לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
70727,072 עוקבים אודות עסקים

אודות הפורום הדרכה להורים

הפרעה בעיבוד חושי (SPD)

מאת: דנה אלוף-הראל  פורסם: 08/01/2013  עדכון אחרון: 08/01/2013  
 

עיבוד חושי (שלפעמים מכונה "ויסות חושי" או "אינטגרציה חושית"), הוא מונח שמתייחס לאופן בו מערכת העצבים שלנו מקבלת מסרים מהחושים והופכת אותם לתגובות מוטוריות והתנהגותיות. כשאנחנו רצים בפארק, אוכלים פיצה, צופים בטלוויזיה או נרטבים בגשם, התגובה שלנו דורשת עיבוד תחושתי, דורשת את אותה אינטגרציה חושית.

הפרעה בויסות/עיבוד חושי (SPD), זוהי הפרעה נוירולוגית נפוצה שמתרחשת כשאותות חושיים לא מתורגמים כראוי על ידי מערכת העצבים ולא מלווים בתגובות מתאימות. מערכת העצבים מפרשת את המידע החושי בצורה לקויה (עוצמתית מידי או חלשה מידי) והתגובות לסיטואציה גם אינן נורמטיביות. כך למשל, אם סבתא מלטפת את נכדה ומערכת העצבים שלו מתרגמת את אותו ליטוף חביב למגע מכאיב, הילד ידחה את הליטוף ועלול להגיב בכעס שיופנה כלפי אותה סבתא מתוסכלת..

מובן מכך שבעיה כזו מציבה לילד אתגרים רבים ותסכול שמצטבר ופוגע בכל תחומי החיים. מצבים כמו חרדה, דכדוך, הפרעות התנהגותיות וקשיי למידה עלולים להתלוות להפרעה במידה ואינה מטופלת ביעילות.  הפרעה בויסות החושי פוגעת בכ-10% מהילדים. זו הפרעה מולדת, שלעיתים "מתנהגת" כמו הפרעת קשב וריכוז (ADHD), יכולה להתפרש כפינוק יתר, בעיה רגשית (שזו רק משנית לה ונגרמת בגלל הבעיה בעיבוד החושי) ומצבים אחרים נוספים. כמו כן, להפרעה זו בסיס גנטי.

חומרת ההפרעה משתנה מילד לילד, מחוש אחד לאחר וגם אצל אותו הילד, עוצמות הרגישות או תת הרגישות נוטות להשתנות בתגובה למצבי עייפות, חולי, שעות היממה, מצב נפשי, עיסוק בספורט, גיל וכדומה.

 
מה הם הסימנים של ילדים עם הפרעה בעיבוד חושי  שמתבטאת ברגישות יתר?

·         * שונאים שנוגעים בהם ושמלטפים אותם.

·         * סובלים מלבישת בגדים שעשויים מבדים מחוספסים או עם תג (רגישות למגע).

·         * מודאגים אם ידיהם או פניהם מתלכלכים.

·         * יש סלידה ממאכלים מסוימים וממרקמים מסוימים (למשל, מאכלים נוזליים לצד מאכלים מוצקים,      מאכלים עם טעמים עזים).

·         * רגישים לאור (מסתנוורים בקלות), רגישים לרעשים ומפחדים מנוכחותם.

·         * רגישות יתר לריחות (בשמים, חומרי ניקוי, מאכלים וכו').

 
מה הם הסימנים של ילדים עם הפרעה בעיבוד חושי  שמתבטאת בתת רגישות ?

·         * זקוקים למגע, אוהבים ללכת יחפים, נוטים ליפול ולהיחבל, מכים ילדים אחרים, נוגעים באחרים.

·         * לא רגישים למזג אויר חם מידי או קר, פחות רגישים לכאב מיתר הילדים.

·         * אוהבים מאכלים עם טעמים עזים.

·         * מתקשים לנהוג בעדינות עם בעלי חיים.

·         * אוהבים להתנדנד, מחפשים גירויים חזקים.

 
השפעות רגשיות ואחרות של הפרעה בעיבוד חושית

ילדים עם הפרעה בויסות החושי בסיכון גבוה לסבול מבעיות רגשיות, חברתיות וחינוכיות, שכוללות קשיים ביצירת קשרים חברתיים ושימורם, דימוי עצמי נמוך, קשיים בלימודים, בעיות התנהגות, תוקפנות, התנהגות כוחנית, חרדה, התפרצויות.   הורים רבים מאשימים את הילדים בהתנהגותם הבלתי מרוסנת וכך גם הסביבה רואה את הילד לעיתים באור שלילי וזאת בשל היעדר מודעות לבעיה שממנה סובל הילד.

 

כיצד מטפלים בקושי בעיבוד חושי ?

 
מרבית הילדים עם הפרעת בויסות חושי (SPD) הם אינטליגנטיים כמו בני גילם. רבים מהם אף מאותרים כבעלי אינטליגנציה גבוהה במיוחד. המוח שלהם פשוט עובד בצורה קצת שונה. עליהם ללמוד כיצד להתמודד כראוי עם עיבוד המידע החושי השונה והם זקוקים לפעילויות שיתאימו לצרכיהם.
 
מרפאים בעיסוק הם אנשי המקצוע שמאבחנים את ההפרעה וברגע שקיים אבחון מסודר, קיימת יכולת לטפל! הטיפול יעיל ביותר ככל שניתן מוקדם יותר, שכן המוח גמיש יותר ונתון לשינויים בגילאים מוקדמים.
 
הטיפול מיושם על ידי מטפל מיומן, הורי הילד ומהסגרת החינוכית בה הילד לומד. לעיתים משתמשים גם בטיפולים משלימים כגון דיקור, תזונה מיוחדת וכדומה.
 
הטיפול שניתן ע"י מרפאים בעיסוק לרוב כולל פעילויות מהנות - ילדים אוהבים ומצפים לטיפולים הללו.
 
מטרת הטיפול היא לעודד תגובות הולמות לתחושות שמקבל הילד מגופו. זהו תהליך הדרגתי שעם הזמן מיושם גם בסביבת המגורים של הילד, בבית הספר/בגן ועם הסביבה שבה חי הילד. הטיפול יעיל ביותר ומאפשר לילדים עם SPD לקחת חלק בפעילויות הרגילות של גיל הילדות כמשחק עם חברים וסיטואציות יום-יומיות של אכילה, הלבשה ושינה. הטיפול שם את המשפחה וסביבתו הקרובה של הילד במרכז ומשתף גם אותם באופן פעיל בטיפול.
 
לעיתים קרובות, ניתנת לילד "דיאטה סנסורית". כאן לא מדובר בתזונה מותאמת אלא בפעילות טיפולית שמפעילה ומאתגרת את החושים (למשל: לקפוץ במקום, למחוץ כדור שעשוי מסיליקון עם האצבעות). המטפל של הילד יספק רעיונות למורים ולמשפחה של הילד, כך שהתוכנית תיושם לאורך היום במצבים שונים ותגייס את סביבת הילד.
 
 
לסיכום: לא מדובר בהפרעה פסיכולוגית, אלא בהפרעה נוירולוגית שהשלכותיה הן בין היתר רגשיות-התנהגותיות. אבחון וטיפול מוקדם יביאו לתוצאות מקסימאליות, אך גם טיפול בגיל מאוחר יותר עשוי להקל על ההתמודדות והחוויה האישית.
 
אין תגובות

מנהל/ת הפורום

אודות:
את/ה מוביל/ה בתחומך? אנו מזמינים למשרדינו בימים אלו בעלי מקצוע המתאימים לנהל פורום מקצועי באשכול המומחים של אתר הקהילות המוביל תפוז אנשים. מנהל/ת פ
עוד...

הודעות אחרונות

19:28 | 23.02.16 אורחים בפורום
17:17 | 04.02.16 Maya12313
22:08 | 30.01.16 Miamia1980
09:41 | 18.01.16 אורחים בפורום
11:25 | 28.12.15 אורחים בפורום
12:42 | 23.12.15 אורית אור1
09:53 | 21.12.15 גליאת1
08:07 | 21.12.15 אורחים בפורום
14:13 | 07.12.15 אורחים בפורום
09:05 | 29.11.15 מיהנינה

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ