לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
91599,159 עוקבים אודות עסקים

פורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

מה בין הרמב"ם וליבוביץ

מאת: פיקסעלע  פורסם: 25/07/2012  עדכון אחרון: 25/07/2012  
 
בשיחתו של פרופ' ליבוביץ עם פרופ' הרווי[1] מסכים ליבוביץ שבעוד שלדעתו עבודת ה' היא הכרעה, לדעת הרמב"ם היא מסקנה. במאמר זה אני רוצה לטעון שוויכוח זה אינו פסיכולוגי גרידא (האם ייתכן "יודע את ריבונו ומתכוון למרוד בו") אלא שלוויכוח זה יש השלכה על מושג עבודת ה'.

אפתח בדעת פרופ' ליבוביץ: כיוון שהדת היא הכרעה ערכית שאין לה דבר עם מסקנה[2] הפונה לטרנסצנדנטי, הרי שאינה קשורה לשום דבר במציאות:

"שום עובדה או מציאות בעולם או בהיסטוריה אין בכוחה להביא את האדם לאמונה ולקבלת עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות, אלא אם הוא החליט על כך – והחלטה זו אינה תלויה בשום אירוע בעבר ובשום מציאות בהווה, ואפילו אינה מושפעת מהן"[3].

מכאן נובע שהמעשה הדתי חייב להיות חסר כל מובן אחר. כוח המצוות בזרותן ובשרירותן[4]. גם התפילה שהיא "עבודה שבלב" וההלכה מחייבת לעכב ולכוון בה את פירוש המילים[5] הופכת לאקט שאינו מבטא אלא את רצונו של אדם לעבוד את ה' ולא מעבר לכך וזו משמעות הכוונה[6]. לדעת ליבוביץ אין כוונה בתפילה מעבר לכוונה בשאר המצוות. ליבוביץ משתמש בדברי הרמב"ם האומר שתכלית העבודות כקריאת שמע והתפילה ושאר המצוות היא שנוכשר בהתעסקות במצוותיו יתעלה מלעסוק בענייני העולם[7]. לדברי ליבוביץ, דברי הרמב"ם האלה מנוגדים לכל מה שאמר ב"טעמי המצוות"[8]. ליבוביץ עצמו כופר גם בתועלת החינוכית שבמתן טעמים למצוות[9]. מכאן גם שאין מקור ההלכה אלא רצון האדם. לשם כך משתמש ליבוביץ באמונה הפרושית בתורה שבע"פ שהתורה שבכתב כפופה לה שברור לו שהיא אנושית[10]. גם הנבואה, מלבד שוליותה שכן היא כפופה לתושבע"פ האנושית, אינה חורגת מתחום זה ולשם כך משתמש ליבוביץ בדברי הרמב"ם שהנבואה היא פעולת האדם[11]. לשם ניתוק הנבואה מהמציאות משתמש ליבוביץ בדברי התוספות הידועים שהוא מוציא מהקשרם "אין הנביא מתנבא אלא מה שראוי להיות אם לא יחטא", ליבוביץ כמובן משמיט את שלושת המילים האחרונות ומרחיק לכת וטוען ש"המאמינים תמיד ידעו שאין הנביא מתנבא אלא מה שראוי להיות". כשנוספים לאדם תחומי חיים חדשים ולא עוד אלא שהם הופכים מרכזיים, חייב האדם לחוקק בהם הלכה אחרת תהפוך ההלכה לקישוט לחיים ולא לחיים עצמם[12]. כל דיבור יתר על משמעות הדת מנוגד למהות הדת ומכאן ההתנגדות הגדולה לקבלה ולחסידות. הבעיה של ליבוביץ עם הקבלה אינה תיאולוגית, אלא עצם מתן הביטוי לעניין הדתי ולמצוות מעבר לקיום הפשוט של המצוות[13].

לדעת רמב"ם לעומת זאת, אין דרך לדעת את ה' אלא מתוך המציאות[14]. הרמב"ם קורא לתפיסה שהמשמעות הדתית של המצוות היא בכך שאין להם טעם "חולי"[15]. הרמב"ם מאריך בחשיבות הכוונה בתפילה ובתורה ובשאר המצוות עד שבלא זה המצוות הופכות לכמעט חסרות משמעות[16]. באותו משפט שליבוביץ השתמש בו למניעת מובן במצוות הרמב"ם כותב "כקריאת שמע ותפילה". לדעת ליבוביץ זה מיותר. הרמב"ם אף מנגיד את הקרבנות עם התפילה דווקא, וליבוביץ עצמו מסביר שזה בגלל שהתפילה היא מצווה הפונה לתודעה[17]. לפי הרמב"ם, לא רק מציאות ה' אלא אף דרכי ה' נלמדים מתוך המציאות[18]. העניין המרכזי בהקדמות הרמב"ם לפירוש המשנה ולמשנה תורה הוא ההבהרה שמקור התורה שבעל פה הוא מפי הגבורה. אגב, גם הגר"א שליבוביץ מביא את דבריו ש"הלכה עוקרת מקרא"[19] מסביר זאת בכך ש"הם מגדולת תורתנו שבע"פ שהיא הלכה למשה מסיני"[20]. אין דת ללא נבואה[21]. אנו מקיימים את המצוות אך ורק בגלל שכך הורו הנביאים[22], וגם לגבי הלגיטימיות של התפילה למרות הבעייתיות שבה מנמק הרמב"ם בכך שהיא תוקנה ע"י נביאים[23] הנביא אומר דברים העתידים להיות[24] והוא להמון במקום המנחשים והקוסמים[25]. עבודת ה' בכל תחום בחיים היא ע"י הכוונה בהם לידע את השם[26], כל שינוי בתורה לגיטימי רק כהוראת שעה[27].

מהי א"כ עבודת ה' לפי הרמב"ם? –

"האלוה האמת הזה אין צריך בהתקרבות אליו והשגת רצונו לדברים שיש בהם יגיעה כלל אלא אהבתו ויראתו לא יותר"[28].

הרמב"ם מבהיר בפרק נ"א שהדעה אינה מה שאנו קוראים היום ידיעה אלא הגות בפועל ודבקות שזו תכלית מעשה המצוות כקריאת שמע ותפילה שהכוונה מעכבת בהם ושאר המצוות שגם בהם ראוי לכוון עניינם, ובפרק האחרון של המורה מוסיף הרמב"ם הליכה בדרכיו והתדמות כפי היכולת שהיא הפיכת החומר למשרת ומבטא הצורה[29]. אין תכלית המצוות אלא הידבקות החומר בצורה האנושית הנצחית. למרות זאת אין לאדם לקיים המצוות בשביל לחיות לנצח אלא בגלל שכך מחייב השכל ובעצם ההנהגה לפי השכל נבדל מהבהמה וזכה לחיי נצח[30]. את דרכי ה' המובילות לידיעתו אנו יודעים רק מנבואת משה כי הנבואה יכולה להגיע לידיעת מה שלא ניתן להגיע לידיעתו דרך העיון[31].

ההבדל בין פרופ' ליבוביץ לרמב"ם אינו בכדי. ההוכחות למציאות ה' של הרמב"ם מבוססות על המדע האריסטוטלי. אך משמעותי יותר הוא, שלימוד דרכי ה' מתוך המציאות מבוסס על הבנה תכליתית של המציאות שאינה קיימת במדע המודרני. כפי שהראיתי הביא זה את ליבוביץ לא רק לשינוי נימוק הדת אלא לשינוי הגדרתה. האפשרות היחידה שאני רואה לאדם מודרני להיות דתי ללא לשנות את הדת היא לקבל את ההפרדה בינה למציאות אך לא בינה להכרה האנושית.



[1]http://flix.tapuz.co.il/v/watch-1268696-.html

[2] ראה "הכרעות ומסקנות" http://flix.tapuz.co.il/v/watch-929084-.html

[3] שו"ת עמ' 129

[4] ראה באריכות "מצוות מעשיות" http://tpeople.co.il/leibowitz/leibarticles.asp?id=31

[5] שולחן ערוך אורח חיים סי' צ"ח סעיף א'

[6] "על התפילה" http://tpeople.co.il/leibowitz/leibarticles.asp?id=1

[7] מורה נבוכים חלק ג' פרק נ"א

[8] "מצוות מעשיות"

[9] "מאמר על חינוך דתי" בתוך "יהדות עם יהודי ומדינת ישראל"

[10] ראה שו"ת עמ' 139-145

[11] מורה נבוכים חלק ב' פרק ל"ב

[12] "יהדות עם יהודי ומ"י"

[13] מכתבו לג' שלום שו"ת עמ' 255

[14] מורה נבוכים חלק א' פרק ע"א

[15] שם חלק ג' פרק ל"א

[16] ראה שם פרק נ"א הלכות תפילה פרק ד' הלכות ט"ו-ט"ז

[17] "שיחות על פרקי טעמי המצוות" עמ' 216

[18] מורה נבוכים חלק א' פרק נ"ד

[19] שו"ת עמ' 138

[20] שם

[21] מורה נבוכים חלק ג' פרק מ"ה

[22] הקדמה לפרק חלק

[23] מורה נבוכים חלק א' פרק נ"ט

[24] הלכות יסודי התורה פרק י' הלכה א'

[25] הקדמה לפירוש המשנה

[26] הלכות דעות פרק ד' הלכה ב'

[27] הקדמה לפירוש המשנה ועוד

[28] מורה נבוכים חלק ג' פרק כ"ט

[29] ראה שם פתיחה

[30] הקדמה לפרק חלק

[31] מורה נבוכים חלק ב' פרקים ט"ז ול"ג

  תגובה אחת
שרשור הערות וביקורות בפורום  
יחיאב נגרו | 26/07/2012 09:47:54

הודעות אחרונות

20:01 | 17.07.20 יורם771
21:19 | 18.06.20 נחמדה וחכמה
20:14 | 14.06.20 ד.ר. דוליטל

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ