לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
91609,160 עוקבים אודות עסקים

פורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ישעיהו ליבוביץ-הגותו

ברוכים הבאים לפורום "ישעיהו ליבוביץ- הגותו" שמטעם עמותת "לשמה". זהו גם המקום לעידכונים על פעילויות העמותה. מטרת הפורום היא לשמש במה ציבורית עליה יתקיימו דיונים הן אודות ליבוביץ והגותו והן אודות עינייני היום והשעה. פורום זה כפוף לתקנון הפורומים של תפוז ועל כן הכותבים בפורום מתבקשים שלא לחרוג ממנו. גלישה מהנה.                                

פרדוקס במשנתו הדתית של אסא כשר?

מאת: accurate  פורסם: 26/08/2011  עדכון אחרון: 30/08/2011  
 

 

עיון בהגותו הדתית של כשר[1] מעלה פרדוקס מעניין. במאמר זה ארצה לדון בשאלה: האם המדובר בפרדוקס של-ממש, או שמא בפרדוקס-לכאורה?

ראשית, אתאר בקצרה את משנתו הדתית של כשר. כשר מעמיד את הדת היהודית על עיקרון יסודי אחד: התנגדות פעילה לכל גילוי אפשרי של אלילות. האלילות, אליבא דכשר, מתגלמת ביחס אנושי שהינו חיובי באופן קיצוני, יחס המתבטא בנאמנות מוחלטת של האדם לאחד מהיבטי-עולמו, קרי: לעולם יכריע היבט זה כל היבט זולתו, במקרה שיתנגש בו. ההתנגדות לאלילות, אפוא, היא ההתנגדות לשִעבוד אפשרי של אדם להיבט כלשהו של עולמו.
 
אדם יכול, לדוגמה, להתמסר באופן קיצוני לעבודתו. כנגד אלילות זו יוצאת מצוות השבת. האדם השובת יום בשבוע ממלאכתו, מבטא בכך שאינו נאמן לעבודתו בנאמנות מוחלטת; הוא מבטא בכך שעבודתו אינה בעלת מעמד-עליון בעולמו, שהיא אינה הדבר החשוב ביותר בחייו, שהיא איננה האליל שלו.
 
כל אחת ממצוות התורה, לשיטתו של כשר, יוצאת כנגד אלילות מסוימת, וכל המצוות יחד הן מכלול של התגלמות מעשית של התנגדות פעילה לאלילות על כל גילוייה האפשריים.
 
כשר מתאר את מעמדה של ההתנגדות לאלילות, כפי שזו באה לידי-ביטוי בדת היהודית – כערך הראשוני, ז"א: ההתנגדות לאלילות איננה נובעת מדבר זולתה ואיננה אמצעי לדבר זולתה, אלא היא עצמה התכלית![2]
 
וכאן טמון הפרדוקס: אם ההתנגדות לאלילות מקבלת מעמד ערכי בעולמו של אדם, כי-אז היא עצמה הופכת לאלילות!
 
במבט ראשון, נדמה שיש כאן פרדוקס טבעי ומהותי. במבט מדוקדק יותר, מתברר שאין כאן פרדוקס אלא לכאורה. כדי להבין מדוע, יש להבין אל-נכון את מושג ה'ערך'. 'ערך' אינו אידאל מופשט. ערך מגלם עיקרון מעשי ספציפי, בעל תוכן מוחשי. בדת היהודית התוכן הזה אינו מתגלם אלא במערכת התורה והמצוות. יש, אפוא, להעביר את מוקד הדיון מן המישור הרעיוני המופשט אל המישור הקונקרטי. נשאלת השאלה: האם המצוות המעשיות – שהן הן התוכן המוחשי היחיד של ההתנגדות לאלילות בדת היהודית – מכריעות כל היבט אחר של העולם, במקרה שהן מתנגשות בו?
 
למעשה, כדי לעקוף בעיה אפשרית כזו, הדת היהודית כוננה מערכת מורכבת של כללים. בקצרה אומרים לנו הכללים הללו, כי כל המצוות שבתורה נִדחות מפני "פיקוח-נפש", פרט לשלוש: עבודה-זרה, גילוי-עריות ושפיכות-דמים.
 
 
כל המצוות שבתורה, הנִדחות מפני "פיקוח-נפש", אינן מקבלות יחס חיובי קיצוני,מסיבה מאוד פשוטה: בסיטואציות מסוימות הן נִדחות מפני דבר אחר, ז"א: האדם מכריע לטובת זולתן.
 
אולם – מה בנוגע ל"ייהרג ובל יעבור"?

תחילה יש להבין את טעמו של חלק זה במערכת הכללים. ע"פ כשר, טעמו אינו אלא הביטוי המעשי להכרה שגם ה"נפש" אינה ראויה למעמד-עליון, שגם היא איננה ראויה ליחס חיובי קיצוני.[3] במילים אחרות ניתן לומר, כי הטעם של "ייהרג ובל יעבור" הוא הביטוי המעשי של ההתנגדות לאלילות של "קידוש החיים".

 לכאורה מתעוררת כאן בעיה: האם בכך שאנו מוסרים נפשנו על אותן ג' מצוות, איננו מעניקים להן מעמד-עליון? התשובה הברורה היא: לא, משום שמסירת הנפש על אותן ג' מצוות אינה אלא אמצעי לביטוי ההתנגדות לאלילות של "קידוש החיים". מה שהינו בגדר אמצעי אינו יכול להיות ביטוי של אלילות, שהרי כל עצמו ומהותו - בהיותו כלי ומכשיר להשגת מטרה, שהיא "למעלה" ממנו. אולם – זאת בתנאי שהמטרה עצמה אינה בגדר אלילות. אילו המטרה היא בגדר עבודה-זרה, כי-אז האמצעי-לה הוא בגדר אביזר של אותה ע"ז, וככזה הוא ביטוי של אלילות.
 
נשאלת אפוא השאלה: האם המטרה – ההתנגדות לאלילות של "קידוש החיים" – היא בגדר אלילות? שאלה זו כרוכה בשאלה אחרת: האם ההתנגדות לאלילות של "קידוש החיים", מכריעה כל היבט אחר של העולם כאשר מתנגשת בו?
 
התשובה שלילית בעליל. ההתנגדות לאלילות של "קידוש החיים" בשום-פנים אינה בגדר אלילות, שהרי הדת היהודית הגדירה סיטואציות מסוימות בהן על האדם למסור את נפשו. ההתנגדות לאלילות של "קידוש החיים", בצורת "ייהרג ובל יעבור", לא דומה בשום-אופן להתנגדות לכל אלילות אחרת, כפי שבאה לידי ביטוי במערכת המצוות. ההתנגדות לכל גילוי אחר של אלילות באה לידי ביטוי בהתנגדות שיטתית, ואילו ההתנגדות לאלילות של "קידוש החיים" הינה "חד-פעמית". בשלוש סיטואציות בלבד על האדם למסור את נפשו, ואילו בכל סיטואציה אחרת – לא זו בלבד שאין על האדם למסור נפשו, אלא אדרבה, עליו לשמור נפשו ולהזהר בה - "ונשמרם מאד לנפשותיכם"!
 
בסיכום: ההתנגדות לאלילות של "קידוש החיים" אינה מקבלת מעמד-עליון, משום שהיא נתחמת לשלושה מצבים בלבד, ואין היא חלה על מצבים אחרים (שבמחינה עקרונית אפשר היה להחיל אותה עליהם!).
 
המסקנה היא, שההתנגדות לאלילות במתכונת היהודית אינה מקבלת מעמד-עליון, אינה מקבלת יחס חיובי קיצוני, ועל-כן אין היא בגדר אלילות בעצמה. לפיכך: אין פרדוקס.


 

[1]

 כפי שבאה לידי-ביטוי באופן שיטתי בספרו "יהדות ואלילות".

[2] "במערכת מושגים ורעיונות שהציר המושגי שלה הוא מושג האלילות, שלילת האלילות אינה בגדר אמצעי להשגת מטרה. במערכת כזאת הערך של שלילת האלילות אינו תלוי בערך אחר, אינו שואב מזולתו לא את תוכנו ולא את תוקפו. בפרשנות שלי לדת היהודית, שלילת האלילות על כל גילוייה היא הערך הראשוני." [ "יהדות ואלילות", עמ' 291 ].

[3] דבר זה נאמר ע"י כשר בכנס לציון 100 שנים להולדתו של ישעיהו ליבוביץ, שנערך במכון ון-ליר בירושלים: "ישעיהו ליבוביץ – שמרנות ורדיקליות". הרצאתו של כשר: "בין יהדות לאלילות: תוכנית הפרשנות המינימליסטית". (מושב שני)

 

 
אין תגובות

הודעות אחרונות

20:01 | 17.07.20 יורם771
21:19 | 18.06.20 נחמדה וחכמה
20:14 | 14.06.20 ד.ר. דוליטל

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ