לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2730727,307 עוקבים אודות עסקים

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

האדונית והרוכל

מאת: חMוד18  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 13/12/2006  
 
האדונית והרוכל / ש"י עגנון:
- - - - - - - - - - - - - - - -
הסיפור נכתב בשלהי 1943 כאשר כבר נודע על מעשיהם הנבזיים של הנאצים ביהודים באירופה והוא מושפע מכך.
הסיפור הוא סיפור קצר כאשר במרכזו עומדת מערכת יחסים בין האדונית לרוכל כאשר ההתקרבות בניהם היא בצורה הדרגתית.

-ההתקרבות בניהם:
א. הרוכל היהודי יוסף נתקל בביתה של האדונית הליני במקום מבודד ומנותק מהסביבה האחרת. הוא מציע לה את סחורתו והיא אינה מעוניינת בסחורתו ("לך לך וסחורתך", "הסתלק אתה וסחורתך" "כלך, ולך") אך הוא מתאמץ לשכנע אותה בדבר סכין הציידים (חוזר ואומר "הביטי וראי") ולבסוף מצליח לשכנע אותה לקנו ממנו סכין ציידים. הלילה מחשיך, ומשום כך הוא הולך דרך ארוכה ואבד בדרכו וחזר אל ביתה של האדונית. עתה מדברת אליו בבוז ובזלזול "מה רצונך כאן יהודי?" ולבסוף נותנת לו ללון ברפת הישנה שבחצרה.
ב. מכיוןן שהלילה היה שטוף גשמים הגג בביתה של האדונית נסדק והיא בקשה ממנו שיתקן. לאחר תיקונו חל מפנה בגישתה אליו, היא קראה לו "אומן אתה" ולאות תודה הזמינה אותו לסעודת ערב בביתה.
ג. באותו ערב התקינה האדונית ליוסף הרוכל סעודה, בישלה עבורו, והציעה לו מיטה בחדר הכלים הישנים בביתה, וליוסף זהו מעשה חסד שלא ישכח.
ד. בין כה וכה "רחמיה עליו" התגברו החלה מדברת איתו על מזג האוויר ורוחות, והחלו הם מתקרבים זה לזה.
ה. יוסף ניצל את חמימותה וטוב ליבה כדי לשאול אותה פרטים אינטיימיים בחייה: האם יש לה בעל או ידיד. בנוסף, כדי למצוא חן בעיניה דיבר יוסף דברי חנופה ו"דברים שאוזן אישה אוהבת לשמוע" והיא מצידה החזירה לו חיבה, ולבסוף גם כשעונת הגשמים נפסקה, הם "לא פרשו זה מזה".
ו. לבסוף, הציעה האדונית לרוכל את מיטת בעלה המנוח, הלבישה אותו מבגדי רוכל לבגדים של חירות, והוא למעשה סיפק את כל צרכיו הביסיסיים, מין, אוכל, וכו´, ובעצם הוא הפך להיות ממלא מקום לבעליה הקודמים.

-ההתרחקות בניהם:
מערכבת היחסים כאן אינה מבוססת על אהבה אלה על אינטרסים הדדיים ולכן אם אין אהבה במערכת היחסים סופה להסתיים כפי שנראה בסיפור:
א. לאחר שיא ההתקרבות ביניהם בא המפנה ביחסים והם החלו מתרחקים זה מזה. מתוארת האדונית כמציקה לו עד כדי כך ש"קצרה נפשו למות".
ב. הוא חי עימה חודש, ועוד חודש, והם היו מתקוטטים ומתפייסים.
ג. לאחר זמן מה של הימאסות מצידו של יוסף החל לשאול עצמו שאלות והבין כי הוא אינו יודע על עברה דבר אודות בעליה הקודמים, וכאשר שאל אותה ביטוייה הפכו לאלימים ובוטים יותר עד שענתה לו בגלוי או ברמזים עבים כי כוונותיה זדוניים לגביו: כאשר שאל אותה מה עלה בגורל בעליה הקודמים טפחה על כרסה ואמרה "אולי מקצתם נמצאים הם כאן" והחלה מדברת אליו בביטויים מאיימים: "אם אתה מאמין באלוהים שלך תתפלל שסופך לא יהיה כסופם", והציעה לו "שמור את פיקתך בגורגרותך", כל אלה גרמו ליוסף להיבהל ולהיות חיוור.
ד. דבריה של האדונית אליו הלכו ונתפרשו בפניו כאיום ולאחר זמן מה החליט לעזוב את מיטתו בחדרה ולעבור לגור ברפת הישנה.
ה. אימתה ומזימותיה של האדונית נפרשים ונחשפים בפניו בחלומו של יוסף: הוא חולם כי תקעו סכין בליבו וכלבה נועצת שיניו בצווארו ומלקקת את דמו, בתת מודע שלו הזהיר אותו מצפונו מפני סכנה קרבה והוא עובר לגור בחדר הכלים הישנים בביתה.
ו. סוף מערכת היחסים ביניהם - ניסיונה לרצוח אותו מסתיים במותה וכך מסתיימים היחסים בניהם וסוף הסיפור.

אנו עדים לסיפור בעל מבנה מעגלי כפול:
מצד אחד, ככל שיוסף מתקרב אל האדונית הוא מתרחק מדתו. ומצד שני, ככל שיוסף מתרחק מהאדונית הוא חוזר חזרה ומתקרב לדתו, כלומר יש מבנה מעגלי בסיפור שלנו.

-רובד גלו ורובד סמוי בסיפור (אלגוריה):
עד כה דובר על הרובד הגלוי שבסיפור, אך בסיפור זה ישנו גם רובד סמוי, ומכאן השימוש באלגוריה: משל מפותח בעל 2 משמעותיות בו זמנית / כפל פנים. לכל אובייקט ומשל ברובד הגלוי יש פירוש ומשמעות גם ברובד הסמוי כפי שבא לידי ביטוי בסיפור שלנו.
-הטקסט במשמעותו מסמל ברובד הסמוי את יחסי נוצרים-יהודים.
לפי השם - יוסף הרוכל - יוסף הוא רוכל המוכר את סחורתו ונודד ממקום למקום, כמו היהודים הם נודדים בגולה ואין להם מקום אחיד וקבוע.
הלני האדונית - יכול להיות מהפירוש להלניזם, לתרבות היוונית שניצלה תרבויות ועמים אחרים וניזונה מהם לא מעט והתבססה על תרבויות אחרות וחייבה התבוללות של היהודים וניזונה לא מעט מעמים אחרים ובמיוחד מהיהודים.
-יחסי האדונית והרוכל אינם מבוססים על אהבה אלא על צרכים הדדיים ואינטרסים: יוסף הרוכל מצידו הוא מחפש מקום קבוע, שבו יבואו על סיפוקם צרכיו הביסיסים: מקום לינה, אוכל ושתייה, ובין השאר מין. האדונית מצידה בעלת אינטרסים אחרים: היא מבשלת עבורו, גורמת להרגיש ה"אדון", והיא בעצם מפטמת אותו כדי שלבסוף תוכל לטרוף אותו כמו שעתשה לבעליה הקודמים. גם כאן במשמעות הסמויה מדובר ביחסי נוצרים-יהודים: יחסי נוצרים ויהודים התבססו לא מעט על אינטרסים הדדיים: היהודים התבוללו כדי לקבל זכויות חדשות ולפתוח לעצמם דלתות חדשות מבחינת עבודה ויצרים חומריים, והנוצרים לא מעט ניצלו את היהודים לצרכיהם הכלכליים והתרבותיים, הרי הנצרות בעצם נולדה מהיהדות. היהודים ניצלו את הנצרות בערכים החומריים, התבוללו, שכחו את דתם היהודית, כדי להתפתח בחברה, והנוצרים מצידם ניצלו זאת והרוויחו מהכלכלה היהודית והתרבות, כך שנוצרה בין העמים מערכת יחסים תלותית, כמו בסיפור בין האדונית לרכל.

-מערכת היחסים בינהם:
כאמור, מערכת היחסים בין האדונית והרוכל מראשיתה לא הייתה מבוססת על אהבה אלא על צרכים הדדיים שלו ושלה מצידם: הוא זקוק לבית, בטחון, צרכים בסיסיים של אוכל שתייה ומין והיא מצידה משבלת לו מפנקת אותו וגורמת לו להרגיש כ"אדון" בביתה עד שהוא מרגיש שהוא מוכן לתת לה כמחצית מחייו והאירוניה שהיא באמת רוצה את חייו.


-ההתקרבות בניהם:
ההתקרבות בין האדונית לרוכל נעשתה בשלבים הדרגתיים בכמה מובנים: למשל במקום הלינה: תחילה הגיע אליה ללא כל אפשרות ללון, אח"כ נשאר ללון ברפת הישנה שבחצרה, לאחר הסעודה הציעה לו מיטה בחדר הכלים הישנים, ולאחר שהתקרבו ממש זה אל זו הציעה לו מיטה בחדרה במקום שבו לנו בעליה הקודמים. אפשר גם לנתח את ההתקרבות שבניהם בטון הדיבור וההתייחסות של האדונית כלפיו: תחילה דיבורה היה בבוז וזלזול כלפיו: "לך לך ולסחורתך, "כלך ולך", "מה רצונך כאן יהודי?", לאחר שתיקן את קורת גגה שינתה את טונה אליו וקינתה אותו "אומן אתה", לאחר מכן יוסף דיבר אליה דברי חנופה והחל מתקרב אליה, דיבר אלי דברים שאוזן אישה אוהבת לשמוע, והיא מצידה החזירה לו חיבה, ולבסוף עבר לגור במיטתה בעליה הקודמים והפך להיות בעלה לכל דבר.

-ההתרחקות בניהם
גם את ההתרחקות ביניהם אפשר להגדיר בשלבים קבועים בכמה מובנים: לאחר השיא בסיפור בא המפנה והחלה האדונית מציקה לו ומאסה עליו, עד שביטוייה נהיים מאיימים והופכים לבוטים ורמזים למזימותיה לרציחתו "טפחה על בטנה ואמרה כי מקצת בעליה אולי הם נמצאים כאן", "אם אתה מאמין באלוהים שלך התפלל שסופך לא יהיה כסופם" ומציעה לו "שמור על פיקתך שבגרגרותיך". יוסף שנבהל מדבריה עובר מספר מקומות ולבסוף מערכת היחסים מסתיימת בניסיון רציחתה אותו ובמותה שלה. גם מבחינת המקומות מערכת היחסים מסתיימת בצורה דרגתית" תחילה יוסף שנבהל מדבריה עובר ללון בחזרה ברפת הישנה, לאחר מכן לאחר שתת מודע שלו מזהיר אותו בחלומו שעליו להיזהר מפני מזימותיה לרצוח אותו שנחשפות לו בחולום, עובר יוסף לגור בחדר שבו יושבים הכלים הישנים. לאחר ניסיון רציחתה אותו מטפל בה יוסף עד שמתה ובסוף חוזר לתחילת דרכו וחוזר להיות רוכל נודד.

-הדיאלוגים ביצירה ומשמעותם
מן הדיאלוגים השונים ניתן ללמוד רבות על דמות הרוכל ודמות האדונית:
דמותה של האדונית משתקפת ממעשיה ודבריו של יוסף ומגבירים את תחושת המסתורין והאפיפות לגבי דמותה של האדונית:
- היא גרה במנותק משאר העולם, בביתה הבודד.
- כאשר יוסף נתקל בדרכה היא בוחרת לקנות ממנו מכל החפצים דווקא את הסכין
- יוסף אינו מבין מדוע אינו אוכלת, ועל זה מעיד ריח פיה.
דמותה של האדונית היא דמות שתלטנית, שזאת ניתן ללמוד ממקורות שונים בסיפור:
תחילה, הכותרת של הסיפור "האדונית והרוכל" מרמז לנו שהאדונית היא זאתי בעלת העוצמה והיא זאת שמכוונת את העלילה ויוסף הוא כדמות החלשה שנכנעה ליציריו הגשמיים.
מן הדיאלוגים הרבים ביניהם ניתן לשפוך אור על אופיה השתלטני והדומיננטי של הרוכלת לעומת האופי החלש האטום והעיוור של יוסף הרוכל: היא מכנה אותו "פגרי המתוק" ובכינויים משפילים והוא נכנע אליה. באמצעות כך הוא לא רק נכנע ליציריו הגשמיים, המבקשים "חירות" כביכול בלבישתו בגדי בעליה, כאשר החירות האמיתי היא מהות החיים, הדת, דרך החיים, ולא יצרים חומריים של מין אוכל וצרכים בסיסיים, אלא נכנע גם ליצריו הדתיים ומתרחק מדתו: תחילה נבהל מראיותו את האדונית מולקת את ראש התרנגולת ולאחר זמן מה מצץ אפילו את העצמות, כך באשר לכך שהוא אכל חמאה ובשר יחד, ומכאן שיוסף מיוצגת כדמות לא מוסרית שנכנעת ליצירה הגשמיים והדתיים ובכך יוסף היא דמות חלשה. לעומתו, הליני האדונית היא דמות שטלתנית, היא מדברת אליו תחילה בבוז, והוא חוזר אליה ואומר לה "הביטי וראי" והיא קונה ממנו סכין לבסוף לא לפני שהיא משפילה אותו כאשר חוזר בפעם השניה "מה רצונך כאן יהודי" והוא מתרפס בפניה, משתחווה, כאשר לבסוף היא מכנה אותו בכינויים משפילים "פגרי המתוק, לא ידעתי שדם יהודי מתוק כל כך". בנוסף יוסף מעצב את דמותה של האדונית בכך ששואל אותה בדבר בעליה הקודמים והיא הייתה מציקה לו והביטויים שלה הפכוו ליותר ויותר מאיימים, וזאת עגנון רצה כדי להמחיש לקוראים שהאדונית היא אישה ערפד ולהבליט את תמימותו ואטימותו של יוסף שלא ראה זאת או שרצה להתעלם מזאת בגלל נוחיותו בדירתה, כלומר רצה להבליט את חולשת דמותו של יוסף.

סיום הסיפור:
לאחר שיוסף מתעורר מחלומו הוא מחליט לעבור לגור בחדר הכלים הישנים כדי להינצל מנפשו. כאן שוב אנו עדים לסיפור המעגלי הכפול, יוסף שלאט לאט מתרחק מהאדונית חוזר לדתו, בכך מעידה תפילת השמע שיוצא לקרוא בחוץ כיון שפסל ישו מפריע לו בביתה, הוא יוצא לקרוא וניצל בכך מהרצח שתיכננה לו האדונית. הוא חוזר ולהפתעתו רואה אותה מוטלת כאשר שלל חורים של שיניים על מיטתו והיא עם סכין בידה. הוא מתכופף ומרים אותה למיטה ומשכיבה והיא לפתע מזדקפת ונועצת שיניה בצווארו אך לא לאורך זמן כי דמו לא טעים לה, "קר דמך", למרות הרשעות שלה בא בניגוד רב דמותו כטוב לב או בכך שהוא אטום ועיוור לכוונותיה לחסלו, הוא מטפל בא, מתקין לה ארוחות, אך היא מקיאה את נפשה כיון שאוכל בשר אדם ושכחה כבר לעקל אוכל רגיל, וחובש אותה לאחר שפצעה עצמה, אך לאחר מספר ימים (ביום חמישי) היא הוציאה נפשה ומתה. הוא מנסה לקבור אותה אך האדמה מקיאה אותה (עקב השלג הוא לא יכול לקבור אותה) והוא מחליט לשים את ארונה במעלה הגג, שם העופרות והנבלים אוכלים מן הפגר, ובכך הטורפת הופכת לנטרפת. יוסף עוזב את ביתה של האדונית וממשיך באורח חייו להיות נודד עם סחורתו.

גם כאן יש משמעות ברובד בסמוי לכל הנעשה בגלוי:
היהודים אשר מתבוללים משלמים על כך בכל דור ודור בפוגרומים שעורכים בהם הגויים אך ברגע שהם מבינים את טעותם, חוזרים בתשובה, ניתן להצילם מיד המוות. סופם של מי שמנסה לפגוע ביהודים הוא פגיעה בעצמו, כמו שאנו רואים במות האדונית הטורפת והפיכתה לנטרפת.

הסיום יכול להיות סיום סגור או סיום פתוח:
סגור: לאחר מות האדונית היא הפכה מטורפת לנטרפת, ובכך הגיע הסיפור לקיצו, יוסף עוזב את ביתה, לומד את הלקח, הקוראים מבינים את המשל כמו שיוסף מבין את הלקח והוא ממשיך בדרכו.
פתוח: נאמר כי יוסף המשיך להסתובב עם סחורתו, ואין אנו יודעים אם באמת יוסף למד את הלקח המתבקש או האם הפנים את המאורע ונמשל שלו. הסיום פתוח לדמיונם של הקוראים, אם כי עגנון מכוון אותנו לראות את דמותו של יוסף כעיוור ואינו מבין את הרמזים העבים ביותר, כמו שבכל דור ודור היהודים אינם לומדים לקח ומתבוללים, לכן סביר להניח כי הדברים יחזרו על עצמם.

  תגובה אחת
סיכום מ ע ו ל ה  
Green Day My Lifeו | 14/12/2006 17:47:23

הודעות אחרונות

19:57 | 06.01.20 Bensal1992
16:40 | 31.12.19 אורחים בפורום
10:03 | 13.12.19 אורחים בפורום
10:42 | 27.09.19 jana bdr
14:59 | 14.09.19 מיגומלא
09:35 | 25.06.19 אורחים בפורום
23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ