00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מיצמוץ רגעי

קארל צ´אפק 1890-1938 סופר, מחזאי, עיתונאי

(ואחד הסופרים האהובים עלי ביותר. זו הסיבה שכתבתי עליו כלכך הרבה בפורום ספרים, ואם אני מסיונרית כבר בנושא כלשהו, שלפחות יהיה לו יצוג בבלוג האישי שלי אפילו שטענתי כי מאמרים מפורומים יקבלו יצוג בבלוג מאוחר יותר ממוקדם. אז אני לא ממש עקבית. טוב שגילתם זאת כבר בתחילת הכרותכם איתי.)

בחייו הקצרים (ארבעים ושמונה שנים סך הכל) פירסם מאות סיפורים קצרים, רומנים, מחזות, מסות, ספרי ילדים, מאמרי ביקורת, רשמי מסע, תרגומי שירה ועוד. בצ´כיה התפרסמו כל כתביו בעשרים וארבעה כרכים.

נולד בתקופת האימפריה האוסטרו-הונגרית, לרופא כפרי בבוהמיה, אח ליוז´ף בן השלוש. היחסים בין האחים היו קרובים. בתחילת דרכם הספרותית פירסמו יצירות יחד, והופיעו יחד לכל מקום, לבושים בסגנון דומה. בהמשך נפרדה דרכם האומנותית. יוז´ף הפך לצייר הכותב, ואילו קארל הפך לסופר המאייר את כתביו לעיתים. יכול להיות שדרכם נפרדה לאור נהייתו של יוז´ף, כמו רבים ממשכילי צ´כיה של אותה תקופה, אחר קומוניזם. קארל ראה בקומוניזם סדר חברתי, השואף לשלטון, ואינו מתעניין באהבת האדם. מה גם שלקומוניזם היה חסרון גדול - מחסור בחוש הומור.

בשנת 1915 קיבל תואר דוקטור לפילוסופיה, לאחר לימודים באוניברסיטאות ברחבי אירופה. כתיבתו עברה מהפך מחשבתי במהלך השנים. בתחילת דרכו, אפשר לראות את צ´אפק דוגל ברלטיבזם, ובכך שלכל אחד יש חלק באמת. ניתן לראות זאת היטב ביצירה "בית חרושת למוחלט". לקראת הסוף, התנגדותו לתנועה הנאצית, הביאה אותו לשינוי הגישה. שהרי לא היה מוכן לקבל שאמת כלשהי נמצאת לצידו של היטלר. קארל צ´אפק היה פצפיסט רוב חייו, אך מחזות שכתב ב1937/8 הם אנטי-נאציים במובהק, המקבלים מלחמת הגנה על חלשים ככורח מציאות. אך לתת לצ´אפק הפילוסוף משקל רב, הוא סטייה מן הכתיבה שלו עצמו. הוא העדיף לכתוב בלשון עממית, שתפנה לציבור הרחב, גם אם האשימו אותו בעממיות יתר. עיקר פרסומו בא מיצירות העוסקות בבעיות פוליטיות-חברתיות, גם אם הוא העדיף לכתוב על חיי האדם הפשוט.

כתיבתו השפיעה רבות על עיצוב עולמה הספרותי של צ´כיה בין שתי מלחמות עולם, ואף לאחר מכן. הוא היה פטריוט צ´כי, מבלי להיות לאומן. כלפי הרפובליקה הצ´כית, שרק השתחררה מעולה של האימפריה, גילה סלחנות הומוריסטית. זאת, וידידותו עם מנהיג הרפובליקה, תומאש מאסריק (עליו פירסם את הספר "שיחות עם מאסריק"), הביאה לכך שהאשימו אותו בהתכופפות למרוּת השלטון. אך גם בתקופות בהן הקומוניזם נהג צנזורה בצ´כיה, אי אפשר היה לבטל את הוצאות ספריו בצ´כיה.

קארל צ´אפק היה הסופר הצ´כי הראשון שקיבל הכרה בינלאומית. רוב יצירותיו תורגמו לאנגלית. לעברית החלו לתרגם את יצירותיו כבר בשנות השלושים. מחזותיו "ר.או.ר." (R.U.R), "המגפה הלבנה", "האם" ו"העולם בו אנו חיים" (מחיי החרקים) הוצגו בעברית.
 
"המלחמה בסלמנדרות" כמעט זיכה אותו בפרס נובל לספרות, אך הוא סרב להכנע ללחץ, ולשנות את תיאורה של אחת הסלמנדרות, על דימיונה הרב להיטלר. מכיוון שקארל צ´אפק לא נכנע ללחץ הוועדה השבדית, נכנעה הוועדה ללחץ הגרמנים, ופרס הנובל לספרות לא ניתן לצ´אפק. קשה לחשוב שאי-מתן הפרס, גרע משהו מערכו המוסרי של צ´אפק, אך ערכו של הפרס נגרע גם נגרע.

למרות סלידתו מהנאצים, ולמרות ידיעתו כי חייו עלולים להיות בסכנה עם כניסתם לצ´כיה, הוא סרב להצעות ידידים מרחבי העולם, לקבל מקלט במקום רחוק מסכנה. הוא נפטר מדלקת ראות, בגיל ארבעים ושמונה, בזמן חתימת הסכם מינכן. תזמון שאולי היה מבורך, עד כמה שזה נשמע נורא. קארל צ´אפק היה בין השמות הראשונים ברשימות המבוקשים של הנאצים, ואכן זמן קצר לאחר הכיבוש, התייצבו חיילים גרמניים לעצרו, ואישתו הגישה להם את מסמכי הפטירה. לאחיו יוז´ף, לא שיחק המזל, והוא נעצר ונשלח למחנה ברגן-בלזן, ונרצח שם.

על מבחר מיצירותיו:

מחזהו "ר.או.ר." (1920) השפיע גם על אילו שלו שמעו עליו מעולם - שם מופיעה המלה רובוט לראשונה.

בספרו "קראקטיט" (1924) כתב על חומר נפץ קטלני, שבכוחו להשמיד את העולם, שנים לפני היות הפצצה האטומית למציאות.

"הפלוגה הראשונה" נכתב על חייהם הקשים והמסוכנים של כורים בבוהמיה, כאשר הנושא ההומני מודגש בהם.

"הטרילוגיה הצ´כית" מורכבת משלושה סיפורים ("הורדובל", "כוכב נופל", "חיים רגילים") שפורסמו בנפרד, במהלך השנים 1933/4. כל סיפור הוא נפרד מן האחרים, אך יחד הם יוצרים מבנה של תזה, אנטי-תזה, סינתזה.בתחילה נראה כי יצור אנושי אחד אינו יכול להבין מה מתרחש בליבו של יצור אנושי אחר. האמת האנושית של אדם אחר מדומיינת על פי כל אחד ואחד אחרת, אך מגיעה לשלמות כאשר מבינים שבכל אחד קיימת יותר מאמת אחת, ולפיכך כל אחד יכול להזדהות עם פנים שונות באנשים אחרים.

"חייו ויצירתו של המלחין פולטין" היא יצירתו האחרונה, אותה לא הספיק לסיים טרם מותו. שם אפשר לראות את גישתו החרוצה לעבודה, ואת אמונתו כי עבודה קשה היא בסיס ליצירה. כל יצירה. משם לקוח ההסבר הבא על עבודה והשראה:
לא דרושה לך כל השראה, אמרתי אנוכי. מוסיקה, אדוני, צריכה להיות מדוייקת, כמוהה כמדע. עליך לדעת מראש כיצד זה יהיה. לחשוב, האם אתה מבין? לא השראה. פשוט עבודה. ("מלוא השק" עמוד 78)

כאשר קארל צ´אפק כתב על הסיבות לבחירתו בסלמנדרות כנושא לספר, הוא הסביר כי כוונתו הופנתה לבני האדם. הוא ניסה לענות על השאלה אילו מן חיים זולת האדם היה מודיע, שבהתחשב בהשכלתו ובמיניינו נתונה רק לו הזכות ליישב את כל העולם ולשלוט בכל מערכות החיים. בהמשך הוא מתקומם לסיווג אוטופיסטי של הספר "ספרות שאיננה רוצה להגיב למציאות זו בכל הכוח שהמלה והמחשבה רק ניחנו בו, ספרות שכזו אינה משאת נפשי." ("המלחמה בסלמנדרות" עמוד 222) ואולי בעצם זו הגדרת ספרות בדיונית טובה, העיסוק בכאן ועכשיו, גם כאשר יסודות הסיפור נמצאים בעתיד רחוק/בעבר רחוק ו/או בצורות חיים פנטסטיות עלומות.

מקורות בעברית לסקירה זו:
קארל צ´אפק, חייו ויצירתו/דב קוסטלר, מתוך "האיש שידע לעופף"/קארל צ´אפק, הוצאת דביר.
קארל צ´אפק 1890-1938/רות בונדי, מתוך "סיפורים מכיס אחד"/קארל צ´אפק, הוצאת עם עובד.
אחרית דבר: קארל צ´אפק על מקור יצירתו, מתוך "המלחמה בסלמנדרות"/קארל צ´אפק, הוצאת זמורה ביתן.
אחרית דבר: לתרגום הטרילוגיה של ק. צ´אפק/ויליאם הרקינס, "מתוך שלושה רומנים, הטרילוגיה הצ´כית"/קארל צ´אפק, הוצאת ירון גולן.
 
דף מידע באנגלית על קארל צ`אפק:
http://capek.misto.cz/english/
ביקורתי על "האיש שידע לעופף":
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forumId=276&a=17777&c=5942&sc=284&ssc=0
ביקורתי על "המלחמה בסלמנדרות":
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forumId=276&a=17775&c=5942&sc=284&ssc=0
ביקורתי על "בית חרושת למוחלט":
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=276&a=17776&c=5942&sc=284&ssc=0
ביקורתי על "מלוא השק":
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=276&a=17774&c=5942&sc=284&ssc=0
"ביקורתי על "מסעות בצפון":
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=276&a=17783&c=5942&sc=284&ssc=0
ביקורתי על "שלושה רומנים - הטרילוגיה הצ`כית":
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=276&a=17778&c=5942&sc=284&ssc=0
ביקורתי על "אגדת החתול הגדולה":
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=276&a=17782&c=5942&sc=284&ssc=0
ביקורתי על "דשנקה":
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=276&a=17769&c=5942&sc=284&ssc=0
ביקורתי על "רומן צ`כי" אוטוביוגרפיה שכתבה אישתו של צ`אפק:
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=276&a=17781&c=5942&sc=284&ssc=0

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל een ogenblik אלא אם צויין אחרת