00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אי-שם על הקשת

זכויות יוצרים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות לסולה שלי, למעט מקרים ספציפיים שלגביהם מצוין בגוף הרשומה כי הם מהווים ציטוט מדברי אחרים.

אין לאף גורם, גם לא לתפוז אנשים, זכות להעתיק רשומה זו או חלקים ממנה, ללא קבלת רשות מפורשת מן היוצרת סולה שלי.

ניתן להתייחס לכתוב ברשומה זו ע"י הפנייה (לינק) אליה.

לא ריפוי ולא הזנחה, או: כל התורה כולה על רגל אחת.

הקהילה האוטיסטית מתנגדת לניסיונות "לרפא" או "להכחיד" אוטיזם. טענה נפוצה כנגד עמדה זו מזהה אותה עם הזנחת הילד האוטיסט. מובן שאין הדבר כך; אם כן, מה המשמעות המעשית של גידול ילד אוטיסט להיות אדם אוטיסט, באופן שימצה בצורה הטובה ביותר את יכולותיו? בכנס אוטריט הקרוב ארצה על נושא זה יחד עם סו גלובוק, מרפאה בעיסוק עם וותק של 30 שנה בטיפול באוטיסטים במגוון גילים וצורות תפקוד. בהרצאה ננסה לתאר כמה עקרונות מנחים להורים לילדים אוטיסטים.

תקשורת

אם ההורים אמורים למלא תפקיד חשוב בהתפתחותו של הילד, אזי תקשורת משמעותית היא תנאי הכרחי לתהליך של חינוך. למדו את הילד לא רק איך להביע צרכים בסיסיים, אלא גם דרכים נאותות כדי להראות לזולת מה הוא אינו רוצה או לא יכול לסבול. נסו שיטות תקשורת שונות (מחוות, תמונות, עזרים טכנולוגיים) והשתמשו במה שמתאים לילדכם. אל תצפו ממנו להבין אתכם ואת צורת התקשורת שלכם.

גבולות

למדו את הילד,  הלכה למעשה, גבולות בין צרכיו לצרכי זולתו, והיו ברורים ועקביים מאוד לגביהם. אם אתם מאמינים שלהיות אוטיסט אינו אומר להיות אנוכי וגועלי, אזי חובתכם כהורים לקבוע גבולות וללמד אותם באופן שהילד יבין. איסרו התנהגויות הפוגעות בזכויותיו של הזולת, ואפשרו התנהגויות "מוזרות" אך בלתי מזיקות. הורים אמורים למלא את כל הצרכים של התינוק הרך וחסר הישע. ככל שהילד גדל ומתבגר, ההורים מעלים בהדרגה את הציפייה ממנו שיכבד את צרכי ההורים וצרכי הזולת באופן כללי. כך צריך להיות גם כאשר לילד יש מוגבלות. הראו לילד שאתם מכבדים את זכותו להיות מי שהוא, וצפו ממנו לכבד את זכותכם להיות מי שאתם.

פשטו את החיים

התאימו את הסביבה לצרכיו של הילד לסדר-זמנים צפוי מראש, למבניות, ולתחושה כללית של שליטה בסביבה שלו - במסגרת הגבולות שהצבתם. השתמשו בלוחות זמנים, טיימרים ורמזים סביבתיים אחרים שיעזרו לו לזכור מטלות ואפשרויות, כדי להגביר את עצמאותו.

היו הורים, לא תרפיסטים.

להיות הורה פירושו לעזור לילד לגדול ולהפוך לאדם הטוב ביותר שהוא יכול להיות. "אדם טוב" כולל כישרונות וכישורים, וגם מעלות וערכים. זכרו שלילדכם צרכים שונים מאלה של רוב בני גילו, וארגנו סביבה שתאפשר לילדכם להשתמש בתחומים החזקים שלו בדרכו שלו, לא בדרך שילדים אחרים "צריכים" להתפתח. כפי שנאמר למעלה, התאימו את עצמכם לתקשורת של ילדכם, למדו אותו גבולות וקיבעו לו שגרה יומית פשוטה. לימדו על הצרכים החושיים של ילדכם והיענו להם. אם נמצא שיש לילדכם רגישות לאוכל, הנהיגו דיאטה מתאימה, בדיוק כפי שהייתם עושים אילו היה לכם ילד נורמלי שאובחנה אצלו רגישות לאוכל (אוטיזם כשלעצמו אינו סיבה לדיאטה מיוחדת!). שחקו עם ילדכם בצורה שתהנה אתכם ואותו, במקום להפעיל "תרפיה במשחק". פנו לאנשי מקצוע לשם תרפיה בתחומים בהם אותרו קשיים מוגדרים (למשל פיזיותרפיה) כדי לעזור לילד להתמודד טוב יותר כאדם אוטיסט, לא כדי "לתקן את הילד" ולהפוך אותו ליותר נורמלי.

שאלו במקום להניח הנחות.

הקשיבו לילדכם ולימדו ממנו מה מפריע לו או פוגע בו, אפילו אם אינכם יכולים להבין את דבריו מתוך ניסיונכם שלכם. בדקו חזור ובדוק כדי לוודא שבאמת הבנתם את ילדכם.

ילדכם אינו מיזם (פרויקט).

אל תהפכו את ההורות למבצע של תיאום, שכירה או פיקוח על אנשי מקצוע שונים כדי שיעבדו עם ילדכם סביב השעון. אתם משפחה, בה כל אחד חשוב. זכרו שילדכם מתפתח כל הזמן. לחץ-יתר להתפתח בקצב או בכיוון מסוים יכול להזיק לילד ולמשפחה. אפשרו הפסקות תכופות והרבה זמן לעכל מידע, כדי למנוע הלם מן הילד. תמכו בו רק במידה הנחוצה, כדי למנוע תלות נרכשת.

היו בעלי-ברית לילדכם.

פעלו באופן שיצדיק את האמון שילדכם רוחש לכם, כאנשים שהוא יכול לסמוך עליהם שיגנו עליו ויסנגרו עבורו, לא יפגעו בו. אל תקלו ראש בקושי של ילדכם למלא מטלות משום שהן קלות עבורכם. הראו לו שאתם יודעים כמה הוא מתאמץ למלא את הציפיות שמצפים מכולנו, מבלי שיהיו לו היכולות שיש לכולם. היו כנים עם ילדכם באשר לשונות שלו, ובהתאם לדרגת בשלותו, פעלו יחד איתו כדי למצוא דרכים להתמודד עם הקשיים.

מודעות עצמית

כאשר אתם מחליטים עבור ילדכם, היו מודעים למניעיכם. שאלו את עצמכם מהם הערכים שלכם, שעל פיהם אתם בוחרים מטרות חינוכיות עבור ילדכם, והיזהרו לא להציב את הנורמליות כמטרה בפני עצמה. ככל שילדכם מתבגר, שתפו אותו בתהליך של קבלת החלטות (אפילו אם לפעמים המטרות שלו תהיינה שונות ממה שאתם הייתם מחליטים אילו הייתם במקומו). רק אז, כאשר המטרות ברורות, פנו למחנכים ולאנשי מקצוע אחרים כדי לקבל עזרה במימוש מטרות אלה.

בחרו אנשי-מקצוע

בחרו מבין אנשי המקצוע את אלה ששותפים לחזון, ליעדים ולערכים שלכם, ושיהיו בני ברית שלכם. אל תפנו לאנשי מקצוע כדי שהם יקבעו את היעדים עבור ילדכם; בחרו אנשי מקצוע לפי יעדים אלה.

לימדו, לימדו ולימדו!

קראו על שיטות שונות, ואמצו מה שמתאים לילדכם ולעקרונות שלעיל. תוכלו ללמוד רבות ממעורבות בקהילה האוטיסטית ומהכרת נקודות-מבט מגוונות של א"סים רבים, במקום להיתפס לספר אחד של א"ס זה או אחר.  כמו כל בני אנוש, לא כל האוטיסטים חווים את החיים באותו אופן.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

8 תגובות

תמונות מן המאמר
מכתש רמון
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סולה שלי אלא אם צויין אחרת