00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

צליל מכוון

ספר התה - אוקאקורה קאקוזו

                                                                                                 


מוקדש ל
Mנטה

הוצאת הקיבוץ המאוחד, 109 עמודים
תרגם מן המקור האנגלי: יורם קניוק
 
זהו אחד הספרים היותר מהוהים ואהובים בספרייתי. הקריאה בו מרגיעה אותי כמו שתיית תה בערב קריר, ותמיד עוזרת לארגן את מחשבותי.
ספר התה נכתב לפני למעלה ממאה שנה ונחשב ליצירת-מופת ביפן.
יורם קניוק התוודע לספר בשהותו בניו-יורק בשנות ה-50. בהקדמה הוא מספר כי הספר היכה גלים בני-יורק בחוגי האמנים ועורר עניין רב בזן.
הספר הוא דק, אך מחזיק מרובה.  הוא מתאר את חכמת התה - ה"תאיזם" וכל הנלווה אליו. הוא פותח בתיאור חוסר ההבנה הבסיסי  בין המערב למזרח, ואומר ש"האנושות נפגשת על כוס תה".
הוא מתאר את אסכולות התה השונות, מספר על מבשרו הראשון של התה באמצע המאה השמינית ומתאר את כתב-הקודש של התה, אותו ספר חוקים ראשון, המטפל בכל תחומי טקס התה, מבחירת העלים, האביזרים והכלים,  ועד שלבי הכנת התה.
התה הגיע ליפן מסין ובמהרה  הפך ל"דת של אמנות החיים". טקס התה התפתח מטקס- הזן. הוא מקדיש פרק לתיאור הפילוסופיה והאסתטיקה הטאואיסטית.
 
הפרק הבא מוקדש לתיאור מפורט של חדר-התה. זהו לטעמי אחד הפרקים היפים בספר.
חדר-התה נקרא גם "מעונו של הלא-סימטרי". הוא מוקדש להערצת חוסר השלמות. המבנה הוא פרי מחשבה אמנותית עמוקה, גודלו קבוע , מובילים אליו חדר כניסה, שבו מסדרים את אביזרי התה, אכסדרה, שבה ממתינים האורחים, ומשעול גן, המחבר את חדר ההמתנה לחדר התה. המטרה היא לדמות את חדר התה למנזר זן נטול קישוטים, מלבד גומחה מרכזית, הטוקונומה, שבו מוצגים ציורים ופרחים. משעול הגן מסמל את הדרגה הראשונה של המדיטציה,הוא מהווה שלב-מעבר, ותפקידו לנתק את הקשר עם העולם החיצוני ולהעביר את האורח לעולם חדר התה. משעול הגן מעוצב כך שיצור רושם של טוהר ושלווה.
 
 
 
roji - משעול-גן
 
 
הכניסה לחדר נמוכה מקומת-אדם, ומחייבת כפיפה בכניסה, זאת על-מנת להחדיר ענווה. הצלילים היחידים הנשמעים הם צלילי רתיחת המים בקומקום, שבקרקעיתו פיסות הברזל שסודרו כך שישמיעו נעימה הנשמעת כקולו של הים, או כרשרוש מחטי אורן על גבעה מרוחקת. האור בחדר עמום והכל מתון בצבעיו.
תורת הזן מכירה בבית כמחסה זמני לגוף, לפיכך חדר התה בנוי מחומרים בני חלוף. החדר עצמו ריק לחלוטין מלבד חפץ אמנות אחד שהובא במיוחד. אין הישנות ואחידות בעיצוב, הנושאים הם בעיקר ציפורים ונופים ולא דמויות אנוש, כדי למנוע חזרתיות. אם יש פרחים חיים בחדר, לא יהיה ציור של פרחים. אם הקומקום עגול, כד המים יהיה זויתי. כאשר מציבים אגרטל על מבער הקטורת, אין להניחו במרכז כדי לא לחלק את החדר לשני חלקים שוים.
גם סידורי הפרחים בחדר כפופים למכלול תכנית הקישוט. דוגמא אחת, כאשר הגן מושלג, אין להשתמש  בפרחי שזיף לבנים. שזירת הפרחים של אמן התה נראית טבעית ומשתלבת עם הסביבה.הפרחים הם חלק מהקומפוזיציה הכוללת גם ציור ופסל. דוגמא לכך הוא צמח מים בכלי שטוח, המזכיר צמחיית אגמים וביצות, ועל הקיר מעל ציור של ברווזי בר במעופם.
פשטותו ונקיונו של החדר הופכים אותו למקלט מן העולם החיצוני, מקום להגות ולמחשבה.
 
פרקים נוספים בספר עוסקים בהערכת אמנות, פרחים וסידורי פרחים ואמני התה. בכל פרק הוא משבץ אנקדוטות ומשלים הקשורים לנושא.
 
וציטוט לסיום:
מתוך דבריו של Lotung, משורר שושלת Tang:
 
"הספל הראשון מלחלח את שפתי ואת גרוני, הספל השני שובר את בדידותי,הספל השלישי מפשפש בקרביי העקרים, רק כדי למצוא שם כחמשת-אלפים כרכים של סימני-מילים מוזרים. הספל הרביעי מעלה זיעה קלה - כל עוולות החיים נפלטות דרך נקבוביות עורי. בספל החמישי אני מטוהר; הספל השישי קורא לי למחוזות בני-האלמוות. הספל השביעי - אה, אבל אינני יכול לשתות עוד! אני אך חש במשבה של רוח קלילה, העולה בשרוולי. איפה Horaisan? הנח לי לדהור על גבי משב רוח מתוק זה ולהנשא למרחקים."
 
 ספר לנצור ולשמור.
אין לקדם פוסט זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

52 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל הר הקסמים אלא אם צויין אחרת