לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2730327,303 עוקבים אודות עסקים

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

יד ושם/אהרון מגד

מאת: רוח של תשוקה  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 22/12/2006  
 

1. המאפיינים באקספוזיציה הם :
זמן הסיפור - לאחר מלחמת העולם השנייה, ככל הנראה בשנות ה-70,80 של המאה ה- 20. אני חושבת שהסיפור מרמז על תקופה זו בעיקר בגלל השמות שמצויים בו. השם מנדלה, הוא שם גלותי, אשר היה נפוץ בתחילת המאה ה-20.
השמות אהוד ואסנת הם יותר מודרניים והם שמות שלדעתי מאפיינים את שנות ה-70, והם לא נשמעים לי כשמות עכשוויים של ימינו.
מקום הסיפור - הספור מתרחש בישראל, חלק מן העלילה היא בביתו של סבא זיסקינד, בשולי העיר, ושאר העלילה מתרחשת בביתה של רעיה, נכדתו, ויהודה, בעלה.

הגיבורים המרכזיים :
סבא זיסקינד - בעיני רעיה הנכדה הוא מתואר כבעל זקן לבן, פנים שלווים, מעין אור של קדושה על פניו, בעל קול רך, שקט. רעיה ראתה בסבה גם אדם שעומד על שלו וכיבדה אותו על כך. בשל הגאווה עזב את בית אמה ועבר לגור לבד למרות הקושי והבדידות לעת זקנה.
בתחילת הסיפור (באקספוזיציה) נראה הסבא כאדם לא ממוקד, החי בתוך בועה בעולמו הסגור. הוא מספר בלי סוף על נכדו מנדלה, שהיה עילוי בעיניו.
בכל ביקור של רעיה ושל יהודה, היה סבא חוזר על טקס קבוע : מוציא אמתחת בד מתוך האורלוגין ומכריח את יהודה לקרוא שמונה גיליונות ארוכים שעניינם היה הספד על עיר המולדת באוקראינה שחרבה ויהודיה הושמדו בידי הגרמנים.
תכונה בולטת בסבא היא הכפייתיות בנוגע לסיפורים על הנכד, בנוגע לקריאת הגיליונות ובנוגע לאוכל. הוא מכריח את כולם ובעיקר את יהודה לעשות מה שהוא דורש. הכפייתיות הזאת בעצם מרמזת על הבעיה המרכזית שהיא רצונו של סבא להנציח את זכר המתים ובמיוחד את זכר נכדו מנדלה שהיה אהוב ונערץ עליו. מאז מותו של מנדלה, הוא לא התקדם בחייו ונשאר נעול על העבר, כפי שהאורלוגין עמד מלכת כך גם חייו עמדו מלכת.

רעיה - רעיה היא נכדתו של סבא זיסקינד. היא מכבדת את סבא מאוד ודואגת לרצות אותו בכך שהיא מקפידה לבקרו פעם בחודש, מאזינה לסיפוריו ומשתדלת להנעים את השיחה למען בעלה. היא מתגלה כאדם רגיש שמצד אחד אוהב את הסבא ודואג לו, ומצד שני היא משכיחה אותו מלבה, מבטיחה שתקנה לו אורלוגין חדש ועד הביקור הבא שוכחת. היא יודעת מהן מגבלותיו ולא רוצה לפגוע בו. רעיה מנסה להפשיר את האווירה ולהנעימה בשעת הביקורים שהיו לטורח על בעלה שאותו אוהבת.

יהודה - סבא רואה את יהודה כאדם משכיל ולכן כשהיה מספר את הדברים היה פונה רק ליהודה ומתייחס אליו כאיש אשכולות המבין לנפש הזולת, מה גם שהחזיק במשרה ממשלתית. יהודה כיבד את הסבא ונהג כלפיו באדיבות בגלל רעיה.
הוא לא גילה רצון של ממש להתקרב אל הסבא ולולא רעיה, שקירבה וניסתה לשדל אותו לנהוג באדיבות כלפי סבא, סביר שהיה נמנע מביקורים אלה או אולי אף מעיר הערות פוגעות.

רחל - בתו היחידה של סבא זיסקינד ואמה של רעיה.
מתוארת כעקשנית וגאה. היא דואגת לאביה, מבקרת אצלו כפעמיים בשבוע, מביאה עמה צרכי אוכל, מנקה את חדרו, מבשלת לו ארוחות.
רחל כבת הדור השני מגשרת בין הדור הראשון, שהוא סבא, לבין הדור השלישי המייצג את רעיה ובעלה.
פעמים רבות רבה רחל עם אביה , קשה היה לה לקבל את השיחות הבלתי פוסקות שלו על מנדלה, ואת התנהגותו התובענית, אך כשהייתה נרגעת הייתה אומרת לרעיה שצריך להבין אותו כי כנראה שהוא חולה במחלת השכחה ולא יודע על מה מדבר. מכאן ניתן להבין שיחסה כלפי אביה הוא יחס אמביוולנטי.


2. נקודת המפנה בסיפור היא כאשר לסבא נודע שרעיה מצפה לילד, ועתיד להיוולד לו נין. לדעתי, זוהי נקודת המפנה בסיפור משום שעד לנקודה זו הסבא התנהג בפיזור דעת, חי לו בתוך בועה משלו, לא יצא מביתו, היה תקוע בעבר הרחוק, ותלוי בסיוע של הסובבים אותו. כמו כן היה מדבר שוב ושוב אודות מנדלה נכדו.
מרגע שנודע לו על ההריון. חלה בו תמורה קיצונית. לראשונה יצא מביתו וביקר בביתם של רעיה ויהודה, כשהוא לבוש בבגדי החג שלו (כמו ביום הולדתו של מנדלה). סבא נראה שונה, פניו זרחו, עיניו נצצו, הוא התהלך בחדרי הבית בצעדים מאוששים, התייחס לפרטי הריהוט, לסידור הדירה, פיזר בדיחות מסביבו, התנהג בחביבות, וגרם לרעיה ויהודה לצחוק כל זמן שדיבר. זהו היה צחוק אמיתי ולא מתוך הכרח, ובפעם הראשונה מזה חודשים רבים לא הזכיר כלל את מנדלה.
השינוי שחל בסבא הוא שינוי קיצוני, מאדם שהיה סגור בעצמו בעבר, לאדם חביב, פתוח החי את ההווה למען העתיד.



3. הקטסטרופה מתרחשת במפגש השלישי בין רעיה ויהודה לבין סבא. מפגש זה מתקיים בביתם של רעיה ויהודה.
למעשה, ניתן לומר שהקונפליקט החל קודם לכן, לאחר המפגש השני בביתם של הזוג. האם רחל, משמשת כמתווכת בקונפליקט זה. הסיבה לקונפליקט: הסב רוצה להנציח את שם נכדו מנדלה, ומבקש מבני הזוג שיקראו לבנם בשם זה.
רעיה ויהודה מתנגדים לכך בתוקף משום שזהו שם גלותי, ולדעתם יש להנציח את החיים ולא את המתים, כמו כן, אין הם מוכנים שבנם יסבול בעתיד בגלל השם.
מנגד, הסבא ציפה להבנה מצדם, הוא הרי הכין את הקרקע מראש ו"חינך" אותם להבנת חשיבות העבר.
ללא הרף סיפר לבני הזוג על נכדו מנדלה, ועל כך שלא נשאר זכר לאותה קהילה של עשרים אלף יהודים מאוקראינה.
כפי שציינתי, תחילה התנהל הדו שיח בין רחל לבין הזוג. ניתן לראות אצל רחל תהליך הדרגתי של שינוי. תחילה תמכה בעמדת בני הזוג, אולם כאשר ראתה כי אביה אינו מסוגל להבין זאת ואינו מוכן לקבל זאת הפך עניין השם לנושא השיחה היחידי כמעט בין רחל לבני הזוג
הצעירים. האווירה הפכה עכורה, ורחל שעמדה בין דורו של סבא ובין דורם של הבנים החלה לשנות אט אט את דעתה. היא ניסתה לשכנע את בתה לקבל את בקשת הסב, ואפילו נגעה ברגשותיה של רעיה " למען סבא עליכם לעשות זאת". רחל החלה לראות את אביה כ"אילן עתיק ששורשיו עמוקים" והגיעה לידי הרהורים על גלגול נשמות ונצח החיים.
גם הצעת הפשרה של רחל לקרוא לבן בשם מנחם לא התקבלה על דעת בני הזוג.
שיא הקונפליקט הוא במפגש בין סבא ליהודה בבית הזוג הצעיר.



הסבא הגיע עם פנים צהובות, זועפות, עור עיניו דהוי שוב שינוי משמעותי המצביע על תחושותיו הקשות של הסבא. הוא לא מתייחס לרעיה אלא פונה ישירות ליהודה (כפי שעשה במהלך הביקורים של הזוג אצלו, הרי יהודה נתפס בעיניו כמבין ומשכיל).
הפעם מתנהל דיאלוג ישיר ולא דרך מתווכים. יהודה מסביר כי השם מנדלה אינו מוצא חן בעיניהם וכן גם השם מנחם. הנימוק של יהודה הוא שזהו שם גלותי, לא ישראלי. הסבא בקושי מתאפק מהתפרצות זעם ואומר כי כולם באו מהגולה. העימות היה קצר והסתיים בכך שסבא זיסקינד שעד עכשיו העריך מאוד את יהודה, הסתכל בו בבוז וראה בו בור ועם הארץ.
סבא זיסקינד לא היה מוכן לקבל את הגישה של הדור הצעיר, זה שנולד בארץ וכי כל מה שהיה שם בגלות עבר בעינינו, מת ואין לזה המשך וכאן בארץ הדור החדש מתחיל הכל מחדש.

4. ההתרה של הסיפור מתרחשת במפגש הרביעי בין בני הזוג לסבא זיסקינד.
המפגש מתקיים בבית הסב. לרעיה ואהוד נולד תינוק ולסבא נין. אולם, ההתרה אינה יוצרת תחושת הקלה אלא, תחושת מועקה כבדה אצל שני הצדדים. כביכול, המפגש הרביעי מתקיים כמו המפגש הראשון בבית הסב, אך האווירה כבדה ולא נעימה. הסב חזר למראהו ולהתנהגותו הקודמת: פיזור דעת, קול רצוץ וכבוי, ללא שמחת חיים.
שתיקות ממושכות וכבדות משתררות בפגישה זו בין הסבא לבין הזוג הצעיר, והמספר מעיר הערה חשבה : "כמו תהום הייתה פעורה בין עולם הולך ועולם בא… ואבי המשפחה הזקן לא הכיר בנינו אשר לא הקים לו זכר".
משפט זה כמו גם האווירה העכורה והכבדה מצביעים על כך שהסיום הוא סגור.
בני הזוג קראו לבנם אהוד ולא נענו לבקשת הסבא.
בסיום הסיפור נראה כי שני הצדדים נפגעו מהחלטה זו, הסבא כפי שציינתי, שלא הכיר בנינו, שלא הקים לו זכר, ורעיה שמתפרצת בבכי מנשקת את תינוקה והסיפור מסתיים במשפט: "דומה היה לה באותו רגע שהוא (התינוק) זקוק לרחמים, לאהבה רבה, כאילו הוא בודד בעולם, יתום מאבות ". ההתנתקות של בני הזוג מהעבר גרמה לרעיה לתחושה שבנה "יתום מאבות", כלומר, ללא עבר, ללא היסטוריה, ללא שורשים, ללא קשר למורשת אותה רצה הסבא להנחיל לנכדיו ולניניו.
הסיפור "יד ושם" הוא סיפור דרמטי משום שיש בו את מרכיבי הסיפור הדרמטי.
עלילה ברורה עם אקספוזיציה, פריפטיה (נקודת מפנה), קטסטרופה (קונפליקט מרכזי) והתרה.
באקספוזיציה אנו עדים לקונפליקט סמוי בין הסבא לזוג הצעיר ובמיוחד בין הסבא ליהודה. הסבא רוצה להנחיל את המורשת וחוזר על כך שוב ושוב ויהודה נמנע מלהתייחס בגסות, כמו כן עניין אכילת הריבה שיהודה היה אנוס לאוכלה.
נקודת המפנה היא ההריון של רעיה אשר נותן תוכן לחייו הריקניים של הסבא.
הקונפליקט הגלוי הוא בין סבא לבני הזוג בנושא השם וההתרה היא כאשר נולד.


אין תגובות

הודעות אחרונות

19:57 | 06.01.20 Bensal1992
16:40 | 31.12.19 אורחים בפורום
10:03 | 13.12.19 אורחים בפורום
10:42 | 27.09.19 jana bdr
14:59 | 14.09.19 מיגומלא
09:35 | 25.06.19 אורחים בפורום
23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ