לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2622926,229 עוקבים אודות עסקים

פורום ספרים וספרות

ברוכים הבאים לפורום ספרים וספרות
הפורום נועד לחובבי קריאה ולדיונים על סופרים, ספרים, וספרות בכלל. נשמח לשמוע את דעתכם על ספרים שקראתם, סופרים שאהבתם (או שלא), ועל כל נושא הקשור לתחום הספרים והספרות.
 
אנא שימו לב:
הפורום לא נועד לסיוע בהכנת שיעורי בית - יש לפנות לפורום "לימודים ושיעורי בית".
יש לשמור על תרבות דיון, שפה נאותה ויחס מכובד ומכבד כלפי הגולשים האחרים.
הנהלת הפורום שומרת לעצמה את הזכות להכניס את סקירות המתפרסמות בפורום למאמרי הפורום, תוך מתן קרדיט לכותב/ת.
אין להעלות הודעות בעלות תוכן פרסומי ללא אישור המנהלים.
הפורום אינו במה לפרסום אתרים אישיים ובלוגים. ניתן לפרסם קישור לרשומה/מאמר בנוסף לפרסום הנוסח המלא שלהם בפורום. כמו כן ניתן לפרסם קישור לאתר אישי או לבלוג בחתימה.
בכל בעיה הקשורה לגלישה בפורום ניתן לפנות למנהלים.
 
גלישה נעימה

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ספרים וספרות

ברוכים הבאים לפורום ספרים וספרות
הפורום נועד לחובבי קריאה ולדיונים על סופרים, ספרים, וספרות בכלל. נשמח לשמוע את דעתכם על ספרים שקראתם, סופרים שאהבתם (או שלא), ועל כל נושא הקשור לתחום הספרים והספרות.
 
אנא שימו לב:
הפורום לא נועד לסיוע בהכנת שיעורי בית - יש לפנות לפורום "לימודים ושיעורי בית".
יש לשמור על תרבות דיון, שפה נאותה ויחס מכובד ומכבד כלפי הגולשים האחרים.
הנהלת הפורום שומרת לעצמה את הזכות להכניס את סקירות המתפרסמות בפורום למאמרי הפורום, תוך מתן קרדיט לכותב/ת.
אין להעלות הודעות בעלות תוכן פרסומי ללא אישור המנהלים.
הפורום אינו במה לפרסום אתרים אישיים ובלוגים. ניתן לפרסם קישור לרשומה/מאמר בנוסף לפרסום הנוסח המלא שלהם בפורום. כמו כן ניתן לפרסם קישור לאתר אישי או לבלוג בחתימה.
בכל בעיה הקשורה לגלישה בפורום ניתן לפנות למנהלים.
 
גלישה נעימה

התלמוד

מאת: הספרייה הלאומית  פורסם: 12/08/2019  עדכון אחרון: 12/08/2019  
 

 

 

 

 

תמיד שמעתם על התלמוד ולא היה לכם נעים

לשאול מה זה בכלל?

 

 

כתבה זו נכתבת כחלק מסדרת מאמרים במסגרת פרויקט חדש של הספרייה הלאומית –

דפי שער לנושאים החשובים ביותר בתרבות היהודית והישראלית. במסגרת הפרויקט

הספרייה מנגישה לגולשים את מיטב הפריטים שלה (כולל מסמכים נדירים, מרגשים

ומפתיעים) בכל אחד מהנושאים, ובהם גם התלמוד.

 

 

 

בטח שמעתם על הטרנד של ישראלים שלומדים בהתלהבות סוגיות בגמרא. ולא, הם לא

לומדים כי זה מקצוע חובה לבגרות, ואף אחד לא מכריח אותם. צעירים ומבוגרים מתפלפלים

מרצונם החופשי בטקסט הצפוף הכתוב בארמית, ומנהלים בעניינו דיונים ערים. אם תרצו, זהו

התלמוד התל-אביבי שמתפתח בעקבות התלמוד הבבלי והירושלמי שנכתבו לפני כ-1,500

שנה.

 

כבר איבדתם אותנו? רגע, רגע, אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר.

 

התלמוד הוא אוסף עצום של דיונים הלכתיים, שהתבסס על התורה שבעל פה (ההלכות

והפירושים שלא כתובים בתנ"ך) וכולל את המשנה, התלמוד הבבלי והתלמוד הירושלמי.

בתלמוד מופיעים סיכומי הלימוד של תלמידי חכמים בישיבות בבבל ובארץ ישראל בתקופה שבין

חורבן בית המקדש השני בשנת 70 לספירה ועד למאה השישית לספירה.

 

 

 

מהי המשנה?

 

המשנה היא המוקדמת ביותר בין תוכני התלמוד, והיא נחשבת לטקסט ההלכתי הראשון

שנכתב אחרי התורה שבכתב. ככל הידוע המשנה נכתבה במאה הראשונה והשנייה לספירה על

ידי חכמי ארץ ישראל (שכונו התנאים), והיא נערכה בנוסחה הסופי על ידי רבי יהודה הנשיא

בסביבות שנת 220 לספירה. המשנה נכתבה בעברית ומציגה הלכות, סיפורי חכמים ודיונים

בסוגיות הלכתיות.

 

המשנה מחולקת לשישה סדרים (ש"ס), שכל אחד מהם מתמקד בנושא אחר ויחד הם מקיפים

את כל תחומי החיים. כל סדר מחולק למסכתות, כל מסכת לפרקים וכל פרק למשניות. בשל

חשיבותה הרבה של המשנה במסורת היהודית, התקופה שבה נכתבה – משנת 70 ועד חתימת

המשנה בתחילת המאה השלישית – מכונה תקופת המשנה.

 

 

 

התלמוד הבבלי

 

על בסיס המשנה נכתב התלמוד הבבלי. למה בבלי? כי רובו הגדול נכתב בידי חכמי ישראל

(האמוראים) שחיו בבבל אחרי חתימת המשנה. התלמוד הבבלי נכתב בארמית בין המאה

השלישית למאה החמישית לספירה, ובו דנים החכמים בהרחבה בסוגיות שעולות מהמשנה

בתחומי האמונה, ההלכה והמוסר. גם התלמוד מחולק לשישה סדרים כמו המשנה. במאה

ה-16, לאחר מהפכת הדפוס, הודפסה בוונציה המהדורה המלאה הראשונה של התלמוד

הבבלי, ואז נקבעה צורת הדף המקובלת עד היום. לפי צורת הדף הזאת, בתלמוד הבבלי יש

2,711 דפים הכרוכים ב-20 ספרים.

 

 

 

רגע, אז מה זה גמרא?

 

הגמרא הוא שם נוסף לתלמוד הבבלי. במאה ה-15 הוטלו גזירות נוצריות שאסרו על השימוש

במונח "תלמוד". בעקבות הצנזורה הוחלפה בעותקים המודפסים המילה תלמוד במילה גמרא,

ומאז התקבעה הגמרא בתודעה הציבורית. כיום שני המושגים מקובלים. בכל מקרה, לימוד

הגמרא הפך למוטיב מרכזי ביהדות ונודעה לו חשיבות רוחנית נעלה. לימוד הגמרא נחשב עד

היום בקרב רבים כאמצעי לחידוד יכולת החשיבה.

 

בשנת 1923 הכריז הרב מאיר שפירא, ראש ישיבת חכמי לובלין שבפולין, על פרויקט הדף

היומי, שקובע סדר אחיד ומשותף ללימוד דף גמרא אחד בכל יום מימות השנה. הסדר הזה

התקבע עד היום, ובדרך זו הלימוד נמשך שבע שנים וחצי.

 

 

 

התלמוד הירושלמי

 

התלמוד הירושלמי נכתב באותה תקופה שבה נכתבה הגמרא, גם הוא בארמית. אבל בניגוד

לגמרא, הוא נכתב על ידי האמוראים שישבו בארץ ישראל, ולכן מכונה "תלמוד ירושלמי" (אף

שכנראה נכתב בכלל בטבריה). מבנהו דומה לזה של הגמרא, אבל הדיונים המוצגים בו

מצומצמים יותר בהיקפם והתוכן שבו ערוך פחות מאשר בגמרא.

 

המודעות הציבורית לתלמוד הירושלמי נמוכה מאוד יחסית לגמרא. באותן מאות המרכז הרוחני

בבבל נחשב למוביל ולעוצמתי בעולם היהודי, נסיבות שהעלו את קרנו של התלמוד הבבלי

ודחקו את הירושלמי לשולי התודעה. רק כתבי יד מעטים של התלמוד הירושלמי נמצאו ולא

ברור אם הנוסח המוכר כיום כולל את כל חלקיו המקוריים. בניסיון להחזיר לו את הכבוד הראוי

לו בעולם הספרים והלימוד היהודי, בעשורים האחרונים הוא הופך שוב למוקד מחקר ולימוד.

 

אין תגובות

הודעות אחרונות

22:47 | 12.09.19 Arana
17:26 | 11.09.19 TTIsrael
08:10 | 06.09.19 Arana
07:56 | 30.08.19 Arana
07:53 | 30.08.19 Arana
11:16 | 28.08.19 dory38
23:58 | 25.08.19 ממולדה999
11:22 | 23.08.19 Arana
22:55 | 15.08.19 Arana
09:14 | 13.08.19 יוביוב הירוק
08:51 | 09.08.19 Arana

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ