לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
91609,160 עוקבים אודות עסקים

פורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

בין רבנו משה לרבי ישעיה

מאת: ריקי  פורסם: 09/12/2005  עדכון אחרון: 09/12/2005  
 

בספרו "אמונתו של הרמב"ם" אומר ישעיהו ליבוביץ כדברים האלה:

"אם עבודת ה' לשמה, שהיא לכאורה תביעה קשה ביותר המוצגת לתודעתו של האדם, מוכרת כתכלית הדתית - בין אם האדם המאמין מסוגל להגיע אליה, בין אם אמונתו נשארת בגדר מאמץ להגיע אליה -, נפתח הפתח לאמונה לכל אדם בכל התקופות ההיסטוריות ובכל החליפות והתמורות התרבותיות. הבנה זו של האמונה הדתית משחררת אותה מן התלות במידע שיש לאדם על המציאות הטבעית וההיסטורית ומן התלות במסכת הערכים, האמונות והדעות המקובלות בכל דור בציבור, אפילו אם המאמין עצמו מעורה בציבור זה. ואילו עבודת ה' שלא לשמה, שנראית לכאורה קלה יותר מבחינת תודעת האדם, תלויה בהכרח במידע ההוא ובערכים ההם. אם הדת היא "למען האדם" ...נעשית האמונה "אהבה תלויה בדבר", וככל אהבה מסוג זה...עשויה אמונה זו להתערער".

ההבחנה בין אמונה לשמה ובין אמונה שלא לשמה, שהיא עניינו של הקטע המצוטט, עומדת במרכז כל הגותו של ליבוביץ ביהדות, בעם היהודי ובמדינתו. עד כדי כך, שהוא נעשה לנושא הדגל, אפשר כמעט לומר לסמל, של עבודת ה' לשמה בעולמה של היהדות המודרנית. אבל, למרות מה שאומר ליבוביץ בדבריו למעלה, שהאמונה לשמה פותחת פתח לאמונה לכל אדם, נראה שמעטים הם המקבלים אותה, ולליבוביץ קמו הרבה עוררין. הכיצד?

על כך עונה ליבוביץ בעצמו. עבודת ה' לשמה היא תביעה קשה ביותר המוצגת לתודעתו של האדם. אבל יש להבחין, שתביעה זו היא קשה ביותר, בתנאי ובמידה שתודעתו של האדם  נשלטת ע"י דחפיו היצריים והדמיוניים. אדם בעל תודעה כזאת, בהכרח תופס ושופט כל דבר, ובכלל זה גם את עבודת ה' (=הדת =התורה והמצוות), מבחינת תועלתו או רווחתו המטריאלית או הרוחנית, או מבחינת סיפוק צרכיו הגופניים או הנפשיים, או סיפוק דרישתו להבנת העולם, הטבע וההיסטוריה, או מבחינת סיפוק צרכיו לתיקון האדם או החברה, או מבחינת סיפוק הזיות הגאולה שלו, או של עמו, או של האדם בכלל. לאדם זה, עבודת ה' שלא לשם סיפוק צורך מהצרכים הללו היא באמת תביעה קשה ביותר.

לעומת זאת, עבודת ה' לשמה היא עזה מכל שיטה אמונית אחרת בשביל אותו אדם שתודעתו נשלטת ע"י הכוח השכלי שבו, שהוא צלם האלוהים שבו. מבחינת השכל, רק האמונה בה' מבחינת אלוהותו, אמונה המשוחררת מכל תלות במידע שיש לאדם על המציאות הטבעית וההיסטורית, ומכל תלות במסכת הערכים, האמונות והדעות המקובלות בכל דור וציבור, האמונה שאינה תלויה בדבר, רק היא האמונה המתקבלת על הדעת. כל אמונה אחרת תיתפש ע"י השכל כאיוולת, כאמונה תפלה.

בזה משתלבת ההבחנה בין אמונה "לשמה" ובין "שלא לשמה" בבעית חופש הבחירה של האדם ובבעית חינוך האדם לאמונה.

עץ החיים ועץ הדעת טוב ורע שהדרך אל שניהם פתוחה בפני האדם, ניתנו לו שיבחר ביניהם לא רק מבחינת התייחסותו אל המציאות האובייקטיבית, הטבעית או החברתית, אלא גם, ואולי בעיקר, בהתייחסותו אל הכרת ה' ועבודת ה' עצמן.

לאדם ניתן עץ החיים, שהוא סמל לכוח השכלי שבו, באמצעותו הוא מסוגל להגיע להכרת ה' מבחינת אלוהותו, ולעבודת ה' בחינת עבודה לשמה. באמצעות הכוח השכלי יכול האדם לתפוס את הכרת ה' ועבודתו במונחים של אמת ושקר. אם האדם מתייחס להכרת ה' ועבודתו במונחים של אמת ושקר, בהכרח יגיע להכרת ה' האמיתית, שהיא הכרתו מבחינת אלוהותו, ויגיע לעבודת ה' האמיתית, שהיא העבודה לשמה. מבחינת האמת, להכרת ה' ולעבודתו יש תוקף רק מצד היותן האמת, ז"א - שהן אינן תלויות בכל דבר אחר.

אולם לאדם ניתן גם עץ הדעת טוב ורע, שהוא סמל לכוח המדמה שבו. באמצעות הכוח המדמה דן האדם בהכרת ה' ובעבודתו במונחים של טוב ורע. באמצעות הכוח המדמה מבחין האדם בין מה שהוא מדמה לעצמו שהוא טוב, ובין מה שהוא מדמה לעצמו שהוא רע. מכוח ההבחנה הזאת אין האדם יכול להגיע להכרת ה' אלא רק מבחינת היותו האומנת של האדם והעולם, ואין הוא יכול לעבוד את ה' אלא רק על מנת לקבל פרס, או להנצל מעונש, היינו - עבודה שלא לשמה.

מעתה יש לומר, ישנו טעם גם בגישה האומרת "לעולם ירבה האדם לעסוק בתורה, ואפילו שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה"; ויש טעם גם בגישה המנוגדת, האומרת " כל העוסק בתורה לשמה תורתו נעשית לו סם חיים,... וכל העוסק בתורה שלא לשמה נעשית לו סם המות".

תורה לשמה היא סם חיים, ושלא לשמה היא סם המוות, לאותו אדם ההולך אחר שכלו. הצגת האמונה כאמונה שלא לשמה תיראה לבעל השכל כמעשה תעתועים, שגעון חולף, הבל ורעות רוח, ולפיכך נעשית לו סם המוות. לעומת זאת, מי שנוהג על פי יצרו ודמיונותיו, אי אפשר להביאו לאמונה אלא ע"י הצגתה כאמונה שלא לשמה, וכאן יש לומר "כל הדרכים כשרות".

הרמב"ם הבין את הדבר הזה, ולפיכך הוא לעולם דן באמונה על שני המישורים של לשמה ושלא לשמה, מבלי להבחין ביניהם בצורה מפורשת, אך עם רמזים ברורים למבין. בזה עושה הרמב"ם את תורתו באמת תורה לכל אדם, כַתורה ממש; ומכאן גם מתברר מקומו של הרמב"ם בעולמה של היהדות - "ממשה עד משה...".

ליבוביץ, כנראה, לא הבין את הדבר הזה. תורתו של ליבוביץ היא תורה לבעלי שכל בלבד, ומכאן מלחמתו הנמרצת, הקיצונית אפשר לומר, בכל גילוי של תורה שלא לשמה. אבל מכאן גם מתברר מדוע לא הצליח ליבוביץ להחזיר למוטב אפילו נפש אחת.

במובן זה יש לתפוש את דמותו של ליבוביץ כגדול הנביאים שקמו לישראל לאחר תקופת המקרא, שאף הם לחמו במלחמתה של תורה לשמה, ואף הם לא הצליחו להחזיר למוטב אפילו נפש אחת - "מישעיהו עד ישעיהו...".

  3 תגובות למאמר
בין רבנו משה לרבי ישעיהו  
bbzו | 24/03/2006 00:09:11
תגובה לתגובה  
ilanandbonyו | 13/09/2007 12:21:50

הודעות אחרונות

20:01 | 17.07.20 יורם771
21:19 | 18.06.20 נחמדה וחכמה
20:14 | 14.06.20 ד.ר. דוליטל

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ