00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

יומנו של קוטר ממוצע

על גוגל, יו-טיוב, אנליסטים וטמטום

 לפני מספר שבועות קנתה ענקית המחשוב גוגל את אתר "יו-טיוב" במחיר מופקע של מיליארד ושש-מאות מיליון דולר, ומיד פצחו כל עיתונאי המחשבים והכלכלה במזמורי שטויות במיץ עגבניות שניסו להסביר שמדובר במהלך צפוי, אך עם זאת חסר אופק כלכלי לתרופת האנטי-מייקרוסופט העולמית.
"צפינו את זה", כתבו ה"אנליסטים" למיניהם, "אבל אין לנו מושג למה הם עשו את זה: רק לאחרונה הוגש גל של תביעות נגד יו-טיוב בגין אי-שמירה על זכויות יוצרים, והפיצויים שנפסקו לטובת אותם יוצרים בסדרה הראשונה מעידים על כך שגוגל עשויה להפסיד מיליארדי דולרים בתביעות הבאות, וזאת מבלי שלאתר יו-טיוב יש סיכוי להחזיר את ההשקעה".

ואני אומר: אנליסטים יקרים! מזל שאני נמצא פה, אחרת מי היה מסביר לציבור מה באמת קורה פה?!

אז כמו שאתם מבינים, אני ישבתי וחשבתי על כך, חלקתי את המסקנות עם ידיד שמבין לא פחות (נו, טוב - הרבה יותר) ממני, והרי התוצאות, שאושרו על ידו פה אחד:

א. אף אנליסט לא באמת חזה את המהלך הזה עד יומיים לפני ההכרזה, כאשר שמועות על המשא ומתן בין גוגל ליו-טיוב דלפו לתקשורת. וזו לא חכמה גדולה, "לנבא" מה ששמעת בסי.אן.אן לפני שעה, נכון?

ב. גוגל אמנם עשתה פה צעד מייקרוסופטי במקצת - קניית המתחרה הגדול לאחד ממוצריה ("גוגל וידאו") כאשר נראה שהמוצר הביתי כושל - אך לא מדובר בצעד שנועד "לבלוע" את יו-טיוב, כפי שמייקרוסופט עושה למוצרים שהיא קונה. מדובר בצעד קידומי אדיר לשני הגורמים. גוגל הבינה שביצירת "גוגל וידאו" היא בחרה בטקטיקה הלא נכונה - יצירת מאגר סרטוני פלאש "גנובים" מאתרים אחרים על-ידי עורכים עובדי החברה - במקום ברעיון ה"Web 2.0" היו-טיובי - שבו הגולשים הם האחראים הבלעדיים על העלאת התוכן, קיטלוגו ודירוגו, כך שנוצרת קהילה סביב הסרטונים. גוגל הבינה שעשתה טעות טקטית בהפרדה בין "גוגל גרופס" ל"גוגל וידאו", ותיקנה זאת על-ידי רכישת המיישם הגדול של הטקטיקה המשלבת: יו-טיוב.

ג. חלק לא קטן מהכתבות עסק בכך שאחד ההפסדים הכלכליים שעלולה יו-טיוב לגרום לגוגל הוא ההפסד שבקניית אלפי שרתים לאחסון קבצי הוידאו הגדולים שמכילה יו-טיוב. הבל ורעות רוח! כל הרעיון מאחורי יו-טיוב הוא שכל הסרטים מומרים על השרת לפורמט פלאש, שמקטין את גודלם (ואיכותם) בעשרות אחוזים, והופך קובץ וידאו שאורכו 5 דקות לעניין פעוט של כמה מאות קילובייטים במקום קובץ רגיל שגודלו בין מגה-בייט אחד לכמה עשרות. לכן נפח האחסון שתופסים מליוני הסרטונים באתר שווה לגודלם של כמה הארד-דיסקים אחדים ממוצעים שנמצאים כיום כמעט בכל מחשב ביתי.

ד. נקודה נוספת שהעלו האנליסטים היא שלא ברור איזו חשיבה עסקית טמונה בקניית יו-טיוב. הרי גוגל היא עדיין בסך-הכל ענקית חיפוש עם כמה מוצרים נלווים שימושיים. למה בדיוק היא צריכה את יו-טיוב? אז התשובה הראשונה, כמובן, היא שמדובר בקהילה תוססת שתמקם את גוגל כאתר כל-בו אינטרנטי, שיוכל לשמש את הלקוחות לכמעט כל דבר שהאינטרנט עושה היום. מן "מִרְכֶּזֶת אינטרנט". והתשובה השניה, והלא-פחות מובנת מאליה, היא שכלל לא מדובר במהלך שמהווה חלק מחזון עסקי חדש של גוגל. הרי מאז הקמתה טענו מייסדי גוגל כי החזון שלהם הוא "אם זה שם - אפשר לחפש את זה". במלים אחרות, אם החידוש הראשון בגוגל היה חיפוש של תמונות לפי מילות מפתח, הרי שההמשך המתבקש היה חיפוש וידאו לפי אותו קריטריון בדיוק. לכן, מדובר פשוט בניסיון של גוגל לצרף לשורותיה את אינדקס הוידאו הגדול ביותר בעולם. כמובן שבהמשך יקוטלגו בגוגל גם כל סרטי הקולנוע, בדיוק כפי שנעשה כבר מספר שנים עם ספרים.

ה. היבט שאף אנליסט לא העלה בחכת השטויות שלו הוא המחיר: כולם שאלו למה לא ניסתה גוגל להפחית את מחיר רכישת יו-טיוב? הרי אף אחד לא מאמין שאתר שלא מכניס לכיסם של יוצריו אף לא גרוש יעלה כל-כך הרבה. ובכן, הסיבה למחיר הגבוה ששילמה גוגל על יו-טיוב הוא דווקא צעד שיווקי נטו: חברות קטנות אחרות המפעילות שירותי אינטרנט שונים הבינו שגוגל נדיבה ואינה "מתקמצנת" בכסף ברכישת שירותים טובים. זה נתן מוטיבציה גבוהה לאנשים שייסדו שירותים דומים לפנות מיוזמתם לגוגל ולמכור להם את השליטה בשירותים חדשים שיכולים להגדיל את ההיצע והפופולאריות של חברת המחשוב האהובה בעולם.

וכאן אתם סוף-סוף מבינים מה באמת מסתתר מאחורי הרכישה הדרמטית ביותר של השנה בעולם המחשוב והכלכלה. ומאחורי הכתיבה הבלתי מבוקרת של ה"אנליסטים".

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

נשארים מעודכנים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל musichunter85 אלא אם צויין אחרת