00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של גליקמן

המועצה והעמותות

יום שני 12 מרץ 20077

 

פרשת השבוע היא אחד המקורות הבולטים והמוכרים לחובת נאמנות של העושים בצורכי ציבור בכלל ובממון הציבור בפרט כלפי הציבור שבשמו ולמענו הם פועלים.

לאחר שסיים משה רבנו את מלאכת המשכן, נפנה לתת דין וחשבון מפורט על הפעולות שביצע:

"אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻות...כָּל-הַזָּהָב, הֶעָשׂוּי לַמְּלָאכָה..."

משה רבנו ראה חובה לעצמו לדווח על הפעולות והרכש שביצע בכסף שתרם הציבור.

חובת הפומביות בניהול כספי הציבור מושרשת בדיני המִנהל הציבורי המקובלים גם בימינו.

מה שאינו שקוף אינו יכול להיקרא ציבורי.

 

ע"פ דיני הרשויות המקומיות, פעילות המועצה באמצעות גופי משנה (ובכלל זה חברות ועמותות עירוניות) חייבת להיות מאושרת ותחת בקרה ציבורית .

 במרבית הרשויות נמצא  "פטנט עוקף" והוא "מעין עמותות עירוניות" - עמותות שייסדו בעלי תפקידים ברשויות המקומיות באופן אישי, והם מכהנים כמנהליהן.

ב"מעין עמותה עירונית", בניגוד לעמותה עירונית, עוקפים את הצורך לקבל אישור משר הפנים לייסוד העמותה, הסיעות החברות במועצת הרשות המקומית אינן מיוצגות במוסדות המנהלים של העמותה לפי כוחן במועצה, והעמותה אינה מגישה לרשות המקומית דיווחים תקופתיים לדיון במועצת הרשות המקומית.

לצד היתרון בפעילות המועצה באמצעות עמותות לצורכי גיוס משאבים באמצעות תרומות , קיים סיכון בהעדר מנגנונים של הניהול, הבקרה והפיקוח ולכן עלולים להיווצר מצבים לא תקינים כגון אופן העברת הכספים מהרשויות המקומיות לעמותות ופעולות במצבים של ניגוד עניינים.

 

בשנת 2006  היו שני מהלכים משמעותיים שמשנים את המצב :

 

א.      דוח מבקר המדינה 

בדוח מיוחד שיצא על פעילות הרשויות המקומיות באמצעות עמותות , מצא המבקר כי חלק מפעילויות הרשויות המקומיות מועברות לעמותות שאינן עמותות עירוניות כמתחייב , אלא

 באמצעות עמותות "מעין עירוניות"

הבדיקה של   20 עמותות "מעין עירוניות" העלתה שעובדי הרשויות המקומיות ונבחריהן שייסדו את העמותות אינם מזדהים בשלב ייסוד העמותה בתפקידיהם ברשויות המקומיות ונמצאו לא מעט מקרים לא תקינים בהם ראשי רשויות העבירו כספים לעמותות שהם נהלו ובאופן ברור לא הייתה שקיפות בפעילות זו.

נמצאו מקרים בהם היה שרשור כספים באמצעות עמותות. עמותות שימשו צינור להעברת כספים כמו תרומות, מימון שכר עובדים ברשות המקומית, מתן ערבויות והתחייבויות לעמותות ולגופים, שהרשויות המקומיות אינן יכולות לתת להם את הכספים במישרין.

 

כמה דוגמאות מדוח המבקר לגבי מועצות אזוריות :

·        משרד מבקר המדינה העיר למועצה האזורית מטה אשר כי עליה להורות לנושאי המשרה בה המכהנים בעמותה, להפסיק לכהן כמנהלים בעמותה או לחילופין לפעול להפיכתה של העמותה לעמותה עירונית ולמלא אחר כל התנאים הנדרשים כדין.

·        משרד מבקר המדינה העיר למועצה האזורית משגב כי עליה להקפיד שבעלי תפקידים בה לא ימונו לתפקידים בעמותה שעלולים להביאם להימצא בניגוד עניינים. עם זאת, כאמור, כאשר העמותה היא עמותה עירונית המשמשת כזרוע הארוכה של הרשות המקומית, הפעולות האמורות אינן מעמידות את מבצעיהן בניגוד עניינים. 

 משרד מבקר המדינה העיר לראש המועצה, לגזבר ולחשב, כי בשל כהונתם כמנהלים וכמורשי חתימה בעמותות, הם פעלו בניגוד עניינים כאשר הורו להעביר כספים שהתקבלו בעמותה לחשבונות המועצה ולעמותות אחרות, שהם מכהנים בהן בתפקידי ניהול.

·        משרד מבקר המדינה העיר למועצה האזורית מגידו כי עובד שלה שבתפקידו במועצה אמור לפקח על העמותה שהוא מנכ"ל שלה, מצוי בניגוד עניינים בין שני תפקידיו אלה.

 

לדעת משרד מבקר המדינה, על הרשויות המקומיות להקפיד שעובדיהן ונבחריהן לא יכהנו בעמותות המקבלות מהן כספים ואינן עמותות עירוניות בתפקידים המעמידים אותם בניגוד עניינים.

 


ב.      נוהל תמיכות חדש 

 

        על פי נוהל התמיכות לעמותות שהיה תקף עד לשנת  2006  - ועדת התמיכות, שהינה ועדת פוליטית

        של מליאת המועצה,  המליצה למליאה על אופן חלוקת התמיכות כאשר לא נקבעו ולא פורסמו

        קריטריונים ברורים ומוחלטים .

        בעקבות בג"ץ "הבית הפתוח נגד עיריית ירושלים", נאלץ משרד הפנים לקבוע נוהל חדש למתן

        תמיכות החל משנת  2007  ואלו עקרונותיו :

א. ועדה מקצועית ולא ועדת תמיכות

        * בקשות לתמיכה מאת רשות מקומית יידונו בועדת מקצועית לבחינת בקשות תמיכה.

     הועדה המקצועית מורכבת : מנכ"ל הרשות, גזבר הרשות, היועץ המשפטי או נציגיהם.

              * אין חובה לקיום ועדת תמיכות  ברשות מקומית. 

ב. תבחינים

         הועדה המקצועית תכין ותגיש הצעה לתבחינים חדשים לתמיכה לאישור מועצת הרשות.

         לאחר אישור התבחינים הם יפורסמו לציבור .

         הסכום שנקבע לכל תחום תמיכה יחולק בין המוסדות הנמנים על אותו סוג לפי תבחינים שיוויונים. 

ג. הגברת הפיקוח של המועצה

       * הגבלת הוצאות הנהלה וכלליות של העמותות כפי שנקבעו בחוק יסודות תקציב המדינה

       * הרשות המקומית תקיים פיקוח מלא על מילוי התנאים למתן תמיכה ועל השימוש בתמיכה  שניתנה

          ובכלל זה הפסקת תמיכה ודרישה לקבלתה תמיכה  בחזרה אם התמיכה לא שמשה למטרה שלשמה

         ניתנה .

         

           לפי נוהל זה , לאחר קביעת התבחינים ואישורם במליאה, האחריות לשיווין וחלוקה הוגנת

          הועברה לפקידי המועצה  ויכולה כל עמותה  שלא אושרה לה תמיכה לפנות לסעד משפטי בדיוק

          כמו הליך ערר כאשר ספק אינו זוכה במכרז.

       

          גם במועצה אזורית גולן,  חלק מהפעילות השוטפת בתחומים שונים (חינוך, תיירות, הסברה

          ועוד..) נעשה באמצעות "עמותות  מעין עירוניות" (המכונה אצלנו קבוצה א)  המנוהלות ע"י ראשי

          המועצה , על הנעשה בהן אין חובה לדווח  ואין עליהן פיקוח ציבורי כלל .

          מן הראוי שנפעל לתיקון המצב בהקדם.

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GlikmanY אלא אם צויין אחרת