לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן

פורום השפה העברית

ברוכים הבאים לפורום הַשָּׂפָה הָעִבְרִית בתפוז! כאן אנו שואלים, עונים, דנים ומתעדכנים בכל הנוגע לשפה העברית.
מומלץ להיעזר ב"כלים ומידע": קישורים, הודעות נבחרות, שאלות נפוצות, מאמרים ועוד. 
 ¿ מה זה...?  לשימושכם: מילון ספיר, ויקיפדיה, גוגל. לא מצאתם? שאלו אותנו!
 
 
תוכני הפורום ומטרותיו
הפורום עוסק בכל הקשור לשפה העברית. ניתן לקבל עזרה בשיעורי הבית בלשון וגם לנהל דיונים מעניינים על שינויים בשפה העברית, מילים חדשות, כללי ניקוד וכדומה. איננו מציגים "אקדמיה חלופית" (שהיא ברוכה וחשובה, ללא כל ספק), אלא מעדיפים את האקדמיה עצמה.
 
תקנון הפורום
יש לקרוא את התקנון ואת כללי הכתיבה בפורום.
 
יצירת קשר עם הנהלת הפורום
כל שאלה, בקשה, עצה והערה ניתן להפנות אל מנהלי הפורום במסרים האישיים.
 
שהייה נעימה בפורום "השפה העברית"!

הנהלת הפורום:

אודות הפורום השפה העברית

ברוכים הבאים לפורום הַשָּׂפָה הָעִבְרִית בתפוז! כאן אנו שואלים, עונים, דנים ומתעדכנים בכל הנוגע לשפה העברית.
מומלץ להיעזר ב"כלים ומידע": קישורים, הודעות נבחרות, שאלות נפוצות, מאמרים ועוד. 
 ¿ מה זה...?  לשימושכם: מילון ספיר, ויקיפדיה, גוגל. לא מצאתם? שאלו אותנו!
 
 
תוכני הפורום ומטרותיו
הפורום עוסק בכל הקשור לשפה העברית. ניתן לקבל עזרה בשיעורי הבית בלשון וגם לנהל דיונים מעניינים על שינויים בשפה העברית, מילים חדשות, כללי ניקוד וכדומה. איננו מציגים "אקדמיה חלופית" (שהיא ברוכה וחשובה, ללא כל ספק), אלא מעדיפים את האקדמיה עצמה.
 
תקנון הפורום
יש לקרוא את התקנון ואת כללי הכתיבה בפורום.
 
יצירת קשר עם הנהלת הפורום
כל שאלה, בקשה, עצה והערה ניתן להפנות אל מנהלי הפורום במסרים האישיים.
 
שהייה נעימה בפורום "השפה העברית"!

לצפיה ב-'עוד משפט ותיקונו'
עוד משפט ותיקונו
28/08/2016 | 20:43
4
60

חברים שלומות, 
להלן משפט מקורי הלקוח מעבודה סמינריונית על הרב נפתלי צבי יהודה ברלין ומשנתו החינוכית. 
תפיסתו האנתרופולוגית של הנצי״ב מפצלת בני אדם לשתי  קטגוריות שונות, הקטגוריה הראשונה – עיסוקה (יותר) אלוקי  והקטגוריה השנייה – עיסוקה (יותר) חברתי.  

הצעתי היא כדלהלן: 
בתפיסתו האנתרופולוגית של הנצי"ב נטען שבני האדם משתייכים לשתי שכבות שונות - שכבה אלוהית ושכבה חברתית. 
אשמח לקרוא את דעותיכם.
תודה מראש
אביבית      AVIVIT
 
לצפיה ב-'המשפט המקורי ברור יותר'
המשפט המקורי ברור יותר
28/08/2016 | 22:06
2
47
המשפט המקורי מחלק את בני האדם לפי עיסוקם (או לפי הדגשים המנחים את פעילותם ואת חייהם).
ההצעה שלך מדברת על "שכבה אלוהית" ו"שכבה חברתית" ולא ברור מה המשמעות של המונחים.
(מלבד זאת, המילה "נטען" שהוספת למשפט לא כל כך טובה לטעמי).
לצפיה ב-'שכנעת אותי...'
שכנעת אותי...
29/08/2016 | 06:28
1
24
תודה רבה על תשובתך!
לכל אורך המאמר יש חוסר אחידות במונחים השונים. בכל זאת הצלחת לשכנע אותי שעדיף להשתמש בקטגוריה ולא בשכבה. 
כנראה גם עדיף להשתמש במחלק ולא במפצל. 
המשך יום נעים
אביבית
 
 
לצפיה ב-'לשכנע את המשוכנע'
לשכנע את המשוכנע
31/08/2016 | 12:08
16
אמנם כבר השתכנעת, אבל אוסיף: "שכבה" משנה קצת את המובן של המשפט כי בין שכבות יש היררכיה מובנית (יש עליונה, תחתונה וכו')  בעוד קטגוריות יכולות להיות שוות מעמד. אם אפילו הרב הנכבד נמנע מדרוג הקטגוריות, לא כדאי לעשות זאת אלא אם זה נעשה בכוונת מכוון.
לצפיה ב-'המשפט המקורי אינו מובן מספיק לטעמי.'
המשפט המקורי אינו מובן מספיק לטעמי.
30/08/2016 | 16:40
28
הייתי מתקן לפי הבנתי ומבקש את אישורו של המחבר או שיסביר מחדש.
 
לפי תפיסתו האנתרופולוגית של הנצי״ב בני אדם נחלקים לשתי קטגוריות שונות.
הקטגוריה הראשונה נוגעת יותר להיבט האלוקי של הקיום, והקטגוריה השנייה להיבט החברתי.
 
לצפיה ב-'שאלה ?'
שאלה ?
28/08/2016 | 13:27
2
35
כותבים

החיסכון בידיים שלך או החסכון בידיים שלך

עם או בלי יוד
לצפיה ב-'כותבים חיסכון או חסכון'
כותבים חיסכון או חסכון
28/08/2016 | 15:00
211
לצפיה ב-'בניקוד חִסָּכוֹן, ללא ניקוד חיסכון'
בניקוד חִסָּכוֹן, ללא ניקוד חיסכון
28/08/2016 | 15:06
7
לצפיה ב-'העובדים ובני משפחתם/משפחותיהם?'
העובדים ובני משפחתם/משפחותיהם?
28/08/2016 | 09:16
4
146
התלבטות כרונית בריבוי על ריבוי...
אשמח לשמוע את דעתם/דיעותיהם (?) של חברי הפורום הנכבדים
לצפיה ב-'האם כל העובדים האלה הם מאותה משפחה?'
האם כל העובדים האלה הם מאותה משפחה?
28/08/2016 | 11:49
3
45
אם כן - בני משפחתם, אם לא - בני משפחותיהם.
 
רק אל תשאל מה עושים אם יש גם בני משפחה וגם בנות משפחה... (אם אתה מתעקש, הפנה את שאלתך לח"כ מרב מיכאלי)
לצפיה ב-'זה לא בהכרח קריטריון רלוונטי במקרים כאלה...'
זה לא בהכרח קריטריון רלוונטי במקרים כאלה...
28/08/2016 | 15:04
2
43
בדיוק כפי שאפשר לכתוב "לבם של הילדים נשבר" אף שהם לא חולקים לב אחד.
 
אני לא מוצאת פסול ב"העובדים ובני משפחתם", הכוונה ברורה והניסוח אפילו קצר יותר.
לצפיה ב-'אני מעדיף להיות מדוייק'
אני מעדיף להיות מדוייק
28/08/2016 | 16:25
1
44
ב"ליבם של הילדים" לא יכולה  להיות שום דו-משמעות אלא במקרה שמדובר על תאומים סיאמיים (שם בין "ליבם של הילדים" לבין "לבבותיהם של הילדים" יכול להיות ההבדל בין חיים ומוות של אחד מהם לחפחות...) כך ששם זה קצת פחות מפריע לי - אם כי אותי לא תתפסי כותב גם את הביטוי הזה אלא אם דעתי מוסחת. נכון שבמרבית המקרים גם "העובדים ובני משפחתם" לא באמת מבלבל ואכן "משפחתם" קצר מ"משפחותיהם" אבל הרבה שיבושי לשון עומדים בקריטריונים האלה. הרי לא תשתמשי בהנמקה הזאת להכשיר, למשל, "שתי שקל" שהוא קצר יותר מ"שני שקלים" וגם הכוונה ברורה לגמרי...
 
(אני לא אומר שזה אותו דבר, אני רק מסביר למה אני כן מוצא פסול במקום שאת לא)
לצפיה ב-'לגיטימי, אבל כאמור, השפה לא דורשת את הדיוק הזה ברוב המקרים'
לגיטימי, אבל כאמור, השפה לא דורשת את הדיוק הזה ברוב המקרים
28/08/2016 | 16:39
35
ואין כאן שיבוש לשון.
לצפיה ב-'מקור המונח קילה לתאור בקע'
מקור המונח קילה לתאור בקע
28/08/2016 | 07:57
1
35
לא עלה בידי לאתר את מקורו של המונח השגור לתאור בקע, Hernia:
קילה (סגול מתחת לאות "ה").
 
תודה מראש!
לצפיה ב-'בבקשה'
בבקשה
28/08/2016 | 09:12
43
כאן בערך בדקה 0:40
לצפיה ב-'שאלה: היכן ניתן להשיג עותקים של מדריך לשון לטלוויזיה'
שאלה: היכן ניתן להשיג עותקים של מדריך לשון לטלוויזיה
27/08/2016 | 23:47
3
37
ולרדיו של אבא בן דויד?
תודה!
לצפיה ב-'ראה נא בפנים.'
ראה נא בפנים.
28/08/2016 | 00:19
24
 
ראה נא בחלק התחתון של הדף שנפתח בעקבות הלחיצה על הקישורית דלעיל (תחת הכותרת "7 הצעות למכירת הספר מחברי סימניה"), ופעל על פי ההנחיות המתקבלות לאחר לחיצה על כל אחת מ-7 ההצעות.
דרך אגב, זהו אתר מצוין לרכישת ספרים משומשים (גם כאלה שהנם במצב טוב מאוד), ואף אני רכשתי כמה ספרים דרכו.
נ"ב: אין לי שום קשר (מסחרי או אחר) לאתר.
לצפיה ב-'נדמה לי שהזמנתי מרשות השידור. גגל את זה.'
נדמה לי שהזמנתי מרשות השידור. גגל את זה.
28/08/2016 | 07:25
10
לצפיה ב-'עכשיו כשאני מול מחשב מצאתי בקלות באתר רשות השידור, בבקשה:'
עכשיו כשאני מול מחשב מצאתי בקלות באתר רשות השידור, בבקשה:
28/08/2016 | 15:13
21
האפשרות השנייה, ₪49 לפני משלוח.
 
אגב, קח בחשבון שזה ספר ישן נושן ושגם עותק חדש הוא למעשה צילום של צילום של משהו שהודפס בעבר במכונת כתיבה, כנראה... ואני לא יודעת למה אתה מצפה ממנו, אבל הוא לא שימושי יותר מדי (וגם אינו ספר דקדוק). אם אינך מכיר אותו ממליצה לסור לספרייה (טרם הרכישה) ולבדוק אם הוא מתאים לצרכיך.
לצפיה ב-'היא חיה או חייתה?'
היא חיה או חייתה?
27/08/2016 | 10:34
5
174
אני אומר "חיה" בעבר. השאלה היא האם גם הצורה "חייתה" תקנית?
לצפיה ב-'במקרא יש גם חיה וגם חיתה '
במקרא יש גם חיה וגם חיתה
27/08/2016 | 12:39
28
לצפיה ב-'בעבר – גם וגם. הפועל 'חי' (ח-י-י) שייך ליותר מגזרה אחת'
בעבר – גם וגם. הפועל 'חי' (ח-י-י) שייך ליותר מגזרה אחת
27/08/2016 | 15:41
3
61
לרוב הוא נוטה כמו ל"י (ולכן 'חייתה' כמו 'רצתה') אבל כפי שמצוין בהערה באתר האקדמיה:
"בפועל 'חיה' בבניין קל מקצת הצורות נוהגות על דרך ע"ע: חַי בעבר; חַי חַיָּה חַיִּים חַיּוֹת בבינוני."
לצפיה ב-'אני לא בטוח שאת צודקת לגבי התפוצה'
אני לא בטוח שאת צודקת לגבי התפוצה
27/08/2016 | 20:44
2
39
לדעתי בזמן עבר "היא חיה" נפוץ יותר מ"היא חייתה".
לצפיה ב-'לא כתבתי דבר לגבי התפוצה; התייחסתי לרוב נטיות הפועל'
לא כתבתי דבר לגבי התפוצה; התייחסתי לרוב נטיות הפועל
28/08/2016 | 15:10
1
31
והניסוח (בהתאם לדברי האקדמיה) כיוון לכך שרוב נטיות שורש ח-י-י בבניין קל הן לפי ל"י ולא לפי ע"ע. כאמור, במקרה של נסתרת בעבר קיימות שתי צורות ואין בהערה הנ"ל כוונה לקבוע איזו מהן נפוצה יותר.
לצפיה ב-'הבנתי.'
הבנתי.
28/08/2016 | 22:12
23
אגב, בלשון המקרא המאוחרת ועוד יותר בלשון חז"ל יותר ויותר הטו את השורש הזה כגזרת ל"י ("לבד מאשר יושיט לו המלך את שרביט הזהב וחיה").
בימינו אנחנו קרובים יותר ללשון רוב ספרות המקרא: אנחנו אומרים "הוא חי" ולא "הוא חיה".
לצפיה ב-'תהייה'
תהייה
26/08/2016 | 16:28
3
36
האם ניתן להשמיט את הבי"ת מ"בסביבות" ולשמור על אותה משמעות? 
 
לצפיה ב-'כלומר'
כלומר
26/08/2016 | 16:40
2
35
"אגיע אליך סביבות 5"?
 
מבחינה תקנית לא נראה לי (וגם נשמע פחות טוב) אבל זה קיים בלשון הדיבור.
לצפיה ב-'כמו שחשבתי. תודה! :)'
כמו שחשבתי. תודה! :)
26/08/2016 | 17:10
6
לצפיה ב-'באוזניי - עלגות גמורה.'
באוזניי - עלגות גמורה.
26/08/2016 | 22:51
12
לצפיה ב-'הכניסיני תחת כנפך'
הכניסיני תחת כנפך
26/08/2016 | 01:47
6
51
אני צריך אוזניים נוספות על מנת להיות בטוח שכל המילים שאציין בהמשך אכן נהגות במלעיל בשיר (כנהוג פעם):
1. כנפך
2. אחות
3. מקלט
4. ראשי
5. רחמים
6. השמשות
7. הכוכבים
8. רימו
 
לצפיה ב-'כנהוג בהגייה אשכנזית, כוונתך?'
כנהוג בהגייה אשכנזית, כוונתך?
26/08/2016 | 02:23
5
49
לפי מיטב שיפוטי בגדול כן, אבל בחלקן זה נשמע פחות מובהק בגלל הלחן.
 
לצפיה ב-'אכן, כנהוג בהגייה האשכנזית :).'
אכן, כנהוג בהגייה האשכנזית :).
26/08/2016 | 12:56
4
23
אני מסכים. נאלצתי לשמוע את הביצוע הזה מספר פעמים בגלל הלחן. 
לצפיה ב-'הערה לא בשטח העברית אלא בגישה השובניסטית של המשורר'
הערה לא בשטח העברית אלא בגישה השובניסטית של המשורר
26/08/2016 | 13:07
3
47
ובעת רחמים בין השמשות
שחי ואגל לך סוד יסורי .
לא בואי
לא קירבי
רק...........
צ'י
לצפיה ב-'מה הקשר לשובינזים?'
מה הקשר לשובינזים?
27/08/2016 | 20:40
2
38
המשורר מספר שהוא שרוי במקום נמוך מאוד, בדיוטה התחתונה, מתבוסס בייסוריו, ומבקש ממנה שתתכופף אליו כדי שיוכל להתוודות באוזניה ולגלות לה את סוד ייסוריו.
 
לצפיה ב-'אולי .אני מבין אחרת.'
אולי .אני מבין אחרת.
29/08/2016 | 19:40
1
11
לצפיה ב-'ההבנה שלך לא אפשרית לדעתי.'
ההבנה שלך לא אפשרית לדעתי.
08/09/2016 | 14:25
2
לצפיה ב-'יחידה - לבנה, רבות - לבנים, רבות בסמיכות - לבני. נכון?'
יחידה - לבנה, רבות - לבנים, רבות בסמיכות - לבני. נכון?
26/08/2016 | 00:43
6
34
האם אפשר גם לבנות? (לבנות בניין, לבנות יסוד?)

תודה מראש
לצפיה ב-'במילון ספיר לא מופיעה אפשרות כזאת:'
במילון ספיר לא מופיעה אפשרות כזאת:
26/08/2016 | 01:24
5
27
לְבֵנָה
[ש"ע; נ'; לִבנַת-, לבֵנים, לִבנֵי-, לִבנָתו] <לבן>
לצפיה ב-'תודה, כך חשבתי. '
תודה, כך חשבתי.
26/08/2016 | 08:41
4
17
גם באבן שושן אין לה זכר...
לצפיה ב-'במילון 'רב מילים' היא כן מופיעה:'
במילון 'רב מילים' היא כן מופיעה:
26/08/2016 | 09:34
3
24
הערך המילוני: לְבֵנָה
נטיות:
 לְבֵנִים, לִבְנַת-, לִבְנֵי/לִבְנוֹת-
 
 
(והקדמת רפואה למכה) אל נא תאמרו, במטותא, זהו מילון ליברלי המאפשר הכנסתן של צורות לא תקניות אל תכולת ערכיו ונספחיהם. הוא אכן ליברלי, אך בכל מקום שבו הוא סוטה מן התקן הדבר מצוין בו במפורש.
ייתכן כמובן שבמקרה המסוים הזה נפלה בו טעות, אך עול ההוכחה מוטל על הטוען לטעות.
 
לצפיה ב-'צר לי, אך מניסיוני לא בכל מקום של חריגה מהתקן יש ציון מפורש'
צר לי, אך מניסיוני לא בכל מקום של חריגה מהתקן יש ציון מפורש
26/08/2016 | 16:31
2
16
אני מכירה את רב-מילים המקוון, עבדתי איתו במשך כשנה בעבר במסגרת מקום עבודה. נהניתי ממנו מאוד והוא נוח להפליא, אבל הוא מציין רק כשהוא חורג בצורה מופגנת מתקן מפורש של האקדמיה ללשון (למשל בנושא כתיב מלא). כשמדובר פשוט ב"מצאי" לשוני רווח, לאו דווקא כזה שנחשב למשלב נמוך – לאו דווקא.
 
הנקודה המובהקת ביותר שבה הוא חרג מהתקן במפורש בלי לציין דבר הייתה בניקוד מילם לועזיות. ברוב המילים הלועזיות שבדקתי הניקוד לא היה בהתאם לכללי האקדמיה ללשון, וכשהייתי צריכה להעתיק מילים מנוקדות באופן תקני (כדי לחסוך לעצמי עבודת ניקוד... ) עשיתי זאת בעיקר ממאגר המונחים של האקדמיה. לצערי לא הייתה כל הערה על כך שהניקוד אינו לפי התקן, פשוט גיליתי זאת בעצמי בשלב מסוים.
 
הנה דוגמה:
טֶלֶפוֹן במורפיקס (יושב על בסיס הנתונים של רב-מילים)
טֵלֵפוֹן במאגר המונחים של האקדמיה (למעט בכמה ערכים שהם פספסו/שכחו לעדכן...)
 
אגב, באופן אישי אני מעדיפה את הניקוד טֶלֶפוֹן, הרבה יותר הגיוני לי ונעים לי לעין; אבל הניקוד התקני לפי כללי האקדמיה הוא טֵלֵפוֹן, ולפחות בעבר לא הייתה על כך כל התרעה ברב-מילים.
לצפיה ב-'אני חושב שכדי לסגור את הנושא בצורה חד משמעית ושאינה משתמעת '
אני חושב שכדי לסגור את הנושא בצורה חד משמעית ושאינה משתמעת
26/08/2016 | 22:48
1
53
, כדאי להפנות את השאלה להכרעת האקדמיה ללשון העברית.
לצפיה ב-''
27/08/2016 | 03:16
3
לצפיה ב-'בקשה: כיצד מנקדים ברגים בסמיכות: ברגי'
בקשה: כיצד מנקדים ברגים בסמיכות: ברגי
25/08/2016 | 14:58
5
34
אודה לקבלת הבהרה: כיצד מנקדים סמיכות של ברגים.
ובמיוחד: מה ב-ג': דגושה או שאינה דגושה?
תודה רבה!
לצפיה ב-'בניקוד: בָּרְגֵי־ (קמץ קטן), ללא ניקוד: בורגי'
בניקוד: בָּרְגֵי־ (קמץ קטן), ללא ניקוד: בורגי
25/08/2016 | 15:02
4
21
הגימ"ל אינה דגושה מאחר שזה אינו שווא נח. באופן דומה:
עָדְפֵי ייצור, עַרְבֵי שירה, דַּרְכֵי קיצור, מַלְכֵי ישראל, כַּלְבֵי נחייה וכיו"ב.
לצפיה ב-'תודה רבה!! ההתבלטות היתה מפני '
תודה רבה!! ההתבלטות היתה מפני
25/08/2016 | 16:04
3
28
תודה רבה!!
ההתבלטות היתה מפני שבאב"ש (הישן) שבידי מנוקד: בָּרְגּוֹ
ולא חשבתי שמבחינה זו צריך להיות הבדל בין ברגוֹ לברגֵי
 
תודה רבה!
לצפיה ב-'יש הבדל; הריבוי של הסגולים המלעיליים נחשב למעין "ריבוי שבור"'
יש הבדל; הריבוי של הסגולים המלעיליים נחשב למעין "ריבוי שבור"
25/08/2016 | 16:09
2
26
בצורת היחיד זה אכן שווא נח, כי הסגול השני הוא רק תנועת עזר לפתיחת צרור עיצורים בסוף מילה (והיא אינה נחוצה ברגע שמתווסף צורן קניין, ב"בורגו" מתווספת תנועה לסוף המילה). הנושא נידון כאן פעמים רבות (אם מעניין אותך, חפש "סגוליים" בחיפוש הפורום למעלה משמאל). בקצרה, הבסיסים של המשקלים הסגוליים מלעיליים קֶטֶל, קֵטֶל וקֹטֶל הם qatl, qitl. qutl, אבל הבסיס של הריבוי (בשלושתם) הוא קְטָל-(ים/ות).
 
לצפיה ב-'אין לי סיכוי להבין דקדוק, לא בגילי. מנסה רק לתפקד. הבעיה '
אין לי סיכוי להבין דקדוק, לא בגילי. מנסה רק לתפקד. הבעיה
25/08/2016 | 21:07
1
19
הבעיה שההטיה אליה מפנה הלוח של שאול ברקלי היא של כתל, שממנה לא ניתן להסיק דבר (לפחות בדרך החיקוי, לא ההבנה) על דגש קל.
תודה רבה לך על ההסבר - ושוב תודה על התשובה.
 
לצפיה ב-'אין קשר לגיל, הנושא של דגשים בעברית הוא שרירותי לפעמים '
אין קשר לגיל, הנושא של דגשים בעברית הוא שרירותי לפעמים
27/08/2016 | 07:39
13
בגדול המשקל של מילים בסמיכות משתנה למשקל "קצר", כלומר חד הברתי (כשמתאפשר) ובנוסף במבנה הברות סגורות.
לצפיה ב-'מה נכון יותר לשונית:'
מה נכון יותר לשונית:
25/08/2016 | 10:40
3
49
אותו יום או אותו היום?
באותו יום החלטתי לכתוב ספר.
או
באותו היום החלטתי לכתוב ספר.
אשמח לתשובות מוסמכות ולא אינטואיטיביות.
לצפיה ב-'שניהם נכונים, ובאותה מידה/המידה.'
שניהם נכונים, ובאותה מידה/המידה.
25/08/2016 | 13:45
1
27
אותו מקום, אותו המקום
1. שם העצם הבא אחר אותו, אותה, אותם, אותן יכול לבוא ביידוע או שלא ביידוע, כגון 'אותו  המקום' או 'אותו מקום'.
2. השימוש בצורות אלו במשמעות של זהות (sameness) מותר, כגון 'ניפגש באותו המקום ובאותה השעה'.
[ישיבות המליאה ריז, רלז]
 
לצפיה ב-'ודרך אגב, גם שכיחותם די דומה (עם יתרון קל ל"באותו יום").'
ודרך אגב, גם שכיחותם די דומה (עם יתרון קל ל"באותו יום").
25/08/2016 | 13:51
19
גוגל.
לצפיה ב-'במקור'
במקור
27/08/2016 | 20:35
15
במקור היו מוסיפים ה"א כשההטעמה (במילה השנייה) היא על ההברה הראשונה, וזאת כדי להרחיק את ההטעמה של המילה השנייה מזו של הראשונה.
אותו האיש - אותה אישה.
אותו היום - אותה שעה.
 
אבל הכלל הזה נשבר כבר בספרות חז"ל, ולכן כפי שהשיבו לך, שתי האפשרויות אפשריות.
לצפיה ב-'כיצד אומרים ומנקדים במלה אחת את ההוראה: הנח אותן'
כיצד אומרים ומנקדים במלה אחת את ההוראה: הנח אותן
23/08/2016 | 20:14
2
27
למשל: הנח אותן (את הקופסאות) במקום
תודה רבה
לצפיה ב-'הניחן'
הניחן
24/08/2016 | 12:13
1
23
חטף פתח בה"א, קמץ בחי"ת. בלי נדר.
לצפיה ב-'*מניח* שאתה צודק. אלך על זה. תודה רבה!'
*מניח* שאתה צודק. אלך על זה. תודה רבה!
24/08/2016 | 12:54
14
תודה רבה!
לצפיה ב-'כותבת שיר וצריכה לדעת איך אומרים נכון את המילים'
כותבת שיר וצריכה לדעת איך אומרים נכון את המילים
23/08/2016 | 13:43
2
58
השורות הן:
"מטר תשעים ושש הוא גובהי,
שניים עשרים הם צעדי."

האם זה נכון להגיד "מטר תשעים ושש"?
או שצריך להגיד "מטר תשעים שישה (ושישה סנטימטרים) הוא גובהי"?

ואפשר להגיד "שניים עשרים הם צעדי"?
או שצריך להגיד "שניים עשרים (שני מטרים ועשרים סנטימטרים) הוא/זה צעדי"?

תודה רבה לעונים!
לצפיה ב-'לעניות דעתי'
לעניות דעתי
24/08/2016 | 12:19
1
30
1. מאחר וציינת את היחידה  "מטר" ההמשך צריך להתייחס לסנטימטרים ולכן "מטר תשעים ושישה" (בניגוד לכך שאם היית משתמש בנקודה עשרונית היית אמור להגיד "מטר אחד נקודה תשעים ושש" עפ"י כללי האקדמיה).
 
2. הניסוח "שניים עשרים הם צעדי" בכלל לא ברור, ועד שלא קראתי את ההסבר שלך לא הבנתי אותו נכון.
 
3. מותר לך להשתמש בחירות המשוררים ולשזור את המשפטים כראות עיניך. כל שגיאה שתיפול שם תוכל לשמש כבסיס לבניית תילי תילים של פרשונויות.
 
4. מ'ניינים, יוסיין?
 
 
לצפיה ב-'חח זה כבר השתנה לשניים שמונים אחרי ששאלתי'
חח זה כבר השתנה לשניים שמונים אחרי ששאלתי
24/08/2016 | 13:48
35
תודה על ההסבר הראשון
 
השאלה שלי היא איך אני יכולה להגיד שני מטרים ושמונים סנטימטרים על כל צעד - הם/הוא/זה?
לצפיה ב-'ממלאים *אַחַר* היעדים או ממלאים *את* היעדים?'
ממלאים *אַחַר* היעדים או ממלאים *את* היעדים?
23/08/2016 | 01:56
9
18
אני מנסה להבין אם ממלאים אחר היעדים או ממלאים את היעדים. 
ובכלל, מה הקשר בין מילוי (גם באופן מטפאורי) לבין יעד. 
לצפיה ב-'אולי התכוונת להוראות/הנחיות? כי לא ממלאים יעדים, עומדים בהם'
אולי התכוונת להוראות/הנחיות? כי לא ממלאים יעדים, עומדים בהם
23/08/2016 | 03:03
16
או לכל הפחות מנסים.
 
לגבי הוראות, המילוי (למיטב הבנתי) מתייחס למכלול, כלומר פעולה בהתאם למלוא ההוראות ולא רק באופן חלקי. על פניו נראה לי הגיוני יותר למלא הוראות / לעקוב אחר הנחיות, אבל אני מניחה שאפשר למצוא שימוש בכל האפשרויות.
לצפיה ב-'אולי משיגים יעדים? מגיעים אליהם?'
אולי משיגים יעדים? מגיעים אליהם?
23/08/2016 | 04:26
6
לצפיה ב-'מממשים/מגשימים את היעדים.'
מממשים/מגשימים את היעדים.
23/08/2016 | 08:37
4
6
לצפיה ב-'מממשים אופציות, מגשימים מטרות/חלומות'
מממשים אופציות, מגשימים מטרות/חלומות
23/08/2016 | 20:18
3
7
לצפיה ב-'"לממש יעדים" - כ-2,210 תוצאות (0.49 שניות); '
"לממש יעדים" - כ-2,210 תוצאות (0.49 שניות);
23/08/2016 | 23:14
2
20
"להגשים יעדים" - כ-1,670 תוצאות (0.44 שניות) 
 
גוגל.
 
 
למרות זאת נראה שעדיפה על הצעתי הצעת פורטי40.
"להשיג יעדים" / "להגיע ליעדים - כ-9,100 תוצאות (0.44 שניות) /
כ-11,500 תוצאות (0.57 שניות) 
 
כנ"ל.

 
לצפיה ב-'"לעמוד ביעדים" 22,300; "להגשים חלומות" 53,700'
"לעמוד ביעדים" 22,300; "להגשים חלומות" 53,700
24/08/2016 | 00:47
1
21
כן, ודאי שאתה יכול למצוא גם "להגשים יעדים", זה ממש לא מפתיע אותי. אבל זו לא הקולוקציה הטבעית והמקובלת יותר בעברית, זו הנקודה. יש מילים שהולכות יחד הרבה, ויש כאלה שפחות.
 
אכן, אפשר להשיג יעדים ואפשר להגיע אליהם (אפילו פיזית, מילולית) אבל בדרך כלל שיח ה"יעדים", בעיקר בימינו, הוא שיח עסקי, וברוב החברות חותרים ל"עמידה ביעדים". יש יעדים רבעוניים, יש דוחות ביצועים... ספק אם יש עובד בחברה גדולה שלא מכיר (או מקיא ) את זה.
לצפיה ב-'"ספק אם יש עובד בחברה גדולה שלא מכיר (או מקיא) את זה." - '
"ספק אם יש עובד בחברה גדולה שלא מכיר (או מקיא) את זה." -
24/08/2016 | 09:24
8
לצפיה ב-'ואלה תוצאות גוגל:'
ואלה תוצאות גוגל:
24/08/2016 | 00:42
1
20
למלא אחר היעדים 203 תוצאות
למלא את היעדים 8.270 תוצאות
סביר להניח יש וריאציות נוספות (כמו *מילא/ה/ו* את/ אחר היעדים) לא בדקתי את כולם.  
 
מילוי יעדים (בין אחריהם ובין אותם) זה לא משהו חדש, שמעתי את זה רבות בעבר וראיתי את זה מופיע בכתבות שונות. ולכן, אני קצת מתפלא שזה הפתיע אתכם. יחד עם זאת, גם לי זה נשמע לא מובן ולכן החלטתי לשאול.
לצפיה ב-'וכפי שתוכל לראות בשרשור, זה לא הפועל הנפוץ עם "יעדים"'
וכפי שתוכל לראות בשרשור, זה לא הפועל הנפוץ עם "יעדים"
24/08/2016 | 00:50
15
לי זה דווקא חדש, לא זכור לי שנתקלתי בכך... זה לא מפתיע אותי, סתם צורם לי.
לצפיה ב-'לחילופין / לחלופין'
לחילופין / לחלופין
22/08/2016 | 13:18
8
84
האם השימוש במילה "לְחִלּוּפִין" הוא תקין או שיש לומר "לַחֲלוּפִין" בלבד?
 
החיפוש באינטרנט מביא לתוצאות לא עקביות. מורפיקס, למשל, מכיר רק את "לחלופין", לעומתו מילון מילוג מכיר רק את "לחילופין".
לפי אתר האקדמיה ללשון עברית, נראה כי הצורה התקנית היא "לחלופין" (ראו קישור להלן). עם זאת, כאשר עושים חיפוש באתר שלהם למילה "לחילופין", הם בעצמם "חוטאים" בשימוש במילה זו.
 
לצפיה ב-'הם מדברים על הביטוי שאומץ בשפה המודרנית'
הם מדברים על הביטוי שאומץ בשפה המודרנית
22/08/2016 | 18:17
32
מהתבנית החז"לית של "לחלוטין". והתבנית בת זמננו שהוזכרה בתשובה "חָלוּף"
 
קטונתי, אך בעברית המשנאית ישנה צורה שונה לחליפים (בחיריק)
במסכת אבות נאמר: "מִי שֶׁמֵּתוֹ מוּטָל לְפָנָיו, פָּטוּר מִקְּרִיאַת שְׁמַע, (וּמִן הַתְּפִלָּה) וּמִן הַתְּפִלִּין. נוֹשְׂאֵי הַמִּטָּה וְחִלּוּפֵיהֶן וְחִלּוּפֵי חִלּוּפֵיהֶן, אֶת שֶׁלִּפְנֵי הַמִּטָּה וְאֶת שֶׁלְּאַחַר הַמִּטָּה:"
 
לצפיה ב-'עשיתי חיפוש , כפי שהצעת, ומצאתי רק מופע אחד של '
עשיתי חיפוש , כפי שהצעת, ומצאתי רק מופע אחד של
22/08/2016 | 22:08
32
"לחילופין", וגם הוא בא לא כקביעה ולא במאמר אלא בשטף הדיבור של אחד החברים, כפי שהוא מופיע בפרוטוקול של אחת הישיבות - וטעות אגב ריהטא, אין לייחס לה חשיבות רבה מדי.
לצפיה ב-'כפי שכתוב בקישור שהבאת, הצורה התקנית היא "לחלופין"'
כפי שכתוב בקישור שהבאת, הצורה התקנית היא "לחלופין"
23/08/2016 | 01:14
1
30
קחי בחשבון שלא כל המקורות שווים; לדוגמה, "מילוג" הוא מילון "חופשי ברשת" (יוזמה שאפשר להשוות במידה מסוימת ל"ויקימילון") ולא מילון שנכתב ע"י מילונאים. לעומתו "מורפיקס" מבוסס על מילון "רב מילים" ולכן הוא מקור טוב יותר, אם כי יש לקחת בחשבון ש"רב מילים" הוא מילון ליברלי ולכן מייצג את המצוי בשפה ולא רק את התקני.
 
בשורה התחתונה, הסמכות בנושא תקניות היא האקדמיה ללשון, וכפי שכתוב בקישור שהבאת, הצורה התקנית היא אך ורק "לחלופין".
 
אגב, ערכתי חיפוש באתר האקדמיה ללשון ולא מצאתי שום מקום שבו הם "חוטאים" בשימוש ב"לחילופין". לפי החיפוש המילה "לחילופין" מופיעה פעם אחת ויחידה (מלבד בקישור שהבאת, שם היא הצורה הלא תקנית) וזאת בעמוד בשם "המילים האהובות" המצטט דברי גולשים שכתבו לאקדמיה (ואני מניחה שבאקדמיה הביאו אותם כמות שהם, ללא עריכה, כמקובל בציטוטים). מי שהשתמש ב"לחילופין" אינו אחד מעובדי האקדמיה ללשון אלא אדם בשם אמוץ שורק מזכרון יעקב.
לצפיה ב-'לגבי הסיפא של דברייך, אף אני התייחסתי לכך (ראי נא בהודעה '
לגבי הסיפא של דברייך, אף אני התייחסתי לכך (ראי נא בהודעה
23/08/2016 | 08:50
19
להודעתך), וציינתי בה מה שציינתי (בשונה מעט ממה שאת כתבת). הנה קישורית לבסיס להודעתי:
 
(וראי נא שם בתחתית עמוד מס' 88, דיבור המתחיל "הא' בלאו:").
לצפיה ב-'ובל נשכח את היצירה המרתקת...'
ובל נשכח את היצירה המרתקת...
24/08/2016 | 14:17
2
31
לחילופי חילופין, הרווחת בלשון המשפטית (אם כי מקורה כנראה בספרות הרבנית [אבל אצלם זה בלי למ"ד], ואפילו אצל עגנון מצאנו אותה "בחנותו של מר לובלין")
 
לצפיה ב-'רווחת מאוד גם במתמטיקה גבוהה'
רווחת מאוד גם במתמטיקה גבוהה
28/08/2016 | 11:01
1
7
לצפיה ב-'לא ידעתי... באיזה מובן?'
לא ידעתי... באיזה מובן?
28/08/2016 | 18:47
14
לצפיה ב-'תלוי'
תלוי
27/08/2016 | 20:49
14
במובן של אלטרנטיבה "לחלופין", אבל במובן של בזה אחר זה "לחילופים" או "לחילופין".
לצפיה ב-'זוג נעליים'
זוג נעליים
22/08/2016 | 13:02
7
38
יש לי קושי במשהו לכאורה פשוט
אם אני מראה לכם נעל , אתם אומרים לי נעל
אני מראה לכם את שניהם , אז זה כבר נעלים
 
אז לפי ההיגיון כשאומרים זוג נעליים , זה אמור להצביע על 4 נעליים 
זוג = 2
אז  זוג נעלים = 2( נעלים) = 2(נעל+נעל)
כלומר אין פה רק 2 נעלים
יותר הגיוני היה להגיד - זוג נעל
אתם מבינים מה אני אומר פה ?
איפה הטעות שלי?
 
 
 
 
לצפיה ב-'לעניות דעתי זו צורת הזוגי '
לעניות דעתי זו צורת הזוגי
22/08/2016 | 16:40
2
36
נעליים בזוגי כמו משקפיים, מכנסיים (ודלתיים...)

כך שזוג משקפיים, זוג מכנסיים וזוג נעליים
לצפיה ב-'לא הבנתי'
לא הבנתי
22/08/2016 | 17:40
1
9
לצפיה ב-'צורת הזוגי'
צורת הזוגי
22/08/2016 | 18:03
25
<p> </p> <p>צורת הריבוי של עצמים בעברית היא פשוטה:ספר-ספרים, בית-בתים, שכונה-שכונות.</p> <p> </p> <p>אך ישנן מילים שלהן צורה כפולה מכיוון שהן באות בזוגות. לדוגמא: מספריים, קומתיים, משקפיים. </p> <p>להבנתי גם נעליים נופלת בקטגוריה הזו.</p> <p> </p> <p>קישור לשני מאמרים קצרים:</p> <p><font>http://hebrew-academy.org.il/2010/06/13/%d7%91%d7%90%d7%a8%d7%91%d7%a2-%d7%a2%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%96%d7%95%d7%92%d7%99-%d7%91%d7%aa%d7%a4%d7%a7%d7%99%d7%93-%d7%a8%d7%99%d7%91%d7%95%d7%99</font>;<font>/</font></p> <p> </p> <p><font>https://www.safa-ivrit.org/irregulars/dual.php</font>;</p>
לצפיה ב-'על פי אותו היגיון היינו צריכים לומר, למשל, "זוג ילד". כי'
על פי אותו היגיון היינו צריכים לומר, למשל, "זוג ילד". כי
22/08/2016 | 22:41
23
זוג = 2,
ילדים = k(ילד);    k >= 2
לכן,
זוג ילדים = 2k(ילד)  
כלומר,
זוג ילדים = 4 או 6 או 8 וכן הלאה עד אין סוף ילדים (ובלבד שמספרם יהיה זוגי).
 
זוהי כמובן אינה כוונתנו באמרנו 'זוג ילדים' - כוונתנו הנה למספר אחד ויחיד של ילדים - המספר 2.
כלומר, יוצא שכדי שנדבק בכוונתנו ולא נחטא לה, אין לנו בררה אלא לומר "זוג ילד".
 
ומה 'זוג ילד' אינו קביל ואינו קיים בשפה, כך 'זוג נעל'.
 
והערת אגב: לא היית צריך להרחיק עד ל'זוג נעליים', שאלה זהה יכולת לשאול למשל על הצירוף 'שתי נעליים'; לשיטתך, שתי נעליים = (אינן אלא) ארבע נעליים. אופס. והלא ארבע נעליים = שמונה נעליים וכך עד אינסוף, ואנחנו אנה אנו באים?! 
 
סוף דבר, שפות אנוש בנויות כך שכאשר רוצים לציין מספר עצמים (גדול מאחד) אנו מסמיכים לַמספר את הרבים של שם העצם, וכפי שציין קודמי וצוין באתר האקדמיה הרבים של 'נעל' צורתו זוגית - 'נעליים'.
לצפיה ב-'אז נמשיך הלאה: למה "שלוש נעליים"?'
אז נמשיך הלאה: למה "שלוש נעליים"?
23/08/2016 | 04:30
2
23
הרי כשאשר יש שלוש, זה כבר אינו זוג? 
אולי שלוש נעלים?
לצפיה ב-'כעיקרון אפשר גם "שלוש נעלים".'
כעיקרון אפשר גם "שלוש נעלים".
27/08/2016 | 20:53
1
19
"מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים בַּת נָדִיב" כתב המשורר.
אבל בדרך כלל משתמשים בצורת הזוגי גם לרבים.
רק במילים ספורות משתמשים בצורת רבים לצד צורת זוגי (בעיקר במילים הקשורות בזמן): יומיים-ימים, שעתיים-שעות, שבועיים-שבועות, שנתיים-שנים.
לצפיה ב-'תודה'
תודה
28/08/2016 | 00:29
2
לצפיה ב-'למה דלתיים סגורות ולא דלתות? '
למה דלתיים סגורות ולא דלתות?
20/08/2016 | 14:12
1
31
לצפיה ב-'מהמקרא; צורת הזוגי מופיעה רבות בתנ"ך בהקשר לדלתות חיצוניות'
מהמקרא; צורת הזוגי מופיעה רבות בתנ"ך בהקשר לדלתות חיצוניות
20/08/2016 | 16:27
31
של מקדש, חומת עיר וכו', הגנה וביטחון (או היעדרם):
 
כָּל-אֵלֶּה עָרִים בְּצֻרֹת חוֹמָה גְבֹהָה דְּלָתַיִם וּבְרִיחַ (דברים ג ה)
כִּי נִסְגַּר לָבוֹא בְּעִיר דְּלָתַיִם וּבְרִיחַ (שמואל א כג ז)
לִפְתֹּחַ לְפָנָיו דְּלָתַיִם וּשְׁעָרִים לֹא יִסָּגֵרוּ (ישעיהו מה א)
לֹא-דְלָתַיִם וְלֹא-בְרִיחַ לוֹ בָּדָד יִשְׁכֹּנוּ (ירמיהו מט לא)
יֹשְׁבִים בְּאֵין חוֹמָה וּבְרִיחַ וּדְלָתַיִם אֵין לָהֶם (יחזקאל לח יא)
וַיִּבֶן אֶת-בֵּית חוֹרוֹן הָעֶלְיוֹן וְאֶת-בֵּית חוֹרוֹן הַתַּחְתּוֹן עָרֵי מָצוֹר חוֹמוֹת דְּלָתַיִם וּבְרִיחַ (דברי הימים ב ח ה)
וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה נִבְנֶה אֶת-הֶעָרִים הָאֵלֶּה וְנָסֵב חוֹמָה וּמִגְדָּלִים דְּלָתַיִם וּבְרִיחִים (דברי הימים ב יד ו)
 
דְּלָתַיִם (מילון ספיר)
כינוי לדלתות חומה, מקדש וכד', (כנראה בגלל היותן עשוּיות בזוגות - דלת כפולה - בניגוד לדלתות בית וכד' שהן בודדות), כאמור בפסוק: "וָאָשִים בְרִיחַ ודְלָתַיִם" (איוב לח, 10)
לצפיה ב-'בקשה לניקוד...'
בקשה לניקוד...
19/08/2016 | 12:21
9
41
היי, אני מקווה שזה המקום הנכון לבקש את זה - אני עומד להוציא ספר שירה ואני מנסה לנקד את השירים בעזרת תוכנות שונות, שרגע לפני שסיימתי לעבוד איתן - נגמרה להן תקופת הנסיון.
 
נשארו לי רק כמה מילים שאני לא בטוח איך לנקד אותן, ואני אשמח לעזרה.
 
- ושולח
- במסלולים ("הם מתחרים במסלולים שונים)
- מוקפד
- שייצרו ("כך שייצרו צורה מסוימת")
- שאפשר
- לראותה (לראות אותה)
- עולה (הוא עולה למעלה)
- שוכח
- דבר מה ("אדם ששוכח דבר מה בביתו") (צריך מקף בין המילים?)
- בילדיו (בתוך ילדיו)
- שמת ("האיש שמת לא יחזור לחיים")
- שבכוונת ("כמו מי שבכוונת תחילה
- משאיר
- אהובתו
- תירוץ
- במיטתי
- פוקח ("אני פוקח את עיניי")
- עיניי ("אני פוקח את עיניי")
- וכשאני
- ומוות ("חיים ומוות ביד הלשון")
 
 
 
תודה רבה!
עמית.
לצפיה ב-'ממליצה מאוד להיעזר בעורך/מגיה מקצועי ולא לסמוך רק על תכנות'
ממליצה מאוד להיעזר בעורך/מגיה מקצועי ולא לסמוך רק על תכנות
19/08/2016 | 13:40
1
36
הן לא בהכרח מדייקות ואם אין לך רקע לא בהכרח תדע לזהות בעיות. כמו כן איש מקצוע יוכל להציף בפניך בעיות לשוניות אחרות ש(אולי) אינך מודע להן.
 
אין לי פנאי כרגע לעבור על הרשימה (זו לא מעט עבודה...) אבל אם לא יענו לך בהמשך אנסה במהלך הסופ"ש.
לצפיה ב-'כן, ברור...'
כן, ברור...
20/08/2016 | 01:47
23
אני עובד עם מישהי שבודקת את הניקוד אחרי שהשירים מנוקדים, אבל היא לא מנקדת בעצמה, אז אני קודם מנקד הכל בעצמי בעזרת תוכנות ואז שולח לה...
 
 
 
לצפיה ב-'היי! אני לא מומחה בניקוד אבל אנקד בערב...'
היי! אני לא מומחה בניקוד אבל אנקד בערב...
19/08/2016 | 18:09
24
כפי שאמרה טרילי, מומלץ להיעזר באיש מקצוע, הרבה פעמים ישנן צורות מבלבלות (בּׂקֶר ולא בׂוקֵר) והתכונות אכן לא מדויקות בד"כ.
לצפיה ב-'תשובות'
תשובות
20/08/2016 | 00:42
5
29
- וְשׁוֹלֵחַ
- בְּמַסְלוּלִים ("הם מתחרים במסלולים שונים)
- מֻקְפָּד
- שֶׁיִּצְרוּ ("כך שייצרו צורה מסוימת")
- שֶׁאֶפְשָׁר
- לִרְאוֹתָהּ (לראות אותה)
- עוֹלֶה (הוא עולה למעלה)
- שׁוֹכֵחַ
- דְּבַר מָה ("אדם ששוכח דבר מה בביתו") (צריך מקף בין המילים?)
- בִּילָדָיו (בתוך ילדיו)
- שֶׁמֵּת ("האיש שמת לא יחזור לחיים")
- שֶׁבְּכַוָּנַת ("כמו מי שבכוונת תחילה
- מַשְׁאִיר
- אֲהוּבָתוֹ
- תֵּרוּץ
- בְּמִטָּתִי
- פּוֹקֵחַ ("אני פוקח את עיניי")
- עֵינַי ("אני פוקח את עיניי")
- וּכְשֶׁאֲנִי
- וּמָוֶת ("חיים ומוות ביד הלשון")
 
מקווה שלא פספסתי שום דבר.
 
כמה טיפים לסיום: לחיפוש מילים בצורת היסוד שלהן (תירוץ) או פעלים בהווה (שוכח, פוקח וכו') ניתן להיעזר במילון ספיר. קישור למילון מופיע קבוע בראש הפורום. לחיפוש מילים פעלים בנסתר עבר אפשר להיעזר במורפיקס (הוא מציג את כל תוצאות החיפוש מנוקדות). מורפיקס מתאים גם לחיפוש שמות בצורת היסוד, אך לא מילים לועזיות (במקרים רבים הניקוד אינו בהתאם לכללי האקדמיה ללשון). מונחים (גם לועזיים) ניתן לחפש במאגר המונחים של האקדמיה ללשון. כללי ניקוד באתר האקדמיה ללשון וקישורים נוספים בנושא ניקוד שמורים בקישורי הפורום (כלים ומידע >> קישורים >> ניקוד).
לצפיה ב-'תודה רבה!'
תודה רבה!
20/08/2016 | 01:46
4
22
יש לי שאלה עם פוטנציאל להיחשב מטופשת מאוד:
 
נגיד יש את המילה "תֵּרוּץ" - אני יכול לבחור לנקד אותה כ"תְּירוּץ"? כלומר, אם אני מעדיף מילים בכתיב מלא ולא חסר - אני יכול לבחור שהן תהיינה כאלה?
 
 
שוב תודה
לצפיה ב-'הניקוד השני אינו תקין ואינו אפשרי בעברית'
הניקוד השני אינו תקין ואינו אפשרי בעברית
20/08/2016 | 01:50
3
27
אפשר לנקד (באופן מלא) מילים בכתיב מלא אך זה לא מקובל וצורם לעין. גם לא ממש ברורה לי הסיבה, הרי הכתיב המלא נועד לפצות על היעדר הניקוד, אז לשם מה גם וגם?
לצפיה ב-'מהסיבה הפשוטה...'
מהסיבה הפשוטה...
20/08/2016 | 04:37
2
23
שקריאה היא עניין מאוד אינטואיטיבי, אנשים לא טורחים לקרוא את הניקוד בד"כ אלא אם כן הם לא מבינים את המילה או לא בטוחים במשמעות שלה, וכשאני כותב "בֹקר" אני צריך לסמוך על הנקודה הקטנטנה הזאת שרוב האנשים, פיזית, פשוט לא יראו, כדי להבחין אותה מ"בקר" (cattle). בגלל זה אני כמעט תמיד מעדיף כתיב מלא...
לצפיה ב-'זה נכון באופן כללי, לא לגבי אנשים שאשכרה קוראים שירה '
זה נכון באופן כללי, לא לגבי אנשים שאשכרה קוראים שירה
20/08/2016 | 04:48
1
10
לצפיה ב-'יש מצב שאת צודקת '
יש מצב שאת צודקת
20/08/2016 | 07:15
6
לצפיה ב-'אני מקווה שמשתתפי הפורום ימצאו עניין במאמר המצורף'
אני מקווה שמשתתפי הפורום ימצאו עניין במאמר המצורף
18/08/2016 | 08:56
2
46
לצפיה ב-'אולי נמצא עניין אם תעניין אותנו... תקציר? '
אולי נמצא עניין אם תעניין אותנו... תקציר?
18/08/2016 | 15:02
1
14
לצפיה ב-'צירוף האותיות....ת ק צ י ר ....זה שם של מה ?'
צירוף האותיות....ת ק צ י ר ....זה שם של מה ?
18/08/2016 | 16:26
39
התפקיד היחיד שצירוף אותיות יכול למלא, הוא תפקיד של שם.
השאלה הנדרשת היא ...שם של מה ?
על שאלה זו אי אפשר לענות עם צירופי אותיות אחרים, כיוון שהן רק שמות.
ובכן
איך עונים על השאלה האמורה ?
 
א.עצבר
לצפיה ב-'שקט על שמריו = קפא על שמריו?'
שקט על שמריו = קפא על שמריו?
18/08/2016 | 17:28
3
40
שלום!
 
אני יודע שזו שאלה קצת קטנונית, אבל הייתי רוצה לדעת אם קיים הבדל בין שני הניבים. מבדיקה שעשיתי, ההבדל ממש אפסי, אבל לא הייתי רוצה להתחייב על זה בלי להבין יותר טוב מה כל אחד מהם אומר למעשה.
 
תודה מראש!
לצפיה ב-'למיטב ידיעתי כן.'
למיטב ידיעתי כן.
18/08/2016 | 19:01
1
33
חפשי "שמרים" במילון ספיר (הקישור בראש הפורום) ולחצי על לשונית "ניבים", שניהם כתובים זה לצד זה. כך גם במילון של מט"ח:
 
באתר "השפה העברית" מוצגים שני הניבים זה לצד זה, עם הבדל משמעות לכאורה, אבל אפילו ההגדרה שם נראית לי די נרדפת בסה"כ:
לצפיה ב-'ברב מילים: "קפא [שקט] על שמריו" '
ברב מילים: "קפא [שקט] על שמריו"
18/08/2016 | 19:24
9
לצפיה ב-'מהמקרא, שוקט אל שמריו ככל הנראה'
מהמקרא, שוקט אל שמריו ככל הנראה
20/08/2016 | 06:10
19
הכוונה לשוקע אל שמריו כביטוי לשלווה
 
קופאים על שמריהם גם כן מהמקרא כביטוי לייאוש
 
 

חם בפורומים של תפוז

אירוח בנושא אבחון גנטי טרום השרשה
אירוח בנושא אבחון...
ביום ד` נארח בפורום את ד``ר ברוך פלדמן, מומחה...
אירוח בנושא אבחון גנטי טרום השרשה
אירוח בנושא אבחון...
ביום ד` נארח בפורום את ד``ר ברוך פלדמן, מומחה...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

הודעות נבחרות

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ