00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אלהים! מה לעשות?

ט"ו בשבט – תחילת הזרימה מן הפנים אל החוץ

ט"ו בשבט – תחילת הזרימה מן הפנים אל החוץ

 

נראה שאין זה מקרה ש"שבת שירה" שבה קוראים את פרשת בשלח מתקיימת בדרך כלל בסמוך לט"ו בשבט, והשנה היה זה אותו יום. בפרשה זו מופיע רבות עניין המים (קריאת ים סוף, מי מרה, עיינות אילם ומסה ומריבה). הנביא ממשיל את דעת ה` למים (ישעיה יא:ט) וחז"ל טענו שאין מים אלא תורה (בבא קמא פב/א). המים הם מקור החיים וקדמו לבריאת העולם ("רוח אלהים מרחפת על-פני המים"). ביום השני הופרדו המים למים עליונים ומים תחתונים, כאשר הראשונים נקראו שמים. המושג שמים פעמים רבות מופיע כסמל לעולם הרוחני – העולם שמעבר, לעומת הארץ שמייצגת את עולם החומר. נראה שבפרשתינו, המים מייצגים רוחניות שבני ישראל זכו לה באופן ניסי.

  כתבתי כבר על המשמעות הפנימית של קריעת ים סוף במאמר שפורסם במספר אתרי אינטרנט לפני מספר שנים, וכעת אתמקד בסיפור מי מרה שמופיעים מייד לאחר שירת הים בתחילת המסע של בני ישראל במדבר.

 

וַיַּסַּע משֶׁה אֶת-יִשְׂרָאֵל מִיַּם-סוּף וַיֵּצְאוּ אֶל-מִדְבַּר-שׁוּר וַיֵּלְכוּ שְׁלשֶׁת-יָמִים בַּמִּדְבָּר וְלֹא-מָצְאוּ מָיִם: וַיָּבאוּ מָרָתָה וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁתּת מַיִם מִמָּרָה כִּי מָרִים הֵם עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמָהּ מָרָה: וַיִּלּנוּ הָעָם עַל-משֶׁה לֵּאמר מַה-נִּשְׁתֶּה: וַיִּצְעַק אֶל-ה` וַיּוֹרֵהוּ ה` עֵץ וַיַּשְׁלֵךְ אֶל-הַמַּיִם וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ: וַיּאמֶר אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה` אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל- חֻקָּיו כָּל-הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא-אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה` רפְאֶךָ: וַיָּבאוּ אֵילִמָה וְשָׁם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עֵינת מַיִם וְשִׁבְעִים תְּמָרִים וַיַּחֲנוּ-שָׁם עַל-הַמָּיִם: 

 

  לאחר שהעם עבר חוויה רוחנית אדירה במהלך קריעת ים סוף, הוא עובר שלשה ימים של יובש רוחני מלא עד שמגיע למקור רוחני חדש, אך הרוחניות הזו מרה ומאוסה. משה צועק אל ה`, וה` מפנה את תשומת ליבו לעץ שמצוי בסביבה. משה זורק את העץ לתוך המים, ובכך גורם להם להפוך ממאוסים ומרים למתוקים ומרוממים. פעולה זו משום מה מיוחסת לחק ומשפט שמשה שם לעם או למים.

  לעיתים רבות כאשר הרוחניות שלנו תקועה במקום, עצורה בפנים ואינה באה לידי ביטוי, היא הופכת להיות כמו מים מרים שעומדים במקום למשך זמן רב. כשאין בחיים תנועה - יש מרה שחורה שמביאה למחלות ולמוות. הפתרון לדבר הוא השמת חוק ומשפט בתוך כל הרעיונות הרוחניים העצורים. החוק ומשפט מביאים את הפנימיות הרוחנית לידי ביטוי חיצוני בעולם המעשה. הדבר משול לשתילת עץ בתוך המים, ועל-ידי כך נותן להם ביטוי. מים חיים אלו מים שמשמשים כמקור לחיים – יש להם משמעות.

  כאשר דברים רבים עצורים בפנים ולא באים לידי ביטוי מעשי בעולם החיצוני, נוצר חולי. לכן הפסוקים הבאים מדברים על הדרך ליישם את הפנימיות הרוחנית בעולם המעשה של המצוות, ועל-ידי כך סרה המחלה ובאה הרפואה.

  בימים האחרונים ניסיתי לחשוב על המשמעות הפנימית של ט"ו בשבט, וזכרתי שבשנה שעברה מצאתי משמעות כזו, אך לא זכרתי כעת מהי. לא הצלחתי למצוא כל משמעות פנימית לחג זה, אך אתמול כאשר התבקשתי להגיד מספר מילים על ט"ו בשבט, תוך מספר דקות כל הרעיונות שעסקתי בהם בימים האחרונים התחברו ויכולתי לומר דבר תורה בנושא. פעמים רבות אני מנסה להבין דבר מה, אך רק כאשר אני מחוייב לבטא או לממש את הדבר בעולם המעשי, אז באים התובנות והפתרונות. זו בעצם המשמעות הפנימית של חג.

  ט"ו בשבט הוא בעצם הזמן שבו הארץ מתכסה בצבע ירוק על ידי הנביטה של הזרעים. ט"ו בשבט גם מסמל את אמצע החורף. החורף מסמל התכנסות והסתגרות פנימה, והחל מט"ו בשבט הכל מתחיל לצאת החוצה. זרעים שהיו ספונים באדמה ונרקבו בה, פתאום מתחילים לגלות את הפוטנציאל שטמון בהם. הפנימיות מתחילה להתגלות גם בחוץ. כל זה מתרחש בעיצומו של החורף, כאשר הרוחות הן החזקות ביותר והאילנות צריכות להשריש היטב את שורשיהן כדי להשיג יציבות כדי לעבור את התקופה הקשה הזו. ההתמודדות עם המעבר הזה מבלי לאבד את היציבות היא זו שגורמת לצמיחת החיים החדשה.

  העץ שמשה זורק אל תוך המים מייצג את השלב הראשון של המסע הרוחני של בני ישראל במדבר, שבו הם לומדים שללא ביטוי חיצוני לפנימיות הרוחות של הרוחניות יגרמו לחוסר יציבות ולמרה. הדרך להביא את הפנימיות לביטוי חיצוני היא באמצעות תהליך של צעד אחד צעד. כך תחילה צריך לדעת לזהות ולשמוע את קול ה`. לאחר מכן, יש לשאוף שהמעשים שלנו יהיו ישרים בעיניו. בשלב הבא, אפשר כבר להתחיל להאזין למצוותיו, להבין אילו מעשים הם רצונו וכיצד יש לעשותם. רק בסוף התהליך מגיעים למצב של שמירת כל מצוותיו. מי שמנסה לספוג הרבה תורות ללא תהליך של צעד אחר צעד, תורותיו בסופו של דבר יהיו מרים לו והוא עלול לנטוש את הדרך לחלוטין. לעומת זאת, מי שרץ קדימה עם היישום של התורות ומנסה מייד להגיע לשלב של שמירת כל מצוותיו, ללא הבנה שהתורות שרכש קודם לכן צריכות עדיין להבשיל באמצעות הנסיון המעשי, בסופו של דבר גם הוא יתקע במקום והמים יהיו מרים לו.

  רק עבודה רוחנית שמתמקדת תמיד בזיהוי הצעד הבא, היא זו שתביא לתנועה זורמת ובריאה של מהלך החיים. הדבר משול לתהליך הצמיחה. הזרע בתחילה נובט, ולאחר מכן נהיה גבעול, גזע, ענפים, עלים ופירות. הפירות נאכלים או נושרים ונובלים, והתהליך חוזר על עצמו שוב ושוב. זוהי תנועת החיים, וכך גם צריכה להיות התנועה הרוחנית. הזרע לא שואף מייד להוציא פירות, וגם לא מתייאש מתהליך שבו יש לכאורה רקבון.

  לכן, התבוננות בטבע נותנת לאדם תחושה טובה. הוא רואה את תהליך הזרימה שנותן את החיות והמשמעות של החיים, והיום לציין זאת הוא ט"ו בשבט, שמייצג את השלב הקשה ביותר של תהליך זה – שלב הנביטה. הקושי בשלב זה נובע מכך שלאדם קשה מאד לצאת מהבועה הפנימית שלו שממוקדת רק בעצמה, אל מצב שבו הוא משמש כצינור שמעביר את השפע הרוחני הפנימי אל העולם החיצוני.

  עם שידע לתפקד באופן זה, יוכל לשמש כמקור חיים שופע וזורם לכל העולם. לכן לאחר סיפור מי מרה מופיע העניין הבא:
 
וַיָּבאוּ אֵילִמָה וְשָׁם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עֵינת מַיִם וְשִׁבְעִים תְּמָרִים וַיַּחֲנוּ-שָׁם עַל-הַמָּיִם

 

שתים עשרה עינת מים כנגד שתים עשרה שבטי ישראל, ושבעים תמרים כנגד שבעים אומות העולם.

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

סקרים
תוצאות הצבעה חזרה לסקר
3
סקר זה פתוח למשתמשים רשומים בלבד. לכניסה או הרשמה- לחץ כאן
עליך לבחור תשובה
תשובה אחוזי הצבעה
אין מטרה אחת עליונה - .. 12%
אין מטרה רצינית לפעולו.. 2%
להגיע לזהות עם האלהים .. 12%
להיות מאושר 26%
להשיג כמה שיותר כסף 3%
להשתחרר מן הסבל / פשוט.. 8%
למצוא אהבה 7%
לעזור כמה שיותר לזולת 2%
לעזור כמה שיותר למדינה.. 1%
לעשות את רצון האלהים 22%
סה"כ מצביעים0
סקר למשתמשים רשומים בלבד
הצבעת כבר
הצבעת כבר
מבחר הופעות בתקשורת
אשכולות בפורומים
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל zachiz אלא אם צויין אחרת