00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הצרכן

שביתת הסטודנטים - גילוי דעת

למרות הלחץ הבלתי מתון שמופעל על הסטודנטים ע"י ראשי האוניברסיטאות והסגל האקדמאי, יש בין בכירי האוניברסיטאות גם דעה אחרת.

ייתכן שיש לנו תקווה!

מינה רוזן

 העובדה שהמוני הסטודנטים אינם נכנעים לאיומי הנהלות האוניברסיטאות שלהם, ולריצויי מרבית ראשי אגודותיהם, נוסכת בלבי את התקווה המעטה שלא הכל אבוד!

נציגי הממשלה והנהלות האוניברסיטאות מספרים לנו שהסטודנטים לא ממש יודעים מה הם רוצים ולמעשה הובטח להם הרבה יותר ממה שהם ביקשו. אבל הם מתכוונים לראשי האגודות. הסטודנטים עצמם יודעים בדיוק מה הם רוצים. הם רוצים שלטון נקי כפיים שאיננו משרת את ממסד בעלי ההון ועושי דברו בשלטון. הם רוצים שלטון שמייצג את כו- - לם  (זוכרים ?)

 

המערכת השלטונית של ימינו מייצגת את כלכלת המילניום השלישי. במילניום הזה עושים הון עתק מעסקי ההי-טק המבוססים על מדעי המחשב, מבידור המוני המבוסס על תקשורת המונים, ומייצור תרופות. סביב אלה מתחולל המסחר בכסף עצמו, דהיינו הבנקאות לסוגיה. מי שמניעים את העסקים הללו זקוקים לאנשי מקצוע, ועל כן הם מוכנים לשלם בעבור חינוכם. הם אינם מוכנים לשלם בעבור חינוך להמונים. הם המניעים את הפוליטיקה הישראלית .

המתחולל במערכת החינוך של המדינה התחולל כבר במחצית השנייה של  המאה התשע עשרה בקהילה היהודית של מזרח ודרום אירופה. עשירי הקהילות הבינו שזמנם זקוק לאנשים משכילים באופן שונה ממה שהיה הדבר בעבר, לאנשים שיודעים שפות זרות,ומכירים את תרבות החברה שסביבם, אחרת לא יוכלו לשרת את עסקיהם, וכך הם הניעו את המנוע שסיפק חינוך מודרני לילדי הקהילה. חינוך טוב סופק רק למתי מעט שנועדו לשרת את שכבת העילית הזאת ואם לא היו בניה, כי אז ניתנה להם ההזדמנות להשתלב בה, ואולם הקהילה מעולם לא ספקה חינוך לכל הילדים בגיל החינוך ,שלא לדבר על כל הילדות. הציונות שאפה לשנות את המצב הזה, אבל הצלחתה הייתה חלקית בלבד. המאבקים החמורים ביותר בהיסטוריה של הקהילות היהודיות היו על נושא תשלום המיסים, וההוצאה העיקרית של הקהילות הללו הייתה בסעיף החינוך. הנוסחה שהייתה חביבה על נכבדי הקהילות הייתה לשלוט במנגנון, לדאוג שמרבית תקציב הקהילה ימומן מן המסים העקיפים ולא מן הישירים, ושההוצאה על החינוך תהיה קטנה ככל האפשר. אם לא הצליחו להשיג זאת, מצאו דרכים חוקיות ולא חוקיות שלא להשתתף בתשלום המיסים לקהילה בכלל, והתנערו מן האחריות לכלל.

 המתרחש כיום חוזר אל המודל הקהילתי הישן, בתי ספר יסודיים ותיכוניים ברמה נמוכה למרבית האוכלוסייה,בתי ספר טובים למי שידו משגת ומתגורר במקום הנכון. אלה יכוונו לעיסוקים הנכונים דרך לימודים אקדמיים תואמים. זוהי הדרך החסכונית והיעילה לספק את כוח האדם שאנשי ההון של מילניום החדש נזקקים לו.

המהלך החל בקיצוצים חוזרים ונשנים בתקציבי האוניברסיטאות. המשיך בהקמת מכללות פרטיות למי שידו משגת, כאלה המגייסות כח אדם מן האוניברסיטה, ומשלמות לו בהתאם לשכר הלימוד שהן גובות. במקביל הוקמה מערכת של מכללות לעניים בפריפריה, מכללות שאין להן ספריות ומעבדות, ואשר המרצים בהן מלמדים מספר שעות שמונע מלכתחילה מחקר, אבל מחקר ממילא לא נדרש מהם. והשיא הגיע עתה לפתחנו, חוזים אישיים למרצים , העלאת שכר הלימוד ,והבטחה להעמדת הלוואות שתוחזרנה בתום הלימודים.

על מה מדובר? מדובר על חיסול מדעי הרוח והמדעים הלא ישומיים. כבר היום מוחזר להנהלת האוניברסיטה כל תקן שמתפנה במחלקות אלה עקב יציאה לגמלאות, מוות, או התפטרות של מרצה. ב90% של המקרים התקן אינו מוחזר לחוג, הוא מנותב למנהל עסקים, כלכלה, מדעי המחשב, משפטים וכו`. את כוח העבודה שנדרש לחוגים המדולדלים מגייסים מבין שורות הדוקטורים הצעירים , מעמיסים עליהם שעות הוראה בלתי אפשריות , מפטרים אותם למשך חודשי הקיץ ושכרם הוא מעט יותר מזה של מורה בבית הספר היסודי. אם ועדת שוחט תבצע את זממה ,בדור שאחרי  ואחרי בני דורי, יהיו שני מעמדות של מורים באוניברסיטאות: אלה שמלמדים מקצועות ישומיים, והללו יישקלו בזהב, ואלה שמלמדים את המקצועות שלמענן הוקמה האוניברסיטה, מקצועות היידע התיאורטי, הללו ילמדו בתנאים בלתי סבירים ,הנכפים עתה על "עמיתי ההוראה" (הגדרה מיופיפת לעבדי האקדמיה החדשים), וענף זה של המחשבה האנושית ילך ויתייבש במדינתנו.

 

לפוליטיקאים שעיקר אונם מופנה להשארות בעמדות הכוח שלהם זה לא אכפת. מדעי הרוח מגדלים אנשים חושבים, לאנשים חושבים יש שאלות, שאלות זה לא טוב. הנהלות האוניברסיטאות שאחרי עידן ועדת מלץ הפכו גם הן למכשיר ביד פוליטיקאים ואנשי עסקים. אין הן מעוניינות בהרחבת הידע האנושי, אלא בשרידתן הקיומית בכל מחיר, ובמלחמת הקיום הן שוכחות שללא הרוח ,אין להן קיום,אין לאיש מאתנו  קיום. האם ממשלתנו סבורה שאנשים צעירים שלא זכו לחינוך בסיסי הגון, ועתה מציעים להם "כאילו" חינוך אקדמי במחיר יקר שעבורו יקבלו "כאילו" הלוואה, שאותה לא יוכלו להחזיר לעולם , יקנו במהירות כה רבה את הסחורה הזאת?

מי יוכל להחזיר את ההלוואות? מי שילמד כלכלה, משפטים, מדעי המחשב, מנהל עסקים ודומיהם. מי ילמד מקצועות אלה? מי שלמד בבתי ספר טובים במרכז המדינה, שם דאגתם לחינוך טוב, כיון ששם לומדים ילדיכם.

 

ומה האשלייה הזאת לכם? אתם חושבים שאחרי שועדת שוחט תשיג את שלה, והחיסול הזוחל של האקדמיה הישראלית יתבצע , תשאר כאן חברה שתהיה מוכנה להלחם על ביתה? אנשי ההון וההי-טק אין להם כתובת. במחי הקשת מקש במחשב כל הונם באי שם, ולמחרת הם לא כאן.

 

אבל הסטודנטים שאינם נכנעים ממלאים את לבי תקווה. הם צעירים ואולי עדיין יש בהם אמונה שהעתיד יכול להיות שונה, ואני מצדיעה להם.

 

    הכותבת היא פרופ` בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

בבאבלס להרגעת הרוחות
ברוכים הבאים
Map
קוביית קוד חופשי
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ngong אלא אם צויין אחרת