לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2708927,089 עוקבים אודות עסקים

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

העבד

מאת: המלאך השישי  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 22/12/2006  
 
המסרים ברומן
הרומן עוסק בנושאים כמו: אלימות אידיאולוגית (הורגים את היהודים מתוך אידיאולוגיה), הסתאבות חברתית (חברה שלמה יורדת לשפל המדרגה מבחינת מוסר ויושר), בדידות היחיד (הגיבורים של הרומן מאוד בודדים - גם על רקע חברתי קרוב - ונדה על רקע בני עמה שמרגישה בודדה בחברתם, ויעקב בחברות היהודיות בהן הוא לא מוצא את עצמו), ונושא כמו אמונה וכפירה ובעיית זהות אישית.(אצל יעקב מתערערת האמונה באלוהים)
כל הנושאים האלה, שבהם הרומן מטפל, הם נושאים שרלוונטים גם לימינו, ולכן אפשר לומר על הרומן, שלמרות שהוא מתמקד במאה ה-17, הוא תורם מבחינת מסריו גם לאקטואליה של היום.(אדם בודד בחברה ש מוקיעה אותו, גילוי גזענות, אדם שמחפש את עצמו אקטואלים גם היום.)

תפיסת האדם ברומן
יצחק בשביס זינגר:
"כשאני כותב על יהודים, אני כותב עליהם בדיוק כמו שאני כותב על שאר בני האדם. בני אדם עם יצרים וחלומות, עם קונפליקטים ותסביכים כמו לכל אדם אחר. תמיד תיארו את היהודים כקדושים מעונים, שכל עיסוקם הוא עבודת השם, והם הוצגו כתלמידי חכמים בבית המקדש. זה לא נכון! הם היו ככל האדם - אנשים עם פחדים ותסכולים, תשוקות וסטיות".
בשביס אומר שכל חברה באשר היא נשפטת על פי אמות המידה המוסריות שלה - אין אדם מושלם!
יש ברומן ביקורת חברתית, ולא רק על אנטישמים, אלא גם על החברה היהודית שפוגעת בבעלי מום, וביקורת על החינוך היהודי שבו מין הוא שלילי, וביקורת על השידוך היהודי, שכמעט עשה ליעקב שידוכים שלא מתאימים לו.

דמותו של יעקב
יעקב הוא העבד שעל שמו נקרא הרומן.
למושג "עבד" או "עבדות" יש מספר משמעויות שבאות לידי ביטוי ברומן:
א. יעקב משמש במשך 5 שנים כעבד בכפר הפולני.
ב. עד אמצע היצירה, יעקב נמצא בקונפליקט פנימי בכל מה שנוגע ליחסיו עם ואנדה, ועד שקונפליקט זה נםתר, והוא מרגיש שלם עם החלטתו לקשור את גורלו בגורל ואנדה, הוא מרגיש "עבד ליצריו"
ג. יעקב הוא גם "עבד" לנסיבות של אותה תקופה, לתהפוכות הרבות שהוא עובר, ואפשר לומר בהכללה שהוא "עבד לגורל היהודי".
ד. יעקב הוא גם "עבד לאלוהיו". הוא אדם מאמין, ואמונתו היא אמנם מתוך בחירה חופשית, אך היא מציבה בפניו אילוצים אלה ואחרים, שהוא עלול היה גם למות בגללם.



אפיון דמותו של יעקב

1. חייו של יעקב מאופיינים בתהפוכות רבות:
תלמיד חכם ביוזפוב, עבד, מלמד, מגורש ומנודה, ותלמיד חכם בא"י, אך הדבר החשוב שאפשר לומר מבחינתו, שכל מה שהוא עובר, הוא גם תוצאה מהנסיבות וגם פרי החלטה שלו.
יעקב הוא אדם בודד למעט יחסיו עם ואנדה, שנמצא בקונפליקטים פנימיים רבים, ששניים מרכזיים בהם הם הקונפליקט הדתי (קונפליקט האמונה) והמאבק ביצר הרע מצד שני.
אחת מדרכי האפיון הבולטים שלו כדמות ביצירה, הוא האפיון באמצעות הקונפליקטים הפנימיים.

2. יעקב גם מתאפיין באמצעות המעגל החברתי בו הוא מצוי. המעגל החברתי המצומצם יותר, הוא המעגל המשפחתי, שבו הוא אמנם מנותק ממשפחתו הראשונה, אך נאמן ואוהב למשפחתו השנייה (לשרה ובנו). המעגל החברתי הרחב יותר הוא המעגל של אנשי הכפר הנוצרים מצד אחד (בתקופת היותו שם עבד), וקהילות היהודים ביוזפוב ובלובלין ובפליץ שם הוא מתגורר בתקופות שונות.
אפיונו של יעקב על רקעי מעגל חברתי זה בא לידי ביטוי בעיקר ע"י האנלוגיות הניגודיות שנוצרות בינו לבין אנשים אחרים. נוצרת אנלוגיה ניגודית בינו לבין האיכרים הפולנים בכפר (הוא משכיל והם פרימיטבים, הוא איש רוח והם חיים ומתנהגים כבהמות, הוא שומר על נקיון פיזי ומוסרי למרות תנאי חייו הקשים בכפר, והם התנהגותם מושחתת (השתכרות, ניאוף, אונס) שלא לדבר על נקיונם הפיזי הירוד).
על רקע השפלות שלהם, בולטת מוסריותו
האנלוגיה הניגודית בינו לבין היהודים מתבטאת גם היא ביושר אישי ומוסרי בולט במיוחד אצל יעקב מצד אחד, לעומת ניצול ושחיתות אצל חלק מהיהודים המתוארים מן הצד השני (לדוגמא: גרשון, שמקדם את בני המשפחה שלו, עושה פרוטקציות, מרמה, משלשל כספים לכיסיו. כשיעקב חוזר לכפר ורואה שהיהודים מנצלים את רעתם של יהודים אחרים כדי לעשות רווח)
3. יעקב גם מאופיין על ידי האירוטיקה שבו. נשים נמשכות אליו (נשות הכפר, ואנדה, אשת הפריץ), אך הוא אינו מנצל זאת. הוא גבר נאמן של אישה אחת, וגם הפן הזה מבליט את המוסריות הגבוהה שבו. יש לו תודעה מוסרית.

4. יעקב מעוצב גם על פי מערכת יחסיו עם ואנדה. ואנדה היא אחד הגורמים המשפיעים על יעקב יותר מכל, אם לא המשפיע מכולם. בתחילת היחסים הוא נמשך אל ואנדה ייצרית, אך היצריות הופכת במשך הזמן לאהבה של ממש. היא זו, שהופכת אותו מדמות פסיבית בתחילת הרומן, לדמות אקטיבית בהמשכו (כזו שלוקחת אחריות ומבצעת מעשים). היא משפיעה עליו, גם כשהוא רחוק ממנה, וגם כשהיא כבר לא בין החיים.

5. דמותו של יעקב מתאפיינת גם על פי יחסו לטבע. יש לו מגע ישיר עם הטבע, והוא עומד על המופלא והיפה שבו, בעיקר בתקופת שהותו בכפר. (זה מה שחסר לו בקרב היהודים - המגע עם הטבע, וההתבודדות).
יעקב הוא אדם, שעולמו הרוחני העשיר עומד במרכז חייו. הוא מנהל דיאלוגים עם אלוהיו, והוא גיבור, שאפשר לומר עליו, שהוא מחפש את עצמו.
החיפוש העצמי הזה בא לידי ביטוי בכמה תחומים: בקשר עם אלוהים, בקשר בינו לבין עצמו, ובקשר בינו לבין זולתו (בעיקר לואנדה).
בתחום הראשון, הוא עובר משבר אמונה, כאמור, בעקבות הפוגרומים וחוסר הצדק שהוא עד לו.
בתחום השני, כשהדברים אמורים בכל הנוגע בקשר בינו לבין עצמו הוא לא מפסיק לתהות, ולחפש את מקומו בעולם - מי אני, מאין אני בא, לאן אני הולך?
מבחינת הקשר לזולת, הוא אדם מתבודד ומערכת היחסים המשמעותית היחידה שהייתה לו בחייו הייתה זו עם ואנדה.

6. אפיון אחרון של יעקב ברומן, נעשה ע"י השימוש באלוזיות.
הוא מושווה מספר פעמים ליעקב אבינו, והאנלוגיה הזו ביניהם, מדגישה עוד יותר את החיובי בדמותו של יעקב.

דמותה של ואנדה
עלילת חייה של ואנדה-שרה סוערת לא פחות מזו של יעקב.
המהפך, שחל בחייה במהלך עלילת הרומן הוא ע-צ-ו-ם.

הקורא פוגש את ואנדה לראשונה, כשהיא עולה במעלה ההר אל יעקב. העלייה הפיזית היא בעצם עלייה סמלית, ואנדה עתידה לעלות אל יעקב גם במובן רגשי, גם במובן מוסרי וגם במובן דתי.
בואנדה מובלטים שני צדדים: הצד של האשה הפשוטה, הכפרייה, הנוצרייה, שעם כל היותה שונה מבנות הכפר האחרות, היא עדיין אישה פרימיטיבית וחדורה באמונות טפלות. הצד השני הוא הצד של האישה היהודיה הכשרה, זו שצמאה לדעת עוד ועוד, ואוהבת את יעקב בכל נימי נפשה.
התמסרותה של ואנדה ליעקב היא התמסרות מלאה, בגוף ובנפש, ללא היסוס וללא פקפוק, אך עם כל זאת אין היא מבטלת את עצמה, ודורשת מיעקב תשובות על שאלות כאלה ואחרות.

מאפיינים בולטים בדמותה של ואנדה הם: היותה סקרנית, תאבה ללמוד, מנוטרלת מדעות קדומות אנטישמיות. החיים עם יעקב, עבורה, הם מהות האושר, והיא מוכנה להקריב עבורם רבות. (העמדת פנים כאילמת, היותה מושא ללעד ע"י החברה היהודית שחושבת שהיא אילמת וכו´)
גם היא מרגישה כ"עבד" - כלואה בחברת בני עמה. בתחילת הרומן נתפסת בעיני יעקב כיצר רע וכפיתוי. בהמשך, היא נתפסת כאישה גוייה נחשקת, ובסוף כיהודיה כשרה ואהובה.

גם ואנדה מתאפיינת באפיון עקיף באמצעות אנלוגיות ניגודיות, שנוצרות בינה לבין דמויות אחרות.
אנלוגיה ניגודית בינה לבין אשתו הראשונה של יעקב, אנלוגיה ניגודית בינה לבין האלמנה בעלת החנות היהודיה שרוצים לשדך ליעקב, ואנלוגיה ניגודית בולטת בינה לבין נשות הכפר האחרות.
אנלוגיה נוספת, שמאפיינת את ואנדה, היא אנלוגיה ישרה, שנוצרת בינה לבין יעקב: שניהם אנשים יצריים מאוד, יוצאי דופן על רקע סביבתם - הן במראה והן באישיות (ונדה נקייה, הופעה נעימה, שומרת על יושר מוסרי ואישי), שניהם אנשים בודדים (בגלל שהם יוצאי דופן - ואנדה סולדת מאנשי הכפר, למשל), ובדידות זאת אף סוללת להם את הדרך אחד אל השנייה.
יחד עם זאת, בין ואנדה ויעקב נוצרת גם אנלוגיה ניגודית: יהודי מול גויה, אדם מופנם ושקט מול אישה פתוחה ודברנית (וגם חושנית), ייסוריו של יעקב הם ייסורים פנימיים - הוא לא מבטא אותם (ההתלבטויות שלו, המאבק עם יצריו), ואילו ייסוריה של ואנדה הם חיצוניים (ההשפלה שהיא סובלת), הוא משכיל והיא פרימיטיבית.

דמויות המשנה
תפידן של דמויות המשנה ברומן, הוא להאיר את המרקם האנושי המקומי בעיירות ובכפרים של פולין במאה ה-17. (הווי חיים, יהודים-נוצרים, אמונות ודעות. למשל: רוב האיכרים בכפרים הם אנטישמיים)
רוב הדמויות המשניות, מעוצבות על פי הקשר, שבין המראה החיצוני שלהן לבין מהותן הפנימית.
ז"א - דמויות שליליות ייראו רע, ודמויות חיוביות ייראו טוב (למשל: הדמות של הכומר בכפר הפולני - צולע מכוער ודוחה- תואם את אישיותו) זה נעשה כדי להבליט את הביקורת. גרשון - מגושם, התנהגות גסה, מראה לא מושך->כך גם האישיות.
לדמויות המשנה תפקיד נוסף וחשוב מאוד - לאפיין את הדמויות המרכזיות (באמצעות האנלוגיות הניגודיות, בעיקר, שנוצרות ביניהם לבין הגיבורים)

המספר
המספר של הרומן הוא מספר כל יודע, שמוסר ברוב המקרים אינפורמציה מלאה על האירועים, על הדמויות, על הזמן והמקום. נקודת הראות שלו היא נקודת ראות אובייקטיבית, והיא מציגה את התקופה של פולין במאה ה-17, בזמן מאורעות תחת"ט, מפרספקטיבה של זמן.
יחד עם זאת, הוא נצמד לעיתים קרובות במהלך הרומן לזווית הראייה הסובייקטיבית של הדמות, ומאפשר לנו לחוות את מה שהם חוו כאילו שאין הבדל (או פער) של מאות שנים מן התקופה.
המספר הכל יודע, מפנה פה ושם במהלך הרומן את דרכי הסיפר לדמויות עצמן, על ידי כך שהוא נותן להן בקטעים רבים לשוחח ביניהן בדיבור ישיר



אין תגובות

הודעות אחרונות

23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום
08:07 | 05.01.19 אורחים בפורום
20:00 | 23.12.18 אורחים בפורום
10:47 | 10.12.18 אורחים בפורום
19:57 | 30.11.18 אורחים בפורום
06:25 | 26.11.18 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ