לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2730027,300 עוקבים אודות עסקים

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

כינורו של רוטשילד/צ`כוב

מאת: Silviya Bamper  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 22/12/2006  
 
הכותרת "כינורו של רוטשילד" עוררה בי מספר ציפיות. בגלל שרוטשילד היה יהודי עשיר, הצפייה שעולה בראשי היא שאולי יהיה מדובר על הדמות המרכזית, הגיבור בסיפור שהוא כמו רוטשילד-יהודי ועשיר. בגלל השייכות כינורו של רוטשילד, הנחתי שלרוטשילד יש כינור והתחביב שלו או המקצוע שלו, הוא לנגן בכינור. ציפיתי שהכינור יהיה סמל או מוטיב חשוב בסיפור כי הוא מופיע כבר בכותרת. הנחתי שרוטשילד הוא הדמות הראשית וסביבו הנושא המרכזי כתוב, כי הוא, גם כן, מופיע בכותרת.
האמירה שהכותרת של הסיפור מעוררת ציפיות אצל הקורא או מרמזת על הנושא המרכזי בסיפור, לא בדיוק נכונה לגבי סיפור זה. אכן הכותרת עוררה כמה וכמה ציפיות אך, כל הציפיות שהכותרת עוררה בי לא התממשו כמעט בסיפור. הדמות המרכזית היא איננה רוטשילד, אלא, יעקוב ברונזה. אומנם בסיפור ישנה דמות הקרויה רוטשילד, אך היא איננה הדמות המרכזית כמו שציפיתי. רוטשילד בניגוד לרוטשילד-האישיות הידועה, היה עני. כמו כן יעקוב בניגוד לרוטשילד היה עני ולא יהודי, הוא בכלל שנא יהודים "ללא שום סיבה וטעם החל יעקוב לשנוא את היהודים ולבזותם, ויותר מכולם-את הרוטשילד הזה". הכינור בסיפור לא היה שייך לרוטשילד, אלא, היה שייך ליעקוב ברונזה. ברונזה נהג לעיתים, לנגן בתזמורת חתונות, כמו כן הוא ניגן בכינור כדי להירגע מייסוריו. בסוף הסיפור, לעת מותו של ברונזה העניק ברונזה את כינורו לרוטשילד. בעניין הכינור כמוטיב בסיפור, הצפייה שלי מתאימה כיוון שצלילי הכינור בסיפור מסמלים את היגון בסיפור. יעקוב נהג לנגן בכינור כדי לגאול אותו מייסוריו, מיגונו. דוגמה לכך נמצאת בסוף הסיפור כאשר גסס, ישב על סף ביתו, הרהר לעצמו והחל לנגן: "ובעודו מהרהר בחיי-שווא, בחיי הפסד, החל לנגן... אך יצא משהו עגום ומתחטא ונוגע עד הלב, והדמעות ניגרו על לחייו".






הנושא המרכזי בסיפור, לא תאם את ציפיותיי. הנושא המרכזי בסיפור הוא תפיסת עולמו של יעקוב שכל האירועים וההתרחשויות נמדדים רק לפי התועלת הכספית שהם מביאים לטוב-רווח או לרע-הפסד "הנה, למשל, באחד-בשבת ובימי המועדים העבודה בחזקת עבירה היא, והשניים בשבת-יום ביש הוא, והרי בדרך זו מצטברים במשך השנה כמאתיים יום, שבהם חייב אתה לשבת בחיבוק- ידיים על כורחך". הסיפור עוסק גם בנושא המוות שהוא חלק בלתי נפרד מהחיים עצמם ועל התייחסותו של יעקוב לאנשים כאל חפצים. רק אחרי קריאה נוספת, מעמיקה יותר, רואים שהכותרת אכן נתנה רמז כלשהו לגבי הנושא בסיפור, אך בצורה עקיפה. היא מתייחסת למהפך שחל בעלילה (לפואנטה), העלילה נכתבה בצל השקפתו של יעקוב, בצל הנושא המרכזי ואחרי המפנה שחל בה שיעקוב התרכך והפך לאדם יותר אנושי הוא העניק את הכינור, הדבר הכי יקר לו, לרוטשילד רק אז הכינור היה של רוטשילד, מכאן –
כינורו של רוטשילד.
לסיכום, האמירה המתייחסת לכותרת כגורם אשר מעורר ציפיות לגבי תוכן הסיפור ונותן רמזים לגבי הסיפור עצמו (דמויות, נושא מרכזי וכד´) לא נוגעת לסיפור זה. הכותרת במקום לעזור לקורא להבין, היא גורמת למספר הטעיות.
• רוטשילד אינו הדמות המרכזית בסיפור.
• הכינור לא שייך לרוטשילד.
• רוטשילד לא ניגן על כינור, הוא ניגן על חליל.
• רוטשילד הוא עני, לעומת האישיות הידועה והדמות המרכזית, יעקוב ברונזה אינו יהודי, אינו נדיב והוא עני לעומת האישיות הידועה.
לגבי הנושא המרכזי, הכותרת יכולה לתרום לקורא רמז קטן לגבי הנושא המרכזי (אבל רק אחרי קריאה מעמיקה), שאחרי המפנה שחל ביעקוב, העניק את כינורו היקר לו מכל לזה שהיה שנוא נפשו, לרוטשילד.




באקספוזיציה של הסיפור מתוארת שגרת חייו של יעקוב ברונזה, אשר חי חיי עוני בעיירה קטנה: תנאי מגוריו- בקתה ישנה קטנה ועלובה עם חדר אחד. עבודתו- בניית ארונות קבורה ובנוסף היה משתכר בנגינה על כינורו בחתונות. מראהו החיצוני- גבוה וחסון. כמו כן, האקספוזיציה מציגה בפנינו את גסותו, אלימותו והשקפות עולמו הקטנוניות והמזלזלות של ברונזה. חלק מהשקפת עולמו היה-אנשים וחפצים עומדים בעיניו באותה דרגה: "ובחדר זה היו שרויים הוא, מארפה, תנור, מיטת שניים, ארונות מתים, כלי מלאכתו וכל משקו". מארפה, אשתו נמנית בתוך רשימת החפצים, היא כמו חפץ בשבילו.
ברונזה תופס את חייו כמהלך בלתי פוסק של הפסדים כספיים. כל אירוע שקורה נמדד בעיניו רק על-פי התועלת הכספית שמביא (רווח או הפסד). למשל, ימי חג ושבתות אינם אירוע משמח מכיוון שאלו ימים שלא עובדים בהם, הוא מצפה למות של החולים שאינם מתים לפי הקצב שגרוש לטעמו, הוא מתרגז. לדוגמה מות מפקח המשטרה-אחרי שיעקוב חיכה ליום מותו של המפקח הוא נסע לעיר ונפטר שם, יעקוב מצידו תופס זאת רק כהפסד כלכלי כיוון שאם היה נפטר בכפר היה עושה לו ארון-מתים "והרי לכם הפסד, לפחות, עשרה רובלים, שלולא כן, היה עושה לו ארון-מתים יקר...". הכנת ארונות קבורה לילדים אינה מתבצעת ברצון אצלו, כיוון שהרווח בגין ארונות קטנים הוא נמוך (לקראת הסוף מסתבר שזו לא הסיבה היחידה).
האקספוזיציה מתארת גם את חיי החברה הדלים של יעקוב- קשרו עם היהודי רוטשילד. עקב שנא את היהודים ללא סיבה כלשהי ויותר מכולם, שנא את רוטשילד-נגן חליל בחתונות שאיתו יעקוב ניגן. יעקוב מתייחס לרוטשילד בטינה ובבוז בגלל שלדעתו הוא מסמל את העליבות שבנגינה: "ואותו יהודי ארור הצליח לנגן בקול מעורר רחמים אפילו את הדברים העליזים ביותר". לכן היה מתעלל ברוטשילד (מתגרה בו, קורא לו בשמות גנאי).




בסוף האקספוזיציה מסופר על הנגינה של יעקוב. כיצד היא משפיעה על תחושותיו, באמצעות נגינתו, יכול יעקוב להירגע מייסוריו: "המחשבות על ההפסדים היו מייסרות את ליבו של יעקוב... הכינור היה משמיע צליל בחשכה ורווח לו".
הסיפור מסתיים כאשר יעקוב עומד למות והכומר שואל אותו אם יש איזו עברה חמורה שעבר והוא רוצה להתוודות עליה לפני מותו. יעקוב נזכר בפניה העלובים של מארפה ואת צעקתו הנואשת של רוטשילד כאשר נשך אותו כלב, אחרי שיעקוב רדף אחריו. אחרי שהעלה את הזיכרונות הללו, התרכך וכדי לפצות על התנהגותו אמר לכומר: "את הכינור תנו לרוטשילד!". את החפץ הכי יקר ללבו העניק לאדם אשר היה שנוא עליו לאויבו לשעבר. מאז, רוטשילד לא ניגן עוד על חלילו, הוא ניגן רק על הכינור שיעקוב העניק לו. הצלילים שרוטשילד הפיק מהכינור היו צלילי יגון, עצובים כל-כך עד שכל מי ששמע את ניגונו בכה "יוצא מתחת ידיו משהו עגום ומלא יגון כל כך, שכל שומעיו בוכים". ניגונו של רוטשילד כ"כ מצא-חן בעיני תושבי הכפר כך שהם הזמינו אותו והכריחו אותו לנגן בפניו. סוף הסיפור הוא סגור כי הקורא לא יכול להסיק מסקנות לגבי התפתחות והשתלשלויות המקרים בסיפור כיוון שיעקוב, הדמות הראשית, מת.
הפתיחה והסיום תורמים למשמעות היצירה כיוון ששניהם מתארים את יעקוב והקשר שיש ביניהם הוא ניגודי. בפתיחה יעקוב מתואר כאיש לא אנושי ממורמר, גס רוח ותפיסת עולמו מסתכמת בשכל דבר שקורה או ישנו או מייחס אותו לתועלת הכספית שלו. בסוף הסיפור, יעקוב מתואר כאיש יותר אנושי וטוב-לב ממה שהיה. הפתיחה והסיום מראים שיעקוב עבר שינוי מאדם לא אנושי, לאדם רגיש ואנושי. כלומר, הפתיחה מתארת את יעקוב לפני התהליך שעבר והסיום מראה את תוצאות התהליך, בעוד שהעלילה עצמה מתארת את התהליך עצמו שהוא שעבר.



חווית ההחמצה של יעקוב ברונזה המתוארת בסיפור היא שבמקום לחיות עם ה"אני" האמיתי שלו הוא חיי "אני" גדוש הפסדים, ממורמר ומרוחק ממה שהוא באמת. הגורם העיקרי להחמצה שהרגיש, הוא תפיסת עולמו. הוא העריך כל דבר בחייו לפי התועלת הכספית שהוא מביא למשל, כאשר ידע שאשתו עומדת למות, חישב את הימים כדי לדעת מתי לעשות את ארונה, לאחר שעשה את הארון רשם בפנקסו "למארפה איוואנובנה, ארון-מתים 2 רובל, 40 קופיקות" הוא התייחס למות מארפה כאל הפסד כלכלי, לא יותר מזה. כ"כ הרבה הוא הפסיד והחמיץ בחייו בגלל תפיסת עולמו.
הוא עטף מסביבו שריון של כעס ורגזנות שחסין מפני רגשות של אנשים כלפיו, עד לפתע כשישב למרגלות עץ הערבה נזכר בכל דברי אשתו לגבי עברו ולגבי בתו שמתה. ברגע זה השריון נסדק ויעקוב נשבר. יעקוב תהה מדוע במשך כל השנים לא ביקר בגדת הנהר. תחילה הוא ייחס את זה שהוא לא ביקר בנהר כהפסד כלכלי: "איזה הפסדים! אה, איזה הפסדים! ואם למשל, הכול בבת אחת – גם דיג, גם נגינה בכינור, גם אסדות, גם שחיטת אווזים, - הרי היה מצטרף לו הון תועפות, אך כל הדברים האלה לא נהיו ולא נבראו". יעקוב הבין כי חייו חלפו בלי כל טעם, לשווא, חייו היו והינם ריקם מתקווה, רק הפסדים. אחר-כך הוא שאל את עצמו למה הוא תקף כל חייו אחרים? למה העליב את אשתו? למה העליב את רוטשילד? למה יש שנאה? "ונשאלת השאלה, למה הפחיד זה עתה את היהודי והעליבו? ולמה זה, בכלל, ממררים בני אדם את החיים איש לרעהו? הרי אין אלה אלא הפסדים בלבד!..." יעקוב מרגיש שהחמיץ את חייו והוא מתחרט על מעשיו.







את יחסיו למארפה יעקוב כבר לא יכול לשנות, אך הוא בכל זאת רוצה להביע חרטה על מעשיו, על כל הפסדיו ועל מה שהחמיץ בחייו.
כדי להתמודד עם תחושותיו המעיקות, הוא רצה לקבל הזדמנות נוספת לפני מותו ולפצות את רוטשילד על הסבל הרב שגרם לו. יעקוב החליט לתת לרוטשילד את הכינור שלו, את הדבר הכי יקר ללבו. יעקוב הוא התייחס אל כינורו כאל ילדו "ועתה יישאר הכינור ביתומו" (כמו ילד שהוריו מתו, כך גם הכינור) והחליט לתת לזה שהיה שנוא נפשו את כינורו. מעשה זה, מראה שחל ביעקוב שינוי, שהוא סומך כעת על רוטשילד והוא מתחרט על מעשיו.
לסיכום, תפיסת עולמו של יעקוב גרמה לו להחמיץ כ"כ הרבה בחייו, בגלל שצבר רק הפסדים. לאחר מות אשתו נזכר בדבריה ומהרהר על חייו שחלפו, על ההפסדים המרובים שלו והוא הבין שהחמיץ את חייו. כדי להתמודד עם מעשיו, הוא מפקיד בידי רוטשילד את הדבר החשוב לו מכל, את כינורו, דבר המראה על רצון להזדמנות שנייה, למרות שעמד למות ועל חרטה.


אין תגובות

הודעות אחרונות

19:57 | 06.01.20 Bensal1992
16:40 | 31.12.19 אורחים בפורום
10:03 | 13.12.19 אורחים בפורום
10:42 | 27.09.19 jana bdr
14:59 | 14.09.19 מיגומלא
09:35 | 25.06.19 אורחים בפורום
23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ