לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום הפרעות קשב ADHD

שלום וברוכים הבאים, הפרעת קשב וריכוז הינה לקות מורכבת המתפרשת על תחומים רבים. הרבה "יועצים בגרוש", מיתוסים ודיעות קדומות בוחשים בקדרתה ומעכבים אותנו מלהתמודד עמה ביעילות. הפורום הוקם כדי להתמודד בדרך הרפואית-התנהגותית-חינוכית שהוכחה מחקרית. חברים בו הורים לילדים עם הפרעות קשב, מבוגרים עם הפרעות קשב, מטפלים התנהגותיים, מורים לחינוך מיוחד, נוירולוגים, פסיכיאטרים, רוקחים, מרפאים בעיסוק ותרפיסטים בגישות מגוונות המכירים באופן מקצועי את הלקות.  מנהלי ויועצי הפורום: zivadina, זיוה דינה, אמא לילדים עם ADHD ומאובחנת עם ADHD בעצמה,  ציפי קוברינסקי, מאמנת בהווה ומורה בעבר,רונן לין, מורה לחינוך גופני/חינוך מיוחד ומאמן אישי, מרב קובי, מאמנת אישית ומשפחתית, עדו בן צבי, יועץ לטכנולוגיות למידה, פזית ליפוביץ, מאבחנת ליקויי למידה, עו"ד נוגה דגן בוזגלו, יועצת לזכויות תלמידים בארגון הלה, יעל ויסוצקי, מרפאה בעיסוק, הד סולודר, מאמן אישי ומנחה סדנאות ילד-הורה.
 עוד נזכיר את מנהלות הפורום הראשונות: אפרת@הבית, מייסדת הפורום ואיתה זהבה נדליה ד אשר תרמו לעיצוב דמותו של הפורוםאנו מאמינים כי אנשים עם הפרעות קשב וריכוז ניחנו בראייה מקורית ורעננה וביחד עם זאת "לוקחים הכל ללב" ואוהבים לעזור. ברוח מיוחדת זו היינו רוצים לראות את הפורום מתנהל: אנא השתמשו בשפה אדיבה המכבדת כל דעה שונה או מנוגדת. בנוסף, הקפידו לספר על מטפל או טיפול מתוך חוייתכם האישית ולא כפרסום מסחרי. נשמח על הצטרפותכם לדיונים המרתקים של פורום הפרעות קשב ADHD.

הנהלת הפורום:

אודות הפורום הפרעות קשב ADHD

שלום וברוכים הבאים, הפרעת קשב וריכוז הינה לקות מורכבת המתפרשת על תחומים רבים. הרבה "יועצים בגרוש", מיתוסים ודיעות קדומות בוחשים בקדרתה ומעכבים אותנו מלהתמודד עמה ביעילות. הפורום הוקם כדי להתמודד בדרך הרפואית-התנהגותית-חינוכית שהוכחה מחקרית. חברים בו הורים לילדים עם הפרעות קשב, מבוגרים עם הפרעות קשב, מטפלים התנהגותיים, מורים לחינוך מיוחד, נוירולוגים, פסיכיאטרים, רוקחים, מרפאים בעיסוק ותרפיסטים בגישות מגוונות המכירים באופן מקצועי את הלקות.  מנהלי ויועצי הפורום: zivadina, זיוה דינה, אמא לילדים עם ADHD ומאובחנת עם ADHD בעצמה,  ציפי קוברינסקי, מאמנת בהווה ומורה בעבר,רונן לין, מורה לחינוך גופני/חינוך מיוחד ומאמן אישי, מרב קובי, מאמנת אישית ומשפחתית, עדו בן צבי, יועץ לטכנולוגיות למידה, פזית ליפוביץ, מאבחנת ליקויי למידה, עו"ד נוגה דגן בוזגלו, יועצת לזכויות תלמידים בארגון הלה, יעל ויסוצקי, מרפאה בעיסוק, הד סולודר, מאמן אישי ומנחה סדנאות ילד-הורה.
 עוד נזכיר את מנהלות הפורום הראשונות: אפרת@הבית, מייסדת הפורום ואיתה זהבה נדליה ד אשר תרמו לעיצוב דמותו של הפורוםאנו מאמינים כי אנשים עם הפרעות קשב וריכוז ניחנו בראייה מקורית ורעננה וביחד עם זאת "לוקחים הכל ללב" ואוהבים לעזור. ברוח מיוחדת זו היינו רוצים לראות את הפורום מתנהל: אנא השתמשו בשפה אדיבה המכבדת כל דעה שונה או מנוגדת. בנוסף, הקפידו לספר על מטפל או טיפול מתוך חוייתכם האישית ולא כפרסום מסחרי. נשמח על הצטרפותכם לדיונים המרתקים של פורום הפרעות קשב ADHD.

הטיפול בילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב ולקות למידה בשיטה הסמיופונית

מאת: גלית בסוק, מרכז ``קורן``  פורסם: 11/12/2003  עדכון אחרון: 23/05/2005  
 
"…האמירה ללמוד לקרוא בלי דמעות הייתה נכונה לכולם רק לא לי"
"…תמיד אני מוכן ללמוד אבל לא תמיד אני מוכן שילמדו אותי"
( וינסטון צ´רצ´יל)

הפרעת קשב וריכוז מאופיינת גם בתחלואה הנלוות המצטרפת אליה. לקות למידה הנה התחלואה הנלוות השכיחה ביותר. (מנור 2001) ממצאי מחקרים מצביעים על שכיחות גבוהה של קיום בו זמני של שתי הלקויות: לקות למידה בילדים המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז ולהפך - בעיית קשב וריכוז בילדים המאובחנים כבעלי ליקויי למידה (בטווח שבין 80-15%) (Mayes 2000, Barkley 1994 ).

קיום בו זמני של לקות למידה ובעיית קשב וריכוז עלול להעצים את קשיי התפקוד האקדמי ואת קשיי ההסתגלות הרגשית והחברתית של ילדים אלו ובניגוד לתפיסה הקיימת, פתרון של בעיה אחת לא פותר באופן גורף את הבעיה השניה. להפך. הבעיה השניה תעמוד כאבן נגף בדרך לפתרון הבעיה הראשונה ותמנע שיפור והגעה להצלחה. לפיכך חשוב ביותר לבצע אבחון של שתי הבעיות במקביל ולטפל בהן בו זמנית (מנור 2001).

במאמר זה אתאר כיצד השיטה "הסמיופונית" לטיפול בליקויי קריאה המיושמת במרכז "קורן" מצליחה להתמודד עם האפיונים והצרכים הייחודיים של התלמיד בעל הפרעת הקשב המתקשה בקריאה.
כמה מילים על השיטה "הסמיופונית": השיטה פותחה בשנות ה70 ע"י ד"ר איזי בלר, רופא ופסיכואנלטיקאן צרפתי. הרציונל העומד מאחורי השיטה הוא שמאחר ועיכובים בהתפתחות המנגנונים הלשוניים (אלו המעורבים בתהליכי זיהוי מילים כתובות) הם אלו שבעטיים יש לצפות לתת הישגיות בקריאה, הרי יש חשיבות מרכזית לאימון אודיטורי ולהעשרה שפתית כחלק מרכזי בתוכנית הקניית הקריאה. במקביל, מושם בשיטה דגש רב על פיתוח שטף ורהיטות בקריאה וזאת באמצעות תרגול וחשיפה מסיבית של התלמיד לטקסט כתוב תוך קבלת היזון חוזר מיידי. (קריאה בתיווך של קריין).
התרגול האודיטורי ותרגול הקריאה מתבצעים בתנאי מעבדה לשונית, במרכז קשב בשילוב מכשיר מיוחד - "לקסיפון " שמו (פטנט רשום) שהינו מכשיר בעל יכולות אקוסטיות מגוונות.
בשיטה ניתן לטפל באופן מובנה ומדורג במספר רכיבים שפתיים: מהמסד, רכיבי השפה הדבורה, ועד הפסגה, מיומנויות השפה הכתובה. הטיפול בנוי מרצף של שלבים המקשר אינטגרטיבית את מיומנויות השפה הבאות: האזנה ודיבור, קריאה וכתיבה, הבנת הנשמע והבנת הנקרא.
השיטה מורכבת מיחידות מודולריות באמצעותן ניתן לבנות לכל תלמיד תוכנית עבודה ייחודית לו התואמת את ממצאי האבחון שעבר.
הטיפול מאופיין במספר אספקטים ייחודיים התורמים במיוחד לתלמיד בעל הפרעת הקשב ומאפשרים לו ברוב המקרים ללמוד היטב גם ללא תמיכה תרופתית.
א. עקרון הבניית הסביבה הפיסית: סביבת למידה ללא גירויים מסיחים. הלימוד מתבצע בתאי קשב פרטיים בשילוב אוזניות אטומות לרעש. אין גירויים מסיחים. המיקוד מאפשר יעילות גבוהה במהלך השיעור.
ב. פסק זמן רגשי: בתחילת הטיפול מתבצע אימון אודיטורי בלבד. התלמיד מורחק מעימות ישיר עם הגורם המכאיב והמתסכל: ספר ושפה כתובה. הרחקה מכוונת זו ממוקד הכישלון והתסכול, מהווה מצע פסיכולוגי חשוב ומעניקה "פסק זמן" לצורך התאוששות מכישלונות העבר ובניית אמון מחודש בכוחות האני של המטופל.
ג. טיפול מובנה ושיטתי: מתכונת השיעור ברורה וצפויה. לתלמיד ברור מאד מה עליו לעשות בכל שלב. אין הפתעות או מטלות לא צפויות. הוראות הפעילות קצרות וברורות. הגבולות ברורים ביותר.
ד. "אתה לא לבד": התלמיד רואה במקביל אליו בתאים אחרים יושבים תלמידים כמוהו בגילאים שונים שגם הם מתקשים בקריאה.
ה. משוב מיידי : האמצעים הטכניים: הלקסיפון (מגבר מיוחד), הטייפ והקלטות המהווים מעגל אודיו פונטי, מאפשרים לתלמיד לקבל משוב מיידי בזמן אמיתי. התלמיד שזקוק לגרייה מתמדת מקבל פידבק מיידי: הוא שומע את עצמו במעגל סגור וכך הופך שותף לתהליך הבקרה על עבודתו.
ו. בקרה "בשלט רחוק": המטפל אשר נמצא מחוץ לתא מסוגל לשמוע לתעד ולהפעיל בקרה בזמן אמת אחר ביצועיו של התלמיד באמצעות מערכת השמע שפועלת במעגל סגור, אך התלמיד אינו מרגיש שהוא נתון לשיפוט או בקרה ואינו מאוים מכך.
ז. טיפול שדורש שיתוף פעולה מינימלי: ילדים עם הפרעת קשב סובלים פעמים רבות מפגיעה ברמת המוטיבציה ושיתוף הפעולה, בעקבות תסכול לימודי מתמשך. הטיפול הסמיופוני דורש מהתלמיד שיתוף פעולה מינימלי ביותר בזמן השיעור עצמו. אין כל מטלות נוספות לתרגול בבית.
ח. פיתוח זיכרון רצף מילולי: קלטת האודיו בנויה באופן ייחודי: המטופל מאזין לתבנית השפה במשך שברירי שניות, לאחר קליטת המידע יש הפסקה קצרה שנועדה לאפשר לו לשלוף מן הזיכרון המילולי המיידי את הרצף השפתי המדויק. הפאוזות מתוכננות לדרבן את תהליך השליפה ולזרז את השטף המילולי של המטופל באמצעות חיקויי הקריין ללא כל מאמץ גוזל קשב.
ט. פיצול קשב: התרגול האודיטורי נעשה תוך כדי פעילות משחק או יצירה. אין אומרים לילד: "שים לב! תהיה מרוכז!". להפך, מאחר ותהליכי שפה דבורה אינם אמורים לגזול קשב (סטנוביץ 1980) אנו מעודדים את הילדים ומתרגלים אותם לבצע משימות אודיטוריות תוך כדי פעילות משחק או יצירה .
י. העשרה שפתית: העיסוק האינטנסיבי כל כך בשפה על רבדיה השונים, מביא לשיפור בכל תחומי השפה: העשרת אוצר המילים, שיפור המשלב הלשוני, פיתוח עירנות פונולוגית, שיפור בכושר השיום והזיכרון המילולי. בעקבות שיקום התשתית השפתית משתפרת איכות הקריאה והבנת הנקרא.
י"א. חשיפה מסיבית לטקסט כתוב - צבירת "שעות קריאה" מרובות: בשלב הקריאה המודרכת התלמיד קורא ספר קריאה בתיווכו של קריין. באופן זה התלמיד נחשף לכל מילה בכמה אופנים במקביל: התלמיד שומע את הקריין, במקביל קורא את המלה בעיניו, לאחר מכן קורא אותה בקולו הוא ושומע עצמו ומאחר והתהליך נעשה במעגל סגור הוא שומע עצמו פעם נוספת באמצעות המיקרופון והאוזניות.
י"ב. האצת קצב הקריאה: הקריאה שנעשית בהתאם לקצב של הקריין מאלצת את התלמיד לקרוא בקצב מהיר יותר. ניסויים ומחקרים עדכניים מראים בוודאות שביצועי קריאה משתפרים בצורה משמעותית בעקבות תרגול קריאה מואץ במדדי דיוק, פענוח והבנת הנקרא. הוצעו מספר הסברים לממצאים אלו. אחד מהם הוא שההאצה מפחיתה את היסח הדעת.
י"ג. הכלה רגשית: השיטה מביאה לרגיעה גדולה אצל הלומד: כאשר התלמיד מגיע לקריאה הוא עושה זאת ממקום בטוח מאד, הוא אינו יכול להיכשל בקריאה. הדרישות ממנו בתחילה הן מינימליות ביותר אין ציונים, אין שיעורי בית, אין תסכול וכישלון, יש חווית הצלחה. תלמידים רבים מקבלים מסר מהסביבה כי הם האחראים לכישלונם בקריאה, כי אילו קראו ותרגלו יותר היו מתגברים על הלקות בקריאה. זוהי תחושה קשה ביותר. בטיפול הסמיופוני אנחנו אומרים ללומד: חשוב מאד לתרגל קריאה, אך אנחנו נספק לך תמיכה, תיווך ותנאי קריאה כאלו שתוכל לחוות, להתנסות ולתרגל קריאה ללא "דם יזע ודמעות" ואפילו ליהנות מהקריאה.
י"ד. קריאה ללא מאמץ הגוזל קשב: מחקרים רבים מצאו שאם נדרש מקוראים יותר מידי זמן ומאמץ בקריאה הם יתקשו להפיק משמעות מהכתוב (הונינג 1997). התיווך של הקריין מבטיח קריאה שוטפת ונעימה ומאפשר ללומד להתמודד עם טקסטים התואמים את גילו ורמתו השכלית ולא את רמת הקריאה שלו (הנמוכה מגילו). הלומדים נחשפים לדפים עמוסי טקסט שבדרך כלל הם נמנעים מהם. כך באופן הדרגתי מגיעים גם "סרבני קריאה וותיקים" למצב בו הם יושבים במשך שעה שלמה וקוראים ספרים ומפיקים מהם משמעות.
ט"ו. קריאה בהנאה – פיתוח "אהבת הנקרא". העבודה עם ספרים פופולריים ולא עם טקסטים המיועדים ללימוד קריאה מאפשרת ללומדים להתנסות בקריאת ספרי קריאה פופולריים ולחוות הנאה אמיתית מקריאת ספרים. הם לומדים להכיר סופרים שונים ונחשפים לז´אנרים מגוונים.

ברצוני להציג את סיפורו של עודד, תלמיד כתה ו´ שהגיע אלינו כשמאחוריו היסטוריה של אבחונים וטיפולים. עודד טופל מגיל חמש ע"י קלינאית תקשורת, אובחן לפני עלייתו לכתה א´, נמצא כי יש לו אינטילגנציה גבוהה מהממוצע אך הוא ילדותי מאד והומלץ להשאירו שנה נוספת בגן. הוא נשאר בגן ולמרות זאת מייד עם כניסתו לכתה א´ אותרו קשיים ברכישת הקריאה. עודד היה מאד מתוסכל, הירבה לצאת מכתה, לבכות ולהתחבא מתחת לשולחן. הוא סיים את כתה א´ ללא קריאה. התפרצויות הזעם והכעס הוסברו בתחילה ע"י התסכול שחווה בזמן השיעורים בשל קשיי הקריאה. ההורים טענו שאין לו הפרעת קשב כי בבית הוא משחק שעות בלגו ובונה דברים מרהיבים. עודד סרב לשתף פעולה בשיעורי הוראה מתקנת שניתנו לו ובדרך כלל לאחר פרק זמן קצר של טיפול היה מודיע "משעמם לי", "אני לא צריך יותר" ומתנגד מאד להמשך טיפול. כאשר בעיות ההתנהגות בבית הספר החריפו, ההורים הסכימו לאבחון הקשב. באבחון נמצא שלעודד יש הפרעת קשב והומלץ על טיפול תרופתי בשעות הלימודים. בעקבות הטיפול חל שיפור ביכולתו להשתלב בלמידה בבית הספר, עם זאת הפער בקריאה הלך וגדל מכוון שעודד סרב באופן מוחלט, החל מכתה ה´ לקבל כל עזרה בהוראה מתקנת.
בכתה ו´ לקראת המעבר לחטיבה ההורים החליטו שהם חייבים לטפל בנושא הקריאה. הם פנו לטיפול בשיטה הסמיופונית לאחר שהבטיחו לעודד שהם מצאו בשבילו "שיטה אחרת" שתעזור לו בקריאה.
עודד הגיע למפגש הכרות עם כובע מצחייה המסתיר את העיניים והיה מאד מסויג. הוא אמר שהוא לא צריך טיפול "רק ההורים שלי גוררים אותי לכל המקומות הנכים האלה" עם זאת הוא הודה שהדבר שהכי מפריע לו זה שהוא לא מספיק לקרוא את הכתוביות בסרטים ובטלוויזיה. הוא הפשיר קצת לאחר ששמע שבחודש הראשונים לא קוראים, ובעיקר כאשר ישב בתא, סגר את הדלת "שלא ישמעו אותי" ודיבר כמו "בתא טייס". הוא היה נרגש במיוחד לראות "אפילו ילדים בתיכון" באים לטיפול.
סיכמנו על תקופת ניסיון בת חצי שנה שלאחריה נעשה הערכה מחודשת. עודד הסכים. בהתחלה הירבה לצאת מהתא בזמן השיעור, אבל לאחר חודש נרגע ונראה היה שטוב לו עם הישיבה האוטונומית בתא. לאחר חצי שנה עודד בא לספר לי שהוא מספיק כבר לקרוא כתוביות "ובטח שממשיכים". הטיפול בעודד לא הסתיים עדיין אך הוא ממשיך להתקדם ולצמצם את הפער בקריאה והחשוב מכל, אין לנו כיום בעיות של שיתוף פעולה אתו.
לסיכום:
תלמידים הסובלים מהפרעת קשב ולקות קריאה מתמודדים עם קושי גדול ביותר. לזכותם של רוב הילדים ניתן לומר כי המוכנות שלהם לשאת ולסבול היא עצומה וכי הם מתאמצים ואינם נכנעים ובקלות רבה. בליבם מקננת התקווה להצליח בכל זאת, להיות תלמידים טובים, לספק את עצמם ואת הוריהם. רוב הילדים אף מפגינים גמישות גדולה וכאשר מעגל הקסמים השלילי של כשלון, מאמץ ועוד כישלון נשבר ומתחלף בהצלחה ולו הצלחה קטנה יחסית, הם פורחים בבת אחת. אין כמו הצלחה כדי לעודד הצלחה (מנור 2001).
מאחר וקריאה הנה מטלה תפקודית לילדים (אין ילד שלא רוצה לדעת לקרוא ולקרוא היטב) ובלעדיה קשה מאד להצליח בבית הספר, יש חשיבות מרובה לטיפול מוקדם ככל האפשר, אינטנסיבי, מתמשך ובדרכים מגוונות.
לסיום, אני רוצה לצטט את שירו של נתן אלתרמן שאולי לא הכיר את המינוחים המקצועיים, אבל תאר את היטב את מצבו ותחושותיו של הילד המתקשה בקריאה.



אש לבנה \נתן אלתרמן

נער אחד לאור המנורה
כתב שיעורו על דף.
מוחו לא לומד לחשוב מהרה,
בפחד ביגיעה חשב.

ומסביבו ענן קיטור וריח בערה
וחמת אם במר נפשה ומורא אב
וקול זקנים וטף ועשן כירה
ומסביב קהל גדול ניצב




וראשי הקהל מצווחים: זו צרה,
הנער הזה ראשו ראש רע
לא לנער הזה התפללנו זמן רב.

עוצם הנער עיניו
חדל לראות את אותיות הכתב.

אמרו אותיות: לולא פעם נכתבנו
על אש לבנה באש שחורה
כי אז הלא דם נטפנו
הערב לאור המנורה.
אין תגובות

הודעות אחרונות

06:53 | 24.04.19 אורחים בפורום
21:57 | 15.04.19 עיצוב לחיים
21:45 | 08.04.19 אורחים בפורום
17:21 | 03.04.19 אורחים בפורום
13:29 | 02.04.19 אורחים בפורום
17:17 | 30.03.19 אורחים בפורום
19:53 | 25.03.19 אורחים בפורום
10:51 | 18.03.19 אורחים בפורום
19:17 | 17.03.19 אורחים בפורום
05:28 | 10.03.19 ארין289
19:13 | 06.03.19 אורחים בפורום
16:32 | 02.03.19 אורחים בפורום
07:54 | 26.02.19 אורחים בפורום
16:36 | 13.02.19 אורחים בפורום

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ