטח הפקר ללא משמעת וסדר ששם מצויים הציידים,
כך שהשפייות בעצם מצויה במישור, בשל נוכחות הקונכייה וחשיבותה שם אך השפייות נעלמת כאשר עולים לראש ההר, אז בעצם מגיעים לעולם אחר, עולם פראי, השונה לגמרי מין העולם שלמטה, במישור.
חזרזיר פוחד מג´ק ולכן הוא נאחז בקונכייה, על מנת לגבור על ג´ק.
חזרזיר ידע שכאשר ג´ק ינהיג לא תהיה כל משמעות לקונכייה ואז לא יהיה לו שום דבר להסתמך עליו.
וכל עוד יש בכלל לקונכייה משמעות הוא יכול להיאבק בג´ק ללא פחד:
"הקונכייה בידי... הייתה לי רשות הדיבור" (עמוד 87).
לאחר שראו סם ואריק, התאומים את הצנחן המת אותו דינו למפלצת, אז בעצם נעלמה ´סופית´ השפייות שעוד נותרה בילדים וג´ק ניסה לבטל את תפקיד הקונכייה:
"הקונכייה! הקונכייה!....הקונכייה לא דרושה לנו יותר. אנחנו יודעים מי צריך לדבר כאן" (עמוד 95).
אך ג´ק לא הצליח: " ´אין לך רשות דיבור´ קרא ראלף, ´שב´ " (עמוד 95) .
כשהנערים התפלגו, ג´ק מצא לעצמו שטח הפקר חדש והוא המקום בו נמצאו הנערים שעברו ל"צידו" של ג´ק, נהיו תחת פיקודו:
"וקונכית ממילא אינה נחשבת בחלק זה של האי" (עמוד 143).
וע"י כך הודגשה העובדה שהנערים התפלגו לשני מחנות שונים באופן ההנהגה שלהם.
רוב הנערים עברו להיות תחת פיקודו של ג´ק ולכן אף אחד מהם לא התנגד לדבריו של ג´ק.
אותם נערים נהיו פראיים בשל היעדרות הקונכייה שסימלה את הסדר והתרבות.
כאשר חבורתו של ג´ק התפרעו על ראלף וחבורתו,
הדבר הראשון שחשב ראלף היה אם הם לקחו את הקונכייה:
"הם לא לקחו את הקונכייה" (עמוד 160).
אך מה שנראה כחשוב מאד לראלף לא נראה כלל כחשוב לג´ק.
חבורתו שלג´ק התנתקה לגמרי מהתרבות, יחד עם התנתקותם מן הקונכייה, ולכן כאשר הגיעו ראלף וחבורתו להחזיר את המשקפיים של חזרזיר (שנגנבו ע"י ג´ק וחבורתו קודם לכן)
למרות כאשר דיבר ראלף כשהקונכייה בידו עדיין לא הקשיבו לו.
וכאשר לקח חזרזיר את הקונכייה, ואמר לכולם להקשיב לו וכשדיבר היה שקט,
משום שכולם רצו לשמוע מה בפיו, חזרזיר עדיין נתלה בקונכית זאת עשה עד לרגעים האחרונים לחייו, במהלך דבריו פגע בו סלע שנזרק מלמעלה וניפץ את הקונכייה לאלפי רסיסים,
וגם את מוחו של חזרזיר ניפץ הסלע מקרה זה סימל את סיומה של שפייות הדעת שעוד נותרה באי והפכה את הילדים לפראיים לכל דבר;
"גוש הסלע פגע בחזרזיר...הקונכייה נתרסקה לאלפי רסיסים לבנים ושוב לא הייתה קיימת, חזרזיר ...הואץ באוויר, ...ראשו נבקע וחומר אפור ניגר מתוכו והאדים" (עמוד 172).
סופה של הקונכייה ציערה מאד את ראלף משום שהוא ראה בזאת את חיסולה של חברה אנושית, מוסרית וניצחון לחבורת הפראיים של ג’ק.
וכאן נגמרה מנהיגותו של ראלף: "אתה כבר לא מנהיג השבט! הקונכייה איננה..."

3) האמנם קיימת מפלצת באי?
מי המפלצת?

למרות שלעולם לא הייתה קיימת מפלצת באי, הילדים האמינו בתום לב שאכן קיימת מפלצת.
הפעם הראשונה בסיפור שאנחנו שומעים על המפלצת, זה מפי ילד אחד עם סימן לידה
(ובימים הראשונים היו חולמים הזאטוטים חלומות בלהה וזה טיבעי לחלוטין משום שהם ילדים קטנים אשר מגיעים לאי מרוחק ונטוש ללא הוריהם או מישהו בבוגר שיטפל בם והם מפחדים.)
אותו ילד שלאחר מכן נהרג בשרפה, טען שראה חיה שדומה לנחש שנעה בלילה בין ענפי העצים. ראלף מנסה לעודד ומנסה לומר שאולי זה שדים, וחזרזיר אומר שאולי זה רוחות.
ג´ק רוצה להגשים את חלומו ולהיות מנהיג- והוא משתמש במפלצת לטובתו ואומר שהוא לא חושב שיש מפלצת, אבל אם יש הוא יהרוג אותה.
ולאחר מכן בא ומספר פיל על המפלצת הוא טוען שגם הוא ראה מפלצת אך מסתבר שהוא ראה בעצם את סיימון שיצא לסיבוב בלילה .
גם פרסיבל בא ותוך כדי שהוא מספר מה ראה, הוא מתחיל לבכות ועליו מצטרפים כל שאר הילדים. סיימון משתכנע ואומר שאולי באמת יש מפלצת. השילוב של ג´ק ושל סיימון כאשר שניהם מדברים על המפלצת רק החמיר את המצב כאשר ששנים מן הגדולים שבחבורה מדברים גם הם על המפלצת.
למעשה נולדה המפלצת ממחשבות ופחדים, מהלא מובן והלא ידוע. זה היה פחד מדבק.


הייתה למפלצת השפעה גדולה על חייהם, הם הרגישו שהמפלצת אורבת להם. הם היו מתוחים ומתח זה גרם לצעקות וויכוחים בניהם.
לראלף ברור שכדי לשכנע את הילדים שהמפלצת אינה קיימת.
ג´ק נעזר ב"מפלצת" בכדי להתגבר על ראלף. לדוגמא- כאשר ראלף צועד לבדו (לחיפוש אחר המפלצת) כביכול בגבורה הוא נכשל.
הוא קופא לשניות ואז בעצם הבריחה שלו, הוא מאבד את מנהיגותו בעיני ג´ק.
סיימון הוא יוצא דופן בחבורה. סיימון הוא זה שמגלה במפלצת את הרוע הפנימי הקיים בכל אחד מאתנו. סיימון לומד את זה בשיחה מאד מוזרה ומרשימה עם ראש חזיר.
זוהי שיחה מאד מוזרה כשסיימון מדבר בלי מילים וראש החזיר המסמל בעל-זבוב, שזה השטן בעצמו, מזהיר את סיימון שאם הוא ינסה להציל את הילדים מפניה הוא יכול להפסיד את חייו. הוא אומר שהרוע נימצא בתוך סיימון ואצל כל אחד מהילדים ואצל כל אחד מאיתנו, והוא למעשה המפלצת האמיתית.
"אתה יודע זאת לא כן? יודע שאני חלק ממך. קרוב, קרוב, קרוב, קרוב! אני עילת הכישלון.
העילה להיותם של הדברים כמו שהם" (עמוד 136).
סיימון יודע שחשיפת העובדה שהמפלצת לא קיימת הייתה עוזרת לילדים להשתחרר מהפחד וגם מג’ק, שניהל את הפחד שלהם ושלט בהם. ומתוך הצורך לחשוף את האמת הזאת הוא עזר אומץ לעלות לראש ההר ולגלות שבאמת אינה קיימת.
היה לו חשוב מאד להעביר את המסר הזה לילדים וגם כאשר חזר לספר להם מה ראה, למרות המכות והכידונים שהופנו אליו באמצע הריקוד הפולחני.
("הרוג את המפלצת! שחט אותה! שפוך דמה! חסל אותה! "),
הוא מנסה לספר להם שבראש ההר אין שום מפלצת אלא גוויה של איש.
אבל זה מאוחר מידי, כוח המפלצת הייתה קיימת, היא הייתה קיימת בנשמתו של ג´ק ובנישמותיהם של כל הילדים שהרגו אותו בזמן שניסה לחשוף את האמת.
הסופר מאמין שהייצור הרע נמצא בתוכנו והאמת הקשה היא שהאופי של המין האנושי רע ביסודו. אבל משום מה דווקא אותם גיבורים בסיפור כמו סיימון שגילה את האמת והבין את המסר ומנסה להעביר אותו הלאה, הוא לא מצליח לעשות זאת ובסופו של דבר מת, כשניסה. בזה הסופר מנסה אולי להגיד שלמין האנושי קשה לקבל את האמת האכזרית של האופי האמיתי של האדם.
4) מהו תפקידה של הכותרת ביחס לתפקידה?

כותרת: הכותרת רומזת על הנושא, לעתים מעודדת את הקריאה ולעתים לא היא מפרסמת את הסיפור, היא יוצרת ציפיות מסוימות מסקרנות ולפעמים מעידה על נושא הסיפור, היא בעצם התערבות מסוימת של הסופר הוא בוחר במה להתמקד ובוחר במה למקד את צומת הלב של הקורא.
לפעמים הכותרת עומדת בציפיותנו ולעתים לא.
תפקידה העיקרי של הכותרת היא לכוון את דעת הקורא לנושא המרכזי של הסיפור, זאת ועוד היא מכינה אצל הקורא ציפיות ולאורן הוא מתבוננת בסיפור, הכותרת היא סובייקטיבית.


בעל זבוב: מלכים מל"ב א’, כ’ וילך. יש מציעים לקרוא כאן בעל זבוב הוא בעל הנשיא ונקרא בעל-זבוב לגנאי וללעג. אחרים רואים בעל זבוב כשם ראשון ולא כינוי ומשווים אותו לשבב=זבוב, באוגרית, שהוא מפלצת שהאלה ענת נלחמה בה.
לקוח מהקונדרודנציה (=מילון תנכי).

בעל הזבוב במקורו הקדום היה אל הפלשתים בעקרון והוא כונה כך על שום קדושת הזבוב לפלישתם, ייתכן גם שהיה זה כינוי גנאי לבעל זבוב האוגריתי על פי הסיפור המקראי.
נהגו לשאול את בעל זבוב בשאלות מרפא למחלות.
לאותו "בעל-זבוב" היו כנראה עובדים בעיקרון.
במסורת היהודית מתקשר בעל זבוב לרשע.
לכינוי זה יש פירושים שונים במסורות השונות, כמו לדוגמא: במסורת היוונית-הרומית ששם מאמינים ש"בעל זבוב" זה זאוס בעצמו, שליט האלים הכל יכול.
ויליאם גולדינג (המחבר) עושה גלגול אירוני למשמעות זו והופך את בעל הזבוב המושיע לראש חזיר המוקף בזבובים.
בעל הזבוב המודרני הוא החייתי שבאדם. האדם מקריב אדם כפיוס ליצריו האפלים.
בבעל זבוב המודרני אין כל נחמה רק רשע ומוות.
בסיפורנו מדמה המספר את בעל-זבוב לראש חזיר, המוקף בזבובים.

בעל זבוב נזכר בסיפור במשך 7 פעמים בהקשר לפגישתו עם סיימון:
"מול פניו של סיימון מוקע היה בעל זבוב על עומדו וגיחך. לבסוף נכנע סיימון והפך אליו פניו, ראה את השיניים הלבנות והעיניים העששות, את הדם ואותה הכרה עתיקה שאין מנוס ממנה ריתקה מבטו" (עמוד 131).
בהמשך, בשיחתו עם סיימון, שוחח עמו והסביר לו שהמצב אבוד ואין איש שיבוא לעזרתו, או דרך חזרה. בשיחה עצמה הסביר לסיימון שהוא חלק ממנו ושהוא עילת הכישלון.

אנו מבינים מכך ש"בעל זבוב" זהו השטן בפנימי והרוע שנמצא בכל אחד ואחד מאתנו.
אותו רוע ששינה את הילדים בסיפור והפך אותם לפראיים, ואותו רוע שהרג את סיימון וחזרזיר.
במשך כל הסיפור הילדים מפחדים מה"מפלצת" ומאמינים שהיא קיימת ומפחדים ממנה ובעצם הם לא מבינים שאותה "מפלצת" אותו רוע ופחד שרודף אותם כל-כך הרבה זמן זה בעצם הם.
זה מחשבותיהם זה דרך התנהגותם.
אנו רואים במשך הסיפור את הידרדרות של אותה חברה.
איך החוקים החלו לאבד את ערכם ואך הייתה חברתם הסופית-פראית ומושחתת, לא אנושית (כמו שאכן רצו לייצור לעצמם מהרגע שאיבדו כל קשר עם החיים הסובבים אותם).
הם היו בתוך עולם הצייד שלהם, עם החזירים שהרגו וכל הדם ששפכו, הזניחו בעצם את כל העקרונות המבוגרים שהיו חשובים להם כל-כך בהתחלה.

5) מהם המסרים של הספר?
האם הייתה ממליץ לקוראים בני גילך לקרוא ספר זה?


הספר אינו מתמקד בפסיכולוגיה של היחיד או בתהליכים העוברים עליו בנסיבות מסוימות.
אלה משמשים לבחינת הטבע האנושי ויצריו הקמאיים והאנוכיים של האדם.
קבוצת נערים הנקלעת לאי בודד, מאבדת את אחיזתה במורשת התרבות, וההידרדרות לחיי פרא היא ביליתי נמנעת.
הרוע הבסיסי של הדמויות נחשף בתהליך הדרגתי. תחילה מנסים הנערים בהנהגתו של ראלף, להקים חברה דמוקרטית נאורה. התרבות שממנה באו עדיין מרסנת את ניצני האלימות שכבר החלו. ג´ק אמנם רוצה תקנות אך רק כדי שיוכל להעניש את מי ששיפר אותן. בהמשך ג´ק מתמרד נגד התקנות, הוא זונח את אמות המידה של חברת התרבות, ונעשה מנהיג שבטי אכזרי המשליט אימה ופחד על אנשיו.
לנערים יש ברירה והם בוחרים בחיי הפרא. סיימון שלא נטל חלק מחיי הפראות, בסופו של דבר נרצח בידי אלה שרצה להצילם מציפורני הפחד, באמצעות האמת שהשיג בעמל רב כל-כך.
ויליאם גולדינג בסיפרו טוען שהאדם הוא רע מנעוריו. הוא יוצא באמרה זו נגד אמרה שאומרת שהאדם הוא טוב מנעוריו אך כל מה שמסביבו עלול להפוך אותו לרע, ושאם נחזירו לנקודת ההתחלה-לטבע הטוב שבו יפרוץ.
ויליאם גולדינג בסיפרו נותן תנאים אידיאלים כמעט כמו גן-עדן, אך בגלל שהאדם רע מנעוריו קרה מה שקרה. ברגע שמסירים מאדם את החוק והממסד שנועד לשמור עליו, האדם מאבד שליטה ומתחיל להתפרץ.
התרבות לפי גולדינג היא מסגרת שנועדה לכבול את האדם ומונעת מהיצריות (הרעה) שלו לפרוץ.

אני אישית אהבתי את הסיפור, משום שהוא מספר על הישרדות של ילדים על אי-בודד ללא מבוגרים, הסיפור מלא בפעילות.
העלילה שמדברת על ההנהגות השונות של ג´ק וראלף ואיך שראלף היה ההגיוני והצודק יותר מבין השניים וג´ק שהיה הדיקטטור הפראי, מאד ריתקה אותי.
ומאד עיצבן אותי אך שבסוף הלכו הילדים עם ג´ק, בלי לחשוב בכלל ולראות שראלף בעצם עדיף מבחינת מטרותיו (לשמור על אש, שבסופו של דבר בלעדיה לא היו נצלים. ולבנות סוכות, לשמור על חוקים שונים וכו´...).
וג´ק הפראי שכל שחשוב לו וכל מה שעשה היה הצייד, ושביגלל זה גם לא הייתה אש בזמן שאוניה עברה.
ועיצבן אותי גם איך שג´ק וחבורתו הרגו את סיימון, שבהחלט לא היה אשם, ואיך שלקחו לחזרזיר את המשקפיים כי רצו אש, שבעצם יכלו לבקש... ואיך שבסוף הרגו את חזרזיר.
אבל שמחתי כאשר הגיעו החיילים, בסוף הסיפור, בזמן הבריחה של ראלף מג´ק וחבורתו הפראיים שרצו להרגו, והחיילים ששאלו מי האחראי, ראלף קם ואמר שהוא האחראי בקול רם.

אני הייתי ממליץ לילדים בני גילי לקרוא את הספר, אני לא יודע אם הם היו קוראים אותו. אני בכל אופן נהנית לקרוא אותו ולהכין את העבודה עליו.

אין תגובות

הודעות אחרונות

23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום
08:07 | 05.01.19 אורחים בפורום
20:00 | 23.12.18 אורחים בפורום
10:47 | 10.12.18 אורחים בפורום
19:57 | 30.11.18 אורחים בפורום
06:25 | 26.11.18 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ