לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

אחרי עשרים שנה/נג´יב מחפוז

מאת: וִיקוּש  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 22/12/2006  
 
1.יישום מאפייני הסיפור הקצר על הסיפור "אחרי 20 שנה" מאת נג´יב מחפוז:

 יצירה אחדותית שאפשר לקרא אותה בזמן קצר, "בישיבה אחת" – הסיפור הינו קצר מאוד כ-7 עמודים.
 עלילה מגובשת ללא עלילות משנה – הסיפור מתרכז כולו בגיבור המרכזי, שרשארה, וברצונו לנקום. אין בסיפור עלילות משנה.
 אירוע מציאותי יכול לקרות בחיי אדם – רגש הנקמה הוא רגש שכל אדם מרגיש בשלב מסוים בחייו וכל אחד בוחר להתמודד עם רגש זה בצורה אחרת. חלק מהאנשים יבחרו בדרך הנקמה ולכן הסיפור מציאותי.
 מיעוט דמויות – הסיפור ממוקד בשרשארה, בתולדותיו, בהלכי נפשו ומעשיו. הדמויות המוזכרות לא מפותחות ומשמשות כדמויות רקע בלבד. הדמיות הנוספות הן:
 אנשיו של שרשארה שכל מה שידוע עליהם הוא ששרשארה שילם להם כדי שיעזרו לו לנקום בלהלובה ואנשיו.
 זינב – האישה שאיתה היה אמור להתחתן וכאשר חזר אחרי 20 שנה עבדה כמוכרת ביצים.
 להלובה ואנשיו – אנשי הכנופיה שהתנפלו על שרשארה בליל כלולותיו והכריחו אותו לגרש את אשתו. ידוע שהורעלו ומתו.
 הזקן שאצלו עבד שרשארה בצעירותו וזה שסיפר לו על מות להלובה.
 תיאורים מעטים – אין בסיפור תיאורי מקומות מפורטים אלה רק אזכורים של שמות המקומות בהם מתרחש הסיפור וסביבתו. השכונה המצרית שחרדה והשדות אליהם הלך בסוף הסיפור הם התיאורים היחידים שמתייחסים למקום. ישנם מספר תיאורי נוף לדוגמא "הדרך השוממה מוליכה אל ההר", נראה כפרט מיותר לכאורה, אך למעשה זהו תיאור המבטא את חייו של שרשארה במשך 20 שנה. החיים חסרי התוכן שכל הנעה בם הוא למען המטרה: לנקום.
גם תיאורי דמויות כמעט ולא קיימים בסיפור. התיאורים הם כללים מאוד למשל זינב מתוארת כמלאת בשר בעלת פנים יפים ונעימים.
 אין פרטים מיותרים בסיפור – כל הסיפור מרוכז סביב עניין הנקמה והאכזבה שחש לבסוף הגיבור, אין סיפורי משנה ואין פרטים מיותרים כי כל פרט חיוני ותורם לתיאור האווירה בסיפור ועיצוב רגשותיו של הגיבור.
 אקספוזיציה – זמן – 20 שנה אחרי שעזב שרשארה את המקום.
מקום – שכונת שרדאחה והשכונה בה הוא צועד על מנת להגיע לאותה שכונה ודמויות שהם שרשארה (גיבור הסיפור), האנשים שהוא סחר כדי לנקום והאנשים שעומדים ברחוב וצופים במתרחש.
רמז על הבעיה המרכזית בסיפור – שורה ראשונה "מרה ואכזרית תהיה המערכה אשר תרווה את צימאון הנקמה, הסבלנות והציפיות המשך 20 שנה" . ניתן להבין משורה זו שהבעיה בסיפור קשורה בדרך כלשהי לנקמה שבאה 20 שנה לאחר המעשה.
 פואנטה – נקודת תפנית בלתי צפויה – כאשר בא שרשארה לשכונה לחפש את להלובה והזקן סיפר לו שזה מת לפני כ-5 שנה מהרעלה. שרשארה הרגיש שכל עולמו חרב עליו ונשאר בו חלל אוים של נקמה שלא התממשה לאחר שציפה לה 20 שנה.
 מבנה הסיפור הקצר:
 אקספוזיציה – בתחילת הסיפור מתואר גיבור הסיפור שרשארה צועד לאורך השכונה עם אנשיו שאוחזים במקלות ואבנים. ישנו רמז לגבי הבעיה בסיפור והיא הנקמה שבא 20 שנה אחרי המעשה.
 בעיה – 20 שנה לפני רגע התרחשות הסיפור חגג שרשארה את חתונתו לזינב אהבת נעוריו. במהלך החתונה התנפלו עליו אנשיו של בריון השכונה, להלובה, היכו אותו, גנבו את כפסו שחסך בעמל רב והכריחו אותו לגרש את אשתו הטריה זינב. 20 שנה אחרי שיצא לגלות בעקבות המעשה חוזר גיבור הסיפור לנקום את ההשפלה שעבר. חשוב לציין שבמהלך החיים בגלות לא שכח לרגע את המעשה ותכנן את הנקמה וחסך כסף רק למטרת הנקמה.
 סיבוך – כאשר מגיע שרשרה לשכונה שבה גדל וצועק את שמו של להלובה וקורא לו לצאת ולהלחם בו, אף אחד לא עונה לו. שרשארה המאוכזב צועד לעבר ביתו של מעסיקו לשעבר לברר איפה נמצא להלובה עכשיו.
 פואנטה – כאשר מגיע שרשארה לביתו של הזקן, זה מספר לו כי שרשארה הורעל לפני מספר שנים ואנשיו גורשו מן העיר. שרשארה חש אכזבה כבירה ומרגיש שבזבז את חייו לשווא, כי לא סיפק את יצר הנקמנות שהיה בו 20 שנה. הוא מבין שהשיבה הייתה מאוחרת מידי.
 שיא – שרשארה הולך לחפש את זינב, הוא חושב שבזבז 20 שנה למענה, אך כאשר פוגש אותה בחנותה מבין שעברו רגשותיו כלפיה וכנראה גם להפך.
 התרה – שרשארה המאוכזב לא רוצה לראות איש ובורח לשדות.
 סיום סגור – הסיום סגור מפני שהבעיה המוצגת בסיפור נפתרה. להלובה מת ואי אפשר לנקום בו, כי מישהו כבר הקדים את נקמה.

2. מעמדו של להלובה בשכונה – גבוה מאוד אפשר לראות זאת עפ´´י מספר ציטוטים מן הסיפור:

"גיבור שרדאחה להלובה" – כך מתאר שרשארה את להלובה בתחילת הסיפור כאשר מתחיל לספר את הרקע לרצון לנקום.
"כולנו אנשיך, תחת חסותך"
"לשירותך אני יא מועלם" כך מדבר שרשארה אל להלובה
"אכן שליט השכונה" מראה על יראת כבוד

מהציטוטים ניתן להסיק שמעמדו של להלובה היה גבוה מאוד, אנשי השכונה רכשו לו כבוד רב ופחדו ממנו ומאנשיו.

מניעיו להתנהגותו כלפי שרשארה – רצה את אשתו, זינב, מפני שנחשבה יפה מאוד ("אללה! מה יפה הייתה!") וחשק בה בערב כלולותיו של שרשארה (""חשק בה דווקא בערב הכלולות"). סיבה אפשרית נוספת היא שרצה להלובה לבסס את מעמדו בשכונה על ידי הפגנת כוח והרצון להשיג את כספו של שרשארה.

3.התמודדותו של שרשארה עם בעיותיו, תוצאות דרך זו ודעתי עליה.
דרכי ההתמודדות בהם בחר שרשארה הם בריחה ונקמה.
שרשארה נכנע ללהלובה ובורח לאחר חתונתו לעיר אחרת שם חי 20 שנה עד שחוזר לנקום. הפעם השנייה שבורח להלובה במקום להתמודד עם המציאות היא לאחר המפגש עם זינב. הוא הולך לשדות ורוצה להיות לבד.
שרשארה, שזוכר היטב כיצד הרגיש בליל כלולותיו – כאב, עלבון והשפלה, רוצה לנקום בלהלובה על כל מה שזה עשה לו, על זה שהרס את חייו. יצר הנקמנות משתלט עליו, הוא אינו חושב על דבר מלבד הנקמה. כל רגשותיו שהיו מורכבים מאהבה ושמחת חיים מתחלפים ברצון לנקום והוא אינו רוצה אישה, ילדים, חסכונות ומנוחה, רק לנקום. 20 שנה הוא חוסך כסף על מנת לשכור אנשים יעזרו לו לנקום והוא מפנטז על רגע הנקמה כאשר יכריז "גרש" ללהלובה כפי שזה ציווה עליו ביום כלולותיו.
תוצאות הנקמנות שלו היו הרסניות. שרשארה, למרות שהיה יכול בקלות לעשות כן, אינו מוצא כלה, אינו נהנה מכסף (""הכסף והנשים...נדחו לקרן הזווית"), אינו חי חיי גברתן ואינו נהנה מהצטיינותו בין פועלי הנמל. כל מה שמעניין אותו זאת הנקמה ועל כן בוזבזו חייו לחינם.
לדעתי הדרך שבה בחר להתמודד עם בעיותיו הינה אווילית וחסרת היגיון. יצר הנקמנות שוכן בכל אדם ונאמר "איזה הוא הגיבור – הכובש את יצרו", זאת אומרת ששרשארה היה צריך להתגבר על הרצון לנקום ואז היו עומדות בפניו שתי אפשרויות, לחזור לעיר ולקחת את אשתו זינב או להישאר באלכסנדריה ולחיות חיים חדשים, להניח לעבר, למרות שזה נשמע קשה ואף בלתי אפשרי, אני אישית לא רואה כל טעם בנקמה, כי בסופו של דבר היא אינה משתלמת.


4.נקמתו של מישהו שנפגע מלהלובה ואנשיו והשפעתו על שרשארה
הנקמה היא שמישהו שם רעל באוכל שהיה במסיבה אצל אחותו של להלובה ולהלובה ואנשיו שאכלו מאוכל זה הורעלו ומתו. אמנם לא כתוב במפורש בסיפור כי מישהו ניסה לנקום בלהלובה ועל כן הרעיל אותו ואת אנשיו, אך ניתן להבין זאת בגלל שאין כל הגיון בזה שאחותו תרעיל אותו.
שרשארה מאוכזב מאוד מכך שאינו נקם בלהלובה אלא מישהו אחר עשה זאת לפניו. "הוא חש עצמו שוקע במעמקי האדמה ואיננו יודע מה נותר ממנו על פניה", הוא חש ריקנות עצומה כי לא ממש את רצונו לנקום, הוא הבין שבזבז את חייו לשווא, כל חלומותיו על רגע הנקמה נמוגו וכל כספו שחסך על מנת לגייס אנשים לעזור לו היה לחינם.

5.פגישת שרשארה וזינב
שרשארה שולח את אנשיו לחכות לו ליד ההר והולך לפגוש את זינב. הוא מוצא אותה כפי שאמר לו הזקן בסמטת אלג´חש. הוא רואה אותה בחנות וחש שהפגישה תהיה סתמית, חסרת טעם מפני שלא חזר אליה כגיבור, כנוקם, אלא כמפסיד. הוא רואה אותה לבושה שחורים, מלאת בשר ובעלת תווי פנים נעימים כמו פעם , אך למרות זאת אינו חש שום רגש כלפיה, חשב שהיא הכול בחייו, אך טעה. הוא הרגיש נבוך ורק לקראת ערב החליט לגשת אליה. תחילה לא זיהתה אותו, אחרי זה הבינה שזה הוא. הם ניהלו שיחה, לא ארוכה, טעונה מבחינה רגשית ומלאה בשתיקות מביכות. היא שואלת אותו על חייו הוא על חייה, דרך שאלותיה מבין שרשארה כמה ריקים חייו, כמה גדולה האכזבה ששב לעירו מאוחר מידי. זינב מזמינה אותו להשאר, אך זה מרגיש שמרגשותיו לא נותר אלא אבק ועוזב את המקום לאחר שלחץ את ידה.
השיחה אינה זרמה והיתה מלאה בשתיקות, מפני ששרשארה חש אכזבה שלא נקם בלהלובה. הוא ציפה שיחזור לאחר הנקמה כגיבור אל זינב, אבל חזר אליה בלי כבוד.

6.הנקמה
הקורא מחד גיסא מבין את רצונו של שרשארה לנקום בלהלובה, להלובה נהג באכזריות בשרשארה, היכה אותו, הרס את יום חתונתו, גנב את כספו ולקח את אשתו. שרשארה הוא החלש ולהלובה הוא החזק והקוראים נותים לרחם על החלש ומצדיקים אותו כאשר זה בוחר לנקום.
מאידך גיסא כאשר הקורא רואה ששרשארה מגזים ברצון הנקמה שלו וכל חייו סובבים סבב אותו חלום לנקום, הקורא מסתייג ממנו. רצון הנקמה האובססיבי שלו הופך את חייו של הגיבור לריקים מתוכן ומבוזבזים ועל כן ישנה הסתייגות שלנו כקוראים.

7.שאלה כללית – נקמה
הרצון לנקום במישהו יכול לנבוע מסיבות רבות, לעיתים הסיבות הן קטנות, כמו ריב עם אח או חבר "שעשה דווקא". ויש בך את הרצון להחזיר לו באותה מטבע, ולעיתים הסיבות יכולות להיות הרבה יותר גדולות ומשמעותיות כמו השפלה, כאב עלבון וגניבה.
נקמה נותנת לאנשים תחושת סיפוק, ההרגשה שהצד הפוגע נענש גם כן, שהתהפך הגלגל ועכשיו אני הוא השליט, הגיבור גורמת לתחושת הסיפוק שבנקמה. אך למרות זאת לרוב הנקמה אינה תורמת כלל וכלל לנוקם, מפני שאנשים רבים מצטערים לאחר הנקמה על המעשה ומרגישים שבכך שנקמו הורידו מערכם.
סכנותיה של הנקמה היא שהאדם הנוקם יתרכז אך ורק בנקמה, יהפוך לאדיש ואובססיבי לגביה ולא ייתן לרגשות אחרים, טובים יותר כמו אהבה ושמחת חיים לשלוט עליו.

8.סיפור כסימבולי אלגורי
הסיפור הינו סימבולי אלגורי מפני שהוא מוכיח כי אין תועלת בנקמה, הסיפור מראה שהרעים באים על עונשם בצורה זו או אחרת והמרדף אחר הנקמה אין בו רווח כל וכלל, רק הפסד. הסיפור מראה מה קרה לאיש שכל תכלית חייו הייתה לנקום, ואת מצבו לאחר שלא הצליח. מצבו היה רע ביותר, הרגשת ריקנות, בזבוז והפסד.
אפשר לראות בסיפור גם מישור לאומי – פוליטי ולהתייחס אל הנושא בהקשר למתיחות השוררת בין יהודים וערבים. הערבים רוצים לנקום בישראלים שתפסו את מקומם, השתלטו על אדמותיהם והקימו כאן מדינה יהודית. אך הנקמה אינה שווה את מאמציהם מפני שבסופו של דבר הם לא ירוויחו כלום בדרך זו.



אין תגובות

הודעות אחרונות

13:47 | 30.03.20 אורחים בפורום
16:07 | 27.03.20 אורחים בפורום
19:57 | 06.01.20 Bensal1992
16:40 | 31.12.19 אורחים בפורום
10:03 | 13.12.19 אורחים בפורום
10:42 | 27.09.19 jana bdr
14:59 | 14.09.19 מיגומלא
09:35 | 25.06.19 אורחים בפורום
23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ