לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

הנהלת הפורום:

אודות הפורום עזרה בלימודים ושיעורי בית

שלום לכולם!‏
אני רוצה לברך את הגולשים החדשים, שהגיעו לתפוז בכלל ולפורום הזה בפרט ולאחל ולכם גלישה ‏נעימה. אני סבור שתמצאו עניין רב בפורומים השונים בתפוז (יש יותר מ 1000!!!) ותקבלו מענה לכל שאלה ‏שתשאלו או דיון שתפתחו.‏
 
אם יש לכם שאלה בקשר לשיעורי בית, תרגיל קשה במתמטיקה/פיזיקה שאתם צריכים לפתור ולא הצלחתם, התלבטות בקשר למקצוע הבחירה בתיכון/באוניברסיטה, רצון לפרוק את תסכולכם על מורה מסוים שקצת עצבן אתכם, או סתם בא לכם לראות משהו ממש מעניין – אז זה המקום בשבילכם!
 
באותו אופן שאנשים מקדישים מזמנם החופשי לענות על שאלות של גולשים – גם אתם מוזמנים להשתתף באופן פעיל בפורום אם אתם יודעים את התשובה לשאלה מסוימת, יש לכם תובנה בקשר ללימודים בתיכון או אם אתם רוצים להביע את דעתכם באחד הדיונים על נושא שאתם מכירים ממש מקרוב...
 
מטרת הפורום היא לא רק קבלת/מתן מענה לשאלות בקשר לשיעורי בית – אלא מרחב לדיונים שאתם מוזמנים לפתוח על כל נושא מסוים.

 

עיבוד מידע חברתי

מאת: חMוד18  פורסם: 11/05/2003  עדכון אחרון: 23/05/2005  
 
מידע חברתי - כל אינפורמציה של התנהגות הפרט וזולתו.
החוקרים סבורים שבכל התנהגות יש מידע חברתי המעובד תהליכי ייחוס.
ייחוס - תהליך שבאמצעותו מחפש האדם סיבות לאירועים או להתנהגות שלו או של הזולת, כלומר הוא מעריך המידע שיש בידיו לגבי הסיבות להתנהגות ומסיק מסקנות לגבי התנהגותו והתנהגות הזולת.

*תיאוריית הייחוס שלהיידר:
- - - - - - - - - - - - - - -
א. הבנה עקבית וברורה (חיזוי עתידי).
ב. שליטה בסביבה (יכולת שליטה ושינוי העתיד).
היידר סבר כי כל אדם הוא "מדען נאיבי" לכשם עצמו והוא מעצב תאוריות לגבי הסיבות להתנהגות ומעבד את המידע בצורה רציונלית ואובייקטיבית או לאירוע מסוים שמתרחש ומסיק מסקנות לגבי הסיבות של אותו אירוע לגבי עצמו או לגבי הזולת.

1) עקרון הייחוס: עקרון ההשתנות המשותפת - עקרון זה מאפשר ייחוס סיבתיות, כלומר בני האדם משתמשים בעקרון זה כדי לייחס סיבה מסוימת להתנהגות או לתופעה על ידי סיבה חיצונית או סיבה פנימית.
משמעותו של עקרון זה היא שכשאר מתרחשת תופעה אחת מתרחשת תופעה אחרת, וכאשר אין תופעה אחת, גם אין תופעה אחרת. מכאן, שעקרון זה יוצר קשר של סיבתיות, כאשר תופעה אחת היא סיבה לתופעה אחרת.

ייחוס סיבתיות של היידר:
היידר סבר כי יש להבדיל בין ייחוס סיבתיות לגורמים פנימיים ולגורמים חיצוניים: סיבות פנימיות - סיבות התלויות בפרט, באישיותו, באמונתו, בהרגשתו, בערכיו, בכל הקשור אליו, ולהשקפת עולמו. סיבות חיצוניות - קשורות לאחרים, לזולת, ל"מזל", וכו´. באמצעות ייחוס סיבה להתנהגות ע"י סיבות פנימיות או חיצוניות ניתן להגיע ליכולת חיזוי וניבוי לגבי העתיד, וליכולת שליטה על הסביבה ושינוי העתיד.

ניקח לדוגמא את רותי שהתגרשה מבעלה דני, לאחר שנתיים של נישואים. רותי תשב בביתה ותחשוב ותהרהר בדמיונה מדוע נישואיה נכשלו. היא יכולה להסיק לגבי סיבות פנימיות וחיצוניות: חיצונית - דני הוא האשם בכישלון הנישואים, ומאחר שלה לא היה חלק בכשלון הנישואין הללו, אין לה צורך להשתנות, ובכך היא מרגישה שליטה, שהיא שולטת במה שהיא עושה ובהתנהגותה, ומאמינה שתמצא שותף אחר לחייה. פנימית - היא אשמה בכשלון הנישואין עקב ההתנהגות שדני לא אהב בה, ויש בה את יכולת השליטה להשתנות, ועל ידי כך לגרום לכך שהתנהגות זאת לא תחזור, והיא תמצא גברים אחרים שאיתם תנהל קשר ארוך ומבטיח יותר.

*תיאוריית הייחוס של קלי:
- - - - - - - - - - - - - - -
קלי המשיך את תיאוריית הייחוס של היידר וטען כי לעקרון ההשתנות המשותפת ישנם 3 מימדים המהווים מקורות מידע חברתי: מובחנות, עקביות, וקנצנזוס, אשר באמצעותם ניתן לקבוע אם הסיבה להתנהגות היא פנימית או חיצונית. יש לציין כי המצבים בהם ניתן לייחס התנהגות לסיבה פנימית או חיצונית על פי התיאוריה של קלי היא:
א. במצבים בלתי צפויים או ב. במצבים של מקרים בלתי-נעימים.

-מובחנות: בודק באיזו מידה מגיב האדם באותו אופן לגירויים שונים / אירועים / מקרים / סיטואציות (דגש על הגירויים).
-עקבעיות: בודק באיזו מידה מגיב האדם לגירויים באותו אופן בזמנים שונים (דגש על הזמנים).
-קונצנזוס: בודק באיזו מידה אנשים אחרים מגיבים לאותו גירוי באותו אופן (דגש על האנשים אחרים)
כאמור, באמצעות שלושת מימדים אלו ניתן לייחס סיבה (פנימית או חיצונית) להתנהגות אירוע או תופעה מסוימת:
-כאשר המובחנות נמוכה, העקביות גבוהה, והקונצנזוס נמוך - הסיבה פנימית
-כאשר המובחנות גבוהה, העקביות גבוהה, והקונצנזוס גבוה - הסיבה חיצונית
נמחיש זאת על ידי דוגמא: ליאור רצה לבדוק האם הצלחתו במבחן בפסיכולוגיה נובעת מסיבה פנימית (ליאור חכם), או מסיבה חיצונית (המבחן היה קל):

סיבה פנימית:
מובחנות נמוכה: ליאור מצליח בכל המקצועות, לא רק בפסיכולוגיה, אלא גם בגיאוגרפיה, תנ"ך, כימיה, וכו´.
עקביות גבוהה: ליאור מצליח בכל המבחנים בפסיכולוגיה.
קונצנזוס נמוך: חלק מהתלמידים האחרים מצליחים במבחן, ואילו חלק נכשלים בו.
מסקנה: סיבה פנימית -> ליאור חכם.

סיבה חיצונית:
מובחנות גבוהה: ליאור מצליח רק בפסיכולוגיה, ואילו בשאר המקצועות הצלחתו לא מרקיעה שחקים.
עקביות גבוהה: ליאור מצליח בכל המבחנים בפסיכולוגיה.
קונצנזוס גבוה: כולם מצליחים בכיתתו של ליאור במבחן בפסיכולוגיה.
מסקנה: סיבה חיצונית -> המבחן היה קל.

*כאשר קיימות יותר מסיבה אחת אפשרית לקיומה של התנהגות מסוימות, פועלים 2 עקרונות ייחוס: עקרון הניכוי או עקרון ההגברה:

2) עקרון ייחוס: עקרון הניכוי - כאשר קיימת יותר מסיבה אחת להתרחשות מסוימת מופעל עקרון הניכוי, שבו מתמעטת חשיבותה של כל סיבה בודדת להתרחשות אפשרית, כלומר ייחוס משקל נמוך יותר לכל סיבה אפשרית.

התרחשות אירוע / התנהגות:
סיבה 1 הפעלת עקרון הניכוי:
סיבה 2 - - - - - - - - -> התרחשות התנהגות - - - - - - - - -> המעטה בחשיבותה של כל סיבה בודדת אפשרית
סיבה 3 להתרחשות מסוימת.



להמחשת עקרון הניסוי הבה נעיין בניסוי שג´ונס ערך בשנת 1961 עם ראיונות עבודה של צוללנים ואסטרונאוטים המעוניינים להתקבל לעבודה ומצהירים כי הם בעלי תכונות המתאימות לתפקיד וראיונות שבהם הם מצהירים על תכונות שאינן מתאימות לתפקיד: כאמור ג´ונס רצה להמחיש את עקרון הניכוי. לצורך כך הוא ערך ראיונות עבודה לתפקידים צוללנים ואסטרונאוטים, ורצה לבדוק מי מהמרואיינים יותר מתאים לתפקיד: אלה המצהירים על תכונות המתאימות לתפקיד, או אלו המצהירים על תכונות שלא מתאימות לתפקיד. חשוב לציין כי בשנות ה-60 התכונות הנדרשות מצוללנים הם להיות חברותיים אדיבים ומתחברים עם אנשים לצורך עבודת צוות משותפת בתנאים של צלילה, ואסטאונאוטים באותה תקופה היו צריכים להיות בעלי תכונות של בידוד והפנמה, כיוון שבאותה תקופה החלליות נבנו למען אדם אחד בלבד, ולכן צריך היה האסטרונאוט להסתגל לתנאי בדידות למשך תקופת זמן ארוכה יחסית. ג´ונס חילק את הנבדקים ל-4 קבוצות כמשקיפים מן הצד על ראיונות שונים: בקבוצה אחת מועמדים לצוללנים שהצהירו על תכונות בהתאם לתפקיד: חברותיים ועובדים בשיתוף פעולה, בקבוצה שניה מרואיינים לתפקיד אסטרונאוטים שהצהירו אף הם על תכונות אופי של בידוד והפנמה. בקבוצה השלישית לעומת זאת הצהירו המראויינים על תכונות הפוכות מהנדרש: הצוללנים הצהירו על תכונות של הפנמה ובדידות, ובקבוצה הרביעית הצהירו המרואיינים לאסטרונאוטים הצהירו על היותם חברתיים ובעלי שיתוף פעולה. לאחר כל הראיונות נשאלו הנבדקים, למי מן הנבדקים יש לייחס סיבות אמת? מסתבר שהנבדקים העריכו דווקא למועמדים שהציגו תכונות שלא דרושות לתפקיד. הם סברו כי אמינותם ויושר ליבם של האסטרונאוטים והצוללנים שהציגו תכונות שאינן דווקא הנדרשות לתפקיד הם דוברי האמת, עקב העידר סיבה נוספת (למשל הרצון העז להתקבל לעבודה), גרם להם להגביר את אמונתם בהצהרותיהם. לעומת זאת המרואיינים שהצהירו על תכונות התואמות לתפקיד עוררו חשד, שמה יש עוד סיבה שתגרום להם להתקבל לתפקיד, וכאן נכנס עקרון הניכוי: ייחוס משקל נמוך יותר לסיבה אפשרית, כלומר המרואיינים הללו יכולים באמת להיות דוברי אמת באשר ליכולתם וקישורם, ומצד שני הרצון העז שלהם להתקבל לתפקיד גם יכולה להיות סיבה נוספת להצהרה על תכונות תואמות לתפקיד. מכל מקום -אין אפשרות להיות בטוחים לגמרי לדעת אילו מן הסיבות היא הנכונה.

3) עקרון ייחוס: עקרון ההגברה - כאשר קיימות 2 סיבות להתרחשות מסוימת וקיים גורם המעכב התנהגות לצד גורם המזרז את ההתנהגות, עולה משקלה של הגורם המזרז על הגורם המעכב.

סיבות להתרחשות / להתנהגות
סיבה 1: גורם מזרז הפעלת עקרון ההגברה: ייחוס משקל
סיבה 2: גורם מעכז - - - - - - - - - - -> התרחשות התנהגות - - - - - - - - - - -> רב יותר לגורם המזרז למרות קייומו
(יכול להיות יותר מגורם מעכב אחד) של גורם מעכב.

לסיכום 3 עקרונות ייחוס סיבה להתנהגות:
א. עקרון ההשתנות המשותפת
ב. עקרון הניכוי
ג. עקרון ההגברה
*יש לציין כי עקרון הניכוי ועקרון ההגברה פועלים כאשר ישנה יותר מסיבה אחת להתנהגות. עקרון הניכוי פועל כאשר כמה סיבות מצטרפות זו לזו, ועקרון ההגברה פועל כאשר כמה סיבות מנוגדות זו לזו.

*טעויות ייחוס:
- - - - - - - -
האומנם האדם הינו מדען נאיבי?: האדם תמיד מעבד מידע בצורה אובייקטיבית ורציונלית כדי להעריך מידע ולהסיק מסקנות ממנו. פעמים רבות כאשר האדם מעריך סיבה להתנהגות או תופעה מסוימת בצורה לא נכונה, מתקיימות 2 סוגי של טעויות ייחוס: טעויות ייחוס קוגנטיביות וטעויות עיוותים מוטיבציונים.
-טעויות ייחוס קוגנטיביות: נגרמות ממגבלות בתפיסת הגירויים ומסכימות (מעמדות וערכים):
א. טעות ייחוס בסיסית: הנטייה ליחס סיבות פנימיות להתנהגותם של האחרים, ולהמעיט בערכן של הסיבות החיצוניות להתנהגות כיוון שהסיבות החיצוניות הללו בד"כ אינן ידועות לנו. מכאן, שטעות ייחוס בסיסית נובעת מהעדר מידע לגבי הסיבות להתנהגותו של הזולת.
ב. עמדות וערכים כמשפיעים על הייחוס: בני אדם לעיתים נוטים לתפוס התרחשויות וסיבות להתנהגות בהתאם לערכים שלהם או לעמדותיהם.
ג. אפקט ההילה: הנטייה לעוות את תפיסת הזולת ע"פ אחת מתכונותיו הבולטות. הכללה מתכונה אחת של הפרט לתכונות אישיות אחרות (אם דוגמנית יפה היא גם מצליחה, חכמה, עשירה, וכו´).


  תגובה אחת
°
זה פסיכולוגיה! לא סוציולוגיה-להעבירל_ת  
mikeyyו | 12/03/2006 19:40:09

הודעות אחרונות

23:44 | 11.04.19 אורחים בפורום
23:43 | 11.04.19 אורחים בפורום
20:11 | 08.04.19 אורחים בפורום
21:23 | 26.02.19 אורחים בפורום
10:55 | 20.02.19 מיגומלא
16:28 | 04.02.19 אורחים בפורום
13:57 | 04.02.19 אורחים בפורום
17:29 | 29.01.19 אורחים בפורום
10:40 | 07.01.19 אורחים בפורום
08:07 | 05.01.19 אורחים בפורום
20:00 | 23.12.18 אורחים בפורום
10:47 | 10.12.18 אורחים בפורום
19:57 | 30.11.18 אורחים בפורום
06:25 | 26.11.18 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ