לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
91609,160 עוקבים אודות עסקים

פורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

בר קמצא

מאת: nun  פורסם: 23/05/2005  עדכון אחרון: 13/12/2005  
 

המאמר של סיוון פורסם בכתבה של עיתון "מעריב" מה-28.12.01.תמצאו אותה בכתובת הזו: http://www.nrg.co.il/online/archive/ART/228/003.html
http://images.maariv.co.il/cache/cachearchive/28122001/art228003.html
וקישור למאמר של בן-דרור ימיני על איל סיון תמצאו כאן: http://www.nrg.co.il/online/1/ART/819/863.html_________________________________________________________


בר קמצא.

כשנידונה בפורום קריאת רחוב בירושלים על שם היינה, לא הטרידה אותי השאלה למה היינה זכה לכך וליבוביץ´ לא, אלא יותר הטרידה אותי השאלה מהו פשר השנאה היוקדת של ליבוביץ´ ויהודים רבים אחרים להיינה ולמשומדים בכלל. אמנם ברור לי שמקור השנאה קשורה באופן כלשהו לתפיסת ליבוביץ´ את הנצרות, שהרי ליבוביץ´ הוא זה שחזר והדגיש השכם והערב שמהותה של הנצרות היא חיסולה של היהדות בפועל. אך השקפה זו היא השקפה על הנצרות ולא על הנוצרים כפרטים (כפי שליבוביץ´ עצמו מבחין) הבחנה זו היא ברורה שכן יש להבדיל בין האידיאה הנוצרית ובין הצורה שבה מתייחסים אנשים בפועל לאידאה זו, אך מכאן גם היה ניתן לגזור שאין דינם של "המשומדים" שקיבלו על עצמם את האידאה של הנצרות בטהרתה (כאותם מומרים שנלחמו ממש נגד היהדות ונצטרפו לרדיפת היהודים בידי הכנסיה) כדינם של אלו שקיבלו על עצמם את הנצרות ממניעים חברתיים, פוליטיים, וכדו´, בלי להיות מודעים כלל לאלמנטים הרעיוניים ההיסטוריים של הנצרות, ועוד שאף "הנצרות" אליה הם הצטרפו לא היתה כבר אותה נצרות דתית בעלת תודעה תיאולוגית אנטי יהודית מובהקת אלא "נצרות" מרוככת יותר מבחינה זו ואף זו הפכה יותר ויותר רק לציון של זהות אזרחית מאשר לציון זהות דתית. יתר על כן – גם "היהדות" שעזבו, כבר לא היתה אצל חלק ניכר מהם ממש בעלת תודעה יהודית דתית קלאסית. הרי היינה עצמו לא היה שונא הדת היהודית ולא חפץ במיתתה והרי ה"יהדות" שבה צמח לא היתה ממש היהדות ההיסטורית ההלכתית והנצרות אליה עבר לא היתה כבר ממש נצרות, במובן האידאי שבהן ליבוביץ´ בוחן "יהדות" מול "נצרות". אז מהו פשר המונח "משומד" בעל המטען האמוציונלי העצום שליבוביץ´ מדביק להיינה ודומיו הכרוך בשנאה תהומית ובחרם גמור?

תשובה לכך קיבלתי עם קריאת הראיון עם איל סיון. אולי אין בדברי הבאים תיאור של עמדתו של ליבוביץ´ בהכרח אבל זוהי עמדתי (ואם אני עושה בו שימוש הרי שאין אני קובע מסמרות שכך אכן היא עמדתו).
האסוציאציה הראשונה שעלתה בדעתי בקריאת דבריו של סיון היתה הסיפור על קמצא ובר-קמצא. טענתו של בר-קמצא נראית כמוצדקת וטבעית, הוא נפגע ובצדק, אך היא החריבה בסופו של דבר את ירושלים בגלל שזה אץ רץ לרומאים, שלא היו חשודים על אהבת ישראל, וסיפק להם תרוץ להילחם בישראל. אני מדמיין לעצמי שיחה שכזאת בין הרומאי ובין בר-קמצא (לדקדקנים שביניכם – מדובר בשכתוב חופשי של הסיפור בלבד):
ב"ק: הם פגעו בכבודי.
רומאי א´: אוי מסכן שלי, הם באמת הגזימו הפעם.
ב"ק: צריך לנקום בהם.
רומאי א´: האמת שלא הייתי חושב לעולם לפגוע בהם (מפלבל בעיניו), אבל עכשיו כשנחשף פרצופם האמיתי אכן אני שוקל כאדם מוסרי להראות להם מהי תרבות של הגינות מוסרית, על זה כבר לא נוכל לשתוק יותר!
(ב"ק הולך)
רומאי א´ לרומאי ב´: יאללה יש אור ירוק לפעול.
רומאי ב´: אתה יודע שמי כמוני ירצה לשפד כמה יהודים, אבל התקשורת לא תאהב את זה.
רומאי א´: תירגע, היה פה איזה אחד נודניק משלהם שנתן לנו גב מוסרי.

סלחו לי על הכשרון הספרותי העגום שלי מה שהתכוונתי הוא לצייר משל על האנטישמיות ועל היהודי הצודק והטיפש.
מי שחושב שהצרפתי או האירופאי הממוצע קורא את מאמרו של סיון וחושב לעצמו בליבו: "אכן עד היום פחדתי להתנגד לציונות מהחשש שמא זה יתפרש חלילה וחס כאנטישמיות, וטוב שבא היהודי החכם וההגון הזה ונתן לי לגיטמציה להיות אנטי ישראלי בלי להיות אנטי –שמי הס מלהזכיר", מי שחושב כך משלה את עצמו. שינסה משהו יותר בכיוון: "היהודי הזה חשף את מה שתמיד חשבנו על היהודים, אין הם אלא שונאי האנושות", אם מלכתחילה יש עניין אצל האירופאים ב"עוולות הכיבוש הישראלי" הרי שהוא נובע משנאת ישראל אפריורי ופחות מאהבת האדם והדאגה לילדי פלשתין.
אין אני טוען שהאירופאי הממוצע הוא אנטישמי במודע, אבל "לפתח חטאת רובץ" – היחס של האירופאיים ליהודים איננו רק על רקע אידיאולוגי, אין מדובר רק בתודעה דתית של נוצרים שאינם מוחלים על יחס הפרושים אל משיחם-אלוהיהם (עד היום אגב המונח "פרושים" הוא מילת גנאי חריפה אצל חלק מהאירופאים, כחלק ממטבעות הלשון שהברית החדשה והכנסיה הכניסו לשפת התרבות) או שחושבים מחשבה תיאולוגית עמוקה ומבינים שהאמונה שלהם או של אבותיהם נפגמת ע"י קיומה של היהדות, היחס של האירופאים ליהדות בפועל (בלי שום קשר לשאלה כיצד הוא נוצר) הוא בראש ובראשונה יחס על רקע פסיכולוגי חברתי – היהודי הוא הזר והשונה, הוא האחר, אך הוא איננו כאותו זר שמקבל על עצמו את עליונותו התרבותית של המקומי, הוא איננו הילד המכוער והטיפש שנגרר אחרי הילד היפה והמקובל ומקבל את חסותו ממנו ואוכל מהשיריים שלו, אלא הוא זר בעל תרבות משלו בעל גאווה משלו, הוא האחר הגאה ב"אחרות" שלו, הוא מציג תרבות אלטרנטיבית לתרבות האירופאית. בתוך ציבור בעל זהות תרבותית עמוקה שכרוכה בתודעה היסטורית ושל תודעת רציפות תרבותית ישנו ציבור בעל זהות תרבותית אחרת בעל תודעה היסטורית אחרת – וזה מקומם את האירופאי.

בצרפת בולטת במיוחד הפעילות האינטלקטואלית האינטנסיבית של אינטלקטואלים יהודיים שיהדותם במרכז עולמם, מה אתם חושבים עובר בראשו של האירופאי (או לפחות אצל חלקם) כשהוא רואה מעל דפי העיתון שלו את היהודים החכמים עוסקים ביהדותם בריש גלי? גם אם הוא צרפתי רפובליקני חילוני אתאיסט קיצוני ומודרני שהנצרות רחוקה ממנו כרחוק מזרח ממערב, הוא לא יראה זאת בעין יפה. אין אולי זהות דתית אצל חלק מהאנשים הללו אבל זהות של "אנחנו" ו - "הם" יש ויש! והיא היא הדלק של האנטישמיות. באורח פרדוכסלי אף המאמרים של יהודים המביעים עמדה אנטי-ציונית ואנטי יהודית הקוראת להתבוללות כאשר היא נופלת על אוזנו של האירופאי מעוררת את אותו הרגש – שוב היהודי נמצא בעמדה המתנשאת שהוא כל כך אוהב, הוא המלמד מוסר מהו, הוא המלמד דמוקרטיה מהי, הוא המלמד אידיאל של "אנושות שוויונית" מהו – בדיוק העמדה שמעוררת את חלק מהאירופאים לשנאה. האינטלקטואל היהודי "המתיוון" איננו יכול להיחלץ בשל כך מיהדותו – הוא תמיד ישאר בעיני הגויים "יהודי מתייוון" ולא "יווני".
סיון אמנם צודק לטעמי בביקורת שלו על מעשי מדינת ישראל בשטחים, אבל הוא איננו מבין שמה שנראה בעיניו כבקורת מוסרית, נראה אצל הקורא האירופי כאישור לאנטישמיות. על אחת כמה וכמה שכשהיהודי הזה אומר לו "אתה לא אנטישמי, אתם בסדר, אנחנו הבעיה" תופעה שאנו מכירים אצל נשים מוכות ונאנסות. הוא הוזה לחשוב שהוא חי בחברה שערכיה הם חילוניים מוסריים טהורים שאין להם דבר עם שנאה ליהדות ושכבר אין היא בבחינת "לפתח חטאת רובץ". הוא בר-קמצא שאיננו מבין שהבקורת המוצדקת אולי שלו על היהודים הספציפיים שחטאו כשהיא נופלת על אוזנו של הרומאי היא מתן לגיטימציה לשנאת היהדות בכלל, שקופצים מיד על דבריו כמוצאי שלל רב.
היינה, וכמוהו כל השאר שהוטבלו מרצונם לנצרות, לא רק עזב את הדת היהודית ועבר לדת הנוצרית. לומר "אני רוצה להיות עכשיו נוצרי" ו"אני אינני יהודי יותר" זה לא רק לשנות אמונה דתית "אידאית" או לשנות מילה ברישומי השלטונות, אלא זה לעבור מחנה ולהצטרף לדה-לגיטימציה של היהודי בפועל, זה לומר "אין אני שותף לגורלכם" - "אני אינני מוכן להיות יותר נאנס אני כעת עם האונסים".
ילידי הארץ ואני ביניהם מתקשים להבין ממש במה מדובר, איננו חשים את המלחמה הזאת, אני מניח שליבוביץ´ הכירה. "נמאס לנו משלטון הגויים" היא אמירה שלא רק מהווה ניתוח היסטורי קצר שלו בדבר מניעיה של הציונות על שאיפתה לעצמאות, היא גם מניחה בתוכה את הפער הבלתי ניתן לטשטוש בין "אנחנו" ובין "הגויים" שבו הוא חש, פער בין שני צדדים שהוא נצחי כל עוד היהודים מתעקשים להחזיק בזהותם התרבותית (תהיה אשר תהיה). "משומדים" אינם רק "מינים" או "כופרים" ושאר הגדרות הלכתיות שאינן מחייבות בהכרח יחס אמוציונאלי שלילי כלפיהם, לפחות לא בתקופות שכבר לא מדובר ממש באקטים דתיים מובהקים, אלא בראש ובראשונה בבוגדים ממש שנטשו את המחנה שלנו שחצו את הקוים במלחמה שהיא קיומית במלוא מובן המילה. דווקא בגלל שאין זה אקט על רקע דתי בלבד אלא בעיקר אקט על רקע תרבותי ולאומי.
המשומד אם כן הוא בן משפחה המתנכר לה שמכריז בריש גלי מול פניהם השמחות לאיד של אויבי המשפחה שאין הוא רוצה להיות חלק ממנה וחלק מגורלה. הוא שנוא בגלל שעשה מעשה בר-קמצא. אייל סיון הוא "משומד חילוני מודרני" - משומד ללא נצרות.
אין תגובות

הודעות אחרונות

20:01 | 17.07.20 יורם771
21:19 | 18.06.20 נחמדה וחכמה
20:14 | 14.06.20 ד.ר. דוליטל

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ