00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ציפור הנפש

מתי זה בדיוק "הזמן הנכון"?

 
 
"לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים"
                                                                                              אמר קהלת.
 
 
אלא שאני לא כתבתי כבר המון זמן, משום שאני לא מוצאת את "הזמן הנכון" לכתיבה. יש אנשים שהכתיבה יוצאת להם מהשרוול. הם מורגלים בה, הם כותבים "כמו שהם מדברים" והם חסרי עכבות.
 
אצלי העניינים מסובכים יותר. כדי לכתוב אני זקוקה לשקט, לריכוז ולרעיון שיתבשל במוחי עד שיגיע הרגע בו יבקש לפרוץ החוצה. אני זקוקה ל"ניצוץ" הזה, שבלעדיו, אין כתיבה!
 
שלשום בלילה, למשל, בשלו התנאים וכמעט התיישבתי לכתוב, אך העייפות גברה. כשקמתי בבוקר, כמו בסיפור סינדרלה, הקסם פג, והרעיון נזנח.
 
האם קיים בכלל מושג כזה "זמן נכון"?
האם הוא סובייקטיבי, אובייקטיבי, או אולי שילוב של שניהם?
 
מתי הזמן הנכון להתחתן?
                       ללדת ילדים?
                       להכניס את הילד לגן?
                       לגמול אותו מחיתולים?
                       להחליף מקום מגורים?
                       לפתוח עסק?
או להבדיל:
                       לצאת למלחמה?
                       לעשות שלום?
                     
אותי מעניינת במיוחד סוגיית הזמן הנכון ללמידה.  לכאורה, מה יש כאן להתלבט?
כשעולה הצורך בידע - לומדים. אך מה אם מדובר בלמידה שדורשת זמן רב? והאם תמיד צריך לחכות לצורך? אולי כשנזדקק לידע לא יהיה לנו הזמן ללמוד, ולכן עדיף ללמוד קודם, למקרה שנצטרך?
 
מתי נכון יותר ללמוד:  Just in Time או Just in Case?
 
מנסיוני ברור לי שכאשר קיים צורך "בוער" בידע, קיימת מוטיבציה גבוהה ולכן קל יותר לקלוט את החומר. לפני בחינה, למשל, סביר להניח שמוחנו נכנס למצב "קבלה" והחומר ייקלט. אך מה קורה לאחר הבחינה? מה נשאר מהלמידה לאורך זמן?
 
אצלנו בספרייה הנושא עולה חדשות לבקרים.
 
את הקורס להכרת הספרייה חייבים הסטודנטים לבצע במהלך הסמסטר הראשון של שנה א`. נראה לי שרוב הסטודנטים אכן לומדים את רזי החיפוש בקטלוג הממוחשב, וגם אם לא, די בתזכורת קצרה כדי לרענן את זכרונם.
 
אך כשאנו מגיעים למאגרי המידע המשפטיים באנגלית העניינים מסתבכים. בשנים האחרונות הכנסנו את ההדרכות על המאגרים כחלק מתוכנית הלימודים בשנה א`, ואף על פי שמדובר בכלי חיוני למחקר משפטי, המוטיבציה ללמידה נמוכה. לא אחת אנו שומעים את המשפט: "בשביל מה אני צריך את זה, הרי אפשר למצוא הכל באינטרנט". גם כשאנו מסבירים שלא כך הדבר, שכן חומרים רבים נגישים רק ממאגרי המידע בתשלום, התשובה היא: "כשאצטרך, אפנה לדלפק היעץ, ושם יעזרו לי".
 
אלא שאנו סבורים שבעידן של ימינו, כאשר מאגרי המידע נגישים לסטודנט מהבית, חשוב ללמד אותו לחפש בכוחות עצמו, מה גם שבדלפק היעץ אין באפשרותנו ללמד כל סטודנט באופן פרטני את החיפוש בכל מאגר בצורה מעמיקה. הסטודנט היה רוצה ללמוד לחפש במאגר (אם בכלל) בדיוק כשהוא נזקק לחומר (כשהוא כותב סמינריון, לדוגמה). אך כל סטודנט כותב סמינריון בתקופה אחרת, ולמעשה, כבר בשנה א` סטודנטים נדרשים לבצע מחקר במשפט משווה. חלק קטן מהסטודנטים אכן לומדים בהדרכות שלנו, ויוצאים נשכרים. אלא שהרוב הגדול נותר אדיש.
 
אז מתי לדעתכם "הזמן הנכון"? 
 
 
 
 
 
 
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

21 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Kiskin Martishkin אלא אם צויין אחרת