לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
91609,160 עוקבים אודות עסקים

פורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

מדריך קצר להתמצאות בכתבי ליבוביץ

מאת: ריקי  פורסם: 31/01/2006  עדכון אחרון: 31/01/2006  
 
אם נשתמש בלשון המשנה, אפשר לדבר על שלושה סדרי ליבוביץ.

הסדר האחד כולל את פירסומיו המדעיים. הסדר הזה הוא לאנשי מקצוע בלבד, הוא לא נודע בציבור, ואיננו עומד לעיון ודיון ציבורי. אין לנו בו עניין כאן.

הסדר השני כולל את הגותו הדתית. זהו הסדר רחב היריעה, החשוב והמעניין ביותר. הוא כולל את מרבית ספריו ומאמריו של ליבוביץ שנודעו בציבור. מהחשובים שבהם: "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל", "אמונה היסטוריה וערכים", "אמונתו של הרמב"ם" [לקריאה ראו כאן], "שיחות על פרקי אבות ועל הרמב"ם", "שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע", ועוד. מיד נאמר עליו עוד כמה מילים.

הסדר השלישי כולל את הגותו בנושאים שליבוביץ שיכן אותם באיזור הספר שבין מדע לפילוסופיה - כשמו של אחד מספריו של ליבוביץ, שהוא הספר העיקרי שבסדר זה. ספרים נוספים ששיכים לכאן הם: "התפתחות ותורשה - פרקי יסוד", "גוף ונפש - הבעיה הפסיכופיסית", "שיחות על מדע וערכים", "שיחות על הפילוסופיה של המדע", ועוד.

יש המנסים לטוות חוטים ולמצוא קשרים בין הסדר השני והשלישי. לאמיתו של דבר אין לכך יסוד. הסדר השני, שהוא הגות דתית ולא פילוסופיה, מבטא את אמונתו של ליבוביץ, את הפן הקונאטיבי שבאישיותו. הסדר השלישי הוא הגות פילוסופית, ומבטא את הפן הקוגניטיבי שבהכרתו. שני הפנים האלה שבעולמו של האדם - של כל אדם - הם בלתי תלויים וכל אחד מהם עומד בפני עצמו. ההכרה הזאת עצמה בעצמאותו של כל אחד מהעולמות הללו היא אחד הנושאים המרכזיים בהגותו של ליבוביץ, המכונסת ברובה ובעיקרה בסדר השלישי.

ובכל זאת קיים חוט מקשר אחד. חוט זה הוא עניין הערכים. ליבוביץ דן הרבה במושג ערך, במהותו ובמעמדו בעולמו של האדם. דיון זה הוא עניין מרכזי בסדר השלישי. מן הצד האחר, התודעה הדתית עצמה - שהיא העניין הנדון בסדר השני - שיכת לאותו עולם ערכי, וככזו יש לה מעמד גם בתוך אחד הנושאים המרכזיים שבסדר השלישי - העימות הגדול שבין עולם הערכים ועולם הצרכים מזה, והניתוק המוחלט שבין עולם הערכים והמדע מזה.

ועכשיו נאמר כמה מילים על הסדר השני, על הגותו הדתית של ליבוביץ.
בספרו יע"מ אומר ל` כדברים האלה: "שם הדת נקרא על תהליך סובייקטיבי המתרחש בתודעתו ובתחושתו של האדם: ושם זה נקרא על תופעות אובייקטיביות, על אינסטיטוציות, על משטר, על אורח חיים" (57).
ליבוביץ דן בהבחנה שבין שתי המשמעויות הללו של המונח "דת", שאפשר לכנותן כ"אמונה" מזה ו"הלכה" מזה,  משלושה היבטים שונים, אף על פי  שבשום מקום אין הוא מכריז עליהם במפורש, והוא דן בהם לסירוגין בלא סדר ובלא שיטה נראים לעין ומבלי לידע את הקורא מראש. לפיכך על הקורא עצמו מוטלת המשימה להבין מתוך ההקשר באיזה היבט הוא מצוי בכל מקרה, ולא אחת ולא שתים אין משימה זו עולה יפה. זהו המקור העיקרי לחלוקי הדעות שבפרשנות על ליבוביץ.
שלושת ההיבטים הם:
1. ההיבט ה"דתי" - מהי המשמעות ה"דתית" של האמונה מצד אחד, ושל ההלכה מצד שני, ושל ההבחנה ביניהן - מצד שלישי. ההיבט הזה הוא לב ליבה של אמונתו של ליבוביץ, והוא גם החלק היותר קשה לתפישה ולהבנה. במרכזו של החלק הזה עומד הדיון בעימות הגדול שבין אמונה "לשמה" ובין "שלא לשמה".
2. ההיבט ההיסטורי אמפירי - מה היתה ומה הינה ההתגלמות בפועל של ה"דתות" השונות, ובראש ובראשונה של ה"דת" היהודית, המכונה לעיתים קרובות כ"יהדות" סתם. במרכזו של החלק הזה, שהוא אולי הרחב ביותר מבחינת היקפו, עומד הדיון במשולש היחסים שבין היהדות, העם היהודי ומדינת היהודים.
3. ההיבט הפסיכולוגי-חינוכי - מה המניעים המביאים את האדם לידי הכרה ועשיה "דתית", ומתוך כך - מהם האמצעים הנאותים להביאו לידי הכרה ועשיה אלה? בחלק זה אנו מוצאים את הדיון בדת כאחד הביטויים האפשריים של עולם הערכים, ומזה נלמדות ההשלכות גם על החינוך הדתי.

המונח "דת" על נגזרותיו השונות הושם כאן במרכאות משום ההוראה השונה שיש לו בכל אחד מן ההיבטים השונים. פענוח ההוראות האלה וההבחנה ביניהן הם הציר שעליו עומדת הגותו הדתית של ליבוביץ כולה, והם המפתח להבנתה של הגות זו בכללותה ובפרטיה.
  תגובה אחת
ראו הערה למאמר כפי שכתבתי בפורום  
יחיאבו | 31/01/2006 08:08:07

הודעות אחרונות

20:01 | 17.07.20 יורם771
21:19 | 18.06.20 נחמדה וחכמה
20:14 | 14.06.20 ד.ר. דוליטל

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ