לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

העיוורת/ יעקב שטיינברג

מאת: dudu_zar  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 22/12/2006  
 
העיוורת/יעקב שטיינברג

סיפור זה שוזר את מהלך חייה של חנה העיוורת אשר שודכה ונישאה לאדם לא צעיר ואלמן בשל המום ממנו סבלה. לאחר נישואיה היא מגיעה לביתו ולאורך הסיפור, מהאקספוזיציה ועד לסיום עסוקה חנה בדבר אחד, גילוי זהותו באמיתית שח בעלה, עיסוקו ומקום מגוריהם. עובדות אלה נמנעו ממנה בשל עיוורונה ובאמצעות חושיה האחרים המחודדים היא מחפשת באפלה את האמת. זוהי למעשה עלילת הסיפור: חיפוש נואש אחר האמת מעבר ממצב אי ידיעה למצב ידיעה כאשר בסיום נוחתת על העיוורת ועל הקורא המהלומה, הידיעה: בעלה הוא קברן והם גרים ליד בית קברות. הסיום הגילוי מעוצב כפואנטה חזקה במיוחד משום שגם הגיבור מופתע ולא רק הקורא .
למעשה לכל אורך הסיפור צועד הקורא בתוך התעלומה ביחד עם חנה כאשר רמת הידיעה שלו זהה לשלה. רק המספר, שהוא מספר כל יודע, יודע יותר הוא מאגן ומנווט "מלמעלה" את כל הפרטים ומוביל את הקורא והגיבורה בתהליך גילוי ופענוח שזור ברמזים מטרימים רבים, עד לפואנטה בסיום.
באקספוזיציה ניתן רקע ראשוני ומוצג גרעין הסיבוך. המקום – עיירה יהודית מזרח-אירופית . לגבי הדמויות מובעת ביקורת חברתית על אשר הן רואות את חנה בעלת המום כאזרח סוג ב´ ובהתאם לכך מותאם לה שידוך: החברה שופטת אנשים ע"פ חיצוניותם ולכן היא עיוורת למציאות. חנה שהיא עיוורת פיזית קולטת את פנימיותם של האנשים וחושיה מחודדים לראיית האמת כך הופך העיוורון ליסוד סמלי, מעבר להיותו מום פיזי. גרעין הסיבוך באקספוזיציה הוא החשד והפחד של חנה עקב העיוורון וחוסר הוודאות.
חנה קולטת בחושיה החדים שמעלימים ממנה את האמת כשאר האם מציגה בפניה את עניין החתונה היא שופעת תירוצים ואמירות מגמגמות אשר נועדו לשכנע את חנה להנשא: החתן המיועד הוא אלמן וסוחר טבק, אין לו ילדים מאשתו הקודמת הוא גר בבית מרווח ואת שני ילדיו כמעט לא מרגישים שם (סתירה ושקר) הבעל המיועד בן כ- 30 שנה ("השדכן נשבע לי שנה פחות, שנה יותר, מה זה משנה").
כאן מסתיימת האקספוזיצה ומתחילה העלילה לנוע קדימה. העלילה משרטטת קו של חיפוש עד לסוף הסיפור – גילוי האמת והפואנטה. הקו העלילתי מקביל לקו עונות השנה: סתיו, חורף ואביב כאשר תיאורי הטבע: השלג, הגשמים והמים מהווים רקע להתרחשויות. לאחר חג סוכות חנה עוברת לבית בעלה בחורף היא הרה ללדת ובאביב היא יולדת את ביתה אך גם מאבדת אותה, לקול דפיקות השלג הנמס על גג הבית. תהליך הגילוי עשיר ברמזים מטרימים:
· בליל הכלולות העיוורת ממששת את פני בעלה הישן ומגלה כי הוא זקן.
· חנה ממששת את מגפי בעלה ומגלה כי הם מקומטי וגסים (=>הוא אינו עשיר).
· בעלה נעזר במקל לתורך הליכה וקול דפיקות המקל איטי כשל אדם זקן.
· העיוורת יוצאת מביתה ומרגישה כי אין שום דבר שעוצר את הרוח הנושבת מכאן היא מסיקה כי הם גרים הרחק ממקום ישוב. ("הרוח סער עליה מכל עבר")
· אנשים דופקים על החלון וקוראים לבעלה להתייצב לעבודתו בשעות לא קבועות כולל באמצע הלילה.
· בעלה נאנח כאדם זקן.
· האנשים המתדפקים על דלתה מכנים את בעלה: ר´ ישראל.
· מידי פעם הילד הקטן של בעלה, שלא למד לדבר, עומד ליד החלון ומביט החוצה התלהבות (מאוחר יותר מתברר שהילד שלא היה רגיל לראות בני אדם רבים, ראה בחצר תהלוכת אנשים – הלוויה)
· בכל פעם שבעלה שב מעבודתו הוא נטל ידיו במים – רמז לכך שעוסק במשהו טמא.
· בכל פעם שבעלה שב מעבודתו היה מביא עמו צרור מטבעות נחושת שכר על עבודתו.
· למרות שלא היה דבר שיעצור את הרוח בחוץ חשה חנה בקיומם של חפצים העוצרים מעט את משב הרוח (המצבות שעל הקברים).

הגילוי: חנה יוצאת בבהלה החוצה לקול צעדי בעלה ומגלה שהיא גרה בבית קברות לאחר שהיא מועדת על אחת האבנים. כך מגלה חנה שבעלה – קברן!

התקשורת במשפחה: ילדיו של הבעל לא ידעו לדבר משום שלא ספגו גירויים חיצוניים כאשר חנה מגיעה לביתם הם נהנים מהחום והאהבה שהיא מרעיפה עליהם לאחר שסבלו מחסך רגשי וחברתי בחברת אביהם. חנה שואלת את בעלה על מעשיו ועבודתו והיא נענית בהמהום עצבני או תשובה כגון: "מה אכפת לך?!" בעלה נוהם וכמעט שאינו מדבר. למעשה אין ביניהם שום תקשורת הבנה ויחסי חיבה וחנה מרגישה מנישואיה בדידות איומה.

לידת התינוקת: רק לידת התינוקת מפיגה מעט את הבדידות והדממה אבל לאחר מות התינוקת במגפה הבדידות והייאוש גדלים שבעתיים. לידת התינוקת מהווה "גורם משהה" בעלילת המתח המאופיינת בתהליך של ירידה ואבדון. ההשהיה, העלייה האופטימית רק מחזקת את הנפילה בסיום.

מוטיב מרכזי בעלילה הוא מוטיב הדפיקות: מוטיב זה הוא "לייט מוטיב" או "מוטיב מנחה" מפני שההתפתחות והשינוי החלים בו מקבילים לעלילת הסיפור ומעצבים אותה.
לכל אורך הסיפור נשמעות ברקע נשיקות: המטה של הבעל, העגלון הדופק על החלון, השומר במגרש השוק, הילדים הדופקים על החלון, טיפות הגשם על הגג וטיפות השלג הנמס. בסיום שומעת חנה את דפיקות צעדיו של בעלה.
באפלה שבה מצויה חנה יש חשיבות לדפיקות שברקע – הן עוזרות לה בזיהוי מצבה. הן מעניקות לסיפור ריתמוס וכן אווירה של מתח ופחד כמו קולות פעימות הזמן.

הצירוף של מספר כל יודע וגיבורה שאינה יודעת את חידת חייה וכן תקווה מדומה לאושר נישואין ולידה יוצר את האירוניה המרה בסיפור: תקוות החיים החדשים שבנישואין מתבדה והילדה נידונה למוות במגיפה, המוות מקיף מכל צד ועבר.

המחבר בחר בגיבורה עיוורת לא כדי ליצור רגשות פתטיים ורחמים אלא כדי לבנות את תחושת הפחד והחשד העוברת בסיפור. העיוורת חושדת בסביבה כל אורך הסיפור – באימה ובבעלה. סיבה נוספת לבחירה בגיבורה עיוורת היא כדי להראות שהאושר הוא אשליה מדומה ושהאפלה הסתומה היא-היא המציאות היחידה.אבל למרות הכרה זו קיים באדם צורך תמידי לחשוף את האמת ( שהיא טראגית תמיד).

בסיום מבינים הקורא וחנה כי המוות אורב לאדם בתוך חוויית האושר הבדויה. האל משחק באדם משחר אירוני אל סופו של האדם לגלות כי הכל נידונים למוות. תחושת העיוורת לא הטעתה אותה על אף שאימה ובעלה ניסו לבנות סביבה עולם מדומה ושיקרית.

הקו העלילתי: אקספוזיציה- - - >הסתבכות- - - >שיא- - - >התרה.



אין תגובות

הודעות אחרונות

19:57 | 06.01.20 Bensal1992
16:40 | 31.12.19 אורחים בפורום
10:03 | 13.12.19 אורחים בפורום
10:42 | 27.09.19 jana bdr
14:59 | 14.09.19 מיגומלא
09:35 | 25.06.19 אורחים בפורום
23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ